Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Norvald Yri om JDS-læren:
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2004 kl 16:52
Norvald Yri om JDS-læren:


Jesus fikk ikke satans natur
(Debatt): Jeg vil i utgangspunktet si det så sterkt at et hvis pinsevennene eller andre kristne samfunn slutter seg til den lære at Jesus fikk Satans natur, har de ikke lenger rett til å kalle seg en kristen menighet, men må nøye seg med å bli karakterisert som en sekt som har forlatt Guds ord på et vestentlig punkt.

Dette kan høres sterkt ut, og det er sikkert noen som ikke ønsker at et slikt syn som jeg her gir uttrykk for kommer på trykk, langt mindre at det blir tatt alvorlig. Men jeg kjenner så mange pinsevenner at jeg vet at mange også vil være glade for at dette blir klart og tydelig presisert.

Dette er en vranglære som ikke er ny i kirkens historie. Det har vært harde og lange kamper om Jesus Kristus. En gang kunne det være at de ville gjøre Jesus bare til et menneske. Andre ganger ville de gjøre ham bare til Gud.

I dette spørsmålet gjelder som i alle andre kristne spørsmål å ikke gå utover det som Skriften sier. Og den sier ikke at Jesus fikk Satans natur da han døde. Den sies heller ikke at Jesus bare døde en åndelig død. Jesus var sann Gud og sant menneske uten synd. Det er han også i dag. Der var ingen spaltning i Jesu person da han døde. Det var Jesus Kristus sann Gud og sant menneske som døde en virkelig død. Han ble tilregnet all verdens synd og ble straffet for den. Det menneskesyn som sier Jesus fikk Satans natur har altså lagt noe til Skriften om Jesus, som Skriften selv ikke åpner for.

Det er sant at Jesus ropte ut: Min Gud min Gud hvorfor har du forlatt meg? Men Skriften sier ingenting om at det ble en forandring i Jesu person som sann Gud og sant menneske. Jesus seiret over Satan og all hans hær da han døde på korset. Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue da han seiret over dem på korset. Jesus for ned i dødsriket og proklamerte seieren. Og Jesus sto opp igjen fra graven.

Jesus fornedret seg selv. Det står at han uttømte seg selv, etc. (Fil.2,5f). Det betyr ikke å få Satans natur. Nei, Jesus var hele tiden sann Gud og sant menneske uten synd. Han kunne også befale engler gripe inn slik at han kunne unngå korsfestelsen. Men han gjorde ikke det. Han var villig til å gå i døden for oss. Det var bare Jesus Kristus som kunne sone vår synd framfor den hellige Gud slik at Guds evige vrede over all synd og skyld ikke skal ramme den som tar sin tilflukt til Guds Sønn.

Norvald Yri, bibel -og misjonsforsker




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
SnorreMANO
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 25-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2005 kl 13:42


Ehhhhh....

Hva med når Guds Ord sier at Jesus kom under forbannelse da?

Hva er forskjellen egentlig?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 2-3-2005 kl 16:00


Sitat:
Opprinnelig postet av SnorreMANO
Ehhhhh....

Hva med når Guds Ord sier at Jesus kom under forbannelse da?

Hva er forskjellen egentlig?


Så du meiner altså at vi har satans natur?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen