Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Avhoppere fra Oslo Christien Science Senter?
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2004 kl 14:10
Avhoppere fra Oslo Christien Science Senter?


[Redigert den 28-12-2005 av Kristnerd]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
legend
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 24
Registrert: 28-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2005 kl 11:34


Jeg har aldri hørt om Oslo Christian Science Senter. :), men jeg antar da på grunnlag av hets mot Åleskjær at det dreier seg om OKS.

Selv kjenner jeg ingen avhoppere, men kanskje den nærmeste du kommer er meg. Jeg har selv gått på deres bibelskole og vært svært innvolvert. Den dag i dag er jeg ikke aktiv kristen, grunnet flere ting. MEN jeg bærer ingen nag til OKS eller andre kirkesamfunn forøvrig. Så du får ikke noe hatpropaganda fra meg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 29-4-2005 kl 14:42


Var ikke mange avhoppere å se her nei :singing:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2005 kl 14:59


Legend og elgekjøtt:

Denne posten skulle egentlig vært slette slik jeg har forstått det ettersom at det er skrevet av en person i en vanskelig situasjon.

Det er ikke representativt for noen her å gjøre slike sammenligninger.

Jeg gjorde derimot en sammenligning mellom Jan Hanvold og Christian Science jeg fortsatt står for idag.

Men det var på bakgrunn av at Jan Hanvold sa han ikke trodde at kristne kunne ha arvelige sykdommer, men at folk trodde seg syke ved at de bekjente og og trodde at de hadde en arvelig sykdom.

Det er metafysikk. Det samme som Christian Science er fundamentert på.

Christian Science har foresten egne menigheter flere steder i Norge (Kristen Vitenskaps Kirke) som jeg ikke tror nødvendigvis ønsker å bli identifesert med OKS.

Legend:

Jeg synes faktisk det er ganske frekt å snakke om "hatangrep". Jeg tror ikke noen her hater F. eks OKS.

Jeg har stor sans for mye OKS gjør isloert sett. Det er den delen som ikke bygger opp mennesker, og rare påfunn jeg er uenig i.

(Men jeg er som sagt tidligere enig i veldig mye i "den nye reformasjonen" så langt jeg har forstått innholdet i den.)



Og for ordens skyld. Jeg er ikke noen representant for Apologetisk Verksted, jeg bare husker at Hegemor ønsket alle sine poster slettet.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2005 kl 15:07


Legend: (og forsåvidt også Elgkjøtt)

Jeg vil foresten ønske deg hjertelig velkommen!

For å holde seg i ærlighet, kjærlighet, sannhet og nøkternhet trenger man folk som deg her på forumet for å gi en annen synsvinkel, og for å gi et korreks når noe ikke stemmer.

Jeg tror ikke det er en eneste her som ikke ønsker å holde seg til sannhet, ærlighet, kjærlighet og nøkternhet.

Frustrasjon, feilinformasjon, missforståelser og lignende kan alltid hindre dette, men det forandrer ikke hva innstilningen i utgangspunktet er.


Jeg anbefaller deg foresten å lese Gunnars vitnesbyrd som svarer på noe an det du spør om her på forumet:

http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=256

(det siste innlegget i tråden.)




Har du foresten sett filmen "the beach"? Jeg trodde det var en drittfilm, men jeg synes faktisk den var ganske bra.

Den har et ganske godt budskap som jeg synes nesten kan brukes som et bilde på mitt forhold til TB.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 29-4-2005 kl 15:52


Sitat:

Har du foresten sett filmen "the beach"? Jeg trodde det var en drittfilm, men jeg synes faktisk den var ganske bra.

Den har et ganske godt budskap som jeg synes nesten kan brukes som et bilde på mitt forhold til TB.


Det er godt du sammenlignet budskapet i filmen med DITT forhold til trosbevegelsen, og ikke sammenlignet det hemmelige samfunnet i "The Beach" med TB.

Det ville vært veldig skivebom.

(er det du som er Larsis på J.O.? eller er det en annen?)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2005 kl 17:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Sitat:

Har du foresten sett filmen "the beach"? Jeg trodde det var en drittfilm, men jeg synes faktisk den var ganske bra.

Den har et ganske godt budskap som jeg synes nesten kan brukes som et bilde på mitt forhold til TB.


Det er godt du sammenlignet budskapet i filmen med DITT forhold til trosbevegelsen, og ikke sammenlignet det hemmelige samfunnet i "The Beach" med TB.

Det ville vært veldig skivebom.

(er det du som er Larsis på J.O.? eller er det en annen?)



Hvorfor er en slik sammenligning dårlig?

Det er litt lettere å forholde seg til saklige argumenter enn subkektive synspunkter.

Det kan jo hende at vi forsto filmen forskjellig, eller at du ikke helt tok bildet.

At du ikke er enig i bildet er en selvfølge, men det betyr jo ikke at du ikke kan ta bildet.

Jeg skjønner ikke hvorfor kristne må kjøre i grøftene heletiden. Hvorfor ikke bare holde seg til BUDSKAPET!

Mitt problem er ikke med annet en menneskeskapte dogmer som gir folk skyldfølelse og fordømmelse.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 29-4-2005 kl 18:16


Sitat:

Det er litt lettere å forholde seg til saklige argumenter enn subkektive synspunkter.


Ærlig talt, det samfunnet var jo helt sykt. Det finnes sekter som er omtrent sånn, men å dra hele trosbevegelsen ned i the beach-gjørma er lavmål - usaklig og veldig subjektivt.

[Redigert den 29-4-2005 av Elgkjøtt]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2005 kl 22:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Sitat:

Det er litt lettere å forholde seg til saklige argumenter enn subkektive synspunkter.


Ærlig talt, det samfunnet var jo helt sykt. Det finnes sekter som er omtrent sånn, men å dra hele trosbevegelsen ned i the beach-gjørma er lavmål - usaklig og veldig subjektivt.

[Redigert den 29-4-2005 av Elgkjøtt]



Da missforsto du meg en smule. Jeg synes det samfunnet i utgangspunktet var utopisk, men så ødela noen elementer.

Det var ikke meningen å sammeligne det så bokstavelig at jeg ville sammenligne de dårlige elementene.

Det var også en rekke side-poenger i denne filmen som også var poenget mitt. At det som en gang var bra faktisk var bra.

Men joda, enig i at det kanskje var å ta litt hardt i. Nå tenkte jeg først og fremst på sekteriske trosmenigheter som Guds Lam Kirke




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
sumzero
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 27-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-4-2005 kl 07:30
Avhoppere


Jeg er en person som sterkt misliker ordet "avhopper" i debattsammenheng. Grunnen er rett og slett at ordet ofte blir brukt i en negativ sammenheng, for å svekke troverdigheten til folk som har forlatt en virksomhet. Media bruker ordet ofte, men aldri om noen som har forlatt Den norske Kirke. Heller ikke om man har skiftet politisk tilhørighet fra Høyre til Arbeiderpartiet. En oppfordring til oss alle: uavhengig av hvorvidt vi selv bruker visse ord kun som en deskriptiv term - mange ord er likefullt negativt ladede, og vi ønsker vel ikke med vilje å sende ut tendensiøse budskap?



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-4-2005 kl 13:06


sumzero:

Jepp, jeg tror det har bunn i en snodig tankegang som preger kristenheten der man beskytter de sterke mot de svake, og ingen våger å ta de svakes sider ettersom at de vil bli så upopulære.

Les F. eks Norge IDAGS behandling av saker med det de nedlatende kaller "avhoppere" når det gjelder bla. Sannhetens Ord, Guds Lam Kirke, Skjærgårdskirka osv. for å nevne noen.

På starten av Knutby-saken gjorde tilogmed Finn Jarle Sæle noen forsøk på å forsvare dem.


Det kan virke som om kristenmedia forfølger enhver som ikke deler deres konservative "mørkemann"-meninger.

Er du derimot mot homser, abort, Palestinere og sosialisme er du en hellig person og kan gjøre nøyaktig hva du vil og bestandig bli lovprist og beskyttet mot all kritikk med stadige tilbakeslag mot kritikerne fra kristenmedias side.

Derfor takker jeg Gud for at Vårt Land heldigvis er landets størst kristne avis, og ikke Dagen, Norge IDAG eller Magazinet.

Når det gjelder å angripe andre som ikke passer denne profilen er jo riktignok Magazinet værst og mest usaklig. (dette vet jeg fordi jeg kjenner til, og har gått en liten stund i en menighet som er deres hoved-skyteskive.)


Jaja, det ble vist en liten utblåsning med subjektive "angrep" i kristenmedia-stil på meg også...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen