Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Åleskjær spytter på Guds Hellige Bud!
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2004 kl 12:29
Åleskjær spytter på Guds Hellige Bud!


Nå har Åleskjær skrevet en ny bok hvor han regelrett opphever de 10 bud.

Nå er det greit å lyve, stjele, banner og drive hor.

Gir man nok i kollekt til Oslo Christian Science Senter, er nåden stor nok til å tilgi alt.

[Edited on 20-8-2004 by Kristnerd]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2004 kl 16:45


Akkurat der, hvis man faktisk ser hva Åleskjær faktisk sier så er jeg helt enig med han.

Samtidig bør det nevnes at jeg sansynligvis er den eneste på forumet som er det.

De 10 bud er en del av loven. Dessuten skjønte tilogmed Luther at de 10 bud ikke var for oss, for jeg ser ikke ellers noen grunn til at han forandret det ene budet.

Og at han forandret det ene budet sier jo selv Normisjon, så det er ikke et diskusjonstema engang...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2004 kl 18:44


han omdefinerte "bud 2", det såkalte billedforbudet, til å være en utdypning av det første bud. (du skal ikke ha andre Guder enn meg.) Videre delte han opp de det siste budet (etter hvordan den katolske kirke har definert skillene mellom budene. Merk, Bibelteksten sier ikke hva som er hvilket bud, hva som er tillegg eller utdypning av ett bud, hvor skillet går for neste bud osv...) til å bli to forskjellige bud.
Men egentlig handler det bare om utformingen av katekismen, for opplæring. For allt er med, ingenting er fjernet eller lagt til. Heller er det ikke endrett noe i Bibeloversettelsene. Men altså kun i den skjematiske oppsettingen i Luthers lille katekisme. Og om du skaffer deg denne, som koster 5 kr på loppemarkeder rundt om kring, så ser du at hele Guds 10 bud er med som noe av det mest sentrale i hva Luther mener hører til i kristenlivet.

Så her Larss, her tar du feil.

Og Hegemor: jeg er enig i at 1: trosbevegelsen (som oks er en del av) har vranglære. og 2: Christian Science er vranglære. Men jeg ber deg pent om å slutte å påstå at de to gruppene er samme gruppe. Det er de nemlig ikke.

Og forøvrig, boken til Åleskjær har skapt masse diskusjon i trosbevegelsen. De fleste andre kjente trospredikantene i norden er nemlig uenig med ham i utledningen rundt de 10 bud.

Denne utledningen bygger på den såkalte tidshusholdningslæren, som ikke er en lære som tradisjonelt sett er å finne i trosbevegelsen, men som kommer annen steds fra.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jørgen
Juniormedlem
*




Innlegg: 8
Registrert: 11-11-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-11-2004 kl 18:47


Fullstendig idiotisk å si at Åleskjær nå sier at det greit med hor osv.... Det han sier, som du ville ha skjønt om du faktisk hadde lest boka før du skrev din post, er at vi nå har Ånden på innsiden, og at hans lov er mye strengere enn de 10 bud. Ånden vil aldri tillate hor osv.... Derfor mener Åleskjær at vi nå ikke trenger slike bud, siden Ånden forklarer oss at slike ting er INNLYSENDE.

Vi som har vært innom OKS i det siste, vet også at de nesten ikke kjører kollektprekner mer ut i fra samme forandring som Åleskjær forklarer i boka. OKS fikk ifjor inn 10 millioner mindre fordi de ikke lenger vil holde kollektprekner slik de gjorde før, og har sagt opp 2/3 av sine ansatte. Men de nekter å tigge penger mer. Slikt står det respekt av, og det gjør din post enda mer usaklig. Du har tydeligvis verken lest boka eller vært på OKS de siste to årene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2004 kl 02:47


Sitat:
Originally posted by Jørgen
Fullstendig idiotisk å si at Åleskjær nå sier at det greit med hor osv.... Det han sier, som du ville ha skjønt om du faktisk hadde lest boka før du skrev din post, er at vi nå har Ånden på innsiden, og at hans lov er mye strengere enn de 10 bud. Ånden vil aldri tillate hor osv.... Derfor mener Åleskjær at vi nå ikke trenger slike bud, siden Ånden forklarer oss at slike ting er INNLYSENDE.

Vi som har vært innom OKS i det siste, vet også at de nesten ikke kjører kollektprekner mer ut i fra samme forandring som Åleskjær forklarer i boka. OKS fikk ifjor inn 10 millioner mindre fordi de ikke lenger vil holde kollektprekner slik de gjorde før, og har sagt opp 2/3 av sine ansatte. Men de nekter å tigge penger mer. Slikt står det respekt av, og det gjør din post enda mer usaklig. Du har tydeligvis verken lest boka eller vært på OKS de siste to årene.



Jørgen

Har du forsøkt å tenke selv?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2004 kl 01:49


Sitat:
Ånden vil aldri tillate hor osv.... Derfor mener Åleskjær at vi nå ikke trenger slike bud, siden Ånden forklarer oss at slike ting er INNLYSENDE.


Okei.. da var vel også apostlene idioter, siden de sa til de hedningekristne at de skulle avstå fra hor, og ikke minst Herren i Johannes' åpenbaring når Han sier til f.eks Tyatira-menigheten at de må vende om fra å drive hor og å ete avgudsoffer?

Hva med de liberale kristne? De som går den smale vei blir i dag angrepet av to kanter:
1: Liberalismen og historisk-kritisk bibelsyn
2: Selvutnevnte profeter blant dem som kaller seg kristne og andre religioner.

Den ene er ikke bedre enn den andre, Jørgen. Og jeg anbefaler deg sterkt å tenke litt bedre gjennom ordbruken din. Vi vil ikke ha noe av at folk kaller hverandre idioter og andre usakligheter.

Sitat:
Vi som har vært innom OKS i det siste, vet også at de nesten ikke kjører kollektprekner mer ut i fra samme forandring som Åleskjær forklarer i boka. OKS fikk ifjor inn 10 millioner mindre fordi de ikke lenger vil holde kollektprekner slik de gjorde før, og har sagt opp 2/3 av sine ansatte. Men de nekter å tigge penger mer. Slikt står det respekt av, og det gjør din post enda mer usaklig. Du har tydeligvis verken lest boka eller vært på OKS de siste to årene.


Vel, du har jo tydeligvis gjort begge deler, og dersom du ikke trenger å høre hva som er rett og galt her i livet, må jeg si at jeg undres over din aggressive holdning, Jørgen. Ingen blir perfekt av å få Den Hellige Ånd på innsiden, men Han begynner en helliggjørelsesprosess. Denne blir du ikke ferdig med så lenge du lever på jorden, for så lenge du lever her, har du kjødets natur sammen med Åndens natur, og loven er der for at vi stadig skal se mer og mer av vår avhengighet til Jesus, vår Frelser.

Det er det som har vært lovens gjerning fra begynnelsen av, å vise hva synd er. En kristen slutter ikke å synde, for dersom vi sier at vi ikke har synd, gjør vi Gud til en løgner, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er Han trofast og rettferdig så Han renser oss for all urett.

En kristen er ikke en som er blitt syndfri i seg selv, men en frelst synder som vet godt at han trenger Jesus.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
legend
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 24
Registrert: 28-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2005 kl 09:15


Jeg har selv lest boken til Åleskjær og har vært på "korstoget" Jesus vs kristendom. Og synes selvsagt at innledningen til denne tråden er totalt skivebom (eller synd om du vil).

At de ti bud er opphevet er det diskutert mangt og meget om. Og selv om vi ikke er enige om hvorvidt de er opphevet eller ikke så er det selvsagt ingen av de som hevder at de er opphørt som sier at vi bare kan ture rundt å synde. Dette er stigmatisering uten rot i virkeligheten.

De som hevder at den gamle Loven er opphevet (bokstavens lov) sier videre at vi ar fått en ny lov i våre hjerter og denne loven får du her:

Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. 35 Har dere kjærlighet til hverandre, da skal alle kunne se at dere er mine disipler.» Joh. 13.34

Her ser vi at den nye kjærlighetsbudet er oppfyllelsen av de gamle lover. Men en som lever i kjærlighet bryter selvsagt ikke de ti bud. Så her er det ingen tvil om at vi snakker forbi hverandre ...og legger meninger i hverandres munn som ikke stemmer overens med virkeligheten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-5-2005 kl 05:17


Hegemor har trekt seg fra forumet, og ønsket i utganspunktet å få slettet alle sine innlegg. Vi imøtekom ønsket, men lot noen innlegg bli stående. I hovedsak de innlegg som var besvart. Av hensyn til helheten i forumet.
Når jeg nå vurdere denne saken på nytt velger jeg å stenge denne tråden for videre posting, men en ny tråd angående nevnte bok og Åge Åleskjærs forhold til de 10 bud kan startes dersom det er interesse for det.

Mvh. Kristnerd.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen