Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Utbrendt
Bambus
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 13
Registrert: 14-7-2004
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet

Humør: Lei av trosbevegelsen

[*] opprettet den 18-8-2004 kl 18:08
Utbrendt


Hei alle dere som er innom og skriver på dette forumet.
Jeg kunne tenkt meg å vite litt hva dere mener er selve årsaken til at så mange unge blir utbrendt i menigheter. Da tenker jeg mest på pinse, tros og karismatiske menigheter.
I den menigheten jeg går i har dette skjedd veldig ofte og noen sier at det er overbelastet arbeid, mens andre sier at det kan være lederskapstypen som gjør det.
Og at man ikke klarer å leve opp til budskapet som prekes.

Alt av svar er interessant.

Hilsen Bambus

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-8-2004 kl 16:58


Jeg trur nok det kan ha mye med budskapet å gjøre. Og det i seg selv er en indikasjon om at budskapet ikke er rent. Altså... ikke ett bevis. Men en indikasjon.

Om man hører et budskap fylt med overdrevent lykke fokusering, og feil fokusering og forståelse av Guds løfter. Og disse løftene så ikke blir oppfylt, så er det ikke rart at folk blir utslitte og fortvilte.

Det kan også være rent menneskelige ting som at man rett og slett overarbeider seg. Det er ett generelt samfundsproblem i hele nordlige europa, og det ville nesten vert rart hvis det ikke også viste seg i menigheter. Man hører stadig at man skal vitne, forkynne, ta med venner, være ett forbilde, osv... og hver gang ting går godt "opplever" man Gud. Og med en gang ting ikke fungerer klandrer man seg selv. Vanskelige ting det der. Hørt at man på Modum Bad nå har egne retreat kurs for prester og pastorer. Det er ett stadig problem at man menneskeliggjør den hellige ånds verk, og åndeliggjør menneskes verk. Skaper forventninger og press.
Men... sukk... jeg har ingen gode ideer om hvordan man kan unngå det. Annet enn å gi hverandre litt tabbekvoter.

Unge har også gjerne ett høyt menneskelig press på skole, universitet og en del også i arbeidslivet. Deres kjærlighet til Gud gjør at de gjerne også vil være aktiv i menigheten. De har opplevd gleden av å kunne fungere i en tjeneste for Gud. Men så blir det totale presset fra alle instutisjonene rundt dem for store. Jeg trur ikke menighetene alene er årsaken til utbrente ungdommer. Jeg håper ivertfall ikke det er slik.

Og huske at midt oppe i alle kall til tjeneste, så står Gud fremdeles parat med det første kallet man fikk. Nemlig "kom til meg, alle dere som strever og har tungt å bære. Og jeg vil gi dere vile."




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
thoren
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 30-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2004 kl 13:09
Utdannelse


Men så blir det totale presset fra alle instutisjonene rundt dem for store. Jeg trur ikke menighetene alene er årsaken til utbrente ungdommer.

Jer er tildels enig med deg i det, men det er jo seg slik at noen menigheter er liten og er avhengig av medlemmer for å overleve. Med andre ord sårbar. De har ikke råd til å miste medlemmer. Derfor kan ledere gjøre det vanskelig for folk når de ønsker å gjøre ting som ikke er rettet mot menigheten. En menighetsleder er en eller skal være en Guds mann og blir sett som en. Det han mener er Guds ord for noen. Hvis du vil inn i en menighet men sier at du ikke kan ta så mye tid til arbeid pga udannelse så er det helt i orden for lederen. Han får et nytt medlem, for han tenker slik at når vedkommende får et møte med jesus vil han legge utdannelsen på hyllen . Samtidig er det et medlem i samme menighet sier at han/hun vil begynne på universitete blir dette ikke i god jord hos lederen. Han viser uenighet med sin utrykksform og vil sette spørsmål ved dette som studielån, slutte på arbeid osv. Dette gjør så at vedkommende får dårlig samvittighet for sitt valg og tror at nå kommer jeg ut av Guds plan. Detter er ting som gjør det vanskelig for medlemmet og det blir slitsomt. Slik må det ikke være. Menighetene må være demokratiske.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen