Jeg trur nok det kan ha mye med budskapet å gjøre. Og det i seg selv er en indikasjon om at budskapet ikke er rent. Altså... ikke ett bevis. Men en
indikasjon.
Om man hører et budskap fylt med overdrevent lykke fokusering, og feil fokusering og forståelse av Guds løfter. Og disse løftene så ikke blir oppfylt,
så er det ikke rart at folk blir utslitte og fortvilte.
Det kan også være rent menneskelige ting som at man rett og slett overarbeider seg. Det er ett generelt samfundsproblem i hele nordlige europa, og det
ville nesten vert rart hvis det ikke også viste seg i menigheter. Man hører stadig at man skal vitne, forkynne, ta med venner, være ett forbilde,
osv... og hver gang ting går godt "opplever" man Gud. Og med en gang ting ikke fungerer klandrer man seg selv. Vanskelige ting det der. Hørt
at man på Modum Bad nå har egne retreat kurs for prester og pastorer. Det er ett stadig problem at man menneskeliggjør den hellige ånds verk, og
åndeliggjør menneskes verk. Skaper forventninger og press.
Men... sukk... jeg har ingen gode ideer om hvordan man kan unngå det. Annet enn å gi hverandre litt tabbekvoter.
Unge har også gjerne ett høyt menneskelig press på skole, universitet og en del også i arbeidslivet. Deres kjærlighet til Gud gjør at de gjerne også
vil være aktiv i menigheten. De har opplevd gleden av å kunne fungere i en tjeneste for Gud. Men så blir det totale presset fra alle instutisjonene
rundt dem for store. Jeg trur ikke menighetene alene er årsaken til utbrente ungdommer. Jeg håper ivertfall ikke det er slik.
Og huske at midt oppe i alle kall til tjeneste, så står Gud fremdeles parat med det første kallet man fikk. Nemlig "kom til meg, alle dere som
strever og har tungt å bære. Og jeg vil gi dere vile."
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|