Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Jesu lignelser
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2004 kl 20:22
Jesu lignelser


Har lyst til å høre tolkninger på lignelsene. Noen har han jo selv forklart for disiplene, men andre skjønner jeg enda ikke som feks den med vingården:
Så begynte han å tale til dem i lignelser: «En mann plantet en vingård og satte opp et gjerde rundt den, gravde ut en vinpresse og bygde et vakttårn. Så forpaktet han vingården bort til noen vindyrkere og reiste ut av landet. 2 Da tiden kom, sendte han en tjener til forpakterne for å få sin del av avlingen. 3 Men de grep ham, slo ham og sendte ham tomhendt bort. 4 Siden sendte han en annen tjener til dem; ham slo de i hodet og hånte ham. 5 Da sendte han enda en av sted; ham slo de i hjel. Og slik med mange andre: Noen skamslo de, og noen drepte de. 6 Nå hadde han en eneste igjen, sin egen kjære sønn. Til slutt sendte han sønnen til dem; for han tenkte: Min sønn vil de ha respekt for. 7 Men vindyrkerne sa til hverandre: Der har vi arvingen. Kom, la oss slå ham i hjel, så blir arven vår. 8 Dermed grep de ham og slo ham i hjel og kastet ham ut av vingården.
9 Hva skal nå vingårdens herre gjøre? Han skal komme og gjøre ende på disse forpakterne og overlate vingården til andre. 10 Har dere ikke lest dette ordet i Skriften:
Den steinen bygningsmennene vraket,
er blitt hjørnestein.
11 Dette er Herrens eget verk,
underfullt er det i våre øyne.»
12 Da ville de gjerne ha grepet ham, for de skjønte at det var dem han siktet til med denne lignelsen. Men de var redde for folket, så de forlot ham og gikk bort.

Ok, tror jeg skjønner den.. jesus er sønnen. Forpakterne er jødene. Ikke sant?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2004 kl 22:04


Sitat:
Sitat:
Originally posted by PeterDJ
«En mann plantet en vingård og satte opp et gjerde rundt den, gravde ut en vinpresse og bygde et vakttårn. Så forpaktet han vingården bort til noen vindyrkere og reiste ut av landet.


"Mannen" er Gud, vingården er Israel - Guds folk

Sitat:
Da tiden kom, sendte han en tjener til forpakterne for å få sin del av avlingen. 3 Men de grep ham, slo ham og sendte ham tomhendt bort. 4 Siden sendte han en annen tjener til dem; ham slo de i hodet og hånte ham. 5 Da sendte han enda en av sted; ham slo de i hjel. Og slik med mange andre: Noen skamslo de, og noen drepte de.


Tjenerne er Guds profeter som ble drept og mishandlet fordi de forkynte at Israel måtte omvende seg. I mange tilfeller var det prestene, forpakterne som skulle ta vare på Guds folk og forkynne dem Guds Ord og minne dem på løftet om Messias og om Herrens bud. Når Gud gav Israelsfolket over til andre folkeslag var det fordi kongen og/eller prestene var gått over til å dyrke andre guder. Gud sendte alltid profeter i forveien til advarsel, men de som var skyldige i avgudsdyrkelsen, hatet Guds profeter, slik de også hatet Jesus. Som Han Selv sa "Verden hater Meg, for jeg vitner om at verdens gjerninger er onde." Jeg husker ikke helt hvor det står.

Sitat:
Nå hadde han en eneste igjen, sin egen kjære sønn. Til slutt sendte han sønnen til dem; for han tenkte: Min sønn vil de ha respekt for. 7 Men vindyrkerne sa til hverandre: Der har vi arvingen. Kom, la oss slå ham i hjel, så blir arven vår. 8 Dermed grep de ham og slo ham i hjel og kastet ham ut av vingården.


=De som ikke tror på Bibelens beskrivelse av Jesu identitet, Den Enbårne Guds Sønn, og setter sin lit til Ham for frelse og ikke til seg selv eller andre guder, vil gå fortapt.
Hva skal nå vingårdens herre gjøre? Han skal komme og gjøre ende på disse forpakterne og overlate vingården til andre. Har dere ikke lest dette ordet i Skriften:
Den steinen bygningsmennene vraket,
er blitt hjørnestein.
Dette er Herrens eget verk,
underfullt er det i våre øyne.»

Da ville de gjerne ha grepet ham, for de skjønte at det var dem han siktet til med denne lignelsen. Men de var redde for folket, så de forlot ham og gikk bort.


Hjørnesteinen som bygningsmennene vraket er Jesus Kristus. Herren forteller her at Hans folk ikke bare skal bestå av Israels stammer lengre, men evangeliet skal gjelde for alle folkeslag.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2004 kl 22:12
Er det


noen lignelser du ikke forstår?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 28-7-2004 kl 22:30


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
noen lignelser du ikke forstår?


Har mine tvil om at det er ;D

[Edited on 28-7-2004 by Thomas]




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 4-8-2004 kl 22:31


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Har lyst til å høre tolkninger på lignelsene. Noen har han jo selv forklart for disiplene, men andre skjønner jeg enda ikke som feks den med vingården:
Så begynte han å tale til dem i lignelser: «En mann plantet en vingård og satte opp et gjerde rundt den, gravde ut en vinpresse og bygde et vakttårn. Så forpaktet han vingården bort til noen vindyrkere og reiste ut av landet. 2 Da tiden kom, sendte han en tjener til forpakterne for å få sin del av avlingen. 3 Men de grep ham, slo ham og sendte ham tomhendt bort. 4 Siden sendte han en annen tjener til dem; ham slo de i hodet og hånte ham. 5 Da sendte han enda en av sted; ham slo de i hjel. Og slik med mange andre: Noen skamslo de, og noen drepte de. 6 Nå hadde han en eneste igjen, sin egen kjære sønn. Til slutt sendte han sønnen til dem; for han tenkte: Min sønn vil de ha respekt for. 7 Men vindyrkerne sa til hverandre: Der har vi arvingen. Kom, la oss slå ham i hjel, så blir arven vår. 8 Dermed grep de ham og slo ham i hjel og kastet ham ut av vingården.
9 Hva skal nå vingårdens herre gjøre? Han skal komme og gjøre ende på disse forpakterne og overlate vingården til andre. 10 Har dere ikke lest dette ordet i Skriften:
Den steinen bygningsmennene vraket,
er blitt hjørnestein.
11 Dette er Herrens eget verk,
underfullt er det i våre øyne.»
12 Da ville de gjerne ha grepet ham, for de skjønte at det var dem han siktet til med denne lignelsen. Men de var redde for folket, så de forlot ham og gikk bort.

Ok, tror jeg skjønner den.. jesus er sønnen. Forpakterne er jødene. Ikke sant?


Hei Hegemor,
Kanskje dette verset kan gi deg et tips? Eller enda bedre, du kan lese sammenhengen verset står i, i Jes 5.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-8-2004 kl 00:03
i det hele tatt


så er det lurt å ta for seg fotnotene, eller henvisningene som står enten helt nede til høyre på hver andre bibelside eller etter hvert vers og så slå opp på disse henvisningene. det gir deg et solid bibelsk tolkningsgrunnlag - som oftest i allefall.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-8-2004 kl 01:42


Jeg glemte visst verset, men her kommer det:
Jes 5:7 For Herrens, hærskarenes Guds vingård er Israels hus. Og Judas menn er hans kjæreste plantning. Han ventet rett, men se, der er blodsutgytelse. Han ventet rettferdighet, men se, der er skrik.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2004 kl 21:46
Jesus sa


Den som griper etter livet skal miste det men den som mister livet for min skyld skal finne det.. Hva betyr dette? At den som mister sitt liv for jesu skyld for evig liv men den som lever i verden som verden gjør mister det evige liv med Gud?

PS: Til Taurus!
Det var Guds vilje å la
hele sin fylde ta bolig i ham,
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2004 kl 22:27


Til PeterDJ og andre,

Da jeg ikke tilhører et kristent trossfamfunn poster jeg bare innlegg i forumet "Andre religioner og trossamfunn". Post eventuelle nye temaer og svar i tråder der hvis dere vil at jeg skal delta. I alle andre fora er det bare forskjellige kristne syn som behandles. (PeterDJ, sjekk U2U inboxen om dette).

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-8-2004 kl 15:58


Luk:16.8 Herren gav den uærlige forvalteren lovord fordi han hadde stelt seg klokt, og han sa: Denne verdens barn er flinkere til å ordne seg med hverandre enn lysets barn. 9 Jeg sier dere: Bruk pengene, som det hefter så mye urett ved, til å vinne dere venner som kan ta imot dere i de evige boliger når pengene tar slutt. 10 Den som er tro i smått, er også tro i stort, og den som er uredelig i smått, er også uredelig i stort. 11 Om dere ikke er tro når det gjelder pengene, som det hefter urett ved, hvem vil da betro dere de virkelige verdier? 12 Og dersom dere ikke viser troskap med det som hører andre til, hvem vil da gi dere noe til eget eie? 13 En trell kan ikke tjene to herrer. Han vil hate den ene og elske den andre, eller holde seg til den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon.

I min bibel stod det helt anderledes enn på bibelen.no I min bibelen står det noe om å gjøre seg venner ved den urettferdige mammon, som jeg ikke forstod. Vet ikke hva det står i deres bibler men.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 14-8-2004 kl 20:05


spørs om den er gammel eller ny utgivelse

Les litt her om forskjellen




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-8-2004 kl 21:21


Jeg har 1988 versjonen og bibelen.no er 1978. Men jeg tror min versjon er mer gammel og lik det orginale enn bibelen.no er. Det med mammon er foresten bare et annet ord for penger så da forstår jeg det bedre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-8-2004 kl 22:36


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Jeg har 1988 versjonen og bibelen.no er 1978. Men jeg tror min versjon er mer gammel og lik det orginale enn bibelen.no er. Det med mammon er foresten bare et annet ord for penger så da forstår jeg det bedre.

Kjære PeterDJ
Først: 1988 oversettelsen er en konkordant oversettelse som er den av de norske oversettelsene som er mest trofast mot grunnteksten. 78 oversettelsen er egentlig en meningsoversettelse hvor det er oversetterens personlige bibelforståele som uttrykkes.

Men til saken: Her er betydningen av ordet mammon (gresk: mammonas) slik ordets betydning beskrives i gresk ordbok:

Mammon - (er gresk, kommer fra arameisk mamônâ, som betyr rikdom, vinning). I NT brukes det bare av Jesus om jordisk eiendom som mennesket fester sitt hjerte til, slik at det dras bort fra Gud, Matt 6:19ff. Luk 12:15ff. Et menneske kan lett bli en slave under sin rikdom. Uttrykket den urettferdige mammon, Luk 16:9, minner oss om at det ofte er synd som kleber ved den jordiske eiendommen, når mennesket som erverver eller forvalter den, ikke styres av Guds gode vilje.

I Luk 16:9 sier Jesus: “Og jeg sier dere: Gjør dere venner ved den urettferdige mammon, for at de, når den svikter, kan ta imot dere i de evige boliger!” Det Jesus sier her er med andre ord at vi ikke må feste vårt hjerte ved verdslig rikdom, men dele våre materielle goder og verdslig rikdom med de trengende. Når vi gjør det lever vi etter guddommelige prinsipper og viser Jesu sinnelag om å hjelpe trengende og nødstilte mennesker.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2004 kl 19:38


Våk hver tid og stund, og be om å få kraft til å komme velberget fra alt dette som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen

I min står det ble om å bli funnet verdig til å bli med til himmelen. Eller noe i den duren. Her: Luk 21.36

Igjen noe som er forskjellig i 78 og 88 versjonen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2004 kl 20:07


Hva står der hos dere?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-8-2004 kl 21:27


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Hva står der hos dere?

Sammenligning av Luk 21,36 i oversettelsene 1988 og 78/85:

1988: “Men våk hver tid og stund, og be at dere må bli aktet verdige til å unnfly
alt dette som skal komme, og til å bli stående for Menneskesønnen.”

78/85: “Våk hver tid og stund, og be om å få kraft til å komme
velberget fra alt dette som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen.”




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2004 kl 22:18


Se der ja. Skulle gjerne likt å vite hva det står i den hebraiske versjonen. Det er jo litt viktig hvis man trenger å be om å komme til himmelen. Eller unnfly fortapelsen. For det er vel det han mener. For det høres jo litt rart ut å bli funnet verdig til å unnslippe dette:

Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart skal bli ødelagt. 21 Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke dra inn i byen. 22 For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal bli oppfylt. 23 Stakkars dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! For det skal bli stor nød i landet; vredesdommen skal ramme dette folk. 24 De skal falle for sverd og bli bortført som fanger til alle folkeslag. Og Jerusalem skal bli trådt under fot av andre folk inntil folkeslagenes tid er forbi.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-8-2004 kl 23:22


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Se der ja. Skulle gjerne likt å vite hva det står i den hebraiske versjonen. .... klippe, klippe ....


Hei PeterDJ

Her får du en Internett adresse hvor du kan laste ned gratis oppslagsverker som kan fortelle deg hva det står i deb hebraiske og greske grunnteksten. Alle oversettelser fra hebraisk er på engelsk så det forutsetter at du kan noe engelsk.

http://www.e-sword.net/downloads.html

Her er en annen Internett adresse hvor du finner nødvendige oppslagsverker for å kunne se hva grunnteksten sier, men her kan du ikke fritt laste ned, men er avhengig av å være på nettet mens du studerer:

http://bible.crosswalk.com/

Her velger du "Bible study tools" til høyre og oppslagsverker til venstre, etter at du har skrevet skriftstedet du ønsker se nærmere på.

Lykke til, PeterDJ!

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2004 kl 20:29


Dette er vel ikke akkurat en lignelse. Men Jesus sa at DHÅ, eller talsmannen skulle en gang åpenbare den fulle sannheten, noe som ikke verden (menneskene) kunne tåle da Jesus sa dette. Skal se om jeg finner verset her..

Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.

Jaaah.. hva kan dette bety da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2004 kl 20:30


PS: Det er jo noen som påstår at DHÅ, eller talsmannen skulle være et menneske. Jeg tror ikke det men hvis det hadde vært et menneske da ville jeg trodd det var Paulus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2004 kl 16:20


Et par kommentarer til lignelsen om vingården:

"9 Hva skal nå vingårdens herre gjøre? Han skal komme og gjøre ende på disse forpakterne og overlate vingården til andre."

Vingårdens herre: Gud
Forpakterne: Prestene, de eldste, lederne av Israel
Vingården: Guds folk

Hvem er disse andre som Gud skulle overlate vingården til? De første kristne var jøder, men etterhvert ble den kristne bevegelse fullstendig dominert av hedningekristne, og har vært det siden. Så det er ikke lenger jøder som er prester og ledere av Guds folk. De hedningekristne har overtatt vingården, som profetert.

Sammenlign med Rom 10:19: "Men jeg sier: Kjente da Israel ikke til det? Først sier Moses: Jeg vil gjøre eder nidkjære på det som ikke er et folk; på et uforstandig folk vil jeg gjøre eder harme;"

Se også lignelsen om kongesønnens bryllup, Matt 22.


"7 Men vindyrkerne sa til hverandre: Der har vi arvingen. Kom, la oss slå ham i hjel, så blir arven vår."

De som mener at dagens nasjonalstat Israel er oppfyllelse av Guds profetier, sier nettopp det samme som vindyrkerne: Arven tilhører Israel. Så hadde vindyrkerne rett? Nei! Arven tilhører Jesus Kristus. Og alle som tilhører ham blir medarvinger. (Gal 3:16 og 3:29, Rom 8:17, Ef 3:6)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen