Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Profetier
Bambus
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 13
Registrert: 14-7-2004
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet

Humør: Lei av trosbevegelsen

smile.gif opprettet den 14-7-2004 kl 00:49
Profetier


Hei. Jeg har et spørsmål ang profetier som foregår i den menigheten jeg går i og om han som profeterer.

Han kom til menigheten for 2 år siden tror jeg. Om han kaller seg en profet,vet jeg ikke. Men han profeterer og det gjør han i en stor fart. Det er 2 ting jeg har lagt merke til ved denne mannen. Det ene er at han stønner /roper når han er i ferd med å profetere. Hvis noen av oss never vekkelse i trondheim, kan han begynne å rope. Og det høres ikke helt bra ut. jeg tør ikke engang å ta med mine venner til menigheten, fordi jeg er redd at han skal rope ut og de vil jo helt klart synes at dette er sprøtt. spørsmålet mitt er det om dette er bibelsk?

Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse. Det virker som om han profeterer det folk ønsker å høre, det som klør i øret. At det kommer vekkelse, mennesker blir frelst,denne menigheten kommer til å oppleve. bla bla bla. Det som er interessant for folk , at deres drømmer kommer i oppfyllelse.. Han profeterer ofte for enkelt mennesker og han en cellegruppe i menigheten. Profeterer i grupper. Takker og bukker for alle mulige svar. Hilsen Bambus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 14-7-2004 kl 01:27


Sitat:
Originally posted by Bambus
Hei. Jeg har et spørsmål ang profetier som foregår i den menigheten jeg går i og om han som profeterer.

Han kom til menigheten for 2 år siden tror jeg. Om han kaller seg en profet,vet jeg ikke. Men han profeterer og det gjør han i en stor fart. Det er 2 ting jeg har lagt merke til ved denne mannen. Det ene er at han stønner /roper når han er i ferd med å profetere. Hvis noen av oss never vekkelse i trondheim, kan han begynne å rope. Og det høres ikke helt bra ut. jeg tør ikke engang å ta med mine venner til menigheten, fordi jeg er redd at han skal rope ut og de vil jo helt klart synes at dette er sprøtt. spørsmålet mitt er det om dette er bibelsk?


Vel, eg veit ikkje som det står noko om dette i Bibelen. Men eg trur det står noko om at det Anden er, er det fred...?

Sitat:
Originally posted by Bambus
Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse. Det virker som om han profeterer det folk ønsker å høre, det som klør i øret. At det kommer vekkelse, mennesker blir frelst,denne menigheten kommer til å oppleve. bla bla bla. Det som er interessant for folk , at deres drømmer kommer i oppfyllelse.. Han profeterer ofte for enkelt mennesker og han en cellegruppe i menigheten. Profeterer i grupper. Takker og bukker for alle mulige svar. Hilsen Bambus.


Vel, eg svarer med dette:

"Når det ordet ein profet talar i Herrens namn, ikkje hender og ikkje vert oppfylt, då er det eit ord som Herren ikkje har tala. Det er eit ord som profeten har våga å tala i overmod, og du skal ikkje vera redd han." (5Mos 18:22)




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 14-7-2004 kl 02:42


Sitat:
Originally posted by Bambus
Hei. Jeg har et spørsmål ang profetier som foregår i den menigheten jeg går i og om han som profeterer.

Han kom til menigheten for 2 år siden tror jeg. Om han kaller seg en profet,vet jeg ikke. Men han profeterer og det gjør han i en stor fart. Det er 2 ting jeg har lagt merke til ved denne mannen. Det ene er at han stønner /roper når han er i ferd med å profetere. Hvis noen av oss never vekkelse i trondheim, kan han begynne å rope. Og det høres ikke helt bra ut. jeg tør ikke engang å ta med mine venner til menigheten, fordi jeg er redd at han skal rope ut og de vil jo helt klart synes at dette er sprøtt. spørsmålet mitt er det om dette er bibelsk?

Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse. Det virker som om han profeterer det folk ønsker å høre, det som klør i øret. At det kommer vekkelse, mennesker blir frelst,denne menigheten kommer til å oppleve. bla bla bla. Det som er interessant for folk , at deres drømmer kommer i oppfyllelse.. Han profeterer ofte for enkelt mennesker og han en cellegruppe i menigheten. Profeterer i grupper. Takker og bukker for alle mulige svar. Hilsen Bambus.


Hei Bambus og velkommen til forumet. :)

For å ta det "enkleste" først. Som k-mann er inne på så taler bibelen om at bibelen taler om fred og orden i møtene. Allikevel så kan man ikke si at å rope på et møte (f.eks i glede) i seg selv er et bevis på at noe er galt eller ikke.

Dersom det faktisk er sånn at du vegrer deg for å ta med ufrelste til menigheten pga av dette, så hadde det kanskje vært lurt å ta dette opp med ledelsen i menigheten? Da mener jeg uavhengig av dette med profetier og budskap. At du rett og slett forteller hvordan ropingen virker på deg?

Til og med ledere som behandler dette med profetier feil, kan jo (forhåpentligvis) godta det rent menneskelige aspektet i dette med roping...

Når det gjelder dette med å profetere så ville jeg, hvis mulig, prøve å skrive ned de profetiene som vedkommende kommer med offentlig, eller som du overhører. Dersom du så finner ut at det han sier ikke skjer (eller skjer), så skriv ogå det ned.

Ut i fra hva du har tro for og mot til, så kan du kanskje ta en prat med noen av ledelsen i menigheten om dine bekymringer rundt dette?

Det er ledelsen i menigheten som står ansvarlig for hva de tillater eller ikke i sin menighet. Selv om "profeten" selvfølgelig er ansvarlig for det han gjør og sier, så er det minst like mye hyrdene som skal være med å koririgere/rettlede og beskytte flokken mot det som er falskt og uekte.

Dersom du går fram på en ydmyk og forsiktig måte, og uttrykker det du opplever, som bekymringer du har for menigheten, og ikke nødvendigvis som direkte annklager, så er det (vanligvis) store muligheter for at ledelsen oppfatter at du faktisk prøver å hjelpe dem til å "gjøre jobben sin" :)

(F.eks: "Vedkommende profeterte slik og slik, men det hendte aldri.. Hva skal jeg tenke om det? Hvordan skal jeg forholde meg til nye budskap fra vedkommende, når han allerede har tatt feil før osv.)

Husk at dette er mitt generelle råd, og det kan jo godt hende at det er forhold i akkurat din menighet, som jeg ikke er klar over, som gjør at dette ikke vil fungere for deg.


Guds fred.
Gunnar




[Edited on 14-7-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-7-2004 kl 08:05


Sitat:
Originally posted by Bambus
Han kom til menigheten for 2 år siden tror jeg. Om han kaller seg en profet,vet jeg ikke. Men han profeterer og det gjør han i en stor fart.
....
Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse.

Da er han ingen Profet!
En profet er definert i gamletestamentet. Det som var kjennetegnet på en profet var at han tok aldri feil. Aldri! Tok han feil bare en eneste gang, så var han en falsk profet.


Når det er sagt, så er det forskjell på å være en profet, og å ha en profetisk gave. På samme måte er det forskjell på å være Statsminister, og å ha gaven til å lede andre.

:)




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-7-2004 kl 08:59


Sitat:
Sitat:
Det er 2 ting jeg har lagt merke til ved denne mannen. Det ene er at han stønner/roper når han er i ferd med å profetere.


Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å stønne og rope, men hvis det er av den typen jeg tror, nemlig av typen som er svært vanlig i Livets Ord o.l. menigheter, så kan jeg fortelle deg at det ikke er bibelsk, fordi det fører til uorden i menigheten, ved at mange begynner å tale høyt i tunger samtidig, uten at noen tyder, profetien til pastoren blir heller ikke satt på prøve av Skriften rent offentlig blir den vel? Dette er også ubibelsk, når menigheten tar imot en profeti helt ukritisk.

Sitat:
Hvis noen av oss never vekkelse i trondheim, kan han begynne å rope. Og det høres ikke helt bra ut. jeg tør ikke engang å ta med mine venner til menigheten, fordi jeg er redd at han skal rope ut og de vil jo helt klart synes at dette er sprøtt.


Jeg kan fortelle deg at ingenting i Apostlenes gjerninger eller andre av Bibelens bøker forteller om slik praksis blant de troende. Dem som beskrives som stønnende og ropende er oftest dem som Jesus driver onde ånder ut av.

å nå må jeg løpe på jobb. jeg fortsetter innlegget senere!

spørsmålet mitt er det om dette er bibelsk?

Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse. Det virker som om han profeterer det folk ønsker å høre, det som klør i øret. At det kommer vekkelse, mennesker blir frelst,denne menigheten kommer til å oppleve. bla bla bla. Det som er interessant for folk , at deres drømmer kommer i oppfyllelse.. Han profeterer ofte for enkelt mennesker og han en cellegruppe i menigheten. Profeterer i grupper. Takker og bukker for alle mulige svar. Hilsen Bambus.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2004 kl 19:06


Sitat:

Vel, eg veit ikkje som det står noko om dette i Bibelen. Men eg trur det står noko om at det Anden er, er det fred...?

Nei, det står "der den ånden er, er det frihet". Det er jo noe helt annet, og kan ikke brukes til å hindre profetier. Paulus sier jo faktisk også, "hindre ikke noe å profetere" i 1. kor 14. At noen profetiske trenger pastoral ledelse er helt klart, og det er sikkert det som ev. mangler i denne sammenhengen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2004 kl 19:10


Sitat:
Originally posted by solbu
Sitat:
Originally posted by Bambus
Han kom til menigheten for 2 år siden tror jeg. Om han kaller seg en profet,vet jeg ikke. Men han profeterer og det gjør han i en stor fart.
....
Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse.

Da er han ingen Profet!
En profet er definert i gamletestamentet. Det som var kjennetegnet på en profet var at han tok aldri feil. Aldri! Tok han feil bare en eneste gang, så var han en falsk profet.


Når det er sagt, så er det forskjell på å være en profet, og å ha en profetisk gave. På samme måte er det forskjell på å være Statsminister, og å ha gaven til å lede andre.

:)


Solbu,
nå ble det ikke sagt at han kalte seg selv for profet, ble det vel?

At alle kristne kan profetere er klart beskrevet i skriften, det betyr ikke at alle er profeter.

I GT skal de som profeterer falsk steines. Dette sier ikke Paulus noe om i 1 kor. 14, da han sier at alle kan profetere, men en etter en....så skal de andre prøve det...så alle kan lære noe... osv.
Hvordan skal man kunne gjøre dette som paulus snakker om, hvis vi skal følge moselovens bud ang. profeter? Hindre ingen å profetere. Forakt ikke profetier, men prøv alt og hold fast på det gode, sier også paulus i et annet brev. Dermed så MÅ profetier underlegges prøving i.flg. NT og det betyr ikke at den som profeterer er falsk profet etter GT's regler. ELler ville Paulus sine retningslinjer være feil. Håper det hjelper hehe
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2004 kl 19:20


Sitat:
Originally posted by Bambus
Hei. Jeg har et spørsmål ang profetier som foregår i den menigheten jeg går i og om han som profeterer.

Han kom til menigheten for 2 år siden tror jeg. Om han kaller seg en profet,vet jeg ikke. Men han profeterer og det gjør han i en stor fart. Det er 2 ting jeg har lagt merke til ved denne mannen. Det ene er at han stønner /roper når han er i ferd med å profetere. Hvis noen av oss never vekkelse i trondheim, kan han begynne å rope. Og det høres ikke helt bra ut. jeg tør ikke engang å ta med mine venner til menigheten, fordi jeg er redd at han skal rope ut og de vil jo helt klart synes at dette er sprøtt. spørsmålet mitt er det om dette er bibelsk?

Det andre er at det han profeterer synes ikke å gå i oppfyllelse. Det virker som om han profeterer det folk ønsker å høre, det som klør i øret. At det kommer vekkelse, mennesker blir frelst,denne menigheten kommer til å oppleve. bla bla bla. Det som er interessant for folk , at deres drømmer kommer i oppfyllelse.. Han profeterer ofte for enkelt mennesker og han en cellegruppe i menigheten. Profeterer i grupper. Takker og bukker for alle mulige svar. Hilsen Bambus.


Nå er det viktig å forsåt hva NT sier om profetier i menighetene. Den er ikke forbeholdt profetene, dvs. selv om noen profeterer, så betyr ikke det at den dermed er en profet og skal prøves etter Moselovens regler om profetier.

For det andre er ikke NT profetier først og fremst framtids spådommer. Paulus sier at NT's profetier i menighetene er til "trøst, oppmuntring og støtte " (ordet støtte, er ofte oversatt formaning, men det greske ordet er fra "parakletos" som betyr hjelper. Altås NT's profetier i menighetene på dette nivået er ikke først og fremst framtidsvisjoner, og heller ikke til rettledning eller "omvendeleses forkynnelse" ala jeremia o.l.
Hvis han holder seg innefor dette, dvs. hvis menigheten mottar noen form for trøs, oppmuntring eller oppbyggelse, så kan han ikke klandres for å være en "falsk profet". Hvis menigheten din er en "stille" menighet som er uvant med lyd i møtene osv. kan det være lurt å ta dette opp med ledelsen i menigheten din. Ike baksnakk og lag unødvendige grupperinger eller spittelse (for og imot) osv. I væreste fall er han en overivrig profetisk type (og dem er det mange nok av) og trenger pastoral veiledning. Hva med å begynne å be for ham, at han skal modnes i sin gave? Og hvis du mener det er riktig, ta det opp med din egen menighets ledelse og i åpenhet med denne personen. Det er mitt råd. Ingen vil jo at møtene skal være så rare at folk blir redde osv. Spesielt hvis han er den eneste som har disse "manifestasjonene".
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bambus
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 13
Registrert: 14-7-2004
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet

Humør: Lei av trosbevegelsen

smile.gif opprettet den 15-7-2004 kl 22:47


Han kaller seg ikke profet selv, men jeg vet at noen av medlemmene kaller han det. Men det er disse rykningene som bekymrer meg og gjør meg skeptisk. Han har sagt at Gud ikke vil ta vekk denne OHH eller Auu hver gang han profeterer eller gir kunskapsord. Jeg har aldri før vært borti noe sånt. Kanskje den slags er mere vanlig i "ekstreme" menigheter. Feks: livets ord, levende ord........... Takk for alle svar. Det hjelper å få hørt litt andre synspunkter på dette. Hilsen Bambus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 16-7-2004 kl 00:53


Hei geirern.

Selv om jeg kommenterer noen av dine synspunkter så vil jeg bare undestreke at vi i det store og det hele nok er enige for en gangs skyld. ;) Jeg ønsker bare å utdype og nyansere litt.

Sitat:
Nå er det viktig å forsåt hva NT sier om profetier i menighetene. Den er ikke forbeholdt profetene, dvs. selv om noen profeterer, så betyr ikke det at den dermed er en profet og skal prøves etter Moselovens regler om profetier.

Problemet her er at det går en gråsone som i praksis kan være svært vanskelig å definere. Når mennesker som taler "profetisk" samtidig gjør krav på å tale med autoritet på linje med GT's profeter og/eller på linje med Guds eget ord, så tror jeg at vi faktisk kan prøve dem etter kriteriene i Moseloven. Unntaket er at vi den nye pakt ikke steiner de falske profeter, men avslører dem og tar avstand fra dem.

Problemet er nemlig at en del såkalte profeter enten direkte eller indirekte, krever en lydighet og tro mot deres profetord, på linje med den autoritet profetene i GT hadde. Dermed tar de på seg rollen som en GT profet selv om dette embedet faktisk opphørte ved opprettelsen av den nye pakten i Jesus Kristus.

Hver den som promoterer et profetembede etter modell av GT, tar i praksis og undergraver hele bibelens autoritet, og åpner opp for at mennesker kan bli styrt/kontolert via andre mennesker i stedet for av Guds eget ord.

Profetord skal i beste fall være rådgivende og veiledende, og man skal kunne forkaste et hvilket som helst profetord, uten å komme på kant med Gud av den grunn. Å feilaktig forkaste et profetord er derfor ikke ensbetydende med å forkaste Gud eller Guds eget ord (bibelen).

Det første jeg ser på er derfor ikke HVA personen(e) profeterer om, men om hvilken autoritet og krav til lydighet han/hun legger bak det profetordet de kommer med.

Dersom de åpenbart (eller underforstått) krever lydighet og/eller hevder Guds egen autoritet bak sine profetier, så vil det være meget interesant å se om profetien(e) slår til som forutsagt.

Dersom profetien(e) da ikke slår til så vil jeg erklære han/hun for å være en falsk profet etter kriteriene i Moseloven.

Et lite Nota Bene angående profetier som går i oppfyllelse allikevel:
Det kan hende at det står fram hos deg en profet eller en som har syner i drømme, og lover deg et tegn eller under. Hvis det tegn eller under han forutsier, virkelig skjer, og han samtidig sier: «Kom, la oss holde oss til andre guder, som dere ikke kjenner, og dyrke dem,» da skal du ikke høre på det som en slik profet eller drømmeseer sier. For da er det Herren deres Gud som vil sette dere på prøve og se om dere elsker Herren deres Gud av hele deres hjerte og hele deres sjel. 5.Mos 13, 1-3

I tillegg til rene profetier (forutsigelser om framtidige hendelser) så må vi også huske på at profetembedet i GT også er nært knyttet opp til dette med å være lærer (de lærte Israel hvordan Gud ville de skulle leve). En person som lærer direkte feil og/eller kommer med tilleggslære utenom bibelen, og samtidig hevder Guds åpenbaring eller autoritet bak sin lære, kan derfor også kalles for en falsk profet.

Dersom en med profetisk gave profeterer om noe som ikke skjer, men samtidig gjør det helt klart at Han/hun kan ta feil og er villig til å prøves, så skal han/hun derfor etter min mening ikke erklæres som en falsk profet, men som geirern sier: Dersom en person stadig kommer med "ord fra Herren" som ikke slår til (forutsatt at denne personen ikke samtidig prøver å stå fram som en GT profet) så trenger han i det minste pastoral veiledning. Det er derfor jeg sier at det er ledelsen som har hovedansvaret i menigheten for det som har med det profetiske å gjøre.

Til slutt når det gjelder manifestasjonene: Slik jeg oppfatter dette med skjelvingen og ristingen så er dette noe som er ubibelsk og uten grunnlag i skriften. De som promoterte denne ristingen var særlig i Vineayrd og Toronto sammenheng på 90 tallet. Da ble nemlig slik skjelving brukt som "bevis" på at Den Hellige Ånd og salvelsen var over folk.

Det er flere som mener at denne ristingen kan være et tegn på at en ANNEN åndsmakt virker enn den som er i fra Herren, mens andre igjen mener at det sansynligvis bare er psykisk betinget.

Selv har jeg vært involvert veldig i dette med å riste/skjelve under den såkalte "salvelsen". Jeg har også selv vært mye sammen med profeter som skjelver/rister. Min konklusjon er at det som regel i hvert fall IKKE er Gud som får folk til å riste på denne måten, når de "profeterer".

En av grunnene til at jeg er overbevist om dette, er at vi (i ettertid) beviselig flere ganger profeterte så forferdelig feil, samtidig som enkelte av oss ristet og skalv på denne måten da vi fikk de såkalte "profetiene" og budskapene.

Gunnar.



[Edited on 16-7-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2004 kl 21:12


Sitat:

Når mennesker som taler "profetisk" samtidig gjør krav på å tale med autoritet på linje med GT's profeter og/eller på linje med Guds eget ord, så tror jeg at vi faktisk kan prøve dem etter kriteriene i Moseloven.


Den er grei nok. Den som påstår han er en profet som GT gutta får sannelig tåle å bli prøvd som en også.
Personlig har jeg aldri hørt om at noen av de jeg kjenner som profeter noengang har sidestilt seg som en GT profet. Veldlig få av de som vi ofte kaller profeter, har noen gang kalt seg selv det. F.eks. menn som Rick Joyner og Paul Cain, som av veldig mange mennesker i verden, både blandt tilhørere og motstandere, bruker ordet "profet" om disse. De har aldri selv kalt seg selv profeter, men evangelister og pastorer og lærere. De sier det også selv titt og ofte at de ikke kaller seg selv profeter. Rick Joyner sier f.eks. i en tale fra maj i år (kan høres her www.online-predigt.de) at han tror det er veldig få profeter i verden, og at de som er fremdeles er langt fra den standard som GT profetene levde i.


Sitat:

Problemet er nemlig at en del såkalte profeter enten direkte eller indirekte, krever en lydighet og tro mot deres profetord, på linje med den autoritet profetene i GT hadde. Dermed tar de på seg rollen som en GT profet selv om dette embedet faktisk opphørte ved opprettelsen av den nye pakten i Jesus Kristus.


Etter min mening, og etter standaren hos mornigstar profetene og kansas profetene, er det ingen profet i dag som kan ta på seg denne rollen. Dagens profeter er satt i menighetene til å utruste de troende til sin tjenestegjerning. Ikke å lede eller styre på den måten. DEn som tar på seg en sånn rolle som du beskriver her har allerde overskredet sitt mandat, om han kaller seg profet eller ikke.







Sitat:

Dersom de åpenbart (eller underforstått) krever lydighet og/eller hevder Guds egen autoritet bak sine profetier, så vil det være meget interesant å se om profetien(e) slår til som forutsagt.

Dersom profetien(e) da ikke slår til så vil jeg erklære han/hun for å være en falsk profet etter kriteriene i Moseloven.


Sitat:

Til slutt når det gjelder manifestasjonene: Slik jeg oppfatter dette med skjelvingen og ristingen så er dette noe som er ubibelsk og uten grunnlag i skriften. De som promoterte denne ristingen var særlig i Vineayrd og Toronto sammenheng på 90 tallet. Da ble nemlig slik skjelving brukt som "bevis" på at Den Hellige Ånd og salvelsen var over folk.


Jeg vil på det sterkeste tilbakevise din påstand om at ristin, skjelving eller lignende ble sett på som bevis for at ånden var over et mennesket. Tvert imot er det om og om igjen lagt vekt på at man ikke skal fokusere på ev. manifestasjoner, mange av dem kan også være demoniske, men at Gud like gjerne kan hvile over et menneske uten et enneste ytre tegn eller manifestasjon. Igjen er det om og om igjen blitt vektlagt, både i vineyardsammenheng fra 80-tallet (har nylig re-lest john wimbers "power-evangelism" så jeg har boken friskt i minne), og i toronto bevegelsen, at det er ikke manifestasjoner det dreier seg om, men at Gud får tilgang til et menneske, sette det fri, gjenopprette det følelsesmessig, og ev. fysisk. Det er frukten av et møte med Gud som betyr noe, ikke manifestasjonene. Har, og er, sterkt involvert i toronto og vineyard, og har hørt utallige prekner om dette så jeg har "litt" stoff til å backe opp.

Sitat:

Det er flere som mener at denne ristingen kan være et tegn på at en ANNEN åndsmakt virker enn den som er i fra Herren, mens andre igjen mener at det sansynligvis bare er psykisk betinget.


Ja, og det merkelige er at dette er mer enn godt nok undervist om i disse sammenhenger som blir kristisert. Det er mange av manifestasjoenen i Toronto eller i tidligere vineyard sammenhenger, som var demoniske. Det ble heller ikke sagt noe annet. Tvert imot ble det sterkt oppfordret til å be for hverandre for befrielse fra disse åndene. Toronto hadde, og har fremdelse, ofte seminarer og konferanser hvor man blir opplært til å sette mennesker fri som har slike demoniske manifestajoner. Ofte er det ikke mulig å vite om det er Gud eller en annen ånd, men man får stole på at Gud er mektig nok til å fullføre sitt verk, selv om vi der og da ikke vet så mye.

Det er et mye større problem etter mitt syn, at de fleste menigheter her til lands aldri ser en demonisk manifestasjon i det hele tatt. Demonene burde bli livredde på våre møter, slik som på jesu tid. Istedet er det ut som de trives ganske bra i en del forsamlinger vi kjenner til. Da er det bedre med menigheter som kanskje ikke har like bra"orden" i den forstand (den beste ro og orden finner man jo på kirkegården! ), men som hvertfall har gudsnærvær nok til å provosere fram de onde åndene, så folk kan bli fri.


Men jeg ser heller ikke noen grunn til å prøve å "vise folk" at profetien er fra Gud ved å legge til risting og skjelving o.l. Som sagt mener jeg at man trenger en visomsfylt ledelse til å veilede folk igjennom disse fasene. Vi vil jo ikke "hindre noen i å tale profetisk", men hjelpe folk til å modnes så de kan bære fram buskap fra Gud på en måte som folk kan bli hjulpet gjennom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 19-7-2004 kl 10:48


Sitat:
Originally posted by geirern
Sitat:

Når mennesker som taler "profetisk" samtidig gjør krav på å tale med autoritet på linje med GT's profeter og/eller på linje med Guds eget ord, så tror jeg at vi faktisk kan prøve dem etter kriteriene i Moseloven.


Den er grei nok. Den som påstår han er en profet som GT gutta får sannelig tåle å bli prøvd som en også.
Personlig har jeg aldri hørt om at noen av de jeg kjenner som profeter noengang har sidestilt seg som en GT profet. Veldlig få av de som vi ofte kaller profeter, har noen gang kalt seg selv det. F.eks. menn som Rick Joyner og Paul Cain, som av veldig mange mennesker i verden, både blandt tilhørere og motstandere, bruker ordet "profet" om disse. De har aldri selv kalt seg selv profeter, men evangelister og pastorer og lærere. De sier det også selv titt og ofte at de ikke kaller seg selv profeter. Rick Joyner sier f.eks. i en tale fra maj i år (kan høres her www.online-predigt.de) at han tror det er veldig få profeter i verden, og at de som er fremdeles er langt fra den standard som GT profetene levde i.


Poenget er ikkje om dei kallar seg profetar, men det at det blir sagt fram profetiar, mellom anna av den personen Bambus seier profeterer (hovudinnlegget). Viss det han - eller andre profeterar -, anten dei kallar seg profetar eller ikkje, ikkje går i oppfylling - så er ikkje dei av Gud. Les i 5Mos 18...

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-7-2004 kl 14:00


Sitat:

Viss det han - eller andre profeterar -, anten dei kallar seg profetar eller ikkje, ikkje går i oppfylling - så er ikkje dei av Gud. Les i 5Mos 18...

GUDS FRED!


Bare for å kverulere enda en gang:
I fl.g 5 mos18 skal den profet som taler et ord som ikke går i oppfyllelse dø.
Jonas sa til ninive: "Om førti dager skal Ninive bli omstyrtet. " Jon, kap3. Da det ikke skjedde ble jonas sur. Burde det ikke være vår plikt å steine Jonas i dette tilfellet? Han levde jo tilogmed i GT's tid. Ordet han sa gikk ikke i oppfyllelse så i.flg. 5 mos 18, så må jonas være en falsk profet som må dø.

Noen ganger kan profetiske ord om framtiden gå i oppfyllelse flere generasjoner senere. F.eks. talte bibellærere i den tidlige pinsevekkelse om at Israel måtte gjenopprettet som stat før Jesus kom tilbake. Når det tok 40 år før det faktisk skjedde, og mange av dem døde i mellomtiden. Skulle disse da avvises som mennesker som talte ord som ikke var fra Gud?

Hvis denne personen i Bamus' menighet har profetert om en kommende åndsbevegelse i menigheten, hvordan vet du at dette ikke er fra Gud? Hva om det tar flere år før det skjer? Eller hva om menigheten gjør noen sjebnesvangre feil i mellomtiden og enten ustetter, eller avslutter ordet som ble talt? Tydligvis er jo mange profetier knyttet til betingelser, som f.eks. JOnas profeti. De omvendte seg og dermed "angret" Gud ordet. Ingenting i profetien til JOnas sa noe om at dette vile skje om de omvendte seg.

Det er bare et par eksempler på hvor feil det kan bli å benytte 5. mos 18, på Ny-testamentlige profetier.

Vil bare nevne igjen at NT-profetier ikke først og fremst er til for å spå i framtiden, men de er til de troende for oppbygging, formaning og trøst. En bedre måte å prøve disse ordene på, er om de er i linje med Guds åpenbarte ord.
I NT åpnes det for prøving og feiling. ALle kan dele noe de opplever er fra Gud, og alle skal prøve disse ordene. Selv om noen ord kan oppleves som feil, betyr ikke det at personene som gav disse er falske, eller ikke taler ord fra Gud osv. Det bare betyr at vi alle er i en opplæringsfase, og vi trenger en "setting" hvor det er lov å prøve og feile.
EN av grunnene til at det oppstår så mye merkelig rundt det profetiske, er nettopp at vi aldri har tillatt trygge miljøer hvor vi alle kan prøve, feile, lære og vokse i disse nådegavene.
Derfor må vi slutte å bruke Moseloven når det gjelder Ny-testamentlig profeti. GJør vi det blir lista så høy at ingen tør å bruke gaven. Da hindrer vi profetier, mer enn vi oppmuntrer dem. Det er derfor Paulus sa "søk de åndelige gaver, særlig å tale orfetisk" og " Derfor, brødre, streb efter å tale profetisk, og hindre ikke nogen i å tale med tunger; ".

Han oppmuntret til profetisk tale, og la ikke unødvendige hindringer for det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 21-7-2004 kl 22:45


Sitat:
Originally posted by geirern
Noen ganger kan profetiske ord om framtiden gå i oppfyllelse flere generasjoner senere. F.eks. talte bibellærere i den tidlige pinsevekkelse om at Israel måtte gjenopprettet som stat før Jesus kom tilbake. Når det tok 40 år før det faktisk skjedde, og mange av dem døde i mellomtiden. Skulle disse da avvises som mennesker som talte ord som ikke var fra Gud?

Hvis denne personen i Bamus' menighet har profetert om en kommende åndsbevegelse i menigheten, hvordan vet du at dette ikke er fra Gud? Hva om det tar flere år før det skjer? Eller hva om menigheten gjør noen sjebnesvangre feil i mellomtiden og enten ustetter, eller avslutter ordet som ble talt? Tydligvis er jo mange profetier knyttet til betingelser, som f.eks. JOnas profeti. De omvendte seg og dermed "angret" Gud ordet. Ingenting i profetien til JOnas sa noe om at dette vile skje om de omvendte seg.


Vel, eg har oppfatta det som at denne "profeten" som Bambus talar om profeterar i samtida. Eg kan ta feil, dette kan berre bambus svare på - han som faktisk held til i den forsamlinga. Eg har berre basert meg på opplysningane gjeve av Bambus. At det kan vere andre faktorar inne i biletet kan vi ikkje vita - og det skal vi heller ikkje basere oss på.

Eg skreiv at denne mannen måtte vera ein falsk profet - viss det han profeterte ikkje gjekk/går i oppfylling..

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bambus
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 13
Registrert: 14-7-2004
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet

Humør: Lei av trosbevegelsen

smile.gif opprettet den 21-7-2004 kl 23:13


Jeg må vel hive meg inn i kveruleringskampen jeg å, siden jeg startet dette spørsmålet. Oppmuntre alle til å tale profetisk sier du. ja han sier jo det i brevet, men nå har det jo vært mye rart som har blitt profetert igjennom tidene også da. Og hvis noen profeterer og tar stadig feil ,bør vi ikke stoppe dem da? Eller stopper vi kanskje Gud og blir saltstøtter.......Et annet spørsmål? I mitt tilfelle så kan det noen ganger bli lett å le litt inni seg når han som i menigheten jeg går i profeterer og det er jo fordi han roper OH eller AOOU i det han starter. Er det dumt å le av han? Det er jo flere som ler og strekker på smilebåndet når det skjer men det er jo fordi det er litt rart. Han går fram ofte og sier: herren sier at.......... Det blir litt rart når han gjør det så ofte. Jeg har faktisk store problemer med å tro at det han sier er fra Gud, fordi han går fram så ofte.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-7-2004 kl 00:03


Sitat:
Originally posted by Bambus
Og hvis noen profeterer og tar stadig feil ,bør vi ikke stoppe dem da? Eller stopper vi kanskje Gud og blir saltstøtter.......


kanskje man stopper Gud, men man blir ikke til saltstøtter uansett, for Gud funker ikke på den måten. Det er lov å feile, Gud ser til hjertet. Hvis han stadig profeterer detaljer om ting som skal skje osv. og de ikke skjer, så er det klart at ledelsen bør stanse han. Det er til alles beste.

Sitat:
I mitt tilfelle så kan det noen ganger bli lett å le litt inni seg når han som i menigheten jeg går i profeterer og det er jo fordi han roper OH eller AOOU i det han starter. Er det dumt å le av han? Det er jo flere som ler og strekker på smilebåndet når det skjer men det er jo fordi det er litt rart.


Jeg hadde hvertfall ledd. Gjerne så høyt som mulig. Hvis han ikke tåler det, så kan det i seg selv være et tegn på at han er en selvhøytidlig oppmerksomhetssøkende type e.l. Hvis han sier noe sånt som "IKke le når Gud tlaer, din spotter" osv, da sier det jo litt om hva han tenker om seg selv. Men, vi har jo bare ditt ord på dette....kanskje vi alle bør ta turen til din menighet og se selv...hehe. Vi trenger en god latter alle sammen.

Det høres ut for meg som om ledelsen i menigheten din tillater han å stå fram så mye, så da ville jeg tatt det opp med dem, siden det til syvende og sist er deres ansvar. My two cents....
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-7-2004 kl 08:54
det er også en annen ting sagt om falske profeter i GT


Sitat:
Originally posted by geirern
Sitat:

Viss det han - eller andre profeterar -, anten dei kallar seg profetar eller ikkje, ikkje går i oppfylling - så er ikkje dei av Gud. Les i 5Mos 18...

GUDS FRED!


Bare for å kverulere enda en gang:
I fl.g 5 mos18 skal den profet som taler et ord som ikke går i oppfyllelse dø.
Jonas sa til ninive: "Om førti dager skal Ninive bli omstyrtet. " Jon, kap3. Da det ikke skjedde ble jonas sur. Burde det ikke være vår plikt å steine Jonas i dette tilfellet? Han levde jo tilogmed i GT's tid. Ordet han sa gikk ikke i oppfyllelse så i.flg. 5 mos 18, så må jonas være en falsk profet som må dø.

Noen ganger kan profetiske ord om framtiden gå i oppfyllelse flere generasjoner senere. F.eks. talte bibellærere i den tidlige pinsevekkelse om at Israel måtte gjenopprettet som stat før Jesus kom tilbake. Når det tok 40 år før det faktisk skjedde, og mange av dem døde i mellomtiden. Skulle disse da avvises som mennesker som talte ord som ikke var fra Gud?

Hvis denne personen i Bamus' menighet har profetert om en kommende åndsbevegelse i menigheten, hvordan vet du at dette ikke er fra Gud? Hva om det tar flere år før det skjer? Eller hva om menigheten gjør noen sjebnesvangre feil i mellomtiden og enten ustetter, eller avslutter ordet som ble talt? Tydligvis er jo mange profetier knyttet til betingelser, som f.eks. JOnas profeti. De omvendte seg og dermed "angret" Gud ordet. Ingenting i profetien til JOnas sa noe om at dette vile skje om de omvendte seg.

Det er bare et par eksempler på hvor feil det kan bli å benytte 5. mos 18, på Ny-testamentlige profetier.

Vil bare nevne igjen at NT-profetier ikke først og fremst er til for å spå i framtiden, men de er til de troende for oppbygging, formaning og trøst. En bedre måte å prøve disse ordene på, er om de er i linje med Guds åpenbarte ord.
I NT åpnes det for prøving og feiling. ALle kan dele noe de opplever er fra Gud, og alle skal prøve disse ordene. Selv om noen ord kan oppleves som feil, betyr ikke det at personene som gav disse er falske, eller ikke taler ord fra Gud osv. Det bare betyr at vi alle er i en opplæringsfase, og vi trenger en "setting" hvor det er lov å prøve og feile.
EN av grunnene til at det oppstår så mye merkelig rundt det profetiske, er nettopp at vi aldri har tillatt trygge miljøer hvor vi alle kan prøve, feile, lære og vokse i disse nådegavene.
Derfor må vi slutte å bruke Moseloven når det gjelder Ny-testamentlig profeti. GJør vi det blir lista så høy at ingen tør å bruke gaven. Da hindrer vi profetier, mer enn vi oppmuntrer dem. Det er derfor Paulus sa "søk de åndelige gaver, særlig å tale orfetisk" og " Derfor, brødre, streb efter å tale profetisk, og hindre ikke nogen i å tale med tunger; ".

Han oppmuntret til profetisk tale, og la ikke unødvendige hindringer for det.


To hovedsaker gjelder de falske profetene i GT, og deres maker lever i dag og bærer de samme "symptomene".

Enten profeterer de feil - og ja, en eneste feilprofeti er nok til å kalle noen en falsk profet. Det finnes ikke feilkvote for den som kalles en Guds profet, for en ekte Guds profet taler kun det han har hørt av Herren, ikke det han føler på seg.

Vi trenger å ta med resten av teksten som sier at en profet som taler uten at det han sier går i oppfyllelse:

5Mos 18:20-22:
Men våger en profet å tale noe i mitt navn som jeg ikke har befalt ham(Legg merke til hva som står her, at uansett hva som tales som profeti, så er det falskt hvis det ikke er Herren som har talt ordene Selv), eller taler han i andre guders navn, da skal den profeten dø. (Utdypning av dette følger av Skriften og jeg tar det med litt lengre nede i innlegget.) Dersom du tenker med deg selv: «Hvordan kan vi vite om et ord kommer fra Herren?» ? da skal du huske: Når en profet taler i Herrens navn, og det han sier, ikke skjer og ikke går i oppfyllelse, da er det ikke et ord fra Herren. Det er profeten selv som har vært frekk nok til å tale, og da skal du ikke være redd for ham.

Utdypning av hva som skulle utdypes, viser til 5Mos 13:

Det kan hende at det står fram hos deg en profet eller en som har syner i drømme, og lover deg et tegn eller under. (legg merke til at Gud ikke fornekter at han har syner eller kraft til å gjøre tegn, men at en slik falsk profet ikke har det fra Ham) Hvis det tegn eller under han forutsier, virkelig skjer, og han samtidig sier: «Kom, la oss holde oss til andre guder, som dere ikke kjenner, og dyrke dem,» da skal du ikke høre på det som en slik profet eller drømmeseer sier. For da er det Herren deres Gud som vil sette dere på prøve og se om dere elsker Herren deres Gud av hele deres hjerte og hele deres sjel. Herren deres Gud skal dere følge, og ham skal dere frykte. Hans bud skal dere holde, og hans ord skal dere lyde; ham skal dere tjene og holde fast ved. Men profeten eller drømmeseeren skal drepes fordi han lokket dere til frafall fra Herren deres Gud, som førte deg ut av Egypt og løste deg ut av trellehuset, og fordi han ville få deg bort fra den vei som Herren din Gud har befalt deg å gå.

Å følge andre guder - hva er det da å følge andre guder? I GT gjaldt det nok for det meste Baal og Astarte-"gudene" og andre gudebilder. Disse falske gudene blir, det jeg vet i alle fall, ikke dyrket i dag. Den kristne står egentlig ikke i fare for å falle over til tilbedelse av Allah, av Vishnu eller noen av de andre millionene av hindu-gudene. Nei, det NT sier at vi kristne står i fare for å bli rammet av, er ulver i fåreklær, mennesker som gir seg ut for å være kristne, og som bruker Jesu navn, men som likevel ikke er Hans disipler. Det er her vår oppgave å prøve det som blir sagt og gjort og lært på Bibelens ord og evangelium kommer inn.

Holder vi ikke fast på Bibelens evangelium - intet mer og intet mindre - som fundament i vårt trosliv, kunne vi like greit ha vært muslimer eller hinduer - fortapte er vi da uansett. Heldigvis finnes heller ikke frelsen i hvor hardt vi klarer å anstrenge troen vår, men i personen Jesus Kristus, som elsker oss og som døde på korset og stod opp igjen for vår skyld, for at vi skulle leve evig med og ved Ham.

Derfor trenger ikke den å fortvile som kjemper med tvil, for den tvilen som stenger for Gud er ikke tvilen på om du er en kristen, men tvilen som består i at en ikke vil høre evangeliet, at en ikke vil ha noe med Gud å gjøre. Derfor er frelsen i Jesus Kristus, for at ingen skal kunne rose seg og si "jeg klarer å tro, det klarer ikke de som går fortapt", for det er Gud som velger ut hvem Han skal dra til Jesus så de kan få frelse. Og dette er nåde, i motsetning til hva noen sier. Bibelen sier at vi som er Guds barn er utvalgt på forhånd, faktisk før verden ble skapt. Likevel trenger vi å være på vakt. (Matt 24)

Gud være takk for Sin endeløse nåde!

Amen




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-7-2004 kl 14:10


Spørsmål til Lionheart:

Finnes det "Guds profeter" idag?

I såfall, kan du navngi noen?

Kan du dokumentere at disse "Guds profeter" aldri har framsagt en eneste framtidsrettet profeti som ikke har "slått til"?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-7-2004 kl 21:58


Ikke på samme måte som i GT, for det står skrevet at profetene og loven hadde sin tid inntil Johannes døperen kom.

Men kriteriene er de samme. Om en profet taler i Guds navn noe som Gud ikke har talt, da skal vi ikke høre på ham, ikke være redd ham og ikke følge ham.

Det samme gjelder profeter som driver med tegn og undre og samtidig forkynner et annet evangelium.

Prinsippet er det samme. See?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-7-2004 kl 23:19


Nei, jeg skjønner ikke....

Sitat:
Originally posted by Lionheart
Ikke på samme måte som i GT, for det står skrevet at profetene og loven hadde sin tid inntil Johannes døperen kom.


Men altså, finnes det profeter i dag etter ditt bibelsyn, eller ikke? Du sier "ikke på samme måte som i GT". På hviklen måte finnes det profeter i dag da? Og kan du navngi noen av dem? Og særlig da noen som aldri har sagt en framtidsrettet profeti som ikke har gått i oppfyllelse.

Eller mener du at det ikke finnes ufeilbarlige profeter lenger? I såfall, er det vel menigsløst å ha regler for å skille de ekte fra de falske, for da vil vel alle profeter være falske?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 09:09


Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å stønne og rope, men hvis det er av den typen jeg tror, nemlig av typen som er svært vanlig i Livets Ord o.l. menigheter, så kan jeg fortelle deg at det ikke er bibelsk, fordi det fører til uorden i menigheten(Lionhearth)
I sekter som Livets Ord tillates vel ikke slike spontane utbrudd fra selvutnevnte profteter? Hvordan sektlederne ha kontroll da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 23-7-2004 kl 11:33


Sitat:
Originally posted by geirern
Solbu,
nå ble det ikke sagt at han kalte seg selv for profet, ble det vel?

At alle kristne kan profetere er klart beskrevet i skriften, det betyr ikke at alle er profeter.

Eller mener du at det ikke finnes ufeilbarlige profeter lenger? I såfall, er det vel menigsløst å ha regler for å skille de ekte fra de falske, for da vil vel alle profeter være falske?

Hei geirern, det er noen poenger som tydeligvis har gått deg litt hus forbi i denne debatten.

For det første: En profet etter GT modellen er ikke en person som nødvendigvis sier om seg selv at han/hun er en profet. Poenget er om denne personen framstår som profet eller ikke.

Med andre ord: Dersom du er annsatt i posten og leverer brev, så trenger du ikke å kalle deg for postbud, for å faktisk være et postbud... :o

For det andre: Det viktigste poenget med å snakke om profeter etter GT's modell, har med makt, myndighet og autoritet, og lære å gjøre:
Sitat:
I GT skal de som profeterer falsk steines. Dette sier ikke Paulus noe om i 1 kor. 14, da han sier at alle kan profetere, men en etter en....så skal de andre prøve det...så alle kan lære noe... osv.

Hvordan skal man kunne gjøre dette som paulus snakker om, hvis vi skal følge moselovens bud ang. profeter? Hindre ingen å profetere. Forakt ikke profetier, men prøv alt og hold fast på det gode, sier også paulus i et annet brev. Dermed så MÅ profetier underlegges prøving i.flg. NT og det betyr ikke at den som profeterer er falsk profet etter GT's regler. Eller ville Paulus sine retningslinjer være feil.
I utgangspunktet har du helt rett i konklusjonen din ovenfor. Problemene oppstår når mennesker står fram med budskap/lære/åpenbaringer som de selv gir like mye (eller mer) autoritet som Guds eget ord, slik at profetordet blir oppfattet som noe som skal lydes/taes i mot på lik linje med Den Hellige Skrift.

Det er en finurlig framgangsmåte i dette med profetier/åpenbaringer som slike folk som f.eks Benny Hinn bruker.

Først gir de inntrykk av at de taler direkte i fra Guds egen munn, og har direkte innsikt i de himmelske ting. Av og til direkte, men som regel underforstått, formidler de samtidig til tilhørerne at profetordet/åpenbaringen skal taes like alvorlig(om ikke mer) og lydes på samme måte som Guds eget ord i bibelen. På Guds vegne straffer de så folk, eller truer og skremmer folk fra å være ulydige mot deres ord
, fordi man da selvfølgelig ikke bare er "ulydige" mot profeten, men mot "Gud selv.."

Med en slik opptreden så framstår de derfor som GT profeter (jfr makt og og autoritet), selv om de ALDRI SKULLE BRUKE PROFETNAVNET PÅ SEG SELV, ELLER OM SEG SELV!

Det finurlige er: Når de så blir avslørt i ha tatt feil i sine profetier, så "stiger de ned" fra sin gammeltestamentlige profetstol, og krever å bli prøvd etter NT's kriterier, hvor det er "lov til å ta feil" og hvor det heter: "vi er jo alle feilende mennesker.."

For å oppsumere: Dersom en person som kommer med et budskap/profeti, skal kunne bli vurdert etter Paulus sin oppskrift, så kan man ikke samtidig framstå med den autoritet eller krav til lydighet mot profetordet som man gjorde i Gt's tid!

Man må velge.

Derfor: Den person som i praksis prøver å framstå som en profet etter GT's standard (jfr autoritet, makt og krav til lydighet) må derfor finne seg i å bli vurdert og prøvd etter Moseloven og bli godtatt/forkastet på dette grunnlaget.

Dagens falske profeter sitter i praksis med to hatter på, og skifter dem etter som det passer dem selv, slik at de kan fortsette med sine forførelser og løgner...

* * * * *

[Redigert den 5-1-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-12-2005 kl 01:11


Sitat:
Opprinnelig postet av geirern
Bare for å kverulere enda en gang:
I fl.g 5 mos18 skal den profet som taler et ord som ikke går i oppfyllelse dø.
Jonas sa til ninive: "Om førti dager skal Ninive bli omstyrtet. " Jon, kap3. Da det ikke skjedde ble jonas sur. Burde det ikke være vår plikt å steine Jonas i dette tilfellet? Han levde jo tilogmed i GT's tid. Ordet han sa gikk ikke i oppfyllelse så i.flg. 5 mos 18, så må jonas være en falsk profet som må dø.


Jeg vet ikke hvor godt eksempel jeg synes dette er. Situasjonen med Ninive og Jona var den at Jona fikk å forkynne en domsprofeti fra Gud, over Nineve på grunn av den ondskap som fylte byen. Når byens innbyggere vendte om til Gud trakk Gud sin dom tilbake. På en måte kan vi si at dommen kom ikke, og dermed ble ikke profetien oppfylt. På den andre siden, hvilken Gud hadde vi hatt med å gjøre dersom han utførte sin dom selv etter at de hadde vendt om? Da ville vi kunne forvente at Gud også utfører sin dom over oss selv etter at vi har vendt om til Gud og blitt forsonet med ham.
Det var ikke her noe Jonas gjorde for eller i mot, som påvirket utfallet, men nettopp Ninives omvendelse. Å dermed skulle kalle Jona for en falsk profet blir noe tynt.

Men likefult er nok denne historien nyttig til, er å ha med i bakhodet når vi i neste omgang skal dømme falske og rette profetier i samtiden.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-9-2006 kl 23:30


Sitat:
Opprinnelig postet av geirern
Nei, jeg skjønner ikke....

Sitat:
Originally posted by Lionheart
Ikke på samme måte som i GT, for det står skrevet at profetene og loven hadde sin tid inntil Johannes døperen kom.


Men altså, finnes det profeter i dag etter ditt bibelsyn, eller ikke? Du sier "ikke på samme måte som i GT". På hviklen måte finnes det profeter i dag da? Og kan du navngi noen av dem? Og særlig da noen som aldri har sagt en framtidsrettet profeti som ikke har gått i oppfyllelse.

Eller mener du at det ikke finnes ufeilbarlige profeter lenger? I såfall, er det vel menigsløst å ha regler for å skille de ekte fra de falske, for da vil vel alle profeter være falske?


Å profetere er til oppbyggelse, vi ser mange lignelser i bibelen som må åpenbares ved å lære Gud å kjenne, de er der, men våre øyne er ikke opptrent til å se dem, men når den tid kommer at det åpenbares for deg, er det først gjennom deg det går, så deles det til andre, det kaller jeg å profetere, fordi det oppbygger meg, å høre hva andre sier om forskjellige bibelvers.
Om det er en som så gladelig får en åpenbaring, men det stemmer ikke med bibelen, så skal han ikke støtes ut, åpenbaringen ble blandet med kjødelige tanker, vi feiler så lett der, så er vi flere rundt en åpenbaring, vil sannheten være lettere å se. Og maten er ren og kan inntas.
Profetier vi får må altså renses med bibelen, jo flere som kan lete i bibelen, jo lettere.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2006 kl 04:29


Jeg tror ikke det finnes profeter idag etter GT standard.. Jeg tror ikke det finnes profeter av den typen vi ofte forbinder med ordet profet (stikkord: fremtid, direkte tale fra Gud, personavslørende, etc). Vi kan bare ikke ta GT og sette det i dagens lys. Gud hadde en egen ordning før, denne ordningen ble forrandret med Jesus.

Profetier er som RPM uttaler, visdom om ordet, til oppbyggelse. Det kan komme over lang bibelstudie, eller det kan komme som en aha-opplevelse etter som ånden åpenbarer. Dette skal deles med menigheten og prøves. Da kan menigheten sammen teste og se om forståelsen er riktig. Dette er oppbyggende og som mat til menigheten og enkeltmennesker. Dette er noe for alle! Menigheten blir delaktig i forkynnelsen av Guds Ord, og får testet profetien sin. Det som blir formiddlet i NT om profetier, handler vel så mye om å være medaktiv i menigheten, og dele det man får fra Gud igjennom Ordet.

Derfor har jeg kommet frem til den enkle konklusjonen at profeter som akker og ojier seg og skal ha masse oppmerksomhet og rett og slett snakker tullball, som ikke er ut fra Guds Ord (vekkelse, hendelser, personlige avsløringer, osv osv). kaster bort menighetens tid. For det er verken til trøst eller oppbyggelse for menigheten. Gud sitt ord er i Bibelen!

Jeg tror man skal konfrontere og passe seg litt for denne nye personen som kommer inn i menigheten. Det er ikke så veldig mye som skal til før en hel menighet går fra stø og fin kurs til kollisjonskurs.

hvis jeg er helt på jordet og dagens profeter er virkelig den "nye skriften" syns jeg virkelig det skal bli lagt til Sola Prophetes i tittelen på siden.:P

[Redigert den 21-9-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-9-2006 kl 06:19


Hvis... Herren kommer igjen for andre gang, vil Han sende en profet. Dette ifølge bibelske prinsipper (Amos 3:7). Testen av en sann profet er den samme som den alltid ha vært.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2006 kl 06:54


(sidespor!)
Skal man ta Amos 3:7 i betraktning, regner jeg med at du også tar de andre versene rundt i samme betraktning.

Sitat:

Amos 3:1,6-7
1 Hør dette ord som Herren har talt mot eder, Israels barn, mot hele den ætt jeg har ført op fra Egyptens land:
....
6 Eller støtes det vel i basun i en by uten at folket forferdes? Eller skjer det vel en ulykke i en by uten at Herren har gjort det?
7 For Herren, Israels Gud, gjør ikke noget uten at han har åpenbaret sitt lønnlige råd for sine tjenere profetene.
....


Med andre ord, gjelder 3:7, så gjelder vel 3:6? er Herren årsak til alle ulykkene i byene i verdenen? (siden det ikke presiseres hvilken by. men står "en by").

Jeg har litt problemer med å tolke det dithen. Jeg vet at jødene er Guds utvalgte folk, og hadde en komplett velsignelse igjennom dette. (men som var avhengig av deres lydighet til loven). Dette klarte ikke isralittene gang på gang, og fikk svi, gang på gang. Gud straffet dem. Dette passer fint med veset "Eller skjer det vel en ulykke i en by uten at Herren har gjort det?". Siden så lenge de var lydige, så var det ingen ulykke. Sånn er det bare ikke idag. Loven er oppfyllt, våre synder er tilgitt. Vi straffes ikke utifra vår ulydighet (da ville hele jorden ha stått i flammer). Jesus er vår tilgivelse. Det skal komme en dag!! men den dagen er ikke til sammenligning med 9/11, tsuami, new orleans katastrofer. Dette er ting som skjer.. men det er ikke Guds straff.

Hva mener du iforhold til Amos 3:6 Lance?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2006 kl 17:47


Uten Guds åpenbaring gjennom Jesus, så har GT et forheng over seg, GTs profetier kan ses i lys av Jesu Kristi åpenbaring av Gud. Intet nytt under solen, datidens hendelser som gjenspeiles i dagens, meget mye fordi bibelen har en tidløs Forfatter skrevet av mennesker under tiden. Gud vet allerede hva som er skjedd under hele verdensspekteret, ellers ville det ikke vært profetier som viser seg å stemme så bra, skjulte lignelser om løftene og nåden sammenrullet i en historie som virkelig har skjedd viser at Gud har fingrer med i spillet, Han vil oss godt, og sier å ta på oss Guds rustning, troens beskyttelse, om det skjer tsunamier, eller jordskjelv, så er døden en vinning for den som tror, den som ikke trodde men døde i jordskjelv, så står det at Gud har den rettferdige dommen for alle, hva som vil skje med dem skal vi ikke si utifra bibelen at de havnet i helvete, vet du Guds fullkomne plan, ser ikke du bare stykkevis og delt.
Prøv alt, ta vare på det gode. Herlig er det jeg ser Gud gjør for oss.
Går du rundt uten å vite meningen med hvorfor du tror, så se menneskeheten, den er stor, alle er vi Guds barn, men mange mangler viten om Guds kjærlighet for oss,,,, vil du lære Gud å kjenne, slapp av og se, hør og ta imot fra Gud. Når Guds kjærlighet har vokst i deg, så gir det ti, tredve eller hundre fold. Og du bare gleder deg i det som er en smak av himmelen og å gjøre det som er godt er ingen problem, det tveeggede sverdet baner vei for deg midt i all ondskapen som dagene har.
Litt rotete skrevet, profetier ja, det er i bibelen, de åpenbares under den rette tid, se på fikentreet sier Jesus, er ikke advarslene fra Gud der, om så leit som det er, et jordskjelv skulle drepe mang tusen, er det til advarsel for verden som så lett glemmer at deres liv uten Gud er forgjengelig.
Guds rike er ikke av denne verden, gå ut å forkynn er ikke noe krav, for ekte kjærlighet kommer av du gjør det i fri vilje, men så er det at vi elsker fordi Gud elsket oss først, det vil du oppleve ved å holde deg nær Gud.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 26-9-2006 kl 09:36


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
(sidespor!)
Skal man ta Amos 3:7 i betraktning, regner jeg med at du også tar de andre versene rundt i samme betraktning.

Sitat:

Amos 3:1,6-7
1 Hør dette ord som Herren har talt mot eder, Israels barn, mot hele den ætt jeg har ført op fra Egyptens land:
....
6 Eller støtes det vel i basun i en by uten at folket forferdes? Eller skjer det vel en ulykke i en by uten at Herren har gjort det?
7 For Herren, Israels Gud, gjør ikke noget uten at han har åpenbaret sitt lønnlige råd for sine tjenere profetene.
....


Med andre ord, gjelder 3:7, så gjelder vel 3:6? er Herren årsak til alle ulykkene i byene i verdenen? (siden det ikke presiseres hvilken by. men står "en by").

Jeg har litt problemer med å tolke det dithen. Jeg vet at jødene er Guds utvalgte folk, og hadde en komplett velsignelse igjennom dette. (men som var avhengig av deres lydighet til loven). Dette klarte ikke isralittene gang på gang, og fikk svi, gang på gang. Gud straffet dem. Dette passer fint med veset "Eller skjer det vel en ulykke i en by uten at Herren har gjort det?". Siden så lenge de var lydige, så var det ingen ulykke. Sånn er det bare ikke idag. Loven er oppfyllt, våre synder er tilgitt. Vi straffes ikke utifra vår ulydighet (da ville hele jorden ha stått i flammer). Jesus er vår tilgivelse. Det skal komme en dag!! men den dagen er ikke til sammenligning med 9/11, tsuami, new orleans katastrofer. Dette er ting som skjer.. men det er ikke Guds straff.

Hva mener du iforhold til Amos 3:6 Lance?


En by brukes ofte som bilde på menigheten. Dette bekreftes igjen ved at verset er tittelert til Israels barn... Gud advarer alltid sine barn før dom. Han vil ifølge Amos 3:6-7 derfor sende en profet før Sitt andre komme. Slik Han gjorde før Sitt første komme. :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 20-3-2008 kl 17:40


Lance, jeg er litt uenig i det du sier.

"Gjaller vel hornet i en by uten at folket skjelver av redsel? Eller hender det en ulykke i byen uten at Herren har gjort det? For Herren Gud gjør ikke noe uten at han har åpenbart sitt råd for sine tjenere profetene."

Dette sier ingenting om én profet som skal stå fram og fortelle hele verden at nå kommer Jesus snart tilbake. Sine tjenere og profeter, sier Gud. Det er mange tjenere og mange profeter den dag i dag. Jeg tror at Gud er i stand til å bruke noen til dette (personlig så tror jeg Ellen G. White var en profetinne). Jeg tror ikke det vil være én stor profet som alle vil forholde seg til. Den som snakker sant utifra det Bibelen, Guds Ord sier, den er en Guds tjener/profet. Dersom det er et aldri så lite avvik fra Bibelen, skal man være på vakt!

Guds tjenere/profeter vil varsle verden om Hans andre komme. Det skjer jo den dag i dag. :)




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 2-4-2008 kl 08:32


BiZ,

Du har all rett til å være uenig ;)

Men tenk litt på dette... Gud har et mønster, og om Han
sendte advarsel før dom tidligere, hvorfor skal han ikke
det nå?

Sendte Han en profet før Herrens første komme, skulle
Han ikke være like rettferdig å gjøre det nå?

Amos 3:7 vitner om det. Malakias 4:5-6 vitner om det.
Åpenbaringen 10:7 vitner om det. Alle forbilder vitner
om det. Før dommen over Sodoma (verden) fikk Abraham
besøk av en profet som fortalte om den kommende
Løftessønnen. Han skjelnet til og med Saras hjerte, som
er Messiastegnet.

En ting er det å ha en profetisk gave, som en del av
den 5-foldige tjenesten beskrevet i Efeserne 4, hvor vi
har profeter, evangelister, pastorer, lærere og apostler.
Disse tjenestene er til den LOKALE menighet.

En annen ting er det å være en profet. En budbærer
sendt av Gud for å bringe Hans budskap til den
generasjonen.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 2-4-2008 kl 16:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
BiZ,

Du har all rett til å være uenig ;)

Men tenk litt på dette... Gud har et mønster, og om Han
sendte advarsel før dom tidligere, hvorfor skal han ikke
det nå?

Sendte Han en profet før Herrens første komme, skulle
Han ikke være like rettferdig å gjøre det nå?

Amos 3:7 vitner om det. Malakias 4:5-6 vitner om det.
...


Jeg er helt enig med dette, historiene i Bibelen er ofte bilder og symboler på hva fremtiden vil bringe. Men nå må du også huske at Gud ikke er forutsigbar. Jødene og de skriftlærde forventet at den ekte Messias skulle fri dem fra romerne og bli deres nye konge. Men Messias kom ikke slik de hadde ventet, han kom slik de absolutt ikke forventet at han skal opptre.

Det er derfor viktig å være våken og lydhør hele tiden. I dag forkynnes det mye om dom og Jesu annet komme, hvem vet, kanskje dette er den siste advarsel? Man bør være forsiktig med å forvente og forutsi hvilke metoder Gud vil bruke til punkt og prikke. Ofte oppfylles profetier og lignelser fra Bibelen slik vi ikke hadde forventet at de skulle.
:)




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2008 kl 12:35


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
I dag forkynnes det mye om dom og Jesu annet komme, hvem vet, kanskje dette er den siste advarsel? Man bør være forsiktig med å forvente og forutsi hvilke metoder Gud vil bruke til punkt og prikke. Ofte oppfylles profetier og lignelser fra Bibelen slik vi ikke hadde forventet at de skulle.
:)

Sitat:

Jeg kan se at det spekuleres mye i Jesus annet komme, jeg vil derfor gi noen konkrete hint om hans første komme, så kan en selv bedømme om det første komme var slik en forventet at det skulle være.

Det første menneske var av jorden, jordisk. Det andre mennesket er av himmelen. (1.Kor.15.47)
Eller:
Slik står det også skrevet: Det første mennesket Adam, ble til en levende sjel. Den siste Adam ble til en Ånd som gir liv. (1.Kor.15.45)
Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, deretter det åndelige. (1.Kor.15.46)

Når så Jesus kom som et menneske, kom han ikke født av Den Hellige Ånd som det står skrevet i Matt.1.18, for dette at han ble født av Den Hellige Ånd, indikerer hans andre komme.
(Det åndelige er ikke det første, men det naturlige, altså kom Jesus som et naturlig menneske, da ikke beskrevet som Jesus, men som en kvist, ref. Jes.11.1 og Jes. 53.2)
Jesu fødsel indikerer nemlig noe helt nytt - jomfrufødsel - altså ikke den naturlige - men den åndelige fødsel.

Skal en så ta for seg regnestykket fra Abraham inntil Messias som står nevnt ovenfor berettelsen om Jesu komme, ser en at dette er oppgitt i slektsledd.
4 slektsledd er hos Job 42.16 satt til 140 år, slik at et slektsledd da skulle utgjøre 35 år.
I Matt.1.17 blir der oppgitt at det skulle gå 14 slektsledd fra Abraham til David, 14 ledd fra David til bortførelsen av Babylon, og 14 ledd fra bortførelsen til babylon inntil Messias.

Tilsammen utgjør dette 42 slektsledd, som tilsvarer 1470 år.
Skal en så ta for seg de år som er nedtegnet i GT, er der en uoverensstemmelse på 220 år:

Fra Abrahams fødsel til Isaks fødsel: 100 år, fra Isak til Jakob: 60 år, tilsammen 160 år.
Fra Jakob kom til Egypt og fram til utvandringen derfra: 130 år, fra denne til den almenne (2.) utvandringen: 430 år, tilsammen 560 år.
Fra utvandringen av Egypt til Tempelets grunnleggelse gjennom Salomos 4. regjeringsår, gikk det 480 år.
Fra Tempelets grunnleggelse fram til Jesus Kristus gikk det 490 år.

Jeg vet ikke om denne forskjellen kan ha noe med forkortelsen å gjøre som står omtalt i Matt.24.22: Og dersom de dager ikke ble forkortet, da ville intet kjød bli frelst, men for de utvalgtes skyld skal de dager bli forkortet.

På et slikt grunnlag kan en si at den historiske del, ikke stemmer med den profetiske, slik at en kan si at den profetiske del bruker den historiske til å fremstille lignelser.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2008 kl 15:57


En viktig sak å ta i betraktning når det gjelder profetioppfyllelsen er følgende:

I forbindelse med den gamle årvisse jødiske syndsoppgjørsdagen Yom Kippur utførte øverstepresten et offer før syndsoppgjøret. Den store Dagen, altså Herrens Dag, er symbolisert etter denne gamle Yom Kippur-dagen og er altså ment som en syndsoppgjørsperiode i startfasen. Da må også Dagen ha en øversteprest som utfører et offer for den guddommelige rettferdigheten som må gjelde videre utover på Dagen når følgende tilstand hersker:

Åp., 21:27 Men noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn, bare de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet.

I hebr. 9:28 nevnes det en gjenkomst for Kristus:

Hebr., 9:28 slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

I hht. temaet i hebr. 9 om øverstepresten, må vi kunne tolke hebr. 9:28 dithen at øverstepresten Kristus kommer tilbake for andre gang. Menneskesønnen ved sitt komme i Timen forut for Dagen må da være øverstepresten som er kommet for andre gang og dette har betydning for frelsen i forbindelse med syndsoppgjøret utover på Dagen.

Dette andre kommet er ikke spesielt spektakulært fordi at det skjer ubemerket som når en tyv kommer om natten. Og dette var forutsagt å skje i Timen før Dagen når de fleste sover.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2008 kl 08:36


Det at Kristus kommer tilbake for annen gang er selvfølgelig riktig, ellers hadde en ikke kunnet lese: For de som for annen gang er blitt opplyst, som har smakt den himmelske gave og har fått del i Den Hellige Ånd, og har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, og så faller fra, de kan umulig igjen fornyes til omvendelse, siden de på nytt korsfester Guds Sønn for seg og gjør ham til offentlig spott. (Heb.6.4-6)

For å kunne korsfeste Kristus på nytt er han nødt for å komme igjen.
Og for å gjøre det enklere å forstå, vil jeg nå sammenholde denne verden mot den kommende, denne tidsalder mot den kommende:
Men de som aktes verdige til å få del i den kommende verden og i oppstandelsen fra de døde, de hverken tar til ekte eller blir gitt til ekte. (Luk.20.35) Akkurat som Jesus bekrefter i Joh..8.23: Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden.

Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få forlatelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller den som kommer. (Matt.12.32)
I dette verset er Kristus nevnt som Menneskesønnen, som er hans første komme, og er en vi ikke kjenner, men i den kommende verden hvor de hverken tar til ekte eller gir til ekte, der kommer Kristus fra.
Kjært barn har mange navn; for når dere får opphøyet Menneskesønnen, da skal dere vite at jeg er den jeg er.
Ham har Gud opphøyet ved sin høyre hånd til høvding og frelser, for å gi Israel omvendelse og syndenes forlatelse. (Apg.5.31)
Eller som det står hos Mark.3.28:
Sannelig sier jeg dere: Alle synder og all spott skal menneskenes barn få forlatelse for, hvor meget de så spotter.

At Kristus er korsfestet er jo bare en lignelse det også, og Gal.3.1 viser til at det bare er et malt bilde av ham:
Uforstandige Galaatere! Hvem har forhekset dere? Dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som korsfestet!

Det som korsfetes er syndelegeme, så vi ikke lengre skal være slaver under synden. (Rom.6.6)

Salomo er også et bilde på Kristus: Og de gjorde Davids sønn Salomo til konge for annen gang, og salvet ham til Herrens fyrste, og Sadok til prest. (1.Krøn.29.22)

I Apg.26.kap. finner en fortellingen om da Herren ble forfulgt, og midt på dagen kom et lys fra himmelen, klarere enn solen.
Den fikk alle til å falle til jorden, og en røst på hebraisk sa: Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg? Det blir hårt for deg å stampe mot brodden. Da Saul spurte hvem han var, sa Herren: Jeg er Jesus, han som du forfølger.
Men reis deg opp og stå på dine føtter! For derfor åpenbarte jeg meg for deg: for å utvelge deg til tjener og vitne, både om det du har sett og om det jeg vil åpenbare for deg.
Jeg frir deg ut fra ditt folk og fra hedningene, som jeg sender deg til, for at du skal åpne deres øyne, så de kan vende seg fra mørke til lys og fra Satans makt til Gud, for at de kan få syndenes forlatelse og arvedel blant dem som er helliget ved troen på meg.




[Redigert den 4-4-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2008 kl 22:34


Lexus,

jeg skjønner ikke helt sammenhengen med profetioppfyllelsen i det du skrev her. Mitt poeng er at Timen og Dagen med dom og syndsoppgjør er forutsagt med bakgrunn i symbolikken i den årlige Yom Kippur-dagen i det gamle Israel. Da var det en øversteprest som utførte en offerhandling med tanke på syndsoppgjøret på Yom-Kippurdagen.

I hebr., kap. 9 er temaet det øversteprestlige der det nevnes at Jesus på en øversteprestlig måte med eget offer har avsluttet øverstepresttjenesten på den årlige Yom-Kippurdagen. Når det så nevnes i hebr.:

Hebr., 9:28 slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

så må også det andre kommet forstås å skje med et øversteprestlig offer da det øversteprestlige er temaet i dette kapitlet. Når så Menneskesønnen har sin ankomst i Timen rett før Dagen med dom og syndsoppgjør som er symbolisert etter Yom-Kippurdagen, må altså Menneskesønnen i Timen ha denne øversteprestlige funksjonen. 'Ikke for syndens skyld' i v. 28 må mest sannsynlig forstås dithen at det andre gang ikke er som ledd i den gamle jødiske praksisen med syndsoppgjør, for Jesus avsluttet denne, men er en en gangs offerhandling med større rekkevidde.

Dessuten har vi ingen andre referanser ut i fra Bibelen for den frelsen for de som venter på ham og som er nevnt i hebr. 9:28, enn at en frelse skjer etter et øversteprestlig offer.

[Redigert den 5-4-2008 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2008 kl 17:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Lexus,

jeg skjønner ikke helt sammenhengen med profetioppfyllelsen i det du skrev her. Mitt poeng er at Timen og Dagen med dom og syndsoppgjør er forutsagt med bakgrunn i symbolikken i den årlige Yom Kippur-dagen i det gamle Israel. Da var det en øversteprest som utførte en offerhandling med tanke på syndsoppgjøret på Yom-Kippurdagen.

[Redigert den 5-4-2008 av Taurus]

Taurus
Du skriver om Yom - Kippurdagen, i Bibelen beskrives denne dagen for Sukkot som igjen betyr løvhytter. (1.m.33.17)
Sukkot - løvhyttefest og Innhøstingsfest

Helligdagen som kommer etter Yom Kippur kalles Sukkot - løvhyttefesten. Navnet kommer fra de spesielle løvhyttene som bygges og brukes i forbindelse med denne helligdagen. Sukkot er den gladeste helligdagen i det jødiske året. I bønnebøkene kalles disse dagene for Zman Simchatenu - gledens tid.
Sukkot feires i syv dager og starter på den 15. dagen i måneden Tishrei (september/oktober). De to første og de to siste dagene (i Israel bare den første og siste dagen) er helligdager der det er forbudt å utføre arbeid, med unntak av forberedelse av mat til helligdagen. De andre dagene kalles Chol ha'Moed - mellomdagene. Disse dagene er en del av Sukkot, men det er da lov til å jobbe om det behøves.
Løvhyttefesten
Da de jødene kom ut fra Egypt på sin vandring til Kanaans land, vandret de i førti år i ørkenen. De gikk fra en oase til den neste, hvilte en stund, og deretter fortsatte de på den lange ferden til landet de var blitt lovet av Gud. På grunn av dette måtte de bo i små løvhytter som de raskt kunne pakke sammen og ta med seg videre. I løpet av disse årene møtte de på mange vanskeligheter i ørkenen; stekende sol, sandstormer og mangel på mat og vann. Men Gud tok vare på dem og brakte dem trygt til Kanaans land, nå kalt Israel.

(Vil bare tilføye her at Kanaans land, som blir trodd er det lovede land, ikke er riktig, for det lovede land var et land som skulle flyte med melk og honning, det er ikke som Israel, for det er et vidstrakt land - 2.m.3.8, landet beskrives som himmelens rike og har byer og murer som når opp til himmelen, 5.m1.28)
Derfor står det skrevet i Toraen:
"I løvhytter skal dere oppholde dere i syv dager,
slik at alle generasjoner skal vite,
at Israels barn oppholdt seg i løvhytter,
da jeg førte dem ut av Egypt."
Når vi nå bygger sukkaen (løvhytten) og feirer Sukkot, minnes vi vårt folks historie og vi takker Gud for det han gjorde mot dem.

Jeg vet ikke om det du skriver om skal bevise at Kristus alt har levd en gang, og at du venter på hans andre komme.
I så fall er det mange ting som enda ikke er oppfylt som en like godt kan stryke ut av Bibelen og stemple som løyn, fordi det er ting som skal oppfylles før Kristus ofres første gang som ennå ikke er oppfylt ennå.
Synden er ennå ikke tatt bort, det skjer ved at loven ikke lengre skal herske over en, for vi er da
under nådetiden, - og dette skjer etter at Kristus er ofret èn gang. Heb.9.28.
Slik det står hos Joh.1.17 må en skjønne at vi fortsatt venter på Kristi første komme:
For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.
Derfor, liksom synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden på grunn av synden, og døden
Slik trengte gjennom til alle mennesker, fordi de syndet alle, for vel var det synd i verden før loven
kom, men der det ikke er noen lov, blir synden ikke tilregnet. (Rom.5.12-13)
Men loven kom for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større!
Og liksom synden hersket ved døden, så skal også nåden herske ved rettferdighet til evig liv ved
Jesus Kristus. (Rom.5.20-21)
Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham for at syndelegemet skulle bli tilintetgjort, så vi ikke lenger skal være slaver under synden.

Derved kan jeg med Guds ord for dere bevise at verken Kristus eller nåden eller rettferdigheten for vår skyld er kommet til vår jord ennå.

Om løvhyttefesten har jeg tidligere skrevet om i tråden “Begynnelsen og Enden” :
Israel og Juda bor i løvhytter (2.Sam.11.11) Ifølge Jesaias
er det etter at Østen har herjet landet at dette med løvhytten nevnes.
Deres land er en ørken, deres byer er oppbrent med ild, deres jord oppetes av fremmede for deres øyne, og en ørken er der, som etter fremmedes herjing.
Bare Sions datter er blitt igjen som en løvhytte i en vingård, som en vekterhytte på en agurkmark, som en kringsatt by. (Jes.1.7-8) Omtrent det samme er å lese hos Jonas:
Jonas var gått ut av byen; han hadde satt seg østenfor byen, og der hadde han gjort seg en løvhytte og satt der under skyggen for å se hvorledes det gikk med byen. Da lot Gud Herren et kikajontre vokse opp over Jonas til å skygge over hans hode, så han kunne bli fri sitt mismot; og Jonas gledet seg høylig over kikajontreet. Men dagen etter, da morgenen brøt frem, lot Gud en orm (slangen) komme, som stakk kikajontreet så det visnet.(Jonas 4.5-7, Jonas av gresk; Jona som betyr due)

Når det gjelder skyggen er det i realiteten et tilfluktssted (Jes.4.6) for det som måtte komme, skyggen er en beskrivelse av en usynlig fare, nemlig strålningsfaren etter en atomkrig. Tornebusken ba andre om å søke ly under sin skygge.(Dom.9.15)
Mens Salm.109.23 sier det slik: Slik kveldens skygge (mørket) strekker seg ut, slik svinner jeg bort. Jeg feies vekk som en gresshoppe.

For å bringe klarhet om løvhyttene ble de laget av løvet av oljetrær, myrter og palmer og andre løvrike trær.(Neh.8.14-17) De ble laget for buskapen* og de kalte stedet Sukkot (hytter, *laget for de 32 konger som var kommet Benhadad til hjelp. 1.mos.33.17,1.Kong.20.16) Denne hytten er tilfluktsstedet for skyggen (Sal.27.5), og det går dårlig for de som ikke har en slik: Vi ble urene alle sammen. All vår rettferdighet ble som et urent klesplagg. Som løvet visnet vi alle sammen, og som vinden førte våre misgjerninger oss bort. (Jes.64.5) Vi som er i denne hytte, sukker under byrden. For vi vil ikke bli avkledd, men overkledd, for at det dødelige skal bli oppslukt av livet. (2.Kor.5.4)
Overkledd med vår bolig fra himmelen. (2.Kor.5.2)

Det du tror på er at Kristus heter Kristus både ved sitt første og andre komme, det er ikke sannhet, for midt i blant oss står en vi ikke kjenner. Kristus får ikke sitt navn før på den 8. Dag. (Luk.2.21) Gud brukte 6 dager på å skape verden.

[Redigert den 5-4-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 6-4-2008 kl 22:49


Hei BiZ,

Takk for svar, og jeg håper mitt svar ikke blir for langt
og utydelig ;)

Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
... nå må du også huske at Gud ikke er forutsigbar.
Jødene og de skriftlærde forventet at den ekte
Messias skulle fri dem fra romerne og bli deres nye
konge. Men Messias kom ikke slik de hadde ventet,
han kom slik de absolutt ikke forventet at han skal opptre.


Det er riktig. De fleste ble forblindet til å gjenkjenne
at Jesus Kristus var den Messias som Skriften
allerede hadde forutsagt skulle komme.

Men, noen fikk nåde til å se Ham og gjenkjenne Ham.
Jeg tror at jeg av nåde tilhører den siste gruppen.

Problemet på Jesu tid var at datidens konfesjoner
hadde kommet så langt inn i sine tradisjoner og menneskelagde lærdommer at de hadde blitt døve
for Guds Ord.

Jesus brøt med deres tradisjoner og dogmer. Han
forkynte et Budskap som var så radikalt og annerledes
at den religiøse verden begynte å forfølge Ham. Det
gjorde de også med Johannes. Og apostlene...

Jeg tror det alltid kjennetegner Guds folk.

Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Man bør være forsiktig med å forvente og forutsi hvilke
metoder Gud vil bruke til punkt og prikke. Ofte oppfylles profetier og lignelser fra Bibelen slik vi ikke hadde forventet at de skulle.
:)


Ja, alt må prøves, men vi holder fast på det gode. Og det
gode tror jeg er det som samsvarer med Guds Ord, og
ikke noe mindre enn det duger. Jeg tror altså at Guds Ord
lover oss en profet før Herrens komme. Og det tror jeg på
grunnlag av Bibelen, fra forbildene som den viser oss, og
fra de klare løftene den gir oss i de Skriftstedene jeg har
vist til.

Gud velsigne deg.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 7-4-2008 kl 19:54


Jeg er litt skeptisk til dette. Jeg har selv fått inntrykket av Jesu annet komme vil være spektakulært og ingen vil være i tvil om hva som er i ferd med å skje:

Sitat:
Matt 24,29-31:
"Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre."


Jeg tror ikke at Jesus vil komme for å forkynne, det har han allerede gjort. Vi har Bibelen, Guds eget Ord! Denne gangen tror jeg han kommer for å hente dem som trodde på dette Ordet og som valgte å følge det. Men ingen aner når dette vil skje, det gjør bare Gud Fader selv.

For en dag det blir... :wow:

[Redigert den 7-4-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2008 kl 01:21
Herrens komme


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Men ingen aner når dette vil skje, det gjør bare Gud Fader selv.

Ett vet vi dog når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling
med ham, og det er at først må frafallet komme og Den Lovløse komme
til syne. Så om vi ikke vet nøyaktig tidspunkt, er vi heller ikke latt helt
i det uvisse – og takk for det.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2008 kl 22:40


Lexus,

Sitat:
Det du tror på er at Kristus heter Kristus både ved sitt første og andre komme, det er ikke sannhet, for midt i blant oss står en vi ikke kjenner. Kristus får ikke sitt navn før på den 8. Dag. (Luk.2.21) Gud brukte 6 dager på å skape verden.


Kristus er ikke et egennavn, men et adjektivisk ledd som betyr ”den salvede”. I følgende vers er det ”den salvede” som kommer for andre gang:

Hebr., 9:28 slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.

Som jeg skrev tidligere så er temaet i hebr. 9 – øverstepresten. Da må vi kunne tolke hebr. 9:28 dithen at øverstepresten ”den salvede” kommer tilbake for andre gang. Menneskesønnen ved sitt komme i Timen forut for Dagen må da være øverstepresten som er kommet for andre gang og dette har betydning for frelsen utover på Dagen.

Dessuten har vi ingen andre referanser ut i fra Bibelen for den frelsen for de som venter på ham og som er nevnt i hebr. 9:28, enn at en frelse skjer etter et øversteprestlig offer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2008 kl 22:59


Labar,

Sitat:
Ett vet vi dog når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling med ham, og det er at først må frafallet komme og Den Lovløse komme til syne. Så om vi ikke vet nøyaktig tidspunkt, er vi heller ikke latt helt i det uvisse – og takk for det.


Når Paulus nevner dette frafallet, virker det som om at det trosmessig er stabilt helt frem til rett før Herrens Dag når det skjer et merkbart frafall. Et frafall er en prosess som strekker seg over et tidsrom. Et annet ord for en slik prosess er sekularisering. Du får prøve å finne ut om det har skjedd noe slikt i fortiden med fortapelsens sønn som frontfigur eller om dette er noe som vil vise seg i fremtiden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-5-2008 kl 15:15


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Jeg tror ikke at Jesus vil komme for å forkynne, det har han allerede gjort. Vi har Bibelen, Guds eget Ord!


Nei, Jesus vil ikke komme å forkynne, men Gud vil som Han
alltid har gjort tale gjennom en profet. Du sier at vi har
Bibelen, Guds eget Ord. Ja, det er sant. Men vi har også et
hopetall av tolkninger. Det hadde de også på Jesu tid.
Derfor må Gud slik Malakias 4 sier det "vende barnas hjerter
til fedrene", eller som det også kan oversettes, "vende vår
forståelse tilbake til de apostoliske fedres forståelse av
Guds Ord."

Sitat:

Denne gangen tror jeg han kommer for å hente dem som trodde på dette Ordet og som valgte å følge det. Men ingen aner når dette vil skje, det gjør bare Gud Fader selv.


Ja, ingen vet dagen eller timen.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 21-5-2008 kl 09:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Jeg tror ikke at Jesus vil komme for å forkynne, det har han allerede gjort. Vi har Bibelen, Guds eget Ord!


Nei, Jesus vil ikke komme å forkynne, men Gud vil som Han
alltid har gjort tale gjennom en profet. Du sier at vi har
Bibelen, Guds eget Ord. Ja, det er sant. Men vi har også et
hopetall av tolkninger. Det hadde de også på Jesu tid.
Derfor må Gud slik Malakias 4 sier det "vende barnas hjerter
til fedrene", eller som det også kan oversettes, "vende vår
forståelse tilbake til de apostoliske fedres forståelse av
Guds Ord."

Sitat:

Denne gangen tror jeg han kommer for å hente dem som trodde på dette Ordet og som valgte å følge det. Men ingen aner når dette vil skje, det gjør bare Gud Fader selv.


Ja, ingen vet dagen eller timen.


Jo, det er jo veldig sant.

Her er det svært, svært viktig at man sammenligner alle uttalelser med Guds Ord, ettersom det i den siste tid vil oppstå mange falske profeter og falske Messiaser (eventuelt Satan selv som gir seg ut for å være en lysets engel/Messias som skulle komme), og de vil utføre mektige mirakler som underlag og bevis for det de sier, helbredelse, osv., osv.

Djevelen gjør alt dette for å forføre selv de utvalgte, så det er ingen tvil om at det vil tale til våre sanser og lyster.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-5-2008 kl 10:22


Sitat:

ettersom det i den siste tid vil oppstå mange falske profeter og falske Messiaser


Hvorfor er det sånn at så mange tror at "den siste tid" alltid ligger foran i tid? Hver generasjon siden dette ble skrevet har vel ment det samme. Og tatt feil? Nei, de har hatt rett alle sammen. Den siste tid er nå, og har vart i 2000 år. Det blir derfor feil å projisere alle profetier om den siste tid inn i fremtiden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 21-5-2008 kl 12:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Sitat:

ettersom det i den siste tid vil oppstå mange falske profeter og falske Messiaser


Hvorfor er det sånn at så mange tror at "den siste tid" alltid ligger foran i tid? Hver generasjon siden dette ble skrevet har vel ment det samme. Og tatt feil? Nei, de har hatt rett alle sammen. Den siste tid er nå, og har vart i 2000 år. Det blir derfor feil å projisere alle profetier om den siste tid inn i fremtiden.


Du har rett, jeg tror at vi er i den siste tid i dag også. Det finnes også en rekke mennesker som hevder og har hevdet at de er Messias, at de har fått åpenbaringer fra Gud (som strider imot det Skriften sier), osv.

Jeg tenkte mer på et mer omfattende bedrag, som vil forføre hele verden, et dyr som vil bli fulgt av alle og vil få hele verden til å undre seg - når ting virkelig begynner å tilspisse seg.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 27-5-2008 kl 11:54


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Her er det svært, svært viktig at man sammenligner
alle uttalelser med Guds Ord, ettersom det i den
siste tid vil oppstå mange falske profeter og falske
Messiaser (eventuelt Satan selv som gir seg ut for
å være en lysets engel/Messias som skulle komme),
og de vil utføre mektige mirakler som underlag og
bevis for det de sier, helbredelse, osv., osv.


Jeg er helt enig med deg. Og en ekte, Gudsendt
profet vil definitivt oppfordre folk til å sjekke det han
sier opp mot Skriften.

Vi ser allerede i dag (til og med i kristne media) at
falske profeter i fleng blir markedsført tilsynelatende
ukritisk, selv om det er enkel sak å dokumentere at
de er falske profeter.

Det utelukker uansett ikke det faktum at Bibelen lover
ekte profeter, profeter som profeterer 100% treffsikkert
og som forkynner en lære som er 100% kompatibel
med Bibelen. De vil også være som profetene Gud
før har sendt; kompromissløse, med et advarende
budskap om dom og de vil neppe være anerkjent av
noe etablert kirkesystem.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2008 kl 06:22


Jesus sa jo at slik noahs vannflom var, slik skal denne nåværende verden gå under, bare ved ild, ikke vann...

og de visste jo ingen verdens ting før flommen kom og tok dem alle sammen...

hvorfor skulle det bli noe anderledes denne gangen?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2008 kl 07:24


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
hvorfor skulle det bli noe anderledes denne gangen?
Paven har vel lagt ned VETO. :lol:



Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 7-6-2008 kl 02:05


Er det ikke anledning til å si hvor slike manifestasjoner som Bambus komenterer/spørsmålstiller skjer?
Vi tillater at utenlandske predikanter blir navngitt i forumet enten de er onde eller gode, men hva med våre nærmeste? Paulus advarte sine venner i forhold til for eks. kobbersmeden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen