Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Tallet 666
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2004 kl 16:48
Tallet 666


I tabellen under er ordet ’Kalifen’ transkribert fra arabisk til koine gresk, 'O Kalleiph, etter et numerologisk system som kalles gematria.

(Gematrisk verdi av ordet ’Kalifen’: 70 + 20 + 1 + 60 + 15 + 500 = 666)

ARABISK:

Al (den bestemte artikkel)
Kef
alif
lam
ye
fe

tilsvarer:

KOINE *):

Omikron
Kappa (myk)
alpha
dobbel lambda (hard)
epsilon + iota (diftong)
phi

tilsvarer:

TRANSKRIPSJON

'O
K
a
ll
ei
ph

tilsvarer:

GEMATRISK VERDI:

70
20
1
60
15
500

=666

*) Originalspråket som Johannes Åpenbaring var skrevet i var koine gresk.

Jesu’ egentlige fødsel var ca. 4-5 f.Kr. Dyret tok makten i år 661 e.Kr. Tidsrommet mellom Jesu’ fødsel og år 661 e.Kr. skal være 666 år. Dyrets periode var 661 e.Kr.-749 e.Kr.

En tradisjon jeg har hørt sier at dette riket fikk full herskermakt i år 666 e.Kr. og hadde denne herskermakten i nøyaktig 1000 måneder til år 749 e.Kr.

Dyret var Umayyad-dynastiet bestående av de sju områdene: Syria, Persia, Egypt, Afrika, Arabia, Andalusia og Transoxania og følgende ti navn på herskere: 1. Abu-Sufyan, 2. Mu'awiya, 3. Yazid, 4. Marwan, 5. 'Abd al-Malik, 6. al-Walid, 7. Sulayman, 8. Umar (II), 9. Hisham og 10. Ibrahim.

Etter at dette riket mistet makten klarte en person fra den samme herskerklanen å videreføre et nytt kalifat i området Andalusia i Spania og som eksisterte i flere århundrer. Andalusia var ett av de sju hodene til Dyret. Denne hendelsen er omtalt i følgende vers:

Åp. 13:3 Et av dyrets hoder så ut som om det hadde fått banesår, men det dødelige såret ble leget, og all verden undret seg over dyret og fulgte det.

Men etter år 749 e.Kr. kom det inn et nytt dyr på arenaen:

Åp. 13:11 Da så jeg et annet dyr; det steg opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drake.

De to hornene var de to typene herskere kalif og sultan.

Høyrehåndsmerket og pannemerket skal jeg ta opp i en egen tråd.


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Galmaliel
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 11-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2004 kl 01:24


Jeg mener du trekker ut av bibelen og Johannes åpenbaring mye mer en det den har til hensikt å gi oss informasjon om. Det virker for meg noe søkt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2004 kl 11:02


Galmaliel,

du skjønner det at Åp. er egentlig tettpakket med hendelser som skulle skje i fremtiden etter at Johannes fikk denne åpenbaringen. Stilen i Åp. er i en form som er litterært kodet slik at man ikke kan skjønne innholdet før det har skjedd. Nå mener jeg at jeg har vært så heldig å få vite det jeg tror er fasitsvarene på mange av disse hendelsene. Jeg har altså ikke selv spekulert ut fra selve teksten, men mener jeg har funnet fasitsvarene på flere av disse gåtene.

Taurus

[Edited on 28-6-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-7-2004 kl 02:51
hvis Åp er slik du sier, Taurus


da er det jo merkelig at Johannes' Åpenbaring i det hele tatt ble gitt på forhånd, for den skal være til trøst, påminnelse og advarsel for den kristne, ikke til noe voldsomt hodeklekkeri som man forstår nærmere 2000 år etter at det har skjedd.

problemet med dyret "ditt" er at det ikke hadde herredømme over hele verden, noe dyret skal ha.

for meg virker det som du bruker din bahai-forståelse av Bibelen som et klistremerkealbum, hvor du finner klistremerker i andre bøker for å lime dem inn.

små spm til deg:

hvis alle religioner fører til den samme Gud,

1: hvorfor advarer da Bibelen så sterkt mot frafall fra den kristne tro?

2: hvordan kan da den samme boken i Bibelen som du bruker her for å forfekte bahai si dette (14:9-12):

En tredje engel fulgte dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, skal han få drikke av Guds vredes vin, som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger; og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet. Røken fra deres pinsel stiger opp i all evighet ? verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og bildet av det og tar dets navn til merke.» Her gjelder det at de hellige står fast, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus.

Dyrets religion skal jo også være en religion - hvordan holder dere så dyrets religion utenfor bahai's altoppslukende "frelse"?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-7-2004 kl 00:18


Lionheart,

Johannes Åpenbaring er ikke gitt som ren fiction. Det er realiteter og faktiske forhold som ligger kodet i dette litterære språket. Åp. er gitt for at de mest våkne skal finne ut av og få et klarere bilde av det som var fremtidsbegivenhetene på Jesu tid og verifisering av begivenhetene i ettertid når de har skjedd. Hva skulle ellers hensikten med Åp. være? Man må jo forstå innholdet for å få mest utbytte av det.

Bibelen advarer mot frafall i den kristne tro fordi Kristendommen følger de samme utviklingstrekkene som andre religioner med fødsel, vekst og oppgang og til slutt nedtur og frafall.

Når det gjelder utdraget som du tok med fra Åp. 14:9-12 så ser du at du kan ikke plassere de begivenhetene som står i teksten inn i virkelighetens verden direkte, men man må forstå symbolikken i dem. Man kan ikke forholde seg skikkelig til en slik tekst uten at man vet hva det dreier seg om. I denne teksten ser det ut til at Dyret har tatt seg til rette imot Guds vilje.

Islam er ikke bare "Dyrets religion". Se trådene "De to vitnene" og "Kvinnen kledd i solen og med månen under føttene.

Se forøvrig svaret mitt i tråden "Høyrehåndsmerket og pannemerket".

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-7-2004 kl 19:32
Fiction??


Sitat:
Originally posted by Taurus
Lionheart,

Johannes Åpenbaring er ikke gitt som ren fiction.


Det har jeg heller aldri påstått. Johannes' Åpenbaring er Guds Ord til mennesket, den som legger til eller trekker fra Johannes' Åpenbaring står skyldig i forfalskning av Guds Ord (Åp 22.18).

Sitat:
Det er realiteter og faktiske forhold som ligger kodet i dette litterære språket. Åp. er gitt for at de mest våkne skal finne ut av og få et klarere bilde av det som var fremtidsbegivenhetene på Jesu tid og verifisering av begivenhetene i ettertid når de har skjedd. Hva skulle ellers hensikten med Åp. være?


De mest våkne? De som er flinkest i matte, de som kan mest gresk osv -- er det din definisjon på de mest våkne? Dette er direkte bibelstridig. Er ikke evangeliet skjult for de som er vise i egne øyne (dvs, uten at Gud ydmyker dem først) og åpenbart for de enfoldige for at menneskevisdommen skulle gjøres til skamme?

Lukas 10.21:

I samme stund jublet Han (Herren Jesus) i Den Hellige Ånd og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for kloke og forstandige, men åpenbart det for enfoldige. Ja, Far, for dette var din gode vilje.

Troens prøve er nettopp det - Troens prøve. I tillegg er det prøven av kjærlighet til sannheten. Denne bestås ikke ved menneskelig innsats, eller ved høy IQ eller kunnskap om gresk, men ved Guds nåde og utvelgelse. Johannes' Åpenbaring er ikke først og fremst en kodebok, om den i det hele tatt er det, men skal gi bilder på den siste tid så kristne i samtiden kan kjenne igjen tidens tegn! Johannes' Åpenbaring er ikke en IQ-test!

I tillegg er ingen profeti gitt til egen fortolkning, men Skriften skal få tolke seg selv. Da havner du og kodene dine litt på sidelinjen, er jeg redd:

2Pet 1.20:
Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd.

Sitat:
Man må jo forstå innholdet for å få mest utbytte av det.


Jeg tror ikke det er vanskelig å forstå av Johannes' Åpenbaring at det skal bli et verdensherredømme med en falsk messias i spissen, en som utgir seg for å være Kristus og som krever tilbedelse, og med en falsk profet som sin medhjelper. Denne falske profeten, det andre dyret, er ikke sagt å være én mann, men det første dyret er sagt å være én mann.

Sitat:
Bibelen advarer mot frafall i den kristne tro fordi Kristendommen følger de samme utviklingstrekkene som andre religioner med fødsel, vekst og oppgang og til slutt nedtur og frafall.


Nei. Bibelen advarer mot frafall fordi Gud ikke vil at en eneste av Sine barn skal gå fortapt.

Johannes 3.16:
For så høyt har Gud elsket verden at Han gav Sin Sønn, Den Enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

2Pet 3.7-8:
Men de himler og den jord som nå er, har dette Guds ord spart til ilden; de holdes oppe inntil dommens dag da de ugudelige skal gå fortapt. Det er ikke slik at Herren er sen med å oppfylle Sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.



Sitat:
Når det gjelder utdraget som du tok med fra Åp. 14:9-12 så ser du at du kan ikke plassere de begivenhetene som står i teksten inn i virkelighetens verden direkte, men man må forstå symbolikken i dem. Man kan ikke forholde seg skikkelig til en slik tekst uten at man vet hva det dreier seg om. I denne teksten ser det ut til at Dyret har tatt seg til rette imot Guds vilje.


"Har"? Skal! Dyret kommer rett før Jesus kommer tilbake og gjør ende på det, samler alle de hellige hos Seg. Det skal føre krig mot de hellige og vinne over dem, sørge for at ingen kan kjøpe eller selge uten dets merke eller navn på hånden eller pannen.

Sitat:
Islam er ikke bare "Dyrets religion". Se trådene "De to vitnene" og "Kvinnen kledd i solen og med månen under føttene.


Som bahai-er er det rart at du anklager islam som dyrets religion.. Du har visst det norske bahai samfunnet mot deg...?

Sitat:
Se forøvrig svaret mitt i tråden "Høyrehåndsmerket og pannemerket".


Jeg ser ikke at din forklaring er annet enn ikke fullverdig tolkning av Johannes' Åpenbaring, som jeg har skrevet til deg om.

Jeg vil stille deg et spørsmål om Dyrets ende, siden du mener at Dyret satte ut merket sitt i verden for noen hundre år siden.

Bibelen sier tydelig at Dyret, det første, hvis merke skal herje jorden og hvis bærere skal gå fortapt, er ETT menneske. Det er Jesus Selv som skal drepe Dyret, på Dommens Dag, sier Bibelen. Når du nå mener at Jesus er kommet tilbake i messiasen din, hvor er da oppløsningen av verden? Verden er her fortsatt! Herrens dag er ikke kommet, og dyret er ikke drept - det har ikke engang stått frem enda.

Hør hva apostelen Peter sier om Jesu gjenkomst:
2Pet 3:10-18

Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et drønn, elementene skal komme i brann og oppløses, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset.
11 Når nå alt skal gå i oppløsning, hvor hellig og gudfryktig bør dere da ikke leve, 12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene fortæres av ild og elementene brenne og smelte. 13 Men vi ser fram til det han har lovt: en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
14 Fordi dere venter på dette, mine kjære, skal dere legge vinn på å bli stående for ham med fred, uten flekk og lyte. 15 Og når Herren i sitt tålmod dryger med å komme, så skal dere se det som en mulighet til frelse. Det samme har jo også vår kjære bror Paulus skrevet til dere, ut fra den visdom som er gitt ham. 16 Om dette taler han også i alle de brev hvor han kommer inn på disse spørsmål. Det er noen ting der som er vanskelige å forstå, og de ukyndige og usikre fordreier dette; det samme gjør de også med de andre skriftene, og det blir til deres egen undergang.
17 Nå vet dere dette på forhånd, mine kjære. Vær derfor på vakt, så dere ikke faller ut av deres faste stand. La dere ikke rive med og bli ført vill av mennesker uten noe holdepunkt. 18 Dere skal vokse i nåden og i kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus. Ham tilhører æren, nå og i all evighet! Amen.


AMEN!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 00:15


Lionheart,

jeg har nok ikke lagt noe til eller trukket noe fra Åp. men trukket noe ut av teksten. Når man legger noe til eller trekker noe fra selve teksten så vil leserne i neste utgave av teksten få en forskjellig tekst.

Våkenhet har ikke direkte sammenheng med flinkhet, klokskap og visdom å gjøre. Hvemsomhelst kan være våkne og forstå mysterier som har med Gudsriket å gjøre. Både Jesus og Paulus har nevnt hvor viktig det er å være våken. Det å forstå Gudsrikets mysterier er en velsignelse fra Gud. Kloke og forstandige mennesker kan ofte være låst i sin forståelse av ting og kan dermed ikke forstå Gudsrikets mysterier.

Nøkkelen til å forstå Åp. kommer fra Gud som egentlig har gitt verden Åp. Den egentlige fortolkningen av Åp. kommer dermed ikke fra en selv. Åp. er ikke gitt bare for å gi noen koder men for å gi et budskap som ikke kunne sies i klartekst. Hvis Åp. hadde kommet i klartekst kunne nemlig historien forandres slik at det ikke var noen vits å si noe om den på forhånd.

Når jeg sier at Åp. er kodet så er bildene og symbolene selve kodingen som skjuler den egentlige virkeligheten som bildene og symbolene fremstiller. Dette med koding er bare min måte å beskrive Åp. på. Når Åp. gir tidens tegn må man forstå hva det dreier seg om i Åp.

Se tråden "Høyrehåndsmerket og pannemerket" for svar ang. Dyret.

Det var ikke Dyret som skapte religionen Islam men Dyret tilpasset en egen versjon av religionen Islam som Muhammed hadde kommet med. Verdslige riker og nasjoner kan jo vanligvis ha en statsreligion så Dyret er jo ikke noe unntak i så måte.

Jeg tar med et vers fra Koranen her:

Koranen, 27:82 Og når Ordet er oppfylt overfor dem, skal Vi frembringe et dyr opp fra jorden for dem og som skal tale til dem fordi menneskeheten ikke har hatt tro på Våre åpenbaringer.


Det er jo selvfølgelig at Gud advarer mot fortapelse for at ingen av hans barn skal gå fortapt, men slike advarsler er jo kommet pga. det store frafallet som skulle komme ved endetiden og fortapelsen på Dommens Dag. Det gjelder å ikke havne i ildovnen.

Dyret er drept nå og Dagen er begynt.

’Dette er Dagen som Gud har forordnet til å være en velsignelse for de rettferdige, en gjengjeldelse for de onde, en gave for de trofaste og et vredesutbrudd for de troløse og gjenstridige.’

og:

’Snart vil den nåværende orden rulles sammen og en ny spres ut i dens sted.’


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 22:07
jaha?


er Herrens dag begynt du...

hvor er da 1000-års riket?
hvor er Satan bundet? det står skrevet at han ikke får forføre verden i 1000 år. da skal det jo ikke være noen synder da. og hvor er de dødes oppstandelse?

alvorlig talt taurus. les hele Bibelen og ikke bare de utdrag og tolkninger som bahai-lærerne dine har kommet med.

Skriften skal få tolke seg selv. Faderen er Gud, Jesus er Gud og Ånden er Gud.

det er greit at du forteller oss hva du tror på, og at vi kan diskutere, men å si at Bibelen støtter bahai fullt ut er fåfengt. det er blindt.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 23:22


Lionheart,

Herrens Dag er begynt. Den har en mørk og deretter en lys fase. Legg merke til følgende vers:

Esek., 30:3 Dagen nærmer seg, Herrens dag er nær. Det blir en dag med mørke skyer, en tid med dom over folkeslag.

Jes., 13:6 Stem i med klagerop, for Herrens dag er nær. Den kommer med ødeleggelse fra Den Allmektige.

Joel, 3:4 Solen forvandles, den formørkes, og månen blir som blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende.

Apg., 2:20 Solen skal forvandles til mørke, og månen blir som blod, før Herrens dag kommer, den store og strålende.

19. mai 1780 ble solen formørket over New England-statene i USA. Det var nesten fullmåne da og den påfølgende natten fikk månen en blodrød farge. Sjekk denne websiden:

http://www.bibleuniverse.com/Prophecy/Sun_Darkness.asp

Slik ser Herrens Dag ut grovt sett:

Herrens Dag begynner om morgenen mens det ennå er nattemørke ved at den klare morgenstjernen stiger opp. Så kommer rettferdighetens sol opp over horisonten bak skyer. Dette er en tid med dom og ødeleggelse helt til skyene fordrives gjennom den store trengselen. Da er himmelen klar og rettferdighetens sol stiger til senit.

Den store trengselen er tiden for en stor oppstandelse. Skjebnen til Satan blir avgjort i løpet av denne trengselen. 1000-årsriket kommer når den lyse fasen av Dagen starter.

Taurus


[Edited on 29-7-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 29-7-2004 kl 23:34


Alt skjer i statene for tiden. Burde ikke omfanget være større?



(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 23:44


Nei, ikke alltid Thomas. Noen ganger skjer bare ting i USA. Slik er det bare.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2004 kl 21:23


Når ved Jesu andre komme, skal Han dømme levende og døde.

Jeg har ikke tenkt å rikke meg fra fundamentet, for:

Jeg forsaker Djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen og all hans avskyelige vranglære.

Jeg tror på Gud Fader, Den Allmektige, Himmelens og jordens Skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds ENBÅRNE Sønn, VÅR HERRE, som ble unnfanget ved DEN HELLIGE ÅND, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, for ned til dødsriket, stod opp fra de døde LEGEMLIG den tredje dag, for opp til himmelen, sitter ved Guds, Den Allmektige Faders høyre hånd, SKAL DERFRA KOMME IGJEN FOR Å DØMME LEVENDE OG DØDE.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig allmenn kirke, syndenes forlatelse, LEGEMETS oppstandelse og det evige liv. AMEN

Og jeg fjerner meg ikke fra hjørnesteinen Jesus Kristus. Jeg vil ikke gå utover Kristi lære. Jeg vil ikke ta imot noe annet evangelium. Jeg vil male Kristus korsfestet for dem jeg vitner for, slik Paulus gjorde, hvis Herren vil. Jeg vil vitne om Den Oppstandne til mine dagers ende om så nettopp det blir min ende i hendene på fiendene av Kristi kors. Jeg vil vitne om syndenes forlatelse ved Jesu Kristi blod og forkynne om den kommende dommen.

Det eneste jeg føler for de menneskene som stiftet Bahai-troen, er sorg, for de har satt sitt håp til menneskelig logikk og ikke til den Enbårne Guds Sønn og Guds visdom, som i menneskelige øyne er ulogisk.

Du har til og med motsagt Skriften direkte. Du sa at Jesus ikke skal komme tilbake i Faderens herlighet. Du fornekter at Jesus er Gud. Du sier at Jesus Kristus ikke stod opp legemlig og du sier at det finnes andre veier til Gud enn ved Jesus Kristus.

Likevel sier du at du regner Bibelen for sannhet. Bestem deg! Du kan ikke få i både pose og sekk! Velg mellom han som du kaller Guds herlighet - Bahaullah og Han som heter Jesus Kristus, Den Enbårne Guds Sønn, Han som skal dømme oss ved dagenes ende.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2004 kl 13:39


Lionheart,

Jeg sier at det er en menneskesønn som har kommet i Faderens herlighet slik det er nevnt i Mark. 8:38. Denne menneskesønnen skal ikke ha navnet Jesus, men et nytt navn ifølge:

Jes., 62:2 Da skal folkeslag se din rettferdighet og alle konger din herlighet. Du skal få et nytt navn, som skal lyde fra Herrens munn.

og

Åp., 3:12 Den som seirer, ham vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel, og aldri mer skal han forlate det. Jeg vil skrive min Guds navn på ham sammen med navnet på min Guds by – det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen, fra Gud – og også mitt eget nye navn.

(Mine uthevelser).

Jesus er ikke selv Gud ifølge:

Joh., 5:19 Men Jesus tok til orde og sa til dem:
Sannelig, sannelig, det sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre. Det Faderen gjør, det gjør også Sønnen.

Faderen brukte Jesus munn som den menneskelige munn for alt hva Faderen ville si gjennom Jesus.

Vi kan ikke si at det var Jesu tidligere legeme som var oppstått sammen med ham. De kjente ham jo stort sett ikke igjen etter oppstandelsen. Det nærmeste vi kommer den formen han viste seg i, var ”en annen skikkelse” eller på gresk en ”etera morphe” (Mark., 16:12).

Tidligere var jo Jesus Veien, Sannheten og Livet og ingen kom til Faderen uten gjennom ham. Men nå når Faderens herlighet er kommet, så har vi jo tilgang til Faderen gjennom Faderens herlighet.

Jeg tror at mine synspunkter her er i pakt med Bibelen.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2004 kl 12:50


Sitat:
Originally posted by Taurus
Lionheart,

Jeg sier at det er en menneskesønn som har kommet i Faderens herlighet slik det er nevnt i Mark. 8:38. Denne menneskesønnen skal ikke ha navnet Jesus, men et nytt navn ifølge:

Jes., 62:2 Da skal folkeslag se din rettferdighet og alle konger din herlighet. Du skal få et nytt navn, som skal lyde fra Herrens munn.

og

Åp., 3:12 Den som seirer, ham vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel, og aldri mer skal han forlate det. Jeg vil skrive min Guds navn på ham sammen med navnet på min Guds by – det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen, fra Gud – og også mitt eget nye navn.

(Mine uthevelser).


Det står at Jesus Kristus skal få et nytt navn, ikke at en annen person skal få Hans tittel!

Er det nye Jerusalem kommet ned fra himmelen? det med tolv porter bestående av en perle hver, det med grunnvoll av jaspis og andre edle steiner? Hvor er det hen? Hvor er gatene som er belagt med gull? Dessuten er Satan fortsatt i full bevirksomhet her på jorden. Han er ikke kastet i ildsjøen enda --- og du sier at det nye Jerusalem er kommet? Du bedrar deg selv, Taurus! Her er det Jesus Kristus som snakker og ikke Bahaullah, som du kaller ham!

I tillegg beskriver verset du siterer hvordan ting skal være ETTER Verdens Ende og Dommen.

Du sier at det egentlig er Faderen som dømmer. Da har du (igjen) gjort Gud til en løgner!

Joh 5:22-23:
For likesom Faderen reiser opp de døde og gjør dem levende, slik gjør også Sønnen levende dem han vil. Og Faderen dømmer ingen, men han har overgitt all dom til Sønnen, for at alle skal ære Sønnen slik de ærer Faderen. Den som ikke ærer Sønnen, ærer heller ikke Faderen som har sendt ham.

Hvordan æres Faderen? Ved tilbedelse og lovprisning, men man må også holde Sønnen i samme ære i sitt hjerte, ellers blir gudstjenesten forgjeves.
Hvem sier Bibelen at man skal tilbe? Gud alene.

Ser du? Til og med logikken taler for at Jesus er Gud!

Hvis Jesus ikke sa at Han var Gud, hvorfor ble Han da korsfestet? Har du ikke lest hva for klagemål det ble ført mot Ham av prestene?

Et til spørsmål til deg, Taurus. Er Jesus Kristus Den Enbårne Guds Sønn eller bare en av mange? Hva sier Bibelen?

Sitat:
Jesus er ikke selv Gud ifølge:

Joh., 5:19 Men Jesus tok til orde og sa til dem:
Sannelig, sannelig, det sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre. Det Faderen gjør, det gjør også Sønnen.

Faderen brukte Jesus munn som den menneskelige munn for alt hva Faderen ville si gjennom Jesus.


Her sier du at Jesu menneskenatur kun var et skall for Faderens guddommelighet. Med dette sier du også at det mennesket som Jesus er, er et skapt menneske. Dette er vranglære.

I begynnelsen var Ordet (Jesus), og Ordet var hos Gud og Ordet var Gud. Og Ordet ble menneske...

Han ble menneske. Gud ble menneske, men fortsatte å være Gud. GUd er Gud om alle land lå øde, Gud er GUd om alle mann var døde. Gud kan ikke miste Sin guddomsstatus.

Han ble menneske.

Vi kan ikke si at det var Jesu tidligere legeme som var oppstått sammen med ham. De kjente ham jo stort sett ikke igjen etter oppstandelsen. Det nærmeste vi kommer den formen han viste seg i, var ”en annen skikkelse” eller på gresk en ”etera morphe” (Mark., 16:12).

Det samme skjedde da Han viste SIN herlighet til disiplene på fjellet, før Hans død:

Matt 17.1-2, jf Mark 9 og Luk 9:

Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. Der ble hans utseende forvandlet for øynene på dem; hans ansikt skinte som solen, og klærne ble hvite som lyset.

Sitat:
Tidligere var jo Jesus Veien, Sannheten og Livet og ingen kom til Faderen uten gjennom ham. Men nå når Faderens herlighet er kommet, så har vi jo tilgang til Faderen gjennom Faderens herlighet.


Dette er blank løgn og forvrengning av Guds Ord. Her sier du at Jesu ord er tidfestet. Han sa Selv at Hans ord består til evig tid og det selv etter at jord og himmel var ødelagt!

Du nevnte i en annen post at solen var blitt formørket og månen som blod en gang på 1700-tallet. Men det var IKKE den spesielle gangen Jesus snakket om, for Han sa at den spesielle gangen solen og månen formørkes skal være ETTER trengselstiden. på slutten av 1700-tallet kom den franske revolusjon, det kom stadig større kriger som møtte sitt klimaks ca 200 år etter, og som egentlig ikke har avtatt noe særlig frem til i dag. Med all den død og nød som er rundtom i verden - hvordan kan du tro at trengselstiden er over til og med i dag, 300 år etter???

Sitat:
Jeg tror at mine synspunkter her er i pakt med Bibelen.


Djevelens synspunkter var også "i pakt med Bibelen på visse punkter" da han skulle forsøkte å friste Jesus i ørkenen. Men Jesus sa "Det står OGSÅ skrevet!!" Og det er hva vi sier til deg i dag.

Husk nå Jesu ord!!!

Om noen da sier til dere: «Se her er Messias», eller: «Der er han», så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre vill selv de utvalgte. Hør, jeg har sagt dere det på forhånd!

Jesus snakket om SEG SELV som Menneskesønnen, ikke en som skulle komme lenge etter! Du bruker de samme skriftstedene til å forfekte bahai som muslimene bruker til å forfekte islam! Likevel er ditt hat til islam så dypt! Muslimene sier det samme om Muhammed som du sier om Bahaullah og Bab! Jesus snakket om SEG SELV og ikke om en eller annen luguber type! Jesus KRistus er Verdens Frelser! Det FINNES IKKE frelse i noen andre! Akk at du bedrar deg selv, Taurus!

Wake up and smell the coffee!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2004 kl 23:53


Lionheart,

jeg mener det er fullt mulig at det dreier seg om en annen menneskesønn. Jesus viste jo til at Døperen Johannes var gjenkomsten av den tidligere profeten Elia, altså et annet menneske med et annet navn.

Når det gjelder det nye Jerusalem og beskrivelsen av det så er det billedsymbolikk som det ligger en skjult mening i. Det er f.eks. også beskrevet en hvit, svart, rød og gulblek hest i Åp. som helt tydelig er slik billedsymbolikk. Poenget er å forstå meningen bak disse bildene.

Når det gjelder dette med at Faderen dømmer, så tenker jeg på Dommens Dag, følge:

Salme 9:8 Herren troner til evig tid, han har reist sitt dommersete. 9 Han dømmer verden med rettferd, feller rettvis dom over folkeslag.


Jesus sa jo at han er med oss alle dager inntil verdens ende. Men innenfor sitt tidsrom har Jesus hatt fullmakt til å dømme.

Det er riktig at man skal tilbe Gud alene. Faderen har ikke flyttet fra alle andre steder og inn i Jesus, altså inkarnert i Jesus ifølge:

Joh., 12:44 Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg.

Dermed måtte jo Faderen være utenfor Jesus når Faderen hadde sendt Jesus. Den kontakt Jesus hadde med Faderen var gjennom åpenbaringer fra Faderen til Jesu indre blikk. Faderen kunne gjøre dette fordi han er allmektig.

Jesus ville aldri ha sagt: "I meg selv er ordet blitt menneskesønnen", "I meg selv er Gud blitt menneskesønnen" eller "menneskesønnen er i seg selv Gud" Slike ting er sagt om Jesus i ettertid.

Det er mer jeg skal svare på, men det er sent nå, så jeg får ta det i en ny post.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2004 kl 03:59


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Wake up and smell the coffee!

Mhhh.. smells good.:cool:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2004 kl 23:44


Lionheart,

her kommer flere svar:

Han sa at han var Messias og det var slik jeg husker det den direkte grunnen til at han ble korsfestet.

Han er Sønnen (den eneste Guds Sønn).

Jesu ord består til evig tid, men han selv skulle bare være med oss alle dager inntil verdens ende.

Ellers når det gjelder falske messiaser, så må du ikke være så opptatt av å avvise dem at du også risikerer å avvise den riktige messias.

Taurus

[Edited on 10-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2004 kl 00:37


Hvordan kan du si at det kan være en annen Sønn? det er bare EN Sønn! Jesus, riktig nok skal HAN få et nytt navn, altså Jesus vil få et nytt navn. Men det er likevel Jesus som troner med Gud. Det er han som sitter ved Guds Høyre hånd. Og er det noen som har sagt han skal stige ned for tronen? Han skal bare ha makten til alt er lagt under hans føtter og da skal Gud overta makten. Men hvem har sagt at han skal byttes ut med noen andre? Det er helt sykt det du sier.. spør du meg
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2004 kl 23:26


PeterDJ,

Det er bare en som Jesus, men ordet menneskesønn er bare et annet ord for menneske og kan ikke brukes som titel. Det kommer fra et arameisk grunnord, bar enash, og betyr rett og slett et menneske, eller noen (om en person). Bar enash brukes i dette verset:

Salm. 144:3 Herre, hva er vel et menneske, siden du kjennes ved det, et menneskebarn (bar enash), siden du bryr deg om det? 4 Mennesket er som et vindpust, dets dager som en flyktende skygge.

Psalm, 144:3 O LORD , what is man that you care for him, the son of man (bar enash) that you think of him? 4 Man is like a breath; his days are like a fleeting shadow. (NIV)

(Min innsetting av ordene: bar enash)

Så ut fra sammenhengen i evangeliene mente Jesus enten seg selv som menneske eller det mennesket som skulle komme i Faderens herlighet ved verdens ende. I dette verset viser Jesus at det menneskelige ikke er viktig i forbindelse med Faderen:

Joh., 12:44 Men Jesus ropte ut: «Den som tror på meg, tror ikke på meg, men på ham som har sendt meg.

Jesus menneskelige vesen var bare en kanal for Faderen. Det er samme prinsipp som gjelder ved at han sa at Døperen Johannes var gjenkomsten av en tidligere profet, Elia. Elia var altså kommet igjen i et annet menneske med et nytt navn. Den menneskesønnen som er kommet i Faderens herlighet har et annet navn og er et annet menneske.

Poenget mitt er at Faderen til forskjellige tider kanaliserer sin vilje og sitt ord gjennom spesielle enkeltmennesker og at de som mennesker ikke har noen egen, selvstendig gudsbetydning slik Jesus viser det i Joh., 12:44.

Taurus

[Edited on 11-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2004 kl 00:28


For den som skammer seg over meg og mine ord, ham skal også Menneskesønnen skamme seg over når han kommer i sin Fars og de hellige englers herlighet


Her mener jesus seg selv. No doubt about it.


Når jesus er den som setter seg ved Guds trone, hvorfor skulle det da komme en ANNEN menneskesønn og hente oss? Når Jesus er Guds Sønn, den enbårne hvorfor skulle det da komme en annen sønn og hente oss? Du har gått deg vill Taurus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2004 kl 21:03


PeterDJ,

som jeg skrev i det forrige innlegget, så er en menneskesønn rett og slett et menneske. Et menneske er av kjøtt og blod, født noen år i forveien av en kvinne og lever ca. 70 år, kanskje mer eller mindre. Da må den menneskesønnen som skal komme i Faderens herlighet ved verdens ende være et slikt menneske.

Da kan ikke ordet menneskesønn være en eksklusiv titel på bare én bestemt person da det betyr menneske. Det er mest naturlig å tenke slik da han skal ha et nytt navn.

Taurus

Hva mener du ellers med å bli hentet som du skrev i det siste innlegget?


[Edited on 12-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 12-8-2004 kl 22:01


Blir kanskje litt stress men det er vel 2 poster om Bahai og Guds sønn. Kan du Taurus lage en ny topic hvor du legger ut hvordan Jesus blir framstilt i bahai så kan vi fortsett diskusjonen der. Legg gjerne med bibelvers feks til hvorfor han er kun menneske. og hvorfor det komer ny menneskesønn. og hvor lenge han skal være og hvordan du ser på endetiden om gjenkomsten og tusenårsriket iforhold til sønnen.



(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2004 kl 22:05


Taurus: Jeg mener hente oss fra jorda og opp i skyene. Og da skal vi vel tilbake til jorda igjen eller så skal vi videre til himmelen hvor Gud har sin trone. Jeg vet ikke.. Men Jesus har sagt at han skal hente oss og at han skal stille noen på sin høyre side og noen på sin venstre side etc..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-8-2004 kl 22:07


Når du forkynner at en ANNEN menneskesønn enn Jesus skal hente oss i endetiden, da forkynner du en ANNEN kristus En Falsk Messias.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-8-2004 kl 22:14


Thomas,

jeg skal etterhvert komme med bahá'í-temaer i nye tråder, men foreløpig tenkte jeg bare å fortsette denne tråden litt til for å få fastslått hva en menneskesønn er.

PeterDJ,

Det er ikke vanlige skyer han er ment å komme på, det er på disse skyene:

Joel, 2:[1]...For Herrens dag er nær, den kommer, [2] en dag med mulm og mørke, en dag med skyer og skodde...

Esek., 30:3 Dagen nærmer seg, Herrens dag er nær. Det blir en dag med mørke skyer, en tid med dom over folkeslag.

Dette er skyer du ikke kan hentes fysisk til. Dit kan du bare komme med en henrykkelse i ånden fordi dette er åndens himmel.

Jeg mener det er en umulighet at nøyaktig den samme menneskesønnen kan komme igjen, fordi en menneskesønn er et menneske av kjøtt og blod.

Når Menneskesønnen kommer i sin Faders herlighet (Matt., 16:27) så mener jeg at det er det samme som at Faderens herlighet kommer i kjøtt og blod. Det er jo ikke noe problem for Faderen å ha et nytt menneske som han viser sin vilje og sitt ord til slik han gjorde med Jesus. Jeg kan ikke skjønne at det må være Jesus. Han var jo et menneske som fikk all informasjon av Faderen og ikke noe av seg selv. Akkurat som at Faderen brukte Jesus til dette formålet, så kan han bruke et nytt menneske.

Taurus


[Edited on 15-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 15-8-2004 kl 00:36


Hvordan ser du på dette:

Jesus åpenbarer seg for disiplene

Mark 16:9 Etter at Jesus var oppstått, tidlig den første dag i uken, viste han seg først for Maria Magdalena, som han hadde drevet sju onde ånder ut av. 10 Hun gikk av sted og fortalte det til dem som hadde vært med ham, og som nå sørget og gråt. 11 Men da de fikk høre at han levde, og at hun hadde sett ham, trodde de det ikke. 12 Senere viste han seg i en annen skikkelse for to av dem, mens de gikk på veien og skulle ut på landet. 13 Også disse kom og fortalte det til de andre, men de trodde ikke dem heller.
14 Til sist viste han seg også for de elleve, mens de satt til bords. Han bebreidet dem at de var så vantro og forherdet og ikke hadde trodd dem som hadde sett at han var oppstått.

Siden han forandres seg og viser seg i andre menneskeskikkelser. (er flere steder det står om det)

---------------------------------------------------
Disiplenes oppdrag

17 Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål,

hva mener han med mitt navn Taurus




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-8-2004 kl 03:22
hei taurus


JESUS ER DEN EVIGE ENBÅRNE GUDS SØNN

Det kun gjennom Ham det er frelse.

Dersom det skulle bli frelse gjennom et annet menneske seinere, hvorfor måtte da Jesus dø i det hele tatt?

Bibelen sier at Jesu Kristi navn er det eneste navn under himmelen man kan bli frelst ved.

Jeg vil konfrontere deg med et par ting som viser at Jesus ER Gud og ikke "bare" et speilbilde av Faderen!


Joh 8:24,28,58: Jesus sa: Jeg Er (igo Eimi, som oversettes med Jeg Er)

Dette viser at Jesus ER. Han har ingen begynnelse og ingen slutt. Han er evig, akkurat som Gud. Dette navnet brukte også Gud om Seg Selv i tornebusken, JHVH betyr også Jeg Er. (2. Mos 3:13-16)

Jesus fortalte hva som var konsekvensene av å ikke tro at Han er Gud: "Dersom dere ikke tror at Jeg Er, skal dere dø i deres synder."(Joh 8:24) Dersom du ikke tror Jesus på dette punktet, vil du dø i dine synder, Taurus! Vend om, for Kristi skyld, Han som gav Sitt liv for at nettopp DU skulle bli renset ved Hans blod og ha liv i Ham!

For det andre:

Jesus blir kalt Veldig Gud av Den Hellige Ånd gjennom profeten Jesaja kapittel 9, vers 6:

For et barn er oss født,
en sønn er oss gitt.
Herreveldet er lagt på hans skulder,
og hans navn skal være:
Underfull Rådgiver, Veldig Gud,
Evig Far og Fredsfyrste.

Legg merke til at det står ÉN Sønn er oss gitt, ikke to, ikke tre og ikke flere, men ÉN, og denne Éne er Jesus Kristus.

Peter kaller Jesus Gud i sitt andre brev i Bibelen:

2Pet 1:1: Simeon Peter, Jesu Kristi tjener og apostel, hilser dem som ved vår Gud og frelser Jesu Kristi rettferdighet har fått den samme dyrebare tro som vi.

Paulus gjør det samme i sitt brev til Titus, kapittel 2, vers 13: mens vi venter på at vårt håp skal få sin salige oppfyllelse, og at vår store Gud og frelser Kristus Jesus skal komme til syne i herligheten.

Og nei, Taurus, dette verset kan du ikke forvri til å få det til å se ut som at Gud kommer tilbake til jorden i en mann som skal kalles Guds herlighet, nemlig Bahaullah, for det står at Jesus Kristus SELV skal komme tilbake og ikke Gud i en annen person.

I Jesaja 10:21 og Åp 19:6 kalles Gud Fader for Gud. Kor mange Guder finnes? Bare Én, men Han er Tre forskjellige Personer, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, og disse Tre er Ett. Dette er et mysterium som vi mennesker ikke kan forstå. Vi har ikke lov til å begynne å lage kompromisser med våre egne hjerner for å forsøke å forstå hvordan Gud kan være en og tre på samme tid. Vi skal faktisk bare tro det. Ikke fordi vi har skjønt det, men fordi Gud har sagt det!

For det tredje: Jesu Kristi tilnavn Immanuel

Dette navnet betyr "Gud med oss".

Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en Sønn,
og de skal gi ham navnet Immanuel
? det betyr: Gud med oss

Gud sa at dette var Ham Selv som kom til jorden, ved profeten Esekiel. Her sier Han også at den Nye Pakt i Jesu blod er den evige pakt. PÅ FORHÅND!
Esek 37:26-27: Jeg slutter en fredspakt med dem; en evig pakt skal det være. Jeg lar dem bosette seg og øke i tall, og jeg reiser min helligdom blant dem for alltid. Min bolig skal være hos dem. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.

Videre sier Bibelen om Jesus:
Joh 1:1-3: I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.

Her blir Jesus kalt Skaperen. Hvem er Skaperen? Gud. Treenigheten er Skaperen. At Jesus gjør det Faderen gjør er jo bare et ytterligere bevis på at Han og Faderen er ett og ikke at Han er en robot for Guds vilje, uten egen person, men at Han Selv er Gud og dermed har Guds vilje. Han er ETT MED FADEREN. Et speil er ikke ett med lyset det reflekterer heller, men strålene reflekteres UTENPÅ speilet. Derfor er din speilbeskrivelse ubibelsk.

vers 14 fortsetter: Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som Den Enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.

Hva betyr Enbårne? Det betyr ENESTE fødte.

Gud sier også at Messias som skulle komme (Jesus) er Gud ved profeten Sakarja, kapittel 2, vers 14 og 15:

Fryd og gled deg, Sions datter!
For se, Jeg kommer og tar bolig hos deg,
lyder ordet fra Herren.

Den dagen skal mange folkeslag
slutte seg til Herren.
De skal bli Mitt eget folk.
Jeg vil bo hos deg.
Da skal du sanne
at Herren, Allhærs Gud, har sendt Meg til deg.

For det fjerde: Bibelen kaller Gud Fader for Den evige Far. Jesaja 63:16:

Du er da likevel vår far!
Abraham kjenner oss ikke,
og Israel vet ikke om oss.
Men Du, Herre, er vår Far,
fra gammel tid er Ditt navn vår Forløser.

Jesus kalles Evig Far i Bibelen, Jesaja 9:6:

For et Barn er oss født,
en Sønn er oss gitt.
Herreveldet er lagt på Hans skulder,
og Hans navn skal være:
Underfull Rådgiver, Veldig Gud,
Evig Far og Fredsfyrste.

For det femte:

Faderen er Den Første og Den Siste (Alfa og Omega):

Jesaja 48:12: Jakob, hør på Meg,
Israel, du som Jeg har kalt!
Jeg er den samme, Jeg er den første,
Jeg er også den siste.

Sønnen er også Den Første og Den Siste, Alfa og Omega:

Åp 1:8
Jeg er Alfa og Omega, sier Gud Herren, Han som er og som var og som kommer, Den Allmektige.

Åp 1:17
Da jeg så Ham, falt jeg som død ned for føttene Hans. Men Han la Sin høyre hånd på meg og sa:
Frykt ikke! Jeg er den første og den siste

Åp 22:13
Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden.


For det sjette: Faderen og Sønnen er Kongenes Konge, ikke Konge og speil av Kongen.

Faderen kalles Kongenes Konge:
Sak 14:16-17: Alle som blir igjen av alle de folkeslag som drar imot Jerusalem, skal år etter år dra opp for å bøye seg og tilbe Kongen, Herren, Allhærs Gud, og for å feire løvhyttefesten. Men om noen av jordens ætter ikke drar opp til Jerusalem for å tilbe Kongen, Herren, Allhærs Gud, skal det ikke falle regn over dem.

Sønnen kalles Kongenes Konge:

Åp 19:16
På kappen hans, ved hoften, står det skrevet et navn: Kongenes Konge og Herrenes Herre.


Du sier at Jesu frelsesgjerning bare gjaldt til din profet kom. Da kan jeg si deg dette:

Apg 4:12 Det er ikke frelse i noen annen, for i hele verden er det blant mennesker ikke gitt noe annet navn som vi kan bli frelst ved.

Du sier at de utvalgte er de som "gjenkjenner" Faderen hver gang Han kommer til jorden og at Han var på jorden i alle religionsstiftere. I så fall gjør du Gud til en løgner, for de aller fleste religioner hevder å være den eneste sanne. Men Jesus Kristus er den eneste Gud har vitnet om ved profetier og tegn og under som Sin Sønn.

Jesus er Herre! Legg av deg stivnakken, Taurus! Det er ikke for sent å snu! Akk at Gud har forherdet ditt hjerte! Men jeg ber Ham om å se i nåde til deg og gi deg en ny sjanse, og se, dette ER din sjanse til å vende om, Taurus. Ikke forakt Guds nåde! Ikke forakt Jesu blod og evangelium, det er Guds kraft til å frelse deg fra evig fortapelse! Han elsker deg og vil ikke at du skal gå fortapt! Hør på Ham når Han kaller på deg! Bekjenn din synd og kom tilbake! For hvis du ikke tror at Jesus er sann Gud og sant menneske og den eneste Frelser, ja da har du ikke livet i deg, men vil dø i dine synder! Dette er ikke en trussel, Taurus, men en kjærlig advarsel og rop til deg om å komme tilbake!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2004 kl 15:27


Lionheart,

Når det gjelder Jesus må vi foreta et lite regnestykke:

Det er to "jeg"-er som kommer til uttrykk gjennom Jesus.

- "Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv..." (Joh. 5:30)

= "Jeg er Alfa og Omega..." (Åp. 1:8)

Dette siste "jeg"-et er Faderens jeg som formidles eller gjenspeiles gjennom Jesus.

Jesus skal ikke selvstendiggjøres som Gud. Han var en formidler av Faderen.

Dette verset viser helt tydelig dette med gjenspeiling av Faderen:

Joh., 14:10 Tror du ikke at jeg er i Faderen og Faderen i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv; det er Faderen som er i meg og gjør sine gjerninger.

Jesus døde fordi de religiøse lederne ble provosert og henrettet ham. De var egentlig redd for sine embeter og posisjoner.

Som jeg tidligere har sagt så skulle Jesus bare være med oss alle dager inntil verdens ende. Da overtar jo han som tar et endelig oppgjør med synden. Det er ham vi tror på. Selvfølgelig er det frelse i ham som tar et endelig oppgjør med synden.

Dermed må jeg holde fast ved Hærskarenes Herre, han som har uttalt bl.a. følgende:

’Jeg er den som Jesaja har forherliget, den som både Toraen og Evangeliet er prydet med navnet av…’

’Tro ikke at Vi bare har åpenbart en ren lovsamling for dere. Nei, Vi har snarere brutt seglet på den utsøkte vin med maktens og styrkens fingre. Dette bevitner det som åpenbaringens Penn har åpenbart. Tenk over dette, o mennesker med innsikt!’

’Basunen har lydt, og se, alle øyne har stirret opp i redsel, og hjertene til alle som er i himlene og på jorden har skjelvet, unntatt de som åndedraget fra Guds vers har gjenopplivet, og som har løsrevet seg fra alle ting.’

'Dette er Dagen hvorpå Hærskarenes Herre har kommet ned fra himmelen på herlighetens skyer.'

Taurus


[Edited on 5-9-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2004 kl 17:47


Når det gjelder paradokset med at Jesus både er Gud og er sendt av Gud så ser det ut som at det dreier seg om to guder.

Det er jo egentlig bare én Gud. Jeg har aldri fått noen løsning på dette fra kristne samfunn. Den beste forklaringen er den jeg har kommet med ut fra bahá'í-troen der vi bare har én Gud.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2004 kl 21:14
så basically...


Så dreier dette seg om en av dine holdninger, nemlig at Gud ikke kan være mer enn du kan fatte som menneske.

Treenigheten og mange andre bibelske sannheter er paradokser og ser ut som selvmotsigelser for den menneskelige intelligens, men her gjelder det at vi mennesker bøyer oss for Gud og aksepterer at vår fatteevne er begrenset. Vi må stole på at Gud er sannferdig og at Han sier sannheten og ER sannheten. Dersom Han sier noe som for oss ser ut som en selvmotsigelse er det ikke opp til oss å forsøke å forklare det, men å stole på Gud.

Siden Bibelen er Guds Ord, må vi tro det som står der. En ting du bør huske på, Taurus, er at vi er kristne og du er bahai. Jeg vil ingenting mer for deg enn at du skal bli frelst, men inntil du blir det, er du og jeg uenige.

Gud er tre, men likevel en. Det er bibelsk:

1Joh 5:7 "For there are Three that bear record in heaven, the Father, the Word and the Holy Ghost and these Three are One." (KJV)

Oversettelse:
1Joh 5:7 "For der er Tre som vitner i himmelen, Faderen, Ordet og Den Hellige Ånd; og disse Tre er Én."

I mange bibelversjoner mangler dette verset, men det er klart fremme i King James version, som ansees å være dem mest korrekte engelske oversettelsen, og alle oversettelser som bruker denne versjonens prinsipper, dvs at Guds Ord, Bibelen skal oversettes mest mulig nøyaktig og uten å utelate noe.

At Ordet er et annet navn for Jesus Kristus vet vi fordi apostelen Johannes, som skrev dette brevet også er den som skrev Johannesevangeliet, som åpner slik:

Joh 1,1-5: I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til. I ham var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.

v 14-18: Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. Johannes (døperen)vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet foran meg, for han var til før meg.»
Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde. For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Faderens favn, han har vist oss hvem han er.

Her står det svart på hvitt at Den Enbårne Guds Sønn, Jesus Kristus, er Gud.

Enten må du fraskrive deg bahai-troen din og bli frelst eller så må du fraskrive deg din påstand om at du tror Bibelen er Guds ufeilbarlige ord.

Her gjøres også til skamme din påstand om at personen Jesus Kristus ikke er en egen selvstendig person i Gud.

De Tre er Ett! Underfull er Han, vår Gud, hærskarenes Herre. Vend om! Vend om! Jesus er eneste vei til Faderen, og Hans offer er det eneste sonoffer som godtas foran Guds domsstol når du skal dømmes. Det er opp til deg, Taurus!

1Joh 1,3: Det som vi har sett og hørt, forkynner vi også for dere, for at dere skal ha samfunn med oss, vi som har samfunn med Faderen og hans Sønn Jesus Kristus.

---for at vi skal ha samfunn med hvem? Faderen OG Hans Sønn, Jesus Kristus.

Og en ting til: Hvis Jesus Kristus ikke stod opp legemlig, hvordan kan da dette være sant:

Luk 24,36-40: Mens de talte om dette, stod Jesus midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forskrekket og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere forferdet, og hvorfor lar dere tvilen stige opp i dere? Se på mine hender og mine føtter; det er meg. Ta på meg og se! En ånd har da ikke kjøtt og ben, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem sine hender og føtter.

Joh 20,26-31: Åtte dager senere var disiplene igjen samlet, og Tomas var sammen med dem. Da kom Jesus mens dørene var lukket; han stod midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.» Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, og se mine hender, og kom med hånden og stikk den i min side. Vær ikke vantro, men troende!» «Min Herre og min Gud!» sa Tomas. Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser og likevel tror.»
Jesus gjorde også mange andre tegn for disiplenes øyne, som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.

Tre vitnesbyrd fra Bibelen denne gang og mange andre står skrevet der. På to eller tre (sannferdige) vitners utsagn skal enhver sak stå fast.

(Mine uthevelser)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen