Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Helbreder Hinn? + JDS læren.
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 25-3-2005 kl 03:53


:grin:

Okay - får prøve?

Først en confession:
Det med vranglære sa jeg kun for å erte deg. (noe jeg aldeles IKKE klarte;) ) Jeg synes faktisk folk roper VRANGLÆRE, GUDSBESPOTTELSE etc. altfor fort. Den som spotter Gud og farer med vranglære gjør det i opposisjon til Gud, ondsinnet, i fullt overlegg.

Men resten av innlegget mitt var seriøst. ;)

Sitat:
Gud forlot ikke Jesus i vrede, eller fordi Gud plutselig fikk avsky for Jesus på grunn av at han bar vår synd.


Gud forlot Jesus. Om han var sint eller full av avsky vet jeg ikke, men Jesus tok straffen vi skulle hatt. Og straffen som var tiltenkt oss var faktisk IKKE å henge på et kors (fysisk straff), men noe verre.


Sitat:
Det var tvert imot en del av Guds opprinnelige plan, at Jesus skulle bli OVERGITT i menneskers hender og korsfestet av syndige, onde mennesker.


Ja!

Sitat:
Det var ikke Gud som drepte Jesus, men onde mennesker som var ledet av Djevelens ånd.


Ja!

Sitat:
Ordet "forlatt" som Jesus uttrykker på korset har betydningen "overgitt." Vi kan uttrykke samme betydning med litt andre ord for å få en bedre forståelse av hva som skjedde: Gud måtte nødvendigvis trekke tilbake sin allmakt fra Jesus for at Jesus - som jo selv er Gud - i det hele tatt KUNNE dø. Jesus var udødelig i sin allmakt. Jesus måtte legge bort sin allmakt og det å ha liv i seg selv for at det skulle være mulig for ham å dø i menneskers sted.


Forlatt betyr forlatt. På norsk, gresk og hebraisk.

Jeg går på ingen måte god for alt som etter sigende er blitt forkynt om Jesu åndelige død, at han ble pint av Satan(!) i helvete, ble ett med Satan etc. Jeg tror kort og godt han ble for en periode åndelig adskilt fra sin far. Han var fortsatt uten egen synd. Men bar VÅRE synder.

Sitat:
Jesus KUNNE steget ned av korset om han hadde villet. Jesus KUNNE nektet å dø hvis han hadde villet.


JA!

Sitat:
Jesus gav sitt liv frivillig. Ingen makt kunne fratatt Jesus livet om han ikke selv hadde gitt det frivillig, Joh 10:17f "Derfor elsker Faderen meg, fordi jeg setter mitt liv til for at jeg skal ta det igjen. Ingen tar det fra meg, men jeg setter det til av meg selv. Jeg har makt til å sette det til, og jeg har makt til å ta det igjen. Dette bud fikk jeg av min Far.


Ja, Jesus ga sitt liv frivillig.

Sitat:
Legg her merke til at Jesus sier: "Derfor elsker Faderen meg, fordi jeg setter mitt liv til for at jeg skal ta det igjen." Finner vi noe i denne uttalelsen som kan gi en forståelse av at Jesus ble forlatt av Gud? Nei, definitivt ikke!


Nei...
Leser vi denne uttalelsen veldig bokstavelig finner vi heller ikke noe her som gir en forståelse av at noen tok livet av ham, men at han nærmest begikk selvmord. ("Ingen tar det fra meg, men jeg setter det til av meg selv")

Det han sier her poengterer at ALT var hans eget valg.

I Getsemane ble Jesus grepet av angst og gru.
Det er forståelig, med tanke på den ekstreme fysiske straffen som lå foran ham.

Det står også at Hans sjel ble tynget til døden av sorg. Sorgreaksjon er ikke den mest nærliggende reaksjon i forbindelse med egen fysisk smerte. Jeg tror sorgen ikke var pga den fysiske straff som ventet ham, men at den voldsomme sorgen oppsto som en følge av tanken på adskillelse fra sin Far.

Vennlig hilsen en trøtt elg som kaster masse velsignelse ut i natten til alle motdebattanter, men medtroende.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 25-3-2005 kl 04:18


Sitat:

Det sentrale spørsmålet som reiser seg på bakgrunn av Jesu uttalelse i Matt 27,46 og Luk 22,42-44 m.fl., blir:
1) Hvem var det som straffet Jesus på korset, Gud eller den onde?
2) Var jødene som korsfestet Jesus redskaper i den ondes tjeneste, eller i Guds tjeneste?
3) Var Jesu uttalelse i Matt 27,46 et resultat av at Gud fikk avsky for sin Sønn som var det lyteløse offerlam som ved sin død overvant Satan og ved sin seier kjøpte frafalne mennesker fri fra Satans makt til Gud?

Jeg tror det er nødvendig å finne svar på disse spørsmålene ut ifra hva Bibelen selv sier om disse ting. De svarene vi da finner i Guds ord vil også være til stor hjelp for å forstå betydningen av Jesu ord på korset.

Vi bør også finne ut hva Bibelen sier om Jesu situasjon i Getsemane. Forlot Gud Jesus i Getsemane? Finner vi tekster i Bibelen som støtter en slik forståelse?



1) Hvem var det som straffet Jesus på korset, Gud eller den onde?

Jes. 53,6:
Vi fór alle vill som sauer,
vi vendte oss hver sin vei.
Men skylden som vi alle hadde,
lot Herren ramme ham.


2) Var jødene som korsfestet Jesus redskaper i den ondes tjeneste, eller i Guds tjeneste?

De var redskaper i både Satans og Guds tjeneste. Satan som fór inn i Judas var faktisk uten å vite det også i Guds tjeneste :P Han var med på å fullføre det som skjedde.


3) Var Jesu uttalelse i Matt 27,46 et resultat av at Gud fikk avsky for sin Sønn som var det lyteløse offerlam som ved sin død overvant Satan og ved sin seier kjøpte frafalne mennesker fri fra Satans makt til Gud?

Vet som sagt ikke noe om dette med avsky.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen