Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Skal vi danse? eller la være..
Galmaliel
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 11-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2004 kl 02:36
Skal vi danse? eller la være..


Jeg registrerer at det er mange som mener med bibelen i hånd at dansing under alle omstendigheter er synd. Er det noen som deler disse synspunkt og vil forklare på hvilket bibelsk grunnlag mange kristne mener det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2004 kl 00:42
vel..


det spørs jo hvilken type dansing da ;)

dersom man står og gnikker seg oppetter en annen person, eller danser "utfordrende" så er det faktisk nettopp det det er - en utfordring/oppfordring til synd og dermed en fristelse. slik ser jeg det i alle fall.

jeg er ikke komfortabel med å danse slik man danser på utesteder osv. jeg synes ikke det sømmer seg for en kristen. om det er direkte synd, vet jeg ikke, men jeg vet at kjødet mitt liker det og derfor er det kjødelig. det som er kjødelig tjener ikke til oppbyggelse av troen.

Jeg tror derimot ikke at vals, cha-cha-cha og "ekte" dansing, dansing som er "sofistikert" og uskyldig romantisk for par eller fremtidige par - rett og slett dansing som ikke utfordrer kjødet-- den typen dansing tror jeg ikke det er noe galt i. jeg tror heller ikke det er noe galt i "slow" dansingen, som består av å holde rundt hverandre og vagge rundt i ring. det er bare koselig og en god måte for mennesker som er sjenert for fysisk kontakt, dvs ikke komfortable med å gi klemmer f.eks, å komme ut av skallet sitt på.

til slutt: Bibelen snakker om noe som kalles usømmelig festing, om det kan puttes inn i denne sammenhengen. Rom 13.13, Gal 5.21, 1Pet 4.3.

jeg tror det er det beste svaret jeg kan gi deg. :) GUDS fred




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 28-6-2004 kl 14:22


Sitat:
Originally posted by Galmaliel
Jeg registrerer at det er mange som mener med bibelen i hånd at dansing under alle omstendigheter er synd. Er det noen som deler disse synspunkt og vil forklare på hvilket bibelsk grunnlag mange kristne mener det?


"Halleluja! Lova Gud i hans heilagdom, lova han i hans mektige kvelv! Lova han for hans veldige verk, lova han for hans stordoms velde. Lova han med klang av basun, lova han med harpe og sitar! Lova han med pauke og DANS, lova han med strengleik og fløyte! Lova han med tonande cymblar, lova han med høgt klingande cymblar! Alt som har ande, skal lova Herren! Halleluja!" (Sal 150, min utheving).

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-10-2004 kl 00:35


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-10-2004 kl 16:04
LOL


hahaha.... dritkul flashting Gana =) Gud velsigne deg!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2005 kl 17:13


Sitat:

Om dans må en si det samme som om pynt: Det er sant som det er sagt at den lokker sterkt til synd når det skjer uten måtehold og disiplin.

Men en kan også ofte fri til en som verken har pynt eller skjønnhet, for kjærlighet er blind og faller (i sin blindhet), like gjerne på en lort som på en lilje. Derfor, fordi dans i hele verden er ungdommes måte å søke ekteskap på, skal en ikke fordømme den, bare den skjer til glede og med tukt, og ikke på en skammelig måte eller med skammelige ord og fakter.

De høyverdige hellige skal ikke lage synd av dansen, bare en ikke misbruker den.



Sitat:

At det i forbindelse med dansen ofte skjer synd, er ikke bare dansens skyld all den stund det samme skjer både ved bordet og i kriken. Likesom det ikke er matens og drikkevarenes skyld når noen oppfører seg som svin bed bordet. Der det går tuktig for seg, lar jeg bryllupet følge skikk og bruk, og dans du gjerne for meg.


- Martin Luther




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen