Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Baptister og karismatikk.
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 4-6-2004 kl 12:07
Baptister og karismatikk.


Hei Larss.

Jeg bare lurer på: Hvordan stiller baptissamfunnet seg (sånn generelt) til dette med nådegaver og karismatikk? Har dere f.eks profetisk tjeneste, tungetale osv?

Slik jeg har forstått det, så har vel Baptissamfunnet som helhet tatt avstand fra Trosbevegelsen - Toronto- Pensacola osv? Eller er dere delt (i synet) på samme måte som f.eks de Lutherske menighetene og pinsemenighetene er det?

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2004 kl 13:59


Alle baptistmenigheter står fritt så noen er for, andre imot, men de fleste nokså holdningsløse.

Altså stort sett på linje med kristenfolet forøvrig :)

Hvordan ser vi på karismatikk?

Jeg skulle ønske at baptistsamfunnet hadde fokusert mer på karismatikk, ettersom det store mangelen i den Norske kristenheten er en sunn karismatikk.

For at vi skal være karismatiske skal det ikke mer til enn å lese Paulus sine brev for å skjønne. Og det kan jo også nevnes at på dette punktet stemmer ikke de lutherske menighetene og Paulus sitt menighetsbilde sammen.

Jeg har i større og større grad fått sansen for pinsebevegelsens slagord:

"Tilbake til urkristendommen!"




Jeg har personlig et litt spessielt syn på karismatikk og DHÅ's ledelse i møtesammeneng, men det vil jeg komme tilbake en annen gang...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2004 kl 14:01


Hva legger du i ordene "profetisk tjeneste"?



www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 4-6-2004 kl 16:06


Sitat:
Originally posted by Larss
Hva legger du i ordene "profetisk tjeneste"?


Eh.. jeg skrev feil..

Mente Profetisk gave: om Baptistene er åpne for at Gud enkelte ganger kan gi profetier eller budskap gjennom kristne mennesker.
Sitat:
Jeg har personlig et litt spessielt syn på karismatikk og DHÅ's ledelse i møtesammeneng, men det vil jeg komme tilbake en annen gang...

Hmm.. det virker som du har litt "sære" meninger (i forhold til ditt eget kirkesamfunn) om det meste du, Larss.. si meg er det helt sikkert at du er Baptist? Eller er du kanskje det sorte fåret i baptissamfunnet? ;)

:D




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 4-6-2004 kl 16:12


Sitat:
Originally posted by Gunnar
Hei Larss.

Jeg bare lurer på: Hvordan stiller baptissamfunnet seg (sånn generelt) til dette med nådegaver og karismatikk? Har dere f.eks profetisk tjeneste, tungetale osv?


Ser du på tungetale som eit utelukkande karismatisk fenomen?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2004 kl 16:25


Gunnar:

Det varierer litt. Men man kan si det slik at de fleste godtar "kunnskapsord" o.l. men det er ikke noe man akkurat oppmuntres til eller lignende.

Det jeg mener og SHÅ's ledelse og karismatikk er en slags baptistisk variant av kveker-isme .:)

Jeg mener at i enhver forsamling etter Paulus sitt hjerte har alle anledning til å komme med det de føler Gud har lagt på deres hjerte.

Dette spontant, uten å "godkjenne" det med de som har programmet først eller ligende.

Jeg er også gennerelt sett imot å ha et program for Gudstjenesten, men mener at DHÅ skal, og viktigst faktisk kan lede møtet.

Dette synet får jeg av å lese Paulus sine retningslinjer for Gudstjenesten.

"Hva så, brødre? Når dere kommer sammen, har den ene en salme, en annen har lære, én har åpenbaring, én har tungetale, en annen har tydning. Men la alt tjene til å bygge opp. "




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2004 kl 21:02


men det skal også skje i orden og ryddighet. Det er jo nettopp Paulus sitt hovedpunkt for karisamatikk. Og da er det nok ikke usundt med en møteleder eller pastor akkurat. Sant Larss ?

K-Mann: i denne forvirrende verden så brukes ordet karismatisk om så mye rart, og på så mange måter. Det samme norske ordet kan vist avledes av forskjellige greske ord har jeg hørt. ( Den som kunne gresk og kunne sjekke slike påstander... akk og ve ) Man kan si "han var en karismatisk person", og mene en person med god taleevne, utstrålig, godt likt, pen og se til osv...

I kristen sammenheng så kan det bety noe som "en forsamling som er åpen for åndens utrustning og gaver til enhver i menigheten, for personlig oppbyggelse og tjeneste i og for menigheten".

Men så har det nå blitt slik at "karsimatisk menighet" har blitt ett slags synonym til en menighet med en dominerende sterk leder, og/eller en menighet hvor man holder henda i været og synger fra vide prospektør istedenfor salmebok. ( Du skjønner vell at det er en karikatur ? men... det er litt sånn ordet brukes... ) Ganske forvirrende dette når samme ord og utrykk brukes om forskjellige ting.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2004 kl 02:22


Kristnerd:

Jeg er aldeles ikke mot at noen leder møtet, og at musikken (hvis det er noen som spiller) har forberedt seg og lignende.

Mitt problem ligger i det at 90% av tiden under et møte burdte vært over en åpen prekestol, mens i realiteten er man heldig om de som ikke har godkjent det med menighetsrådet 4 uker i forveien får engang slippe til 10% av tiden.

Paulus snakker helt klart om DHÅ's ledelse i møtene, og at Gud bruker ALLE i menigheten. Alikevel har man idag i stor grad degradert dette til et opplegg der man driver et program med aktiviteter og underholdning, mens det åndelige innholdet stort sett taes hånd om av de som er betalt til det.

Vi trenger å gjennoppreise Den Hellige Ånds ledelse i våre møter, og vi trenger å komme til den erkjennelse at Gud virker gjennom HELE menigheten, og at Gud taler til forskjellige mennesker i salen om forskjellige ting de skal komme med som det faktisk er viktig at kommer fram.

Dermed må vi faktisk bli litt mer som Kvekerne. Kvitte oss med møteprogrammene og annet verdslig tankegods og la Den Hellige Ånd ta styringen.

Derfor må vi bruke tid i våre møter, til å lytte til Gud, og høre om det er noe som er lagt på noens hjerter.

Ja, faktisk mener jeg vi burdte sette av en betydelig del av møtet til å la Den Hellige Ånd virke i forsamlingen. Prekenen til pastoren bør forøvrig bare være en del av dette, ikke en egen "happening".

Jeg mener aldeles ikke dette i noen ortodoks forstand, alt med måte. Det jeg derimot brenner for er at vi må gjenreise menigheten som en aktiv organisme, istendenfor tilskuere og passive motagere.

Kan foresten nenve det at forstandere på død og liv skal forkynne er totalt feil ifølge Bibelen, men det kan vi jo komme tilbake til en annen gang...

[Edited on 5-6-2004 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2004 kl 13:29
kverulering fra meg


alle? sier ikke paulus at kvinner ikke skal holde tale i menigheten?

jo mener han gjør det ;)

jeg tror det er å ta altfor hardt i å si 90% av gudstjenesten skal gå til ustrukturert tale. Den Hellige Ånd skal få lede gudstjenestene ja, Han vet jo best hva som er velbehagelig for Gud!

men det har aldri vært noe hinder for Den Hellige Ånd å lede gudtjenesten gjennom mennesker tror jeg.

det dumme med den lutherske liturgien er at alt er planlagt osv. jeg tror ikke det er unyttig for Gud, for Han møter oss først og fremst gjennom Bibelen, som det er satt av mye tid i den lutherske gudstjenesten til å forkynne.

etter at jeg forlot pinsekirken tabernaklet er jeg blitt skeptisk til alt som heter tungetale, profetier osv. jeg vet jo at den ekte varen er DHÅs gaver til oppbygning, men jeg klarer bare ikke å møte disse tingene uten å være svært skeptisk. hvordan vet man hva som er av Gud når det finnes etterligninger alle steder og alle etterlignerne klarer å vri på Guds ord så man kan tro det selv?

er det bare jeg som er paranoid?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen