Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Trosbevegelsens forhold til katolisismen.
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 19:02
Trosbevegelsens forhold til katolisismen.


(Red kom:
Denne tråden er splittet ut fra tråden "Paven og Koranen sitter i et tre og KYSSER". )


Sitat:
Originally posted by Gunnar
I den neste filmen vil vi også ta med noe info om katolismen. (Dels fordi vi har videoklipp som viser Trosbevegelsens akseptering og godjennelse av Katolismen.)


Du har på video at èn fyr fra en menighet som regner seg som en del av "Trosbevegelsen" ikke fordømmer katolissismen eller noe sånt, og da har plutselig ALLE som er medlemmer av slike menigheter "godtatt og akseptert" katolissismen? Det er utrolig snevert. Jeg er selv medlem av Levende Ord, og jeg har aldri fått høre noe positivt om katolissismen derfra - det er forskjellige meninger rundt det (JA, vi er oppfordret til å ha EGNE meninger, og tenke selv), men ingen/få er uenige i at pavemakten slettes ikke er i tråd med Bibelen!

Og Ulf Ekman har skrevet en bok der han forteller om at den romersk-katolske kirken har ukristne røtter. Nuff said?

Dere/du vil liksom bruke ALT dere/du kan for å sverte "Trossbevegelsen" -- selv om det ikke stemmer engang! .. ?

[Edited on 9-5-2004 by Kristnerd]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2004 kl 19:55


Den skandinaviske trosbevegelsen er er veldig tydelig mot Katolisismen. Det rare er at de elsker Benny Hinn som elsker katolisismen. De sier Benny Hinn ikke har noe feil i sin lære, men Hinns lære er å konsekvent samarbeide med katolikker, undervise nattverd etter katolsk praksis med mere.

så... det blir litt rart. En mann sier " ikke hør på de, men hør på denne mannen", vedkommende som anbefales sier "hør på de" som er de samme som første mann advarer mot... logisk ?

Les gjerne her om blandt annet Hinns konsekvente samarbeid med katolisismen.

[Edited on 9-5-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 21:18


Du fant stoff på livifrihet.org? :> For meg virker det som om den har et ønske om å bare sverte mest mulig - selv om den må ty til usannheter.

Husk at det er veldig mye katolissisme i USA, og det ville ikke vært lurt å sette seg på kant med alle katolikker -- men heller prøve å skape en reformasjon? (..uten at jeg vet alle omstendighetene for det du sier at Hinn sagt om katolissisme).


Jeg kjenner ikke til Hinn så mye, og jeg tror han er en ålreit kristen - men han har nok sikkert gjort feil, uttalt seg feil, gjort ting han har angret på, - i løpet av de tusenvis av timene han har blitt "tapet". Det betyr ikke at jeg sier; "Benny Hinn er en falsk profet, en djevelens mann!" (se livifrihet.org sin "shop", og les titlene).
- Sier jeg det om Moses, selv om han syndet da han slo staven sin i fjellet, og Gud straffet han med å ikke få komme inn i løfteslandet? Nei, Moses var fortsatt en god Guds mann - han gjorde en feil, og fikk sin straff fra Gud, men levde ellers et godt gudsfryktig liv. Jeg tror dere feilaktig dømmer trosbevegelsens ledere.

Edit:
Sier jeg det om David fordi han drepte Goliat, eller "drepte" mannen til den ene konen sin? (det = at han er "en djevelens mann/tjener";)
Sier jeg det om Peter fordi han løy og sa han ikke kjente Jesus?
Sier jeg det om Martin Luther fordi han mislikte jøder?
Sier jeg det om Jonas fordi han prøvde å rømme fra Gud?
Sier jeg det om [fyll inn!!]

Sannheten er at de alle har gjort feil - men fortsatt var Guds menn! På samme måte har (som sagt) dagens ledere sikkert OGSÅ gjort feil, men de kan fortsatt være Guds menn og kvinner! Selv om dere har èn quote fra en eller annen gang, som dere reagerer på, så betyr ikke det at disse menneskene ikke er overgitt til Gud -- vær så snill å være forsiktig med å kalle Guds menn og kvinner for djevelens verktøy: Tenk om dere tar feil? Disse personene er i såfall Guds eiendom; dere sverter da Guds eiendom.

[Edited on 9-5-2004 by Jonas]




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2004 kl 23:05


Hei igjen...

Hadde vi hatt en eller to "queter" som vi misbruker til å fordømme vedkommende, så hadde du hatt rett. Desverre er det GJENTATTE feil. altså ikke at vedkommende blir gjort oppmerksom på en "feil", bekjenner den, tar avstand fra den, blir tilgitt, slik som David. Men derimot at vedkommende blir konfrontert med feilen, benketer den og fortsetter i samme spor. Hva skjedde med DE kongene i Bibelen? Alle de kongene i GT som det står omtalt at "gjorde det som var vondt i Herrens Øyne" og som ikke vendte om fra feilen sin?

Var ikke også de i utganspunktet satt inn i konge stillingen av Gud?
Om Salomo står det f.eks. "Han gjorde det som var ondt i Herrens øyne, og fulgte ikke Herren trofast, som hans far David hadde gjort. "
Dette er feil han ble konfrontert med, men som han ikke vendte seg om fra, og fortsatte å gjøre.

Om Benny Hinn vender om fra sine feil skal jeg gjerne være en av de første til å tilgi.

Foresten; hvilke usannheter på livifrihet.org er det du tenker på? kan du vise til dem og dokumentere at det er usannheter?

[Edited on 9-5-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 23:52


Sitat:
Originally posted by Jonas
Du fant stoff på livifrihet.org? :> For meg virker det som om den har et ønske om å bare sverte mest mulig - selv om den må ty til usannheter.

Hei Jonas, og velkommen til forumet! :)

Du har selvfølgelig lov til å ha hvilken oppfatning du vil om webstedet livifrihet.org, og jeg går ikke automatisk god for alt det som står på denne siden.

Når du sier at de kommer med usannheter derimot, så bør du kunne begrunne dette med noen konkrete eksempler, og fortelle hva det er de sier som er løgn. Hvis ikke så stempler du andre som løgnere, bare fordi at du "føler det sånn", uten noen påviselig grunn. Dette er i såfall minst like ille som det du mener at vi gjør galt her på Apologetisk Verksted.
Sitat:
Husk at det er veldig mye katolissisme i USA, og det ville ikke vært lurt å sette seg på kant med alle katolikker -- men heller prøve å skape en reformasjon? (..uten at jeg vet alle omstendighetene for det du sier at Hinn sagt om katolissisme).

Hvorfor ville det ikke være "lurt" å sette seg på kant med alle katolikker, Jonas? Jeg vil svært gjerne være med å skape en reformasjon blant katolikkene, og den eneste måten å gjøre dette på er å forkynne sannheten til dem. Det var det Luther gjorde, og det er det alle vi andre kristne fortsetter med å gjøre.

Desverre så er det mange katolikker som mener at alle vi vanlige kristne må bøye oss under deres lære og Pavens autoritet for å kunne bli akseptert av dem, noe som hverken vi eller andre sanne kristne kan gå med på, uten at vi samtidig sier fra oss frelsen i Jesus Kristus.

Dersom du ikke vet så mye om hva Benny Hinn har sagt om katolisme, så burde du kanskje lytte til noen av oss som HAR hørt hva han sier om dette?

Benny Hinn har f.eks samme syn på nattverden som katolikkene har, som i praksis betyr at de korsfester Jesus Kristus på nytt og på nytt ved hver eneste nattverd. De hevder nemlig at Jesu død på korset ikke egentlig ble fullbrakt, men at nattverden er en fortsettelse av Jesu forsoningsverk.

De hevder at vi ikke blir frelst av nåde ved tro, men at gjerninger og nattverden er nødvendig for å komme til himmelen.

De lærer at Maria (Jesu Mor) i praksis er guddommelig, og er i stand til å svare på bønn, be for andre, og hjelpe mennesker på forskjellige måter. Bibelen lærer oss at bare Gud selv svarer på bønn, og utfører guddommelige gjerninger, allikevel ber katolikker tusenvis av bønner til Maria om hjelp, beskyttelse, velsignelser osv..

Når Benny Hinn gjør felles sak med katolismen, og deres lære, så har han derfor åpnet døren for noe av den verste vranglæren som finnes på denne jord, og som Jesus Kristus selv vredes over og fordømmer!
Sitat:
Jeg kjenner ikke til Hinn så mye, og jeg tror han er en ålreit kristen - men han har nok sikkert gjort feil, uttalt seg feil, gjort ting han har angret på, - i løpet av de tusenvis av timene han har blitt "tapet". Det betyr ikke at jeg sier; "Benny Hinn er en falsk profet, en djevelens mann!" (se livifrihet.org sin "shop", og les titlene).
- Sier jeg det om Moses, selv om han syndet da han slo staven sin i fjellet, og Gud straffet han med å ikke få komme inn i løfteslandet? Nei, Moses var fortsatt en god Guds mann - han gjorde en feil, og fikk sin straff fra Gud, men levde ellers et godt gudsfryktig liv. Jeg tror dere feilaktig dømmer trosbevegelsens ledere.

Kjære Jonas.
Det er forskjell på feil og vranglære. Det er forskjell på å synde og vende om, og det å synde men ikke være villig til å vende om til og med når folk påpeker synden!

Benny Hinn og flere av de vi advarer i mot, har flere ganger fått beskjed i fra andre kristne ledere, om at det de driver med er galt. Det vanligste svaret de kommer med er å forbanne i Jesu navn, de som våger å kritisere dem eller motsi dem i noe som helst!
Sitat:
Sier jeg det om David fordi han drepte Goliat, eller "drepte" mannen til den ene konen sin? (det = at han er "en djevelens mann/tjener" )

David innrømmet sin synd, bekjente at han hadde gjort galt, og vendte om til Herren. Dersom f.eks Benny Hinn gjør det samme, så er jeg den første som vil ønske ham velkommen inn i familien igjen :)
Sitat:
Sier jeg det om Peter fordi han løy og sa han ikke kjente Jesus?

Peter gråt sårt over sitt svik, søkte tilgivelse og ble tilgitt. De som vi advarer mot, slik som f.eks Benny Hinn skryter av sine synder, og nekter å vende seg bort i fra dem.
Sitat:
Sier jeg det om Martin Luther fordi han mislikte jøder?

Luther forkynte forferdelige ting om Jødene, og jeg har ikke tenkt å unnskylde dette. Den store forskjellen på Luther og f.eks Benny Hinn, er at Benny Hinn forkynner en annen Jesus, en annen frelse, og et annet evangelium enn det bibelen selv forkynner. Det gjorde ikke Luther...
Sitat:
Sier jeg det om Jonas fordi han prøvde å rømme fra Gud?
Jonas visste med seg selv at han syndet mot Gud, og enden på visa var jo faktisk at han vendte om og gjorde det som Gud hadde befalt ham! Dersom Jonas IKKE hadde vendt om, så ville han ikke lenger blitt regnet som en Guds mann.

Sitat:
Sannheten er at de alle har gjort feil - men fortsatt var Guds menn! På samme måte har (som sagt) dagens ledere sikkert OGSÅ gjort feil, men de kan fortsatt være Guds menn og kvinner! Selv om dere har èn quote fra en eller annen gang, som dere reagerer på, så betyr ikke det at disse menneskene ikke er overgitt til Gud -- vær så snill å være forsiktig med å kalle Guds menn og kvinner for djevelens verktøy: Tenk om dere tar feil? Disse personene er i såfall Guds eiendom; dere sverter da Guds eiendom.


Beklager Jonas, men jeg taler ikke i mot noen på grunn av "feil" som du velger å kalle det, men jeg taler i mot det som bibelen selv kaller oss til å tale i mot, nemlig mennesker som sier noe annet om Jesus og frelsen enn det bibelen selv sier.

Jeg har ikke bare en eller annen quote som du anntyder, men flere bøker og nesten 30 timer film med dokumentasjoen på mine påstander. Jeg har filmklipp hvor de selv sier klart og tydelig de ordene som jeg siterer dem på og advarer i mot.

Jeg er enig i at vi skal være forsiktige med å anklage folk for falsk lære. De gangene jeg gjør det, så er det derfor bare når jeg selv VET at jeg kan doumentere mine påstander.

Med det samme vi snakker om å "sverte" Guds eiendom. Enn hvis det er du som tar feil Jonas, og faktisk unnskylder og bortforklarer det som gjør at tusenvis av mennesker blir forført og går fortapt? Hva om det er du som unnskylder og taler vel om de mennesker som bokstavelig talt tråkker på Jesu kors og frelsesverk, og spotter bibelens Gud som du tror på? Hva om du på denne måten faktisk taler vel om, og forsvarer det som Gud faktisk vredes over?

Det er nemlig det jeg er redd for at du gjør..

Gunnar.

* * * *



[Redigert den 5-3-2005 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-5-2004 kl 00:53


Sitat:
Originally posted by Jonas

Og Ulf Ekman har skrevet en bok der han forteller om at den romersk-katolske kirken har ukristne røtter. Nuff said?

Dere/du vil liksom bruke ALT dere/du kan for å sverte "Trossbevegelsen" -- selv om det ikke stemmer engang! .. ?


Hei igjen Jonas.
Jeg har aldri påstått at Trosbevegelsen som helhet har akseptert katolismen. Det som er problemet er at trosbevegelsen (som strengt tatt er et ganske løst begrep) lytter til mennsker/forkynnere som igjen har gjort felles sak med katolismen.

Jeg er derfor overbevist om at du har rett når du sier at Ulf Ekman og LO ikke er blant dem som regner den katolske lære som en sann lære.

Problemet er at så lenge de samtidig anerkjenner Benny Hinn som sann forkynner/profet/helbredelsespredikant så er de indirekte med på å godta Benny Hinns åpenhet mot katolismen.

En naturlig konsekvens av dette, burde derfor være at Ulf Ekman tar avstand i fra Benny Hinn som forkynner, og slutter å selge bøkene/videoene hans, og slutter å ha felles møter med ham.

Slik jeg ser det så taler derfor Ulf Ekman med to tunger.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2004 kl 09:39


Tja, vår lokale trospredikant Jan Hanvold som eier TV-Visjon Norge skryter jo stadig av når han møtte paven i Polen...
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 10-5-2004 kl 14:24


Hei Gunnar og Kristnerd :)

Jeg tar meg ikke bryet med å med å quote så mye, hvis det er greit (ekstra arbeid;)), men jeg skal svare på det jeg ser dere spør om, så får dere si fra hvis du ikke fikk tilstrekkelig svar, og i såfall hva :>

Tar det i punkter vi, så blir det lettere for deg å gi meg tilbakemelding og vica versa.

#1. Kristnerd: Da jeg sa at Jon Tore Lie i fra livifrihet.org tyr til usannheter om nødvendig, hadde jeg akkurat lest dette leserinnlegget hans: "Mirakler eller suggesjon?", der han forteller om et helbredelsesmøte på Levende Ord, som jeg var på. Det at jeg var på dette møtet gir jo meg nok _sann_ informasjon til å se hva som ikke er sant i hans leserbrev - informasjon som de som ikke var på møtet ikke _har fått_, og dermed sikkert vil tro på denne historien.

"En mann hevder at han har spesielle evner gitt ham av Gud, og han inviterer mennesker til å motta et mirakel. " <-- Nei, han hevder ikke at han har spesielle evner, tvert imot: han sa at ALLE kan be om Guds helbredelse i Jesu navn. Han priste Jesus, og bad om at folk skulle bli friske - han har selvsagt mer erfaring med det enn andre, og har blitt mer velsignet i dette arbeidet enn andre - men hans budskap var likevel at vi kan alle, som kristne, be Gud om helbredelse i Jesu navn. Livifred.org får dette til å bli en _negativ_ ting, enda Jesus sier at hans etterfølgere (vi) skal gjøre større og flere undere enn Han, og vi skal helbrede de syke. Maaaange mennesker ble helbredet fra sykdommer på det møtet!
Hvis vi skal diskutere dette (helbredelsesmøter osv) ytterligere tror jeg vi trenger en ny tråd, forresten :> Men måten han prøver å gjøre denne Guds krigeren til en "djevelens bedrager" som han ville ha sagt, er for meg ganske vilt.

Angående helbredelse vil jeg også referere til Matteus, kapittel 17:
"14 Da de nærmet seg folkemengden, kom det en mann til Jesus, falt på kne for ham 15 og sa: «Herre, forbarm deg over sønnen min. Han er månesyk og er svært plaget, for ofte faller han inn i ilden og ofte i vannet. 16 Jeg tok ham med til dine disipler, men de var ikke i stand til å helbrede ham.» 17 Jesus svarte: «Du vantro og vrange slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere? Hvor lenge skal jeg holde ut med dere? Før gutten hit til meg!» 18 Og Jesus talte myndig til ham, så den onde ånd fór ut. Og gutten ble frisk fra samme stund.
19 Da disiplene ble alene med Jesus, spurte de ham: «Hvorfor kunne ikke vi drive den ut?» 20 «Fordi dere har så lite tro,» svarte han. «Sannelig, jeg sier dere: Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: Flytt deg herfra og dit!
Og det skal flytte seg, og ingenting skal være umulig for dere."

Hvordan tolker han/dere dette? Det er ganske entydig - rett fra Jesu munn (Jesus helbredet forresten _mange_, og han sa at vi som hans etterfølgere skulle helbrede flere.. hvorfor er dere/han imot det?) :>


#2. Gunnar, du sier at Levende Ord osv. skal slutte å selge Benny Hinns bøker o.l. Slutter vi å lese Salomos Ordspråk selv om han vendte seg vekk fra Gud? Bøkene Benny Hinn har skrevet er etter det jeg hører fulle av godt kristent budskap, og selv om forfatteren selv i senere tid har gjort feil (om det er sant eller ikke kommer jeg tilbake til) - budskapet han skrev når han var nær Gud er fortsatt like gjeldende.

#3. Når det gjelder de 30 timene du har av film, så syns jeg det blir litt for utvannet. Jeg så ti minutter av den filmen man kan laste ned på siden her, og det var ingenting jeg reagerte noe særlig på - dette er mennesker som blir filmet i maange maaange timer, selv om de gjør små rare ting betyr ikke det at de er imot Gud (som er en rimelig krass beskyldning) eller djevelens bedragere (som er enda krassere). Disse ti minutterene med klipp syns jeg derfor ikke burde vært med på filmen, for det gjør at jeg ikke gidder å se hele. Ta heller med det som virkelig er verdt å reagere på, hvis det er noe, og ta med sammenhengen også. Fire sekunders-klipp beviser ikke nødvendigvis noe :>

#4 Vi vil begge ha en reformasjon i katolissismen. Levende Ord vil ha en reformasjon i katolissismen. Hva Benny Hinn vil påvirker ikke Levende Ords mening om dette.

Jeg vet ikke hva Benny Hinn har sagt om katolissismen. Likevel forstår jeg det hvis han ikke sier til et stort trossamfunn og sier: "Hei, dere tar feil i alt dere gjør. Vi har rett, og dere har feil." istedenfor å vise forståelse for at mange av disse menneskene FAKTISK prøver av hele sitt hjerte å gjøre det som er guddommelig rett, ved å si: "Hvorfor gjør dere det? Hvordan begrunner dere det utifra Bibelen? Det står ikke noe om det i Bibelen.. kan det være at ditten og datten ikke er Guds vilje, men menneskers? La oss studere Bibelen sammen!".

Men som sagt: Levende Ord (og tilsvarende menigheter) står ikke blindt bak noen predikant i statene, _kun_ "blindt" bak Guds ord. Hvorfor er dere så negative til menigheter som Levende Ord egentlig? (Som sagt: Ikke bland Benny Hinn inn i det .. hmm, trengs kanskje en ny tråd for det, men det blir opp til dere.) :)




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2004 kl 17:36
*lionheart lurer på hvor hun var da denne tråden ble startet... hmmm*


Sitat:
Originally posted by Jonas
han sa at ALLE kan be om Guds helbredelse i Jesu navn. Han priste Jesus, be Gud om helbredelse i Jesu navn. Livifred.org får dette til å bli en _negativ_ ting, enda Jesus sier at hans etterfølgere (vi) skal gjøre større og flere undere enn Han, og vi skal helbrede de syke.


Nå skal jeg faktisk være så vanskelig at jeg vil spørre deg om hvor mange du vet at ble helbredet på det møtet.
Videre kan jeg fortelle deg at det å forkynne i Jesu navn, helbrede i Jesu navn, drive ut demoner i Jesu navn osv IKKE er noen godkjenning fra Gud av deres praksis eller lære. Hvor jeg har dette fra? Matt 17:21-23

Sitat:


Hvordan tolker han/dere dette? Det er ganske entydig - rett fra Jesu munn (Jesus helbredet forresten _mange_, og han sa at vi som hans etterfølgere skulle helbrede flere.. hvorfor er dere/han imot det?) :>


Det er ingen her som ikke tror at Gud har helbredende kraft! Gud kan absolutt helbrede, ellers hadde Han ikke vært allmektig, og endel av Jesu underverker som tegn på hvem Han er hadde falt i grus. Poenget er at vi tror ikke at enhver som sier "Jesus! Jesus!" og helbreder folk er godkjent som evangelist av Gud. Dette har jeg allerede vist til i Bibelen. Videre må jeg be deg om å finne ett eksempel av en kristen som blir helbredet i Bibelen. Dvs etter at har begynt på sin livsvandring med Jesus. Helbredelse og frelse hører sammen. Dette har vi diskutert i en annen tråd (noen som husker hvilken?).

Sitat:
Gunnar, du sier at Levende Ord osv. skal slutte å selge Benny Hinns bøker o.l. Slutter vi å lese Salomos Ordspråk selv om han vendte seg vekk fra Gud? Bøkene Benny Hinn har skrevet er etter det jeg hører fulle av godt kristent budskap, og selv om forfatteren selv i senere tid har gjort feil (om det er sant eller ikke kommer jeg tilbake til) - budskapet han skrev når han var nær Gud er fortsatt like gjeldende.


Det går tydelig frem av teksten i Salomos ordspråk at han holdt seg til Herren på det tidspunkt han uttalte de visdomsordene som står der. Derfor er dette en bibelsk tekst som absolutt har sin fulle rette plass i Bibelen. Stille du Benny Hinns bøker på samme linje som en del av Bibelen, Guds ord, syns jeg inderlig synd i deg, for da er denne sympatien din for Hinn kommet så altfor langt. Salomos ordspråk er ikke stikk i strid med Bibelens lære, ordspråket er en del av den. Benny Hinns bøker derimot er stappfulle av vranglære. Har du prøvd Benny Hinns utagerende påstander (som f.eks. at Gud er nienighet og ikke Treenighet, slik det står i "God morgen Hellige Ånd", som jeg selv har lest. Ja jeg vet at han har tatt avstand fra dette i ettertid - med munnen. Men han har ikke gjort noenting for å redigere feilen eller trekke tilbake boken. Ganske hul og overfladisk form for omvendelse, eller hva?) på Guds ord, Bibelen, slik vi er blitt befalt? Jeg tror ikke det.

Sitat:
Når det gjelder de 30 timene du har av film, så syns jeg det blir litt for utvannet. Jeg så ti minutter av den filmen man kan laste ned på siden her


Jeg foreslår at du ser HELE filmen, da den har mer å si enn at Benny Hinn er en falsk profet.

Sitat:
Vi vil begge ha en reformasjon i katolissismen. Levende Ord vil ha en reformasjon i katolissismen. Hva Benny Hinn vil påvirker ikke Levende Ords mening om dette.


Likevel roser dere ham opp i skyene! Dere gjør felles sak med ham ved å støtte ham. Ve denne vår generasjon som bare vil ha det som klør i øret! Det at dere ikke roper fra prekestolen at katolisismen er knall lære fra Gud, betyr ikke at Levende Ord ikke forkynner den indirekte! Hvilket den gjør. Bibelen sier at det å hilse en vranglærer velkommen er å gjøre seg selv MEDSKYLDIG i det vonde den vranglæreren gjør. 1Joh 1:9-11: Den som ikke holder seg til Kristi lære, men går ut over den, har ikke samfunn med Gud. Den som holder seg til læren, han har samfunn med Faderen og Sønnen. Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, så ta ikke imot ham i deres hjem, og hils ham ikke vel møtt. For den som hilser ham, blir medskyldig i det onde han gjør.

Sitat:
Jeg vet ikke hva Benny Hinn har sagt om katolissismen. Likevel forstår jeg det hvis han ikke sier til et stort trossamfunn og sier: "Hei, dere tar feil i alt dere gjør. Vi har rett, og dere har feil." istedenfor å vise forståelse for at mange av disse menneskene FAKTISK prøver av hele sitt hjerte å gjøre det som er guddommelig rett, ved å si: "Hvorfor gjør dere det? Hvordan begrunner dere det utifra Bibelen? Det står ikke noe om det i Bibelen.. kan det være at ditten og datten ikke er Guds vilje, men menneskers? La oss studere Bibelen sammen!".


Er læren om Kristi forsoningsverk, Jesu enerett på Messias-tittelen, Guds enerett på Gudsnavnet, Jesu lære om å gjengjelde ondt med godt ditt og datt nå? Hva er det da som er viktig, hvis ikke DETTE er viktig? Kjære deg, du må forstå at et forfalsket evangelium kan ikke føre noen som helst til frelse, uansett hvor mye predikanten lover det i Jesu navn! Benny Hinn forkynner en annen Jesus(2Kor 11:4), et annet evangelium og den ånden han har mottatt er en helt annen enn Guds. Det viser fruktene hans. Både i forbannelser av andre kristne som kritiserer hans lære og metoder, og i læren hans.

Sitat:
Men som sagt: Levende Ord (og tilsvarende menigheter) står ikke blindt bak noen predikant i statene, _kun_ "blindt" bak Guds ord.


Neida, ikke blindt bak hvemsomhelst av predikantene, men mer enn gjerne dem som lover tegn og undre! (Sjekk Matt 24:24) Hvis dere står så blindt på Guds ord, da prøv alt på Guds ord, slik som enhver kristen har PLIKT til og like stor RETT til, og ADVAR dem som farer vill og fører vill! Per dags dato gjør dere ikke det.

Sitat:
Hvorfor er dere så negative til menigheter som Levende Ord egentlig? (Som sagt: Ikke bland Benny Hinn inn i det .. hmm, trengs kanskje en ny tråd for det, men det blir opp til dere.) :)


Det er ikke menigheten som en samling av mennesker vi er negative til. Det vi slår ned på er se-mellom-fingrene-praksisen som såkalte ny-karismatiske menigheter, slik som Levende Ord, driver med. Og vi slår ned på vranglære og så lenge de står inne for læren går vi imot vranglærerne og advarer mot dem og taler dem midt imot, slik Paulus gjorde med Peter.

Vi frykter ikke for baktalelse, konspirasjoner, angrep fra mennesker eller fra åndsmakter. Vi har erfart endel av alle fire allerede, på forskjellige måter for hver person. Jeg sier ikke at enhver som møter forfølgelse er Kristi disippel (Jehovas vitner er også blitt forfulgt), men enhver Kristi disippel vil møte motstand.

Det som til slutt utgjør forskjellen mellom oss og menigheter som Levende Ord (nå snakker jeg om Levende Ord generelt og ikke om alle enkeltmenneskene som er medlemmer, da jeg ikke kjenner hver enkelt) er at vi tør se sannheten i øynene i Bibelen. Vi tør ta steget ut for å advare folk mot vranglære, selvom vi opprinnelig likte personen som er vranglærer. Og alt dette er ikke noe vi skal rose oss av, men noe vi takker Gud for, for alt er av Hans nåde.

Ham være ære i all evighet! Amen

[Edited on 10/5/2004 by Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2004 kl 20:05


Sitat:

Jeg vet ikke hva Benny Hinn har sagt om katolissismen.


Hei.. om du ikke orker eller gidder å se vår lille film, så kanskje du vil se ett av tv programmene på www.bennyhinn.org ? "This is your day" programmene har en lang innledning med sammendrag av Hinns "store" ting oppigjennom. Men... oi, hva er det mannen har funnet ut at er kult å ha med her? jo, en håndhilse sekvens med paven.

Dette at han håndhilser på paven og smiler er altså noe han selv gjennom sin egen nettside viser til milioner av personer hver eneste dag.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 10-5-2004 kl 20:06


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Nå skal jeg faktisk være så vanskelig at jeg vil spørre deg om hvor mange du vet at ble helbredet på det møtet.
Videre kan jeg fortelle deg at det å forkynne i Jesu navn, helbrede i Jesu navn, drive ut demoner i Jesu navn osv IKKE er noen godkjenning fra Gud av deres praksis eller lære. Hvor jeg har dette fra? Matt 17:21-23


#1. Jeg har ikke noe sikkert tall på akkurat hvor mange som ble helbredet, men jeg så mange som ble friske - folk som før ikke kunne gå gikk osv.

#2. Matt 17:21-23, som du referer til, sier dette: "21 Men dette slag drives bare ut ved bønn og faste.» 22 Mens de ennå var samlet i Galilea, sa Jesus til dem: «Menneskesønnen skal overgis i menneskers hender, 23 og de skal slå ham i hjel, og den tredje dag skal han oppstå.» Da ble de dypt bedrøvet."

Ehm, hvordan får du det til å bli "at det å forkynne i Jesu navn, helbrede i Jesu navn, drive ut demoner i Jesu navn osv IKKE er noen godkjenning fra Gud av deres praksis eller lære. " forresten?

La heller disse bibelversene synke litt:

-----------------------------------------------

38 Johannes sa til ham: «Mester, vi så en mann som ikke er i følge med oss, drive ut onde ånder i ditt navn. Vi forsøkte å hindre ham, siden han ikke er i følge med oss.» 39 Jesus svarte: «Dere skal ikke hindre ham! For den som gjør en mektig gjerning i mitt navn, vil ikke så snart tale ondt om meg. 40 Den som ikke er mot oss, er med oss. (markus 9:38)

og dette

17 Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål (markus 16:17)

og dette

22 Men de skriftlærde som var kommet fra Jerusalem, sa (om Jesus): «Han er besatt av Beelsebul! Det er med hjelp fra høvdingen over de onde ånder han driver de onde ånder ut!» 23 Da kalte han dem til seg og svarte dem med noen bilder: «Hvordan kan Satan drive ut Satan? (markus 3:22)

Les dem og FORSTÅ dem. :)

-----------------------------------------------


Sitat:
Videre må jeg be deg om å finne ett eksempel av en kristen som blir helbredet i Bibelen. Dvs etter at har begynt på sin livsvandring med Jesus.


Alle/de aller fleste som bad inderlig av sitt hjerte om at Jesus skulle helbrede dem trodde jo at Jesus var Messias og var altså kristne.

Sitat:
Benny Hinns bøker på samme linje som en del av Bibelen, Guds ord, syns jeg inderlig synd i deg, for da er denne sympatien din for Hinn kommet så altfor langt.


Jeg gir deg en sammenlikning som forteller hvordan selv om en fyr gjør feil nå (som jeg ikke har sett bevis for enda), trenger ikke ALL hans lære være djevelsk - Benny Hinns bøker er gjennomlest mange ganger av mennesker som også studerer Bibelen med lupe, uten at de reagerer (disse menneskene har Guds ord som nummer èn!).

Sitat:
Jeg foreslår at du ser HELE filmen, da den har mer å si enn at Benny Hinn er en falsk profet.

Mulig jeg gjør det en gang jeg får tid - men siden filmen er så full av flisespikkeri (når de første ti minuttene ikke er noe å reagere på, hvordan forventer du at jeg skal gidde å se resten?) tviler jeg på at det blir med det aller første.

Sitat:
Likevel roser dere ham opp i skyene! Dere gjør felles sak med ham ved å støtte ham.


Roser han opp i skyene? Har omtrent aldri hørt han blitt nevnt på Levende Ord jeg, min venn.

Sitat:
Ve denne vår generasjon som bare vil ha det som klør i øret! Det at dere ikke roper fra prekestolen at katolisismen er knall lære fra Gud, betyr ikke at Levende Ord ikke forkynner den indirekte! Hvilket den gjør. Bibelen sier at det å hilse en vranglærer velkommen er å gjøre seg selv MEDSKYLDIG i det vonde den vranglæreren gjør. 1Joh 1:9-11: Den som ikke holder seg til Kristi lære, men går ut over den, har ikke samfunn med Gud. Den som holder seg til læren, han har samfunn med Faderen og Sønnen. Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, så ta ikke imot ham i deres hjem, og hils ham ikke vel møtt. For den som hilser ham, blir medskyldig i det onde han gjør.

Selvfølgelig, alle i Levende Ords ledelse vil ha en så perfekt menighet etter Guds hjerte som mulig (les f.eks pastoren egen bok; "En menighet etter Guds hjerte" for mer info, før du kaller menigheten for en forførende menighet). Derfor vil ledelsen prøve så godt de kan å ikke ta inn de som ikke har budskap fra Gud... har de alltid klart å holde dårlige budskap ute? Antageligvis ikke.. prøver de? Ja. Er de imot Benny Hinns budskap? Nei, det tror jeg ikke, og det vet jeg forsåvidt ikke noe om.

Sitat:
[...]Jesu lære om å gjengjelde ondt med godt ditt og datt nå?


Med "ditten og datten" mente jeg bare "de forskjellige problemstillingene", jeg mente det ikke som om ditten og datten ikke er viktige ting.

Sitat:
Benny Hinn forkynner en annen Jesus(2Kor 11:4), et annet evangelium og den ånden han har mottatt er en helt annen enn Guds. Det viser fruktene hans.

Lag isåfall ikke en film som inneholder ti sekunder faktiske feile utsagn, og 39 minutter og 50 sekunder med "tabber" o.l. (har du _aldri_ sett tabber på direkte tv før, forsnakking o.l?).

Sitat:
Neida, ikke blindt bak hvemsomhelst av predikantene, men mer enn gjerne dem som lover tegn og undre!

Nei, ikke blindt bak _noen_ andre enn Jesus og Bibelen. Hvis du vil tro på en løgn som sier noe annet vil det måtte bli opp til deg.

Sitat:
Det er ikke menigheten som en samling av mennesker vi er negative til. Det vi slår ned på er se-mellom-fingrene-praksisen som såkalte ny-karismatiske menigheter, slik som Levende Ord, driver med. Og vi slår ned på vranglære og så lenge de står inne for læren går vi imot vranglærerne og advarer mot dem og taler dem midt imot, slik Paulus gjorde med Peter.

Du sier at Levende Ord ikke slår ned på vranglære, men hva vet du egentlig om det? Helt ærlig, hva vet du om det? Jeg har opplevd før at vi har blitt advart mot å følge det og det, i hvertfall være oppmerksomme på at det og det er ting som ikke er som det skal etter Bibelen.

Sitat:
Det som til slutt utgjør forskjellen mellom oss og menigheter som Levende Ord (nå snakker jeg om Levende Ord generelt og ikke om alle enkeltmenneskene som er medlemmer, da jeg ikke kjenner hver enkelt) er at vi tør se sannheten i øynene i Bibelen. Vi tør ta steget ut for å advare folk mot vranglære, selvom vi opprinnelig likte personen som er vranglærer. Og alt dette er ikke noe vi skal rose oss av, men noe vi takker Gud for, for alt er av Hans nåde.

Som sagt; Hvordan følger vi ikke Guds ord?

Det virker mer som om dere anklager kristne menigheter uten grunnlag for det - noe som i såfall er veldig ille. Husk at dere er den angripende parten her, ikke vi/jeg - jeg prøver bare å forsvare en av Guds mange menigheter. En av mange menigheter som gjør det de kan for å forkynne Jesus, men som likevel blir stemplet som en forførelses menighet av dere. Når det er sagt prøver dere vel bare å finne sannheten, men når man velger å tro på kilder som livifrihet.org, framfor det som faktisk er sant, så dannes det et problem.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2004 kl 23:39


Hei.
Har du spurt lederene dine om JDS læren ?

Dette er hva jeg har hørt fra forskjellige tidligere og nåværende medlemmer i levende ord.

1: Jeg ble opplært i JDS læren på Bibelskolen deres. ( tidligere medlem )

2: Lederskapet der tar avstand fra JDS læren, det er ingen der som forkynner den nå. ( Nåværende medlem )

3: Jeg vet ikke hva lederskapet der mener, men jeg har vell ikke hørt direkte JDS lære fra talerstolen. ( Nåværende medlem ).

4: Jeg står 100% innefor JDS læren og har aldri hørt at lederskapet i Levende Ord har talt i mot denne. ( på spørsmål om hvor han har lært om læren svares så ) Jeg har lest bøker som jeg har kjøpt i bokbutikken til Levende Ord. (Nåværende medlem )

______

Vell... skjønner du at man blir litt forvirret ?

Poenget er IKKE å hakke ned på en menighet med motiv å hakke. Poenget er at man opplever en del læresetninger som grovt ubibelske. JDS læren er en av de aller verste etter mitt syn. Det menneskesyn som gjør at man kan utlede JDS læren er også det som gir grunnlag for å hevde en rekke andre læresetninger som også er ubibelske.

Fåreslår at du spør en av dine ledere om JDS læren, om hva den er, om han står for den, og hvis han ikke gjør det, om han tar avstand fra predikanter som har denne læren som sin grunnvold.

( Dette har forsåvidt ikke med det opprinnelige temaet "trosbevegelsen forhold til katolisismen" å gjøre, og blitt en mere generell tråd om en konkret menighet. Jeg kommer til å tilate både "hopp" tilbake til det andre temaet, og fortsettelse av debatten slik den har utviklet seg i samme tråd :D )

[Edited on 10-5-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2004 kl 23:42
Trosbevegelse, Benny Hinn, Katolisismen mv.


Når det gjelder ovennevnte anbefaler jeg å undersøke følgende links:

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=238&search=...

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=193&search=...

Det forekommer over 50 advarsler i NT om forførelse, falsk lære i den siste tid. Den er godt fordekt, ellers ville ikke så mange la seg forføre ? Hvis man med et ærlig hjerte og ved hjelp av Guds Ord
og DHÅ ber om å få se sannheten, vil Gud i sin nåde åpenbare hva som er falsk lære og hva som er den sunne lære. Men her må en legge av tilegnet "menneskekunnskap" og lære som en tidligere har godtatt kun fordi det har kommet fra den og den forkynneren.

Forførelsen som nå pågår har et siktemål å lede oppriktige søkende mennesker bort fra den eneste sanne Gud. Dette gjøres så snedig at, det som ser ut som en vekkelse, faktisk er en forførelse.

Det store alvoret er at det kan stå mellom frelse eller fortapelse, så lenge det forkynnes en annen Kristus, og en annen Ånd får dominere.....

Alt godt !

josteing
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 15:58


Kristnerd:
Nei, jeg har ikke spurt lederene mine om JDS-læren, og jeg har personlig ikke blitt undervist i den heller. Vet ikke hva de syns om det, men jeg kan vel finne det ut.

Bibelen sier at Jesus måtte dø for våre synder, og den forteller også litt rundt det - Han overvant døden. Noen har laget en teori på _akkurat_ hva som skjedde - denne teorien er ikke fra direkte Bibelen, og hvis man blir presentert denne teorien, blir man sikkert (jeg har hvertfall det når det gjelder andre teorier) oppfordret til å ta det med en klype salt, og gått gjennom hvordan det stemmer med Bibelen.

Men la oss si at noen faktisk tolker noe annerledes enn dere, fra Bibelen. Er det grunn til å forkaste HELE bevegelsen? Er det ikke viktigere spørsmål enn JDS-læren eller ikke JDS-læren? Ja, det er et viktig teoligisk spørsmål, men er det viktigere enn Jesu lære -- om hvor viktig kjærlighet er, hva visdom er, hans død og oppstandelse?

Poenget er at ingen blir påtvunget noe som ikke står i Bibelen - selvfølgelig ikke. Noen kan likevel tolke ting annerledes enn andre. Når det gjelder JDS-læren tror jeg Levende Ord er ganske passive - de forkaster den ikke, og de forkynner den ikke. Det Bibelen forteller er nok, og deres kunnskap skal gå ut fra den.

Jeg har faktisk aldri hørt om JDS-læren før, jeg måtte lese om den på internett nå :>

Les denne artikkelen, og la det være et godt eksempel for dere, hvordan man legger teologiske personlige meninger vekk, og konsentrer seg om det som er viktig: [Magazinet-artikkel]

Noe er viktig, men det er noe annet som virkeligvirkelig er VIKTIG! :)




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2004 kl 16:23


En ting er viktig : å føre folk til frelse.
En ting er like viktig : å hjelpe folk til å bli værende i frelsen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 11-5-2004 kl 16:33


Jepp, det er sant Kristnerd :)

Guds fred! :)




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 12-5-2004 kl 11:31
Trosbevegelsen og Katolismen.


Jonas forteller at Ulf Ekman, og de fleste innen Levende Ord tar avstand i fra katolismen. Jeg tror ikke det er noen grunn til å tvile på at de fleste som tilhører sekkebetegnelsen "trosbevegelsen" her i Norden tar avstand i fra den katolske lære, og katolismen.

Dersom jeg kan påvise at flere av de som Trosbevgelsen her i Norden lytter til, faktisk gjør felles sak med katolismen, så burde de vel strengt tatt takke meg for at jeg gjør dem oppmerksom på dette? :)

På den måten så kan jeg jo hjelpe dem til å avstand i fra folk eller menigheter som faktisk forkynner en lære som de selv offentlig tar avstand fra!

Det har vært mye snakk om Benny Hinns forhold til katolismen i dette forumet, men faktum er at Hinn bare er en av mange innen Trosbevegelsen i USA, som aktivt støtter, oppmuntrer, og til dels lærer katolske dogmer og læresetninger.

For mange så er det kanskje vanskelig å forstå at katolikkenes syn på f.eks nattverden skal være så farlig. I den nye filmen vår så har jeg derfor med litt grundig undervisning om hva den katolske lære går ut på, og hva som er galt med den.

Jeg kan dokumentere at Trinity Broadcasting Network (TBN) offisielt sponset Pavens besøk til Denver Colorado i 1988. TBN var så stolt av sin deltakelse til dette at de skrøt uhemmet om det på sine egne tv sendinger! Skrytet om dette vil være med i den nye filmen som vi skal utgi.

TBN er en av Amerikas største kristne TV stasjoner, hvor både Hagin, Browne, Hinn, Copeland og mange flere sentrale ledere innenfor TB har vært hyppige/regelmessige gjester.

I et tilfelle så gir Benny Hinn utrykk for at han deler katolikkenes syn på nattverden (som i praksis er å korsfeste Jesus Kristus på nytt og på nytt.), og sier rett ut at Jesus "ikke bryr seg" om hvilken lære man har om nattverden.
Dette gjør han i en samtale med Paul Crouch (lederen for TBN) i en TV sending. Paul Crouch svarer med å si at han tror Jesus "forvandlet sin fysiske kropp til å bli til brød da han innstiftet nattverden med disiplene".

Dette er nærmest identisk med den katolske tankegang, om at Jesus offer for vår synd skjedde ved innstiftelsen av nattverden (Da han "gav" sitt eget legeme og blod) og IKKE ved selve korsfestelsen. (!)

Dersom noen forkynner at korsfestelsen ikke soner vår synd fullstendig, og at Jesus ofret sitt legeme og blod under selve nattverdsmåltidet, er det da et sant evangelium man forkynner?

Benny Hinn sier at "når en katolikk forretter nattverd, så vet han at det blir en god nattverd, fordi katolikkene TROR på "forvandlingen" som skjer med brødet og vinen."

Dypest sett så blir Jesu ord om at forsoningsverket ble fullbrakt på korset, gjort ugyldig ved katolikkenes lære. Dette fordi messen(nattverden) i deres øyne er en GJENTAGELSE av Jesu offer på Golgata, hvor brødet og vinen blir til Jesu faktiske og fysiske legeme og blod, som dermed utgydes igjen og igjen for våre synder..

Rodney Howard Browne lar katolikker vitne om sine "åndelige" opplevelser på sine møter, og behandler dem som likestilt med alle andre kristne. På den måten formidler Browne en klar beskjed om at det ikke spiller noen rolle om du er katolikk eller ikke, men at vi alle deler den "samme tro."

Jack Van Impee, en kjent "profet" som ofte taler på TBN, sier rett ut i sitt TV program, at han har stor beundring for Paven, og at han er sann Guds mann..

Ikke bare i TBN men også i den europeiske kristne kanalen "God TV" (hvor forøvrig også flere som har talt i TBN, bidrar med innslag) gir de åpent uttrykk for aksept av katolismen.

Lederen for God TV, Rory Alec sier bla i sin undervisning om nattverden at det "ikke spiller noen rolle om brødet og vinen blir til hans fysiske legeme og blod (som katolikkene lærer) eller ikke". Han sier at de som er opptatt av dette spørsmålet bare er "dumme og opptatt av tradisjoner". Slik er han med på å åpne døren på vid gap for den falske katolske læren, om korsfestelsen og Jesu sonoffer.

Alle eksemplene som jeg har nevnt ovenfor vil være med i vår neste film.

Uavhengig av mine andre ankepunkter mot trosbevegelsen i USA, så burde derfor de som tilhører den nordiske trosbevegelsen, og som sier at de "tar avstand i fra" katolismen, bare på dette grunnlaget alene, gå nøye igjennom hvilke forkynnere de lytter til, inviterer som talere, og selger bøker/videoer av innenfor sine egne sammenhenger.

Dersom folk innen trosbevegelsen, blir sinte på meg fordi jeg påpeker lefling med katolismen blant mange av sine troshelter, så vitner dette bare om at de ikke er villige til å ta et egentlig oppgjør med usunn lære og praksis blant dem selv, og at deres "oppgjør" med slike ting bare er tomme ord.

Den samme Ulf Ekman, som i sin bok har tatt avstand i fra katolismen, er den samme som inviterte den katolske mystikkeren Benny Hinn til å forkynne i sverige i fjor..

Benny Hinn har vitnet offentlig om sitt katolske syn siden tidlig på 90 tallet, det er derfor ikke noe som Hinn plutselig har begynt å forkynne nå i det siste.

Spesielt Ulf Ekman, som har så lang fartstid innen Trosbevegelsen, har studert under Kenneth Hagin i USA, talt på TBN, og snakket med Benny Hinn, burde nå være klar over Hinns åpenhet og godkjenning av katolismen.

Til dere innenfor trosbevegelsen som leser dette innlegget, men som i utgangspunktet kanskje er blodig uenig med meg, i alt hva jeg sier, og står for her i forumet:

Jeg utfordrer dere til å selv begynne å sjekke opp særlig de amerikanske forkynnere, som dere så gjerne lytter til. Se hvilket forhold de har til pavedømmet, den katolske tro generelt, nattverden, og hvordan katolikker blir framstilt, eller gitt rom for på møtene/TV sendingene.

Dersom dere virkelig er sanne kristne, som vil leve i en ren, hellig og sann tro og lære, så er dere vel i det minste interesert i å luke ut det som Ulf Ekman selv, og flere andre innen den nordiske trosbvegelsen, tar offentlig avstand i fra?


Gunnar.


[Edited on 14-5-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-5-2004 kl 14:23
hei jonas


beklager jeg mente Matt kapittel 7 og ikke 17.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-12-2006 kl 11:29
En uvidet utfordring


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar

Jeg utfordrer dere til å selv begynne å sjekke opp særlig de amerikanske forkynnere, som dere så gjerne lytter til. Se hvilket forhold de har til pavedømmet, den katolske tro generelt, nattverden, og hvordan katolikker blir framstilt, eller gitt rom for på møtene/TV sendingene.


Bra! Jeg vil også utfordre alle metodister, lutheranere, baptister osv. til å gjøre det samme med sine konfesjoner som i Kirkenes Verdensråd stadig flørter med den Katolske Kirke og drømmer om full enhet med dem.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Eva
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 8
Registrert: 31-12-2006
Bosted: Sørlandet
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2007 kl 17:52


Sitat:
skrevet av Jonas
Kristnerd:
Nei, jeg har ikke spurt lederene mine om JDS-læren, og jeg har personlig ikke blitt undervist i den heller. Vet ikke hva de syns om det, men jeg kan vel finne det ut.

Bibelen sier at Jesus måtte dø for våre synder, og den forteller også litt rundt det - Han overvant døden. Noen har laget en teori på _akkurat_ hva som skjedde - denne teorien er ikke fra direkte Bibelen, og hvis man blir presentert denne teorien, blir man sikkert (jeg har hvertfall det når det gjelder andre teorier) oppfordret til å ta det med en klype salt, og gått gjennom hvordan det stemmer med Bibelen.

Men la oss si at noen faktisk tolker noe annerledes enn dere, fra Bibelen. Er det grunn til å forkaste HELE bevegelsen? Er det ikke viktigere spørsmål enn JDS-læren eller ikke JDS-læren? Ja, det er et viktig teoligisk spørsmål, men er det viktigere enn Jesu lære -- om hvor viktig kjærlighet er, hva visdom er, hans død og oppstandelse?

Poenget er at ingen blir påtvunget noe som ikke står i Bibelen - selvfølgelig ikke. Noen kan likevel tolke ting annerledes enn andre. Når det gjelder JDS-læren tror jeg Levende Ord er ganske passive - de forkaster den ikke, og de forkynner den ikke. Det Bibelen forteller er nok, og deres kunnskap skal gå ut fra den.

Jeg har faktisk aldri hørt om JDS-læren før, jeg måtte lese om den på internett nå :>

Les denne artikkelen, og la det være et godt eksempel for dere, hvordan man legger teologiske personlige meninger vekk, og konsentrer seg om det som er viktig: [Magazinet-artikkel]

Noe er viktig, men det er noe annet som virkeligvirkelig er VIKTIG! :)


Hei!

Jeg bare lurte på hva JDS-læren står for?




Eva.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2007 kl 21:50


Hei Eva, og velkommen til forumet.
JDS står for "Jesus died spiritualy" (Jesus døde åndelig), og er forenklet sagt en lære som sier at det fysiske ved Jesu kristi død på korset ikke var nok til å forsone oss med Gud. Dette mener jeg er direkte vranglære, all den tid Paulus og apostlene forøvrig i brevene, og ikke minst i Johannes åpenbaring, legger stor vekt på nettopp blodet og den fysiske død.

JDS læren i "sin værste variant" sier attpåtill at Jesus tok satans natur, og kjempet mot satan i helvetet de tre dagene som var mellom korsfestelsen og oppstandelsen. Ikke alle som forkynner JDS sier dette, men noen sier det. Det er i tilfelle grov blasfemi. Bakgrunnen for å si noe slikt er at disse gjerne definerer "åndelig død" som nettopp å være under satans natur. Men om Jesus skulle ha vært åndelig død på slikt hvis, da måtte han ha opphørt å være Gud.
Det er skrevet endel om JDS læren i eldre tråder her på forumet, du kan bruke søkefunksjonen og skrive "JDS" og lese i de eldre trådene.
Ellers kan du også lese Utrdag fra heftet om JDS læren, skrevet av Fred Hjortland (Hele heftet kan eventuelt kjøpes fra hans nettside.) Eller hvis du ikke har noe i mot å lese en lengre tekst på engelsk, så er http://www.discernment.org/jesus.htm en grei gjenomgang.

Mvh. Kristnerd.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2007 kl 20:10


Takryggen kommer igjen med en "solid" art. om katolismen: http://www.tagryggen.dk/print_article.php?num=451

siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2007 kl 21:44


http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=13384
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


thumbup.gif opprettet den 25-9-2007 kl 02:13
Halleluja!


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=13384

Endelig noen som tar bladet fra munnen.
Takk Gud for at det fremdeles finnes aviser som tør å trykke sannheten.
:up:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-9-2007 kl 18:16


Amen til det!



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 26-9-2007 kl 00:28
fulle menn som gjør business med evangeliet


fra lenket Norge Idag-artikkel:
Sitat:

Hva er det som skjer?

I endetiden skal det komme en ny religion,
Antikrists religion.
Den kommer til å være basert på at alle mennesker som
"tror på «Jesus»" må komme sammen.

Det spiller ikke lenger noen rolle hvilken «Jesus»
du tror på.
Om det er Bibelens Jesus Kristus, eller kopier
av ulike slag.

Paulus advarte oss mot nettopp dette: Det ville komme
«Super-Apostler» og introdusere en annen «Jesus»
enn den Jesus som disiplene forkynte.
Disse falske Apostlene kommer for å forføre mennesker
til å akseptere en annen Ånd, og introdusere
et annet evangelium (2. Korinterbrev 11:4).


Hallo 'Kristen-norge'...
dette portrettet rammer ikke akkurat bare de
pavetroende ?

Har vi kanskje endel falsk harmonilære gående
mye nærmere egen kjøkkentrapp ...
er det bra salgbart at vi må tuktes for vår
tilbøyelighet til å diskutere og finne lærefeil
og slikt,
for vi bare ødelegger de gode følelsene
om 'felles innsats for den gode sak' -

nå når vi omsider hadde sjansen til å kunne virke
som en seriøs samtalepart, bare vi kunne legge bort
stridbare meninger om denne unødvendige forskjellen
på 'opp' og 'ned' ? ?


tro om det ikke bare skader hvis vi skal ha folk selv
til å være ansvarlige for meninger, forstå Gud og livet
på noen forpliktende måte -- vet vi ikke at sånt bare er
for autoriserte og rettelige prester?

Skal ikke alt være greit med bare å tegne et abonnement på
helhetlig garanti-løsning?
Er ikke folket vant til litt service og inklusiv åpenhet
og rettigheter og fellesforhandlinger, er det ikke bare å
gape opp og være lydig, ta imot og bli instant helliget
ved offentlig forvaltning og vedtektsbestemt sakkarimagisk
virkekraft. Hvem tør gå uten fullforsikring, hos oss er De
dekket mot 'acts of god'.
Ri på den store fellesskapelige følebølgen,
gi opp meninger du bare blir sittende isolert med -
det er veien til den kollektive eeeenhet, ved hvilken vi
ene kan bli fre - - unnskyld, harmoniske.


Sitat:

Stirr på hverandre og bli forvirret!
Stirr eder blinde, og vær blinde!
I er drukne, men ikke av vin; I raver, men ikke av sterk drikk.
For Herren har utøst over eder en dyp søvns ånd,
og han har tillukket eders øyne, profetene,
og tildekket eders hoder, seerne. (. . .)

Og Herren sier: Fordi dette folk holder seg nær til meg med sin munn
og ærer meg med sine leber, men holder sitt hjerte langt borte
fra meg, og deres frykt for meg er menneskebud som de har lært,
se, derfor vil jeg bli ved å gå underlig frem mot dette folk,
underlig og forunderlig,
og dets vismenns visdom skal forgå,
og dets forstandige menns forstand skal skjule seg


.




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2007 kl 05:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Har vi kanskje endel falsk harmonilære gående
mye nærmere egen kjøkkentrapp ...

Ja det har vi. Det er helt sikkert. Og i disse dager lar de også høre fra seg både titt og ofte. Praktiserende homosex i vigslede stillinger behøver ikke å være kirkesplitten er omkvedet. Til det er enheten for viktig. Også dette blir et ”annet evangelium”.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2007 kl 11:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Har vi kanskje endel falsk harmonilære gående
mye nærmere egen kjøkkentrapp ...

Ja det har vi. Det er helt sikkert. Og i disse dager lar de også høre fra seg både titt og ofte. Praktiserende homosex i vigslede stillinger behøver ikke å være kirkesplitten er omkvedet. Til det er enheten for viktig. Også dette blir et ”annet evangelium”.

-


Det er jeg enig i. Men hva forholdet til katolisismen angår er ikke vranglære på etikk og moral noen "tilnærming" mot Rom. Heller tvert i mot. På dette punkt er jo det romerske grunnfjell fast som aldri før.

Men derimot den apostoliske suksejon som Luther brøt i sinne over romerkirkens preste-biskopp-pave system er selve "tegnet på enhet". Anglikanerne tas langt på vei inn i varmen i rom, på tross av at flere anglikanske kirker i verden er like homoliberale som Den norske kirke. Hvorfor? svaret synes å være svært enkelt: de har behold den apostoliske suksesjon. Denne suksesjon ble heller aldri brutt i forhold til kirken i sverige, selv om denne lik de øvrige nordiske statskirker skiftet navn til luthersk. Dette har den tidligere "svenka kyrkan" presten Ulf Ekman utalt at han er svært glad for. (Nettopp fordi det er tegnet på kirkelig enhet, man kan dermed godt si at Livets Ord under Ulf Ekman til siste instans ligger under paven.)
Og den norske kirke er også i dag katolifisert tilbake under den apostoliske suksesjon. Dette skjedde med en enkel signatur i Porvo, som knapt noen har hørt om.
Jeg skrev endel om dette her: http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=441#pid13495




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ydmyk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 60
Registrert: 25-12-2007
Bosted: Kalde Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2008 kl 02:09


Godt at det finnes håp om en endring ....
Mange som har vært harnakkede tilhengere av trosbevegelsen , er idag løst fra de bånd som bandt dem til
organsisajonen Tb. Takk Gud for det!

Tb er som et virus ,som innfiltrerer stadig vekk ,det virket som er fra Gud!
En rett troende blir man aldri i kraft av andre mennesker eller organissajoner ....


1Kor 3:7
7 Derfor er de ikke noe, verken den som planter eller den som vanner, men bare Gud, som gir vekst.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen