Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Jan Aage Torp
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2004 kl 10:57
Jan Aage Torp


Ser han får mye pepper her, men har jo også den første som ropte varsku om vannviddet med lysbærerne. Noen synspunkter?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2004 kl 15:35


Lysbærer saken var vell... etter hva jeg har lest ( kjenner lite til dem, men er en bra artikkelserie i arkivet på vl.no ) noe som så ut til å starte som en kristen vekkelse i ett i utganspunktet ny religiøst miljø. Og må nok også tenkes at det faktisk var tilfelle for en del. Men utviklingen ble mer og mer tvilsom, noe som skjer i enhver "vekkelse" som ikke innebærer omvendelse. Og etterhvert ble det vell mere ny religiøsitet blandet inn i kristendommen, enn at det ble omvendelse og kristen vekkelse. Så hele saken ble stående som ett trist kapittel.

Om vedkommende har ropt varsku mot dette så er det en bra ting. Men... det er jo ikke en garanti for at han er 100% ren på alle andre ting.
Selv kjenner jeg ikke til ham på noe sett å vis annet enn dette som er skrevet her, og hva jeg har lest på "oslokirkens" egne nettsider.

Desverre er eksemplene mange på folk som har vert tydelige og klarsynte i en del situasjoner og spørsmål, for så å bli villedet i en annen anledning. Dette sies på generellt grunnlag i ikke anledning vedkommende som jeg atså ikke kjenner til.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2004 kl 20:47


Han var ikke den første, han var derimot sterkt involvert i denne såkalte vekkelsen.

Det var først etter en lang stund at han brøt med disse, og da pga. det som jeg anser som et av de minste problemene med Lysbærerne. (læren om åndelige hustruer/forbedere. At noen kvinner er kalt til å be for enkeltpersoner)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-5-2004 kl 21:30
Mulig han ikke var...


...den første, men VL-serien gir inntrykk at han i hvertfall at han var en av de første i lederringen i Oslo som gikk ut mot det.

Det må enten være en veldig dårlig attest for de andre i den ringen eller en relativt god attest til Torp.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-5-2004 kl 13:30
at en vranglærer er


oppmerksom på andre vranglærere er ikke noen godkjenningsmoment for den førstnevnte vranglæreren.

ta f.eks trosbevegelsespredikanter. mange av dem kritiserer katolikkenes vranglære på noen punkter. det gjør ikke at de blir godkjent av den grunn.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen