Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Til Gunnar.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-7-2003 kl 18:51
Til Gunnar.


Jeg er taknemlig for det du fortalte om Trondheim frikirke i en annen tråd.

Jeg fikk gjennom Solbu vite at du tidligere var "frikirkemann"...

Nå er det jo slik at jeg vurderer medlemskap i frikirken. Men det er jo i hovedsak på bakgrunn av erfaringer fra frikirken i Stavanger. En meget liten menighet. Jeg snakka litt med pastoren der om trosmenigheter/toronto"vekkelsen" m.m. - Og han delte min skepsis til dette, samt beklagelse over at atter to menigheter valgte å bryte med frikirken nå i vår, og at en av disse ser ut til å koble seg opp mot kristkiren.

Jeg vet at jeg nå spør personlig, og jeg vil respektere hvis du ikke ønsker å svare:

Men er det noe av dette som er grunnen til at du valgte å bryte med frikirken, og at jeg derfor bør vurdere det sterkere i forhold til eventuelt medlemskap for min egen del?

Jeg føler meg trygg på den plattformen som frikirken som kirkesamfunn er. Men usikker i forhold til Trondheim menighet som enkelt menighet.

Jeg setter pris på advarsel.

Jeg har som sagt gått på skoler i NLM som du altså nå "tilhører". Jeg er veldig taknemlig for den gode grundige innføringen jeg fikk på Fjelltun. Uten den ville jeg aldri hatt denne samtalen i det hele tatt, og jeg ville muligens blitt forført. Jeg ønsker meg på sikt tilbake Drottningborg som lærer med tid og stunder. - Valget av frikirka kontra Betania går for min del på form og ikke innhold. Hvis det er grunn for meg å vise skepsis til innholdet så setter jeg pris på mere detaljert om dette.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 20-7-2003 kl 22:36


Hei

Det er mulig at jeg ikke var tydelig nok i den andre tråden, på at jeg brukte Trondheim Frikirke kun som et eksempel på hvordan vranglæren KAN spre seg dersom man (særlig lederne) ikke er våkne.

Jeg har overhodet ingen indikasjoner på at Trondheim Frikirke driver med noe som helst vranglære av noen slag, selv om jeg er litt ekstra på vakt pga deres tette bånd til bl.a Kristkirken i Bergen.

Min grunn til å forlate Trondheim Frikirke hadde absolutt ingenting med læremessige spørsmål å gjøre, og var rent personlige og private grunner.

Jeg har derfor ingen problemer med å annbefale folk til å begynne i Trondheim Frikirke, ut i fra hva de forkynner og står for (pr i dag! Følger spent med i debatten om kvinnelige eldste i menigheten).

Mitt poeng i den andre tråden var bare å vise at vranglæren har mulighet til å finne sine veier, dersom man ikke er på vakt, og jeg synes at svært mange av dagens kristenledere er forbausende fåmælte i debatten om vranglære, og muligheten for at det finnes falske lærere i blandt oss.

Det var faktisk litt klargjørende for meg også, å få innsikt i din konversasjon med Thomas Bjerkholt. Det viser i hvert fall at han har tenkt litt over saken, og det er jo det første viktige skritt for å kunne ta i tu med vranglæren i fra f.eks Torontovekkelsen.

Jeg kunne skrevet mye mere, men vi kan jo ev. snakkes når du kommer til byen?

Mitt råd til deg er i hvert fall at: Dersom du finner ut at du trives i Trondheim Frikirke, og ikke selv finner noe læremessig galt i forkynnelsen, så er nok det den den rette menigheten for deg

Lykke til, og Guds fred.

Hilsen Gunnar
:)

[Edited on 20-7-2003 by Gunnar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-7-2003 kl 03:20


Takk for svar. Jeg er allerede kommet til byen. sånn "by the way"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
padda
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-7-2003 kl 11:28


Bare et par kjappe spørsmål.
Gunnar, du sier du er på vakt mot Frikirken bl.a. på grunn av deres tette bånd til Kristkirken i Bergen. Du sier det som om det var en dum ting. Hvorfor sier du det? Kristkirken i Bergen er en av de sunneste menighetene her i området (jeg går ikke i den selv), og den ser veldig mye vekst.

For det andre, så skal jeg nå flytte til Stjørdal, ikveld, skal til Værnes militærleir, og i den sammenheng har jeg hørt såvidt om en menighet i Stjørdal med en del ungdommer, som møter i et gamelt varehus nede i havneområdet. Jeg vet ikke hvor kjent du er i det området, men vet du noe om den menigheten? Om hva de tror på, hva de står for, og om det er en sunn menighet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 21-7-2003 kl 15:49


Hei Padda.
Jeg skulle gjerne tenkt meg å skrive et litt lengre svar til deg på det du spør om, men akkurat nå har jeg veldig mye å gjøre, så jeg får komme med et litt kort svar nå, og heller prøve å svare litt utfyllende senere når jeg får litt bedre tid igjen.

For å ta det siste først: Menigheten i Stjørdal vet jeg svært lite om, så jeg kan desverre ikke uttale meg om hva de står for, eller hvilken forkynnelse de har.

Når det gjelder Kristkirken i Bergen så er det mange ting som bekymrer meg med det de holder på med. Den største bekymringen skyldes deres forhold til Torontobevegelsen, i og med at jeg er overbevist om at Torontvekkelsen er en falsk og forførerisk vekkelse.

Jeg kan desverre ikke kort forklare her hvorfor jeg mener at Torontovekkelsen er en falsk vekkelse, men dersom du en gang ser på filmen vi har laget, så vil du få se helt klart hvorfor vi mener at det er slik.

Du kan jo også lese litt på egen hånd dersom du er interesert:

http://www.gospelcom.net/apologeticsindex/t00.html#tbm

Jeg er redd for at lederne i Kristkirken lytter til, og mottar impulser, fra mennesker i fra bl.a USA og Canda, som jeg personlig er overbevist er falske profeter, apostler, og lærere.

At en menighet opplever vekst, er for meg heller ikke noe bevis på at en menighet er sunn, eller at forkynnelsen er riktig. Det er mange sekter eller vranglære menigheter, som i perioder har opplevd kraftig vekst rundt om i verden(eks. Jehovas Vitner).

Du skal få høre mer fra meg senere, Padda.

Lykke til med militærtjenesten :-)
Gunnar.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-7-2003 kl 00:16


bare en tilføyelse til paddas innlegg. (som jeg fikk vite i irc samtale med ham) - det han mener når han sier "sunneste menighet her i området" er i henhold til resultater etter gjenomføring av prosjektet "Naturlig kirkevekst" som er brukt i mange forskjellige samenhenger, de fleste skulle jeg nesten tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
padda
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2003 kl 22:39


Det er ikke derfor jeg sier at menigheten er sunn, selv om resultatene til NK taler til dens fordel. Men jeg kjenner godt til menigheten, kjenner masse folk som går i den, og jeg vet at det er en sunn og bra menighet.
Den ligner veldig på den som jeg går i, kanskje derfor jeg liker den, bare at vi har forskjeller på dåpssyn, og det med apostler, profeter, hyrder og lærere i menigheten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 25-7-2003 kl 16:02


Hei padda.

Jeg er litt nysjerrig på hva det er som gjør at du vet at Kristkirken er en sunn og bra menighet? Jeg er sikker på at det er mange koselige mennesker der, og det er sikkert mye forkynnelse som er riktig også.

Problemet er bare at Kristkirken har valgt å lytte til mennesker, og menigheter, som jeg mener forkynner vranglære. Som nevnt andre steder i forumet også, så er det særlig Toronto forbindelsen som bekymrer meg sterkt.

De som står bak Toronto vekkelsen er både avslørt for å ha kommet med falske profetier, og forkynnelse som strider direkte i mot Gud eget ord. Allikevel har Kristkirken i bergen åpnet døren på vid gap for en god del av dem.

En annen ting, er at det å innføre Apostel embede i menigheten (Reidar Paulsen er jo "Apostel") også er vranglære etter mitt syn.

Jeg skulle ønske at du har rett i at Kristkirken er en sunn menighet, padda, men som sagt så er jeg veldig bekymret over det jeg har sett så langt.

Gunnar.

[Edited on 25-7-2003 by Gunnar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen