Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvorfor fikk ikke Moses lov til å gå inn i løfteslandet? (hva symboliserer det?)
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2004 kl 00:44
Hvorfor fikk ikke Moses lov til å gå inn i løfteslandet? (hva symboliserer det?)


Er det noen som vet det?

Jeg har hørt at det kan symbolisere at Loven hadde ingen plass i frelsen, ettersom at løfteslandet her symboliserer Jesus. (alt er lagt ferdig, de får det av nåde, de fikk beskjed om å "vende om" osv.)

Jeg tror ihvertfall at det har en symbolikk, og at det ikke kun er fordi han slo på fjellet igjen. (som har sin egne symbolske betydning)

Jeg har mine tanker, men vil høre hva dere andre har å si. Spessielt hvis dere har\får en åpenbaring om det?


*ADVARSEL: herifra sporer jeg ut :-)*

Regner med at de fleste vet at en åpenbaring i Ordet er når Ånden leder deg til en forståelse av det som står skrevet, og ikke "overåndelig hokus-pokus"

Personlig syns jeg det er helt sykt heftig hvor spennende Guds Ord er, når det stadig åpenbarer seg nye ting.

Husk at det hovedsakelig er i Ordet Gud åpenbarer seg, så vil du vil få en større åpenbaring av Gud burdte du studere Ordet, gå på bibeltimer eller høre mer forkynnelse. Når Guds Ord blir levende vil du aldri finne en annen bok mer spennende, men forblir Guds Ord "død" som den er uten Ånden så er det verdens kjedeligste og tørreste bok.

Be om å få åpenbaringens kraft, og du vil få den (om du ikke allerede har den). Det tror jeg faktisk at jeg kan garrantere deg.

[Edited on 10-4-2004 by Larss]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2004 kl 03:36


ville heller sagt helt friskt, og ikke helt sykt ;)... når man drives gjennom Bibelen av rein og skjer LYST og hunger på Guds ord, når man er SULTEN på Guds ord... Da er det i sannhet DHÅ som driver deg... ett friskt pust. har hatt noen slike perioder. Men så blir det dårligere igjen... tenk å kunne ha det slik hele tiden? Det må være drømmen.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2006 kl 20:32


Hvorfor fikk ikke Moses gå inn i Løfteslandet?

Jeg tror ikke at det symboliserer at Loven ikke hadde plass i frelsen. Det er jo ved å få del i Jesu lovsoppfyllelse at vi blir frelst/ rettferdiggjort.
Det er jo tross alt ikke det falne mennesket som er subjektet i forsoningsverket, men Jesus. Det falne mennesket er objekt for frelsen, etter at alt er fullbrakt.

Dessuten KOM LOVEN INN i Løfteslandet.
For de to steintavlene (de 10 bud) lå i Paktens Ark, sammen med en krukke manna og Arons stav. Og Paktens Ark ble båret inn i Løfteslandet og plassert i Det aller helligste.

Men derimot Mose forordninger rundt livet i ørkenen ble forandret da de kom inn i landet som "fløt av melk og honning".
Jeg tror heller sybolikken ligger her.

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2006 kl 21:00


Oi, det var en gammel og død tråd som ble vekt til live igjen ja :)
Og med noen gode tanker der Priskilla :)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2006 kl 21:30


Jeg surfet bare rundt på ulike temaer... så ikke på datoene.
Kanskje han Larss er logget ut for godt?
Ja, ja...

Men takk for responsen.

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2006 kl 23:07


Det er en god stund siden Larss har vært aktiv. Men det kan jo tenkes han stikker innom igjen.
Synes det er bra at gamle tråder blomster opp igjen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen