Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvem drepte Jesus?
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2004 kl 21:28
Hvem drepte Jesus?


Johannes evangelium 10, versene 17 og 18.

« Derfor elsker Faderen meg, fordi jeg setter mitt liv til for å ta det igjen. Ingen tar det fra meg, men jeg setter det til av meg selv. Jeg har makt til å sette det til og jeg har makt til å ta det igjen ; dette bud fikk jeg av min Fader.»



Noen mennesker lærer at det var djevelen som tok livet av Jesus, noen sier at det var jødene og andre at det var romerene, men dette er feil. Dersom ikke Jesus frivillig gav sitt liv og det var Gud som selv hadde tatt seg ut et lam til brennoffer ( 1. Mos. 22, 5 – 8) ( Joh. 1, 36) ( 2 Mos. 12,3) finnes det ingen frelse. Her var det Gud selv som tok ut det lyteløse lam til soning for all verdens synd. 2. Kor. 5, 18 – 19. Kol. 1. 19 – 22

Forbildene I GT forteller klart hvem det var som ofret og gjorde soning for folkets synd. 3. Mos. 16, 5 – 11 og 15 – 17 og 30 – 34.

Dette var forbildet, så går vi til Hebreerbrevet 7, 26 – 27 der Jesus nå er oppfyllelsen av GT s forbilledlige yppersteprest og videre til Heb. 9. 11- 12 og 23 – 24. Vi kan og ta med Heb. 2, 10 der det fortelles at det var Guds vilje gjennom lidelse å fullende vår frelses høvding!



Romerene, var det de som drepte Jesus, vi vet at jødene hadde ikke lov å avlive noen av den romerske okkupasjonsmakt. Johannes 18, 28 – 32. Det kan derfor se ut som om jødene angav ham og romerene drepte ham. Men ser vi hva Jesus selv sier i versene 10 og 11 fortelles det der at Pilatus og de romerske soldatene bare var redskaper i Guds hånd til å gjøre hans vilje og versene i kap. 19, 31 – 37 forteller at Gud hadde full kontroll over hver minste detalj.



Vi kan vel også i et anfall si at det var oss som drepte Jesus fordi vi alle er syndere. Det høres jo ydmykt ut, men det er ikke sant. Vi er muligens den indirekte årsak til at Jesus måtte dø, men vi drepte ham ikke. Årsaken var at Gud elsket oss selv om vi var synder Joh. 3,16” for så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn… ” Rom. 5, 8 ” men Gud viser sin kjærlighet mot oss ved at Kristus døde for oss mens vi enda var syndere…”

Årsaken til at Jesus måtte gi sitt liv var Guds kjærlighet til en fortapt verden !!

Guds kjærlighet og den alene var drivkraften bak Golgata, menneskene synder kunne ikke drive Jesus til å gi sitt liv det var Guds kjærlighet som gjorde det. 1. Joh. 4, 9 – 10

Det som skjedde på Golgata var en demonstrasjon av Guds evige kjærlighet til en syndefull menneskeslekt og den som sier noe annet er en løgner!



Apropos løgnere så er det noen som sier at Djevelen drepte Jesus, det er bl.a. Hagin, Eckman og mange andre innenfor det som feilaktig kalles trosbevegelsen. De bygger på det som kalles JDS læren og stammer fra en vranglærer ved navn Kanyon. ( Jesus died spiretly) ( Jesus døde åndelig)

Denne lære går i korthet ut på at Jesus fikk djevelens natur, var gjennom syndfull og derfor ble drept av Satan. Så ble han av Satan tatt med ned I helvete og det var først der, etter inngripen av Faderen, at Jesus beseiret den onde og overvant demon - hærene.

De bygger mye av dette på 2. Kor. 5, 21 ” Han som ikke visste av synd har han gjort til synd for oss for at vi , i ham, skulle bli rettferdige for Gud.”

Se ( 3. Mos. 1, 1 – 9) og alle andre steder det tales om offers kvalitet.

Nå er det slik at substantivet synd på hebraisk er det samme ord som brukes om synoffer fordi når synden ved håndspåleggelse ble lagt på offeret ble offeret, selv om det var lyteløst, betraktet som synd. Da offeret så døde hadde synden fått sin straff, døden.



Denne lære viser at dens forfekter er uten enhver form for kunnskap både i den nye og den gamle pakt, at de er totalt blottet for gudsfrykt og er den ondes tjenere!



La oss ut fra Skriften se på noen få steder der det går klart fram hvorledes den onde forholdt seg til Jesu død og til Golgata. Vi starter ved begynnelsen, Jesu fødsel. Les Matteus 2, 16 – 20. Her ville den onde drepe Jesus som spedbarn, jmfr. Mose fødsel.

Går vi videre kan vi lese Matt. 4, 3 – 11 der djevelen ville gi Jesus veden uten Golgata, selvsagt var dette en løgn.

Vi kan gå til Jesu egne ord I Matt 16, 21 – 23 der den onde brukte Peter til å friste Jesus og Jesus kommuniserer direkte med den onde.

Videre ser vi på Golgata hvorledes djevelen vil friste Jesus til å stige ned av korset igjen. Matt 27, 38 – 44 og Lukas 23, 39.

Steder som der folket to ganger vill gjøre ham til konge, steder der fariseeren vill få ham inn på sitt parti og stedet der disiplene ville byde ild falle ned fra himmelen for å straffe Samarias befolkning som ikke ville ta imot ham fortelle alle om djevelens mange forsøk på å få Jesus til å vike av fra sin vei til korset.

Djevelen motarbeidet Golgata -verket med alle mulige midler, men var maktesløs, Guds kjærlighet til oss var sterkere enn alle anklager, fristelser og motargumenter han kunne komme med.

Nå omtaler og demonstrerer det profetiske ord og hele det gamle testamentet Golgata fra alle sider, Jesus forteller dette selv til disiplene som var på vei til Emmaus. Lukas 24, 25 – 27, men klarest er det vel i Esaias 53. Dette kapittelet talewr profetisk om den dag Israel tar imot sin Messias. Versene 5 til 10 forteller klart hvem som sto bak Golgata ”… Det behaget Herren å knuse ham…herren lot våres alles misgjerninger ramme ham…straffen lå på ham for at vi skulle ha fred…”

www.nettmenigheten.com

[Edited on 9-4-2004 by Larss]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen