Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvilke er "kristne" trossamfunn?
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-3-2004 kl 00:04
Hvilke er "kristne" trossamfunn?


Dette er et interessant tema jeg gjerne tenker litt på, hvilke trossamfunn er egentlig kristne?

Dette er ikke ment å være en "hetse-tråd", men snarere en vei til oppklaring og opplysning. Det er selvfølgelig lov å komme med sine egne meninger, men håper at alt gjøres på en saklig måte.

Vi vet at verken Jødedom/Judaisme eller Islam er kristne trossamfunn, det samme med de mange østlige religioner og filosofier... Blant de som kaller seg "kristne" trossamfunn finnes det likevel mye ulikt, (både i lære og form). Her i Norge har vi en rekke protestantiske trossamfunn, f eks lutherske, frikirkelige osv. I tillegg har vi noen få katolske og ortodokse trossamfunn. De fleste vil nok samstemme i at disse er å regne for "kristne" trossamfunn..(?) Andre trossamfunn igjen fremstår ofte som "mindre" godtatt/akseptert av det store kristne fellesskap, tenker spesielt på Adventistene, Jehovas Vitner og Mormonkirken... (foruten de mange andre "moderne" gjerne amerikanske trossamfunnene)

Alle disse kaller seg selv kristne, (JV kaller seg sågar "de eneste sanne kristne";), hadde vært interessant å høre hva meddebattantene mente om de ulike trossamfunnene, og hvilke teologiske skiller som finnes. På en eller annen måte må jo den teologiske oppfatning/basis til et trossamfunn, enten definere dette som "kristent" eller "ikke-kristent" trossamfunn..(?)

[Edited on 23-3-2004 by Mlehu]

[Edited on 23-3-2004 by Mlehu]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 24-3-2004 kl 03:02
Rett kristen?


Istedet for å si noe om hvilken menighet jeg anser som er en rett kristen menighet eller ikke, så har jeg lyst å dele litt om hvordan jeg selv tenker, når jeg skal orientere meg i menighetslandskapet for å finne en menighet, som etter min mening, ser ut til å være sunn og god.

I utgangspunktet så er det troen, slik den er definert i trosbekjennelsen(e) som først og fremst forener eller skiller i mellom de kristne og "alle andre".

Jeg tenker da særlig på den Nikenske og den Apostoliske trosbekjennelse, og de som ble utformet i oldkirken. (se på: http://www.dmmh.no/~ses/www-ses/kh/konfk/trosbekjennelser.ht... )

Trosbekjennelsen beskriver jo kjernen i den kristne tro, og er det første og viktigste kriteriet på om man kan kalle seg for en kristen eller ikke.

Med andre ord: Dersom noen motiser, eller fornekter på noe av kjernepunktene i den kristne tro, uttrykt i trosbekjennelsen, så kan ikke jeg anse dem som kristne.

Det neste jeg ser etter, er om de som kaller seg for kristne, har bibelen som sin høyeste autoritet i alle spørsmål som har med lære og forkynnelse å gjøre.

Jeg ser da etter om de har noe i tillegg til, eller noe som står over, bibelen i autoritet og betydning. Dette kan f.eks være tillegsskrifter (eks Vakttårnet) og/eller tilleggsåpenbaringer (eks Mormonerne), eller nålevende personer som "taler i Guds sted" (eks. Paven). Dersom noen setter det "profetiske ord" eller åpenbaringer høyere enn Guds eget ord, så vil disse også falle igennom denne testen. (Eks endel karismatiske miljøer.)

Jeg vil så spesielt rette oppmerksomheten mot forkynnelsen av korset blodet og frelsen. Jeg vil forsikre meg om at de forkynner frelse av bare nåde, ved tro. At forsoningen skjedde på korset, at Jesus Kristus gav sitt liv og sonet hele verdens syld, og at det er i kraft av Jesu Kristi blod vi kan bli frelst.

Deretter så vil jeg se på om de forkynner rett om "mindre" ting i Guds ord. I saker som Homofili, Hor, abort, og kvinnelige eldste/prester.

Jeg vil til slutt sjekke om de har latt seg lure, involvere i noen form for New Age aktig, eller okkult praksis i sin omgang med det Åndelige. (Eks. meditasjon, hypnose, manifestasjoner som ikke er nevnt i Guds ord osv).

Dette er det jeg selv ser etter for å finne "min" menighet.

Spørsmålet mitt blir da: Kan man være en kristen og samtidig være tilhenger av kvinnelige eldste?

Kan man være kristen dersom man er involvert i det som jeg definerer for New Age påvirkning? (Eks Inner Healing, "gå tilbake til barndommen for å løse "forbannelser i fra fortiden", oppleve å miste kontrollen over seg selv, og oppføre seg unormalt/ukontrolert på møter osv.)


Guds fred
Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-3-2004 kl 13:13
Enig med Gunnar


that's all I have to say, men ville satt dette med det okkulte lengre opp på listen.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen