Larss
Juniorveteran
Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet
|
|
Anklagerens alternativ. (Bibelundervisning/vinesbyrd)
Anklagerens alternativ.
Heb. 11 «Da noen tid var gått bar Kain frem for Herren et offer av den nye grøde...»
Det første offer som ble brakt frem for Gud ble brakt fram av Kain. Han var ikke troende på samme måte som Abel, det viste seg senere, men han var
den første som ofret. Dette viser at mennesket, selv den som ikke trodde Gud, etter fallet er uhelbredelig religiøst, dette er et resultat av
syndefallet.
Kain bar frem det han selv hadde slitt med og det han selv hadde til mat, som om Gud trengte mat som et menneske. Kain hadde ” skapt” Gud i et
menneskelig bilde - lik seg selv!
Mennesket er uhelbredelig religiøst, kommunisme, psykologi og annet har jo forsøkt å renske dette ut uten å lykkes. Det nytter ikke for Djevelen å
gjøre mennesket ”ikke religiøst” han må derfor gi det en erstatning, et alternativt evangelium.
Nå vet Anklageren godt at den beste løgn er den som inneholder mest ”sannhet” og for mennesker oppvokst i den kristne kultursfære lar han selvsagt
sitt evangelium inneholde mest mulige sitater fra Bibelen og fra Jesu egne ord. Disse tas selvsagt ut av sin sammenheng og misbrukes slik at han får
forkynt, som Paulus skriver, et forvrengt evangelium.
Vi ser jo klart at Anklageren ikke engang ser seg for god til å misbruke skriften når han skal friste Jesus - det står skrevet sa han, det står atter
skrevet svarte Jesus… Nå er det ikke slik at Skriften selv går imot Skriften, Anklageren hadde tatt ut av sammenhengen ting som nok talte om Messias,
men hørte til en annen tid.
Slik er det også i dag, den pakt vi lever i, Menighetens tid eller Åndens nye vesen er det ord Gud i dag står bak. Når Anklageren så bruker ord fra
lovens tid eller fra evangeliet om Riket er dette misbruk av Ordet og stadfestes ikke av Herren. Bruk av loven fører til motløshet fordi intet
menneske kan holde den og vi får heller ikke noe hjelp av Herren til det – tvert imot ” loven virker vrede og dere er skilt fra Kristus dere som vil
rettferdiggjøres ved gjerninger!”
Rikets evangelium oppfylles heller ikke før Riket er et faktum, derfor fører dette også til motløshet da det ikke oppfylles, det fremstiller enten en
avmektig Gud eller et kristenfolk som ikke er i den skikk at løftene kan oppfylles.
En annen ting er at også i vår tid kan vi få oppleve å få ”smake den kommende verdens krefter”, men det er forskjell på det og det å leve i den
kommende verden!
På Paulus tid leser vi om ”judaistene” som reiste etter Paulus og angrep de nyfrelste hedningene med krav om at de skulle omskjæres og holde Mose lov,
og til tider sto Paulus helt alene mot resten av kristenheten – selv Barnabas ble revet med av deres hykleri - Johannes åpenbaring kaller dette for
Djevelens ( Anklagerens ) synagoge. – de som sier de er jøder, men ikke er det.
Underlig nok så finner vi ikke denne striden i menighetene i dag og spørsmålet er da hvilken retning som har seiret – troen eller gjerningene?
Paulus skriver at den som vil leve gudfryktig i Kristus Jesus skal bli forfulgt og et annet sted ” Dersom jeg forkynner omskjærelse hvorfor forfølges
jeg da ennå?”
Det religiøse mennesket, lik Kain, er selvfølgelig klar over hva som er rett og hva som er galt – synden er universell og skyldfølelse er et stort
problem i verden i dag selv om verden som sådan fornekter både Gud og Bibel.
Forkynner jeg da moral og etikk ”taler jeg av verden og verden hører meg.” Verden er enig med meg og om jeg da i tillegg taler mye om at jeg selv
kommer til kort er verden svært fornøyd fordi jeg da ikke gir dem verre samvittighet enn de har fra før – snarere bedre for da er de litt bedre enn
meg!
Derfor er det er godt alternativ for Anklageren når evangeliet om moral og etikk forkynnes – da er Anklageren i sitt ess for da vil jo alle innrømme
at han har rett og Han har da drøssevis av forkynnere i sin tjeneste selv om de selv tror at de tjener Gud.!!
Paulus skriver om jødene at de hadde ”nidkjærhet for Gud, men uten skjønnsomhet og at jødene søkte loven ved gjerninger og ikke ved tro – derfor gikk
de feil!”
En kan altså ha både nidkjærhet for Gud og gjøre en masse ”gode gjerninger” og allikevel forkynne et Anklagerens evangelium!!
Den gang jeg sto i arbeid blant unge mennesker som Herren løste fra narkotika og alkohol og satte ut i sin frihet ble jeg beskyldt for å forkynne for
mye nåde. Det ble fremholdt at nådeforkynnelsen førte til at folk fortsatt kunne leve i synd . Disse nyfrelste ungdommene som før levde i
prostitusjon, alkohol, narkotika, ran og innbrudd som hadde fått et nytt liv og levde mer i pakt med det å elske Herren sin Gud og sin neste som seg
selv enn noen andre jeg har sett . Det paradoksale var at de som anklaget dem bekjente selv offentlig at de syndet daglig i tanker, ord og gjerninger
og kjente den onde lyst i sitt hjerte . De så ut til å slå seg til ro med at dette var det ikke noe å gjøre med selv om Ordet sier :” Skal vi holde
ved i synden for at nåden skal bli enda større? Langt derifra, vi som er avdød fra synden hvordan kan vi da fortsette å leve i den?”
Nå sier jeg ikke at den frelste aldri synder for :” Om noen synder har vi en talsmann hos Faderen…. Og dersom vi bekjenner våre synder … Det jeg sier
er at det er bare Guds nåde som er mektig nok til å opptukte oss til å fornekte ugudelighet og til å leve tuktig og rettferdig i den nærværende
verden.
Og nettopp denne nåde var det Anklagerens forkynnere ville ta fra disse nyfrelste unge slik at de skulle havne tilbake i synden igjen!! ” Vi er ikke
uvitende om hans tanker.
Ser vi på Bibelen totalt ser vi at i motsetning til andre krøniker fra gammel tid blir Guds høvdinger og sentrale personer i Hans rike fremstilt med
alle sine feil og mangler. Dette er fordi det er bare en vei til gudsliv og det er nådeveien. Gjennom hele frelseshistorien er det en ting Gud peker
på og en ting han arbeider for og det er at mennesker skal innse at det er bare av nåde det er mulig å bli frelst og at det er bare av nåde en kan bli
brukt av Gud eller motta velsignelse og hjelp. Den enkelte av oss, hvem det så er, har bare en eneste ting å trøste seg til og det er at vi er elsket
av Herren og at med all vår ufullkommenhet er vi av Gud plassert i den fullkomne – i Kristus. 1.Kor. 1, 30 : ”Av Ham er dere i Kristus Jesus som er
blitt oss til visdom fra Gud, rettferdighet, helliggjørelse og forløsning.”
Og : ” Her er ikke jøde eller greker, trell eller herre, mann eller kvinne – vi er alle en i Kristus Jesus.”
Nåde er den eneste vei til himmelen og nåde er eneste vei fra himmelen til oss for det Gud ønsker å gi eller være for oss og gjennom oss. Dette var
det som stanset Paulus på veien til Damaskus og det var dette han kjempet for resten livet. Paulus hadde lykkes mer enn de fleste på gjerningenes vei
og hadde mer enn de fleste det han kunne sette lit til rent menneskelig, men det aktet han for søppel mot det han nå hadde sett og mottatt. ( Filip.)
Paulus har et syn på Guds nåde som nok er annerledes enn det menneskelige nådebegrep. For Bibelen og Paulus er ikke nåde bare tilgivelse, men en
livsforvandlende kraft - sterk nok til å forvandle ethvert menneske uten unntak, “ For Guds nåde er åpenbart til frelse for alle mennesker idet
den opptukter oss til å fornekte ugudelighet og til å leve tuktig og rettferdig i den nærværende verden!!” Frelst av nåde og bevart av nåde og for ham
var også kall og tjeneste nåde. “ Av Guds nåde er jeg den jeg er og Hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves. Jeg har arbeidet mer enn de alle, dog
ikke jeg - men Guds nåde som er med meg!!” (1.kor.15)
Paulus kjempet for at menighetene skulle legge fra seg all loviskhet og når han forkynte talte han om at han ikke ville vite noe annet iblant dem en
Jesus Kristus og Ham korsfeste. …hvem har forgjort dere, dere som fikk Kristus malt for deres øyne som korsfestet..” skriver han til galaterne og han
lyser to ganger forbannelse over dem som forkynner et annet – et forvrengt – evangelium.
Paulus var klar over at mennesket etter fallet hadde mistet sitt gudsbegrep og derved hadde en ond religiøs natur og at alt annet en Kristus og hans
nåde bare var til tilfredstillelse for denne og ikke hadde noen evighetsverdi.
Paulus visste også at evangeliets største fiende nettopp var slike istedenfor-evangelier og selv om han på denne måten ofte ble stående som fiende av
dem han elsket kjempet han mot det av hele sin makt.
Samme hvilket syn vi har må vi innrømme at den onde – Anklageren – slett ikke har noe imot religiøs virksomhet. Selvsagt gleder han seg når han får
mennesker fanget i et nett av religiøsitet og det er det samme for ham om nettet kalles islam, budisme eller kristendom bare maskene er så tette at
ingen slipper unna. Nettet er så viselig konstruert at jo mer en ærlig sjel kjemper jo mindre blir maskene, derfor må mennesket velge mellom tre
muligheter – utslette seg selv – gå bort fra Gud eller bli en hykler. Innenfor den kristne kultursfære bruker han selvsagt da som oftest en
fariseerisk tolkning av Mose lov – husk at :….Skriften har lagt alt innunder synd…” og som dem henviser han til at dette er en lov gitt av Gud selv. ”
Dødens tjeneste inn hogd på steintavler..” er et ypperlig middel til å drepe de som har fått liv.
Jesus sier selv til fariseerne at de hadde Djevelen til far og at de gjorde hans gjerninger. Tenk det, med all sin lovoppfyllelse, gode gjerninger,
sine allmisser, sitt engasjement i Moses, Messias og profetene hadde de Anklageren til far , gikk hans ærend og gjorde hans gjerninger.
Skrevet av forkynner Dag Arneson som har fått se flere hundretalls rusmisbrukere og unge mennesker komme til frelse bla. gjennom driften av Kvan
Kristensenter før det ble kuppet av trosbevegelsen, og kort tid senere smuldret sammen.
|
|
Lionheart
Seniorveteran
Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet
|
|
Hei lars
Jeg har et par små problemer med det du skriver.
Ja, jeg vet at vi vlir frelst av nåde ved tro. Det er det ikke spørsmål om engang, og jeg står ved Bibelens side når den sier at selv troen er en gave
fra Gud, så vi ikke skal ha noe å rose oss av, i oss selv.
Det jeg bekymrer meg for når slike prekener kommer, er det lett for at kristendommen blir gitt en slags Kardemomme-lov: Du kan gjøre hva du vil så
lenge du ikke gjør andre noe vondt.
Nå er det engang slik at det å ha sex før ekteskapet gjør ikke menneskene noe vondt, det er tvert imot bevist at sex er godt for helsen. Det betyr
ikke at fordi loven av den gamle pakt sier: "Du skal ikke drive hor" så skal vi ikke bry oss om det lengre!
Det er forskjell på å vandre i Ånden, så vi gjør det som er vår himmelske Fars vilje og det å ønske å gjøre seg selv rettferdig! Vi er ikke under
vreden, det stemmer. Vi er under nåden, men vi skal ikke misbruke den nåden til å gjøre det som er synd!
Jesus sier også at "Ikke alle som kommer til Meg og sier Herre! Herre! skal komme inn i Guds rike, men dem som gjør Min himmelske Fars
vilje!"
Hva er Guds vilje? Jo, Guds vilje er det gode, fordi Gud er god. Skulle vi gjøre opprør mot Guds vilje fordi vi er under nåden? Slett ikke! For hvor
stor er ikke den synd å ta lett på Jesu soningsoffer?
Er ikke lydighet mot Gud en frukt av Guds Ånd?
Det er ikke slik at jødene ble frelst ved gode gjerninger før Jesus kom til jorden heller! De ble frelst ved tro, da som nå. Det sier Paulus helt
klart og tydelig, men samtidig sier Jakob at våre gode gjerninger og vår standhaftighet i kamp mot fristelser vitner om vår tro. Og dette er ikke noe
som strider imot Guds nådes evangelium, for Jesus sier selv at den som tror Ham men ikke bekjenner Ham for menneskene, skal selv fornektes av Herren
så han ikke kan gå inn i Guds rike.
Bekjennelse er en gjerning, en Åndens gjerning idet Han styrker oss så vi kan modnes. Fornektelse av troen er den første virkelige fristelse de aller
fleste nyfrelste møter.
Det som er med evangeliet er at det forkynner ikke frihet til å synde, men frihet fra fordømmelse på grunn av vår synd, slik at når vi synder så kan
vi bekjenne vår synd for Gud så Han tilgir oss vår skyld og reiser oss opp igjen på beina.
Jeg skulle gjerne gitt mange bibelsitater her, men pcen her funker bare delvis og hevder at den ikke har nok minne til å åpne Internet Explorer i et
nytt vindu.
|
|
Larss
Juniorveteran
Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet
|
|
Når det gjelder hva jødenes frelse gikk ut på kan jeg (og jeg vet at også Dag kan det) svare ja, og nei.
Det var nemlig flertallet, som trodde på lovene og reglene, og så var det et mindretall som trodde og bekjente seg til Jesus, selv om han ikke var
født.
Og som vi alle vet var verket på Golgatha (hodeskallefjellet) fullbrakt, og hadde ikke bare fremadvirkende kraft, men også tilbakevirkende kraft!
Så Dag prøver ikke her å si at det ikke eksisterte de rettroende som trodde på Jesus (som jeg ikke i farten husker hva blir kalt i gamle
testamentet), men at dette var synet til de som ikke så framover, og er forsåvidt fortsatt idag synet til flertallet av jødene.
Er det noen her som husker hva Jesus heter i GT? Jeg vet det er Gud-etellerannet, men husker ikke i farten hva.
|
|
solbu
|
|
Sitat: | Originally posted by Larss
Er det noen her som husker hva Jesus heter i GT? Jeg vet det er Gud-etellerannet, men husker ikke i farten hva. |
Messias
|
|
Larss
Juniorveteran
Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet
|
|
Hehe, nei det var ikke Messias jeg tenkte på...
Det er mulig dette er kontroversielt (det vet jeg egentlig ikke), men jeg har altid hørt at et navn som brukes i gamle testamentet, tror det er Gud
Herren, da er snakk om Jesus.
Det står blant annet noe om at det ble holdt råd i himmelen, der "det navnet" sa seg villig til å påta seg oppgaven. Men jeg husker ikke
helt hvor det står, så ikke ta det for god fisk.
Jeg skal undersøke det nærmere og skrive om det da...
|
|
Lionheart
Seniorveteran
Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet
|
|
Når det er snakk om profeter
og andre som ser Gud, så ser de Jesus. for Jesus sier at ingen har sett (med øynene) Faderen. Ergo har de sett Jesus.
Jesus blir ofte omtalt som "Herrens Engel" i GT. Dette tydeliggjøres i Hermon forlags Bibel. Der viser Jesus seg som Herrens
"Engel" når Han viser Seg for Josva før Josvas første slag, i dommernes tid som "Engelen" under treet som venter på Gideon osv.
Jeg vet at Jesu offer også hadde virkning for fortiden, ellers hadde jo alle som var døde før Jesu soningsoffer vært fortapt. Hvordan kunne Jesus da
si at Abraham, Isak og Jakob er hos Gud, sant.
Slik jeg ser det har du egentlig ikke svart på innlegget mitt men tatt en digresjon .
Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.
1Joh 4,10
|
|
Larss
Juniorveteran
Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet
|
|
Lionheart. Jeg er både enig og uenig med deg. Det står jo skrevet:
"Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke igjen tvinge inn under trelldommens åk. 2 Jeg, Paulus, sier dere: Hvis
dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus gagne dere det minste. 3 Jeg erklærer igjen at enhver som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele
loven. 4 Dere som vil bli rettferdige for Gud ved loven, er skilt fra Kristus, dere er falt ut av nåden. 5 Men vi holder oss til troen, og ser ved
Ånden fram mot den rettferdighet som er vårt håp. 6 For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare
tro, virksom i kjærlighet. 7 Dere begynte løpet godt. Hvem er det som har hindret dere i å være lydige mot sannheten? 8 Det er ikke han som kalte
dere, som overtaler dere til dette. 9 Litt surdeig syrer hele deigen! 10 Men Herren gir meg den tillit til dere at dere ikke vil tenke annerledes enn
jeg. Den som forvirrer dere, skal få sin dom, hvem han så er. 11 Om det er slik, brødre, at jeg også i dag forkynner omskjærelsen, hvorfor blir jeg da
forfulgt? Da er jo korsets anstøt tatt bort. 12 Måtte de bare skamskjære seg, disse som setter dere opp! 13 Dere er kalt til frihet, brødre. La bare
ikke friheten bli et påskudd for den syndige natur, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven blir sammenfattet i dette ene bud: Du skal
elske din neste som deg selv. 15 Men når dere biter og glefser etter hverandre, så pass dere, så dere ikke ødelegger hverandre!
Ånden og menneskenaturen
16 Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur. 17 For vår onde natur står med sitt begjær Ånden imot, og
Ånden står imot vår onde natur. De to ligger i strid, slik at dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil. 18 Blir dere drevet av Ånden, da er dere
ikke under loven. 19 Det er klart hva det er som kommer fra vår onde natur: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse og trolldom, fiendskap, strid,
rivalisering, sinne, selvhevdelse, stridigheter, partier 21 og misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Som jeg har sagt før: De som gjør
slikt, skal ikke arve Guds rike. 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 tålsomhet og
selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven. 24 De som hører Kristus til, har korsfestet sin onde natur med dens lidenskaper og lyster. 25 Har vi
fått livet ved Ånden, så la oss også leve ved Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet, så vi egger hverandre og blir misunnelige"
Beklager at jeg gir så lange Bibelsitater, men Bibelen kan oftest ikke leses utifra en-setnings utdrag.
|
|
|