Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvor kommer ondskapen fra?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2015 kl 03:01
Hvor kommer ondskapen fra?


I det siste har det vært en del diskusjon i media vedrørende en ny bok om Utøya-tragedien.

I boka hevdes det at det som hendte var en straff fra Gud. Hvordan skal man forholde seg til slikt?

Selv skal jeg ikke påta meg å gi noe fullstendig bibelsvar om emne, men ett bibel-vers ble jeg minnet om:

Jesaja 45,7:

"Jeg former lys og skaper mørke, jeg stifter fred og skaper ulykke. Jeg, Herren, gjør alt dette."

Luther skal også ha sagt noe om at "satan er Guds lenkehund." Gjengitt etter hukommelsen.

Og tanken var nok da at det onde kommer fra satan og ikke kan utbre seg mer enn det Gud tillater.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2015 kl 08:34


Om vi leser Guds ord så kan vi se at Gud tar ansvar for skaperverket og alt i det, samtidig er alt skapt i frihet.

Enhver er ansvarlig for hva en selv velger å gjøre men Gud tar allikevel ansvaret fordi Han skapte i utgangspunktet, ingen ba om å bli skapt. Farao selv valgte å ikke ta til seg sannheten men forherdet sine følelser imot rett mens Gud sa Han forherdet Faraos hjerte. Gud er rettferdig.
Ser vi i Jobs bok kan vi se at Gud tillater Satan å regjere som han vil men inntil en grense, menneskene som bevitner Satans gjerninger sier i sin vantro det er Gud som gjorde det.

Om vi ser kampen imellom godt og ondt er det, det onde som anklager godt for ondt og ondt har fått av godt tildelt denne jord fritt inntil visse grenser for å bevise sine anklager. En av grensene er at det skal for mennesker dreie seg om fritt valg av tro innerst inne. Med andre ord kan ikke Satan avsløre at Gud faktisk er til, ei heller at han er til.

På denne jord ser vi at mennesker kommer ut av forstandighet ved mangel på tro og blir uten grenser, ja uten lov. Kjærligheten blir kald, med andre ord kyniske følelser om rett og galt hvor egoet og stoltheten blir drivkraften. Utøya tragedien er, tror jeg ett resultat av mangel på tro i samfunnet. Det straffer seg av seg selv å ikke søke sannheten og rettferdigheten. Vi for alle vill som får og følgene av det har konsekvenser. Kan vi se de?

Ser vi på hva ondt vi mennesker gjør så kommer alltid det onde fra tanker og følelser i ens eget hjerte, ingen kan skylde på ens neste. Guds ord sier at ondt kommer av hva vi tenker og føler, og danner grobunn for i våre valg. Med andre ord skapes det ondt i oss selv, vi har feil Herre/ Konge/ Gud i vårt liv.

Men alt dette spilles opp av den onde som ønsker i siste instans tilbedelse i stedet for Gud, han ønsker å fremstå som menneskehetens håp i denne verden og bedrar mennesker ved å forvirre og fange mennesker i en religiøs form, lignet opp imot Guds styreform. Nå splitter han og skaper mere hat og forvirring slik at han kan stå frem med sitt endelige, i rett tid før Jesu andre komme.
I så måte valgte Eva og Adam en annen Herre enn Gud og dermed ble Satan denne verdens Herre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2015 kl 01:52


Sitat: skrevet av LeifG  

Ser vi på hva ondt vi mennesker gjør så kommer alltid det onde fra tanker og følelser i ens eget hjerte, ingen kan skylde på ens neste. Guds ord sier at ondt kommer av hva vi tenker og føler, og danner grobunn for i våre valg. Med andre ord skapes det ondt i oss selv, vi har feil Herre/ Konge/ Gud i vårt liv.

Det er nok mye sant i det du sier der LeifG.

En annen mulighet kan også være direkte demonbesettelse, det onde blir da noe som inntar mennesket utenfra.

Det er ikke så mye snakk om demonbesettelse i vår tid, men det er jo litt rart for det er jo veldig fremtredende i den

bibelske virkelighet. Så hvorfor skulle dette være så mye annerledes i dag?

I frafallstider som vi ser i dag så tror jeg nettopp demonbesettelse kan være en mulighet,

for ingen er vel mer åpne for ånd-besettelse enn de som er falt fra Herren og dermed har fått et tomrom i sitt indre.

Tror nok at det kan være en del av dette i samfunnet også i vår tid ja, men her til lands går det vel som oftest

under radaren siden svært få lenger har noen tro på det, det er blitt et tabu.

Har du noen erfaring med dette?

[Redigert den 6-9-2015 kl 05:08 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-9-2015 kl 08:18



Jeg syntes jeg fikk et godt svar på hvordan satan jobber. Han er en mester
i "kamuflasje". Jeg leste Book of Adam and Eve I og her var det en berettelse
om hvordan satans skapte "Guds lys og herlighet", hvorpå Adam gikk inn og
ble lurt, enda han tidligere hadde blitt lurt av satan. Men han "gikk fem på".

Det viste meg at satan kunne lage en parallell som forledet mennesker, ja nesten
hele jordens befolkning.


Sitat:

Chapter XXVII - The second tempting of Adam and Eve. The devil takes on the form of a beguiling light.

1 When Satan, the hater of all good, saw how they continued in prayer, and how God communed with them, and comforted them, and how He had accepted their offering—Satan made an apparition.

2 He began with transforming his hosts; in his hands was a flashing fire, and they were in a great light.

3 He then placed his throne near the mouth of the cave because he could not enter into it by reason of their prayers. And he shed light into the cave, until the cave glistened over Adam and Eve; while his hosts began to sing praises.

4 And Satan did this, in order that when Adam saw the light, he should think within himself that it was a heavenly light, and that Satan's hosts were angels; and that God had sent them to watch at the cave, and to give him light in the darkness.

5 So that when Adam came out of the cave and saw them, and Adam and Eve bowed to Satan, then he would overcome Adam thereby, and a second time humble him before God.

6 When, therefore, Adam and Eve saw the light, fancying it was real, they strengthened their hearts; yet, as they were trembling, Adam said to Eve:—

7 "Look at that great light, and at those many songs of praise, and at that host standing outside who won't come into our cave. Why don't they tell us what they want, where they are from, what the meaning of this light is, what those praises are, why they have been sent to this place, and why they won't come in?

8 If they were from God, they would come into the cave with us, and would tell us why they were sent."

9 Then Adam stood up and prayed to God with a burning heart, and said:—

10 "O Lord, is there in the world another god besides You, who created angels and filled them with light, and sent them to keep us, who would come with them?

11 But, look, we see these hosts that stand at the mouth of the cave; they are in a great light; they sing loud praises. If they are of some other god than You, tell me; and if they are sent by you, inform me of the reason for which You have sent them."

12 No sooner had Adam said this, than an angel from God appeared to him in the cave, who said to him, "O Adam, fear not. This is Satan and his hosts; he wishes to deceive you as he deceived you at first. For the first time, he was hidden in the serpent; but this time he is come to you in the likeness of an angel of light; in order that, when you worshipped him, he might enslave you, in the very presence of God."
13 Then the angel went from Adam and seized Satan at the opening of the cave, and stripped him of the pretense he had assumed, and brought him in his own hideous form to Adam and Eve; who were afraid of him when they saw him.

14 And the angel said to Adam, "This hideous form has been his ever since God made him fall from heaven. He could not have come near you in it; he therefore transformed himself into an angel of light."

15 Then the angel drove away Satan and his hosts from Adam and Eve, and said to them, "Fear not; God who created you, will strengthen you."

16 And the angel left them.

17 But Adam and Eve remained standing in the cave; no consolation came to them; they divided in their thoughts.

18 And when it was morning they prayed; and then went out to seek the garden. For their hearts were towards it, and they could get no consolation for having left it.




[Redigert den 6-9-2015 kl 08:48 av Viking]

[Redigert den 6-9-2015 kl 08:53 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2015 kl 09:33


Fallet er og skjedde en gang, da Eva tok eplet og Adam med. Det var da de valgte Satan som sin Herre og dannet fallen syndig natur som ham. Om vi ser etter i 1. Mos kap 3 så er fallet der komplett ved at Eva velger å tro en løgn fordi hun føler seg som sin Far (Gud) i den, udødelig og med alle muligheter. Stoltheten over sitt fantastiske nyoppdagede Jeg er fallet og Adam blir med henne, Gud er ikke lenger deres Far men Satan er fra da av. De bøyde seg der for hans tanker, følelser og naturs ånd, Eva fikk de tre fristelser i en og samme stund som Jesus ble fristet tre ganger i ørkenen. Han falt ikke, hun falt der og da fullstendig og endelig for alle.

Leser vi ha som skjer med Abel og Kain så er de to retningene vi finner i dag. Kains tro er DRKKs tro, se hva Jeg gjør, se hvor flink Jeg er mens Abels tro er å stole på det Gud viser er rett vei. Abels vei er en aksept av at Gud er Skaperen og at Hans bud er veien alene.

I etterkant av fallet tok Satan over denne klode og hans oppgave er å få alle til å tilbe som Kain. Om vi har falt eller ikke sitter i vårt sinn, i vårt hjerte hvem vi følger eller ikke. Kain og Abel viser forskjellen på hva som gir grobunn for våre gjerninger.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2015 kl 09:41


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Ser vi på hva ondt vi mennesker gjør så kommer alltid det onde fra tanker og følelser i ens eget hjerte, ingen kan skylde på ens neste. Guds ord sier at ondt kommer av hva vi tenker og føler, og danner grobunn for i våre valg. Med andre ord skapes det ondt i oss selv, vi har feil Herre/ Konge/ Gud i vårt liv.

Det er nok mye sant i det du sier der LeifG.

En annen mulighet kan også være direkte demonbesettelse, det onde blir da noe som inntar mennesket utenfra.

Det er ikke så mye snakk om demonbesettelse i vår tid, men det er jo litt rart for det er jo veldig fremtredende i den

bibelske virkelighet. Så hvorfor skulle dette være så mye annerledes i dag?

I frafallstider som vi ser i dag så tror jeg nettopp demonbesettelse kan være en mulighet,

for ingen er vel mer åpne for ånd-besettelse enn de som er falt fra Herren og dermed har fått et tomrom i sitt indre.

Tror nok at det kan være en del av dette i samfunnet også i vår tid ja, men her til lands går det vel som oftest

under radaren siden svært få lenger har noen tro på det, det er blitt et tabu.

Har du noen erfaring med dette?

[Redigert den 6-9-2015 kl 05:08 av gana]



Jeg tror vi kan bli besatt men ikke uten at vi i hovedsak har forårsaket muligheten for en slik besettelse selv. Eller at vi har lagt opp til at andre nære rundt oss kan bli lurt til å bli besatt uskyldig.
En måte som er Satans måte å komme nær noen på er igjennom savn over mennesker som er døde. Her spiller han gjerne på vi slettes ikke dør, sentimentalitet og slik kommer han inn i vårt hjerte og sinn.

Å tro og deretter å følge Guds bud er iflg. Gud selv en beskyttelse imot onde krefter. Så lever man i henhold til Guds ære vil den onde fly fra deg men om man ikke fyller sitt hjerte og sinn med Guds ord som er mat vil det være ledig plass for den onde i deg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-9-2015 kl 10:30


Sitat: skrevet av LeifG  
Fallet er og skjedde en gang, da Eva tok eplet og Adam med. Det var da de valgte Satan som sin Herre og dannet fallen syndig natur som ham. Om vi ser etter i 1. Mos kap 3 så er fallet der komplett ved at Eva velger å tro en løgn fordi hun føler seg som sin Far (Gud) i den, udødelig og med alle muligheter. Stoltheten over sitt fantastiske nyoppdagede Jeg er fallet og Adam blir med henne, Gud er ikke lenger deres Far men Satan er fra da av. De bøyde seg der for hans tanker, følelser og naturs ånd, Eva fikk de tre fristelser i en og samme stund som Jesus ble fristet tre ganger i ørkenen. Han falt ikke, hun falt der og da fullstendig og endelig for alle.

Leser vi ha som skjer med Abel og Kain så er de to retningene vi finner i dag. Kains tro er DRKKs tro, se hva Jeg gjør, se hvor flink Jeg er mens Abels tro er å stole på det Gud viser er rett vei. Abels vei er en aksept av at Gud er Skaperen og at Hans bud er veien alene.

I etterkant av fallet tok Satan over denne klode og hans oppgave er å få alle til å tilbe som Kain. Om vi har falt eller ikke sitter i vårt sinn, i vårt hjerte hvem vi følger eller ikke. Kain og Abel viser forskjellen på hva som gir grobunn for våre gjerninger.


Jo, da. Ingen tvil om det. Syntes den fortellingen om Adam er spennende og viser
så godt hvor "dyktig" satan er. Vi holder han for å være en narr, men egentlig så
er han den "sleipeste" av sleipe.

Bakgrunnen til denne fortellingen er interessant. Den er bassert på gamle dokumenter funnet i midtøsten og områdene rundt. Nok om det.

Fortellingen viser hvor listig satan er fremstillt og hvorvanskelig det kan være
å avsløre han. Jeg er ikke i tvil om at denne historien er arvet fra generasjon til
generasjon. Men jeg vil ikke fremheve denne i forhold til bibelen, bare
vise til denne listige fremstilling av satans parallell babylon til Guds lære.

Både bok en og to inneholder en fin skildring av livet til Adam og Eva og
etterslekten deres frem til Noa.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen