Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva er vranlære?
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-3-2014 kl 13:44
Hva er vranlære?



Vranglære hva er det?

Wiki: Heresi, eller kjetteri er en betegnelse på tro eller meninger som avviker fra etablerte dogmer. Et annet ord som ofte brukes på norsk er vranglære. Uttrykket kommer fra en kristen sammenheng, men det kan også brukes om avvikende meninger innen andre religioner eller politiske bevegelser. Hovedtemaet i denne artikkelen er heresi i kristen sammenheng.
----------------

Kjetteri fra gammelt av, noe den katolske kirke kjempet mot, er svært ofte en lære som lå nærmere Guds lære enn det kirken hadde. Den kirkelige lære har ikke endret seg
og jeg ser all lære som er fundamentert i denne kirkelige
lære som vranglære. De fleste vil være uenig med meg, men hvis en går inn i bibelen og leser der så vil en kunne se at
kirken tolker bibelen til en annen mening enn det som er skrevet. Kan slikt bli riktig?

Som eksempel kan jeg nevne Påske feiringen.
Kirkelig påske og bibelsk påske er to forskjellige ting.
Der kirken ikke forstår bibelen rett, der omskriver de den slik at det nesten passer via omveg.

Gud har helt klart sagt at den påsken Han etablerte er den sanne påske og at den skulle feires til evig tid. Kristus forandret heller ingenting. Han oppfylte profetiene, men ikke slik at påsken skulle endres. Finnes ikke tegn til dette noen sted i bibelen.

Kirken derimot har klart å forandre på den en hel del.
Tre dager og tre netter har blitt til en dag og to netter. Et klart kjennetegn på at noe er galt.

Kristus har selv gitt Jona tegnet. Hvilken mening skulle det
ha? Skjærtorsdag, langfredag og påskemorgen er ikke
bibelsk og må sees på som vranglære.

Noen vil si at det ikke spiller noen rolle, men i det lange løp
gir en slik feiltolkning rom for større avvik som fører mange på feil spor. Hvilke dager er Guds Påske?

:)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen