Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: "Fredelig" antismittisme?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-1-2009 kl 21:56
"Fredelig" antismittisme?


Leste Dr. Michael Rache Suissa (senter mot antisemittisme) sitt meget interesange leserinnlegg i dagens Vårt Land.

Det hadde overskrift"Antisemittiske slagord" og påviser at den "fredelige" demonstrasjonen (etter flere andre som endte i gateopptøyer). "Fakkeltog for fred" for alle de politske partiene var representert ble jo sett på som en endelig "fin og verdig markering" i motsettning til gatekampene noen dager tidligere.

Men så feil kan man ta, når man ikke kan arabisk. Språk er mektig, og når "ingen" forstår hva budskapet EGENTLIG er, så kan vell ikke de skyldige holdes ansvarlig for rasistiske utsagn heller? Selv om den slags er forbudt og straffbart i Norge.

M.R. Suissa påviser nemlig i sitt innlegg:

"Under demonstrasjonen for ofrene i Gaza (fakkletoget for fred) 8 januar fikk jøder og deres venner beskjed om å holde seg unnda... To jøder som likevel våget å delta ble forulempet av ungmmer som skrek "Allah hu akbar" og Khaybar Khaybar Ya Yahud". Toget sydet av antisemmitttiske kamprop på arabisk, og noen sto endog på plakatenene deres. ... Demonstrantenes egentlig hensikt går fram av bildene som viser dem bærende på plakater med de klassiske kampropene man hører i Gaza: "Khaybar Khaybar Ya Yhud, Jeish Muhammed Sauf Ya'ud" (Oversatt: Khaybar Khaybar, I'jøder, Muhammeds hær kommer tilbake). Dette kampropet henspiller på Muhammeds massakre av den jødiske befolkningen i Khaybar i Arabia i år 629, og uttrykker et krav om utryddelse av jødenen. ... Dette er et kamprop som araberne ofte bruker i demonstarasjoner, og nå er det altså offisielt godkjent av norske myndigheter og 80 frivillige organisasjoner som et verdig utrykk for støtte til krigens ofre. Det klart antisemittiske løftet om å gjenta Muhammeds ugjerning... I det fredfylte toget kune man også høre den nyere versjonen : "Khaybar Khaybar Ya Yahud, ila Falastin Nao'ud" (Khaybar Khaybar, O'jøder, til Palestina kommer vi igjen)."

Suissa peker også det problematiske ved at små barn som skal vokse opp i "demokratiet Norge" blir opplært til at det er greit å rope slike rasistiske (antisemittiske) slagord. Skjønt de nok ikke forstår alvåret av sine ord så læres de inn.

Så lett er det altså å kamuflere hat og rasisme som "fredelig demonstrasjon". Og vi lar oss lure.
Jeg vil takke Dr. Michal Rachel Suissa for tankevekkeren. Det er helt klart at slike tilfeller utgjør en stor utfordring for det norske samfundet. Jeg sliter med å se noen god løsning, dog kanskje burde man påby at alle lovlige demonstrasjoner i Norge kun foregikk med plakater skrevet på ett av våre offisielle skriftspråk, slik at rasistiske slagord blir oppdaget og straffet etter gjeldende lov? Men et slikt forslag blir vell stemplet som lite tolerant motsatt vei igjen.

Har vi rotet oss opp i en suppe det er umulig å komme levende ut av?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-1-2009 kl 23:48


Problemet er nok ikke at enkelte medier og politikere er uvitende om disse tingene, men snarere at de prøver å fortie at det skjer slik at befolkninga holdes i uvitenhet. Dersom vi hadde hatt flere ærlige og skikkelige mediefolk og politikere i dette landet (samt akademikere) så hadde mye vært annerledes. NRK-Dagblad-etc -bastionen sitter dessverre med alt for mye makt. Dette må det opponeres mot ganske kraftig nå i fortsettelsen. Ett skritt på veien er at Dr. Suissa og de som kjenner til saken faktisk tar opp dette med medier og politikere og tvinger dem til å ta et sterkt oppgjør med det som har skjedd, samt det de selv har skrevet og sagt om saken.

Vi må slutte å trekke på skuldrene og "håpe det beste". Hele poenget med demokratiet er at vi kan si og påpeke slike graverende ting. Dersom vi også nå blir for "redde" eller "tolerante" til å si i fra om galskapen så legitimerer vi jo selv at det frie samfunnet råtner og forsvinner.




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2009 kl 00:14


Det bekymrer meg at "Arbeiderbevegelsen" har låst seg fast i dette spørsmålet. På den ene siden kan man forenkle problematikken og si "kan man forvente noe bra fra kommunistene?". Og dermed ha svaret klart, NEI. Med Marx antiregligiøse (og i spesielt antikristelig) manifest i bakgrunn er det ikke stort håp.

Men samtidig så kunne man håpe at "virkeligheten" av og til kunne glimte til å stå fram med eksempler på at "konspirasjonsteoriene om komunismen og frimurernes rasering av hele verden" fikk feil? F.eks. ved å erklære at "fagbevegelsen forholder seg til spørsmål om arbeidstid, arbeidsmiljø, lønn, vernetøy ol. Og gir blaffen i andre spørsmål, der er våre medlemmer fristilt i hva de vil mene". Jeg håper og drømmer om et slikt utsagn. Men tviler på at det kommer, all den til "arbeidernes internasjonale dag" og 1.mai toget i årevis har vært 90% "palestinakomiteen" og "Israel ut av Palestina" blablabla. (Hva skjedde med kampen for likelønn for likt arbeid (vurdert etter samfunnsnytte)? Så vidt meg bekjent tjener fremdeles sykepleier mindre enn lokførere. Hvilken jobb er viktigist rent samfunnsmessig? Men neida, palestina er viktigere enn "likelønn".) Og fagforeninger pålegger medlemmer å ubasunere politiske standpunkt de ikke står inne for over høytaleranlegg i offentlige transportmiddel.

Nei, man kan bli konspirasjonsteoretiker av mindre.
"ARK" var det noen som kalte NRK en gang. Og et av landets største medius heter festlig nok "A-pressen". Du sier vi ikke skal trekke på skuldrene og "håpe på det beste". Selv er jeg usikker på om det finnes noe reelt alternativ til skuldertrekking.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 28-1-2009 kl 00:42
tiltredes


Sitat:
usikker på om det finnes noe reelt alternativ til skuldertrekking.


Det var nå også et fyndord vi kunne brodere og sette i ramme! :eureka:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen