Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvilke lov/lover omfattes av Matt 5:17?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-8-2008 kl 11:27
Hvilke lov/lover omfattes av Matt 5:17?


Jeg har følgende to spørsmål til forumet:

1) Hvilken lov eller lover er det Jesus i Matt 5:17 sier at han ikke er kommet for å oppheve, men for å oppfylle?

2) Hvilken betydning skal vi legge i uttrykkene "oppheve" og "oppfylle"?

Matt 5:17 "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."

Jeg spør fordi jeg får inntrykk av at jeg er nesten alene om den forståelsen jeg får av skriftstedet, og det er litt skremmende, og min forståelse er følgende:

Uttrykket "loven ellere profetene" mener jeg her som ellers sikter til hele moseloven, mosebøkene og profetene. Jeg tror det også kan omfatte salmene. Så når jesus sier at han ikke er kommet for å oppheve "loven eller profetene", så mener han - så langt jeg kan frstå - at han ikke er kommet for å "løse opp eller skille ut noe som hører sammen". Jeg tenker at Jesu tanke med å si dette er at alle de hellige gamle Skrifter vitner om og handler om han. Dette kav vi si i særlig grad må kunne gjelde for moseloven med offertjenesten og forskrifter for lover om renselse.

Ordet "oppfylle" forstår jeg som å bety at ved Jesu komme ble alt det oppfylt som er skrevet og profetert om han. Han kom som det sanne levende innholdet av "loven og profetene" og slik gav det sanne innholdet til "loven og profetene". Bibelen skiller ikke mellom de ti bud som fortsatt gjeldende og resten av moseloven som avskaffet. Jeg kan ikke se at det er Bibelens lære, men feil konklusjon de kristne har trukket som en følge av vissheten om at dyreofringer opphørte ved Jesu komme. Men hva med de ti bud? Er ikke også de opphørt ved Jesu komme fordi også budene profetertre mot Jesus som skulle komme å gjøre all Gus vilje (Heb 10:7)? Denne forståelsen bygger blant annet på følgende skriftsteder:

Luk 16,16 "Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra da av forkynnes evangeliet om Guds rike, og enhver trenger seg inn i det med makt."

Kol 2,16-17: 16) "La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller sabbat!" 17) "Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve legemet hører Kristus til."

Heb 10,1 "For loven har bare en skygge av de goder som skulle komme, ikke tingenes virkelige skikkelse. Derfor kan ikke loven, ved de offer som hvert år blir båret fram, gjøre dem fullkomne som kommer fram med dem."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 13:37


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Jeg har følgende to spørsmål til forumet:

1) Hvilken lov eller lover er det Jesus i Matt 5:17 sier at han ikke er kommet for å oppheve, men for å oppfylle?

Svar:
Sitat:

Rom.13.10
Kjærligheten gjør ikke nesten noe ondt, derfor er kjærligheten lovens oppfyllelse.


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
2) Hvilken betydning skal vi legge i uttrykkene "oppheve" og "oppfylle"?

Denne
Sitat:

Matt.5.17
Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle


Med dette verset skulle det med andre ord si at: Dere må ikke tro at jeg alt har kommet, men når jeg kommer er skriftene gått i oppfyllelse.
Dette minner Luk.16.17 oss om:
Sitat:

Men før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel av loven skal falle bort.


Eller:
Sitat:

Matt.24.34:
Sannelig sier jeg dere: Denne slekt skal slett ikke forgå før alt dette skjer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-8-2008 kl 13:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Hadde gjerne sett det var et spamfilter som kunne forhindre slike innlegg å komme inn på forumet. Jeg ønsker ikke engang prøve på en besvarelse på din spam, Lexus.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 14:34


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
[Hadde gjerne sett det var et spamfilter som kunne forhindre slike innlegg å komme inn på forumet. Jeg ønsker ikke engang prøve på en besvarelse på din spam, Lexus.


Finnes der flere i forumet her som mener at Guds Ord er søppel?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 15:12


Kjærlighet er oppfyllelse av loven, Rom.13.10,
som også viser til Matt.7.12:
Sitat:
Derfor, alt dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem! For dette er loven og profetene

Verset viser også til 1.Kor.13.1ff. Som sier: Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg en lydende malm eller en klingende bjelle.
Om jeg har profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap, og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet.

Hele loven er oppfylt av et bud, wbrochs:

Sitat:

Gal.5.14:
For hele loven er oppfylt i et bud, i dette: Du skal elske din neste som deg selv
:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-8-2008 kl 15:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Finnes der flere i forumet her som mener at Guds Ord er søppel?


Guds ord er ikke søppel, men Lexus sine ord er ikke Guds ord.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 15:45


Lyden av malm
Hvis du kommer til å se Herren som en lydende malm som betyr jern, kan vi lese hos Dan.2.41:
Men når du så at føttene og tærne var dels av pottemakerleire, dels av jern, så betyr det at riket skal være et delt rike. Det skal ha noe av jernets styrke i seg, ettersom du så at jernet var blandet med leiren.

Pottemakeren
Jeg vakte ham fra Norden - og han kom, fra solens oppgang kom han som skal påkalle mitt navn. Han skal trampe på fyrster som de var av leire, lik en pottemaker som elter leire. Jes.41.25

Jes.29.16: Hvor bakvendte dere er! - Skal pottemakeren aktes lik leiren, slik at verket kan si om håndverkeren: Han har ikke laget meg! - og det som er dannet, kan si om ham som laget det: Han skjønner det ikke?

Jer.18.6: Skulle ikke jeg kunne gjøre med dere, Israels hus, som denne pottemakeren? sier Herren. Se, som leiren er i pottemakerens hånd, slik er dere i min hånd, Israels hus!

Rom.9.21: Eller har ikke pottemakeren makt over leiren så han av samme deig kan lage et kar til ære og et annet til vanære?

Klag.4.2: Sions barn, de dyrebare! Like i verd med det fineste gull! Hvor de er blitt aktet som leirkrukker, et verk av en pottemakers hender.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 15:50


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Finnes der flere i forumet her som mener at Guds Ord er søppel?


Guds ord er ikke søppel, men Lexus sine ord er ikke Guds ord.


Så bevis din påstand og ikke bare komme med tomme ord, gjerne relatert til Bibelen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 16:21
Å elske er Guds lovs første bud og menneskets høyeste plikt.


Derfor er lovens mål og målestokk for mennesket å bli hellig som Gud selv: "Vær da fullkomne, slik som deres himmelske Far er fullkommen". (Matt 5,48) Guds lov og Jesu ord setter ikke noe lavere mål.

For å understreke dette fornyer Jesus gang på gang lovens betingenede løfter om at den som lever etter Guds vilje skal få lønn og velsignelse av Gud både for dette livet og det kommende. Ja, Jesus går til det høyeste betingede løfte i loven: Holder du budene, skal du arve evig liv. Gud lønner slik. (Matt 19,17.29.)

Men også lovens betingede trusler om Guds dom og vrede mot vantro og synd har Jesus fornyet og stadfestet: Guds vrede blir over den som ikke vil tro Sønnen. (Joh 3,36)

Vantro er lovens største synd.

Gjennom Kristi uskyldige død for all verdens synd ble nå hele seieren vunnet. Loven hadde hentet ut alt den kunne kreve av hele menneskeslekten. Denne seieren skal nemlig forståes slik:

Det er så fullkomment sonet for synden, og den er tatt bort, så den aldri mer kan fordømme noe menneske. Den som skal bli fordømt, vil bli det på grunn av sin vantro. (Joh 3,18 og 16,9)

Så er nå hele verden ved Kristi seier likeså sant og rett forløst i Kristus som den er falt og fortapt i Adam. Og får likeså uforskyldt i Kristus det evige liv, som den får synden og døden i arv i Adam.

"Min rettferdighet skal ikke sees eller kjennes hos meg. Den skal ikke finnes hos meg. Men skal helt og holdent bestå i at Kristus gikk til sin Far. Og det skal likevel være min rettferdighet." (Joh 16;10)
(C.O.Rosenius)

Gud pålegger oss ikke å gjøre noe for å bli frelst, men han sørger ved sin Ånd selv for at vi gjør noe fordi vi er frelst. Et menneske må plantes i nådens jord og få rotfeste i evangeliet, og da kommer frukten av seg selv.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 17:21


Jesus kom ikke til de friske, som ikke trenger lege, men de som har ondt. Jesus sa: Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse. Mark.2.17, Luk.5.32.

Joh.12.47:
Om noen hører mine ord og ikke tar vare på dem, så dømmer ikke jeg ham. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Hvorfor slike som wbrochs ikke tror på at Jesus ikke har kommet enda.
Han tror på at Jesus fysisk ble født av en kvinne kalt Maria og at Jesus var en person, enda Bibelen gir inntrykk av og tolke seg selv.

Fil.2.5-7 viser til at Jesus gav avkall på å være i Guds skikkelse, og tok en tjeners skikkelse på seg, som grunngir dette med en menneskers liknelse. Altså ikke en person men en menneskers skikkelse i flertall. Liknelsen er et faktum, heretter og i liknelsen betraktet som et menneske i entall.
Gal.3.16 gir da visselig tilbakemelding om at han ikke er en person, men en ætt, Abrahams, og dette er Kristus. Også i Åp.22.16 bekrefter Jesus selv at han er Davids ætt.
Rom.12.4-5 forteller at Jesu legeme er å betrakte som et legeme med mange lemmer som ikke alle har samme gjerning, (slik er det med menneskene også):
Slik er vi også et legeme i Kristus, enda vi er mange. Men hver for oss er vi hverandres lemmer.
1.Kor. 10.17 Fordi det er et brød (Jesus), er vi et legeme enda vi er mange. For vi har alle del i det ene brød.
Etter alt dette presteres det å si uten bibelsk dekning at Jesus er en person, hvor er alt vrøvlet hentet fra egentlig?

Tror dere Guds Ord?
Viser til en henvisningene til Fil.2.7
Jes.42.1:
Se, min tjener, som jeg støtter, min utvalgte som min sjel har velbehag i! Jeg legger min Ånd på ham, han skal føre rett ut til hedningefolkene.
Har dette hendt?

Jesus sier i Joh.7.6:
Min tid er ennå ikke kommet. Men for dere er det alltid den rette tid!

Da Jesus ble bedt om å vise seg for verden sa han:
Dra selv opp til høytiden! Jeg går ennå ikke opp til denne høytid, for min tid er ennå ikke fullendt. Joh.7.8

Hva mente så Jesus med dette? Joh.7.30: Hans time var ennå ikke kommet!
Det hele har altså med timer å gjøre.
Noen som forstår seg på Guds regnemåte?
1 dag = 1000 år
1 time = 1000 : 12 (fordi der er 12 t i en dag Joh.11.9) = 83 år og 4 mndr.
En time sammen med dyret er altså nesten 83 og et halvt år.
Ved den tredje time korsfestet de ham - nøyaktig 250 år på den dag mennesker ble skapt 1.M.1.26
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-8-2008 kl 17:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
......Jesus kom ikke til de friske, som ikke trenger lege, men de som har ondt. Jesus sa: Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse. Mark.2.17, Luk.5.32.
.......
Hvorfor slike som wbrochs ikke tror på at Jesus ikke har kommet enda.


Hvis du absolutt må skrive innlegg i denne tråden, kan du ikke da i det minste holde deg til det tråden handler om, nemlig dette:

Hvilke lov/lover omfattes av Matt 5:17?

Jeg har følgende to spørsmål til forumet:

1) Hvilken lov eller lover er det Jesus i Matt 5:17 sier at han ikke er kommet for å oppheve, men for å oppfylle?

2) Hvilken betydning skal vi legge i uttrykkene "oppheve" og "oppfylle"?

Matt 5:17 "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 20:16


Sitat:
Sitat:

Opprinnelig postet av wbrochs
Hvis du absolutt må skrive innlegg i denne tråden, kan du ikke da i det minste holde deg til det tråden handler om, nemlig dette:

Hvilke lov/lover omfattes av Matt 5:17?

Jeg har følgende to spørsmål til forumet:

1) Hvilken lov eller lover er det Jesus i Matt 5:17 sier at han ikke er kommet for å oppheve, men for å oppfylle?

2) Hvilken betydning skal vi legge i uttrykkene "oppheve" og "oppfylle"?

Matt 5:17 "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."

Allerede besvart:
Sitat:

Opprinnelig postet av wbrochs



1) Hvilken lov eller lover er det Jesus i Matt 5:17 sier at han ikke er kommet for å oppheve, men for å oppfylle?

Svar:
Rom.13.10
Kjærligheten gjør ikke nesten noe ondt, derfor er kjærligheten lovens oppfyllelse.

Sitat:

Opprinnelig postet av wbrochs
2) Hvilken betydning skal vi legge i uttrykkene "oppheve" og "oppfylle"?

Denne:
Matt.5.17
Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle
Med dette verset skulle det med andre ord si at: Dere må ikke tro at jeg alt har kommet, men når jeg kommer går skriftene i oppfyllelse.
Dette minner Luk.16.17 oss om:
Men før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel av loven skal falle bort.

Eller:
Matt.24.34:
Sannelig sier jeg dere: Denne slekt skal slett ikke forgå før alt dette skjer.

Og:
Kjærlighet er oppfyllelse av loven, Rom.13.10,
som også viser til Matt.7.12:
Derfor, alt dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem! For dette er loven og profetene

Verset viser også til 1.Kor.13.1ff. Som sier: Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg en lydende malm eller en klingende bjelle.
Om jeg har profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap, og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet.

Hele loven er oppfylt av et bud, wbrochs:
Gal.5.14:
For hele loven er oppfylt i et bud, i dette: Du skal elske din neste som deg selv.

Med dette anser jeg spørsmålet ditt som besvart.

Sitat:

Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:

Opprinnelig postet av Lexus
......Jesus kom ikke til de friske, som ikke trenger lege, men de som har ondt. Jesus sa: Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse. Mark.2.17, Luk.5.32.
.......
Hvorfor slike som wbrochs ikke tror på at Jesus ikke har kommet enda.

Hvis du absolutt må skrive innlegg i denne tråden, kan du ikke da i det minste holde deg til det tråden handler om, nemlig dette.



Dette verset handler om Jesu komme, wbrochs, når oppfyllelsen av alle profetier går i oppfyllelse, var ikke ditt første spørsmål:
1) Hvilken lov eller lover er det Jesus i Matt 5:17 sier at han ikke er kommet for å oppheve, men for å oppfylle?
Verset henviser enda til Luk19.10:
Sitat:

For Menneskesønnen er kommet for å søke og frelse det som var fortapt.

Dette handler om den kjærlighet han kommer med for å gi verden fred, og når han kommer med oppfyllelsen av budene. Du skal elske din neste som deg selv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-8-2008 kl 20:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
[Allerede besvart:

Du har ikke besvart noe som helst!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 21:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
[Hadde gjerne sett det var et spamfilter som kunne forhindre slike innlegg å komme inn på forumet. Jeg ønsker ikke engang prøve på en besvarelse på din spam, Lexus.


Finnes der flere i forumet her som mener at Guds Ord er søppel?



Lexus:

Guds Ord er ikke søppel. Men den sære antikristelige fortolkning som du spyr ut er søppel, og du går heller ikke sjelden av veien for å proklamere at det er din måte å tolke som er den rikitige, da din "klipp og lim det som passer til det jeg har lyst til å få fram" fortolking er hva som menes med å la "Skrift tolke skrift". Men alt du gjør er å få fram "skjulte" budskap (som jeg tør hevde aldri er lagt der av Gud i utganspunktet) som klart og tydelig motsier det åpenbare i Guds ord.

Jeg tør hevde at du er antikristelig i dine utsagn blandt annet på grunnlag av denne "forolkning":


Sitat:

Med dette verset skulle det med andre ord si at: Dere må ikke tro at jeg alt har kommet, men når jeg kommer er skriftene gått i oppfyllelse.


Johannes 1.4 ...

2 På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden.

Du presterer å lire av deg at han ikke er komt. Du fordreier attpå til Guds eget ord til å gi deg støtte. Beklager min trangsynt het, men dette kan ikke være annet enn en antikristelig ånd.

Jeg ber deg også om å slutte å spore av bortimot enhver debatt i forumet og gjøre dem til talestoler for din særegne teologi. Vis respekt for trådstarternes intensjon og tema, og start eventuelt egne tråder. Da primært i underforumene "Kirkesamfunn/lære på siden av øvrig kristenhet" eller "Andre Religioner og Trosretninger".




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2008 kl 22:34
Stedfortrederen


"Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle". (Matt 5,17)

Når Jesus sa dette var det for dermed å åpenbare "Guds rettferdighet"...uavhengig av loven, d.v.s. uten vår egen gjerning. Men derimot rettferdighet for Gud i og ved ham selv som stedfortreder.

Jesus har oppfyldt hele loven. Ikke bare for å demostrere hvordan et menneske ser ut som er behagelig, tekkelig og rettferdig for Gud ved sin lydighet mot loven; men han har mye mere oppfyldt hele loven på en stedfortredende måte.
Den ene, stedfortrederens lydighet, kommer oss alle til gode. Alle Guds krav, alle dine hellige plikter, all den lydighet som kreves av deg og meg innfor Gud, er oppfyldt av stedfortrederen. Loven har intet og kreve, den har fått sitt. Guds hellighet har fått rett. Men også mye mere. Loven, Guds hellighets krav, anklager, trusler, vrede, fordømmelse, dom og straff til døden, som skulle ramme alle, har rammet den ene i alles sted gjennom stedfortredelse.

Denne hele og fulle livsvandel i oppfyllelsen av Guds lov og vilje innebærer at Jesus var syndfri. Alle som så og kjendte ham personlig mens han levde på jorden, ga ham denne attesten. Denna hans hellige livsvandel i lydighet mot Guds vilje inntil korsets vanærende død, innebar Jesu livsrett for Gud. Dette gav han en ubestridelig rett til å høste og fortjene evig liv.

Hemmeligheten i stedfortredelsen er ikke i og for seg at Jesus var syndfri mens vi er syndige. Hemmeligheten er mye mere at den uskyldige lovens giver lot seg tilregne de skyldiges synd som en tjener for rettferdigheten. Tilregning av synd var den nådens orden Gud brukte til å overføre din, min og hele verdens synd til stedfortrederen. Uten å være synder, ble "Herrens tjener" "regnet blandt overtredere" og gjort til synd for oss" for "å bære synden" som vår syndebukk.

Guds ord lærer oss at gjennom sin død gjorde Jesus opp med synden en gang for alle. Han var også selv opphavsmannen til den jødiske gudstjenesten. Her var symbolene for forbildene skygger av de himmelske ting. I dag lever vi i en tid da forbildet har møtt motbildet i Kristi offer for verdens synd. Forskriftene om offertjenesten hadde til hensikt og framstille det ene store offer, Guds Lam, som skulle bære bort verdens synd og for synderes skyld imøtekomme den guddommelige rettferdighetskrav i de ti bud.

Sett på denne bakgrunn mener eg å kunne hevde at Jesus er oppfyllesen av all lov.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 16:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd


Lexus:

Guds Ord er ikke søppel. Men den sære antikristelige fortolkning som du spyr ut er søppel, og du går heller ikke sjelden av veien for å proklamere at det er din måte å tolke som er den rikitige, da din "klipp og lim det som passer til det jeg har lyst til å få fram" fortolking er hva som menes med å la "Skrift tolke skrift". Men alt du gjør er å få fram "skjulte" budskap (som jeg tør hevde aldri er lagt der av Gud i utganspunktet) som klart og tydelig motsier det åpenbare i Guds ord.

Jeg tør hevde at du er antikristelig i dine utsagn blandt annet på grunnlag av denne "forolkning":


Sitat:

Med dette verset skulle det med andre ord si at: Dere må ikke tro at jeg alt har kommet, men når jeg kommer er skriftene gått i oppfyllelse.


Johannes 1.4 ...

2 På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden.

Du presterer å lire av deg at han ikke er komt. Du fordreier attpå til Guds eget ord til å gi deg støtte. Beklager min trangsynt het, men dette kan ikke være annet enn en antikristelig ånd.

Jeg ber deg også om å slutte å spore av bortimot enhver debatt i forumet og gjøre dem til talestoler for din særegne teologi. Vis respekt for trådstarternes intensjon og tema, og start eventuelt egne tråder. Da primært i underforumene "Kirkesamfunn/lære på siden av øvrig kristenhet" eller "Andre Religioner og Trosretninger".


Hei Kristnerd!
Lenge siden jeg traff på deg i en debatt, det var hyggelig, men budskapet ditt var ikke riktig så hyggelig, vel, vel, det er vel din måte å vise nestekjærlighet på!

For å si det rett ut, jeg hverken klipper eller limer, det tror jeg heller det er andre som gjør.
Hvis du legger merke til hva jeg gjør, så følger jeg et tema, og tar ikke bibelvers og tolker dem sjøl, slik resten av dere gjør, hva er da antikristelig?

Hva er feil ved min fortolkning av Matt.5.17?
jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Dersom du leser videre i v18 står det: For sannelig sier jeg dere: Før Himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.
Hva tror Kristnerd dette sikter til?
Er dette oppfylt?
Og hvis det ikke er oppfylt, har han da kommet?

Matt.5.17 henviser til Rom.3.31, og ved å lese noen vers i forkant her kan vi hente ut hvilken lov som menes i Rom.3.31 og Matt.5.17, i Rom.3.27: Troens lov.

Tar en utgangspunkt i troen, er troen temaet en må se nærmere på, det begynner hos
Apg.4.4:
Sitat:
Mange av dem som hadde hørt Ordet, kom til troen. Og tallet på mennene kom opp i omkring fem tusen.

Apg.4.32: Hele flokken av dem som var kommet til troen, hadde et hjerte og èn sjel. Og ikke en eneste sa at noe av det han eide, var hans eget, men de hadde alt felles.

Apg.14.1: I Ikonium gikk de sammen inn i jødenes synagoge. Og de talte slik at en stor mengde, både av jøder og av grekere, kom til troen.

Da Paulus kom til Efesus fant han noen disipler og spurte dem; Apg.19.2: Fikk dere den Hellige Ånd da dere kom til troen? De svarte Ham: Vi har ikke engang hørt at det er noen Hellig Ånd.


Verset henviser til Joh.7.39, men for å få sammenhengen siterer jeg fra v38:
Sitat:
Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann.
v39: Dette sa han om den Ånd Jesus skulle få, de som trodde på ham. For Ånden var ennå ikke gitt, fordi Jesus ennå ikke var herligjort.


Da spør jeg deg meget enkelt, Kristnerd, når ble Jesus herliggjort?
Siden du har så god greie på hva antikrist ånd består i, kan du vel også svare på dette?

Så siterer du fra 1.Joh.4.2-3, hvor det snakkes om ånd, og hver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud.

Et direkte angrep mot meg, ....Kristnerd, jer er ikke en ånd enda, men kan kanskje bli, jeg bønnfaller deg i hvert fall å studere emnet noe bedre før du går til angrep mot meg!
Les gjerne henvisningene også! Du får en av dem her:
Sitat:

Dan.7.13-14: Fremdeles så jeg i mine nattlige syner, og se, - en som lignet en menneskesønn kom med himmelens skyer. Han kom bort til den gamle av dager og ble ført fram for ham.
Og det ble gitt ham herredømme, ære og rike, så at alle folk, ætter og tungemål, skulle tjene ham. Hans herredømme er et evig herredømme som ikke forgår, og hans rike er et rike som aldri går til grunne.


Derfor vil jeg også siter Matt.12.32 for deg hvis du har funnet ut noe om ånden ennå:
Sitat:

Den som taler ord mot Menneskesønnen, skal få forlatelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller i den som kommer.


Håper du besvarer mine spørsmål denne gangen!

[Redigert den 1-9-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 19:10


Sitat:
Dersom du leser videre i v18 står det: For sannelig sier jeg dere: Før Himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.
Hva tror Kristnerd dette sikter til?
Er dette oppfylt?
Og hvis det ikke er oppfylt, har han da kommet?


Han har komt. Loven ble oppfylt på Golgata.


Sitat:

Da spør jeg deg meget enkelt, Kristnerd, når ble Jesus herliggjort?
Siden du har så god greie på hva antikrist ånd består i, kan du vel også svare på dette?


Den hellige ånd ble utgitt alment til de troende på "den første pinsedag", og har siden den gang blit utgitt som pant på troen til hver den som kommer til tro på Jesus Kristus. Den ble ikke utgitt før, da Jesus ennå ikke var herligjort, annet sted sier Jesus at han skal sende "en annen talsmann" men kan ikke sende denne ennå, for han er ennå hos dem. Jesu herligjørelse startet ved hans oppstandelse fra døden, og fullføres i himmelfarten. Etter det kunne DHÅ komme, og har også komt.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 23:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

Den hellige ånd ble utgitt alment til de troende på "den første pinsedag", og har siden den gang blit utgitt som pant på troen til hver den som kommer til tro på Jesus Kristus. Den ble ikke utgitt før, da Jesus ennå ikke var herligjort, annet sted sier Jesus at han skal sende "en annen talsmann" men kan ikke sende denne ennå, for han er ennå hos dem. Jesu herligjørelse startet ved hans oppstandelse fra døden, og fullføres i himmelfarten. Etter det kunne DHÅ komme, og har også komt.


Jeg er ikke helt sikker på hvor du hentet alt dette fra, men min databibel har ikke opplysninger om ”den første pinsedag” det betyr ikke at det nødvendigvis ikke står et eller annet sted, for ordlisten er ikke 100%.

Derimot står det om pinsefestens dag i Apg.2. 1ff. Hvor et veldig ”stormvær” farer fram, som viser seg å være tunger av ild - da ble alle fylt med Den Hellige Ånd.
Leser en hele kapittelet skjønner en fort at dette er noe som tilhører fremtiden!

Før pinsen kommer påsken, og det er ikke hvilken som helst påske det er snakk om, men som det står første gang påske er nevnt i Skriften, 1.M.12.11; det er påske for Herren.

Den vider forklaring på denne påsken finner en i 3.M.23.5: I den første måneden, på den fjortende dag i måneden, mellom de to aftenstunder, er det påske for Herren.

En videre forklaring vises i 4.M.9.1-2: Og Herren talte til Moses i Sinai i det andre året etter t de var gått ut av landet Egypt, i den første måneden, og han sa:
Israels barn skal holde påske på den fastsatte tid.

Neste vers bekrefter den 14.dag mellom de to aftenstunder i påsken på den fastsatte tid.

Prof. Dan.11.27 forteller når den fastsatte tid er inne, og bekrefter dette med: Ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne.

Skulle du ønske og utdype pinsefestens ”stormvær” er det bare å søke i ordlisten for stormvær, Esek.1.4ff = Herrens herlighet, Esek.13.11-13, Hos.4.19, Apg.2.2

At det fra stormværet kommer haglstener vitner om at denne begivenhet hører med under endetiden - Åp.11.19.

Etter denne påsken som vi ennå ikke har kommet til, vil vi komme til pinsefesten hvor Den Hellige Ånd utdeles til alle. Den Hellige Ånd betyr Ånd og ikke kjød, altså er dette en beskrivelse av det himmelske og himmelske legeme.

Dette innebærer at det jordiske menneske som sådann opphører, og det himmelske er inntrådt. 1.Kor.15.40-49, Heb.12.22, 11.16.

Når det gjelder herliggørlsen er det for så vidt riktig det du nevner, men Joh.12.28 sier:
Far herliggjør ditt navn! Da kom det en røst fra himmelen: Jeg har herliggjort det, og jeg skal igjen herliggjøre det!

Ingen tvil Pred.1.9 har rett, det som har hent vil hende på nytt, så hva krangler vi om?
Bevisets stilling ligger bl.a. på om Jeriko eksisterte for 2000 år siden?
Ifølge leksikon, internett opplysninger og vitenskapelige utgravninger var denne byen en røys av ruiner for 2000 år siden, og ble det 1400 år før Kristus etter sigende skulle være født.
Andre bibelsteder er kategorisk avist av forumet hvor jeg innstendig viser bibeltekst som forklarer hvem Jesus er, og blankt avvist som vranglære.
Mener du også at når Jesus selv står frem og sier at han er Davids ætt, at dette er vranglære?
Er det ikke heller slik at dere tar ordet ætt ut fra dets opprinnelige tekst og tolker det til at det er gjennom denne ætten Jesus kommer? Og har derved tatt det profetiske ord ut av Bibelen til egen tolkning og lagt til at Jesus er en person.
Jeg klarer ikke å finne slike opplysninger.

Joh.13.32 sier:
Er Gud herliggjort i ham, da skal også Gud herliggjøre ham i seg selv, og han skal snart herliggjøre ham.

Håper du forstår hva Ordet vil si til oss!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2008 kl 04:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
min databibel har ikke opplysninger om ”den første pinsedag” det betyr ikke at det nødvendigvis ikke står et eller annet sted, for ordlisten er ikke 100%.
Den Første Pinsedag er hendelsen med disiplene som plutselig talte i tunger, som resulterte i at 3.000 ble frelst og meldt inn i menigheten på én dag.

[Redigert den 2-9-2008 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2008 kl 16:23


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Den Første Pinsedag er hendelsen med disiplene som plutselig talte i tunger, som resulterte i at 3.000 ble frelst og meldt inn i menigheten på én dag.

[Redigert den 2-9-2008 av solbu]


Takk for opplysningen, solbu, da er vi enige, og dette omfatter den pinsefesten som jeg henviser til i mitt forrige innlegg, Apg.2.1-46.

Som sagt, dette kapittelet inneholder hendelser like før og under Herrens dag, den store og herlige. (v 20) Da skal solen forvandles til mørke og månen til blod før den kommer.
Etter disse hendelser er det at hver som påkaller Herrens navn skal bli frelst. (v.21)
Deretter kommer Jesus fra Nasaret, en mann utpekt til kraftige gjerninger, under og tegn (v22) men blir så forrådt etter Guds fastsatte råd og forutviten, og ble slått ihjel i det han ble naglet til et kors, ved lovløse menns hender. (v.23)

Ham oppreiste Gud, idet han løste dødens veer. For det var umulig for døden å holde ham fast. (v.24)
Verset har en rekke henvisninger bl.a. til 1.kor.15.15 som sier først ut fra v14: Men er Jesus ikke oppstått, da er vår forkynnelse intet, og den tro dere har, er intet.
v15: Da blir vi stående som falske vitner om Gud. For vi har vitnet mot Gud at han har oppreist Kristus, noe han altså ikke har gjort, dersom det er så at de døde ikke oppstår.
v16 For dersom de døde ikke oppstår, da er heller ikke Kristus oppstått.

Dette er hva Apg.2.24 sikter til, og dette skjer på pinsefestens dag da alle er samlet på ett sted, 1. vers henviser til Apg.20.16 hvor Paulus skynte seg for å komme til Jerusalem til pinsedagen, så er det vel her alle samles på ett sted. Harmageddon er nevnt et annet sted.
Dette skjer etter påsken for Herren på den fastsatte tid, som hos prof. Dan. viser til endetiden.

[Redigert den 2-9-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2008 kl 18:08


Du roter til og forvirre Lexus. Det er en helt enkel tidslinje på ca 3 år fra Jesu dåp til hand død, og 50 dager fra hans opstandelse til den nevnte pinse. Du mystifiserer helt konkrete historiske hendelser og plaserer dem rundt omkring i fortid nåtid og framtid etter et sammensurium uten like. Det er umulig å ta deg seriøst.

Peter sier ikke som du "Deretter kommer Jesus fra Nasaret" i vers 22. Nei, han viser til at Jesus HAR KOMT, og disse teng som dels skjedde under hans død, dels denne dag som Peter talte til folket, er oppfyllelsen på profetiene. Det er allerede skjedd, Jesus er komt til jord og har gjort den frelsesgjerning som trengs for at du og jeg skal kunne bli frelst.


Paulus tar på ingen måte og plaserer Jesu komme, stedfortredende død og oppstandelse i framtiden i 1.kor 15. Tvert om, han proklamerer hvor viktig det er for troverdighet og frelse at dette hadde skjedd. Jesus trenger på ingen måte å korsfestes flere ganger. En slik lære er djevelsk lære. Selv om hva du gjør ikke direkte samstemmer med hva som omtales i Hebr.6, så er det likt på et punkt: Du korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spot.

Jeg finner ikke det minste fnugg av Bibelsk tidsregning i innlegge(t/ene) dine. Og Bibelhenvisningene dine er ikke mere verd enn de henvisninger til Guds ord, som slangen gjorde i Edens hage.

Siden vi har havnet innpå Apg. 2, så la meg ta med et vers:
"42 De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene".

Så la oss gjøre det samme, følg apostlenes lære. Og ikke finne på all verdens mystisisme utenom denne.

[Redigert den 2-9-2008 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2008 kl 18:08


Sitat:

Opprinnelig postet av Kristnerd

Du roter til og forvirre Lexus. Det er en helt enkel tidslinje på ca 3 år fra Jesu dåp til hand død, og 50 dager fra hans opstandelse til den nevnte pinse. Du mystifiserer helt konkrete historiske hendelser og plaserer dem rundt omkring i fortid nåtid og framtid etter et sammensurium uten like. Det er umulig å ta deg seriøst.


Nei, Kristnerd, det er bare du som ikke forstår skriften og hvorfor alt i Bibelen er fortalt på en rotete måte, jeg prøver bare å vise til hvordan det er mulig å få frem det skjulte budskapet ved holde seg til et bestemt tema, eventuelt supplere med et eller flere forgrenede temaer som forbinder det første temaet i samme vers.
Du skulle vel ikke kunne vite hvilken tidsregning Herren bruker i sin bok?
At det synes som jeg mystifiserer helt konkrete hendelser må du forklare nærmere, jeg vet ikke hva du sikter til her.
At fortid nåtid og framtid synes å være et sammensurium for deg er fordi du ser på GT som historie og NT som framtid, og et sted midt imellom er du, men slik forklarer ikke noen ord fra Bibelen så vidt jeg har kunnet se at den skal forstås.

Jes.29.10-12 viser til at Bibelen er en forseglet bok, og ikke noen vanlig historiebok.
Sitat:

For Herren har utøst over dere en dyp søvnens ånd. Han har tillukket deres øyne - profetene. Og han har tildekket deres hoder - seerne.

Slik er synet av alt dette blitt for dere som ordene i en forseglet bok, Gir en den til en som skjønner skrift, og sier: Les dette! - så sier han: Jeg kan ikke for den er forseglet.

Eller en rekker boken til en som ikke skjønner skrift, og sier: Les dette! - så sier han: Jeg skjønner ikke skrift.

Du må da skjønne at profetene er våre øyne også, det dreier seg hovedsakelig om GT, som du ser på som historie, vel hele Bibelen er historie, men også framtid. For i evigheten er fortid nåtid og framtid smeltet sammen.

Vi har Joh.17.12 som i sin berettelse forteller om fortapelsens sønn og om Jesus i Joh.17.6 som beretter om de menneskene som hans Far hadde gitt ham de tok han vare på og bevarte dem slik at ingen gikk fortapt uten fortapelsens sønn - dette for at Skriften skulle bli oppfylt.

Skulle en av skriften tolke dette av en personlig oppfatning, at dette har jo ikke noe å gjøre med fremtiden, for det står skrevet i fortid som om dette har hendt, men det har det jo ikke, for fortapelsens sønn er djevelen og Satan, den gamle Slange. Dette betyr frafallet.
Kall det lignelsen om ugresset i åkeren.
Det gode kornet, er rikets barn.
Den som sår dem, er Menneskesønnen.
Åkeren er verden.
Ugresset er den ondes barn.
Fienden som sådde ugresset er djevelen.
Høsten er enden på denne tidsalder.
Høstfolkene er engler. (Matt.13.37-39)

Skriften er ikke oppfylt på langt nær; Ef.4.8: Derfor sier skriften: Han fòr opp i det høye og bortførte fanger, han gav menneskene gaver.

Sitat:

Opprinnelig postet av Kristnerd

Peter sier ikke som du "Deretter kommer Jesus fra Nasaret" i vers 22. Nei, han viser til at Jesus HAR KOMT, og disse teng som dels skjedde under hans død, dels denne dag som Peter talte til folket, er oppfyllelsen på profetiene. Det er allerede skjedd, Jesus er komt til jord og har gjort den frelsesgjerning som trengs for at du og jeg skal kunne bli frelst.


Ja, det er helt riktig at han da hadde kommet, og de kraftige gjerningene han gjorde blant dem er nevnt i v19, “under på himmelen, tegn nede på jorden, blod og ild og røykskyer” også henvist til Joel 3.3.

Åp.9.2 beskriver dette som avgrunnens brønn, og solen og luften ble formørket av røken fra brønnen.
Og ut av røken kom der gresshopper på jorden. Det ble gitt dem makt, slik som skorpionen har. (v3)
Menneskesønnen befinner seg blant disse… ved å følge temaet “skorpion/skorpioner” finner du det hos Esek.2.6: Men du menneskesønn, frykt ikke for dem, og frykt ikke for deres ord! For nesler og torner er du omgitt av, og mellom skorpioner bor du.

Det er helt riktig at dette allerede har skjedd, men ikke for 2000 år siden! Og det skal skje igjen!
Vi har allerede blitt frelst, og skal bli det igjen!
Pred.1.9: Det som har vært er det som skal bli - vi har vært - vi blir til igjen!
V10: Ingen minnes dem som før har levd - det dreier seg ikke om ættetavler i det hele tatt, men en tidsforskyvning av tid, du kan se den samme filmen om og om igjen, alt er samme hendelse om igjen, bare hvis Gud griper inn, blir det gjort små rettelser i hendelsesforløpet.

Sitat:

Opprinnelig postet av Kristnerd

Paulus tar på ingen måte og plaserer Jesu komme, stedfortredende død og oppstandelse i framtiden i 1.kor 15. Tvert om, han proklamerer hvor viktig det er for troverdighet og frelse at dette hadde skjedd. Jesus trenger på ingen måte å korsfestes flere ganger. En slik lære er djevelsk lære. Selv om hva du gjør ikke direkte samstemmer med hva som omtales i Hebr.6, så er det likt på et punkt: Du korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spot.

Jeg orker ikke å gå i detalj verken på Paulus eller Hermes (Apg.14.12) eller alt det andre du skriver. Om Jesus trenger å korsfestes flere ganger har vi bare Guds Ord å forholde oss til.
Sitat:

Sal.12.7: Herrens ord er rene ord, liksom sølv som er lutret i en smeltedigel i jorden - sju ganger renset.


Sitat:

Ord.24.16
For sju ganger faller den rettferdige og står opp igjen, men de ugudelige kastes over ende når ulykken kommer.


Det er opp til deg selv hva du vil tro på.
Sitat:

1.Pet.3.18:
For også Kristus led èn gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss fram til Gud, han som led døden i kjødet, men ble levendegjort i Ånden.


Kristus har lidt en gang, han behøver ikke lide flere ganger, men han er med på tidsforskyvningen hver gang, faller og reiser seg, men synden gjorde han seg ferdig med første gang.



[Redigert den 3-9-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2008 kl 18:25


Sitat:

At det synes som jeg mystifiserer helt konkrete hendelser må du forklare nærmere, jeg vet ikke hva du sikter til her.


Jeg tenker ganske enkelt på at du tar KONKRETE historiske hendelser nedtegnet i Bibelen, og forstår dem nermest utelukkende mytologisk. (Og i strid med den forklaring som Bibelen selv gir dem).

Jesu død og oppstandelse er konkret og historisk. Og Bibelen gir det en konkret betydning. Du gir den mytologisk betydning og sauser sammen i ei suppe det er umulig å finne noe fornuft i. Du tar det enkle og åpenbare og gjør det komplisert ved å kombinere det med skjulte betydninger du mener å ha funnet,




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2008 kl 22:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

Jesu død og oppstandelse er konkret og historisk. Og Bibelen gir det en konkret betydning. Du gir den mytologisk betydning og sauser sammen i ei suppe det er umulig å finne noe fornuft i. Du tar det enkle og åpenbare og gjør det komplisert ved å kombinere det med skjulte betydninger du mener å ha funnet,


Alle hendelser som står i Bibelen er konkrete og historiske, og her er vi faktisk helt enig, men du kan ikke sette årstall på Jesu fødsel død og oppstandelse, fordi Bibelen er utlagt i lignelser (billedspråk) Du kan f.eks. ikke nevne Jesus uten og også ta med deg alle hans andre navn nevnt i Bibelen som han er nevnt ved navn ved, som Immanuel, Messias, Kristus, Guds Sønn, Sønnen, Menneskesønn, Barnet, Israels Barn, Ætt, Vintreet, osv. osv.
Når du har samlet nok materiale omkrig alle navn vil du se at du i din spekulasjon om tiden vil komme til kort.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2008 kl 22:53


Hmm, her ble det dramatisk vanskelig å forstå deg Lexus, selv om jeg prøver så godt jeg kan. Hvorfor kan du ikke utlegge for oss hvilke fortolkningsprinsipper du benytter deg av og hvorfor disse er rett mens resten av kristenheten tar så forferdelig feil..? :)



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2008 kl 19:30


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hmm, her ble det dramatisk vanskelig å forstå deg Lexus, selv om jeg prøver så godt jeg kan. Hvorfor kan du ikke utlegge for oss hvilke fortolkningsprinsipper du benytter deg av og hvorfor disse er rett mens resten av kristenheten tar så forferdelig feil..? :)


Jeg skal prøve så godt jeg kan.
Jeg studerer ivrig profetier og grunnet mye på de profetiske vers i Bibelen, og en tid holdt jeg faktisk på slik som dere, stoppet opp og tenkte, hva kan dette være, og hva betyr dette?
Jeg satte løsningen på ting som skjedde i den normale hverdagen, og de ting som skjedde ute i verden.
Etter hvert som jeg gransket de forskjellige historiene i GT, syntes jeg mange av dem bar preg av å ligne hverandre på en måte, så jeg tok fram notisblokk og penn og begynte å notere ned nøkkelord i vers som jeg syntes var viktig å vite hvor en raskt kunne finne dem igjen dersom de skulle dukke opp andre steder, og det gjorde de.
Til slutt oppdaget jeg at disse nøkkelordene til slutt dannet en ny betydning.
Jeg skjønte da at Bibelen fortalte en eller flere historier som også kunne fortelle noe helt annet enn hvis en bare leste rett frem.
Nå har jo Bibelen kommet på data, så nå er det lekende lett å søke nøkkelord som til slutt får en annen betydning.
En slik metode krever at en ikke setter en grense mellom NT og GT, men bruker hele boken som en forklaringskilde om Adam fra den første til den siste - beretningen om Adams ætt, eller som Gud sier: Dette er boken om Adams ætt - og skal en finne ut om den må nødvendigvis hele boken sees på under ett. Fordi alt som fortelles, uansett hva "personen" heter så dreier dette seg til syvende og sist om Jesu fødsel som også betyr slutten på fortellingen, fordi alt handler om Det hellige som skal bli født, og dette skjer ikke på noe mystisk vis: Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene.
Det vil komme litt etter litt på en slik måte som det skjer endringer i hverdagen, noe nytt skapes her og der hver dag, tilsammen utgjør dette en utvikling som vi ikke bryr oss så mye om. På sikt skjer der store endringer på alle plan.

Det jeg mente med å ta med seg alle de øvrige navn Jesus ble kalt, er å se om han rakk å utføre de forskjellige ting som han skulle gjøre under "tema" Menneskesønn/menneskesønnen/menneskesønnens -
Menneskesønn er nevnt 93 ganger bare i Esek fra 2.k, og 2 ganger i Salm. bok, mens menneskesønnens bare nevnes i NT 75 ganger, sammen med menneskesønnens med 7 ganger i NT.
Tilsammen er menneskesønnen nevnt 177 ganger, har du lest alt om denne betegnelsen på Jesus, i tillegg kommer alle de andre benevnelser Jesus har, hvordan vil du stille deg til å se på Jesus da når du har fått bearbeidet all informasjonen om ham?
Jesus som Immanuel er bare nevnt 3 ganger; Jes.7.14, Jes.8-8 og Matt.1.23, men Immanuel går over i et nytt emne/navn, nemlig "Gutten" Jes.7.16, fra å være "Barn" er han nå blitt til "Gutt" eller "Guttebarn" Job 3.3, Jes.66.7, Matt.2.16 og Åp.12.5, omtalt bare som et Guttebarn i Åp.12.13 når dragen (satan ) blir kastet ned på jorden.
Det skal gå ennå en tid før barnet blir voksent - for å forstå dette må en tenke på at Gud var Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, Mark.12.26 - Gutten vokste og ble avvendt, og Abraham gjorde et stort gjestebud den dag Isak var avvendt.

Altså var det i Jakob Jesus skulle komme:
4.M.23.23: For det finnes ikke trolldom i Jakob, ikke spådomskunstner i Israel. Når tiden er inne, blir det sagt til Jakob og til Israel hva Gud vil gjøre.

Jes.59.20: Det skal komme en gjenløser for Sion og for dem som omvender seg fra overtredelse i Jakob, sier Herren.

Det er mye å sette seg inn i for å forstå alt dette, men slik er Bibelen, en må lete for å finne svar.

Ordet Jesus betyr salvet. Ordet skal fremstå ut av en ætt og et gjenstridig folk som til slutt skal bli tøylet, og en rest av Jakob skal omvende seg til (å bli?) Gud. (Jes.10.21)

Det står ikke i teksten at Jakob omvente seg til å bli Gud, men han omvente seg til Gud, ordet "til Gud" kan forståes på to måter, enten var Gud der da Jakob ble omvendt, eller så ble Jakob Gud, en som lærer utvikler seg gjerne TIL noe.

Altså er fortellingen om Jesus ikke annet enn fortellingen om et folkeslag som er så gjenstridig at det fortærer hele jorden:
Sak.3.8: Derfor, vent på meg, sier Herren, på den dag jeg reiser meg for å ta hærfang! For min dom er at jeg samler hedningefolk, sanker riker sammen, utløser min harme over dem, all min brennende vrede. For ved min nidkjærhets ild skal hele jorden bli fortært. - Også Sef.1.18: Brått gjøre ende på alle dem som bor på jorden.

Kosfestelsen er bare et bilde:
Men dette folk har et trossig og gjenstridig hjerte. De har veket fra ham og er gått bort. Jer. 5.23 - Men en rest av Jakob har berget seg, de vil berge den verden som gikk bort.

Når Gud taler om dette folk, er det om seg selv han snakker om for han er den rest som omvendte seg.

Ved trengsel og dom ble han revet bort. Men hvem tenkte i hans tid at når han ble utryddet av de levendes land, så var det for mitt folks misgjernings skyld plagen traff ham? Jes.53.8

Men om alt dette handler om Jesus, så er det dog før han får dette navn.
Når han får sitt navn er han ikke av denne verden , men har gått over i en fase som kalles Ånd, og den er usynlig.
Luk.24.31: Da ble deres øyne åpnet, og de kjente ham. Så ble han usynlig for dem.
Det usynlige: Rom.1.20, 2.Kor.4.18, Kol.1.15, 16.

Annet ord for usynlig er i skjul eller skjult.
Mye rart å finne om en søker disse ord.

En får lett inntrykk av at Gud skapte verden og alt som er i den, men en variert forklaring krever sin plass:

Heb.11.3: Ved tro skjønner vi at verden er skapt ved Guds ord, så det en kan se, ikke er blitt til av det synlige.

Ef.3.9 forteller om husholdningen med hemmeligheten som har vært skjult fra evige tider i Gud, han som skapte alt ved Jesu Kristus.

Altså ble ikke verden skapt før Kristus kom, når verden neste gang forsvinner, dukker den ikke opp igjen før Kristus kommer på nytt, noen som forstår dette ut fra Pred.1.9-10?

[Redigert den 4-9-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2008 kl 14:21


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hvorfor kan du ikke utlegge for oss hvilke fortolkningsprinsipper du benytter deg av og hvorfor disse er rett mens resten av kristenheten tar så forferdelig feil..? :)

Det har jeg gjort flere ganger, det er bare å søke svaret i Skriftene, det er dette som også er forskjellen på mitt fortolkningsprinsipp og resten av kristenheten sitt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2008 kl 03:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hvorfor kan du ikke utlegge for oss hvilke fortolkningsprinsipper du benytter deg av og hvorfor disse er rett mens resten av kristenheten tar så forferdelig feil..? :)
Det har jeg gjort flere ganger, det er bare å søke svaret i Skriftene...
Men nå ber vi deg fortelle nøyaktig hvilke prinsipper, og du synes å enten nekte eller kan ikke svare.



Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 6-9-2008 kl 04:26


Sitat:
av Lexus
det er dette som også er forskjellen på mitt fortolkningsprinsipp og resten av kristenheten sitt.


Her medgir Lexus at han står alene mot "resten av kristenheten",

som vi også har pekt på før -
og det må være betenkelig for enhver, uansett akademi- og ambisjonsnivå.

Det skulle være sluttstrek god nok.


For øvrig ville ikke jeg like å bli avkrevd 'NØYAKTIG' teoretisk og lærd
redegjørelse for "hvilke fortolkningsprinsipper jeg benytter meg av".

Hva ville Paulus ha svart til det, eller Peter og Jakob
eller Johannes Døperen.
De hadde gitt svar så det kjentes, tenker jeg...


Forslag:

Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet.
de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv.

. . .
Når jeg har sagt eder de jordiske ting, og I ikke tror,
hvorledes skal I da tro om jeg sier eder de himmelske?



Det er ikke lite teologi som hører til 'kjødets gjerninger' - eller
'sofistenes gjerninger' (som jeg like gjerne lar være å lese...)

Disputasvesenet ble viktig i kirkeverket etter at Ånden hadde
måttet fjerne seg fra åstedet.

See?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-9-2008 kl 13:29


Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis


Her medgir Lexus at han står alene mot "resten av kristenheten",

som vi også har pekt på før -
og det må være betenkelig for enhver, uansett akademi- og ambisjonsnivå.

Det skulle være sluttstrek god nok.


Feil!
Mitt svar var til mhusoy som stilte sitt spørsmål slik:
Sitat:
Hvorfor kan du ikke utlegge for oss hvilke fortolkningsprinsipper du benytter deg av og hvorfor disse er rett mens resten av kristenheten tar så forferdelig feil..?

Mitt svar var altså ikke myntet til deg Praxis, men til mhusoy. Derfor formet jeg mitt svar ut i fra spørsmålet.
Men om jeg så er alene om å tro på at Bibelen alltid forteller sannheten ved å søke Ordet, hva så?
Jeg la inn et vers i tråden “Til ettertanke” som også passer inn her:
Sitat:

2.Kor.6.6:
Det er nå tredje gang jeg kommer til dere. På to eller tre vitners ord skal enhver sak stå fast.

Som regel er det jeg som står ansvarlig for bevisbyrden hvor mange saker ennå står ubesvart, og som om dette skulle kunne måle seg med mengden av motstandere?

Eller:
Våger noen av dere, når han har sak mot sin neste, å få saken pådømt av de urettferdige og ikke av de hellige? 1.Kor.6.1


La oss se på saken i sin helhet Praxis.
Sitat:

Rom.3.4:
Langt derifra! La det stå fast at Gud er sannferdig, men hvert menneske er en løgner! Som det står skrevet: For at du må kjennes rettferdig i dine ord og vinne når du fører din sak.


Godt å se at du har forslag på svar Praxis:
Sitat:

Opprinnelig postet av Praxis

Når jeg har sagt eder de jordiske ting, og I ikke tror,
hvorledes skal I da tro om jeg sier eder de himmelske?



Det er ikke lite teologi som hører til 'kjødets gjerninger' - eller
'sofistenes gjerninger' (som jeg like gjerne lar være å lese...)

Disputasvesenet ble viktig i kirkeverket etter at Ånden hadde
måttet fjerne seg fra åstedet.

See?


Hvis du ikke forstår at denne bok er fortellingen om Adams ætt 1.M.5.1, hvordan kan du da forstå dens innhold om resten?
Sitat:

Matt.7.14: For trang er den port, og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den.

Matt.22.14: For mange er kalt, men få er utvalgt


Denne sluttstreken tror jeg vil bli lang.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen