Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Holdninger til loven
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-8-2008 kl 01:10
Holdninger til loven


Paulus sin holdning til loven:

Romerne 4.14 Er det de som holder seg til loven, som er arvinger, da er jo troen meningsløs og løftet opphevet.

Romerne 7.7 Hva skal vi da si, er loven synd? Gud forby! etc...

7.14 vi vet at loven er åndelig men jeg er kjødelig, solgt under synden.

7.15 Det jeg vil det makter jeg ikke, det gode som jeg vil etter sinnet/Ånden, mens det som jeg hater, det gjør jeg, så finner jeg altså en annen lov i mine lemmer enn i mitt sinn som fører meg i lenker under syndens lov. Da er det altså ikke lenger jeg som gjør det, men synden som bor i meg. Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme? Gud være takk ved Herren Jesus Kristus, så tjener jeg altså Guds lov med mitt sinn men syndens lov med kjødet.

8.13 Hvis dere lever etter kjødet skal dere dø, men hvis dere ved Ånden (ikke loven) dreper kjødets gjerninger, da skal dere leve.

Rom 9.30 Hva skal vi da si? at folkeslagene, som ikke fulgte etter rettferdighet, har oppnådd rettferdighet, nemlig den som er av tro; mens Israel som fulgte etter rettferdighetens lov har ikke oppnådd rettferdighetens lov. Hvorfor? Fordi de ikke søkte den ved tro men ved lovens gjerninger.

(De fulgte etter rettferdighetens lov ved lovens gjerninger, ikke ved tro)

For de snublet over snublesteinen. Den som tror på han skal ikke bli til skamme.

summs summarium, kap 12 og 13 er formaninger om hvordan en bør vandre som kalt, utvalgt, rettferdiggjort og herliggjort..

Ikle dere Jesus Kristus, og legg det ikke slik til rette for kjødet at dere oppfylledets lyster.

med andre ord: gå ikke på elkjøp å se på den mobilen d tror du ikke trenger men som du har lyst på, eller bla ikke gjennom magasinene etter alle hjertets lyster bare for å se igjennom.. dra ikke på fest om du tror du vil komme til å drikke... inviter ikke den jenta over på besøk om du tror det vil skje noe...

natten er snart oppbrukt og dagen er for hånden, ikle deg lyset før dagen kommer som et brak og avslører alle i den posisjonen de er i når han kommer...

loven oppfylles i dette; elsk din neste som deg selv..

[Redigert den 23-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-8-2008 kl 01:25


Fariseernes holdninger til loven.

De vasket hendene, og de vasket kar og beger innvendig og utvendig, mens innvendig var de fulle av rov, lyst og ondskap... De klamret seg til sin egen hellighet.. de var ikke født i hor, men de var Abrahams etterkommere, av den høyeste ætt, og det rette folk..

Men jesus lot seg åpenbare for dem som ikke søkte han, og for dem som det ble sagt om; dette er ikke mitt folk... hele dagen strakte han ut sine hender til et gjenstridig folk, jødene... men han har ikke forkastet dem, slik Paulus selv er jøde, men ikke alle som er jøde, er virkelig jøde, men den som er omkjært i sitt hjerte (som Paulus skrev)

i dag har vi det samme blant kristne... ikke alle som er kristne er virkelig kristne... men de som er omskjært i hjertet... og ikke i lovgjerninger og det som en kan se på utsiden... et perfekt liv på alle måter... hvor hjertet er i verden...

jeg har selv gått i den fella, og tror virkelig jeg har vært død i åndelig forstand, slik det står; "du har navn av at du lever, men se, du er død!" styrk derfor det som var i ferd med å dø...

har det ingenting med synd å gjøre? jo.. tjener en ikke noe på avhold? jo.. men det må være som av hjertet.. på de områdene det trengs.. avhold fra å se ondt på din neste.. avhold fra å bli kald og glemme barnhjertigheten Gud viste deg, slik i lignelsen hvor tjeneren fikk lengre tid å betale ned gjelden på og gikk ut og fikk sin medtjener kastet i fengsel fordi han ikke hadde penger å betale med..

hva betyr det egentlig? har det med penger å gjøre? eller har det med å holde ut med sin bror til han har kommet inn i gamet med Jesus? til han overvinner synden ved Ånden, å elske og ha medynk til man ser at det fører til forandring før en fordømmer og kaster dem i fengsel?

jeg tror det er noe sånt, og jeg har selv vært blind for dette.. fordi jeg ikke har hatt evnen til å dømme rett.. hva kan en forvente av dem? er man for hard mot dem?

bør en forvente noe annet fra en som har vært kristen i 40 år, og en som har vært det i 1 år, 2 år... eller kanskje noen som aldri har blitt "frelst" men bare alltid har trodd det foreldrene sier og tror og aldri har erfart dette i sitt eget liv? den radikale forandringen...

loviskhet gjør deg hard og fordømmende.. lovløshet gjør deg forførende..

kjærligheten burde finne en vei i mellom begge, og til begge.. for å vende dem bort fra synd, og bort fra et hardt og fordømmende hjerte mot de som har syndet.. da kreves det en virkelig innsats for å omvende sin bror før en kaster inn håndkleet og ser på han som en hedning.. (tror det er der mange feiler)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-8-2008 kl 02:07


Den snyhvite geitebukken og det sorte fåret... begge to vokser aldri opp... i løpet av en sommer hvor gresset er på sitt grønneste, da er det jo merkelig når disse to ikke vokser, men går forbi hverandre med forakt... den ene stanger og den andre lokker med seg geitebukken til kløfta... begge med sine farger, den ene gjemmer seg godt om natta, og den andre liker å stå på høydene å speide utover langt vekke fra saueflokken fordi den ikke er god nok for han... geitebukken... og ikke hjelper han det sorte fåret, men stanger det ned i sin egen innbilskhet... men han skulle ledet det til de grønne engene, slik at de begge kunne ha spist og vokst til modenhet...

snakker i bilder.. og mulig jeg surrer, men jeg drømte i natt at jeg løp etter et sort får, og en snyhvit geitebukk og ingen av dem hadde vokst i løpet av sommeren.. merkelig nok..

mon tro om det kan overføres i ei åndelig betydning?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 23-8-2008 kl 23:51


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
............
loven oppfylles i dette; elsk din neste som deg selv..

[Redigert den 23-8-2008 av PeterDJ]

Er det ikke så at Jesus oppfylte loven i vårt sted ....:puzzled:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2008 kl 00:04
Til ettertanke


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
............
loven oppfylles i dette; elsk din neste som deg selv..

[Redigert den 23-8-2008 av PeterDJ]

Er det ikke så at Jesus oppfylte loven i vårt sted ....:puzzled:

Wbrochs

Det er riktig at loven ble oppfylt, men den ble ikke dermed opphevet (Rom 3,31).



[Redigert den 24-8-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2008 kl 23:17


wbrochs, selvsagt oppfylte Jesus loven... :D

men i det at vi elsker så oppfylles loven i oss også, for den som ikke elsker eller ikke har kjærlighet til Gud, går fortapt.. bli i min kjærlgihet ellers kastes du ut som en gren og visner.. altså er det et kriterium å elske tilbake, slik han elsker oss.. og da blir hans rettferdighet tilregnet oss.. altså lovens oppfyllelse, i det at vi elsker ham... og brødrene, og mennesker...

det er ingen motsetning er det vel? om du vil kan jeg referere alt det jeg her sier til bibelvers.. kan sikkert kopiere og lime inn, men ... heh, er jo sikkert noen som vil si meg imot bare fordi de ikke liker dette... å måtte yte noe...

å elske er faktisk å yte noe... men når man kjenner hans kjærlighet til oss, så blir det lekende lett.. jeg vet at jeg ikke leveer i dette her og nå, men jeg vet at det er mulig, og at jeg har levd i det.. ehm, så det høres jo ikke særlig trygt å høre på meg kanskje?

your choice... men slik mener iallefall jeg det henger sammen, sånn ca... kan jo sies uendelig mye om dette.. jeg sier jo bare så mye som jeg forstår... heh :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 6-9-2008 kl 20:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Det er riktig at loven ble oppfylt, men den ble ikke dermed opphevet (Rom 3,31).



[Redigert den 24-8-2008 av Labar]

Hva er forskjellen?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 7-9-2008 kl 02:17


Sitat:
av PeterDJ
men i det at vi elsker så oppfylles loven i oss også

Siden tråden heter Holdninger - -

jeg liker holdningen til PeterDJ, i det aller meste.

Enda han ofte uttrykker seg uten alle de teologiske
impregneringsmidlene som skal gjøre alt så systematisk
pottetett og syrefast ..
rent 'uforsiktig' over stokk og stein.

Naturligvis risikerer han da å tape en rekke debattrunder..
men så er der jo sjansen til å vinne Livet, i stedet.

Pappa Ratzi kunne aldri bruke ham i Inkvisisjonen sin.

Det er vel det jeg liker. -- helt min stil i ubrukelige folk.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2008 kl 07:21


Takk Praxis. Tror jeg har dumma meg ut og rota det til for meg selv mange ganger i en tildels sovende tilstand.. men var vi fra oss selv så var det for Herren, var vi ved sans og samling så var det for dere.. (skrev Paulus) og forhåpentligvis kan jeg si det samme om meg selv. At da jeg vandret over stokk og stein var det for Herren, og da jeg gikk pyntelig langs veien var det for andre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2008 kl 08:07


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Det er riktig at loven ble oppfylt, men den ble ikke dermed opphevet (Rom 3,31).



[Redigert den 24-8-2008 av Labar]

Hva er forskjellen?


Loven ble oppfylt av Jesus, men den er ikke opphevet.

Som å si; Jesus brøt aldri fartsgrensen, men fartsgrensen er fremdeles den samme?

tro ikke jeg er kommet for å oppheve loven og profetene, for før himmel og jord forgår skal ikke den minste tøddel eller jod i loven forgå, før det alt er oppfylt.. derfor, den som bryter et av disse minste bud og lærer menneskene dette skal kalles den minste i Guds kongedømme, men den som holder budene og lærer andre dem, skal kalles stor i himmelens rike... for om deres rettferdighet ikke overgår de skriftlærde og fariseernes skal dere på ingen måte komme inn i himmelen..

men hvilke bud er det han snakker om? Vel, i de neste versene.. dvs i neste setning begynner han å sitere fra de 10 bud.. "ikke slå ihjel, ikke driv hor, ikke gi falskt vitnesbyrd.."

er ikke det litt av et sammentreff da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-10-2008 kl 08:51


Det Gamle Testamentet av sluttes med en oppfordring til å holde budene.

Det samme gjelder avsluttningen til Det Nye Testamentet, i Johannes Åpenbaring 22:14.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-10-2008 kl 19:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det Gamle Testamentet av sluttes med en oppfordring til å holde budene.

Det samme gjelder avsluttningen til Det Nye Testamentet, i Johannes Åpenbaring 22:14.

Og fins det noen bedre måte å gjøre det på enn gjennom
troen på den Messias som kom – og som vi venter
kommer igjen for å dømme?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 28-11-2008 kl 22:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det Gamle Testamentet av sluttes med en oppfordring til å holde budene.

Det samme gjelder avsluttningen til Det Nye Testamentet, i Johannes Åpenbaring 22:14.

Og fins det noen bedre måte å gjøre det på enn gjennom
troen på den Messias som kom – og som vi venter
kommer igjen for å dømme?

-


Hva blir tro uten gjerning?
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-11-2008 kl 22:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Hva blir tro uten gjerning?

Tro uten gjerning blir ikke mye, men
uten rette gjerning først blir det fortapelse.

Et par bibelvers til oppfordring:

Først Jesus: «Dette er den gjerning Gud vil dere
skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.»

Så hans apostel: «Og dette er hans bud: Vi skal
tro på hans Sønn Jesu Kristi navn og elske
hverandre, slik som han bød oss.»

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-11-2008 kl 00:11


Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611

[Redigert den 28-11-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 26-1-2009 kl 18:40


Lenge siden det har vært skrevet noe her. Hva med noen visdomsord fra våre gode naboer:
Sitat:

Sitater:

Sir Winston Churchill (1874-1965) om Bibelen:

“Vi tilbakeviser med forakt alle disse lærde og utspekulerte myter om at Moses bare var en legendarisk skikkelse som presteskapet og folket anvendte som autoritet for sosiale, etiske og religiøse forskrifter. Vi tror at det mest vitenskapelige standpunkt og den mest fornuftige innstilling er at man tar Bibelens historiske beretninger bokstavelig. Vi kan være sikre på alle disse ting skjedde nettopp slik de er fremstilt i den Hellige Skrift. Vi hviler i trygghet på ”Skriftens uovervinnelige klippe.”



Dronningmoren – det gamle Storbritannias tale:
”Ikke kan Bibelen bli lukket før den siste store mann er født! – Ærbødighet for Skriften er en bestandel av sivilisasjonen, for slik har verdens historie blitt bevart, og blir bevart.” Dronningen til King Georg VI.





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen