Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: I hverdagen
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-7-2008 kl 09:58
I hverdagen


Lesserinnlegg i avisen DagenMagazinet
som er funnet verdig til en plass i forumet:

Sitat:

Hverdagskristen

Edel (25) hadde fire søsken, men 2 av søsknene hennes er døde. Edel og storebroren hennes bor hjemme hos foreldrene – skjønt det nok kan drøftes hvem som bor hos hvem når det kommer til stykket. Storebroren er lett tilbakestående og ute av stand til å ha en vanlig jobb. Moren kan ikke gå, og hun trenger mye hjelp. Far er gammel og trenger hjelp blant annet til toalettbesøk. Ofte skjer det uhell, og Edel må tørke opp. Når kvelden kommer er Edel svært sliten, men som regel blir det lite søvn. Begge foreldrene trenger hjelp med å gå på toalettet minst en gang i løpet av natten.

Drømmen hennes er å bli jordmor, men noen utdannelse har det ennå ikke vært mulig å tenke på. Edel arbeider hardt for å forsørge foreldrene, broren og seg selv. Til nå har hun hatt to jobber som hushjelp ved siden av alle pliktene hun har hjemme. Nylig mistet hun den ene jobben, og inntekten hennes ble halvvert. Når hun lager mat til seg selv og de andre hun forsørger, er det ris og grønnsaker som står på menyen. Kjøtt har hun sjelden hatt råd til å kjøpe. Etter at hun mistet den ene av jobbene sine, holder det hardt å skaffe mat nok til hele måneden selv om hun bare kjøper ris og grønnsaker.

For noen dager siden hadde Edel en samtale med en god venn. Hun fortalte da at hun er svært sliten. Edel har et nært forhold til Jesus, men hun undrer seg over hvilke planer Gud har for livet hennes. Hun er trøtt av å ta seg av foreldrene, og tenker ofte på hva som kommer til å skje fremover. I løpet av samtalen medgikk hun at hun flere ganger har tenkt på å hoppe i brønnen for å slippe alt slitet og bekymringene.

En dag Edel kom hjem satt faren på gulvet med avføring rundt seg. Hun løp ut av huset –hun orket simpelthen ikke mer. Hun bestemte seg for å gå til kirken. Gjennom talen fikk Edel et nytt møte med Herren. Han minnet henne på en mektig måte om at tross tunge dager, tross slit og bekymringer så har Gud en plan med livet hennes. Han vil gi henne det hun trenger til hver dag.

Det er et stort privilegium å få møte mennesker som Edel. Til tross for dyp fattigdom og store prøvelser i hverdagen har hun en forunderlig tillit til Jesus. Hun har lært å leve nær Herren og stole på Ham selv om livet går henne imot. Jeg vet ikke hvilke planer Gud har for Edel i tiden som kommer. Men en ting vet jeg: Livet hun lever akkurat nå er i seg selv et levende og sterkt vitnesbyrd om Jesus!

Per Birkeli
Utsending for NLM



[Redigert den 8-7-2008 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 17-8-2008 kl 00:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Lesserinnlegg i avisen DagenMagazinet
som er funnet verdig til en plass i forumet:

Sitat:

Hverdagskristen

Edel (25) hadde fire søsken, men 2 av søsknene hennes er døde. Edel og storebroren hennes bor hjemme hos foreldrene – skjønt det nok kan drøftes hvem som bor hos hvem når det kommer til stykket. Storebroren er lett tilbakestående og ute av stand til å ha en vanlig jobb. Moren kan ikke gå, og hun trenger mye hjelp. Far er gammel og trenger hjelp blant annet til toalettbesøk. Ofte skjer det uhell, og Edel må tørke opp. Når kvelden kommer er Edel svært sliten, men som regel blir det lite søvn. Begge foreldrene trenger hjelp med å gå på toalettet minst en gang i løpet av natten.

Drømmen hennes er å bli jordmor, men noen utdannelse har det ennå ikke vært mulig å tenke på. Edel arbeider hardt for å forsørge foreldrene, broren og seg selv. Til nå har hun hatt to jobber som hushjelp ved siden av alle pliktene hun har hjemme. Nylig mistet hun den ene jobben, og inntekten hennes ble halvvert. Når hun lager mat til seg selv og de andre hun forsørger, er det ris og grønnsaker som står på menyen. Kjøtt har hun sjelden hatt råd til å kjøpe. Etter at hun mistet den ene av jobbene sine, holder det hardt å skaffe mat nok til hele måneden selv om hun bare kjøper ris og grønnsaker.

For noen dager siden hadde Edel en samtale med en god venn. Hun fortalte da at hun er svært sliten. Edel har et nært forhold til Jesus, men hun undrer seg over hvilke planer Gud har for livet hennes. Hun er trøtt av å ta seg av foreldrene, og tenker ofte på hva som kommer til å skje fremover. I løpet av samtalen medgikk hun at hun flere ganger har tenkt på å hoppe i brønnen for å slippe alt slitet og bekymringene.

En dag Edel kom hjem satt faren på gulvet med avføring rundt seg. Hun løp ut av huset –hun orket simpelthen ikke mer. Hun bestemte seg for å gå til kirken. Gjennom talen fikk Edel et nytt møte med Herren. Han minnet henne på en mektig måte om at tross tunge dager, tross slit og bekymringer så har Gud en plan med livet hennes. Han vil gi henne det hun trenger til hver dag.

Det er et stort privilegium å få møte mennesker som Edel. Til tross for dyp fattigdom og store prøvelser i hverdagen har hun en forunderlig tillit til Jesus. Hun har lært å leve nær Herren og stole på Ham selv om livet går henne imot. Jeg vet ikke hvilke planer Gud har for Edel i tiden som kommer. Men en ting vet jeg: Livet hun lever akkurat nå er i seg selv et levende og sterkt vitnesbyrd om Jesus!

Per Birkeli
Utsending for NLM


Jeg forstår ikke Edel! Jeg har på en måte et like stort problem som henne, men jeg forstår det ikke og har ikke skjønt at det kan være positivt for mitt Gudsforhold. Jeg sliter meg bare ut! Er det så bra da, og hva skal det tjene til?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 17-8-2008 kl 11:18


Sitat:

Noen ble spent på pinebenken og avslo å bli frigitt,
fordi de heller ville få del i den oppstandelse som er bedre.
36 Andre måtte tåle spott og piskeslag, ja, tilmed lenker
og fengsel. Noen ble steinet og pint, saget i stykker
eller drept med sverd.
Andre måtte gå omkring i saueskinn og geiteskinn, de led nød,
hadde det vondt og fikk hard medfart.
De var for gode for denne verden.
De flakket omkring i øde trakter og på fjell og holdt til
i huler og grotter.
Alle disse fikk godt vitnesbyrd for sin tro,
men de oppnådde ikke å få det som var lovt.
For Gud hadde for vår skyld noe bedre i tanke;
de skulle ikke nå fullendelsen uten oss. (...)


At dere må lide, det tjener til å oppdra dere;
for Gud behandler dere som barn.
Finnes det en sønn som ikke blir tuktet av sin far?
Hvis dere ikke får tukt som alle andre, er dere ikke sønner,
men uekte barn.
Vi har hatt våre jordiske fedre som tuktet oss,
og vi hadde respekt for dem.
Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under ham som er
åndenes Far, så vi kan vinne livet?
For fedrene tuktet oss bare en kort tid, slik de fant
det for godt. Men han gjør det til vårt beste,
for at vi skal få del i hans hellighet.
All tukt synes vel i øyeblikket å være mer til sorg
enn til glede.
Men siden gir den fred og rettferd som frukt
hos dem som er blitt oppøvd ved den.

Derfor, rett ut de slappe hender
og styrk de vaklende knær!
La føttene gå rett fram på veien, så det halte ikke går av ledd,
men heller blir friskt igjen.

Hebr. 11: .. 12:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-8-2008 kl 14:49


1.Peter 1 3-9


3 Lovet være Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, han som efter sin store miskunn har gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde,

4 til en uforgjengelig og usmittet og uvisnelig arv, som er gjemt i himlene for eder,

5 I som ved Guds makt holdes oppe ved troen til den frelse som er ferdig til å bli åpenbaret i den siste tid.

6 Derover fryder I eder, om I enn nu - når så skal være - har sorg en liten stund ved allehånde fristelser,

7 forat eders prøvede tro, som er meget kosteligere enn det forgjengelige gull, som dog prøves ved ild, må finnes til lov og pris og ære i Jesu Kristi åpenbarelse,

8 han som I ikke har kjent og dog elsker, han som I nu ikke ser og dog tror på, og derfor fryder I eder med en usigelig og herliggjort glede,

9 når I vinner frem til endemålet for eders tro, sjelenes frelse.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-8-2008 kl 17:07


Tror muligens også 1. Peter 2,19-21 kan passe inn her:

”Å finne seg i uforskyldte lidelser fordi en er bundet til Gud i sin samvittighet, det er godt i Guds øyne. 20 Om dere tåler straff når dere har gjort noe galt, er det noe å rose dere for? Men har dere gjort det som er rett, og så holder ut når dere må lide, da er det godt i Guds øyne. 21 Det var jo dette dere ble kalt til; for Kristus led for dere og etterlot dere et eksempel for at dere skulle følge i hans spor.”

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 17-8-2008 kl 21:28
Leca til oppbyggelse


Men jeg skal medgi at jeg opplever litt plastsmak / julehefte-
stil ved mye slik helgenlitteratur som beretningen om Edel.
Mangel på poetisk og profetisk trøkk, autentisitet?
Hvor finsmakersk skal en kunne være, før vi selv bare er
vrange og misforstår.. eller saboterer det Edle formål.

Livet er dertil så ofte oppslitende og skuffende, monotont og
unødig trivielt. Så det skulle nesten være en klageadgang.

Og det er det også. Atskillig av David og de andre salmistene,
rinner meg i hu.
De er ikke alltid så fine på det og diplomatiske når de
beskriver uværsbildet, de truende fiender og hva de føler i
den anledning. Og kan nå Gud ha glemt å følge med?

Hittil har Herren hjulpet, sa de hardt prøvede patriarker.
Så har Han vel ikke glemt oss heller.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-8-2008 kl 23:14


Mulig det er litt plastsmak ja. Har vel egentlig vært inne litt på tanken selv også.
Men at livet som beskrives nok for de fleste er nærmere virkeligheten enn det
karismatisk-hysteriske overmenneskets høytravende gang, er likevel hevet
over tvil. Tror også det er nærmere Herren – og takk for det.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-8-2008 kl 23:52


Vil bare samtykke i de to siste innlegg.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen