Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hva er størst å si?
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 22:08
Hva er størst å si?


Jesus spurte; Hva er størst å si; Dine synder er deg forlatt, eller reis deg, ta din seng og gå hjem?

Noen som har svaret?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 23:40


Tja... Jesus mente vel at det siste er størst å SI - mens det første er størst å GJØRE. Derfor demonstrerer Jesus at han synlig kan gjøre det siste, altså helbrede - som et vitnesbyrd på at han usynlig kan gjøre det første...

mhusoy




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2008 kl 20:32


Det var et godt svar. Muligens at du har rett? :)

Jeg sa noe alle det samme på jesusonline. At det er størst å si, ta din seng og gå hjem. Men at han gjorde som du sa, helbredet mannen for å overbvise dem om at han kunne helbrede. :)

Men du formulerte deg nok bedre!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2008 kl 23:28


Hei DJ.

Jeg tror at vi er ganske enige om ting her, men la meg presisere en detalj.

Jeg mener at å si "dine synder er deg forlatt", er veldig enkelt. Men å si "bli helbredet" er vanskelig. Hvorfor? Fordi alle kan se hva som skjer med en helbredelse, mens ingen kan se hva som skjer med synden til et menneske (at Gud tar den bort).

Derfor forstår jeg det slik at Jesus ved å helbrede mannen ikke bare viser at han kan helbrede - men også underbygger sitt første utsagn - nemlig at han forlot mannens synder. Dette fordi han åpenbarte sin makt over det synlige (helbredelsen) - slik at hans makt over det usynlige (syndsforlatelsen) kunne bli bevist...


Vi kan se på teksten Luk5:20-24:
"Og da han så deres tro, sa han: Menneske! dine synder er dig forlatt. Da begynte de skriftlærde og fariseerne å tenke så: Hvem er denne mann, som taler bespottelser? Hvem kan forlate synder uten Gud alene? Men da Jesus merket deres tanker, svarte han og sa til dem: Hvad er det I tenker i eders hjerter? Hvad er lettest, enten å si: Dine synder er dig forlatt, eller å si: Stå op og gå? Men forat I skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å forlate synder - så sa han til den verkbrudne: Jeg sier dig: Stå op og ta din seng og gå hjem til ditt hus!"


Men, men, det er mange aspekter å se på. Det er en spennende fortelling.


:)

[Redigert den 16-6-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-6-2008 kl 03:39


D var akkurat sånn jeg også forstod d da jeg leste d.... derfor jeg også tok d opp, men jeg ble litt satt imot veggen med en gang...

hva er mest verdt.. å bli tilgitt for evigheten, eller å bli helbredet for noe.. ble jo svaret..

jeg er jo så klart med på at å bli frelst for evig, og rensa i Jesu blod er mer verdt enn noe annet...

+ bare Jesus kan tilgi synder ble d sagt... etc... klart d er d vanskeligste da... osv.

men Jesus sa også at de skulle ha makt til å fastholde synder, og/eller tilgi dem.. (noe sånt tror jeg..)

men din forklaring, og formulering holder absolutt mål etter mine ører... :) så takk!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2008 kl 01:10


Ja, Jesu ord til disiplene om at de kunne fastholde synder etc. er både spennende og vanskelige. Dessverre har de blitt brukt uheldig av enkelte gjennom historien, f eks Paven, ved at mennesker har gjort seg selv til dommere over mange andre. Dette er absolutt et tema som bør belyses mer.



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen