Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Paktene.
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-5-2008 kl 11:56
Paktene.


Sitat:

Jeremiah
31:31 Behold, the days come, saith the LORD, that I will make a new covenant with the house of Israel, and with the house of Judah:



Gud gjør en ny pakt/avtale med husene Israel og Judah. De fleste kristne tror at den er inngått/kommet.

Jeg er uenig og har ennå ikke møtt forståelse for det. Og det er helt greit, men det som ikke er helt greit er at "vise" kvinner og menn står å snakker stikk i strid med Bibelen.

Et av de første punkene jeg ønsker å belyse er:

Hvis Gud hadde gitt den til "kirken"(e), hvilen del er Israels hus og hvilken del blir da Judah hus?

Israel er den eneste nasjon som Gud har inngått en slik pakt med. Bibelen bekrefter dette på godt og vondt. Det er ikke mulig hverken legalt, moralsk eller åndelig å overføre Guds pakter med Israels- og Judah hus, ikke til Ishmael's etterkommere, ikke til "kirkene" eller til noen andre folk.
Les Paulus brev til Romerne kap. 11.

.





[Redigert den 6-5-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2008 kl 13:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Gud gjør en ny pakt/avtale med husene Israel og Judah.

Hvis Gud hadde gitt den til "kirken"(e), hvilen del er Israels hus og hvilken del blir da Judah hus?

Du snakker om en ny pakt for Israel og Juda,
men at de skulle ha hver sin del i kirken?



[Redigert den 6-5-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2008 kl 14:04


Viking: Det er riktig som du skriver. Den nye pakt er gitt til Israel og Juda, og de kan ikke overføres til noen andre. Det betyr at alle andre står utenfor, uten håp. Men gjennom Kristus får alle mennesker tilgang:

Sitat:

Eph 2:12 Kom i hu at dere på den tid var uten Kristus, utestengt fra Israels borgerrett og fremmede for paktene med deres løfte. Dere var uten håp og uten Gud i verden.
Eph 2:13 Men nå, i Kristus Jesus, er dere som før var langt borte, kommet nær til ved Kristi blod.
Eph 2:14 For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og brøt ned det gjerdet som skilte dem, fiendskapet,
Eph 2:15 da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter. Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred,
Eph 2:16 og i ett legeme forlike dem begge med Gud ved korset, for der drepte han fiendskapet.
Eph 2:17 Og han kom og forkynte evangeliet om fred for dere som var langt borte, og fred for dem som var nær ved.
Eph 2:18 For gjennom ham har vi begge adgang til Faderen i én Ånd.
Eph 2:19 Så er dere da ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborgere og Guds husfolk,
Eph 2:20 bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.



Når det gjelder husene Juda og Israel: Som du kan lese i GT, så ble Israel delt i to pga Salomos avguderi. Juda stamme er de som i dag kalles jøder, de fikk tildelt Juda rike, mens de andre stammene beholdt navnet Israel, det er de som omtales som de tapte stammer (det riktige navnet på dagens nasjon Israel er derfor Juda). En profet holdt senere to staver i hånden, og la dem sammen, for å vise at de to rikene skulle gjenforenes en dag. Jeg er ikke sikker på hva dette betyr, men antar de to stavene er et symbol på korset, og de to rikene er et bilde på jøder og hedninger, som altså forenes i Kristus.


[Redigert den 6.5.2008 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-5-2008 kl 23:24


Jeg tror du har missforstått mitt innlegg. Jeg hevder at den nye pakt ikke er gitt ennå.

Jeremiah's sine profetier er helt klare på at den nye pakt ikke er gitt. En annen ting en skal tenke på er at Kristus er Mellommann og Garantist for den nye pakt.

Hva er vitsen med en mellommann og garantist hvis den allrede hadde vært gitt?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2008 kl 23:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg tror du har missforstått mitt innlegg. Jeg hevder at den nye pakt ikke er gitt ennå.

Jeremiah's sine profetier er helt klare på at den nye pakt ikke er gitt. En annen ting en skal tenke på er at Kristus er Mellommann og Garantist for den nye pakt.

Hva er vitsen med en mellommann og garantist hvis den allrede hadde vært gitt?

.


Hva mener du egentlig? At den Nye pakten ikke er gitt. Står det ikke at Jesus har blitt leder for den nye pakten da? F eks i Hebreerbrevet???

Her må du forklare deg kamerat... :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
KJELL
Medlem
**




Innlegg: 65
Registrert: 5-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 05:52


Hebr 9,15 Og derfor er Han den nye paktens Mellommann ved den død som har funnet sted til forløsning fra overtredelsene under den første pakt, slik at de som er kalt, kan få oppfylt løftet om den evige arven.
------------------
Det skulle vel være tydelig nok at den nye pakt er oppfylt og at alle som kommer til troen på Jesus er fullkomet frelst ved han.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-5-2008 kl 07:36


Sitat:
Opprinnelig postet av KJELL
Hebr 9,15 Og derfor er Han den nye paktens Mellommann ved den død som har funnet sted til forløsning fra overtredelsene under den første pakt, slik at de som er kalt, kan få oppfylt løftet om den evige arven.
------------------
Det skulle vel være tydelig nok at den nye pakt er oppfylt og at alle som kommer til troen på Jesus er fullkomet frelst ved han.


Her står det at Han er Mellommann for pakten, ikke noe annet. Hvis dere leser Jeremiah så går det klart frem der at den ennå ikke er gitt.

Jeremiah 31:31 - ---.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 09:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Her står det at Han er Mellommann for pakten, ikke noe annet. Hvis dere leser Jeremiah så går det klart frem der at den ennå ikke er gitt.

Jeremiah 31:31 - ---.

Patriarken Jakob fikk navnet Israel da han kjempet med Gud og
vant / ba om nåde (1 Mos 32 og Hos 12,4f). Det er de som i dag
tar imot denne nåden i Jesu Krist som får oppleve oppfyllelsen
av løftene i blant annet Jeremia 31,31 -->



[Redigert den 7-5-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 13:40


Sitat:

Hva er vitsen med en mellommann og garantist hvis den allrede hadde vært gitt?


Den var ikke gitt på det tidspunktet, det er jo riktig. Det var da Kristus døde på korset at han ble mellommannen og den nye pakt trådde i kraft, altså ikke mens han levde som menneske.

Kristus ble utvalgt allerede før mennesket ble skapt til denne rollen. Adam og Eva fikk vite om dette ved syndefallet (1Mos 3:15 handler om Kristus).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-5-2008 kl 14:00


Hebr 9,15 Og derfor er Han den nye paktens Mellommann ved den død som har funnet sted til forløsning fra overtredelsene under den første pakt, slik at de som er kalt, kan få oppfylt løftet om den evige arven.

Ved Kristi død på korset ble Han Mellommann og Garantisten for den nye pakt.

Du har lest Jeremiah 31:31 flere ganger enn meg sikkert. Hvis en tar settning for settning så vi en etterhvert se at dette kan umulig ha skjedd ord for ord, settning for settning.

Selv om den ikke er gitt ennå så er Han Garantisten, Hans Blod har uttfridd oss og vi får komme til Gud igjennom Ham ved troen.

Men Guds nye pakt med Israel og Judah står fast. Vi må huske på at dette folken har hatt et helt spesiellt forhold til Gud i forhold til andre folkeslag. Og Gud står fast ved sin lov og lovnad. Men la oss ta å sette opp alle viktige punkt i den nye pakten og se hva vi kommer frem til.

Jeg kommer tilbake til det noe senere i kveld.
:yes:

En ting til. Hadde vi fått den nye pakt, hva så med våre (nye) overtredelser? Han døde på korset for overtredelser under den gamle pakt og hadde pakten vært gitt hadde vi ikke syndet. Vi ville hatt et nytt sinn og hjerte, vi hadde visst bedre og vi hadde også vært helt enig om alt innen Bibelen.

.

[Redigert den 7-5-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 14:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Men Guds nye pakt med Israel og Judah står fast. Vi må huske på at dette folken har hatt et helt spesiellt forhold til Gud i forhold til andre folkeslag.

Og hvem var så dette folket. Jo, det var de av
alle folkeslag i den gamle pakt som hadde patriarken
Jakobs tro på Guds nåde. Herren gav de navnet Israel.


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
En ting til. Hadde vi fått den nye pakt, hva så med våre (nye) overtredelser? Han døde på korset for overtredelser under den gamle pakt og hadde pakten vært gitt hadde vi ikke syndet. Vi ville hatt et nytt sinn og hjerte, vi hadde visst bedre og vi hadde også vært helt enig om alt innen Bibelen.

Den nye pakt gjør ikke syndfri,
men den gir en ny vilje (nytt hjerte) til Guds lov.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-5-2008 kl 16:14


Det var en merkelig pakt. Totalt kaos og alle synder, hmm blir vi ikke til hykklere alle mann? Vi holder Kristus for narr da ikke sant?

Men det høres ikke ut til at du har sett i Jeremiah 31, den nye pakten er meget godt forklart der.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 17:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det var en merkelig pakt. Totalt kaos og alle synder, hmm blir vi ikke til hykklere alle mann? Vi holder Kristus for narr da ikke sant?

Nei tvert imot. Ved at vi stadig trenger
hans syndstilgivelse gir vi ham den rette ære.

:up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 20:09


Det er direkte samsvar mellom Jer 31:33 og Heb 10:16, som viser at dette er oppfylt i Kristus:

Sitat:

(Jer 31:33) Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.


Sitat:

(Heb 10:16) Dette er den pakt jeg vil opprette med dem etter disse dager - så sier Herren: Jeg vil gi mine lover i deres hjerter og skrive dem i deres sinn,
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 22:16


Viking, du må huske at ingen av oss mennesker er syndfrie, og at vi dessverre vil fortsette å gjøre synder gjennom våre liv. Johannes tar opp dette for å understreke at det ikke er i oss selv at vi blir frie fra synden.

1Joh1:8-9:
8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

[Redigert den 7-5-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-5-2008 kl 23:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Det er direkte samsvar mellom Jer 31:33 og Heb 10:16, som viser at dette er oppfylt i Kristus:

Sitat:

(Jer 31:33) Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.


Sitat:

(Heb 10:16) Dette er den pakt jeg vil opprette med dem etter disse dager - så sier Herren: Jeg vil gi mine lover i deres hjerter og skrive dem i deres sinn,


Og når tror du "etter disse dager er"?
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-5-2008 kl 23:05


Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg slutter en ny pakt
med Israels ætt og Judas ætt,

32 en pakt som er annerledes
enn den jeg sluttet med deres fedre
den gang jeg tok dem ved hånden
og førte dem ut av Egypt,
den pakten med meg som de brøt,
enda jeg var deres rette herre, sier Herren.

33 Nei, slik er den pakten jeg vil slutte
med Israels folk i dager som kommer,
lyder ordet fra Herren:
Jeg vil legge min lov i deres sinn
og skrive den i deres hjerte.
Jeg vil være deres Gud,
og de skal være mitt folk.

34 Da skal ingen lenger lære
sin neste og sin bror
og si: «Kjenn Herren!»
For de skal alle kjenne meg,
både små og store, sier Herren.
For jeg vil tilgi deres misgjerning
og ikke komme i hu deres synd.

Jeg tror ikke dere forstår det som er skrevet her?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-5-2008 kl 23:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Jeg tror ikke dere forstår det som er skrevet her?

Da kunne det kanskje passe at du ga en forklaring?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-5-2008 kl 13:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det var en merkelig pakt. Totalt kaos og alle synder, hmm blir vi ikke til hykklere alle mann? Vi holder Kristus for narr da ikke sant?

Nei tvert imot. Ved at vi stadig trenger
hans syndstilgivelse gir vi ham den rette ære.

:up:


Hadde vi mottatt den nye pakt hadde vi ikke syndet. Men et nytt hjerte og et nytt sinn o.s.v. hadde vi ikke vært der vi er i dag.

Vi lever nok fortsatt ved den gamle pakt i en overgang til ny.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-5-2008 kl 13:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Det er direkte samsvar mellom Jer 31:33 og Heb 10:16, som viser at dette er oppfylt i Kristus:

Sitat:

(Jer 31:33) Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.


Sitat:

(Heb 10:16) Dette er den pakt jeg vil opprette med dem etter disse dager - så sier Herren: Jeg vil gi mine lover i deres hjerter og skrive dem i deres sinn,


"Etter disse dager" - jeg trodde det var vist til "den store trengsel", og de dager er ikke forbi, eller?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2008 kl 16:02
Paktene


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Vi lever nok fortsatt ved den gamle pakt i en overgang til ny.
At du lever i den gamle pakt har jeg forstått, men
hva konkret er det som gjør at du øyner overgang til en ny?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2008 kl 16:44


Profetiene i GT har ofte (alltid?) to oppfyllelser, først en konkret, så en i overført betydning (skygger, som Paulus sier).

"Etter disse dager":
Den første oppfyllelsen var etter 70 år i fangenskap i Babylon. Det er den konkrete betydningen av "For se, dager kommer, ser Herren, da jeg vil gjøre ende på mitt folks, Israels og Judas fangenskap", Jer 30:3.

Den andre oppfyllelsen er under Messias, som du kan lese om i Hebreerbrevet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-5-2008 kl 09:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Profetiene i GT har ofte (alltid?) to oppfyllelser, først en konkret, så en i overført betydning (skygger, som Paulus sier).

"Etter disse dager":
Den første oppfyllelsen var etter 70 år i fangenskap i Babylon. Det er den konkrete betydningen av "For se, dager kommer, ser Herren, da jeg vil gjøre ende på mitt folks, Israels og Judas fangenskap", Jer 30:3.

Den andre oppfyllelsen er under Messias, som du kan lese om i Hebreerbrevet.


Hvis du leser både Ezekiel og Jeremiah så vil du få forståelse for at "etter de dager" ikke er etter babylon. Og hvis en skal hevde at profetiene har en dobbel mening så fort en ikke straks forstår det, ja da blir alt komplett umulig.

Jeg har vært håpløs fustrert over dnk og deres måte å predike Guds lære. Jeg forsto dem ikke i forhold til Bibelen, de talte hvert sitt språk.

"Bli som barn igjen" ble et ord som kom stadig igjen. Og til slutt så tok jeg for meg Bibelen som "et barn" og fikk sakte, men sikkert en ganske annen forståelse for Ordet enn det jeg tidligere hadde.

Bl.a. så stod Sabbaten sterkt frem og jeg forlot dnk. Mye annet har skjedd og det har ført til en annen forståelse av Den Nye Pakt. Jeg ser at det er noen få andre som syssler med samme tankene om den nye pakt, bl.a. http://www.chafer.edu/journal/back_issues/v8n4_4.pdf.

Den gir en god forklaring til hvorfor en kan tro at denne nye pakten ennå ikke er gitt.

Men hvis en tviholder på dkk/dnk doktriner så vil en ikke helt klare å forstå.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-5-2008 kl 17:49


Strange as it may seem, the New Covenant is not yet fully implemented. We know this from the fact that believers - young and old - still need instruction. But when the New Covenant is fully operational then "they shall not teach every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the Lord: for all shall know me, from the least to the greatest."

8. EVERLASTING SIGNS
Everlasting covenants have everlasting signatories (parties to the covenant) and everlasting signatures or signs. These signatures or signs call to remembrance the covenant between the parties concerned. These signs are as enduring as the parties and the covenants themselves.

The Rainbow
The rainbow tells us that a total destruction of the earth by water will never happen again. As in Noah's day the Almighty will offer grace and mercy: and some - albeit a few - will believe and be saved. Every time you see a rainbow think of that fact and ask yourself: Am I like Noah or am I behaving like the vast majority who perished in the waters of the flood? Gen:9: 16: And the bow shall be in the cloud; and I will look upon it, that I may remember the everlasting covenant between God and every living creature of all flesh that is upon the earth.


The Sabbath
Having accepted salvation by faith, the next steps are obedience, sanctification and holiness. That is the purpose of salvation, that we overcome sin and become holy as Yahweh is holy.
The weekly Sabbath is the everlasting Sign of sanctification; a process which, by the power of the Holy Ghost, results in the re-creation of a sinner into a saint.
The Sabbath is referred to as a 'perpetual covenant' between the true children of Israel (those who have put their faith in Yeshua (the promised Seed of Abraham) and the LORD God of Israel.
The Sabbath is the divinely ordained SIGN of the everlasting covenant. For more information see the True Sabbath Day. Exo.31: 16: Wherefore the children of Israel shall keep the Sabbath, to observe the Sabbath throughout their generations, for a perpetual covenant.
17: It is a sign between me and the children of Israel for ever.
Ezekiel 20: 12: Moreover also I gave them my sabbaths, to be a SIGN between me and them, that they might know that I am the LORD that sanctify them
19: I am the LORD your God; walk in my statutes, and keep my judgements, and do them;
20: And hallow my sabbaths; and they shall be a SIGN between me and you, that ye may know that I am the LORD your God.



9. THE COMMANDMENTS
We live in a world of increasing unbelief, disobedience and greed. There is no slackening of the pace of deterioration. Every news bulletin tells of worsening morals in every country. Yahweh gave mankind laws to cover virtually every department of human activity; but comparatively few want to obey them. To most people divine law is irrelevant and unwelcome. And yet the commandments were written by God's own hand! Oh what a tragic paradox, that the Creator Himself, the Giver of Life, is ignored, disbelieved and blasphemed! Exo.31: 18: And he (the LORD) gave unto Moses, when he had made an end of communing with him upon mount Sinai, two tables of testimony, tables of stone, written with the finger of God.
Deut.9: 10: And the LORD delivered unto me two tables of stone written with the finger of God...


The Almighty's Law is Perfect
Yahweh's law is perfect. It always has been. To suggest that it was 'imperfect' is to insult Him. Yahweh's law is the most effective tool an evangelist can use to identify sin and point souls to the Saviour. It is not possible to convince a person that he/she is sinning without reference to the law of God. Psa.19: 17: The law of the LORD is perfect, converting the soul: the testimony of the Lord is sure, making wise the simple.
1John 3: 4: Whosoever committeth sin transgresseth also the law: for sin is the transgression of the law.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 31-5-2008 kl 19:50
Stewarton Bible School?


Vikings tekstutsnitt kan se ut til å være hentet fra denne kilden:
Stewarton Bible School Scotland

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/index.html

Andre klipp fra samme kilde:

fra SBS' lære om omskjærelser:

Sitat:

The 'token of circumcision' had become as meaningless as the wedding rings
worn by adulteresses and prostitutes.
Currently, if one includes the Muslim world, there are around 200,000,000
physically circumcised males on this earth.
They are circumcised in the flesh; but by no stretch of the imagination
can we say that they are 'new creatures' totally committed to obeying
the commandments of Yahweh the Almighty God of Israel.

The Holy Spirit was (and still is) fully aware of this fact: and,
in my opinion, temporarily postponed implementation
of the 'everlasting sign of circumcision,'

just as He did during Israel's 40 year wilderness wanderings
in the days of Moses.
But the everlasting covenant was, and still is, alive.

After Israel's 40 year wilderness wanderings Yahweh gave this instruction
to Joshua: (Joshua 5)
2: At that time the LORD said unto Joshua, Make thee sharp knives,
and circumcise again the children of Israel the second time.

( . . . )

What of Circumcision Now?

Physical circumcision has been temporarily suspended

as it had been, for 40 years, in the days of Moses.
If a Jew or Muslim is converted to Christ he should not undo
his circumcision. If an uncircumcised Gentile is converted
to Christ, he should not go and get circumcised:
because the real circumcision is still future.
( . . . )


Bible prophecy further indicates that only the circumcised
in heart and flesh
will enter the Temple detailed in Ezekiel chapters 40 to 47.

Who are these people who will officiate as priests in that eternal
sanctuary? Who will be excluded?
The prophecy says that the uncircumcised will be excluded
from that sacred place. I repeat:

when the eternal Temple is finally erected
and Yahweh takes His place in it,
only the circumcised
in heart and flesh
will enter,
be they converted Gentiles or blood-born Israelites.

That is what this prophecy is saying.
Ezekiel 44:9 "Thus saith the Lord GOD;
No stranger, uncircumcised in heart, nor uncircumcised in flesh,
shall enter into my sanctuary,
of any stranger that is among the children of Israel."

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/circum.html

* * *

Andre spørsmål hos SBS Scotland:

Animal Sacrifices - Are they Necessary?

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/sacrific.html

Sitat:

Question 3

Is it wrong for a believer to donate an animal
for one of Yahweh's Feasts?

Answer
A believer may donate money, fruit, vegetables or a clean animal
for a Feast; that is perfectly in order.
Indeed one cannot have a Feast without these things:

they must either be bought or donated.

Either way the animal must not be sacrificed in a religious ceremony
or on an altar of any kind.
Nor should its blood be eaten by or sprinkled on anyone.
The animal should be slaughtered in the ordinary way;
ensuring that its blood is spilled on the ground.

Clean animals that may be eaten are listed in Leviticus chapter 11.

Question 7

The Sunday-keeping church I attend accepts Christ's sacrifice,
but rejects Yahweh's weekly and annual Sabbaths.
What should I do?

Answer
To begin with you should study the following:

* The Everlasting Gospel
* Is Sunday the Christian Sabbath?
* The True Sabbath Day

Failure to keep the Creator's Sabbath day, which is the memorial
of His creation, is a serious sin.




Apostel PAULUS om omskjærelsen:

Sitat:

En liten surdeig syrer hele deigen.

Jeg har den tillit til eder i Herren at I ikke vil mene noe annet;
men den som forvirrer eder, skal bære sin dom, hvem han så er.

Men jeg, brødre - hvis jeg ennu forkynner omskjærelse,
hvorfor forfølges jeg da ennu?
da er jo korsets anstøt gjort til intet.

Gid de endog må skjære sig selv i sønder, de som oppvigler eder!

(Gal 5)

For der er mange gjenstridige, som farer med tomt snakk og dårer folks hu,

helst de av omskjærelsen.

Disse skal en målbinde; for de nedriver hele hus
ved å føre utilbørlig lære

(Titus 1)


.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-5-2008 kl 20:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Vikings tekstutsnitt kan se ut til å være hentet fra denne kilden:
Stewarton Bible School Scotland

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/index.html

Andre klipp fra samme kilde:

fra SBS' lære om omskjærelser:

Sitat:

The 'token of circumcision' had become as meaningless as the wedding rings
worn by adulteresses and prostitutes.
Currently, if one includes the Muslim world, there are around 200,000,000
physically circumcised males on this earth.
They are circumcised in the flesh; but by no stretch of the imagination
can we say that they are 'new creatures' totally committed to obeying
the commandments of Yahweh the Almighty God of Israel.

The Holy Spirit was (and still is) fully aware of this fact: and,
in my opinion, temporarily postponed implementation
of the 'everlasting sign of circumcision,'

just as He did during Israel's 40 year wilderness wanderings
in the days of Moses.
But the everlasting covenant was, and still is, alive.

After Israel's 40 year wilderness wanderings Yahweh gave this instruction
to Joshua: (Joshua 5)
2: At that time the LORD said unto Joshua, Make thee sharp knives,
and circumcise again the children of Israel the second time.

( . . . )

What of Circumcision Now?

Physical circumcision has been temporarily suspended

as it had been, for 40 years, in the days of Moses.
If a Jew or Muslim is converted to Christ he should not undo
his circumcision. If an uncircumcised Gentile is converted
to Christ, he should not go and get circumcised:
because the real circumcision is still future.
( . . . )


Bible prophecy further indicates that only the circumcised
in heart and flesh
will enter the Temple detailed in Ezekiel chapters 40 to 47.

Who are these people who will officiate as priests in that eternal
sanctuary? Who will be excluded?
The prophecy says that the uncircumcised will be excluded
from that sacred place. I repeat:

when the eternal Temple is finally erected
and Yahweh takes His place in it,
only the circumcised
in heart and flesh
will enter,
be they converted Gentiles or blood-born Israelites.

That is what this prophecy is saying.
Ezekiel 44:9 "Thus saith the Lord GOD;
No stranger, uncircumcised in heart, nor uncircumcised in flesh,
shall enter into my sanctuary,
of any stranger that is among the children of Israel."

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/circum.html

* * *

Andre spørsmål hos SBS Scotland:

Animal Sacrifices - Are they Necessary?

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/sacrific.html

Sitat:

Question 3

Is it wrong for a believer to donate an animal
for one of Yahweh's Feasts?

Answer
A believer may donate money, fruit, vegetables or a clean animal
for a Feast; that is perfectly in order.
Indeed one cannot have a Feast without these things:

they must either be bought or donated.

Either way the animal must not be sacrificed in a religious ceremony
or on an altar of any kind.
Nor should its blood be eaten by or sprinkled on anyone.
The animal should be slaughtered in the ordinary way;
ensuring that its blood is spilled on the ground.

Clean animals that may be eaten are listed in Leviticus chapter 11.

Question 7

The Sunday-keeping church I attend accepts Christ's sacrifice,
but rejects Yahweh's weekly and annual Sabbaths.
What should I do?

Answer
To begin with you should study the following:

* The Everlasting Gospel
* Is Sunday the Christian Sabbath?
* The True Sabbath Day

Failure to keep the Creator's Sabbath day, which is the memorial
of His creation, is a serious sin.




Apostel PAULUS om omskjærelsen:

Sitat:

En liten surdeig syrer hele deigen.

Jeg har den tillit til eder i Herren at I ikke vil mene noe annet;
men den som forvirrer eder, skal bære sin dom, hvem han så er.

Men jeg, brødre - hvis jeg ennu forkynner omskjærelse,
hvorfor forfølges jeg da ennu?
da er jo korsets anstøt gjort til intet.

Gid de endog må skjære sig selv i sønder, de som oppvigler eder!

(Gal 5)

For der er mange gjenstridige, som farer med tomt snakk og dårer folks hu,

helst de av omskjærelsen.

Disse skal en målbinde; for de nedriver hele hus
ved å føre utilbørlig lære

(Titus 1)


.


Det var også en måte å "tåkelegge" den nye pakten. Bevares så dyktig.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-5-2008 kl 20:23


Sitat:

Strange as it may seem, the New Covenant is not yet fully implemented. We know this from the fact that believers - young and old - still need instruction. But when the New Covenant is fully operational then "they shall not teach every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the Lord: for all shall know me, from the least to the greatest."


Dette er riktig, hvis du påstår noe annet så er det du som f.arer med usannheter.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 1-6-2008 kl 19:21


Aggressiviteten din er temmelig avslørende her.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-6-2008 kl 19:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Aggressiviteten din er temmelig avslørende her.


Siden du tror du vet også det, så kan jeg opplyse deg om at du til nå ikke har enset tema og jeg regner med at du ikke kan gi noe svar fordi Bibelen taler for seg og er så klar som det går an å være på det punkt.

Men hvis du foretrekker å snakke om "været" gjerne for meg. Babbel i vei:yawn: du.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-6-2008 kl 19:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Vikings tekstutsnitt kan se ut til å være hentet fra denne kilden:
Stewarton Bible School Scotland

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/index.html

Andre klipp fra samme kilde:

fra SBS' lære om omskjærelser:

Sitat:

The 'token of circumcision' had become as meaningless as the wedding rings
worn by adulteresses and prostitutes.
Currently, if one includes the Muslim world, there are around 200,000,000
physically circumcised males on this earth.
They are circumcised in the flesh; but by no stretch of the imagination
can we say that they are 'new creatures' totally committed to obeying
the commandments of Yahweh the Almighty God of Israel.

The Holy Spirit was (and still is) fully aware of this fact: and,
in my opinion, temporarily postponed implementation
of the 'everlasting sign of circumcision,'

just as He did during Israel's 40 year wilderness wanderings
in the days of Moses.
But the everlasting covenant was, and still is, alive.

After Israel's 40 year wilderness wanderings Yahweh gave this instruction
to Joshua: (Joshua 5)
2: At that time the LORD said unto Joshua, Make thee sharp knives,
and circumcise again the children of Israel the second time.

( . . . )

What of Circumcision Now?

Physical circumcision has been temporarily suspended

as it had been, for 40 years, in the days of Moses.
If a Jew or Muslim is converted to Christ he should not undo
his circumcision. If an uncircumcised Gentile is converted
to Christ, he should not go and get circumcised:
because the real circumcision is still future.
( . . . )


Bible prophecy further indicates that only the circumcised
in heart and flesh
will enter the Temple detailed in Ezekiel chapters 40 to 47.

Who are these people who will officiate as priests in that eternal
sanctuary? Who will be excluded?
The prophecy says that the uncircumcised will be excluded
from that sacred place. I repeat:

when the eternal Temple is finally erected
and Yahweh takes His place in it,
only the circumcised
in heart and flesh
will enter,
be they converted Gentiles or blood-born Israelites.

That is what this prophecy is saying.
Ezekiel 44:9 "Thus saith the Lord GOD;
No stranger, uncircumcised in heart, nor uncircumcised in flesh,
shall enter into my sanctuary,
of any stranger that is among the children of Israel."

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/circum.html

* * *

Andre spørsmål hos SBS Scotland:

Animal Sacrifices - Are they Necessary?

http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/sacrific.html

Sitat:

Question 3

Is it wrong for a believer to donate an animal
for one of Yahweh's Feasts?

Answer
A believer may donate money, fruit, vegetables or a clean animal
for a Feast; that is perfectly in order.
Indeed one cannot have a Feast without these things:

they must either be bought or donated.

Either way the animal must not be sacrificed in a religious ceremony
or on an altar of any kind.
Nor should its blood be eaten by or sprinkled on anyone.
The animal should be slaughtered in the ordinary way;
ensuring that its blood is spilled on the ground.

Clean animals that may be eaten are listed in Leviticus chapter 11.

Question 7

The Sunday-keeping church I attend accepts Christ's sacrifice,
but rejects Yahweh's weekly and annual Sabbaths.
What should I do?

Answer
To begin with you should study the following:

* The Everlasting Gospel
* Is Sunday the Christian Sabbath?
* The True Sabbath Day

Failure to keep the Creator's Sabbath day, which is the memorial
of His creation, is a serious sin.




Apostel PAULUS om omskjærelsen:

Sitat:

En liten surdeig syrer hele deigen.

Jeg har den tillit til eder i Herren at I ikke vil mene noe annet;
men den som forvirrer eder, skal bære sin dom, hvem han så er.

Men jeg, brødre - hvis jeg ennu forkynner omskjærelse,
hvorfor forfølges jeg da ennu?
da er jo korsets anstøt gjort til intet.

Gid de endog må skjære sig selv i sønder, de som oppvigler eder!

(Gal 5)

For der er mange gjenstridige, som farer med tomt snakk og dårer folks hu,

helst de av omskjærelsen.

Disse skal en målbinde; for de nedriver hele hus
ved å føre utilbørlig lære

(Titus 1)


.


Et lite tips for helgen Praxis, du har sikkert kjennskap til Paulus brev til romerne. Her er det blandt flere nevnt en som het LINUS. Denne LINUS er en av de som la grunnlaget til denne skotske kirken som du viser til. Han er også av samme "blod". Han er det Kristus kaller "de tapte får av Israel", i tillegg var han av kongelig ætt. Altså en Israelbritish Roman. Hvis du har intersse av dette så kan jeg vise til de andre som Paulus navnga. Undersøk litt om hvor disse kom fra.


Sitat:

Claudia Rufina/ Claudia Pudens was a woman of British descent who lived in Rome in the 90s and was known to the poet Martial. Martial refers to her in Epigrams XI:53, describing her as "caeruleis [...] Britannis edita" ("sprung from the blue Britons", presumably in reference to the British custom of painting themselves with woad), and praising her for her beauty, education and fertility.

She is probably identical with the "Claudia Peregrina" ("Claudia the Foreigner") whose marriage to his friend Aulus Pudens, an Umbrian centurion to whom several of his poems are addressed, Martial describes in Epigrams IV:13. She may also be the Claudia whose height Martial compares to the Palatine colossus, a gigantic statue that once stood near the Palatine Hill (Epigrams VIII:60).[1]

wikipedia


[Redigert den 5-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2008 kl 18:54


En bedre pakt med en bedre mellommann
Guds pakt om et evig rike i Davids slektslinje er knyttet til en annen pakt, «den nye pakt». Jesus omtalte denne pakten, som skulle erstatte den gamle pakten. Han gjorde det etter at han hadde feiret den jødiske påsken sammen med sine trofaste disipler om natten den 14. nisan i år 33. Han innstiftet det som kom til å bli kalt «Herrens nattverd». Han visste at han den samme påskedagen skulle utgyte sitt blod som et offer. I betraktning av dette tok han et beger med rødvin, og før han sendte det rundt til de trofaste apostlene, sa han: «Dette beger betyr den nye pakt i kraft av mitt blod.» — Lukas 22: 20, 1. Korinter 11: 20, 23—26.
Den nye pakt er ikke bare en ny utgave av den gamle pakt, som israelittene brøt. Slett ikke! Apostelen Paulus skriver til de kristne i Roma: «Dere står ikke under loven, men under nåden.» (Romerne 6: 14) Det er virkelig en ny pakt, og det var rimelig å vente at den ville være en bedre pakt, for den allmektige Gud, er i stand til å forbedre situasjonen for dem som han tar inn i den nye pakt. Han oppreiste for eksempel en bedre mellommann da han opprettet den nye pakt. Denne mellommannen var ikke en ufullkommen, syndig mann, slik profeten Moses var.
Lovpakten, som profeten Moses var mellommann for, var god i seg selv. Men denne pakten foreskrev dyreoffer, og dyrenes blod kunne aldri vaske bort menneskenes synder. For at Gud skulle kunne sies å opprette en bedre pakt, trengtes det derfor en bedre mellommann med et bedre offer. Jesus Kristus var den mellommannen som oppfylte disse kravene. Bibelen viser hvordan denne mellommannen er mellommannen Moses langt overlegen: «Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste; for han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter. . . . Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet.» — Hebreerne 8: 6, 13.

Den ’foreldede’ pakt blir erstattet med en ny
Den ’foreldede’ pakt ble tatt bort 50 dager etter at mellommannen for den nye pakt hadde stått opp fra de døde. Dette skjedde på pinsedagen. Om morgenen den dagen begynte den motbilledlige innsamlingens høytid. Hvordan det? Jo, 120 trofaste disipler av mellommannen for den nye pakt kom sammen i en sal i Jerusalem og fikk den hellige ånd, slik det var blitt lovt dem. Dette skjedde som en oppfyllelse av profetien i Joel 3: 1—5. Alle iakttagere fikk da hørbare og synlige beviser for at den nye pakt hadde trådt i kraft.
Da Jesus var blitt døpt og steg opp av vannet, ble den hellige ånd utgytt over ham, og denne ånd ble på mirakuløst vis representert ved en dues skikkelse, som svevde over hodet hans. Men hvordan ble det tilkjennegitt at de 120 hebraiske disiplene på pinsedagen var blitt salvet med den hellige ånd? Jo, ved at det viste seg tunger likesom av ild over hodene deres, og ved at de fikk den gave å kunne forkynne Guds Ord på fremmede språk som de aldri hadde lært. — Matteus 3: 16; Apostlenes gjerninger 2: 1—36.
Det burde være helt klart for både jødene og deres rabbinere at den mosaiske lovpakt ikke lenger står ved makt. Siden Jerusalem ble ødelagt av de romerske hærstyrker i år 70 e.Kr., har de ikke hatt noe tempel. På det tidspunkt gikk ættetavlene deres tapt eller ble ødelagt. I dag vet de følgelig ikke hvem som tilhører Levi stamme og er etterkommere av Aron, og det er derfor ingen som kan tjene som øversteprest for den jødiske nasjon.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-9-2008 kl 23:55


Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea
Den nye pakt er ikke bare en ny utgave av den gamle pakt, som israelittene brøt. Slett ikke! Apostelen Paulus skriver til de kristne i Roma: «Dere står ikke under loven, men under nåden.» (Romerne 6: 14) Det er virkelig en ny pakt, og det var rimelig å vente at den ville være en bedre pakt, for den allmektige Gud, er i stand til å forbedre situasjonen for dem som han tar inn i den nye pakt. Han oppreiste for eksempel en bedre mellommann da han opprettet den nye pakt. Denne mellommannen var ikke en ufullkommen, syndig mann, slik profeten Moses var.

Hvem var så den nye mellommannen som er istand til å sette mennesker fri fra loven og under nåden? Var han bare et menneske, en engel eller en modus av Gud?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen