Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Reinkarnasjon
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2008 kl 19:30
Reinkarnasjon


Jeg har lyst å snakke litt om reinkarnasjon her...



Det er mange som tror på dette. Mange kristne til og med.

Det er mange argumenter for og imot. Men jeg vil helst ha bibelsitater ... hvis noen skulle føle for å skrive noe...

du har vers om mennesker som brenner i en evig ild... men hvor mange forsøk fikk de? og hva betyr ordet evig.. har sett folk her som har påstått at det er feil oversatt.. at det egentlig betyr ei lang tid...

så har du de som sier at dersom alle har levd om igjen så burde ikke folketallet øke eller minke men alltid være nogenlunde det samme..

i virkeligheten har befolkningen på jorden økt betraktelig de siste årene, og de påstår at den aldri noensinne har vært så høy før..

men er det noe argument?

dersom det hele tiden blir født nye mennesker, men bare noen få blir frelst.. om gangen.. så vil det naturlig nok bli mer og mer mennesker ettersom de fleste må leve om igjen.. i sin "helliggjørelse" som de valgte å kalle det.

jeg har snakket med en lutheransk prest som sa til meg (i bodø) at kanskje Gud hadde en plan som ville frelse hele menneskeheten..

jeg har snakket med en protestantisk prest i samme by.. han sa at jeg ikke skulle lese åpenbaringen eller i det hele tatt tro så mye på slike bilder som blant annet svein magne pedersen har i sine bøker, av folk som faller igjennom ei bru og ned i helvette. (tror det var en lutheraner og en protestant, begge var iallefall kjente i byen)

bjørn eidsvåg tror heller ikke på helvetteslæren (som han kalte det i et svar på et avisinnlegg etter et møte han hadde holdt i ei menighet)

så har du Jesus sin lignelse om disse onde tjenerne som skulle kastes ut til de som piner, inntill han hadde tilbakebetalt hele gjelden.. hva betyr så det? slik skal det gå med alle som ikke av hjertet tilgir sin bror..

inntill han har tilbakebetalt sin skyld?

videre står det om at ordet om riket skulle forkynnes for ALLE folkeslag... før enden..

gjelder ikke det hvert et eneste menneske i all tid, i hver eneste jungel??

og hvorfor skal vi fremskynde dagen? for at dommen over menneskene skal komme fortest mulig? og man skal bli dømt så fort som mulig?

det var noen som tok dette opp på et annet forum (jesusonlin.no) og dette begynner jo å gi mening...

håper ikke jeg er på syltynn is nå.. eller at jeg lar meg kaste avgårde av enhver lærdomsvind..

og isåfall håper jeg dere kan komme med noen gode argumenter.. imot denne teorien som fremlegges..

har jo lært meg å bry meg om disse menneskene som tror på dette.. og hvis det er en alvorlig vranglære så vil jeg såklart hjelpe dem å se det..

dersom det virkelig er sant, så vil jeg gjerne vite det også.

Ånden skal veilede dere til hele sannheten... dere kan ikke bære den nå, men når han kommer skal han lære dere til hele sannheten.. tar jeg dette ut av sin sammenheng.. eller ?

takk på forhånd til dem som ønsker å gi respons!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 14:37


med mange rådgivere er det stor fremgang..

PS: det står også i bibelen om disse som bringer splittelse, og som forfører de godtroende..

om at mange skal holde seg til eventyr eller myter og ta seg lærere i hopevis ettersom det klør dem i øret..

men at man som hans tjener skal være edru i alle ting, klar til å motbevise, ut i fra den læren man har mottat, å stå klar i tide og utide..

men jeg tror jeg trenger gode argumenter for å kunne hjelpe både meg selv og de som starter slike teorier, som reinkarnasjon.. om dette ikke skulle vise seg å være sannheten..

og jeg er sterkt i tvil... selv om jeg syns det høres ut som en god plan.. og kanskje vil åpne for troen istedet for å stenge for den i og med at man da skjønner mer...

jeg forstår godt at noen ønsker å tro det er sånn..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 14:58




[Redigert den 1-11-2013 kl 22:02 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 16:06


Takker for svar.

Nå var det en kristen person som tok opp dette temaet, som i ditt tilfellet.

Grunnen til at det insteresserer meg, er fordi at mange kristne som hører på dette, begynner å bli nysjerrige og lukter på det.., begynner å si at dette er interessant og så videre.. samtidig har jeg vært på tanken selv nå.. enn hvis det er sånn..... ? osv..

Det er jo noen vers imidlertid man kan vise til, fra feks åpenbaringen, hvor mennesker kommer fra dødsriket, fra graver eller forskjellige steder iallefall, og frem til dommen.. som om de døde hadde vært døde..

et annet sted i bibelen står det at det er meneskets lodd en gang å dø, og dermed dom..

du har også evig himmel som et begrep.. men også evig død.. derfor tror jeg ikke at alle mennesker kan bli frelst..

det gir liksom ingen mening..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-1-2008 kl 17:23


Hei PeterDJ,

Jeg har aldri sett eller hørt om noen Skriftsteder
som støtter en lære om reinkarnasjon, det vil
si at et menneske kan bli født på ny som et annet
menneske.

Jeg vil imidlertid kommentere et av dine utsagn:

Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ


videre står det om at ordet om riket skulle
forkynnes for ALLE folkeslag... før enden..

gjelder ikke det hvert et eneste menneske
i all tid, i hver eneste jungel??


Hvis du ser på hva verset sier, så sier det
ikke alle folk, men alle folkeslag.

Det er nok helt sikkert mange som aldri fikk
høre Evangeliet og Guds Ord forkynt. Som
jeg var inne på i en annen tråd, sier Skriften
at de vil bli dømt etter sine gjerninger.

For å komme tilbake til reinkarnasjon, tror
jeg dette er New Age lære som har sneket
seg inn blant kristne.

Men, siden du tar opp emnet, og måten du
skriver på, ser jeg at du trenger knagger å
henge ting på, for å få andre lignelser til å
gå opp, og at dette er en forklaring som kan
hjelpe deg å få ting til å "make sense" på.

Uansett. Sannheten som får alt til å gå opp
for deg kan ligge i en annen del av Skriften.
I en annen puslespillbit, som vil gi deg en
helt annen forståelse når du ser den.

Eh... ble dette litt diffust?

[Redigert den 8-1-2008 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 17:34




[Redigert den 1-11-2013 kl 22:01 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 17:39


tusen takk for svaret ditt lance... :=) var ikke diffust i det hele tatt syns jeg.

jeg er skeptisk til reinkarnasjonsteorier.. og alt som ikke jeg har lest i bibelen, med egne øyne.

men jeg leter fremdeles etter inspirasjon til å leve et bedre liv med Jesus... vitne, være verdig, osv.. da er det lett å åpne seg for slike teorier.. og prøve dem ut i forhold til læren i bibelen..

men vet ikke om det er noe ære verdt.. spess med tanke på at det kan være ruske galt...

Lignelser som kunne ha stemt med at helvette ikke var evig, er at den onde tjeneren skal kastes ut og pines intill han har tilbakebetalt sin gjeld..

denne personen som fremstilte denne new age-lignende teorien i et "kristent" format.. sa at dersom han møtte Jesus etter han var død og fikk spm om å leve en gang til for å hjelpe sine brødre og søstre så ville han si ja.. og han virker troverdig for mange ører.. slik at d iallefall skaper en debatt som mange deltar i..

om d er bygd på eventyr og oppspinn, så er spm hvor farlig en slik løgn er for frelsen til den som helt og fullt tror på dette..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-1-2008 kl 17:42


1.Peter taler vel om Jesus, at Han
forkynte Evangeliet til de fortapte i dødsriket.
De hadde ikke flere sjanser - like lite som de
hadde flere sjanser da arken stod ferdig, og
Gud hadde lukket døren. Han lot den stå der
å "forkynne" i en lang tid før flommen kom.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 17:49




[Redigert den 1-11-2013 kl 22:00 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
channo
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 12
Registrert: 29-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 19:06


Til PeterDJ.
Reinkarnasjon er en av satans måter til å få mennesker vendt
BORT fra korset.

Ved å innta denne læren, fornekter man Kristi frelse ved nåde alene.

Ja, faktum er at reinkarnasjon forteller oss at Jesus er overflødig,
for "vi kan greie det selv, bare vi får levd mange nok ganger, og lært nok".

Et råde til deg: "Lulling" med newage kan fort få deg på avveier.
"Har Gud virkelig sagt...", vet du.

mvh channo.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-1-2008 kl 20:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
... så menneske lever åndelig utenfor legemet (i dødsriket), inntil dommen? (til Lance)

[Redigert den 8-1-2008 av Jon]


Slik ser jeg det ikke...

[Redigert den 8-1-2008 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 21:21


Jon.. jeg tror faktisk at mennesket har en evig ånd enten de havner der nede eller i himmelen, og at de så lenge de er i dødsriket "lever" inntil dommen.. men jeg vet ikke selvsagt.

og channo. Takk for svar... men dette handler ikke om å lulle med reinkarnasjonsteorien til new age.. ta deg en titt på jesusonline.no så vil du se at det er 2-3 stykker som prøver å skrive i mot 3-4 stykker som virker interessert i denne teorien, som en av disse har kommet med..

problemet er at disse som tror fullt og helt på dette, og de som virker nysjerrig, virker å ha et bånd, hvor de tar vare på hverandre. mens disse som fra starten kaller det vranglære og verk av djevelen, virker ganske ukjærlige, og til tider hånlige.. uten at dette fremmer teorien i seg selv.. men om søkende ser denne diskusjonen vil de ikke da holde med dem som virker mest kjærlige og sånn... som har samhold?

så hvordan skal man da gå inn å argumentere i en slik debatt uten å bli satt i en bås blant de som blir kalt bokstavtro, sneversynte, tradisjonelle, som slår ånden ihjel...

for å være ærlig tror jeg de er langt flere som er nysjerrige til denne teorien enn de som faktisk går inn å prøver å motbevise at det er sant, uten helt å lykkes en gang..

og så til poenget anngående at du misforstod litt..

dette er ikke noen typisk new age teori... men noe som en kristen man har sittet hjemme og kommet frem til over mange år i bønn, sier han selv... og da forandrer saken seg.. for det handler ikke om å gå igjennom mange liv til man er hellige NOK.

det handlet ifølge han om å leve nok mange liv til at man til slutt valgte å ta imot Jesus..

mens han mente selv at man kunne leve om igjen som kristen, frivillig for å hjelpe menneskene.. "likesom Johannes var i Elias Ånd" sa denne mannen..

en dame sier hun kom inn i hvilen da hun endelig tok imot dette budskapet fra denne mannen og virker så overbevisende at flere kommer frem og sier de liker det som blir sagt..

skjønner du nå litt av dilemmaet, med tanke på dise som leser dette?

eller mener du jeg overdriver?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 21:23


foresten referer de til ei bok som de kaller helliggjørelsen.... tror de har fått mange av ideene der fra...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
channo
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 12
Registrert: 29-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2008 kl 23:00


Hei PeterDJ!

Mulig jeg svarte litt for raskt og, uten å gå inn i stoffet skikkelig.

Selv har jeg bakgrunn fra newage, og kjenner igjen ånden i det du forteller. For det er nettopp der, på det åndelig plan, at dette "foregår". Men dette vet du jo sikkert.

Svært tydelig blir det når du forteller om at de som tror og de som lurer har et bånd mellom seg. Selvfølgelig har de det! Dette er en åndelig kraft som begge sider gjenkjenner, og de føler seg "på lag".

Jeg forstår godt at budskapet virker forlokkende, for en slipper jo å ta stilling til Jesus! En kan leve som før, for det går jo flere tog...

Nå kjenner jo ikke jeg deg, for jeg er helt ny her inne, men det virker på meg som du er litt tiltrukket av denne tenkemåten, men at du samtidig føler på at noe er galt, og at du gjerne vil kunne besvare debattantene på en slik måte at du ikke blir sett på som en fundamentalist, eller mørkemann.

Men vi må faktisk finne oss i å bli satt i bås, for det står at "du skal fortelle dem sannheten, enten de hører, eller ikke..."

Og jeg er enig i at det kan fort bli oppfattet som ukjærlig, når vi er så bombastiske i våre uttalelser. Men vår oppgave er ikke å bli populære, men å peke på Jesus.

Men det står også at i de siste tider skal frafallet komme, og vi leser om forkynnelse som klør i øret, og Jesus sier "mon om Jeg vil finne troen når Jeg kommer tilbake".

Kristus er anstøtsklippen, og snublesteinen, og ALL forkynnelse som leder bort fra Ham, VET vi hvor har sitt opphav.

Og til slutt, dette med å legge til og trekke fra. Har denne personen som har fått denne overbevisningen vist til at Bibelen bekrefter budskapet?

mvh channo.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 11:13


Han har det... quoter det som skrives offentlig, under her..

Her er flere..som dere etterlyste med navn, nummer og det hele.. samt Wizzards forklaring...(Luther var opptatt på en byggeplass, så det får holde med meg..he he..)

Uff...hater å grave etter Bibelvers..men..for you my friends.. og så fikk jeg god hjelp fra "Hva det nå er Han heter" så det var ikke så vanskelig..

Sitat:
Rev 13:10 He that leadeth into captivity shall go into captivity: he that killeth with the sword must be killed with the sword. Here is the patience and the faith of the saints.


Som du vet er det langt fra alle som dreper eller gjør noen til slaver som rekker å høste dette i livet de lever..det krever tålmodighet og tro for å forstå..( Ordet Saint tror jeg blir brukt på Sjefen sine tjenere på jobb i verden)


Sitat:
Rev 20:5 But the rest of the dead lived not again until the thousand years were finished. This is the first resurrection.


Her er det døde som slipper inn igjen i kjøttet/verden, og får en siste sjanse til å vende om og tro og unngå fortapelse, etter å ha vært sperret ute under tusenårsriket. Hadde vel ikke vært fred der ellers..

Samtidig slippes Lucifer løs fra sitt Tusenårige fengsel for å prøve dem..Han har ingen funksjon under tusenårsriket da det er kun frelste som slipper inn i verden i denne perioden..

En velfortjent ferie vi får da, spør du meg.. mmmm.. Skal ligge under palmene og klø meg i ræva med en Pina Colada i den ene hånden og en "Beib" i bastskjørt i den andre...i alle fall i hundre år.. så må jeg vel finne på noe nyttig..he he..

Sitat:
John 9:2 And his disciples asked him, saying, Master, who did sin, this man, or his parents, that he was born blind?


Hele konseptet her og det Jesus svarte, krever en pre-eksistens..ikke sant? Født blind for å få oppleve Herrens herlighet? Dette var en Kristen på jobb.

Sitat:
Jer 1:5 Before I formed thee in the belly I knew thee; and before thou camest forth out of the womb I sanctified thee, and I ordained thee a prophet unto the nations


Denne krever også pre-eksistens og beskriver en "kristen soldat/tjener (Jeremias) tilbake i verden i samspill med Jesus/Gud.. (Sendt på forutbestemt oppdrag og får arbeidsinstruks)

Sitat:
Deu 24:16 The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers: every man shall be put to death for his own sin.


Dette tyder på at påstanden min om at syv slektsledd betyr syv liv og at samme person betaler stemmer.. Dette er rettferdig.. og det sier rett ut at vi ikke må dø pga Adam og Evas feiltrinn, ikke sant?

Sitat:
Gen 9:6 Whoso sheddeth man's blood, by man shall his blood be shed: for in the image of God made he man.
Som sagt, mange rekker ikke dette i samme liv..men Bibelen er sann, så dette er uungåelig under Loven..Da må man jo tilbake..

Under nåden er all gjeld slettet, så man velger å komme tilbake..så heldige er ikke de som sitter fast her..de ufrelste..som stadig lager seg ny gjeld mens de betaler for gammel gjeld..umulig å komme ut av den evige rundgangen ved egen hjelp..derfor må de frelses..de er fortapte nå med et håp... den dagen Faderen sier stopp, er de fortapt for alltid..utestengt for all fremtid..poor bastards..

Derfor måtte Jesus inn her og lide for oss... For å slette gjelden som gjorde oss til slaver av vår egen synd..

Sitat:
Listen, I tell you a mystery: We will not all sleep, but we will all be changed. (1 Cor. 15:51)


Denne er jo kul.. Jeg tror det betyr at noen velger å komme tilbake og noen ikke..

Så litt Kirkehistorie..det jeg ikke fant til Abelard.. "Hva det er nå Han heter" har hjulpet meg masse idag.. Takk Gud..

Sitat:
The doctrines of pre-existence and reincarnation existed as secret teachings of Jesus until they were declared a heresy by the Roman Church in 553 A.D. It was at this time that the Roman Church aggressively destroyed competing teachings and so-called heresies within the Church.

Sannelig sannelig sier jeg dere: Atlemb hadde sannelig rett. Dette er gammelt nytt som ble forkastet...av den Romersk katolske kirken over 5 hundre år etter Kristus..og hvorfor?

Jeg mener at dette ble gjort for å drepe det personlige forholdet til Jesus og erstatte Ham med Paven..Nokså umulig å styre og manipulere folk som tror de selv kan be direkte til Gud og få svar..dette er selve nøkkelen til den katolske kirkes maktapparat som fungerte uhemmet til Luther laget bulk i maktpanseret ved å gi Gud tilbake til folket..

Pinsevennene åpnet opp igjen for Ånden som allemannseie noen hundre år etterpå.. Det er de som ødela alt, Atlemb! Bokstavens død!

Orker dere et par, tre til?

Sitat:
He chose us in him before the foundation of the world, that we should be holy and without blemish in his sight and love. (Eph. 1:4)



Denne var jo tydelig om at vi eksisterte før verden ble skapt..ikke sant?

De 144000 som ble sendt inn her med Jesus for å hente oss ut som "Hva det er nå Han heter" sa??

Han valgte oss i Ham før verden ble skapt?
Gud valgte oss ut til Ordet (Jesus) før verden ble skapt??(Fritt oversatt..he he.)

Det er nok de siste det handler om.. Et sted sa jo Jesus også at ingen av de Faderen hadde gitt Ham kunne slites ut av Hans Hånd..Hva betyr det ellers? De Faderen har gitt Ham?

Sitat:
Psalm 90
1Lord, thou hast been our dwelling place in all generations.
2Before the mountains were brought forth, or ever thou hadst formed the earth and the world, even from everlasting to everlasting, thou art God.


Pre-eksistens før verden ble skapt.. bekrefter det Hva det nå er Han heter sa om syndefallet..

Sitat:
Psalm 11 31Behold, the righteous shall be recompensed in the earth: much more the wicked and the sinner.


De rettferdige skal få sin lønn på jorda... mange som ikke rekker det mens de lever nå, ikke sant..?

De eneste som er rettferdige her nede er de som er rettferdiggjort i Jesus nåde..eller renset i Hans blod.. Recompensed betyr gjengjeldt eller at de vil få sin lønn senere her på jorden for det de har gjort nå..

Jeg spekulerte litt på Jesu gjenkomst igår. Les åpenbaringen 12..

Er ikke dette guttebarnet som skal herske, Jesus? Hvem ellers? Dragen (Satan) hadde ikke forsøkt å drepe moren til anti-kristen som hevn for å ha blitt kastet ut av Himmelen, vel? og Gud hadde vel ikke vernet henne og tatt gutten opp til tronen sin da?

Denne funksjonen i Skaperverket forklarer også paradokser som at Abraham så Jesu dag f. eks..Han var der..i en annen kropp med nytt navn som Elias..

Hvis det er noe i dette blir mange uforståelige ting logiske...

Og viktigst av alt.. Vi kan se at Gud er rettferdig..

Ja, nå kan dere rive det i filler..Værsågod

Hilsen
Wizzard

Svar: de versene som wizzard legger frem, gir ikke den samme meningen i mitt hode som i wizzards hode..

så jeg tror dette er ei bok som for deg blir en overgang til noe annet..

for så lenge du lever og leser vil du nok hele tiden se mer i bibelen, og dette gjelder vel alle sammen fortsetter å lese i den..

må på jobb, så regner geirern eller noen andre kommer med fornuftige svar..

men sånn i site minutt:

Rev 13:10 He that leadeth into captivity shall go into captivity: he that killeth with the sword must be killed with the sword. Here is the patience and the faith of the saints.

dette tror jeg gjelder i en eller flere perioder hvor det skal bli ført krig imot kristne, hvor de kristne ikke skal ta til sverd, for da skal de falle for sverd, likesom korsfarertiden... de tapte til slutt.


Rev 20:5 But the rest of the dead lived not again until the thousand years were finished. This is the first resurrection.

Dette er flere grupper mennesker, noen lever og regjerer med Jesus i 1000 år, andre ligger død til dette riket er forbi, slik jeg forstår det. Ikke noe mystisk syns jeg...

John 9:2 And his disciples asked him, saying, Master, who did sin, this man, or his parents, that he was born blind?

disiplene var opptatt av å skjønne hvem sin skyld dette var.. men Jesus fokuserte mer på å gjøre Guds gjerning og lot dem se på mens han gav denne mannen synet tilbake.


Jer 1:5 Before I formed thee in the belly I knew thee; and before thou camest forth out of the womb I sanctified thee, and I ordained thee a prophet unto the nations..

dette er snakk om Jeremia.. men jeg tror det betyr at Gud hadde han i tankene lenge før han skapte han og formet han i magen til moren..

Deu 24:16 The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers: every man shall be put to death for his own sin.

dette tyder ikke på noe, dette har ei Guds forklaring.. wizz..

det har blitt på folkemunnet i Israel at fedrene synder og barna eter sure druer.. og det er snakk om den nye pakt... siden Gud sier det i versene etterpå at han vil opprette en ny pakt i de dager som skal komme hvor han vil plante en ny sæd.

29 På den tid skal en ikke lenger si:
Fedrene spiste sure druer,
og barna fikk dårlige tenner.
30 Men enhver skal dø for sin egen synd.
Den som spiser sure druer,
skal selv få dårlige tenner.

Gen 9:6 Whoso sheddeth man's blood, by man shall his blood be shed: for in the image of God made he man.


dette betyr bare at den som dreper skal selv dø... men sånn i detalje hvordan dette skjer står ikke i verset... og hva Gud legger i det, kan du jo ikke bare gjette deg frem til.. og lage en ny teori ut av..


Listen, I tell you a mystery: We will not all sleep, but we will all be changed. (1 Cor. 15:51)

dette handler om at vi skal få et herlighetslegeme... som aldri dør.. En ny kropp..

He chose us in him before the foundation of the world, that we should be holy and without blemish in his sight and love. (Eph. 1:4)

Ja han valgte oss før han hadde skapt oss fordi Gud vet hva som skal skje i fremtiden.. men det er ikke er ikke nødvendigvis det samme som at vi satt i himmelen hos Gud og visste at vi skulle bli skapt en gang?

Psalm 90
1Lord, thou hast been our dwelling place in all generations.
2Before the mountains were brought forth, or ever thou hadst formed the earth and the world, even from everlasting to everlasting, thou art God.

Dette verset sier at Gud var før jorden, og Gud er evig. Det nevner jo ikke mennesket gjør det det?

Psalm 11 31Behold, the righteous shall be recompensed in the earth: much more the wicked and the sinner.

Dommen begynner med Guds hus står det et sted. Men dette verset fant jeg ikke i salmene 11.31. For det ikke er så mange vers i salmene.


PS: ... kanskje det kan virke unødvendig å svare på sånt.. men hva om feks lionheart eller kristnerd eller noen på dette forumet skulle gi etter for noe sånt, da hadde vel dere andre prøvd å argumentert imot... ? dersom det skulle vært på dette forumet..

og da på en slik måte at ikke de godtroende og søkende raskt tok anstøt.. ? for da er jo innleggene, og argumentasjonene mot sin hensikt.. eller?

dette var kanskje ikke verdens beste sammenligning, ettersom kristnerd og lionheart aldri vil ha gitt etter for noe sånt.. men jeg nevnte dem bare som eks.. og at andre på forumet ville brydd seg..

[Redigert den 9-1-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 11:15


Han har det... quoter det som skrives offentlig, under her..

Sitat:
Opprinnelig postet av Wizzard

Her er flere..som dere etterlyste med navn, nummer og det hele.. samt Wizzards forklaring...(Luther var opptatt på en byggeplass, så det får holde med meg..he he..)

Uff...hater å grave etter Bibelvers..men..for you my friends.. og så fikk jeg god hjelp fra "Hva det nå er Han heter" så det var ikke så vanskelig..

Sitat:
Rev 13:10 He that leadeth into captivity shall go into captivity: he that killeth with the sword must be killed with the sword. Here is the patience and the faith of the saints.


Som du vet er det langt fra alle som dreper eller gjør noen til slaver som rekker å høste dette i livet de lever..det krever tålmodighet og tro for å forstå..( Ordet Saint tror jeg blir brukt på Sjefen sine tjenere på jobb i verden)


Sitat:
Rev 20:5 But the rest of the dead lived not again until the thousand years were finished. This is the first resurrection.


Her er det døde som slipper inn igjen i kjøttet/verden, og får en siste sjanse til å vende om og tro og unngå fortapelse, etter å ha vært sperret ute under tusenårsriket. Hadde vel ikke vært fred der ellers..

Samtidig slippes Lucifer løs fra sitt Tusenårige fengsel for å prøve dem..Han har ingen funksjon under tusenårsriket da det er kun frelste som slipper inn i verden i denne perioden..

En velfortjent ferie vi får da, spør du meg.. mmmm.. Skal ligge under palmene og klø meg i ræva med en Pina Colada i den ene hånden og en "Beib" i bastskjørt i den andre...i alle fall i hundre år.. så må jeg vel finne på noe nyttig..he he..

Sitat:
John 9:2 And his disciples asked him, saying, Master, who did sin, this man, or his parents, that he was born blind?


Hele konseptet her og det Jesus svarte, krever en pre-eksistens..ikke sant? Født blind for å få oppleve Herrens herlighet? Dette var en Kristen på jobb.

Sitat:
Jer 1:5 Before I formed thee in the belly I knew thee; and before thou camest forth out of the womb I sanctified thee, and I ordained thee a prophet unto the nations


Denne krever også pre-eksistens og beskriver en "kristen soldat/tjener (Jeremias) tilbake i verden i samspill med Jesus/Gud.. (Sendt på forutbestemt oppdrag og får arbeidsinstruks)

Sitat:
Deu 24:16 The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers: every man shall be put to death for his own sin.


Dette tyder på at påstanden min om at syv slektsledd betyr syv liv og at samme person betaler stemmer.. Dette er rettferdig.. og det sier rett ut at vi ikke må dø pga Adam og Evas feiltrinn, ikke sant?

Sitat:
Gen 9:6 Whoso sheddeth man's blood, by man shall his blood be shed: for in the image of God made he man.
Som sagt, mange rekker ikke dette i samme liv..men Bibelen er sann, så dette er uungåelig under Loven..Da må man jo tilbake..

Under nåden er all gjeld slettet, så man velger å komme tilbake..så heldige er ikke de som sitter fast her..de ufrelste..som stadig lager seg ny gjeld mens de betaler for gammel gjeld..umulig å komme ut av den evige rundgangen ved egen hjelp..derfor må de frelses..de er fortapte nå med et håp... den dagen Faderen sier stopp, er de fortapt for alltid..utestengt for all fremtid..poor bastards..

Derfor måtte Jesus inn her og lide for oss... For å slette gjelden som gjorde oss til slaver av vår egen synd..

Sitat:
Listen, I tell you a mystery: We will not all sleep, but we will all be changed. (1 Cor. 15:51)


Denne er jo kul.. Jeg tror det betyr at noen velger å komme tilbake og noen ikke..

Så litt Kirkehistorie..det jeg ikke fant til Abelard.. "Hva det er nå Han heter" har hjulpet meg masse idag.. Takk Gud..

Sitat:
The doctrines of pre-existence and reincarnation existed as secret teachings of Jesus until they were declared a heresy by the Roman Church in 553 A.D. It was at this time that the Roman Church aggressively destroyed competing teachings and so-called heresies within the Church.

Sannelig sannelig sier jeg dere: Atlemb hadde sannelig rett. Dette er gammelt nytt som ble forkastet...av den Romersk katolske kirken over 5 hundre år etter Kristus..og hvorfor?

Jeg mener at dette ble gjort for å drepe det personlige forholdet til Jesus og erstatte Ham med Paven..Nokså umulig å styre og manipulere folk som tror de selv kan be direkte til Gud og få svar..dette er selve nøkkelen til den katolske kirkes maktapparat som fungerte uhemmet til Luther laget bulk i maktpanseret ved å gi Gud tilbake til folket..

Pinsevennene åpnet opp igjen for Ånden som allemannseie noen hundre år etterpå.. Det er de som ødela alt, Atlemb! Bokstavens død!

Orker dere et par, tre til?

Sitat:
He chose us in him before the foundation of the world, that we should be holy and without blemish in his sight and love. (Eph. 1:4)



Denne var jo tydelig om at vi eksisterte før verden ble skapt..ikke sant?

De 144000 som ble sendt inn her med Jesus for å hente oss ut som "Hva det er nå Han heter" sa??

Han valgte oss i Ham før verden ble skapt?
Gud valgte oss ut til Ordet (Jesus) før verden ble skapt??(Fritt oversatt..he he.)

Det er nok de siste det handler om.. Et sted sa jo Jesus også at ingen av de Faderen hadde gitt Ham kunne slites ut av Hans Hånd..Hva betyr det ellers? De Faderen har gitt Ham?

Sitat:
Psalm 90
1Lord, thou hast been our dwelling place in all generations.
2Before the mountains were brought forth, or ever thou hadst formed the earth and the world, even from everlasting to everlasting, thou art God.


Pre-eksistens før verden ble skapt.. bekrefter det Hva det nå er Han heter sa om syndefallet..

Sitat:
Psalm 11 31Behold, the righteous shall be recompensed in the earth: much more the wicked and the sinner.


De rettferdige skal få sin lønn på jorda... mange som ikke rekker det mens de lever nå, ikke sant..?

De eneste som er rettferdige her nede er de som er rettferdiggjort i Jesus nåde..eller renset i Hans blod.. Recompensed betyr gjengjeldt eller at de vil få sin lønn senere her på jorden for det de har gjort nå..

Jeg spekulerte litt på Jesu gjenkomst igår. Les åpenbaringen 12..

Er ikke dette guttebarnet som skal herske, Jesus? Hvem ellers? Dragen (Satan) hadde ikke forsøkt å drepe moren til anti-kristen som hevn for å ha blitt kastet ut av Himmelen, vel? og Gud hadde vel ikke vernet henne og tatt gutten opp til tronen sin da?

Denne funksjonen i Skaperverket forklarer også paradokser som at Abraham så Jesu dag f. eks..Han var der..i en annen kropp med nytt navn som Elias..

Hvis det er noe i dette blir mange uforståelige ting logiske...

Og viktigst av alt.. Vi kan se at Gud er rettferdig..

Ja, nå kan dere rive det i filler..Værsågod

Hilsen
Wizzard



Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ

Svar: de versene som wizzard legger frem, gir ikke den samme meningen i mitt hode som i wizzards hode..

så jeg tror dette er ei bok som for deg blir en overgang til noe annet..

for så lenge du lever og leser vil du nok hele tiden se mer i bibelen, og dette gjelder vel alle sammen fortsetter å lese i den..

må på jobb, så regner geirern eller noen andre kommer med fornuftige svar..

men sånn i site minutt:

Rev 13:10 He that leadeth into captivity shall go into captivity: he that killeth with the sword must be killed with the sword. Here is the patience and the faith of the saints.

dette tror jeg gjelder i en eller flere perioder hvor det skal bli ført krig imot kristne, hvor de kristne ikke skal ta til sverd, for da skal de falle for sverd, likesom korsfarertiden... de tapte til slutt.


Rev 20:5 But the rest of the dead lived not again until the thousand years were finished. This is the first resurrection.

Dette er flere grupper mennesker, noen lever og regjerer med Jesus i 1000 år, andre ligger død til dette riket er forbi, slik jeg forstår det. Ikke noe mystisk syns jeg...

John 9:2 And his disciples asked him, saying, Master, who did sin, this man, or his parents, that he was born blind?

disiplene var opptatt av å skjønne hvem sin skyld dette var.. men Jesus fokuserte mer på å gjøre Guds gjerning og lot dem se på mens han gav denne mannen synet tilbake.


Jer 1:5 Before I formed thee in the belly I knew thee; and before thou camest forth out of the womb I sanctified thee, and I ordained thee a prophet unto the nations..

dette er snakk om Jeremia.. men jeg tror det betyr at Gud hadde han i tankene lenge før han skapte han og formet han i magen til moren..

Deu 24:16 The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers: every man shall be put to death for his own sin.

dette tyder ikke på noe, dette har ei Guds forklaring.. wizz..

det har blitt på folkemunnet i Israel at fedrene synder og barna eter sure druer.. og det er snakk om den nye pakt... siden Gud sier det i versene etterpå at han vil opprette en ny pakt i de dager som skal komme hvor han vil plante en ny sæd.

29 På den tid skal en ikke lenger si:
Fedrene spiste sure druer,
og barna fikk dårlige tenner.
30 Men enhver skal dø for sin egen synd.
Den som spiser sure druer,
skal selv få dårlige tenner.

Gen 9:6 Whoso sheddeth man's blood, by man shall his blood be shed: for in the image of God made he man.


dette betyr bare at den som dreper skal selv dø... men sånn i detalje hvordan dette skjer står ikke i verset... og hva Gud legger i det, kan du jo ikke bare gjette deg frem til.. og lage en ny teori ut av..


Listen, I tell you a mystery: We will not all sleep, but we will all be changed. (1 Cor. 15:51)

dette handler om at vi skal få et herlighetslegeme... som aldri dør.. En ny kropp..

He chose us in him before the foundation of the world, that we should be holy and without blemish in his sight and love. (Eph. 1:4)

Ja han valgte oss før han hadde skapt oss fordi Gud vet hva som skal skje i fremtiden.. men det er ikke er ikke nødvendigvis det samme som at vi satt i himmelen hos Gud og visste at vi skulle bli skapt en gang?

Psalm 90
1Lord, thou hast been our dwelling place in all generations.
2Before the mountains were brought forth, or ever thou hadst formed the earth and the world, even from everlasting to everlasting, thou art God.

Dette verset sier at Gud var før jorden, og Gud er evig. Det nevner jo ikke mennesket gjør det det?

Psalm 11 31Behold, the righteous shall be recompensed in the earth: much more the wicked and the sinner.

Dommen begynner med Guds hus står det et sted. Men dette verset fant jeg ikke i salmene 11.31. For det ikke er så mange vers i salmene.



PS: ... kanskje det kan virke unødvendig å svare på sånt.. men hva om feks lionheart eller kristnerd eller noen på dette forumet skulle gi etter for noe sånt, da hadde vel dere andre prøvd å argumentert imot... ? dersom det skulle vært på dette forumet..

og da på en slik måte at ikke de godtroende og søkende raskt tok anstøt.. ? for da er jo innleggene, og argumentasjonene mot sin hensikt.. eller?

dette var kanskje ikke verdens beste sammenligning, ettersom kristnerd og lionheart aldri vil ha gitt etter for noe sånt.. men jeg nevnte dem bare som eks.. og at andre på forumet ville brydd seg..

[Redigert den 9-1-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 11:18


grunnen til at jeg ikke var så avvisende med en gang er fordi jeg skulle håpe at alle mennesker ble frelst..

men jeg ser jo at dette ikke stemmer med virkeligheten.. nå ettersom det kommer inn flere tolkninger bygd på en manns gjetninger..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-1-2008 kl 11:53


Bibelen er klar på at ikke alle blir frelst



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 11:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Bibelen er klar på at ikke alle blir frelst

Hvor?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 12:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Bibelen er klar på at ikke alle blir frelst

Hvor?

1.Kor.5.4-5:
I vår Herre Jesu navn skal dere og min ånd samles i vår Herre Jesu kraft, for at han som har syndet skal overgis til Satan til kjødets ødeleggelse, for at hans ånd kan bli frelst på den Herre Jesu dag. (Henvisning 1.Tim.1.20)

[Redigert den 9-1-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 12:33


Det står i bibelen at Guds håp er at alle mennsker skal bli frelst.

Men det står også at som en hyrde skiller fårene skal Jesus stille seg i midten og be sauene gå til sin Herres herlighet og geitene gå til sin dom.. evig avsky.

Men Guds håp skal jo være i våre hjerter. Sant? Han håper at alle skulle komme til sannhetserkjennelse. Det er den Gud jeg tror på.

Selv om profetiene er klare.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-1-2008 kl 15:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Bibelen er klar på at ikke alle blir frelst

Hvor?


Matteus 7:13-14 sier at veien som fører
til ødeleggelse (eller utslettelse) er bred,
mens veien som fører til liv er smal, og at
få finner den.

Matteus 22:14 sier at mange er kalt, men
få er utvalgt.

Lukas 13:22-27 sier at mange vil søke frelse,
men ikke finne den.

Romerne 9:27 sier at selv om Israels folk er
som sanden på havet er det bare en rest som
vil bli frelst.

Så har du bildene... Jeg tror at de hellige vil
bli bortrykket FØR trengselen. Og, at det vil
være kristne igjen på jorden som må dø som
martyrer i trengselen.

Enok, den syvende fra Adam, er et bilde på
Bruden som vil bli bortrykket. Han vandret med
Gud og ble til slutt "translated" eller overført/
bortrykket som Skriften sier.

Hans etterkommer Noa, som levde ikke lenge
etter, er et bilde på de hellige som går gjennom
trengselen (flommen), men som likevel blir
frelst.

De som ikke gikk inn i arken (de fleste) gikk
fortapt.

Ingen bilder i Skriften taler om universalismen,
eller det at alle blir frelst. Det er en fin tanke,
men den er ikke bibelsk.

Så er det spikeren på hodet, som forteller om en
synd som ALDRI kan bli tilgitt, verken i denne
verden eller den kommende, og det finner du i
Matteus 12:31-32. Nemlig blasfemi mot den
Hellige Ånd.

Hvis denne synden ikke kan bli tilgitt betyr det
med andre ord at personen ikke får en ny sjanse.

Alle blir ikke frelst, ikke en gang alle som kaller seg
kristne blir frelst. Det vil være folk som tror på Gud
og Jesus som vil gå fortapt.

Jesus sier: "Det skal komme mange og si: Har vi
ikke drevet ut onde ånder i ditt navn og gjort
undergjerninger i ditt navn osv.? Men jeg vil si
til dem: Vik bort fra meg dere som gjør urett,
jeg kjenner dere ikke!"

[Redigert den 9-1-2008 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2008 kl 17:02


m'm... det er sannelig gode poeng Lance.. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2008 kl 11:20


Du trekker frem Matt.7.13-14, dette handler om de utvalgte, den rest som kal bli igjen av Jakob (Israel) og disse er det som skal bli til Jesus (den salvede). Utryddelsen av den salvede (også kalt korsfestelsen) finner du hos Dan.9.26: Etter de 62 ukene skal Den Salvede utryddes og intet ha.
Vi kan ikke være Jesus alle sammen, de som er utvalgt vil finne denne smale sti som leder også oss andre inn til frelse, for Jesus vil det slik at alle skal bli frelst, det er bare sagt på en annen måte: Først frafallet med syndens menneske - fortapelsens sønn. 2.Tess.2.3 og Joh.17.12: Da jeg var hos dem (fremtid for oss), bevarte jeg dem i ditt navn, som du har gitt meg (den salvede). Jeg voktet dem, og ingen av dem gikk fortapt, uten fortapelsens sønn - for at Skriften skulle bli oppfyllt.
1.Kor.5.4-5:
I vår Herre Jesu navn skal dere og min ånd samles i vår Herre Jesu kraft, for at han som har syndet skal overgis til Satan til kjødets ødeleggelse, for at hans ånd kan bli frelst på den Herre Jesu dag. (Henvisning 1.Tim.1.20)

Dessuten:
La dere på ingen måte skremme av motstanderne. For dem er det et varsel om fortapelse, men for dere er det et varsel om frelse, og det fra Gud. Fil.1.28.
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Alle blir ikke frelst, ikke en gang alle som kaller seg
kristne blir frelst. Det vil være folk som tror på Gud
og Jesus som vil gå fortapt.


Jesus sier: "Det skal komme mange og si: Har vi
ikke drevet ut onde ånder i ditt navn og gjort
undergjerninger i ditt navn osv.? Men jeg vil si
til dem: Vik bort fra meg dere som gjør urett,
jeg kjenner dere ikke!"


Konklusjonen din er riktig, og det er så riktig det du sier her og det handler nettopp om det jeg fremhever, det har med oppbyggelsen av det hellige å gjøre, de gode gjerninger etter jordens endelikt:
Fariserne sa: Det er ved de onde ånders fyrste han driver de onde ånder ut. Matt.9.34

Han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse. 1.Tim. 2.4
Slik prøver også jeg i alle ting å gjøre det beste for alle. Jeg søker ikke mitt eget gagn, men de manges, slik at de kan bli frelst. 1.Kor.10.33

Brennes hans verk opp, da skal han miste lønnen. Men selv skal han bli frelst, men da som gjennom ild. 1.Kor.3.15


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Så har du bildene... Jeg tror at de hellige vil
bli bortrykket FØR trengselen. Og, at det vil
være kristne igjen på jorden som må dø som
martyrer i trengselen

Enig
Heb.11.5:
Ved tro ble Enok bortrykket, så han ikke skulle se døden. Han ble ikke funnet, fordi Gud hadde bortrykket ham. For før han ble bortrykket, fikk han det vitnesbyrd at Gud hadde behag i ham.
De som gikk inn i arken reddet seg, de som ikke gikk inn arken gikk fortapt, dette er de salvede, en rest som blir tilbake når jorden legges øde og tom Jer.4.23 og 27.

Denne rest (Jesus) skal redde de som gikk fortapt, er dette så vanskelig å forstå?
Det er jo overlevningene som blir Kristus idet de kommer tilbake og redder en fortapt og ødelagt verden.
Ved hans sår er dere blitt leget.

Det er jo den som har størst synd som trenger størst tilgivelse, ellers hadde ikke Jesus sagt: Hvem vil kaste den første steinen?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 14-1-2008 kl 00:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ved tro ble Enok bortrykket, så han ikke
skulle se døden. Han ble ikke funnet, fordi
Gud hadde bortrykket ham. For før han ble
bortrykket, fikk han det vitnesbyrd at Gud
hadde behag i ham.


Siden du er enig i at bortrykkelsen vil skje
før trengselen, og at Enok er bildet på
de hellige som vil bli tatt bort, hvorfor tror
du at disse unslipper trengselen og at en
rest må være igjen?

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
De som gikk inn i arken reddet seg, de som
ikke gikk inn arken gikk fortapt, dette er de
salvede, en rest som blir tilbake når jorden
legges øde og tom Jer.4.23 og 27.


I mitt bilde er Enok et bilde på Bruden som
blir bortrykket FØR trengselen fordi hun
allerede er dømt, fordi når en kristen er i
Kristus er jo Kristus allerede dømt og den
kristne kan ikke dømmes. Ergo trenger han
ikke gå gjennom trengselen, som kun er for
de troende som mangler olje på lampen,
som ikke gikk hele veien til hele Sannheten.

I det bildet er Noa og hans familie et bilde
på de troende som går gjennom trengselen
og som også er den store hvite skaren.
Trengselen er flommen, og kun de som ikke
tok dyrets merke ble frelst.

Resten... gikk fortapt.

Men mener du at denne resten som spottet
Noa og hans familie er et bilde av de hellige?
Jeg ser ikke at det er et bilde som gir mening.

Sitat:

Denne rest (Jesus) skal redde de som gikk
fortapt, er dette så vanskelig å forstå?
Det er jo overlevningene som blir Kristus
idet de kommer tilbake og redder en fortapt
og ødelagt verden.


Mener du at etter bortrykkelsen av de hellige,
og etter at trengselen har tatt livet av de
troende som ble igjen, vil det være en rest som
skal redde jorden?

Men, denne rest er jo de som tok dyrets
merke, er de ikke?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-1-2008 kl 19:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Siden du er enig i at bortrykkelsen vil skje
før trengselen, og at Enok er bildet på
de hellige som vil bli tatt bort, hvorfor tror
du at disse unslipper trengselen og at en
rest må være igjen?


Hvorfor disse unnslipper er jo fordi Herren hadde behag i Enok.
Ellers vil jeg ikke gi meg til å spekulere for mye i dette, men hvis jeg skal si hva jeg tror, må det jo bli at noen må jo redde de som trengselen tok med seg, og de som ble bortrykket, må nødvendigvis være de som overlever trengselen og som også kan redde de fortapte, fordi de er en førstegrøde.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
I mitt bilde er Enok et bilde på Bruden som
blir bortrykket FØR trengselen fordi hun
allerede er dømt, fordi når en kristen er i
Kristus er jo Kristus allerede dømt og den
kristne kan ikke dømmes. Ergo trenger han
ikke gå gjennom trengselen, som kun er for
de troende som mangler olje på lampen,
som ikke gikk hele veien til hele Sannheten.

I det bildet er Noa og hans familie et bilde
på de troende som går gjennom trengselen
og som også er den store hvite skaren.
Trengselen er flommen, og kun de som ikke
tok dyrets merke ble frelst.

Resten... gikk fortapt.

Enok er et bilde på Jesus:
Og Enok vandret med Gud, så ble han borte, for Gud tok ham til seg (1.m.5.24)
Det samme er Noah, som betyr trøst (1.m.5.29) For liksom Kristi lidelser kommer over oss i rikt mål, så er også vår trøst rikelig ved Kristus.

Dette er til sammenligning Jesu oppstandelse, hvor han for opp til himmelen og ble borte - bortrykket.
Bruden, Lance er et bilde på Jerusalem, Åp.21.2.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Men mener du at denne resten som spottet
Noa og hans familie er et bilde av de hellige?
Jeg ser ikke at det er et bilde som gir mening.


De som spottet Noah er et bilde på hedningene, nå er det ikke slik at hedningene skulle gå fortapt for bestandig, det er der Kristus kommer som redningsmann, for at alle skulle bli frelst (1.Tim.2.4)
At hedningene er medarvinger, de hører med til legemet og de har del i løftet i Kristus Jesus ved evangeliet. (Ef.3.6)

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Mener du at etter bortrykkelsen av de hellige,
og etter at trengselen har tatt livet av de
troende som ble igjen, vil det være en rest som
skal redde jorden?

Men, denne rest er jo de som tok dyrets
merke, er de ikke?


Ja, til ditt første spørsmål her.
For fra Jerusalem skal det komme fram en levning og fra Sions berg en rest som har sluppet unna. Herrens, hærskarenes nikjærhet skal gjøre dette. (Jes.37.32)

Esra 9.15: Herre, Israels Gud! Du er rettferdig. Vi er bare en levning, en rest som er blitt frelst, som det kan bli sett på denne dag. Se, vi er nå her for ditt åsyn i vår syndeskyld. For etter det som nå har hendt, kan ingen bli stående for deg.

Og den rest som har sluppet unna av Judas hus, skal skyte dypere rot nedentil og bære frukt oventil. (2.Kong.19.30)

Og det skal skje: Hver den som påkaller mitt navn, skal bli frelst. For på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk som har sluppet unna, slik som Herren har sagt. Og blant de overlevende skal de være som Herren kaller. (Joel 3.5)

Stå ikke ved veiskillet for å hogge ned dem av mitt folk som er sluppet unna. Overgi ikke dets flyktninger til fienden på trengselens dag. (Obad.14.)

Men på Sions berg skal det være en flokk som har sluppet unna. Det skal være hellig, og Jakobs hus skal ta sine eiendommer i besittelse. (Obad.17)

Det står vel ikke at denne rest tok dyrets merke, Lance, gjør det vel?

[Redigert den 14-1-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 14-1-2008 kl 22:31


For å klargjøre litt... hvem tror du de 144,000 er?



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-1-2008 kl 18:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
For å klargjøre litt... hvem tror du de 144,000 er?


De 144 000, Lance, tror jeg er den rest som får navnet Jesus. De er de som er kjøpt fra jorden. (Åp.14.3)
De er 12 000 beseglede av hver stamme Åp.7.4 - 8, de er kjøpt til en førstegrøde for Gud og Lammet.(14.4)

Ser en etter hvordan dette kjøpet gikk for seg, kan en lese fra Sak.13.4-6:
På den dag skal alle profetene skamme seg over sine syner når de vil profetere, og de skal ikke kle seg i en lodden kappe (pofetenes vanlige drakt, 2.Kong.1.8)
Men han skal si: Jeg er ikke noen profet! Jeg er en jorddyrker (lik Noah, 1.m.9.20) for det var en som kjøpte meg til trell i min ungdom..
(Så er du da ikke lengre trell, men sønn. Men er du sønn, da er du også arving, innsatt av Gud. Gal.4.7)
Og om noen spør ham: Hva er det for sår du har på kroppen? - da skal han svare: Det er sår jeg har fått i mine elskeres hus.
Leser du videre her får du vite mer om hvordan det går til, da to tredjedeler skal utryddes, en tredjedel blir spart.
Denne tredjedelen skal gå gjennom ilden og renses, som en renser sølv og gull, da skal de påkalle mitt navn og jeg vil bønnhøre dem, jeg vil si: De er mitt folk!

Disse blir også sammenliknet med en skatt som var skjult i en åker….(Matt.13.44) hvor skatten er denne tredjedelen, og åkeren verden.

De er også sammenliknet med en meget verdifull perle. Matt.13.46

Med dette kjøpet kommer vi igjen inn på vintreet (Jesus) og kvisten som ble ført til “kjøpmannslandet”

Og de synger en ny sang og sier: Verdig er du til å ta imot boken og åpne seglene på den, fordi du ble slaktet og med ditt blod kjøpte oss til Gud av hver stamme og tunge og ætt. (Åp.5.9)

I
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-1-2008 kl 08:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
For å klargjøre litt... hvem tror du de 144,000 er?


Jeg syntes bibelen gir et greit svar på hvem disse er, selvsagt ingen ringere enn Guds folk. 12000 fra hver av stammene i Israel og Judah.

Andre tolkninger blir et forsøk på å endre Guds ord.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen