Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Disclamer
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-2-2004 kl 23:49
Disclamer


Er vanlig å skrive en disclamer når man er usikker på ting, eller vil trekke tilbake ting.

Er to ting jeg føler for å "disclame" nå... problemet er at jeg ikke klarer å finne dem igjen i forumet.

1: ang. apostel / profet... Jeg svarte noe tynt og forvirrende her ett sted. Prøvde å ta inn en del Bibelvers, og det er jo bra. Men... rotet meg inn i en forklaring som egentlig sa veldig lite... Jeg vil derfor gi min støtte til de innlegg Gunnar har skrevet om dette. Og jeg står innefor og er enig med ham i det..

2: JDS læren. I en av trådene bruker jeg mye plass på å knytte JDS opp mot en del elementer i Johannes åpenbaring, for å bevise at ting JDS læren sier har skjedd allerede, ( som forutsetning for at JDS skal være korekt ), slett ikke har skjedd. Jeg står inne for dette syn på endetiden, og tankene om at dødsriket er noe annet enn helvete, og at himmelen er noe annet enn paradis (osv...) pr. dags. dato. MEN; jeg ser det ikke nødvendig å være enig med meg i alle ting her for å være sanntroende. Jeg må innrømme at jeg ser det kan være flere forskjellige måter å forstå endetiden. Jeg holder selv flere muligheter for sansynlige, selv om jeg "holder en ekstra knapp" på en.
Videre har jeg i andre tråder skrevet selv, og lest andre skrive, en rekke vanntette argumenter mot JDS som er totalt uavhengig av endetidslæren.
Jeg står altså inne for det jeg skrev for min egen del. Men har ikke noen problemer med at andre ser annerledes på akkurat den biten. Det betyr likevell IKKE at jeg godtar JDS. JDS er i mine øyne en meget sentral og viktig del i vranglæren.
( Red - tråden disclameren gjelder er denne: Mere om JDS læren )

[Edited on 23-4-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 01:04
JDS


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 23-2-2004 kl 01:21
JDS


JDS står for: Jesus Died Spiritually. (Jesus Døde Åndelig), og er en forkortelse på hele trosbevegelsens lære om hvem Jesus Kristus var og er, og hva som skjedde på korset og ved oppstandelsen.

Hovedpoenget i deres lære, er at Jesus bare var et menneske som hadde den Hellige Ånd. Fordi Jesus måtte lide den ytterse straff, så måtte også hans egen ånd dø. Ergo: Jesus Died Spiritually(JDS).
På grunn av dette så hevder de også at Jesus ble gjenfødt i helvete, før oppstandelsen.

Guds fred
Gunnar.








[Edited on 22-2-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 02:07


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 02:18


Hei Gana... Ja, de gjør det. En del. ( levende ord Bergen f.eks. ) har ett ytre skal av at de ikke gjør det. Åge Åleskjær som privatperson har tatt avstand fra det, men ikke som pastor, ( slik jeg ser det ) da andre ledere i menigheten fritt lærer det.

Det står masse om dette ellers i forumet. Let og finn.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 03:12


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 09:07


Jo, det er helt korekt JDS folk. om Edvardsen selv er "Jds mann" aner jeg rett og slett ikke, men han var den første i Norge som oversatte og ga ut Hagins bøker.

En lengre periode på begynnelsen av 90 tallet var det brudd mellom Edvardsen og Ekman, og Ekman ble nektet å tale i Sarons dal. Men de ble forsonet i 2000 tror jeg det var ( er ikke helt sikker på årstallene her. ) Jeg vet ikke hva som var bakgrunnen til bruddet.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 11:10
1: det heter disclaimer, ikke disclamer ;)


Sitat:
Jeg står inne for dette syn på endetiden, og tankene om at dødsriket er noe annet enn helvete, og at himmelen er noe annet enn paradis (osv...) pr. dags. dato. MEN; jeg ser det ikke nødvendig å være enig med meg i alle ting her for å være sanntroende.


at paradis og himmelen er to forskjellige ting er nytt for meg... jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig eller hvor den teorien kommer fra, men men.

at dødsriket og helvete er to forskjellige steder er vel ingen tvil om.

helvete er ildsjøen, men dødsriket blir i Bibelen brukt om både et slags varetektssted for døde før Jesu død og oppstandelse og om helvete, slik jeg har forstått det i alle fall.

er det nå vi skal se oss om og begynne å diskutere tallet på himler? ;)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 12:34


Hei...

Jeg satte opp denne "teorien" skjematisk ved når jeg gikk på Bibelskolen, som ett hjelpeverktøy for min egen del for å bedre forstå Johannes åpenbaring. snakket en del med rektor der om det også. Vi ble enige om at det viktigste med slike ting tross alt er å falle til ro og få lagt bort sin tvil. Om Endetiden er slik eller slik er underordnet, så lenge man er våken. Åndelig søvn kan jo også være at man gransker en forståelse av et "problem" så mye at man totalt utelukker andre ting. (Det skal man gjøre hvis det er snak om vranglære, og da er det å være våken... ikke sovende... ) for så å bli kjempe overasket når man har tatt feil...

Som sagt, angående endetiden har jeg for meg flere "paralelle" forståelser, men det er en som jeg holder for den mest sannsynlige.

Jeg har lagt ut den skjematiske oversikten her:

http://80.202.25.174/olav/verdensveven/sider/artikler/notater/endetidstanker.doc -
(velg "lagre som" )

Samme adresse, men uten siste filnavn fører deg foresten til en mappe med alt av notater fra timene på Bibelskolen. Den gang jeg var "dyktig". Ett sted på "leselista mi" er det også å for min egen del gå igjennom alle notatene på nytt. Uff... er så mye jeg burde lest.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 20:16
er enig i


at det er best å legge bort tanker og spekulasjoner om ting vi ikke vet.

ellers får vi aldri ro.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen