Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Begynnelsen og enden
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2007 kl 14:51
Begynnelsen og enden


Begynnelsen og enden



I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden, den var da øde og tom, og Guds Ånd svevde over vannene. Gud lot lyset komme fordi mørket svevde over det store dyp?
Til dypet sier han: Bli tørt! Dine strømmer vil jeg tørke ut..(Jes.44.27)
Fordi mørket er det onde (gresshoppene,2.mos.10.14-15) er ikke verken himmelen eller jorden, den himmel og jord som Bibelen beskriver skapt ennå for oss som lever i den rette tid.
Lyset kalte han dag og mørket kalte han natt, liksom det gode er i lyset og det onde i mørket. Bibelen er derfor en beretning om den kommende fremtid, det er en beretning om en kamp mellom det gode og det onde her på jorden. (1.mos.1.4-5)
Dersom en analyserer det begrepet Gud kaller himmel og jord, vil en til slutt finne ut at himmelen er det stedet hvor det som blir kalt Guds folk, Guds Sønn skal komme til å ta i eie; Hva er det for et land vi skal dra opp til! Våre brødre har gjort vårt hjerte mistrøstig ved å si; Det er et folk som er større og høyere enn vi, og de har store byer med murer som når til himmelen; og der så vi også anakittenes barn. (5.mos.1.28 )
Hør, Israel! Du går nu over Jordan for å komme inn og legge under deg folk som er større og sterkere enn du, og som har store byer med murer som når til himmelen, et stort folk og høye av vekst (betyr med stor fremgang), anakittenes barn, som du selv
kjenner, og som du selv har hørt det ord om; Hvem kan stå seg mot Anaks barn? (5.mos.9.1-2) Det er kjempeætten, kjempen, havet, (folkehavet) havets sand, gresshoppene o.s.v. (4.mos.13.33) som er alle Østens barn. (Dom.7.12 ) Dermed er det slått fast; Himmelen er i Østen, der hvor murene når opp til himmelen (den kinesiske mur rager høyere enn noen annen mur.(Landflyktighet helt bortom Babylon,Apg.7.43)
Da gjenstår analyseringen om jorden som var øde og tom !
Den beskrives også som ett lavere sted, dypet, avgrunnen eller brønnen; om dypet, se tredje linje.
La ikke vannstrømmen slå over meg, og la ikke dypet sluke meg, og la ikke brønnen lukke sitt gap over meg! (Salm.69.16) Vannstrømmen er folkemasser.
Vannet samler seg på et sted, og det tørre land kom til syne ( jorden ), det tørre land kalte Gud jord, og vannet kalte han hav.(1.mos.1.9-10, folkehavet)
Havet tømmes, havdypet tørkes ut, bønnen blir tom; Østen går ut i krig, Østen tørrlegges for folk; Det gamle mennesket legges i støvet, utav støvet formes det nye.
Hvem kan stå seg mot Anaks barn ? Så skal du da vite i dag at Herren din Gud, han som går frem foran deg som en fortærende ild, han skal ødelegge dem, og han skal ydmyke dem for deg, så skal du drive dem bort og tilintetgjøre dem i hast, således som Herren har sagt deg. (5.mos.9.2-3 ) Østen, det tørre land kommer til syne, også kalt
jorden, men også himmelen. Ut i fra denne verdensdelen er det det nye mennesket skal komme ifra, det som ble plantet i Østen. (1.mos. 2.8 , dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, alt er blitt nytt, 2. Kor.5.17 )
Men forut for dette fullføres så himmelens hær ( Østen samler seg til krig ) og dette gjøres så på den 7. dag ( 1.mos.2.1, Gud fullfører sitt verk, etterpå hviler/sover han.)
Men Guds folk, også kalt “ trøst”, Noah bygget seg en ark til frelse for seg og sin husstand (land ), etter å ha blitt varslet av Gud om det som ennå ikke var sett. Ved den fordømte han verden, og ble arving til rettferdighet og tro. ( Hebr.11.7 )
Arken som ble bygget, kan senere vise seg å være en tidsmaskin.
Hvem er egentlig Noah ?
Han kalte ham Noah og sa: Han skal trøste oss under vårt arbeid og våre henders møye på den jord som Herren har forbannet.* (1.mos.5.29 ) I Jerusalem skal dere få trøst. ( Jes.66.13 ) (*se forbannelsen )
Han som trøster oss i all vår trengsel, for at vi skal kunne trøste dem som er i alle slags trengsel med den trøst vi selv blir trøstet med av Gud. (2. Kor.1.4 )
For liksom Kristi lidelse kommer over oss i rikt mål, så er også vår trøst rikelig ved Kristus.(2.Kor.1.5 )
Slik som det var i Noas dager, slik skal det også være i Menneskesønnens dager. (Luk.17.27) Dette betyr at de er en og samme ætt, Noahs ætt er Kristus ætt.
Hendelsesforløpet er det samme, det er identisk er hva det står.
Gud sier at det er ham som fra begynnelsen forkynner enden, fra fordums tid det som ikke er skjedd, det er jeg som sier: Mitt råd skal bli fullbyrdet, alt det jeg vil det gjør jeg, jeg som kaller fra Østen en rovfugl…..(Jes.46.10-11 ) Noah ble da også varslet om det som ennå ikke var sett.
Men hvordan forstår vi Bibelens tidsregning?
En dag forteller Bibelen er som tusen år, nå vet jeg ikke hvor mange dager det er i et Bibelsk år , men har det like mange dager som et jordisk år på 365dager, blir et Bibelsk år 365 000 jordiske år, men hvordan skal det kunne forsvares?
Hos prof. Daniel ble et syn stadfestet til å gjelde for 2300 aftener og morgener, etter det skulle helligdommen komme til sin rett igjen. Men Daniel som søkte og forstå det, forstod det ikke. Det betyr ikke at vi ikke vil kunne forstå det, for ifølge skriften skal denne ætten ikke forstå det som skal skje med dem, for Gud vil kline til deres øyne så de skal se, men ikke se, høre men ikke forstå. (Jes.44.18 )
Derved gjøres et forsøk på å skjære igjennom, fra før har jeg hørt 2300år er blitt nevnt, ("Historiens Klimaks" av E.G.White) men synes det høres lite ut når vi vet at bare Skapelsesberetningen omfatter 7000 år,
altså 7 aftener og morgener, en aften og morgen er det samme som en dag, som jo er 1000 år, så her må jo synet bli 2300 x 1000 = 2mill. 300 000 år !
Altså kan en regne med at det som skal skje, har hendt en gang før, som Bibelen også gir inntrykk av; Det som har vært, er det som skal bli, og det som har hendt er det som skal hende, og det blir intet nytt under solen. Er der noe som en vil si: Se dette er nytt, så har det vært til for lenge siden, i fremfarne tider som var før oss. (Pred.1.9-10 )
Dersom alt som skal skje har hendt før, så vil det med andre ord si at tidsmaskinen allerede er oppfunnet, er der noe nytt som skal skje i hendelsesforløpet, noe som Gud angret på lot skje, så er dette en måte å gjøre det på. For å endre på ting som har hendt før, er en tidsreise tilbake i tid en god løsning. Jo lengre tilbake i tid forandringen skal foretas i, jo lengre må verden vente på resultatet, for tiden må gå som normalt om igjen for verdens befolkning. Kanskje er det nettopp slik fatt, at han som seiret og fant opp tidsmaskinen ble Gud, men at han angret på det som hendte første gang. Den siste gang skal det ikke gå som første gang (Dan.11.29)
Hvem vet? Gud kunne da vende om og angre det, vende om fra sin brennende vrede, så vi ikke forgår. Da nå Gud så at det de gjorde, at de vendte om fra sin onde vei, angret han det onde han hadde sagt han ville gjøre mot dem, og han gjorde det ikke.(Jonas 3.9-10 )
Dersom en tidsreise tilbake i tid forandrer det onde som ble gjort til godt, vil det se ut som det onde aldri hadde vært gjort, og Gud som hadde straffet og utryddet dem, angret, forandret det onde til godt, mørket til lys, og det ble seende ut som Gud ikke hadde gjort det, han gjorde det ikke.
Så gjør heller ikke mørket det for mørkt for deg, og natten lyser som dagen, mørket er som lyset. (Salm. 139.12, mørket, det onde som kommer, gresshoppene (2m.10.14-15)
Dette forklarer også hvorfor ordet om Gud kom før Gud, det har Gud gitt oss som en forsikring på at han vil redde den verden som i urgammel tid ble ødelagt. Alt blir nytt, han forandrer fremtiden.
Et annet merkelig utsagn fra Bibelen styrker oppfatningen om tidsreiser; Da roper de: Farao, Egypternes konge, er ødelagt! Han lot den rette tid gå forbi. ??? (Jer.46.17 )
Farao er nok en forgjenger til Jesus, Josef tok med seg barnet til Egypt. (Matt.2.13)
Da Jesu brødre ville at Jesus skulle åpenbare seg for verden og ikke holde sine gjerninger skjult og i lønndom, svarte Jesus: Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid den rette tid. (Joh.7.4-6 ) Dette er nok en bekreftelse på at dette dreier seg om tidsreiser. Jesus er koblet til et tidsprogram som han må følge, han kan ikke komme til enhver tid, fordi han selv er med i den endrede fremtiden som er satt i gang tidligere av ham selv. Dette vil si at han har vært til tidligere, skapt gjennom tiden, gjorde noe som han angret på, reiser tilbake i tid og gjør noen forandringer som vil endre noen hendelser som allerede har har hent før, men endte med forferdelse. Siden han selv er skapt gjennom tid, kan bare tiden som går skape ham på nytt, gjennom ild og gjennom vann, han sier det jo selv: min tid er ennå ikke kommet! Han er bundet av en tidsplan. Men for oss som må følge tidens gang er tiden alltid riktig.
Guds herlighet -kjeruber (sendebud)-hjul, fulle av øyne som blir kalt for virvel, også kalt for himmel,(Esek.1k.,Ords.8.27) som var i blankt metall,Esek.1.4, og var som blendende krystall å se til, og den var omgitt av en stråleglans.
Et annet utsagn som kan ha noe å gjøre med utsagnet om Farao, at han lot den rette tid gå forbi; Ve, dere lovkyndige! For dere har tatt kunnskapens nøkkel* til eder. (*vitenskapens største oppfinnelse) Selv har dere ikke gått inn, og de som var i ferd med å gå inn har dere hindret. (Luk.11.52,Matt.23.13 ) Se, mennesket (Jesu ætt) er blitt som en av oss til å kjenne godt og ondt (Immanuel Jes.7.14-15) Bare han nå ikke strekker ut sin hånd og tar av livets tre*, og eter og lever evig! (1.mos.3.22;*kunnskap/vitenskap, og en hellig filosofi ) Hvem var så Farao? Jo, han var kongen av Egypt, men var han en egypter? Eller er navnet en betegnelse for noe annet? På hebraisk er Farao “par`o - perå “, som betyr det store hus, egentlig betegner det et kongelig palass som overført har fått betydningen regjeringsmakt, konge eller hoff i det gamle Egypt.
Så da er vi klar over dette når vi går videre inn i materien, for nå vet vi jo hvem gresshoppene er (Østen, Dom.7.12) som skal komme over Egypten i store mengder, mon tro om det ikke vil bli et storrike av slikt noe? (2.mos.10.14)
Farao ville nemlig være lik en ung løve, som i 1.mos.49.9 sier at det er Juda, altså Jesu ætt, men ble til et sjøuhyre i havet. (Esek.32.2) (Noah igjen?)
Gresshoppene er også vingårdsarbeiderne, deres tid er som en dagarbeider (Guds folk) regner en dag (1000 år)(Jes.21.16, Jer.49.28, Johannes spiste gresshopper (Matt.3.4)
Det er jo ikke bare dårlige nyheter en kan plukke frem av Bibelen, etter denne misgjerningen (vannflommen ) vil Gud som er en barmhjertig Gud, rik på miskunn,
bevare miskunnhet imot tusen ledd.(2.mos.34.6-7)
For å holde seg til den Bibelske tidsregning, så fikk Job se sine barn i tredje og fjerde ledd da han var 140år (Job.42.16) (140:4 = 35år, et ledd, 35 x 1000 ledd = 35 000 år)
Altså gir Gud miskunnhet for 35 000 år etter misgjerningen, det er virkelig fjerne tider Bibelen omtaler. Det syn han skuer oppfylles først om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om. (Esek.12.27)
Liknelsen om fikentreet: Lær liknelsen om fikentreet! Når grenene har fått sevje og bladene springer ut, da vet dere at sommeren er nær.(Matt.24.32) Liknelsen om trærne som skulle salve seg en konge (Dom.9.8-15, og Esek.17kap.) Lignelsen om fikentreet handler om et lands tilblivelse, når det har fått kraft og styrke, da er sommeren nær.
Hvem har sett sådanne ting? Kommer et land til verden på en dag, eller fødes et folk på en gang? For Sion har vært i barnsnød og med det samme født sine sønner.(Esa.66.6-8, i betydning av Guds sønn.)
Bibelen inndeler det som skal skje i årstider, såtid og våronn som er våren (1.m 47.23)
og Farao er med fra våren av.
Når landet som har blitt til, sprer sitt såkorn som er Guds ord, og får knyttet til seg en vennskapspakt,(ekteskapet) da er det vår. (se Esek.17k.her plantes skudd av landets vekster, betyr folk) Når sommeren kommer er det veksttid, landet vokser seg stort og blir til et storrike, det store hus. Når sommeren er over er det høst, og Gud sanker inn det han sådde om våren.
Åkeren hvor såkornet ble sådd er verden, det gode kornet er rikets barn, ugresset er den ondes barn. Fienden som sådde det er djevelen. Høsten er enden på denne tidsalder. Høstfolkene er engler.(Matt.13.38-39) Når høsten er forbi er det vinter, som er hviletid, opplagstid. Landet som også har betegnelsen båten eller skipet, får hvile ut etter det som har skjedd, også kalt søvn,(Ord.23.34) Gud hvilte på den 7. dag.
Når en så leser Bibelen er det viktig å få med seg detaljene, hvem kom med beskjeden om Jesus, var det ikke engelen Gabriel? (Luk.1.26-31) Altså skjer ikke Jesu fødsel før om høsten, fordi englene eksisterer bare i denne perioden, de er høstfolk, som betyr enden på denne tidsepoken. Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner*, de er som jomfruer, disse er de som følger lammet hvor det går som er de 144 000, som er kjøpt fra jorden ( Østen ) fra menneskene til en førstegrøde for Gud og lammet
(Åp.14.3-4 ) som er Kristus (1.Kor.15.23) som er Asias førstegrøde for Kristus (1.Kor.16.15)
Når Jesus stiller stormen, er det intet annet enn krigen han stopper, han sender bort sitt folk og lar båten fare, Israel blir ødelagt, og han går i båten og kommer til landet ved Magadan.
Han tar sitt land med seg og drar utenlands. (Matt.15.39,husbonden, Matt.21.33)
Magadan eksisterte ikke da man mener Bibelen ble skrevet, den ble bygget i 1930-årene som en havneby ved Det Okthotske hav i Sibir. Det finnes i dag kun en lokalisasjon med det navnet. Landet ved siden av er pr. i dag Russland. Denne observasjonen passer godt inn i prof. Daniels utsagn om 4 store dyr som skal komme, det første var likt en løve (Juda/ Farao) med ørnevinger (Østen), Det andre var da likt en (Russisk) bjørn.(Dan.7.4-5) Jesus sier: Jeg er ikke kommet for å bringe fred men sverd. (Matt.10.34)
Da nå tre måneder hadde gått (vinteren), fòr vi derfra på et skip fra Alexandria (Egypt) som hadde hatt vinterleie ved øyen (Kreta, Apg.27.12) og hadde tvillingene* som merke. (Apg.28.11,* Thomas ble kalt tvilling Joh.11.16,21.2>> Mark.3.17)
Til sammen danner disse fire årstidene et år, og etter som vi leser innholdet over det som skal skje, skjønner en at det ikke dreier seg om et jordisk år, men snarere et Bibelsk år.

I Apokryfene blir en sirkel beskrevet som en tidsepoke som varer fra Abraham til Abraham, Esau står for denne verdens slutt, Jakob (Jesu ætt) står for begynnelsen av den kommende. (den ny jord og himmel, Østen,s.567)
Verden er delt i tolv perioder, 9 av dem har allerede gått, likeså halvdelen av den 10.
Det som gjenstår er altså 2 perioder, foruten halvdelen av den 10. (s.603)
I forhold til tiden som har gått, er tiden som er igjen som dråper i et spann.
Dersom en går videre på Bibelens forklaring, 1dag = 1000 år, 7dager/1uke = 7000 år,
1mnd.=30 437,5 år, 1 år = 365 250 år, 7 år = 2. 556 750 år/perioder x 12 = 30.681 000
Dan.9.24-27: 70uker = 490 000 år, 7 uker = 49 000 år, 62 uker = 434 000 år + 1 uke 7000 år. Synet på 2. 300 000 år, er nesten 7 bibelske år !!
Her kan en regne med at Skapelsen med Pakten hører inn under denne siste uken på
7000 år, (Dan.9.27) som kan bety at vi er enden av Bibelens profeti.
På denne måten hevder Bibelen at hvert syn blir til intet på grunn av den lange tiden som skal gå, et menneskes levedager er som et pust, et åndedrag. (Esek.12.22, Job 7.7)
Ættleddene fra Abraham til David 14 ledd (14 x 35=490 år) Fra David til bortførelsen til Babylon 14 ledd, fra bortførelsen til Babylon til Kristus 14 ledd (Matt.1.17)
Til sammen 42 ledd som er 1470 år. (490 x 3 ) (Abraham; far til mange, David; venn, elsket, Kristus; den salvede (kongen) brukt som egennavn, alternativ av Paulus.
Når det gjelder tidsmaskinen er den allerede dokumentert i en skjult tekst i en bok som tolker den hebraiske Bibelen matematisk kalt Bibelkoden 2, det er utgitt to bøker
av Michael Drosnin, Bibelkoden 1, og 2, de anbefales. Fødselsveene som omtales kan tolkes som terrorismen som er kommet, og at freden som inngås ikke er løsningen, ikke i Midtøsten.
Skyv fra deg alle jordens bekymringer, kast fra deg alle menneskelig byrder, avkle deg din svake natur, legg fra deg alle dine sorger og gjør deg straks rede til å forlate dette liv. For verre ulykker enn du hittil har sett, skal komme. Jo svakere verden blir pga sin alderdom, desto større ulykker skal ramme dem som bor der.
Sannheten skal fjerne seg mer og mer, og løgnen komme nær. Ørnen* du så i synet, er allerede underveis. (*Østen, Apokryfene s.603, Apokryfene er Bibelens deuterokanoniske bøker)
Drosnin forstår ikke hvordan Bibelen kan eksistere med et innebygget dataprogram
hvor man ennå mangler teknologi til å dechiffrere. Han søker derfor løsninger og tenker vel også på en tidsmaskin og søker ordet. Det som da kommer frem er:
Den vil komme i enhver tid/den kan komme når som helst. Dette betyr at Bibelen i den skjulte teksten bekrefter at den virkelig finnes, eller blir oppfunnet!

Sverd betyr krig, og om sverdene finnes der avgjørende opplysninger: Og du menneskesønn, spå og slå hendene sammen, dobbelt, ja tredobbelt kommer sverdet, det sverd som slår mange i hjel, (verdenskriger) dette sverd som slår "den store" i hjel, det som truer dem på alle kanter.(Esek.21.14) Er ikke et menneskes liv på jorden en krigstjeneste, og hans dager som en arbeiders dager? ( Job 7.1 )
Se til at det ikke må være noen som gjør eder til sitt rov ved verdslig visdom og tomt bedrag, etter menneskenes lærdom (tradisjoner?) og ikke etter Kristus (Kol.2.8>>23)Dersom de døde ikke oppstår, da er heller ikke Kristus oppstått, er ikke Kristus oppstått, da har vi en unyttig tro!! (1.Kor.15.14-17)
Men nå (på den 10. dag, Apg.25.6, Åp.2.1o, trengsel i ti dager) er Kristus oppstanden fra de døde og er blitt en førstegrøde. (fra Asia)(1.Kor.15.20, 16.15,23) i ett nu, i et øyeblikk, ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal forvandles. (1.Kor.15.52) Dermed også Kristus ! Se forrige avsnitt. Vi må ta inn over oss at tiden for Jesu komme ennå ikke er kommet! Se bare hva Kol.3k. sier: Er dere oppreist med Kristus, da søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd!
Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus der oppe. Når Kristus, vårt liv, åpenbares da skal også dere åpenbares med ham i herlighet. Så død (drep)da deres jordiske lemmer; utukt, urenhet, syndig lidenskap, ond lyst og pengegriskhet som jo er
avgudsdyrkelse; for disse ting kommer Guds vrede over vantroens barn; I blant dem vandret også dere før, da dere levde i disse ting. ( før Kristus- det er i vår tid)
Men nå skal dere alle avlegge dere; vrede, hissighet, ondskap, spott og skammelig snakk fra deres munn; lyv ikke mot hverandre, dere som har har avkledd dere det gamle mennesket med dets gjerninger og ikledd dere det nye, som fornyes til kunnskap etter sin skapers bilde, her er ikke greker eller jøde, omskjærelse og forhud, barbar eller skyter, træl eller fri, men Kristus er i alt og alle!! (Kol.3.1,2-11)
Her skulle det vel ikke være noen tvil om det gamle og nye menneske, den nye, og gamle verden som Gud ikke sparte, men beholdt rettferdighetens forkynner Noah.
Selv Herrens folk ble ført vill,(Jer.50.6,1.Sam.2.24)
Jeg kan ikke se at det gamle mennesket har blitt nytt ennå, det skal jo åpenbares ved den siste basun, se ovenfor. Dermed heller ikke Kristus.
Sjelen
Se, alle sjeler hører meg til, både farens sjel og sønnens sjel; meg hører de til; den som synder skal dø.(Esek.18.4) Dette er ikke det samme som at sjelen dør, men kjødet dør, sjelen tar Gud seg av! (De døde oppstår i uforgjengelighet 1.Kor.15.52-53, det er udødelighet ) Den annen død er ildsjøen. Dyret og den falske profet havner i ildsjøen. (Åp.19.20,20.14-15,21.8) Dette står det mer om i 2.mos.34.7>5.mos.4.15-19. (himmelens hær 1.mos.2.1,deres gudebilde; Artemis;Apg.19.24,27,28,34,35. Den sjel som kan reddes fra døden (ildsjøen) er en synder som har faret vill i 3år og 6 måneder, Jakob 5.17-20, Salm.139.24, Dyret, Åp.13.5; 42måneder, som er 3 år og 6 måneder. Frykt ikke for dem som slår legemet i hjel, men ikke kan slå sjelen i hjel; men frykt heller for ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete! (Matt.10.28)
Menneskekroppen (kjødet) er skapt til synd (Rom.7.14), og når synden blir utryddet av døden, skal nåden gi rettferdighet til evig liv. (Rom.5.21)ingen kommer til faderen uten ved meg, vi må først dø før vi kan få et åndelig liv.(Rom.8.13, 2.Kor.5.6) Dersom noen har fått den hellige ånd, da har legemet dødd.
Evangeliet ble også forkynt for de døde at de visstnok skulle dømmes som mennesker i kjødet, men leve som Gud i ånden. (1.Pet.4.6)Alle mennesker på jorden er likeverdige i dette liv, og alle vil våkne opp i det nye liv, noen til evig liv og noen til fortapelse! (Dyret og ildsjøen, den fortapte sønn, Joh.17.12, 2.Tess.2.3, Salm.139.24) Men Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den Abraham forut det evangelium: I deg skal alle folk velsignes (Gal.3.8) Altså blir hedningene de rettferdige.
Således er det skrevet: Det første mennesket, Adam ble til en levende sjel; den siste Adam ble til en levendegjørende ånd. Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige (legemet, det såes et naturlig legeme, det oppstår et åndelig, 1.Kor.15.34-58)
Det første mennesket var av jorden (minst to betydninger), jordisk, det andre mennesket er av himmelen. Sånn som den jordiske var, så er og de jordiske, og sånn som den himmelske er, så skal og de himmelske være, og liksom vi har båret det jordiske billede, så skal vi og bære det himmelske billede. Men dette sier jeg, brødre, at kjød og blod kan ikke arve Guds rike, heller arver ikke forgjengelighet uforgjengelighet. Se, jeg sier dere en hemmelighet; Vi skal alle hensove (dø), men vi skal alle forvandles (1.Kor.15.47-51 )
Her sier Bibelen egentlig klart ifra at da Adam, det første mennesket som ble til på den sjette dag, etter at det forut hadde levd som dyr ( Sal. 73.22 ) ble Adam, det første mennesket (det gamle ), til en levende sjel etter vannflommen/ trengselen, men blir senere lagt i støvet etter enda en trengsel med ild (Job 7.23,1.mos.2.7,Matt.13.40 ) og dør. Men Gud skaper ut av støvet (ut av det gamle mennesket )det nye mennesket, nå skapt i Guds billede, en levendegjørende ånd. Det udødelige mennesket, døden, den siste fiende som ble overvunnet ved hjelp av kunnskapens tre. (vitenskapen,1.Kor.15.26,se visdommen åpenbares etter regnet (krigen) Job 28.26-28)
Før loven kom, levde menneskene på jorden i synd, men synden tilregnes ikke hvor det ingen lov er; men allikevel hersket døden fra Adam til Moses også over dem som ikke hadde syndet i likhet med Adams overtredelse, han som er et forbillede på den som skulle komme.(Rom.5.13-14, altså ingen død etter Moses)
Det store spørsmålet er, hvor befinner vi oss i denne tåkelagte historien ?
For å finne ut av det må en først innfinne seg med at det opp gjennom tiden har oppstått en rekke feil, og de Bibelske skrifter er blitt feiltolket, og vi får hele tiden feil informasjon gjennom å si etter Kristi fødsel. Et av spørsmålene kunne jo være: Er Israel i dag bosatt av folk av Juda ætt? Eller var det det for 2000 år siden? Har de i dag noe land, eller er det ikke født enda? Det var nemlig ingen hemmelighet at Jesus var av Juda ætt, det var en kjent sak. (Heb.7.14) Men siden vi ikke kjenner til fremtiden så godt, finner en på forklaringer for å få ting på plass, mens Bibelen prøver å forklare oss at Juda skal få mye makt og at det etter hvert oppstår indre stridigheter og blir delt, derfor kan det sies det som blir sagt: Jesus var av Juda, fordi det ble (blir ) delt i to. (Dan.2.41,5.28, 1.Kor.1.13; Er Kristus blitt delt? )
Når Bibelen oppgir dager blir de ofte regnet for våre jordiske, mens de egentlig er Bibelske. Altså, Jesus som først fikk sitt navn på den 8. dag, har ikke fått det enda, men det står at han forut var kjent, den 8.dag er år 8000. Dessuten står det da vitterlig at han er en ætt og ikke en person.(Gal.3.16,Joh.14.6>>Apg.22.4>>Apg.24.14...sekt)

Vi har ikke kommet verken til Adam eller til mennesket fordi hele Bibelen i realiteten forholder seg til det som skal bli et hellig Jerusalem og Israel, som pr. i dag bare er krig, mord og elendighet. Men Bibelen gir oss et blikk inn i fremtiden til det som skal skje menneskeheten, og det kan lett bevises ved å la Bibelen få oppklare tingene selv.
Når Bibelen forholder seg til Israel, er det jo også naturlig å forholde seg til Israels måte å regne tiden på også. Derved blir plutselig vestens år 2006 til år 5766, altså er vi nå på bibelens 5. dag og 9. time.

Innsyn til hemmeligheten
Hva var det englene var så interessert i å se inn i? Jo, det var Guds herlighet som kom fra himmelen med den Hellige Ånd. (1.Pet.1.11-12.) Jeg talte med meg selv i mitt indre og sa: Se, jeg har vunnet meg større visdom enn alle som har rådet over Jerusalem før meg, og mitt hjerte har skuet meget visdom og kunnskap.(Pred.1.16, 1Kong.3.12-13) Kanskje var det Guds ark englene var interessert i? Men Herren slo noen av mennene i Betsemes fordi de hadde sett inn i Herrens ark.(1.Sam.6.19) Denne arken som Noah brukte til å redde seg unna vannflommen, og de steintavlene som ble slått i stykker ble lagt inn i den.(5.mos.10.2-5) Denne arken var fryktinngytende, og tok livet av folk(1.Sam.5.10) Men hvordan i all verden kunne Guds paktsark bli stjålet?(1.Sam.4.11-17) Var paktsarken rett og slett kunnskapens nøkkel som var tatt? (s.3) Pinehas hustru fødte en sønn da hun hørte budskapet om at arken var stjålet,
og gutten ble kalt Inkabod (ingen herlighet) Bortveket er herligheten fra Israel. (1.Sam.4.21-22) Men arken kommer etter hvert til rette igjen, og ble kalt ved Navnet, Herren hærskarenes Guds navn. (2.Sam.6.2)
David lot bare levittene bære Guds ark, som de var utvalgt til av Herren, til å tjene ham for alle tider. (1.Krøn.15.2) En kunne heller ikke komme for nær arken, 2 tusen
alen ( ca.1240m );Dere må ikke komme den for nær, så dere kan vite hvilken vei dere skal gå, for dere har ikke dratt denne veien før!(Josva 3.4) Men så kommer det opplysninger om at arken, Israel og Juda bor i løvhytter (2.Sam.11.11) Ifølge Jesaias
er det etter at Østen har herjet landet at dette med løvhytten nevnes.
Deres land er en ørken, deres byer er oppbrent med ild, deres jord oppetes av fremmede for deres øyne, og en ørken er der, som etter fremmedes herjing.
Bare Sions datter er blitt igjen som en løvhytte i en vingård, som en vekterhytte på en agurkmark, som en kringsatt by. (Jes.1.7-8) Omtrent det samme er å lese hos Jonas:
Jonas var gått ut av byen; han hadde satt seg østenfor byen, og der hadde han gjort seg en løvhytte og satt der under skyggen for å se hvorledes det gikk med byen. Da lot Gud Herren et kikajontre vokse opp over Jonas til å skygge over hans hode,(Kristus) så han kunne bli fri sitt mismot; og Jonas gledet seg høylig over kikajontreet. Men dagen etter, da morgenen brøt frem, lot Gud en orm (slangen) komme, som stakk kikajontreet så det visnet.(Jonas 4.5-7, Jonas av gresk Jona som betyr due)
Foran arken lot kong Salomo og hele Israels menighet ofre småfe og storfe i slik mengde at de ikke kunne telles eller regnes. (2.Krøn.5.6) Ifølge 1.mos.31.12 er bukkene som parrer seg med småfeet, stripete, flekkete og prikkete.
(Fe, se Job 18.3)
Dersom noen mener at alt bare er oppspinn, så er det bare å gå i gang med å finne arken,
kong Salomo bygget et tempel hvor han førte arken inn i, der står den til denne dag.(2.Krøn.5.1-9) Og der har jeg satt arken, hvor Herrens pakt er, den pakt som han gjorde med Israels barn. (2.Kong.6.11) Jeg tror dette templet er det samme som Libanon-skogshuset (1.Kong.7.k.) Dersom dette ikke finnes har det altså ikke hendt enda.
Når det gjelder skyggen er det i realiteten et tilfluktssted (Jes.4.6) for det som måtte komme, skyggen er en beskrivelse av en usynlig fare, nemlig strålningsfaren etter en atomkrig. Tornebusken ba andre om å søke ly under sin skygge.(Dom.9.15)
Mens Salm.109.23 sier det slik: Slik kveldens skygge (mørket) strekker seg ut, slik svinner jeg bort. Jeg feies vekk som en gresshoppe.
Som en ser brukes der forskjellige navn i fortellingen om det som skal bli vår fremtid,
navnene har ikke som hensikt å berette om personer som har levd, men har betydning i form av navnets betydning gjennom tid. Eks.; Et sted eller by kan ha flere navn etter hvilken tid det befinner seg i historisk sett, Jerusalem som ødelegges og blir til en ørken får navnet Eva (liv/lev videre, Esek.16.6). Det oppstår et nytt Jerusalem i Tyrus i Libanon som blir kalt Maria (vakker) og jomfru (ren) fordi Tyrus blir den vakreste byen, renvasket for blod. Denne byen blir kalt Jesu mor, fordi her fødes den sekt som senere vil få dette navn Jesus, som og har en betydning. Se, de er et folk og et tungemål har de alle, dette er det første de tar seg fore, og nå vil intet være umulig for dem, hva de så får i sinne å gjøre. (1.mos.11.6) Senere når Tyrus ødelegges, får Jerusalem enda ett nytt navn etter å ha blitt flyttet til Østen, navnet Babylon/Babel* - byen Adam (Jos.3.16) (*språkforvirring fordi det har havnet i fremmed land til et språk det ikke forstår, og for at det ikke skal bygge mer på denne byen.(1.mos.11.4-9)
Når en tenker over hva en tidsmaskin egentlig kan utrette, må det jo sikkert også kunne sies at himlenes rike er kommet nær. Denne veien har dere ikke reist før!
Sannelig sier jeg dere: Noen større enn døperen Johannes er ikke oppreist blant dem som er født av kvinner (Jerusalems forskjellige oppbyggelser på forskjellige steder.) Men den minste i himlenes rike er større enn han.
Men fra døperen Johannes dager inntil nå, trenger de seg inn med makt inn i himlenes rike, og de som trenger seg inn, river det til seg. For alle profetene og loven har spådd inntil Johannes (betyr Gud er nådig) og om dere vil ta imot det: Han er den Elias som skal komme. Den som har øre han høre! Men hvem skal jeg ligne denne sekt med? Den ligner små barn som sitter på torvene og roper til sine lekebrødre:
Vi blåste på fløyte for dere, men dere ville ikke danse, vi sang sørgesanger, men dere ville ikke gråte. (Matt.11.11-17) (Til nå, Matt.24.21,Rom.1.13)
Når Elias nevnes tenker en med en gang: Å, han ja, han som for opp til himmelen på en gloende vogn med gloende hester. (2.Kong.2.11)
Herren bøyde himmelen og steg ned, for det var mørke under hans føtter. Og han fòr på kjeruber og fløy, og han lot seg se på vindens vinger. Og han gjorde mørket til skjul rundt omkring seg, vannmasser, og tykke skyer (uvennskap)
Frem av glansen foran ham brente gloende kull. (2.Sam.22.10-13)
Når det gjelder de lovkyndige som hadde tatt kunnskapens nøkkel, var det Zenas som var den lovkyndige. (Tit.3.13) Han var sammen med satrapene, stattholderne, landshøvdingene (kongene), overdommerne og skattemestrene til den innvielse av det billede kong Nebukadnesar (kongenes konge, Kristus, Esek.26.7 kontra Tim.6.14-15) hadde stilt opp. (Dan.3.3) Ordet Zenas er ikke forklart i mitt leksikon, men stammer trolig fra det jap./ kin. Zen/ch`an av sanskritt dhy`nå “meditasjon” hentet fra buddhismen. Billede kong Nebukadnesar stilte opp er det samme bilde som ble stilt opp for dyret i Åp.13.14, Nebukadnesar blir forandret til et dyr (Dan.4.16)
For å bringe klarhet om løvhyttene ble de laget av løvet av oljetrær, myrter og palmer og andre løvrike trær.(Neh.8.14-17) De ble laget for buskapen* og de kalte stedet Sukkot (hytter, *laget for de 32 konger som var kommet Benhadad til hjelp. 1.mos.33.17,1.Kong.20.16) Denne hytten er tilfluktsstedet for skyggen (Sal.27.5), men det går dårlig: Vi ble urene alle sammen. All vår rettferdighet ble som et urent klesplagg. Som løvet visnet vi alle sammen, og som vinden førte våre misgjerninger oss bort. (Jes.64.5) Vi som er i denne hytte, sukker under byrden. For vi vil ikke bli avkledd, men overkledd, for at det dødelige skal bli oppslukt av livet. (2.Kor.5.4)
Overkledd med vår bolig fra himmelen. (2.Kor.5.2)
Med dette håper jeg å kunne bidra med et mer nyansert bilde av den beretning som De Hellige Skrifter fremlegger.


Praxis

Veteran




--------------------------------------------------------------------------------




Innlegg: 705
Registrert: 21-11-2004
Medlemmet er Offline

Modus: indikativ
postet 17-5-2007 kl 12:03



Tenkte på å skrive en refutasjon av dette innlegget -

men det blir visst ikke så lett.

.


Lexus

Junior Veteran




--------------------------------------------------------------------------------



Innlegg: 301
Registrert: 10-5-2007
Medlemmet er Offline


postet 18-5-2007 kl 09:22



Takk for det Praxis!

Dette var ikke alt, det er mange forklaringer til samme emne, denne gangen tar jeg for meg dyret som fremstår i Johannes Åpenbaring, men en finner forklaringer om det gjennom hele Bibelen

_____________________________________________________________________

Dyret


Bibelen gir uttrykk for at “Ordet” som var der fra begynnelsen av, veileder oss til å bruke en metode som heter “Let” så skal du finne, og med en bibelordbok eller med bibelen på data, som er det aller beste, vil en kunne undersøke bibelens tekster grundigere og kanskje da også lære at bibelen virkelig forklarer seg selv, slik at en helt og holdent kan glemme egne spekulasjoner og meninger om den. La derfor bibelen få sjansen til å forklare seg selv ved hjelp av ordet.
Jeg bruker å si at bibelen er skrevet som en metafor, en historiefortelling som forteller en annen. Bibelen selv bruker ordet lignelse og liknelse, begge ordene har samme betydning , men allikevel brukes begge ordene, og slik er det med mange andre ord også. At fremtiden vår ikke kan stå rett frem på trykk, er vel helt forståelig!
Et eksempel på at Bibelen oppklarer seg selv, bruker jeg å gi ved å ta utgangspunkt i selve Skapelsen: Gud sa: Vannet under himmelen samlet seg til et sted, og det tørre land kom til syne, og det ble så. (1.m 1. 9 , Luk. 8. 10, men brønnen var tom,1m37.24)
I brevet om Bibelen, begynnelsen og enden, kommer jeg mer inn på hva dette egentlig betyr. I motsatt ende av bibelen kommer forklaringen på vannet:
Vannet som du så, hvor skjøgen sitter, er folk og skarer, tunger og ætter. ( Åp.17.15 )
Derved blir alt vann, ja til og med havet ( 1.m 1. 10 ) innlemmet til å gjelde folkemasser, ikke bare her, men gjennom hele bibelen, og dette er bare et eneste ord, tenk hvordan forståelsen vil bli når en retter opp alle andre ord som har en annen betydning enn det en først leser. Det at Jesus gikk på vannet ville bli; Jesus gikk på folkemassene, eller sagt på en mer forståelig måte; Jesus vandret rundt om i storriket. Vannflommen er allerede satt annet navn på, “trengselen.” Dersom vannflommen skulle vært en virkelig vannflom, tenk nøye gjennom tidsepoken og vannmengdene, sett opp et regnestykke, er det troverdig? Her er regnestykket: 40 dager og netter, 40 døgn med regn som skal dekke alle fjelltoppene over hele jorden, Ararat er på 5165m.oh., Himalaia på over 8000m,hvor mange millimeter med regn pr./t ville det bli om en trekker fra 1/3 som er land? Det regnet i 24tx40 = 960timer, Ararat som er på 5165:960 = 5,3m pr. time måtte vannet stige med over hele jorden for å dekke Ararat! Kan det være bibelske .år? 40 000år, Noah levde bare i 950 år,1m.7.6,9.28. Etterpå kommer spørsmålet, hvor kom det fra, og hvor ble det av? Jo, bibelen forteller ufortrødent videre at det sank??? Så jorden er full av vann etter at havnivået stabiliserte seg?
Vannet ser vi har en direkte tilknytning til skjøgen, som dyret sitter på. ( Esek.16.2,30, Åp.17.15 og Esek. 23.43 ) La oss derfor heller se på dyrets kjennetegn.

1. En kvinne sitter på et skarlagenrødt dyr ( Åp. 17.3 )
Forklaring: Kvinnen er den store by som har kongedømme over kongene på jorden (10) ( Åp. 17.18 ) Byens navn er Babylon (babel/ forvirring av språk 1.m.11.9)
2. Kvinnen (byen) sitter på et skarlagenrødt dyr.
Forklaring: Dyret (folket, 1.m.2.19) er selv det 8. Og har før vært en av de 7...*( Åp. 17.11) Noah var selv den 8. den gang “han førte” vannflommen over den gamle verden. (2.Pet.2.5) ( Før er 1.gang, Dan.11.29,1,Krøn.15.13,*Filip var selv en av de 7.
Skarlagen av ordet skarlagensfeber, ( betegner sannsynligheten for et bestemt folk som er for ivrige etter å få verdensherredømme over jorden med en ond strategi*, men misslykkes. (3.m.26.16, 5.m28.22) Feberen forlot ikke “gutten” før på den 7.time**, (Joh.4.52) (Gutten: Jes.7.14-16) (*Matt.16.26, Åp.12.9,1.Joh.5.19, 1.Sam.25.17)

For å forstå bibelens regnemetode er det nødvendig med en liten forklaring til akkurat det. En dag er som 1000 år (2.Pet.3.8) og er det ikke 12 timer i en dag ?( Joh.11.9)
1000:12= 83 år og 4mndr.=1 bibelsk time x 7t = **583 år og 4mndr.på den fastsatte dag.
Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.(Jes.1.18, en betegn. på Kristus,Åp.1.13-14) Som Noahs flom var dette for meg ( Jes.54.9) Rens dere, tvett dere, ta deres onde gjerninger bort fra mine øyne! Hold opp med å gjøre det som er ondt ! ( Jes.1.16)
3.
Dyret var fullt av spottord til å spotte Gud med. ( Åp.13.6, 17.3,Ords.20.1)
Forklaring:
Tyrus fyrste spotter Gud og sier: Jeg er en gud ! ( Esek. 28.2) Fordi Tyrus sier om Jerusalem: Ha, ha ! Den er brutt i stykker, denne folkets port ! Den er flyttet til meg, jeg blir rik, men den er ødelagt ! ( Esek.26.2)
4.
Syv konger som er syv fjell som byen sitter på, men det er også syv konger. ( Åp.17.9-10)
Forklaring:
Basans fjell ( Jordan) har mange tinder, som er Guds fjell, kjempers kjøtt skal etes der, og blod av alle jordens fyrster skal dere drikke, værer, lam ( Kristus) bukker og okser, alle sammen gjødd i Basan. ( Sal.68.16, Esek.39.18)
7 stjerner* ( Åp.1.16, villfarende stj. Jud.13) som er engler ( høstfolket Matt.13.39) for 7 menigheter, de 7 lysestaker er 7 menigheter** (*Åp.1.15-16,17.10,** i Asia Åp.1.4)som er: Efesus, Smyrna, Pergamum; Tyatira, Sardes, Filadelfia og Laodikea.(Åp.1.11,1.20)Kan disse 7 fjell også være Roma i Italia?(Åp.17.9)
En dag, det var omkring den niende time, så han tydelig i et syn en Guds engel som kom inn til ham og sa: Kornelius!* Det var i Cæsarea, og han var høvedsmann for en hæravdeling som ble kalt den Italienske. ( Apg.10.1-3, * Betyr “horn”)
5.
Byen betegnes også som “den store skjøgen” ( Åp.17.1, Esek.16.15)
Forklaring:
Tyrus blir glemt i 70 år ( til hedningenes tid er forbi Luk.21.24,Dan.9.2) deretter skal det gå med Tyrus som i visen om skjøgen. ( Jes.23.15)
6. (Skjøge/ekteskapsbrudd/avtalebrudd . Esek.17.15)
Skjøgen ødelegges, brennes opp med ild, og legges øde og naken ( Åp. 17.16)
Forklaring:
Jerusalem ødelegges ( Esek.16.6) og flyttes til Tyrus ( Esek.26.2) Men Tyrus ødelegges også, og blir lagt naken og bar ( Esek.16.7, Åp.17.16) og flyttes videre til “de evige hauger*” ( Esek.25.3,26.2,36.2)(*Se 5.m33.13-16,” dypet/de evige hauger”
( Havet som tømmes, jorden, (Østen),det tørre land, brønnen)kommer til syne.)
7.
Dyret gripes sammen med den falske profet. ( Åp.19.20) “Hodet og halen”
Forklaring:
Noah (2) Kristus ( ætt, Gal. 3.16) er hodet ( Ef.4.15) som er eldste og aktet mann, halen er en profet som taler løgn. ( Jes.9.14-15, djevelen, satan, slangen, draken, forføreren, antikrist ) Deres hyrder hadde ført mitt folk vill. ( Jer.50.6,Amos 2.4) Guds sønner forfører Herrens folk. (1. Sam.2.24) mens denne forfører ennå var i live sa han:
Tre dager etter står jeg opp. ( Matt.27.63) Antikrist/ trollmann, falsk profet (Apg.13.6)

8. Byen utsmykkes og gjøres til en stor, vakker og rik by ( Åp.17.4, 18.16)
Forklaring:
Tyrus som lever videre etter Jerusalems ødeleggelse, (6) når den høyeste skjønnhet (Esek.16.1) og blir utsmykket, vel skikket til kongedømme (Esek.16.9-13)
Tyrus sier: Jeg er fullkommen i skjønnhet! (Esek.27.3-4) Tyrus som er Sions datter og jomfru (betyr renhet (2) Maria betyr vakker, mens Eva er et hebr. ordspill med liv- lev Esek.16.6,Jerusalem) for den er vasket ren. (Esek.16.44-45,9,Jes.1.8,37.22: her
9. betegnes Sions datter, (Tyrus) som jomfruen)
Byen er fortsatt en hemmelighet (fordi det hele utspiller seg over lang tid*) (Åp.17.5,
*Esek.38.8)
Forklaring:
Tyrus ødelegges og kastes i “havet”, eller: En kvinne, kledd med solen (morgenrøden, som er soloppgangens land, Esek.27.32,Åp.12.1, de evige hauger/dypet/brønnen…6)
Men denne nye byen som oppstår etter Tyrus,(byen Adam,Jos.3.16) som blir kalt Babylon/babel/forvirring av språk, er bare et nytt navn for et Jerusalem som er flyttbart. Tro kan flytte fjell Job14.18,Sal.114.6,Dan.2.35,Sak.4.7, Mark.11.23,Jes.51.1-4 )
Rovfuglen, en ørn tar vekk toppen (lederskapet) av sederen (sekten) fra Libanon til Østen (Jes.46.11, 5.m28.49, Esek.17.3) Herfra er det Guds herlighet skal komme fra, som er Jesus Kristus, (Esek.43.2,Apg.7.55) som er Guds hemmelighet. (Kol.2.2)
( Havet i betydning av folkehavet, Østen, som er et folk som er så mange som havets sand, Sebulon, betyr å bo hos 1.m30.20,49.13,Dom.1.30.)
10.
Kongedømme over kongene på jorden (Åp.17.18) også som Artaxerxes og
Forklaring: Nebukadnesar.)
Kongenes Konge- Jesus Kristus (Tim.6.14-15,Åp.1.5-6)
11.
Dyret som du så, var og er ikke, og skal stige opp, ut av “avgrunnen”, og gå til undergang (Åp.17.18)
Forklaring:
Dragen, slangen som er djevelen og satan ble kastet i avgrunnen for tusen år, som er dypet, brønnen, jorden og de evige hauger. (Deretter slippes han fri for en kort tid. (Åp. 17.10,20.3, (7) (Avgrunn, annet navn for brønn, Josef, (1.m37.24, brønnen var tom/tørr, havet var samlet på et sted, det tørre land kom til syne, jorden.(1.)
12
Mange skal undre seg når de ser at dyret som var, skal komme igjen, opp fra .
avgrunnen.(Åp.17.8)
Forklaring:
Hvem skal fare ned i avgrunnen? Det vil si - for å hente Kristus opp fra de døde? (Rom.10.7) (Havet, brønnen og avgrunnen er samme sted, det lave stedet hvor Jesus ble satt lavere* enn englene for en kort tid, Heb.2.9)(11,*Ef.4.9>Joh.3.13-14.)
Hvordan hadde så Kristus havnet der? Gud angret det han gjorde, Jonas 3.9-10.

Forklaring/oppklaring
Jesus får ikke sitt navn før på den 9. dag,(Luk.2.21)se forklaring til tiden 2. Jesus får altså ikke sitt navn før etter år 8000! Så hvorfor vet vi allerede om hans navn ? Fordi at vi allerede har “ordet” som var der fra begynnelsen (Joh.1.1) Han var forut kjent, før “verdens grunnvoll” ble lagt. (Jesus Kristus 1.Kor.3.11) og “åpenbares ved tidenes ende” (1.Pet.1.20) Vi vet om ham, takket være ordet! Før han får sitt navn, er det mange ting som skal hende, som bibelen selv kaller for “verdens barnelærdom”
(Gal.4.3,4.9, Kol.2.8,2.20) Når barnelærdommen om Kristus er fullført i form av tiden som går, og det som vil hende på vår jord, går vi videre mot det fullkomne med troen på Gud. (Heb.6.1) Det er ved tidenes ende.
“Ordet” forteller oss at Kristus er en “ætt” (Gal.3.16) og at han er “Veien”, sannheten og livet,(Joh.14.6) som blir forfulgt til døden (Apg.22.4) og denne Veien kalles en sekt (Apg.24.14) Altså er Veien identisk med verdens barnelærdom, som er ættens utvikling gjennom tid. ( Veien = tiden som går )
Ut av barnelærdommen får vi også andre navn på denne ætten/sekten, barn, guttebarn, men også pike og pikebarn- innledning Esek.16. Immanuel er en gutt som må lære seg å velge det gode framfor det onde, navnet hans betyr: “med oss” er Gud. (Matt.1.23,Jes.7.14-16, 8.8)
Israels hus (regjering) blir eltet som leiren i en pottemakers hus (Jer.18.6) Pottemakeren (Gud) har makt over sin leire, så han av samme deig (folk/ætt) kan lage et kar (folk) til ære og et annet til vanære. (Rom.9.21)Når jeg er skrøpelig (lav, langt nede i dypet) da er jeg sterk. (2.Kor.12.10) ( 12)
For det er en kjent sak at vår Herre er runnet ut av Juda, og Moses har aldri sagt noe til den stammen om prestedømme.(Hebr.7.14)
Som en ser er denne ætten navngitt, men vi ser også indre stridigheter (Satan som er i strid med seg selv Luk.11.18) I denne ætten er det noe som er hardt (gjenstridig)- jernet, og noe som er mykt - leiren. Leiren og jernet blander seg ikke med hverandre så det holder i lengden. (Dan.2.43) Men det som vil skje er at fienden ikke ser forskjell mellom dem, men tar dem begge, både det gode i ætten som får navnet Jesus, og det onde som er Satan. (Jernet, leiren, kobberet, sølvet og gullet*(de 5;Åp.17.10) knuses.(Dan.2.35,*Kristus) Dette er det som menes med Kristus død på korset (treet som er Persia under Juda rike Dan.4.22 som vokser opp på Libanon som et sedertre
(Salm.92.13, Esek.17.22)
Den store ørn (en rovfugl fra Østen, Jes.46.11) tar bort toppen av sederen i Libanon.(Esek.17.3,toppen er folkets ledelse) Det er den øverste kvisten som føres til kjøpmannslandet (Østen) og settes i kremmerstaden. Her vokser det opp til et vintre*, men det ble først satt som et piltre for at det skulle vokse hurtig. (Esek.17k.)
Som en ser så er Juda ætt ute i hardt vær, å må lide meget for sin oppførsel i verdenssamfunnet, kalt barnelærdommen.(*Vinen er en spotter,3, Ords.20.1)
Østens folk blander seg inn i striden, og ætten blir tilført så mye folk at de blir som havets sand, som gresshoppene på jorden. (Dom.6.5,7.12) Populært kalt vannflommen, eller trengselstid. (Åp.17.15) Judas ætt føres fanget til Østen (babel) men litt etter litt blir fienden jaget bort fra deg, inntil du blir et så stort folk at du kan ta landet i eie. (2.m.23.30) Ditt lands grenser skal gå fra Rødehavet til Middelhavet,
Og fra ørkenen (Jerusalem og Libanon som er ødelagt i krig, 5.m11.24) til elven (folkeelven fra Østen, også kalt jorden, det tørre land som kom til syne) Deres barn som ennå ikke kan skille godt fra ondt skal ta det i eie.(5.m.1.39) Du gjorde deres barn tallrike som himmelens stjerner. Du førte dem inn i det landet som du hadde lovet deres fedre at de skulle komme inn i, og ta i eie*. (Neh.9.23) Har Israel ingen barn, eller har han ingen arving? Hvorfor har deres konge tatt Gad i eie, og hans folk bosatt seg i deres byer? (Jer.49.1) Gads barn hadde sine bosteder midt imot dem i Basans land (Jordan) på østsiden av Jordan (Jos.1.15, 18.7,Dom.6.33,*5.m.1.28>9.1-2,>4.m13.33 >Dom.7.12, amalekittene er Østens barn, og er så tett som gresshopper. Et land som fortærer sine innbyggere, Anaks barn av kjempeætten. (4.mos.13.33)
Se, derfor vil jeg la Østens sønner ta deg i eie. De skal slå opp sine teltleirer i deg, og sette opp sine boliger i deg. De skal ete din frukt og drikke din melk. (Esek.25.4)
Guds hage (Eden) blir så plantet i Østen, der satte han mennesket han hadde formet (i Guds bilde, 1.m.2.8) Dette hender på den 6. dagen (1.m.1.27) Skrik om morgenen og krigsrop ved middagstid (Jer.20.16) middagstid betyr midt på dagen - århundret det skal skje i er fastsatt, den fastsatte tid er midt på dagen den 6. dag.
Pest som går fram i mørke, sott som ødelegger ved middagstid. (Salm.96.1) Det skal
gis brød for to dager på den 6. Dagen, ingen skal forlate sitt sted den 7.dagen. (2.m.16.29)
Den 7.dagen fullfører Gud himmelens hær, (1.m.2.1-2) det er den som vi skal passe oss for og ikke tilbe; For når du løfter dine øyne opp til himmelen - (den hvelvingen som bygges i 1.m.1.8, og Esek.16.24)- og ser “solen (Østen med morgenrøden) og månen” og stjernene - (Josefs drøm, 1.m.37.9, var han selv den 12.stjernen i Åp.12.1?)
- og hele himmelens hær, lar deg føre vill, så du tilber dem og dyrker dem, de som Herren din Gud har tildelt alle folkene under hele himmelen (5.m.4.19)
Da 8 dager var gått fikk Jesus sitt navn, dvs. den 9.dag, fordi den 8.varer til den 9.begynner - 8 dager hadde gått.(Han stod opp 3 dager etter)
Den rettferdige reises opp fra Østen (Jes.41.2,43.5) Hvor er den jødenes konge som er født nå? Vi så hans stjerne i Østen. (Matt.2.2)
Jeg døper dere med vann sier døperen Johannes, men han som kommer etter meg er sterkere enn meg - (Jesus som måtte lide under misshandling, nød og forfølgelse og trengsler*, Jesus sier om seg selv: når jeg er skrøpelig, da er jeg sterk, 2.Kor.12.10) - Jeg er ikke verdig til å bære skoene hans! Han skal døpe med Den Hellige Ånd og Ild (Matt.3.11) Ånden, vannet og blodet, disse tre samstemmer. (1.Joh.5.8)
* Ammons barn satte over Jordan for å kjempe mot Juda** og Benjamin***
Og mot Efraims hus, og Isael kom i stor trengsel (Dom.10.9)
** Løven - 1.m.49.9 - lammet - Jes.53.7 - kvist - Jes.53.2 - 60.21, Esek.17.22)
*** Ulven 1.m.49.27
Ulven skal bo sammen med lammet (ulv i fåreklær?, Jes.11.6)
Hvem ulven er vil jeg ikke skrive om her.

Forklaring til Noah

Vingården.
Himmelens rike er likt en husbonde som gikk ut tidlig om morgenen for å leie arbeidere til sin vingård. (Matt.20.1) En mann plantet en vingård (Luk.20.9) Noah var jordbruker, han var den første som plantet en vingård. (det er her snakk om himmelens rike!, 1.m.9.20)
For så har Herren sagt til meg:
Om et år, slik som en dagarbeider* regner året (3 år, Jes.16.14) skal det være forbi med Kedars herlighet (Jes.21.16, Østens barn - Jer.49.28)
* Menneskets liv på jorden er som en krigstjeneste og hans dager som en dagarbeiders dager som er likt en trell** (Job 7.1-2)
** Så er du da ikke lengre trell, men sønn. Men er du sønn, da er du også arving, insatt av Gud. (Gal.4.7) Om man skjemmer bort sin trell fra ungdommen av, vil han til sist være din arving. (Ord.29.21)
Men jeg vil la en ætt komme av Jakob, og av Juda en arving til mine fjell. Mine utvalgte skal arve landet, og mine tjenere skal bo der. (Jes.65.9) Tjenerne er Kristus som gir avkall på å være Gud lik og tar en tjeners skikkelse. (Fil.2.7)
For det er en kjent sak at vår Herre er runnet ut av Juda. (Heb.7.14)
Dagarbeideren er med andre ord Kristus, den ene ætten.

Forbannelsen
Fiendskapet mellom kvinnens ætt og slangens ætt (1.m.14.17) Slangen skal knuse kvinnens hode (det er Kristus - punkt 7) mens kvinnen (byen, punkt 1) skal knuse slangens hæl (antikrist - halen p.7)(1.m.3.15) Dan skal være en slange på “Veien”, en giftig orm som biter hesten i halen* så rytteren faller bakover (1.m.49.17) Dette er fødselen til Esau og Jakob, Jakob som holder fast om Esaus hæl. (1.m25.26)
I denne fortellingen er Jakob hodet og Esau som er hælen - antikrist.
*Dagarbeiderne som her minnes som en stor hyrde som førte hjorden - flokken,
han som førte dem gjennom “dypene” som en hest gjennom ørkenen så de ikke snublet.(Jes.63.11-13)
Han kalte ham Noah (som betyr trøst) og sa: Han skal trøste* oss under alt vårt arbeid og våre henders møye på den jord som Herren har forbannet. (1.m.5.29)
*Kristus - 2.Kor.1.5)
Hvilken jord forbannet han?
Forbannet være Kana`an! Trellers trell skal han være for sine brødre. (1.m.9.25)
Forbannet være deres vrede, for den var vill, deres sinne, for det var grusomt. Jeg vil fordele dem i Jkob og sprede dem i Israel. (1.m.49.7)
Han legger seg, han hviler som en løve, som en løvinne. Hvem våger å vekke ham? Velsignet være den som velsigner deg, forbannet den som forbanner deg! (4.m.24.9)
For med min stav gikk jeg over jorden her, og er blitt til to leirer (1.m32.10) Juda er blitt delt i to - fra en` til to - Jes.51.2.
Deres øyne er fulle av skjøgen og umettelige i synd. De forfører ubefrelste sjeler. Deres hjerte er oppøvd i grådighet, disse forbannelsens barn! (2.Pet.2.14)
Forbannet være den mann som går i gang med å bygge opp igjen denne byen Jeriko!
Når han legger byens grunnvoll, skal det koste ham hns yngste sønn (Jos.6.26) Forbannet blir deres arvedel i landet. De ferdes ikke mer på “Veien” til vingårdene. (Job 24.18)
Finnes der ennå i den ugudeliges hus skatter som han har vunnet ved ugudelighet, og en for knapp efa*, en forbannet? (Mika1.7,*sandslange - mer om ef***, les Sak.5.k.)
Sørg for a denne forbannede kvinnen blir begravet! Hun er jo kongedatter. (2.Kong.9.34, punkt 8, og neste avsnitt)
Og Tyrus datter søker din gunst med gaver - de rike blant folket. Overmåte herlig er kongedatteren der inne. Hennes kledning er gjennomvevd med gull. (Sak.45.13-14)
Moab er mitt vaskefat, på Edom (Jordan) kaster jeg min sko.* (Mark.1.7), Bryt ut i jubel over meg Filisterland! (Salm.60.10) Herren har lagt opp råd mot Edom, de små lammene skal bli slept bort. (Jer.49.20
*Han som skulle komme etter Johannes - og jeg er ikke engang verdig til å løse skoene av føttene hans - Apg.13.25.
Og de menn som nettopp er nevnt, kom og tok fangene og kledde alle som var nakne blant dem, med klær som de tok fra hærfanget. De gav dem både klær og sko, mat og drikke, og SALVET dem. Og alle de skrøpelige blant dem satte de opp på esler og førte dem til Jeriko, Palmestaden, til deres brødre. Så vendte de selv hjem til Samaria. (2.Krøn.28.15)
Dette verset har forbindelse med Matt.25.36: Jeg var naken, syk og i fengsel, dere kledde meg og så til meg og kom til meg.
Andre aktuelle steder: Høys.7.1, Jes.11.15, Esek.16.10,24.23, Amos 2.6, Luk.22.35, Ef.6.15, Rut 4.7, 5.m29.5, Jos.9.13, 1.Kong.2.5, Apg.12.8.
Hør dere himler, lytt til du jord! For Herren taler: Barn har jeg oppfødd og fostret, men de satte seg opp mot meg. En okse kjenner sin eier, og et esel sin herres krybbe.
Men Israel kjenner ingen ting, de har ikke forstått noe - bare Sions datter (Tyrus) er blitt igjen som en løvhytte i en vingård,* som en vakthytte på en agurkmark, som en kringsatt by. (Jes.1.2-8, punkt 8, * Noah som husbonde/jordbruker)
Ugudelighetens land: Edom (Mal.1.4, Sak.5.8) og er bosatt av Abraham, Isak og Jakobs folk.(de ugudelige 5.m.9.27-28)

Ugudeligheten
Ugudeligheten er dårskap, dårskapen er galskap (Pred.7.25) Som er våre fedres misgjerning og synd - Jer.14.20 - om misgjerningen og synden som fører til undergang - les Esek.16k.om den skamløse skjøgen/kvinnen som betegner Jerusalems fremtid.

Og slik skal hele Israel bli frelst, som det står skrevet: Fra Sion skal befrieren komme.
Han skal rydde bort ugudelighet fra Jakob. (Rom.11.26)
Ve, deg Jerusalem! Hvor lenge vil det ikke ennå vare før du blir ren. (Jer13.27, p.8)

Mørket som kom var pga. gresshoppene - (2.m.10.14-15, fra 6 til 9 time, Matt.27.45)
som var alle Østens barn (Dom.7.12) Min Ånd skal ikke til evig tid gå i rett med menneskene. I sin villfarelse er de kjød og dets dager skal være 120 år (hjemsøker misgjerning på fedre og barn inntil 3. og 4.ledd, på de som hater meg - 2.m.20.5) (1.m.35.18) inntil Kristus vinner skikkelse i dere. (Gal.4.19) Så at vår Herre Jesu navn må bli æret ved dere, og dere i ham, etter vår Guds og den Herre Jesu Kristi nåde. (2.Tess.1.12) Hos Job forespeiles morgenstjernens jubel og Guds sønners fryd. (Job 38.7) Men ennå dryger det med enden.

Er det noen som har synspunkter på dette? Jeg synes Bibelen er flink til å forklare og oppklare hendelsesforløpet selv, alt annet forblir kun spekulasjoner! Takk for det Praxis!

Dette var ikke alt, det er mange forklaringer til samme emne, denne gangen tar jeg for meg dyret som fremstår i Johannes Åpenbaring, men en finner forklaringer om det gjennom hele Bibelen

_____________________________________________________________________

Dyret


Bibelen gir uttrykk for at “Ordet” som var der fra begynnelsen av, veileder oss til å bruke en metode som heter “Let” så skal du finne, og med en bibelordbok eller med bibelen på data, som er det aller beste, vil en kunne undersøke bibelens tekster grundigere og kanskje da også lære at bibelen virkelig forklarer seg selv, slik at en helt og holdent kan glemme egne spekulasjoner og meninger om den. La derfor bibelen få sjansen til å forklare seg selv ved hjelp av ordet.
Jeg bruker å si at bibelen er skrevet som en metafor, en historiefortelling som forteller en annen. Bibelen selv bruker ordet lignelse og liknelse, begge ordene har samme betydning , men allikevel brukes begge ordene, og slik er det med mange andre ord også. At fremtiden vår ikke kan stå rett frem på trykk, er vel helt forståelig!
Et eksempel på at Bibelen oppklarer seg selv, bruker jeg å gi ved å ta utgangspunkt i selve Skapelsen: Gud sa: Vannet under himmelen samlet seg til et sted, og det tørre land kom til syne, og det ble så. (1.m 1. 9 , Luk. 8. 10, men brønnen var tom,1m37.24)
I brevet om Bibelen, begynnelsen og enden, kommer jeg mer inn på hva dette egentlig betyr. I motsatt ende av bibelen kommer forklaringen på vannet:
Vannet som du så, hvor skjøgen sitter, er folk og skarer, tunger og ætter. ( Åp.17.15 )
Derved blir alt vann, ja til og med havet ( 1.m 1. 10 ) innlemmet til å gjelde folkemasser, ikke bare her, men gjennom hele bibelen, og dette er bare et eneste ord, tenk hvordan forståelsen vil bli når en retter opp alle andre ord som har en annen betydning enn det en først leser. Det at Jesus gikk på vannet ville bli; Jesus gikk på folkemassene, eller sagt på en mer forståelig måte; Jesus vandret rundt om i storriket. Vannflommen er allerede satt annet navn på, “trengselen.” Dersom vannflommen skulle vært en virkelig vannflom, tenk nøye gjennom tidsepoken og vannmengdene, sett opp et regnestykke, er det troverdig? Her er regnestykket: 40 dager og netter, 40 døgn med regn som skal dekke alle fjelltoppene over hele jorden, Ararat er på 5165m.oh., Himalaia på over 8000m,hvor mange millimeter med regn pr./t ville det bli om en trekker fra 1/3 som er land? Det regnet i 24tx40 = 960timer, Ararat som er på 5165:960 = 5,3m pr. time måtte vannet stige med over hele jorden for å dekke Ararat! Kan det være bibelske .år? 40 000år, Noah levde bare i 950 år,1m.7.6,9.28. Etterpå kommer spørsmålet, hvor kom det fra, og hvor ble det av? Jo, bibelen forteller ufortrødent videre at det sank??? Så jorden er full av vann etter at havnivået stabiliserte seg?
Vannet ser vi har en direkte tilknytning til skjøgen, som dyret sitter på. ( Esek.16.2,30, Åp.17.15 og Esek. 23.43 ) La oss derfor heller se på dyrets kjennetegn.

1. En kvinne sitter på et skarlagenrødt dyr ( Åp. 17.3 )
Forklaring: Kvinnen er den store by som har kongedømme over kongene på jorden (10) ( Åp. 17.18 ) Byens navn er Babylon (babel/ forvirring av språk 1.m.11.9)
2. Kvinnen (byen) sitter på et skarlagenrødt dyr.
Forklaring: Dyret (folket, 1.m.2.19) er selv det 8. Og har før vært en av de 7...*( Åp. 17.11) Noah var selv den 8. den gang “han førte” vannflommen over den gamle verden. (2.Pet.2.5) ( Før er 1.gang, Dan.11.29,1,Krøn.15.13,*Filip var selv en av de 7.
Skarlagen av ordet skarlagensfeber, ( betegner sannsynligheten for et bestemt folk som er for ivrige etter å få verdensherredømme over jorden med en ond strategi*, men misslykkes. (3.m.26.16, 5.m28.22) Feberen forlot ikke “gutten” før på den 7.time**, (Joh.4.52) (Gutten: Jes.7.14-16) (*Matt.16.26, Åp.12.9,1.Joh.5.19, 1.Sam.25.17)

For å forstå bibelens regnemetode er det nødvendig med en liten forklaring til akkurat det. En dag er som 1000 år (2.Pet.3.8) og er det ikke 12 timer i en dag ?( Joh.11.9)
1000:12= 83 år og 4mndr.=1 bibelsk time x 7t = **583 år og 4mndr.på den fastsatte dag.
Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.(Jes.1.18, en betegn. på Kristus,Åp.1.13-14) Som Noahs flom var dette for meg ( Jes.54.9) Rens dere, tvett dere, ta deres onde gjerninger bort fra mine øyne! Hold opp med å gjøre det som er ondt ! ( Jes.1.16)
3.
Dyret var fullt av spottord til å spotte Gud med. ( Åp.13.6, 17.3,Ords.20.1)
Forklaring:
Tyrus fyrste spotter Gud og sier: Jeg er en gud ! ( Esek. 28.2) Fordi Tyrus sier om Jerusalem: Ha, ha ! Den er brutt i stykker, denne folkets port ! Den er flyttet til meg, jeg blir rik, men den er ødelagt ! ( Esek.26.2)
4.
Syv konger som er syv fjell som byen sitter på, men det er også syv konger. ( Åp.17.9-10)
Forklaring:
Basans fjell ( Jordan) har mange tinder, som er Guds fjell, kjempers kjøtt skal etes der, og blod av alle jordens fyrster skal dere drikke, værer, lam ( Kristus) bukker og okser, alle sammen gjødd i Basan. ( Sal.68.16, Esek.39.18)
7 stjerner* ( Åp.1.16, villfarende stj. Jud.13) som er engler ( høstfolket Matt.13.39) for 7 menigheter, de 7 lysestaker er 7 menigheter** (*Åp.1.15-16,17.10,** i Asia Åp.1.4)som er: Efesus, Smyrna, Pergamum; Tyatira, Sardes, Filadelfia og Laodikea.(Åp.1.11,1.20)Kan disse 7 fjell også være Roma i Italia?(Åp.17.9)
En dag, det var omkring den niende time, så han tydelig i et syn en Guds engel som kom inn til ham og sa: Kornelius!* Det var i Cæsarea, og han var høvedsmann for en hæravdeling som ble kalt den Italienske. ( Apg.10.1-3, * Betyr “horn”)
5.
Byen betegnes også som “den store skjøgen” ( Åp.17.1, Esek.16.15)
Forklaring:
Tyrus blir glemt i 70 år ( til hedningenes tid er forbi Luk.21.24,Dan.9.2) deretter skal det gå med Tyrus som i visen om skjøgen. ( Jes.23.15)
6. (Skjøge/ekteskapsbrudd/avtalebrudd . Esek.17.15)
Skjøgen ødelegges, brennes opp med ild, og legges øde og naken ( Åp. 17.16)
Forklaring:
Jerusalem ødelegges ( Esek.16.6) og flyttes til Tyrus ( Esek.26.2) Men Tyrus ødelegges også, og blir lagt naken og bar ( Esek.16.7, Åp.17.16) og flyttes videre til “de evige hauger*” ( Esek.25.3,26.2,36.2)(*Se 5.m33.13-16,” dypet/de evige hauger”
( Havet som tømmes, jorden, (Østen),det tørre land, brønnen)kommer til syne.)
7.
Dyret gripes sammen med den falske profet. ( Åp.19.20) “Hodet og halen”
Forklaring:
Noah (2) Kristus ( ætt, Gal. 3.16) er hodet ( Ef.4.15) som er eldste og aktet mann, halen er en profet som taler løgn. ( Jes.9.14-15, djevelen, satan, slangen, draken, forføreren, antikrist ) Deres hyrder hadde ført mitt folk vill. ( Jer.50.6,Amos 2.4) Guds sønner forfører Herrens folk. (1. Sam.2.24) mens denne forfører ennå var i live sa han:
Tre dager etter står jeg opp. ( Matt.27.63) Antikrist/ trollmann, falsk profet (Apg.13.6)

8. Byen utsmykkes og gjøres til en stor, vakker og rik by ( Åp.17.4, 18.16)
Forklaring:
Tyrus som lever videre etter Jerusalems ødeleggelse, (6) når den høyeste skjønnhet (Esek.16.1) og blir utsmykket, vel skikket til kongedømme (Esek.16.9-13)
Tyrus sier: Jeg er fullkommen i skjønnhet! (Esek.27.3-4) Tyrus som er Sions datter og jomfru (betyr renhet (2) Maria betyr vakker, mens Eva er et hebr. ordspill med liv- lev Esek.16.6,Jerusalem) for den er vasket ren. (Esek.16.44-45,9,Jes.1.8,37.22: her
9. betegnes Sions datter, (Tyrus) som jomfruen)
Byen er fortsatt en hemmelighet (fordi det hele utspiller seg over lang tid*) (Åp.17.5,
*Esek.38.8)
Forklaring:
Tyrus ødelegges og kastes i “havet”, eller: En kvinne, kledd med solen (morgenrøden, som er soloppgangens land, Esek.27.32,Åp.12.1, de evige hauger/dypet/brønnen…6)
Men denne nye byen som oppstår etter Tyrus,(byen Adam,Jos.3.16) som blir kalt Babylon/babel/forvirring av språk, er bare et nytt navn for et Jerusalem som er flyttbart. Tro kan flytte fjell Job14.18,Sal.114.6,Dan.2.35,Sak.4.7, Mark.11.23,Jes.51.1-4 )
Rovfuglen, en ørn tar vekk toppen (lederskapet) av sederen (sekten) fra Libanon til Østen (Jes.46.11, 5.m28.49, Esek.17.3) Herfra er det Guds herlighet skal komme fra, som er Jesus Kristus, (Esek.43.2,Apg.7.55) som er Guds hemmelighet. (Kol.2.2)
( Havet i betydning av folkehavet, Østen, som er et folk som er så mange som havets sand, Sebulon, betyr å bo hos 1.m30.20,49.13,Dom.1.30.)
10.
Kongedømme over kongene på jorden (Åp.17.18) også som Artaxerxes og
Forklaring: Nebukadnesar.)
Kongenes Konge- Jesus Kristus (Tim.6.14-15,Åp.1.5-6)
11.
Dyret som du så, var og er ikke, og skal stige opp, ut av “avgrunnen”, og gå til undergang (Åp.17.18)
Forklaring:
Dragen, slangen som er djevelen og satan ble kastet i avgrunnen for tusen år, som er dypet, brønnen, jorden og de evige hauger. (Deretter slippes han fri for en kort tid. (Åp. 17.10,20.3, (7) (Avgrunn, annet navn for brønn, Josef, (1.m37.24, brønnen var tom/tørr, havet var samlet på et sted, det tørre land kom til syne, jorden.(1.)
12
Mange skal undre seg når de ser at dyret som var, skal komme igjen, opp fra .
avgrunnen.(Åp.17.8)
Forklaring:
Hvem skal fare ned i avgrunnen? Det vil si - for å hente Kristus opp fra de døde? (Rom.10.7) (Havet, brønnen og avgrunnen er samme sted, det lave stedet hvor Jesus ble satt lavere* enn englene for en kort tid, Heb.2.9)(11,*Ef.4.9>Joh.3.13-14.)
Hvordan hadde så Kristus havnet der? Gud angret det han gjorde, Jonas 3.9-10.

Forklaring/oppklaring
Jesus får ikke sitt navn før på den 9. dag,(Luk.2.21)se forklaring til tiden 2. Jesus får altså ikke sitt navn før etter år 8000! Så hvorfor vet vi allerede om hans navn ? Fordi at vi allerede har “ordet” som var der fra begynnelsen (Joh.1.1) Han var forut kjent, før “verdens grunnvoll” ble lagt. (Jesus Kristus 1.Kor.3.11) og “åpenbares ved tidenes ende” (1.Pet.1.20) Vi vet om ham, takket være ordet! Før han får sitt navn, er det mange ting som skal hende, som bibelen selv kaller for “verdens barnelærdom”
(Gal.4.3,4.9, Kol.2.8,2.20) Når barnelærdommen om Kristus er fullført i form av tiden som går, og det som vil hende på vår jord, går vi videre mot det fullkomne med troen på Gud. (Heb.6.1) Det er ved tidenes ende.
“Ordet” forteller oss at Kristus er en “ætt” (Gal.3.16) og at han er “Veien”, sannheten og livet,(Joh.14.6) som blir forfulgt til døden (Apg.22.4) og denne Veien kalles en sekt (Apg.24.14) Altså er Veien identisk med verdens barnelærdom, som er ættens utvikling gjennom tid. ( Veien = tiden som går )
Ut av barnelærdommen får vi også andre navn på denne ætten/sekten, barn, guttebarn, men også pike og pikebarn- innledning Esek.16. Immanuel er en gutt som må lære seg å velge det gode framfor det onde, navnet hans betyr: “m
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2007 kl 17:20


Kommer enden før begynnelsen?

Dette spørsmålet gjør seg nå snart gjeldende etter alle mine innlegg.
Jeg mener Skriften legger til rette for en slik vurdering, bare følg med så skal jeg forklare.
Denne gangen blir det en førjulsreise baklengs gjennom Bibelen fra bak i boken og forover - la oss lese på den arabiske måten - vi drar mot Abraham som fikk slike store lovnader.
Først litt bakgrunnsstoff før avreise.

Jeg kaller reisen fra mørket mot lyset, fra enden mot begynnelsen, jeg legger til grunn at skriftene alltid har en dobbel betydning av ordene, jeg sikter da til uttalelsen Gud sier: ”det er jeg som fra begynnelsen forkynner enden, og fra fordums tid det som ikke er skjedd.” (Jes.46.10)

Dette er viktige ord å legge seg på minne under all bibelgranskning, ikke bare er det en erklæring, men også en forkynnelse - og hva forkynner han?
Nettopp! Han forkynner enden fra begynnelsen - ordrett, snur vi litt på ordene kan en se at Gud starter med å forkynne enden mot begynnelsen.

Tar vi og ser på Skriftens oppstilling oppdager vi at fortellingene om enden topper seg mot slutten av boken, jeg sikter da mot Åpenbarinsboken.
Vi starter reisen.

Enden kommer - når dere hører om krig og opprør, så la dere ikke skremme! For først må disse ting skje, men enden kommer ikke med det samme.
Her får vi vite at først må dette skje, hvorfor?
Vi tar en stopp hos Kol.3.k. hvor en forklaring på hva som venter på Guds barn etter døden i endetiden. Det snakkes om det nye og det gamle mennesket, det gamle mennesket dør på grunn av utukt, urenhet, syndig lidenskap, ond lyst og pengegriskhet. Alt dette hører med til det gamle kjødelige menneske, men hvis vi reiser mot begynnelsen av Bibelen (1.m.1.26) får vi akkurat det samme som Kol.3.k. snakker om etter døden (enden) når det på grunn av overnevnte at Guds vrede kommer over vantroens barn. (hedningene) - også Gal.5.19-21 er inne på noe av det samme.
Kol.3.5 sier det så sterkt: Så død (drep) da deres jordiske lemmer.
Og v 7: Blant dem (vantroens barn) vandret også dere før (da de var i det gamle mennesket) da dere levde i disse ting.
8. Men nå skal dere legge av alt slikt: vrede, hissighet, ondskap, spott og skammelig snakk fra deres munn.
9. Lyv ikke på hverandre! Dere har jo avkledd dere det gamle mennesket med dets gjerninger.
10 og har ikledd dere det nye menneske, det som blir fornyet til kunnskap etter sin Skapers bilde.

Skjønner dere hvor jeg nå vil hen? Jo, jeg sikter mot begynnelsen til det nye mennesket som ble skapt på den 6.dag i Guds bilde, som betyr det nye mennesket.
Det gamle blir beskrevet før denne dag som fugler, fisker og dyr - billedlig, dette ser vi bla.a. hos Dan.7.3 om de fire store dyr som alle var forskjellige fra hverandre, forklart som riker på jorden som skal komme.

Vi befinner oss ved enden fortsatt, slutten på den er oversvømmelse, og inntil enden er der krig, ødeleggelse er fast besluttet. Dan.9.26
Da fortsetter vi reisen mot lyset - baklengs mot begynnelsen og himmelen, men vi stopper hos Jer.4.k., han kan fortelle hva som skjedde da enden kom, 23. Jeg så jorden, og se, den var øde og tom. Jeg så opp til himmelen, og dens lys var borte. 24.Jeg så fjellene, og se de bevet, og alle haugene skalv. 25. Jeg så, og se, det var intet menneske mer, alle himmelens fugler var fløyet bort.
26. Jeg så, og se, det fruktbare land var en ørken. Alle dets byer var brutt ned av Herren, av hans brennende vrede.
27 For så sier Herren: Hele landet skal bli til ørken. Men jeg vil ikke gjøre helt ende på det.

Vi har nå latt Jeremias fortelle hvordan det gikk med enden og fikk bekreftelsen på at jorden var øde og tom, slik Gud fant den da han skapte lyset i 1.m.1.2
Og Israels land skal ikke ødelegges helt, noen skal redde seg unna det som kommer, de skal ta det lovede land i eie, det blir kalt himmelen, et land med melk og honning!
Dere er små barn - som trenger til melk og ikke fast føde (1.Kor.3.2, Heb.5.12,14)

Så drog jeg om natten ut gjennom Dalporten og bort imot Dragekilden og kom til Møkkporten. Jeg så på Jerusalems murer som var nedrevet, og på portene som var fortært av ilden. (Neh.2.13)

Vi reiser nå videre mot begynnelsen og tar en stopp hos 5.m.1.28:
Hva er det for et land vi skal dra opp til? Våre brødre har gjort vårt hjerte motløst, for de sa: Det er et folk som er større og høyere enn vi! De har store byer med murer som når til himmelen, og der så vi også anakittenes barn (5.1.28)

Nå er vi kommet til begynnelsen da jorden var øde og tom, da var det noen sjeler som overlevde og utviklet visdom og sa: La OSS gjøre mennesker i VÅRT bilde, etter vår liknelse. De skal råde over havets fisker, himmelens fugler og feet over all jorden og hvert kryp som rører seg på jorden. 1.m.1.26
Det gamle mennesket var nå blitt lik Gud og kunne nå råde over de gamle mennesker, for disse kunne nå skapes på nytt.
Det er en kjensgjerning at det finnes to skapelsesberetninger i Skriften, og himmelens rike blir sammenliknet med vingårder.
De første som satt til bords i himlenes rike var Abraham, Isak og Jakob, men de øvrige av rikets barn ble kastet utenfor, for de var hedninger, derfor skal det enda en gang skapes et himmelsk rike også for disse, og dette blir det evige og endelige rike som skal vare i all evighet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen