Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Forbilder
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-10-2007 kl 17:46
Forbilder


Jeg kan ikke se at emnet har blitt tatt opp egen tråd.
Det kunne vært interessant å få en debatt om dette emnet som jo for det meste opptar hele Bibelen, med varsler og forbilder, hva menes egentlig med et bibelsk forbilde?
Et idol, eller et sammenligningsgrunnlag?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-11-2007 kl 00:33


Wikipedia.no

Sitat:

Et idol er et gudebilde som dyrkes som en avgud. Idol kan i overført betydning også bety et menneske som noen, særlig ungdom, forguder eller beundrer høyt, eller som er et ideal eller en favoritt, for eksempel en film- eller popstjerne. I religionshistorien omfatter begrepet idol særlig gjenstander eller bilder som representerer en guddom fra såkalte primitive religioner.

Ordet idol kommer via engelsk idol og fransk idole fra det latinske idolum som betyr «bilde» eller «avgudsbilde». Idolum er igjen lånt fra gresk eidelon (εἴδωλον;), «bilde», som er avledet av eidos (εἷδος;), det vil si «utseende» eller «skikkelse».



Det finnes bare En Gud, menneske skapte forbilder og idoler dør og glemmes.
Kun Gud består.

Er det verdt å diskutere? Det er bare slik det er.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-11-2007 kl 08:39


Klart forbilde er verdt en diskusjon, Viking!
Jeg slengte med ordet idol for sikkerhets skyld, og er klar over at det er et menneskeskapt bilde/forbilde for de som måtte ha en favoritt.
Det er riktig slik du beskriver ordet ido'l av gresk eidolon = bilde/avgud, ideal, favoritt.
Er det da slik å forstå at bibelens forbilder for forskjellige ting også er for avguder?

Eks.:
Joh.13.13-15:
Dere kaller meg Mester og Herre. Og med rette sier dere det, for jeg er det.
Når da jeg, som er Herre og Mester, har vasket deres føtter, så skylder også dere å vaske hverandres føtter.
For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere.

Dette er Jesu ord til sine egne, for at de skulle gjøre som ham, Jesus var med andre ord et forbilde/ido'l for dem, men betyr dette at han var deres avgud?

Jeg mener, kan et ords betydning bygges om på grunn av en? Er ikke et ords betydning det samme uansett hvem det handler om, det er i grunnen det store spørsmålet?

[Redigert den 1-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-11-2007 kl 09:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Klart forbilde er verdt en diskusjon, Viking!
Jeg slengte med ordet idol for sikkerhets skyld, og er klar over at det er et menneskeskapt bilde/forbilde for de som måtte ha en favoritt.
Det er riktig slik du beskriver ordet ido'l av gresk eidolon = bilde/avgud, ideal, favoritt.
Er det da slik å forstå at bibelens forbilder for forskjellige ting også er for avguder?

Eks.:
Joh.13.13-15:
Dere kaller meg Mester og Herre. Og med rette sier dere det, for jeg er det.
Når da jeg, som er Herre og Mester, har vasket deres føtter, så skylder også dere å vaske hverandres føtter.
For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere.

Dette er Jesu ord til sine egne, for at de skulle gjøre som ham, Jesus var med andre ord et forbilde/ido'l for dem, men betyr dette at han var deres avgud?

Jeg mener, kan et ords betydning bygges om på grunn av en? Er ikke et ords betydning det samme uansett hvem det handler om, det er i grunnen det store spørsmålet?

[Redigert den 1-11-2007 av Lexus]


Kjempefint at du trakk frem Johannes 13:13-15!!
Akkurat her så er en riktig oversettelse sååååååå VIKTIG!!!!!

Jeg vil vise deg hva KJV 1611 sier i samme versene:


Sitat:

13 Dere kaller Meg Mester og Herre, og det med rette, for det er Jeg.

14 Hvis da Jeg, som er deres Herre og Mester, har vasket deres føtter, burde også dere vaske hverandres føtter.

15 For jeg har gitt dere et eksempel, for at dere skulle gjøre som Jeg har gjort mot dere.


Ser du hva jeg mener, ET ord feil oversatt er nok til å bringe en mann på "viddene".

Leser vi teksten i KJV 1611 så er det ikke rom for "idoler" eller "forbilder".

Et så godt eksempel på elendig oversettelse, takk;)

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-11-2007 kl 09:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Leser vi teksten i KJV 1611 så er det ikke rom for "idoler" eller "forbilder".

Et så godt eksempel på elendig oversettelse, takk;)

.


Jeg er ikke så sikker på at der er noen vesentlig forskjell på et forbilde og et eksempel, et forbilde statuerer nettopp et eksempel, noe jeg her vil vise til.

Et forbilde:
Hentet fra Google:
Helt fra tidenes morgen har mennesket hatt forbilder. I historiebøkene hører vi om mange som utfører forskjellige bragder. De største heltene var kanskje de som utførte krigsdåder og slike ting eller oppdagelsesreisende. På grunn av disse bragdene oppnådde de ære og berømmelse. Også dagens mennesker må utføre noe for å få statusen helt. Eller i det minste ha et talent for noe og bli oppdaget slik at de kan bli hjulpet videre. For eksempel musikere og filmstjerner. Allikevel skulle det mer til å bli en helt før en nå, da måtte du gjøre noe som virkelig lot seg høre. Du måtte gjøre en bragd! Mens i dag blir du mer gjort til et forbilde, noen vil tjene på at du blir et forbilde og ser dine talenter som en vei til rikdom. For eksempel alle plateselskaper og filmprodusenter. Oppdager de et talent får de hjelp av media til å gjøre deg og dine talenter kjent. Derfor kan vi vel si at det i dag som oftest er media som skaper heltene.
La oss ta for oss et forbilde i dagens samfunn som vel ikke er skapt av media, men mer av hans posisjon. Han har en viktig rolle i samfunnet og blir sett opp til av mange mennesker, blant annet fordi han har gode sosiale egenskaper, som at han er utadvent og er god til å snakke for seg. Han har også god offentlig fremferd, noe som er viktig i dagens samfunn. Håkon Magnus heter han og er et forbilde for de fleste, og fordi han er Norges kronprins spiller han en viktig rolle som forbilde, ikke minst for de unge.
Sitat slutt.

Altså å statuere et eksempel på en person i positiv omtale kan være et forbilde, mens et idol er mer å forholde seg til en avgudsdyrkelse, for eks. en popstjerne som blir sett opp til selv om denne skulle bruke dop.

Forbilder er eksempler eller bilder på noe.
Når så oversetterne har brukt dette ordet “ forbilde “, er det sikkert fordi de har ment at dette lå like nært som ordet “ eksempel “

Jeg kan godt sitere fra et annet bibelvers hvor ordet “eksempel” er brukt i stedet for “forbilde”

1.Pet.2.21:
For til dette ble dere kalt, fordi også Kristus led for dere, og etterlot dere et eksempel, for at dere skal følge hans fotspor.

Dette verset kan sammenlignes med Joh.13.15, hvor det i min Bibel er brukt ordet “forbilde” i stedet for “eksempel”:

For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere.

Han har gjort dem “et eksempel” på hvordan ting skal gjøres - som et forbilde, enig?

Likedan har vi ordet “varselmenn” Sak.3.8, hvor det i min Bibel er forklart som forbilder, altså eksempler.

Forbildet er ment til etterfølgerne, Fil.3.17:
Brødre, vær mine etterfølgere!
Og akt på dem som vandrer etter det forbilde dere har i oss.

For dere, brødre, er blitt etterfølgere av de Guds menigheter som er i Kristus Jesus i Judea. For dere har fått lide det samme av deres egne landsmenn som de har fått lide av jødene. (1.Tess.2.14)

[Redigert den 2-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-11-2007 kl 11:58


Et eksempel er ikke det samme, eller nesten det samme som et idol.

Et eksempel på en fysisk handling må ikke forveksles med et forbilde.

Gud var veldig klar i sine bud der Han gav oss helt klare retningslinjer, noe som selvsagt er tilkludret av mennesket.

Dkk er jo et godt kjent eksempel på forbilder, helgener, you name it. Dnk følger godt etter. Bevare meg vel.

Jeg sitter på jobb uten Bibelen, kommer tilbake senere.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-11-2007 kl 18:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Et eksempel er ikke det samme, eller nesten det samme som et idol.


Nå holder jeg ordet "ido'l" utenfor, det er ikke et norskt ord, og jeg vet ikke om betydningen av ordet er brukt i den hebraiske Bibelen.
Men jeg startet med å ta med ordet i og med at det kunne synes å ha en noen lunde samme betyning, men jeg ser at det ligger en noe annerledes betydning i etterkant.

Et forbilde/eksempel behøver vel ikke nødvendigvis å være av fysisk art?
Det kan vel like gjerne være en ideologi eller en holdning?

Nytt eksempel:
Ta dere av den som er svak i troen uten å gjøre dere til dommere over hans tanker.

[Redigert den 2-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-11-2007 kl 18:54


Jeg visste at vi var ganske enig der;).

I utgangspunktet var grensene, loven og budene så klare at "alle" visste hva som var rett/galt. I dag så ser vi det sørgelig resultat en ettergiven holdning gav i forhold til hva en "importerte/importerer" av uttrykk og holdninger.

En rekke mennesker flyr rundt og forteller at de er i besittelse av Den Hellige Ånd, i realiteten så tjener de en helt annen ånd intetanende takket være en slik holdning til bruke ord og uttrykk en ikke helt forstår.

Nå var det ikke deg jeg var ute etter, jeg så nok en sjanse til å understreke det faktum at DKK er et utdyr og har ført mange ut i elendigheten, måtte Gud bevare og tilgi oss.

Ha en god Sabbat!!

(Nok et viktig bud DKK klarte å endre, og takket være all dårlig oversettelse så tror folk flest at Sabbaten er avleggs og at søndagen er hviledag.)

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-11-2007 kl 19:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ha en god Sabbat!!

(Nok et viktig bud DKK klarte å endre, og takket være all dårlig oversettelse så tror folk flest at Sabbaten er avleggs og at søndagen er hviledag.)

.


Takk for det, Viking
Noen hvildag blir det nok ikke på meg denne helgen, jeg jobber skift, og kan ikke ta slike hensyn.

Når du allikevel nevner hviledagen, ligger der en dypere betydning enn den jordiske ukentlige.
For Herren er en av våre dager som et pust, men en dag for Herren er for oss som tusen år.
Når Herren holder sin hviledag, har det for oss gått 6 000år!
Gud hviler på den 7.dagen og kaller den hellig.

Jeg er enig med deg hva DHÅ angår som har sin deby i den bibelske betydning av høst, som betyr slutten av denne tidsalder.

God helg!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen