Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Paranoia eller realitet?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2003 kl 03:02
Paranoia eller realitet?


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2003 kl 17:20


Forfølgelse eksisterer nok,
Det er nok av eksempler på mobbing av kristne barn og unge som heiser "rent flagg" (I henhold til den gode gamle Børud gjengen sangen "Jesus spør om du er tøff nok til å vise hvem du hører til"...)

Barn av ikke kristne foreldre sliter psykisk med at de ikke kan snakke åpent om troen sin. Joda, forfølgelse eksisterer. Men vi har ikke dirkete tortur og fengsling av kristne, og det bør vi vell takke mere for at vi slipper.

Uansett. "tradisjonelle kristne kampsaker" mister tereng i samfunnet, holdninger og moral svekkes. Kristne er treige, henger ikke med på utvikling osv...

Media er ikke spesielt positive til oss. Kanskje den forfølgelse vi utsettes for er mere psykisk enn fysisk? kanskje dette er årsaken til at det eksisterer så mange selvmord i kristne miljøer? - svarene er "blowing in the wind"... jeg vet ikke. Men som du sier, taushet om dette, ja... det nok ikke en positiv ting. Åpenhet er nok nøkkelordet.

Håper på flere innspill om dette, det er ett viktig tema du tar opp.

- grov skrivefeil rettet 22.8

[Edited on 21-8-2003 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kurt Arne
Juniormedlem
*




Innlegg: 11
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2004 kl 14:00
Media forfølger


Har du sett på TV siste året? Er det ikke en kontinuerlig mobbing av kristne der? Man sprer løgn og usannheter både om misjon, Levende Ord, og kristentro generelt. Når det så er en eller annen kristen som har gjort noe dumt, så forteller man selvfølgelig at vedkommende var medlem av en kristen menighet. Man gjør ikke tilsvarende dersom den som har gjort noe dumt er medlem av idrettslaget. Den tragiske historien i Knutby gjør ikke saken bedre. Jeg er helt overbevist om at vi allerede i dag ser forfølgelse, særlig i media. Tenk bare på mediakjøret rundt homofilispørsmålet. De som står for en bibelsk tro blir sannelig ikke godt omtalt. I sverige er det nå ikke lov til å forkynne hva Bibelen sier om homofili - det er en strafferamme på flere års fengsel. Slik er altså det kristne Norden blitt. I tillegg kommer mobbingen på skolen av kristne barn og unge.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2004 kl 16:05


"dere er verdens salt".

men hva hjelper det når verden vil ha grillkrydder?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2004 kl 16:41
Problemet til media


er at de stempler alle som kaller seg kristne som idioter, enten de er trosbevegelsestilhengere eller kalvinister,katolikker eller lutheranere, Jehovas vitner eller Christian Science.

Dette så jeg spesielt i en av Dokument 2 programmene, hvor man nærmest trakk = mellom Luthers og Enevald Flåtens lære. Jeg sendte inn en e-mail hvor jeg ikke forsvarte Levende Ord, men kritiserte deres uvitenhet og inkompetanse i emnet. Dokument 2 fremstår som en veldig seriøs og avslørende doku-serie, men ligner mer på en såpe i doku-form.

For meg er det helt i orden at Dokument 2 peker på innhåving av penger, men problemet er at det ikke gjøres fra et bibelsk ståsted, men fra et profant humanistisk ståsted - at best. Hvor er da sakligheten? Hvor er da grunnlaget for en dokumentar om menigheten?

BORTE VEKK

Og hele dokument 2 faller i grus i uprofesjonelt arbeid.

Det at kristne som begår voldtekt, incest, mord osv, blir uthengt i media er egentlig ikke uforventet. Vi skal jo se til at vi ikke lider pga noen urett vi er skyld i.

Selvsagt mener jeg ikke med dette at kristne er perfekte, men nå har det seg slik at majoriteten i det norske folk er ikke personlige kristne som engasjerer seg særlig i forholdet til Gud. Da er og blir de uvitende og med en gang en "aktiv kristen" har gjort noe som avviker fra de (nå) profane sosiale normene, da blir han sett på som en representant for en gruppe for alle dem som ikke vet hva kristendommen egentlig innebærer.

Journalister vet hva massene vil ha - de vil ha folk de kan le av, henge ut og vitse med. Jeg mener det er galt å anklage dem for å gjøre jobben sin i slike tilfeller, om den er aldri så kynisk. Gjør de ikke jobben sin, slik Dokument 2 f.eks ikke har gjort, da hviler det på deres egen uproffe måte å behandle sakene på.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen