Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Jakobs etterslekt som mistet sin identitet.
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2007 kl 02:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør.
For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving

Det en trenger for å forstå er vel kanskje Ånden?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 19-11-2007 kl 10:10


En må av egen forstand forstå hva en leser. Det er vanskelig å tro noe en ikke forstår.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2007 kl 22:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
En må av egen forstand forstå hva en leser. Det er vanskelig å tro noe en ikke forstår.
.


Som Paulus skriver, finnes det to måter å forstå hva man leser på:

En "naturlig" forstand:

Fornuft. Enkelt og greit. Men denne kan ikke nå frem til den sanne forståelsen av Skriften på egen hånd.

En åndelig forstand:

De mennesker som har Guds Ånd, blir veiledet i Skriften av Ham.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2007 kl 18:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Vil det da si at en skjeldent kan forstå bibelen "bokstavlig"?
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør. Vel, jeg foretrekker Bibelen fremfor dkk og dnk's doktriner. Du ser jo at noe er gått galt, er ikke det nettopp på grunn av at fårene villedet.

Les Jeremiahs profeti om pakten, hva får du personlig ut av det? For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving for å forstå hva de egentlig mener, når Bibelen sier noe helt annet.

.


Hei. Jeg leser akkurat nå profeten Jeremia. Kanskje et sammentreff? Hvem vet...

Jeg skal komme tilbake å dele med deg hva jeg forstår ut fra de aktuelle versene.

Forøvrig er det kanskje tjenlig for deg å lese Hebreerbrevet?


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-11-2007 kl 19:57


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Vil det da si at en skjeldent kan forstå bibelen "bokstavlig"?
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør. Vel, jeg foretrekker Bibelen fremfor dkk og dnk's doktriner. Du ser jo at noe er gått galt, er ikke det nettopp på grunn av at fårene villedet.

Les Jeremiahs profeti om pakten, hva får du personlig ut av det? For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving for å forstå hva de egentlig mener, når Bibelen sier noe helt annet.

.


Hei. Jeg leser akkurat nå profeten Jeremia. Kanskje et sammentreff? Hvem vet...

Jeg skal komme tilbake å dele med deg hva jeg forstår ut fra de aktuelle versene.

Forøvrig er det kanskje tjenlig for deg å lese Hebreerbrevet?


mhusoy :)


Fint. Jeg har nok fått meg Heb.brevet, men det skader ikke å repetere.

Jeremiah er noe av det mest spennende i GT. Synd du ikke har KJV, du går glipp av en del. Når deg gjelder profetier så er endringer absolutt "drepen", de mister ofte noe av meningen.

Når du leser så ha i tankene at du mest sannsynlig er en av etterkommerne til Jakob, som er spredd for alle vinder. Og legg merke til stoffet rundt den nye pakt, tiden (rundt den nye pakt) Jeremiah snakker om er tider som kommer. Absolutt mer spennende enn noen som helst krim bok.

I kapittel 32 så skjer det noe spennende, Jeremiah kjøper mark i Anatot og kontrakten blir bevitnet, forseglet og lagt i en krukke som blir forseglet. Denne blir aldri nevnt noe mer, d.v.s. Baruk tar den med seg når de drar til Egypt.

Et "sagn" forteller at Jeremiah og hans følge dro fra en havneby i Egypt til Irland. Men nok om det, krukken den kommer en gang til å bli funnet og da kommer den til å spille en sentral rolle som bevis, jeg skulle gjerne ha vært tilstede da den blir funnet. :wow:

.


.

[Redigert den 20-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2007 kl 23:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Jeremiah er noe av det mest spennende i GT. Synd du ikke har KJV, du går glipp av en del. Når deg gjelder profetier så er endringer absolutt "drepen", de mister ofte noe av meningen.

I kapittel 32 så skjer det noe spennende, Jeremiah kjøper mark i Anatot og kontrakten blir bevitnet, forseglet og lagt i en krukke som blir forseglet. Denne blir aldri nevnt noe mer, d.v.s. Baruk tar den med seg når de drar til Egypt.

Et "sagn" forteller at Jeremiah og hans følge dro fra en havneby i Egypt til Irland. Men nok om det, krukken den kommer en gang til å bli funnet og da kommer den til å spille en sentral rolle som bevis, jeg skulle gjerne ha vært tilstede da den blir funnet. :wow:



Du er nå inne på et viktig punkt, Viking!
Jeg studerer ikke bare Skriftene, men også andre skrifter om samme tema, så jeg er klar over denne, eller disse krukker som du skriver om.
Uten å ville røpe hvor jeg henter dette fra, nevner jeg “Antikke” krukker vil bli oppdaget - “Minnesmerkenes” krukker vil bli åpnet, sekten formerer seg, en hellig filosofi, for hvite, sorte og for antikk grønne.

Dette er ting som lett kan identifiseres i Skriften:
Som Herren hadde befalt Moses, slik satte Aron krukken ned foran Vitnesbyrdet* til å gjemmes. (2.m.16.34, *Lovens tavler)

Vi kan se at disse krukker dukker opp igjen under høstarbeidet på åkeren, du vet hva jeg sikter til Viking. Se Rut 2.9

Dersom du slår opp hos Jes.22.24 er der nevnt flere ting - både karene, fatene og alle krukkene.* (* Som forklaring til disse - hele hans ætt)

Du nevnte at Baruk kjøpte mark i Anatots land, og at kjøpekontrakten ble forseglet i forseglede krukker.
I min databibel står det leirkar, men det er nær det samme, jeg sitter med informasjon om hvor disse krukker befinner seg.

De skulle ligge i disse leirkar så de kunne holde seg i lang tid! Jer.32.14
Innholdet er benevnt som en “skatt”, for at den rike kraft skal være av Gud og ikke fra oss selv. 2.Kor.4.7

“Grønnfarven” er spesiell i Skriften, se 2.Kong.19.26 og få med deg betydningen i form av grønne vekster. Du bør også få med deg Jes.26.19

Om minnesmerkene er å finne hos Matt.23.29, I.Sam.15.12 og 2. Sam.18.18
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 21-11-2007 kl 11:47


I kjv 1611 engelsk versjon, står det: "Earthen vessel", og jeg vil tro at det skal være en krukke i denne sammenheng.
Lite praktisk å oppbevare et dokument på et fat i lengere tid.;).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2007 kl 17:22


Ja, det er vel en av disse fortokerne da som har gjort dårlig arbeid, er det de vi diskuterer nå?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 21-11-2007 kl 20:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ja, det er vel en av disse fortokerne da som har gjort dårlig arbeid, er det de vi diskuterer nå?


Det er et emne som stadig dukker opp i alle tråder når en viser til skriftsted i bibelen. Her er en bra link http://scripturetext.com/matthew/20-23.htm
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2007 kl 21:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ja, det er vel en av disse fortolkerne da som har gjort dårlig arbeid, er det de vi diskuterer nå?


Det er et emne som stadig dukker opp i alle tråder når en viser til skriftsted i bibelen. Her er en bra link http://scripturetext.com/matthew/20-23.htm


Ja ,linken var grei nok den, jeg trodde vi dro ut på skattejakt!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-11-2007 kl 09:30


Jeg forstår, du tenker på Irland og dens sagn?


Sitat:

Irish Legend

Have you ever seen the Walt Disney movie: Darby O'Gill and the Little People ? If you haven't, it is a good idea to rent it. About fifteen minutes into the film there is a scene which accurately depicts much of the Irish legend surrounding: the 'wishing' well , the harp of David, the horn of David, the throne with the ' birthstones ' of the twelve tribes of Israel, the Stone under the throne, the Pot of Gold , the ' little people '; all these symbols are a part of Irish legend, and they are in the film. You have to see the film to appreciate the significance of this point. The writers knew their Irish history.

The wishing well : Remember the story of the well where Joseph was hidden and the blood soaked torn pieces of his coat of many colours (or kilt , as is worn today). Note: north and western Ireland was once called Scotland, and they had the kilt of may colours as well.

Irish legend has wishing wells, with small bits of torn clothing placed about the edge. This is a repetition of the story of Joseph, acted out as a legend (though slightly modified), carried to Ireland by the prophet Jeremy (Jeremiah) and his companion Barech, from Palestine.

“ Sacred wells are common in Ireland, and Joseph’s elevation in Egypt was brought about by his being put in a pit (Genesis 37:24); but in the Septuagint is ‘cistern’ (as are common in Palestine), and the Vulgate has ‘cistern’, and Fenton has ‘well’. It is near these Irish wells that torn garment rags are placed; and it was at the well that Reuben rent his clothes , because Joseph was not in the well.” (British History Traced From Egypt & Palestine And Other Essays, Israel in Ireland , Covenant Publishing Company Limited, 1927.)

The pot of gold : This is a reference to a pot made of gold, not filled with gold. This is none other than the Ark of the Covenant (covered in gold) which is depicted in the throne room of God, and is under the rainbow -- in heaven.

The 'little people' : Just as the angels disputed over the body of Moses, at his death, the angels disputed over the hiding place of the Ark of the Covenant. The Ark is hidden and the angels still dispute over this territory. Why do you think the Irish have hatred continually between north and south. This is a spiritual battle , which continues to this day. The Gentile Christian Church (Roman Catholic) would like nothing better than to control all of this land. With it, they would control the resting place of the Ark of the Covenant. Keeping the Ark hidden behind legends hides the real roots and national background of the people of Ireland. They are Israelites. That is why Jeremiah took the Ark, other items, and the royal princesses to that area of the world. They were to be re-united with the remnant of their own people -- Israel. The Danites and the Simeonites (the 'fighting Irish') live there today.

The birth stones : The emerald is the stone for the tribe of Dan, a tribe of Israel, which migrated early in Israel's history, to these 'isles a far off', that is Ireland, which is a part of the British Isles.



--------------------------------------------------------------------------------

Historical Record

In the book: Tracing Our White Ancestors , by Frederick Haberman; we read: "Irish historians are unanimous that about 580 B.C. there arrived in Ulster a notable man, a patriarch or saint, accompanied by an Eastern princess, and a lesser person by the name of Simon Brach , or Barech. This party brought with them several remarkable things about which Ireland's songs and legends cluster; those things were a harp (David's harp), and a wonderful stone -- the Stone of Destiny -- the Lia Phail . ...Irish tradition tells us that Jeremiah married the princess Tamar Tephi to Eochaidh, the Heremon, or head king of Ireland, after the latter embraced the worship of the true Jehovah. Jeremiah became the chief figure in Irish history, life and religion."

In the book: Judah's Sceptre and Joseph's Birthright , by J. H. Allen; we note that Jeremiah, Simon Brach, a princess (daughter of an eastern king) and that the royal party carried with them the harp, an ark and the stone called Liafail. This ark is nothing other than the Ark of the Covenant .

Irish history tells us that the last place the Ark of the Covenant was seen is Ireland !



--------------------------------------------------------------------------------

Irish History Destroyed by Rome

Twenty Irish histories agree that Jeremiah the prophet in about 585 B.C., came to Ireland. He brought important items from Jerusalem. One item was the Ark of the Covenant. He was the Patriarch Saint of Ireland. The title evolved to Saint Patriarch. The Roman Catholics sainted a Christian missionary named Patrick, who died in the county of Down, on March 17, 465 A.D. This slick trick, was recorded by history as fact. This Patrick was not the traditional patron of Ireland.

"The fact is, Rome began early to covet Ireland. Once they got possession, it was necessary for them to destroy the influence of Jeremiah . This they did, in part, by substituting the name of St. Patrick in the place of the prophet's; and more, they then set to work to destroy even the old and famous capital city of Tara . In 565 (A.D.) St. Ruadham, along with a posse of bishops and chiefs of the South of Ireland, cursed the city, so that neither King nor Queen might ever rule or reign therein again. They forced the government, monarchy, and people to abandon the place. From thence Tara was deserted..." (The Ten Lost Tribes, Rev. Joseph Wild, D.D., 1883, London: Robert Banks, Printer, Racquet Court, Fleet Street, E.C.)

It is clear how Irish legend has been perverted and twisted to "suppress the truth in unrighteousness". After Tara, the influence of the Roman Catholic church is pervasive in destroying the traditions of the Tuath de Danan, with false stories -- lies. What has filtered down through history are mere shadows of the truth. Hidden are the records of the Hebrews who transplanted their royal lineage and priesthood from Palestine to Ireland, for safety. Jeremiah and Barech are lost to us. Their deeds are to be re-discovered in our generation.




--------------------------------------------------------------------------------

Conclusion

The fact that the last place the Ark of the Covenant was seen is Ireland, is a matter of historical record . Historians reject it as legend and prose, nevertheless it is recorded history. This fact is not as important as the question: will God use the Ark again to demonstrate that the nation of Israel is the nation He is working through?





[Redigert den 22-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-11-2007 kl 19:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg forstår, du tenker på Irland og dens sagn?


Det er mye bra og spennende historier som lar seg fordype seg i, jeg har en noe annen versjon enn din, men kanskje det er noe i det? Kommer tilbake til det mot slutten.

Som du sikkert er klar over, så fungerer Skriftene som en informant, et slags skatte kart om du vil, når en ikke finner svar på det en leter etter i det første ord om her er “krukke”:

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Som Herren hadde befalt Moses, slik satte Aron krukken ned foran Vitnesbyrdet* til å gjemmes. (2.m.16.34, *Lovens tavler)

Vi kan se at disse krukker dukker opp igjen under høstarbeidet på åkeren, du vet hva jeg sikter til Viking. Se Rut 2.9

Dersom du slår opp hos Jes.22.24 er der nevnt flere ting - både karene, fatene og alle krukkene.* (* Som forklaring til disse - hele hans ætt)

De skulle ligge i disse leirkar så de kunne holde seg i lang tid! Jer.32.14
Innholdet er benevnt som en “skatt”, for at den rike kraft skal være av Gud og ikke fra oss selv. 2.Kor.4.7


Som du selv kan se ut av Skriften så snakker den om en “skatt” i den tekst som du sier inneholder ordet krukke.
Det finnes ikke mer informasjon om krukken eller hvor den ble gjemt, men tekstene ser ut som de vil lure en, men bare hvis en er litt observang og pågående, innholdet var et forseglet brev, som også blir beskrevet som skatt.
Det finnes enda håp om at Skriften vil røpe mer om dette under ordet skatt, det en må se bort ifra er skatt i form av pengebeløp og skattelegging og betaling.

Et eksempel som en kan se bort ifra:
Mektige konger har rådd over Jerusaem, og de har hersket over alt landet på den andre siden av elven. Det ble gitt dem skatt, toll og veipenger. (Esr.4.20)

Men så har vi et annet eksempel på skatt vi kan se nærmere på:
Kongene fra Tarsis og de fjerne kyster skal komme med gaver, kongene fra Sjeba og Seba skal bære fram skatt.

Dersom en samtidig ser på henvisningene under dette verset får en inntrykk av at det faktisk handler om den tiden som ovenfor er henvist til i Rut 2.9 (Sal.72.10)

Et annet vers er likeså aktuellt, Matt.6.21:
For hvor din skatt er, der vil også ditt hjerte være.

Dette verset kan lede en til å tro at dette handler om samvittighet, siden hjerte er med, men skriften har bestandig to betydninger, et godt ordtak sier jo også at der det er hjerterom der finnes det husrom.

Matt.13.44
Himlenes rike er likt en skatt som var skjult i en åker. En mann fant den, og gjemte den igjen. I sin glede gikk han så bort og solgte alt han eide, og kjøpte åkeren.*
(*verden v38)

Jeg har for øvrig kjennskap til omtrent hvor denne skatten vil bli funnet, og det er nok noe i det at irland er involvert i den, men på en annen måte enn du kanskje skulle tro:

I Toulouse, ikke langt fra “Beluzer” lages en lang brønn, en skuespillerplass, der blir skatten funnet, alle vil dra hen for å ødelegge, og den blir gjemt på to steder ganske nær ved “I’usacle”


Ordene i “gåseøyne” er hjemmelagede ord som er laget for å skjule løsningen.
I den tiden dette ble skrevet, var det en slags skrivelek å sette sammen forskjellige ord til ett, gjerne av forskjellig nasjonalitet.
Det siste ordet “I’usacle” har jeg tolket slik: "I" er 9.bokstav i det latinske og greske alfabet, overtatt av foinikisk skrift. På semittisk heter bokstaven “Jodh” og betyr “en hånd” så kommer "USA" , og til sist "cle", som kan være en forkortelse på et navn, kanskje Clemens, som er nevnt i en annen anledning - (En Clemens, Julius og Ascanus* vil holde seg i bakgrunnen med sverdet, nøkkelen og ørnen. *de to første navnene er utpregede pavenavn.)
Et annet sted er hånden blitt til den keltiske høyre hånd.
Ordlyden på ordet “I’usacle” skulle da bli slik: Keltisk høyrehånd, USA’s Clements.
Om dette stemmer vet jeg ikke, det første ordet har jeg tolket på samme måte, men vil ikke røpe dette stedet, kanskje flere vil dra dit på skattejakt?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-11-2007 kl 21:44


Jakob (Israel) velsigner sine sønner (folk):


Sitat:

1 Mos 49:1-28

Så kalte Jakob sine sønner til seg og sa: Kom sammen, så vil jeg forkynne dere hva som skal hende dere i de siste dager.

Kom sammen og hør, Jakobs sønner! Hør på Israel, deres far.

Ruben, min førstefødte er du, min kraft og min styrkes første frukt, høyest i ære og størst i makt.

Du bruser over som vannet, du skal intet fortrinn ha. For du steg opp på din fars leie. Da vanhelliget du det -- i min seng steg han opp!

Simeon og Levi er brødre, voldsvåpen er deres sverd.

Møt ikke i deres hemmelige råd, min sjel! Ta ikke del i deres sammenkomster, min ære! For i sin vrede slo de menn i hjel, og i sin selvrådighet skamskar de okser.

Forbannet være deres vrede, for den var vill, deres sinne, for det var grusomt. Jeg vil fordele dem i Jakob og sprede dem i Israel.

Juda, dine brødre skal prise deg! Din hånd skal være på dine fienders nakke. For deg skal din fars sønner bøye seg.

En ung løve er Juda. Fra rov er du steget opp, min sønn! Han bøyde seg -- han legger seg ned som en løve, som en løvinne. Hvem tør vekke ham?

Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige.

Han binder til vintreet sitt unge esel, til den edle ranke sin eselhoppes fole. Han tvetter i vin sin kledning og i druers blod sin kjortel.

Dunkle er hans øyne av vin, og hvite er hans tenner av melk.

Sebulon -- ved havets strand skal han bo, ved stranden hvor skipene lander. Hans grense strekker seg mot Sidon.

Issakar er et sterkbygd esel som legger seg ned mellom kveene.

Han så at hvilen var god og at landet var fagert. Da bøyde han sin rygg for å bære og ble en arbeidspliktig trell.

Dan skal dømme sitt folk, han som de andre Israels stammer.

Dan skal være en slange på veien, en giftig orm på stien, som biter hesten i hælene så rytteren faller bakover.

Etter din frelse bier jeg, Herre!

Gad -- en fiendeflokk hugger seg inn på ham, men han hugger dem i hælene.

Aser -- hans brød skal bli rikelig, kongelige retter har han å gi.

Naftali er en hind som er sluppet fri. Liflige er hans ord.

Et skudd av et fruktbart tre er Josef, et ungt frukttre ved kilden, grenene skyter over muren.

De egger ham og skyter på ham, de forfølger ham -- bueskytterne!

Men fast og sterk er hans bue, hans hender og armer er raske -- styrket ved hans hender som er Jakobs Veldige, av ham som er hyrden, Israels Klippe.

Din fars Gud, han skal hjelpe deg. Den Allmektige skal velsigne deg med velsignelser fra himmelen der oppe, med velsignelser fra dypet der nede, med velsignelser av bryst og morsliv.

Din fars velsignelser stiger høyt opp over mine forfedres velsignelser, de når opp til de evige høyders grense. De skal komme over Josefs hode, på kronen av hans hode, han som er fyrste blant sine brødre.

Benjamin er en glupende ulv. Om morgenen eter han opp rov, om kvelden deler han ut hærfang.

Alle disse er Israels stammer, tolv i tallet. Slik var det deres far talte til dem. Han velsignet dem, hver av dem velsignet han med den velsignelse som tilkom ham.




[Redigert den 22-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-11-2007 kl 21:57


Nok en ting tok Jeremiah med seg til Irland:


Sitat:

Irland

At Skjebnesteinen "Lia Fail" befant seg på Irland nesten 600 år før Kristus, er ikke gjettverk. Fra Westminster Abbey kan historien til denne steinen føres direkte til Irland via Iona og Skottland. Dette er dokumentert historie, ikke legende.

Hvordan kom denne sagnomsuste steinen til Irland? Eller har den kanskje vært der bestandig? Her slutter imidlertid historien, og tradisjonen overtar, en tradisjon som fører oss langt tilbake i gammeltestamentlig tid.

Det er en rekke gamle irske tradisjoner og krøniker som forteller at Skjebnesteinen ble brakt til Irland ca. 586 f. Kr. Når det gjelder disse tradisjonene, må vi forstå at de ikke er uten grunnlag i sannheten. De gamle, irske legendene er mer en grunnløse myter. Det irske folk er svært tradisjonsbundet, og både større og mindre begivenheter som hadde med deres land og folk å gjøre, ble sjelden glemt. Fra de eldste tider rangerte de irske diktere og historikere nest etter kongen i ære. Grunnen til dette var at diktere og historikere sto for bevaringen av folkets historie, noe folket verdsatte svært høyt. Dikterne hadde lov til å farge sine fortellinger til en grad som for et moderne menneske virker fantastisk, men dette gjaldt bare detaljene i fortellingen. Selve hovedtrekkene, de viktige fakta, hadde de ikke lov å røre ved. Ingen dikter eller historiker med respekt for seg selv ville våget å forvrenge selve fortellingen.

Ca. to år etter at Juda/Benjamin ble tatt til fange av Nebukadnesar og ført til Babylon, rundt år 586 f.Kr., kom en "gammel, hvithåret hellig", en prinsesse, og en skriver til Irland fra Egypt via Spania. Skipet de kom med tilhørte Danaan-folket (etterkommerne etter Dans stamme). De gikk i land på nordøstkysten av Irland, der Carrickfergus nå ligger. Med seg hadde de en stor kiste, et banner og en stor, grov stein -- Skjebnesteinen.

Den gamle, hvithårete mannen ble kalt Ollam Fodhla, som betyr "den underfulle profet". Prinsessens navn var Tamar Tephi, og skriveren het Simon Brach (Brug, Brag, Bruch).

Hvordan hadde det seg at denne lille gruppen kom til Irland, og hva skulle de gjøre der? Hvor kom de fra, og hvem var den "gamle, hvithårete hellige?"


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-11-2007 kl 23:55


Du drar fram helt sentrale deler, Viking, jeg er godt kjent med innholdet om Jakobs sønner og deres gjøremål.
Viktig å ta med seg, at det som har hendt skal skje igjen. (Pred.1.9 og Jes.44.7)

Når det gjelder den dokumenterte historien som du fremlegger, er den jo litt fasinerende, både med henblikk på Skebnesteinen, kisten og den hvithårde mannen, men har for lite informasjon om denne delen av historien til å uttale meg konkret.
I hvert fall så graver du i fortid, mens jeg roter litt rundt i fremtid, jeg vil uansett ha et dårligere argumentasjonsgrunnlag enn deg med historien.
Min argumentasjon er at tiden som var før er den som skal bli for den var der allerede før, og det er fordi Gud søker fram igjen det som svant. (Pred.3.15)
Men hvor mange tror på dette?

Men jeg tror absolutt du er inne på noe når du drar inn Irland med i bildet, men i hvilken sammenheng er jeg noe usikker på enda.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-11-2007 kl 00:28


Jeg kan fortelle deg for mitt vedkommende i alle fall.

I flere år har jeg drevet med slektsgransking. Det begynte med at jeg stadig fant bilder av eldre mennesker og hendelser som var langt tilbake i tid og som jeg ikke kjente til. Jeg visste lite og ingenting om dem og bestemte meg da for å benytte meg av de få gamle i slekta før de døde og tok med seg hemmlighetene i graven.

Mange i kristne miljøer viser til Paulus og vil helst ikke snakke slektshistorie. Men det var ikke slikt ment. Historie kunnskaper har aldri vært en belastning og kunnskap om slekta gjorde bare at en så slektninger over alt. En ble rett og slett glad over å ha så mange slektninger.

Slekta er stor og blir fort større.

Underveis så har en fått noe kjennskap til dna og i den forbindelse fant jeg www.familiytreedna.com, bestillte en test og fikk svaret et par mnd. senere. Og jeg fikk et svar som jeg ikke hadde drømt om.

Nå vet jeg med sikkerhet om hvorfra mine forfedre kommer, de er etterkommere av Jakob og hans sønner. Mine forfedre mistet sin identitet etterhvert og havnet langt nord i europa. I en og flere databaser finner jeg slektninger (ca. 15-20 gen. tilbake i tid) som ikke har mistet sin identitet, et folk som kaller seg Ashkenazi jøder. Disse holdt seg borte fra Baal tilbedelse og ble derfor ikke så hardt straffet som mine forfedre. De glemte ikke sin Gud, eller sin historie. Siden "vi" har felles "bestefar" så må det være noe i denne British Israelismen.

Jeg kan følge slekten tilbake til nordøst Skottland, nærmere bestemt det skotske høylandet og Hebridene (Herbrew). Derfra til nordøst Irland, o.s.v.. Min test er lagt inn i store databaser sammen med 100 000'r av andre. Jeg fikk en oversikt over de jeg hadde et nært "forhold" til, og flere av disse hadde farslinjer de kunne følge nedover til ca. 1000.

Alt dette fikk meg til å se anderledes på Bibelen enn jeg hadde tidligere gjort. Nå kan jeg ikke lenger undskylle meg med at jeg er "hedning" og ikke vet bedre. Jeg tilhører Guds folk som ikke ville høre på Ham, folket som reiste ut og knelte for Baal.

Derfor så ser jeg nå at Sabbaten betyr langt mer enn tidligere og at søndagen er soldagen, baalsdag.
Jeg så også at Yesuah ikke stod opp på en søndag, men på Sabbats ettermiddag, og at Han ikke ble født i julen, men i sept./okt.

Det er ikke noe å skryte av, en ble heller skamfull over hvor feil ens fedre og en selv hadde tatt ved å ta dkk doktriner. Bibelen ble nå lettere å lese og mange av de gamle profetiene var lettere og forstå. Jeg vet at største delen av Norges innbyggere er av Jakobs ætt.

.

[Redigert den 23-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-11-2007 kl 22:18


Link til Were There Jewish Settlements in America BEFORE Columbus?


Sitat:

Ancient stones engraved with the 10 Commandments in Hebrew, Jewish coins from the Bar Kochba period, Jewish customs among certain native American Indian tribes like the Cherokees and verses in the Tanach, all point to the existence of a Jewish presence in the Americas. Steve M.Collins who has authored 5 books on the dispersion of the Lost Ten Tribes of Israel shows through archaeological finds that indeed, there is proof that there were transatlantic voyages on a regular basis between the two hemispheres, and probably made by King Solomon's navy. A MUST HEAR show!

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 19-12-2007 kl 00:18


Sitat:

Heilag - Olav heldt sabbat

I komplottet mot heilag-Olav allierte katolikkane seg med norske hovdingar og fekk narra dei til å drepa kongen sin, han som stod i vegen for katolsk innflytelse.



Landa i Nord-Europa, britiske øyar og Norden var kristne då den katolske religion byrja spreida seg frå Rom. I alle desse områda var den irsk-skottske keltiske kristentru rådande.
Den keltiske kyrkja heldt sabbat, og dei 10 bod heitte Jesu Kristi lov. Sabbatsbodet, det 4. bod, er Gud den allmektige sitt segl, og eit folks synlege teikn på at det lyder Hans lov; dei held sabbaten heilag (2.Mos.20) slik Jesus gjorde.

Katolikkane derimot høgtidar sundag, soldagen, til ære for deira gud, solguden Baal. Slik viser nasjonane gjennom handling kva gud dei trur på, kven sin dag dei høgtidar.

Då Hårfagreætta utdøydde, tok katolikkane makta, og Noreg seig inn i 400-årsnatta, den elendigaste bolken i historia. Da vart vi styrde av den katolske kyrkja. Sjølv om det var dansken som utførte administrasjonen av oss, var vi underkasta det heilage romersk-katolske imperium. Dette har vorte kamuflert som "dansketida". Men danskekongane vart styrde frå Rom.

Det kom snart forbod mot Laurdagshelg, noko katolikkane kalla ein "judaistisk skikk", og den gammel- norske Bibelen vart forboden. Dansk vart administrasjonsspråk. Norsk språk vart neglisjert og gløymt.

I referata frå dei katolske kyrkjemøta er sak nr. 1 på sakslista gong etter gong fordøming av laurdagen og gjentatte vedtak som forbaud han. Men nordmennene nekta å gje opp sabbaten og vart difor umulege å "kristna". Den heilage paven kom med trugsmål om hemn over dei som ikkje slutta med laurdagshelg og gjekk over til sundagen. (History of King Christian the 3. Krag og Stefanius)

I 1435 og 1436 vart det halde minst tre kyrkjemøte i Oslo og Bergen der Laurdagen vart forbode på det sterkaste. Den som vart teken i slikt, skulle straffast med 10 mark i bot. (The History of the Norwegian Church under Catholisism. R. Keyser)

Den gamle keltiske kyrkja kalla paven for Baal. I komplottet mot heilag-Olav på Stikkelstad 31. august 1030, allierte katolikkane seg med norske hovdingar og fekk narra dei til å drepa kongen sin, han som stod i vegen for katolsk innflytelse.

Når ein ikkje fattar skilnaden på katolisisme og kristendom, skjønar ein heller ikkje den sokalla "kristninga" av Noreg. Eller kvifor katolikkane fjerna vår gamle historie da dei hadde makta her i landet.

Kristen-Noreg er lurt trill rundt når dei trur at vi feirar 1000-årsjubileum for innføringa av kristendomen. Dette er 1000-årsmarkeringa for katolisismens inntog i Noreg, og det er noko heilt anna. Dette er det bevisstlause nordmenn skal applaudere over heile landet 1995, sin eigen undertrykkar, pavemakta, som reiv ned det kristne norske kongerike og gjorde oss til ein nasjon analfabetar.

Adam von Bremens og katolikkane si tilfusking av norsk historie er grundig avslørt av dr. teol. Marta Steinsvik.

Men det står billass med vår historie vekkstabla i Riksarkivet, og sannsynlegvis ein heil del i Vatikanets underjordiske bibliotek. Skulle ikkje våre vitskapsmenn kunne leita fram historia fra dei fyrste 1000 år? Og lenger attende, til dei 10 Israels ættene, våre forfedrar, som rømde til Norden og dei britiske øyar? Dei fekk ikkje halde lova under soldyrkarane i Assyria. (Halda lova = halde sabbaten.) Laurdagshelga og det 4. bod i Bibelen er provet på at Noreg vart eit kristent land da pavens menn kom. Lordagen, Lorid's dag, the Lords day, Herrens dag.

Vil du vite meir om det katolske system (Lovløshetens hemmelighet) og korleis den katolske kyrkja ned kjempa den norske keltiske, tilrår eg Marta Steinsvik: "Hellig Olav og den norske statskirke", og "I moder kirkens favn", og Charles Chiniquy: "Katolisismen avslørt, 50 år i Romer kirken". ('Bergmann Forlag, tlf. 70066269, 6151 Ørstad).

Dette burde vera obligatorisk lesnad for prestar, professorar, biskopar, og politikarar.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 28-12-2007 kl 12:49


:yes:

[Redigert den 30-12-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-1-2008 kl 00:03


1) As long ago as the 6th Century A.D.an early British Historian Gildas named "the Wise" wrote at the era when the pagan Saxon's were invading Christian Celtic Britain. He wrote that these events were taking place to the end that our Lord might in this land try after His accustomed manner these His Israelites whether they loved Him or not:

2) In 1314 A.D. the nobility of Scotland signed the Scottish Declaration of Independence at Arbroath Abbey. In it they stated their belief in the Israel identity of their people:-

"We know and from the chronicles and books of the ancients gather, that the nation of the Scots passing from the greater Scythia through the Mediterranean Sea and the Pillars of Hercules (Straits of Gibraltar) and sojourning in Spain ... and convey there one thousand two hundred years after the outgoing of the people of Israel".

3) Sir Francis Drake (1540-1596) wrote to Rev. John Foxe,the famous Martyrologist:

"God may be glorified, His church, our Queen and country preserved, the enemies of truth vanquished; that we might have continued peace in Israel. Our enemies are many but our protector commandeth the whole earth"

4) French Huguenot Counsellor Le Loyer wrote in his "The Ten Lost Tribes Found" (1590)

"The Israelites came to and founded the English Isles"

5) John Saddler MA, M.P- in 1649 in his learned work "Rights of the Kingdom or Customs of our Kings and Parliaments" advocated the Israelitish origins of the English.

A TESTIMONY OF OUR IDENTITY


6) In 1723, Dr.Jacques Abaddie (1654-1727), Huguenot refugee and Dean of Killaloe, Ireland, in his Le Triomphe de la Providence et de la Religion, wrote:

"Certainly, unless the Ten Tribes have flown into the air, or been plunged to the earth's centre, they must be sought in that part of the North which, in the time of Constantine, was converted to the Christian Faith - namely among the Iberians, Armenians, and Scythians; for that was the place of their dispersion-the wilderness where God caused them to dwell in tents, as when they came out of the land of Egypt... Perhaps, were the subject carefully examined, it would be found that the nations who in the fifth age made irruption into the Roman Empire, and whom Procopius reduces to ten in number, wer in effect the Ten Tribes,who kept in a state of separation up to that time, then quitted the Euxine and Caspian, the place of their exile, because the country could no longer contain them. Everything fortifies this conjecture; the extraordinary multiplication of this people, marked so precisely by the prophets, the number of the tribes, the custom of those nations to dwell in tents, according to the oracles, and many other usages of the Scythians similar to those of the children of Israel."
translated from the French by Revd Robert Douglas

Dr Abaddie published his work in Amsterdam and the original four volumes can be seen in the British Museum.

7) In 176I Alexander Cruden published the first edition of the famous Bible aid, "Crudens Concordance". The dedication page of this original edition contained these words:- "that it may be said by the present and future ages, that King George III has been an Hezekiah to our British Israel".

8) In 1813 RalphWedgwood in his publication "The Book of Remembrance" demonstrated that England is Ephraim.

9) In 1815 Revd James Hartley Frere wrote a book entitled A Combined View of the Prophecies of Daniel, Esdras and St John in which he showed that the British were Israel.

10) In 1816 Revd B. Murphy published Precursory Proofs that the Israelites came into Egypt and Ireland - he went on to publish The Advocate of Israel and the Isle of Erin.

11) In 1828 - Revd J. W Brooks wrote an article which he signed Abdul which was published in the Jewish Chronicle and in which he proved the Welsh to be
of Israel descent.

12) In 1840 - Revd John Wilson M.A. a Scottish Presbyterian minister authored the classic book Our Israelitish Origin in which he combined the record of history and Bible Prophecy with the most up to date discoveries of archaeology. His writings and lectures helped to make the Israel Message widely known.

13) The Israel Message was to spread to the United States where one of the leading exponents was Revd Joseph Wild D.D. minister of Union Congregational
Church Brooklyn, New York who published many books on Anglo-Israel including The Lost Ten Tribes in 1879.

As the truth of our Israel Identity gained momentum, it would be hard to include them all. We shall therefore list the best known by their religious denomination
which shows how the Anglo-Israel belief took root amongst Christians of diverse back grounds. Our roll of Honour includes:-

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen