Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Jesus
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2007 kl 14:17
Jesus


Jeg har et par ting jeg vil reflektere rundt.

Først: Adam og Eva. De så ikke at de var nakne i begynnelsen. Da lurer jeg. Gjaldt dette Gud også. Det ville jo vært merkelig at Gud skulle se deres nakenhet.. Det tror jeg ikke. Og da kommer jeg til å tenke på Jesus. siden han aldri syndet. Så han ikke menneskets nakenhet, på samme måte som Adam, i begynnelsen? Og da kan vel dette også gjelde englene?

Og det andre. Synd. Det som skiller oss fra Gud. Jeg lurer litt på hvordan det funker. Altså, dersom vi gjør synd. La oss si at vi har sex med masse jenter, og gutter for den del. Og vi ble vanhellig.. Vi ble født som hellige barn, men falt fra Gud et eller annet sted. Ok, så hva skjer når vi gjør dette... Det skjer jo først og fremst i det ytre, på kroppen, og i kroppen. Men så på et eller annet vis innfluerer dette sjelen, vår sjel bli uren, og til sist og ikke minst dør vi åndelig.. Selve livet i oss, ånden blir påvirket av dette som skjer på kroppen? Eller det er faktisk nok at det skjer i hjernen.. i sinnet.. å begjære ei dame med øynene er jo synd sier Jesus. Så hvordan dette skjer, hvordan dette henger sammen er meg et mysterium. Jeg ser en dame, tenker syndige tanker, begjærer henne med mitt hjerte, og det gjør at min sjel og min ånd blir uren..

Forventer ikke at dere skal vite dette men kanskje dere kan gi bedre forklaring enn meg, med bibelske holdepunkter? :)

Så ja.. etter man blir frelst, og synden ikke er i oss slik at vi synder av natur slik som før, så er altså vår Ånd, sjel og legeme blitt helliggjort, av tro. Pga det Jesus gjorde.

Men så gjør vi synd igjen da.. vi faller. Påvirker dette på samme måt som før, kroppen, sjelen, og til og med vår Ånd? Blir vår ånd uren og ren og uren og ren hele tiden.. må vi vaskes i Jesu blod lontinuerlig fordi vi hele tiden faller i synd.. ?

Eller er vi urokkelig. Er vi rettferdigjort, ren og hellig fra vi blir frelst til evig tid, slik at det ikke blir jojo-kristendom?

Johannes sa vi ikke kan synde, når vi er Guds barn. Men om vi gjør det, påvirker det vår ånd? Dør vi åndelig? eller er vi under Jesu blod selv nå vi faller slik at vi ikke blir uren igjen?

Isåfall, kan vi synde, ubevisst, eller bevisst, men fremdeles være rettferdig.. urokkelig fordi Jesu blod hele tiden er der og helliger oss?


Dette ble mye... men jeg synes det er viktig... jeg ville følt meg tryggere om jeg visste at uansett om jeg skulle bomme på målet så var jeg like hellig og rettferdig pga det Jesus har gjort for oss.

:)

[Redigert den av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2007 kl 14:32


Jeg synes Asbjørn Kvalbein gjør et godt forsøk på å forklare mye av det Du, og også jeg, trenger å vite å vedr. dette å leve i daglig omvendelse. Den daglige omvendelse og og som følghe derav: den inderlige NÆRE kontakt med Kristus Jesus! Den – kontakten altså – holdt jeg på å miste – etter at jeg holdt på å bli fanget inn av noe av det ”the Grace Movement” bevegelsen lærer – her i Norge går dette under begrepet ”Dispensjonalisme” – Mye bra – spesielt om Israel – ikke for det – Men – og det er et stort og et alvorlig MEN; - det blev for RIKTIG og for A4aktig for at Gud kunne åpenbare Seg slik Han tidligere gjorde. Jeg roter fælt med hva hjertet mitt gjerne vil forsøke å fortelle Ditt – kjære Peter DJ (Løfter Deg innfor Nådens trone hver dag vet Du!) Hva jeg forsøker å si er at det blev helt surr etter hvert! Blir som regel det når det står skrevet at Gud har valgt å åpenbare det for det som ingen ting er, det som ikke tykkedes seg at være noget som helst – det er bare på det nivået Gud kan komme å lukke enhver av hva denne verdens snusfornuftige resonnering kommer fram til – jeg mener: grunnet på forstanden kun. Ikke for det – det er helt greit med mye IQer oppe i pannelappene våre – men det er IKKE der Gud er!” Han er i HJERTET vårt! Og Han vil ha HELE plassen! – Han er så NIDKJÆR! Det er dette som er så vanskelig : det å hele tiden slåss me,n gamle Adam i syndenaturen i oss, ikke sant PDJ? Godt at Gud – I SIN STORE NÅDE – ledet meg tilbake til,n gode gamle Rosenius & Co. Best å la Ånden bestemme – og IKKE fornuften - alltid! Ha en velsignet dag, kjære Broder!

siggen
Å leve i omvendelsen
Dette er et viktig tema: Å leve i omvendelsen. Men det blir ikke mye tatt fram når det forkynnes i kirker og bedehus.


Kanskje er grunnen at ord som omvendelse og det å omvende seg skaper inntrykk av kristendommen som en mørk og livsfiendtlig tro. Kreves det for mye av meg?

Eller kanskje skaper tankene om omvendelse usikkerhet: Er jeg flink nok til å leve i omvendelsen? Er jeg virkelig en sann og ekte kristen?

Martin Luther skrev en gang at «Den predikant som ikke forkynner omvendelse, river et stort stykke ut av Den hellige Skrift.»

Jeg har ikke lyst til å rive noe ut av Bibelen. Derfor vil vi prøve å undervise noe om hva Bibelen sier om dette temaet.



Tema i Det gamle testamente
Omvendelsen er et viktig tema i Det gamle testamente. Profeten Malakias forkynte – som de andre profetene – at folket måtte vende om: «Helt fra deres fedres dager har dere veket av fra mine lover og ikke holdt dem. Vend om til meg, så vil jeg vende meg til dere, sier Herren, hærskarenes Gud. Men dere sier: Hva skal vi vende om fra?» (Mal 3,7).

Det folket han talte til, hadde ikke noen bevissthet om at de var syndere. Hva skal vi vende om fra? spurte de. De gikk i retning bort fra Gud. De var likevel i villrede om hvilken kurs de skulle følge i livet.

Sann omvendelse blir det når vi får den rette gudsfrykt, en riktig respekt for Herren. Profeten Hosea sier: «Kom, la oss vende om til Herren! For det er han som har revet i stykker, men han vil også lege oss. Han slo, men han vil også forbinde oss» (Hos 6,1). Gud har makt til både å såre og lege, både ødelegge og reparere. Derfor må vi ha respekt for ham.

Det nye testamente
I Det nye testamente lyder omvendelsesforkynnelsen fortsatt. Apostelen Peter talte radikalt om omvendelsen på pinsedagen, da så mange som tre tusen mennesker ble frelst.

Og fra Paulus’ store tale på Areopagos kan vi sitere: «Etter at Gud har båret over med uvitenhetens tider, befaler han nå alle mennesker alle steder, at de skal omvende seg» (Apg 17,30). I grunnteksten lyder det ekstra poengtert: Alle mennesker – alle steder. Det lyder et evig kall til omvendelse – overalt.

– Ja vel, er det mange som tenker. – Det er greit å tale om omvendelse til ikkekristne. Men er det ikke meningsløst å be kristne leve i omvendelsen?

Det er ikke meningsløst. For Bibelen sier at også de som tror, trenger å omvende seg. Den gamle kristne språkbruken omtaler «den daglige omvendelsen». Det innebærer å hver dag bekjenne for Gud: – Jeg har syndet. Jeg trenger Jesus som frelser. Nå vil jeg gjerne følge deg, Jesus, og gjøre din vilje.

Slik står det om den daglige omvendelsen hos profeten Hosea: «Og du – til din Gud skal du vende om. Hold fast ved miskunnhet og rett, og vent stadig på din Gud!» (Hos 12,7). Ordet stadig er knyttet til det å ha et sinn som er vendt mot Herren. Bort fra verden, den onde og meg selv – snudd i retning Gud.

Hva er det å omvende seg?
Hva er det egentlig å omvende seg? Den åndelige veilederen Carl Olof Rosenius skrev: «Å bekjenne sine synder er det samme som å omvende seg. Da må en først lære å kjenne sin synd og den straffen en har fortjent, og så søke nåde i Kristus. Dette er alt som skal til for å få syndenes forlatelse.»

Det motsatte av å leve i omvendelsen, er å slå seg til ro med at en er god nok som en er. Mange sier: Jeg er ikke verre enn andre. Jeg gjør mye bra. Feilene jeg har, er små i forhold til hva de fleste har å svare for.

Denne mangelen på syndsbevissthet er en farlig åndelig tilstand. For Gud ber oss ikke sammenligne oss med alle andre. Spørsmålet er om jeg holder mål for Gud. Jesus Kristus brukte sterke ord for å advare mot en slik åndelig stolthet og selvtilfredshet som bare måler seg med andre, og ikke blir liten for Guds majestet.

Fariseerne på Jesu tid var religiøse, men uomvendte. De var ikke åpne for at det var noe feil med den åndelige tilstanden deres. Den eldste broren i lignelsen om den bortkomne sønnen, Lukas 15, er eksempel på en fariseer, en ubotferdig kristen, en som ikke ville leve i omvendelsen.

Den som ikke lever i omvendelsen, har en død tro. Når det blir forkynt en kristendom uten omvendelse, blir det slik Pontoppidan svarer i spørsmål 497 i sin Sannhet til gudfryktighet:

– Hva er en død tro? spør han, og svarer:

– Den døde tro er en falsk innbilning som ubotferdige syndere gjør seg selv om å få nåde, enda de ikke vil omvende seg og søke nåden på den rette måten, men bli uforandret. Men troens art er å forandre mennesket.

Ønske om forandring
Et nøkkelord er her: Viljen til å bli forandret. Svenskenes ord for bot er Bättring. Når jeg omvender meg, sørger jeg over syndene mine og skulle ønske at jeg ble bedre.

Synden er ikke bare at jeg gjør noe galt nå og da. Synden sitter i viljen. Jeg vil ofte ikke det Gud vil. Derfor vil jeg omvende meg og be om «en vilje ny og god», som det heter i sangen.

Leve i omvendelsen
Peter trengte omvendelse, enda han hadde vært disippel av Jesus i flere år. Jesus sa: «Men jeg bad for deg at din tro ikke måtte svikte. Og når du en gang omvender deg, så styrk dine brødre» (Luk 22,32). Han hadde altfor stor tillit til seg selv, at han ikke ville komme til å svikte sin Mester. Men det skulle ikke store prøvelsen til før han bannet på at han ikke kjente Jesus.

Blir den som lever i omvendelsen en større og bedre kristen personlighet?

Nei, vi omvender oss ikke til en imponerende og praktfull kristendom, men til å bli som hjelpeløse barn, bli som umyndige, som den hjelpeløse nådetiggeren for Gud. Jesus understreker dette: «Sannelig sier jeg dere: Uten at dere omvender dere og blir som barn, kommer dere slett ikke inn i himlenes rike» (Matt 18,3).

Korsfeste kjødet
Jeg vil gjerne innby deg til å bli med meg enda lenger inn i Bibelens dype bildespråk. Paulus skriver: «De som hører Kristus Jesus til, har korsfestet kjødet med dets lidenskaper og lyster» (Gal 5,24).

Bak en slik måte å si det på ligger den tanken, erfaringen og overbevisningen at en kristen har to naturer: Kjødet, den onde lyst, den slavebundne viljen. Og på den annen siden har vi det nye mennesket, Kristuslivet, livet i dåpens tegn, i omvendelsens tegn.

At jeg har korsfestet kjødet med de onde lystene, betyr at jeg har utlevert det til en dødsdom. Spikret til korset kunne forbryterne leve flere timer. Men det var ingen vei tilbake til livet. Slik også med den synden som er korsfestet. Den er utlevert til å dø.

En gammel salme av dansken Kingo ble ofte sitert av vår norske vekkelsesforkynner Hans Nielsen Hauge:

Nå bør ei synden mere med makt og herredom
i kropp og sjel regjere, men daglig kastes om!
For jeg i dåpen er av Gud til nåde taget,
har djevelen forsaget og hele helveds hær.

Vil jeg på dåpen lite og på min Jesu død,
da må jeg også vite hva Jesus Kristus bød:
Å kaste bolt og bånd på synden når den fødes,
så den må daglig dødes ved Herrens Hellig Ånd!

Hva trøst er det å lære at Jesus Krist oppstod,
om stadig jeg vil være en synder uten bot,
om jeg ei selv oppstår og med all hjertens glede
vil synden undertrede ved ham som alt formår.

Ja, hjelp at jeg korsfester den gamle Adam så
at aldri han blir mester, og hjelp meg at jeg må
i live være død fra synd, fra skam, fra laster,
som meg i døden kaster, hjelp, Jesus, av den nød!

Lever ikke lenger selv
Paulus skildrer hva det innebærer å leve i omvendelseslivet: «Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg» (Gal 2,20).

Jeg følger etter Jesus også i det å være korsfestet. Det vil si min onde natur er dødsdømt. Så får jeg til gjengjeld del i livet med Jesus. Han lever i meg.

Apostlene henter gjerne et bilde fra ekteskapet. Er en gift, er en ferdig med gamlekjæresten. Din tidligere beundrer vil stadig gjøre krav på deg. Men du må skarpt avvise ham. Synden blir da sett på som gamlekjæresten, men nå er Kristus blitt min brudgom.

Peter sier det slik: «Da nå altså Kristus har lidt i kjødet, så må også dere væpne dere med den samme tanken, at den som har lidt i kjødet, er ferdig med synden, slik at dere ikke lenger skal leve etter menneskers lyster, men etter Guds vilje, den tid dere ennå skal være i kjødet» (1. Pet 4,1–2).

Paulus skriver om at en kristen har fått en ny herre: «Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham for at syndelegemet skulle bli tilintetgjort, så vi ikke lenger skal være slaver under synden» (Rom 6,6).

Gleden i omvendelsen
Det skjer lett at den daglige bot og omvendelse blir et liv i mørke farger. Helmut Thielicke gir et annet perspektiv når han sier:

«Overalt hvor det i Det nye testamente snakkes om å gjøre bot, lyser gleden bakom. Det heter ikke: ’Omvend dere, ellers blir dere oppslukt av helvete.’ Det heter: ’Omvend dere, for Himlenes rike er nær.’»

Omvendelse innebærer at jeg legger fra meg det gamle livet. Jeg skal slippe å slave under en ond herre. I stedet får jeg tjene ham som bare er god, og som vil meg det aller beste. Det innebærer en stor og rik og ny glede.

Da eier jeg ikke bare en vilje til å snu, men får en livslang innstilling: La meg lære av ditt ord, Herre! Forvandle min mislykkethet til noe du kan bruke!

Romerbrevet, kapittel 6 taler om den daglige omvendelsen. Romerbrevet 7 handler om hvordan vi kjører oss fast. Men Romerbrevet 8 taler om hvordan vi kan få visshet når vi svikter i den daglige omvendelsen.

Paulus tar kraftig i ved slutten av det kapitlet, og det er gode trøsteord til alle som ikke synes de er flinke nok til å omvende seg: «For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som komme skal, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre» (Rom 8,38–39).

Paulus uttaler seg med stor sikkerhet og visshet. Kan noe tenkes å komme i veien for at Kristi kjærlighet når oss og bevarer oss?

Døden kan ikke skille oss, for Kristus er oppstandelsen og livet. Onde makter kan ikke sette en sperre, for Kristus har seiret over dem på Golgata. Verken noe i fortiden eller fremtiden kan skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus.

Dermed kan heller ikke min manglende evne til å leve i en daglig omvendelse skille meg fra Guds kjærlighet.

Er jeg som det hjelpeløse barnet som ber ham ta over styringen, rydde opp i fortiden og legge til rette for fremtiden min, da lever jeg i omvendelsen.

Siden Gud «ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, hvordan skulle han kunne annet enn å gi oss alle ting med ham?» (Rom 8,32).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2007 kl 01:20


takk for svaret siggen....

jeg tror egentlig ikke Gud vi skal ha bevissthet om synd. Dvs, dersom vi har synd i livet da ønsker han selvsagt at vi skal omvende oss fra den.. men jeg tror målet må være å ikke ha synd i livet.. og ikke gå rundt å tenke, er det synd, er det lov, er det ikke lov etc.. for det er så slitsomt.. jeg tror Gud har behag i at vi lever igjennom dagene tilfreds, uten å bekymre oss over synder... jeg tror det blir forferdelig vanskelig å leve for Gud om vi hele tiden må rette på synden.. for da blir vi jo aldri skikket til Guds rike, eller å vandre i Ånden.. tror jeg...

Dersom Jesus hele tiden skulle bekymre seg for å gjøre feil eller rett da tror jeg det ville vært vanskelig for han også...

jeg vet ikke asså men..

grunnen til at jeg skrev denne posten var fordi jeg syntes selv at det var noen interessante tema.. og fordi jeg selv ber om tilgivelse og å bli renset i Jesu blod stortsett hver dag, selv om jeg ikke vet om noen synd i livet mitt...

jeg vet selvsagt at jeg alltid kan fornyes og vandre mer og mer i det Gud har for meg.. jeg tror ikke jeg er perfekt...

men jeg ønsker ikke å streve..

Pro 10:22 Det er Herrens velsignelse som gjør rik, og eget strev legger ikke noget til.

Heb 10:1 For da loven bare har en skygge av de kommende goder, men ikke selve billedet av tingene, så kan den aldri ved de offer som de hvert år alltid på ny bærer frem, gjøre dem fullkomne som kommer frem med dem.
Heb 10:2 Ellers vilde de jo ha ophørt med å frembære dem, da de ofrende ikke lenger vilde ha synder på samvittigheten når de en gang var renset.

Legg merke til at dersom de var renset en gang for alle så ville de ikke lener ha synder på samvittigheten...


:) Håper dere har det bra.. og må Gud vise veien for oss alle.. ;)

[Redigert den av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


cool.gif opprettet den 20-6-2007 kl 04:34


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
jeg tror egentlig ikke Gud vi skal ha bevissthet om synd. Dvs, dersom vi har synd i livet da ønsker han selvsagt at vi skal omvende oss fra den.. men jeg tror målet må være å ikke ha synd i livet.. og ikke gå rundt å tenke, er det synd, er det lov, er det ikke lov etc.. for det er så slitsomt.. jeg tror Gud har behag i at vi lever igjennom dagene tilfreds, uten å bekymre oss over synder... jeg tror det blir forferdelig vanskelig å leve for Gud om vi hele tiden må rette på synden.. for da blir vi jo aldri skikket til Guds rike, eller å vandre i Ånden.. tror jeg...


Jeg tror egentlig ikke at helsevesenet og trafikkpolitiet ønsker at vi skal ha bevissthet om trafikkreglene, men jeg tror målet må være å ikke ha uhell i trafikken. For det er så slitsomt å måtte tenke på hvordan vi skal forholde oss til andre trafikkanter. Jeg tror trafikkpolitiet og ambulansesjåførene har behag i at vi ferdes i trafikken uten å bekymre oss over trafikkregler. Jeg tror det blir forferdelig vanskelig å være trafikant om vi hele tiden må rette på trafikkatferden, for da blir vi jo aldri skikket til å føre motorkjøretøyer eller ferdes i trafikken... tror jeg.


Ser du poenget? :cool:


Det er forskjell på å bekymre seg over å skulle synde og det å være bevisst på hva synd er.

[Redigert den 20-6-2007 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2007 kl 04:41


Takk for godt og illustrerende svar til PeterDJ, Solbu!:up:

Jeg syns du tar versene fra Hegr 10: 1-2 "litt" ut av sammenhengen når du argumenterer som du gjør, Peter DJ. Her er det jo snakk om at Jesu soningsdød er gjort en gang for alle, slik at det trengs ikke å bæres fram syndoffer som den gamle pakt tilsa.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2007 kl 05:29


Ja, solbu. Men når jeg kjører i trafikken da bekymrer jeg meg ikke over reglene, jeg bare følger dem.

Ser du poenget?

Jeg har ikke sagt at vi ikke skal ha peiling på hva synd er. Når jeg mener syndebevissthet, da mener jeg å gå rundt å vite at man er en synder, gjør synd, har problemer med synd, sliter med det liksom..

Å når jeg snakker om å ikke ha en syndebevissthet, da mener jeg at man går rundt og vet at man er rettferdig, helligjort, akseptert, elsket, under nåden...

PS: Gråspurv. Du mener det sikkert godt.

Men jeg tar ikke hebreerne ut av sammenheng. Det står at dersom de kunne sone sin synd med et offer da ville de ikke behøve å ofre flere ganger fordi da ville de ikke ha synder lenger på samvittigheten.

Tror vi kan lære noe der jeg...

:)

[Redigert den av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

smile.gif opprettet den 21-6-2007 kl 13:36
Hva Jesus vil si til vår tid


shalom Peter DJ,
det trådstart-innlegget ditt ledet meg
av mystiske grunner til å tenke på broder Lambert Dolphin.

Kanskje fordi han, som du, ikke har vært forskremt for å
tenke ordentlig gjennom dypere spørsmål og granske alt det
han klarer.

Den typiske religions-abonnent i dette land virker så
drastisk mye mer fryktstyrt -
og vil lett havne som kultoffer.
'vil' som i "menneskene vil bedras" ....

"vi vil ha en konge / kultleder / enevaldspastor over oss".

(Diktaturet lindrer det personlige ansvar, derfor så populært.)

.. og som Paulus sa til athenerne:
"Jeg ser at dere er så altfor demon-fryktende"
(Apg 17:22 litt mer direkte oversatt.)


Vel, Lambert er mest kjent for en omfattende samling av
tekster og innlegg, som vil koble bibeltro teologi opp mot
vår tids tankeklima.

Vi får lettest øye på personen gjennom hans vitnesbyrd om
liv og trosvandring,
http://www.ldolphin.org/Faith2.shtml

.. men ellers:

Tankene som kverner rundt i vårt tidsklima tar seg
uttrykk ikke minst i kinofilmene, jeg la merke til hans
innlevde omtale av hvordan vår fortapte sivilisasjon
ser sin rettelig nødvendige dom i møte - -
uten å se noe håp eller frelse.

Nemlig i filmen 'Brokeback Mountain'.
http://www.ldolphin.org/brokeback.html

Sitat:

I could see that life's consequence engine was running full tilt
through this all too real film of our great American tragedy.
Sexual sin devastates individuals and families and wrecks a society.
With regard to sex, love, marriage, and friendship I think our
American society is just about Dead Broke right now.
I wish someone would prove me wrong.



Ellers har Lambert fått med et ganske solid overblikk over
hva fenomenet Sodoma er for noe:
http://www.ldolphin.org/sodom.html


Jeg utvider emnet litt her, det er ikke noe spesifikt svar-
innlegg.. men emnetitelen du satte, skulle romme endel
før vi har gått utenfor det!



.. og her er en av Lamberts kilder jamen tett inne på et
annet emne vi nylig hadde åpnet:

DO I NEED AN EXPERT TO TELL ME WHAT THE SCRIPTURES MEAN?
http://www.ldolphin.org/interpret.html

Vi er for interessert i menneske-meninger, og for lite
i å la oss informere direkte fra Guds ord -
som vi føler vi kan, men trenger å repetere.

-




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2007 kl 15:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
DO I NEED AN EXPERT TO TELL ME WHAT THE SCRIPTURES MEAN?

Skriften er positiv til det å ta imot råd, men negativ til det å sette sin lit for mye til mennesker. Tror derfor det kan være lurt å lytte til diverse fortolkere / bibellærere, men ikke å la disse være bestemmende for egne meninger. Vi er nemlig selv ansvarlig for egen ”bygning” – 1. Kor. 3.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 21-6-2007 kl 16:49


Sitat:
av Gnagar
Skriften er positiv til det å ta imot råd, men negativ til det å sette sin lit for mye til mennesker.


Skal vi da ta deg på din (veldig kortfattede) autoritative veiledning
her - hva du foreleser som Skriftens essens om valg av veiledning -
eller granske skriftene for å se om det er slik gnagar sier?
:saint:

Den lenkede artikkelen hos Lambert går forresten
enda dypere i berørte spørsmål . . . ("Ta og les!")
.

[Redigert den av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-6-2007 kl 04:42


Praxis. Takk for svar. Jeg tror jeg må høre på hans taler etterhvert... ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
JKT
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-12-2007 kl 00:49


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Jeg har et par ting jeg vil reflektere rundt.


Og det andre. Synd. Det som skiller oss fra Gud. Jeg lurer litt på hvordan det funker. Altså, dersom vi gjør synd. La oss si at vi har sex med masse jenter, og gutter for den del. Og vi ble vanhellig.. Vi ble født som hellige barn, men falt fra Gud et eller annet sted. Ok, så hva skjer når vi gjør dette... Det skjer jo først og fremst i det ytre, på kroppen, og i kroppen. Men så på et eller annet vis innfluerer dette sjelen, vår sjel bli uren, og til sist og ikke minst dør vi åndelig.. Selve livet i oss, ånden blir påvirket av dette som skjer på kroppen? Eller det er faktisk nok at det skjer i hjernen.. i sinnet.. å begjære ei dame med øynene er jo synd sier Jesus. Så hvordan dette skjer, hvordan dette henger sammen er meg et mysterium. Jeg ser en dame, tenker syndige tanker, begjærer henne med mitt hjerte, og det gjør at min sjel og min ånd blir uren..

Forventer ikke at dere skal vite dette men kanskje dere kan gi bedre forklaring enn meg, med bibelske holdepunkter? :)

Så ja.. etter man blir frelst, og synden ikke er i oss slik at vi synder av natur slik som før, så er altså vår Ånd, sjel og legeme blitt helliggjort, av tro. Pga det Jesus gjorde.

Men så gjør vi synd igjen da.. vi faller. Påvirker dette på samme måt som før, kroppen, sjelen, og til og med vår Ånd? Blir vår ånd uren og ren og uren og ren hele tiden.. må vi vaskes i Jesu blod lontinuerlig fordi vi hele tiden faller i synd.. ?

Eller er vi urokkelig. Er vi rettferdigjort, ren og hellig fra vi blir frelst til evig tid, slik at det ikke blir jojo-kristendom?

Johannes sa vi ikke kan synde, når vi er Guds barn. Men om vi gjør det, påvirker det vår ånd? Dør vi åndelig? eller er vi under Jesu blod selv nå vi faller slik at vi ikke blir uren igjen?

Isåfall, kan vi synde, ubevisst, eller bevisst, men fremdeles være rettferdig.. urokkelig fordi Jesu blod hele tiden er der og helliger oss?


Dette ble mye... men jeg synes det er viktig... jeg ville følt meg tryggere om jeg visste at uansett om jeg skulle bomme på målet så var jeg like hellig og rettferdig pga det Jesus har gjort for oss.

:)

[Redigert den av PeterDJ]











jkt

Saken er den ,at frelse er noe som ligger uten for oss , da mener jeg, når det gjelder tanken på å måtte greie mestre frelsen som noen tror man må!

Frelsen er utført av frelseren for oss! Det ligger i det han utførte da han døde for oss.Alt for mange blir innbillt av falske lærere at det er noe en kan tilegne seg som et fag!
Prossessen som må til vil være nærmere sanheten!
Hvis det må vonde ting til for å bli ydmyk ,så la det komme ... fordi vår egen stolthet som kristne" må slippe taket...
for ingenting har vi fått det og for ingenting skal vi gi for det.
Det er gratis fra Giveren !Selv om noen prøver å tjene på det som Jesus har gitt oss, ja muligheten til å gripe gratis.

Hvis frelsen er noe som man kan oppnå i oss selv,da er jo Jesus verk overflødig,men det er det ikke!
Frelse er noe man kan få ta del i ferdig utført, som lønn for hvem man tilhører.
Vender man det døve" øre til når Herren kaller deg , da hva skal frelse deg da? du selv ?det går ikke...

Når en blir ydmyk og innser at en i seg selv ingenting er,da først kan Herren forme oss og føre oss til sine kilder av levende vann.Gud står de stolte imot ,mens han gir de ydmyke nåde!

Alt for mange søker å skape sin egen rettferdighet ,den er ingenting verd!

Hvis man tror man oppnår frelse ved å motstå eller la være å begå den eller den synden , tar en gundig feil....

Frelsen ligger på et langt høyere nivå enn at en lett oppnår den ved å gjøre gode gjerninger ,unngå enkelte syndige feller, la være med den eller den synden ... det ville være å undervurdere hva det hele dreier seg om!

Jeg tror mennesker som ligger i syndens pøl ,men som alikevel
er troende ,de vil herren kunne forvandle i det han allerede tar seg av oss ,når vi er syndere,før vi er forvandlet.
Det er ikke slik at man må oppnå et gunst hos Gud for å bli frelst ,slik at en må bli et bra menneske , det menneske finnes ikke. Forvandlingen er det Bibelen taler om som må til ,som gjør at vi blir ydmyke nok til å innse at frelsen er noe som ligger uten for oss! vi har ingenting vi skulle hatt sagt når det gjelder å kreve noe av Gud ,han som kun ser til hjertene ,blir ikke imponert av det vi kjødelige har å tilby.Det er ikke slik som jeg har også tidligere nevnt ,at vi som mennesker skal oppnå et slags nivå for å oppnå Herrens gunst,det blir helt feil i forhold til hva som det dreier seg om. Mange religiøse , katolsk inspirerte sekter tilbyr nettopp i dag mennesker frelse , selv om det ikke går ann å overføre frelsen fra et menneske til et annet.
Forførelse av denne art spores lett tilbake til roma enten man innrømmer det eller ikke!

Så du menneske som føler deg fortapt i din synd , gå for all del ikke til kvakksalvere som liker å kalle seg selv salved!
Hvis du fortsatt oppsøker falske religiøse sekter ,vil de greie å
forføre deg til å tro at du kan oppnå frelse med alskens ritualer ... Gå litt nøye i sømmene trosbevegelser av BH modelen ,da vil du finne okulisme , hellige "slaveduker,oljer også mange ideer som man ser denne svein magne pedersen tilbyr i en av sine siste bøker , der tilbyr han å overføre sin kraft " til deg ,hvis du legger din hand over bildet av handa til svein magne. Det er på dette nivået å enda værre religiøse svindlere arbeider. så slapp av vær ydmyk ,å bekjenn din synd til den eneste som kan dekke over din synd ,Jesus Kristus han som var synderen og tollerens venn!

Han er også din venn ,selv om du skulle være hjernevasket i en eller annen form til å tro du må bli slik eller slik for å vinne Guds Gunst! Først må du ydmyke deg , bli så liten at det du selv tror du kan tilby ingen er ! Hvis ikke en stoler på livbøyen når den bli kastet ut til deg ,der du er i det veldige syndige hav ,hva skal du da kunne redde deg på ? Deg selv ? neida da drukner du alikevel, hvis du tenker så høyt om deg selv ,slik at du tror du skal greie å dra deg selv opp ...

Jesus sa jo : uten meg kan dere ikke gjøre noe!

[Redigert den 14-12-2007 av JKT]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2008 kl 14:53


Takk for svaret jkt...

ble glad da jeg leste det..

for innlegget mitt var et spm til dere, ikke ei belæring.. da jeg nevnte feks syndebvissthet..

jeg snakket ikke om syndebevissthet i den forstand at vi skal fornekte synden, som om den ikke eksisterte.. men i den forstand at Paulus sier, vi skal akte oss FERDIGE med synden...

likevel... om jeg ikke fikk svar på akkurat det jeg lurte på.. så fikk jeg mange gode svar.. så takk alle sammen.. til og med de som kanskje misforstod meg.. og trodde jeg fornektet at det fantes trafikkregler i himmelen..

som sagt, det handler om det Paulus sa, at vi skal væpne oss med tanken om at vi er ferdige med synden.. mente ikke at vi skulle gå i falsk tro..

vi skal jo ha sannheten om livet..

likevel, å angripe Svein M.... det er kanskje litt unødvendig jkt? eller er det ydmykt?

siden han er steonkelen min..


PeterDJ



[Redigert den av PeterDJ]

[Redigert den av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2008 kl 15:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
DO I NEED AN EXPERT TO TELL ME WHAT THE SCRIPTURES MEAN?

Skriften er positiv til det å ta imot råd, men negativ til det å sette sin lit for mye til mennesker. Tror derfor det kan være lurt å lytte til diverse fortolkere / bibellærere, men ikke å la disse være bestemmende for egne meninger. Vi er nemlig selv ansvarlig for egen ”bygning” – 1. Kor. 3.

-


Tror vi kan granske skriften og se om det er slik gnagar sier..

men det er ikke nødvendig om du vet du har lest det..

bibelen sier at der det er mange rådgivere er det stor framgang.

Den sier også at man ikke skal sette sin lit til mennesker, eller seg selv, eller være selvklok.. men frykte Gud.. og søke han..

og når det gjelder bibel lærere, så kan man vel disse settes i en bås?

de som forteller andre hva som er tydningen eller meningen i det som er skrevet i bibelen..

er vel ikke uten grunn at Paulus sier at få av oss må bli lærere..

men når de fremste og mest tilgjengelige er vranglærere så er det veldig greit å ha apologetisk.net...

:D :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2008 kl 15:57


Jeg tror Jesus sitter på tronen og skuer ut over sitt folk dag ut og dag inn..

Noen er langt vekke, noen er ganske nærme.. noen går med stødige skritt fremover.. andre famler i mørket, faller og slår seg, men reiser jeg igjen, og prøver å få lys i den knuste lommelykta, helt til de ser lyset igjen, i midten.. og begynner å gå..

men.. jeg håper ikke jeg famler i mørket slik at de som går med trøstige skritt skulle bli villedet..

men om jeg likevel skulle famle så er jeg glad det finnes noen som Jesus omtaler som..

Verdens lys.....

[Redigert den av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen