Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Har mennesket en udødelig sjel?
[Redigert den 1-11-2013 kl 00:48 av Jon]
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Godt spørsmål, Jon.
Jeg tror følgende:
1. En sjel kan ikke eksistere evig uten å ha Evig Liv.
2. Evig Liv er Guds liv, som kun frelste kan ha
3. De som ikke har Evig Liv vil gå fortapt - bli utslettet
Dette er en årsak til at jeg ikke tror at de som går fortapt vil leve evig i en fortapt tilstand, men bli utslettet.
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:04 av Jon]
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:03 av Jon]
|
|
Everaldo
Juniorveteran
Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet
|
|
Det kan kanskje være interessant å lese en tidligere debatt som gikk her som bl.a. tar for seg forskjellen mellom helvete og dødsriket, du finner den
her.
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Helvete --> Ildsjøen
Jon,
Jeg tror det er viktig å ha klarhet om
to sentrale begreper:
Helvete er dødsriket, stedet hvor
fortapte sjeler oppholder seg.
Ildsjøen er stedet hvor Helvete
blir kastet etter dommen. Utslettelsen.
Åp. 20:14:
"Døden og dødsriket blev kastet i ildsjøen.
Dette er den annen død: ildsjøen."
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:02 av Jon]
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:01 av Jon]
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:00 av Jon]
|
|
solbu
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
"Sannelig jeg sier deg, idag skal du være med meg i Paradis". Vi finner kommaet foran "i dag", også i den greske teksten, men hva om det er
feilplassert? Hva om det sto : Sannelig jeg sier deg i dag, du skal være med meg i Paradis"? |
Dersom du virkelig VIL spikke fliser så kan jeg opplyse at i de opprinnelige skriftene står det faktisk INGEN av delene. Den originale teksten
har ingen form for tegnsetting overhode. Denharhellerikkemellomrommellomordene.
|
|
solbu
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Ildsjøen er stedet hvor Helvete
blir kastet etter dommen. Utslettelsen.
Åp. 20:14:
"Døden og dødsriket blev kastet i ildsjøen.
Dette er den annen død: ildsjøen." |
Markus 9:43-48
Om hånden din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er bedre for deg å gå inn til livet med bare én hånd enn å ha begge hender og komme til
helvete, *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. Og om foten din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er bedre for deg å
gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete, *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. Og om øyet ditt
lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete, der marken som
eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.
Åp. 14:9-12
En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, skal
han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler
og Lammet. Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar
imot dets navn til merke.» Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus.
Åp. 20:10
Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og
natt i all evighet.
Og i tilfelle noen lurte på hvem som står bak Johannes Åpenbaring, så står følgende i Åpenbaringen
Åp. 1:1-3
Dette er Jesu Kristi åpenbaring, som Gud ga ham for at han skulle vise sine tjenere det som snart skal skje. Han sendte sin engel og gjorde det
kjent for sin tjener Johannes. 2 Det er han som her vitner om Guds ord og bærer fram Jesu Kristi vitnesbyrd, alt det han har sett. 3 Salig er den
som leser ordene i denne profetien, og salige er de som hører dem og tar vare på det som der står skrevet. For tiden er nær.
Åp. 22:16
Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjerne.
|
|
Siggen
Seniormedlem
Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet
|
|
Takk solbu! Klar tale. Alltid det når Bibelen taler for seg Selv.
sigg
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:02 av Jon]
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 23:00 av Jon]
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Den andre død
Den første død dreper legemet. Den andre død dreper sjelen.
Åpenbaringen 20:10 sier i KJV at de som blir kastet i iljdsjøen
"shall be tormented day and night for ever and ever.
King James Version anser jeg som en av de best oversatte
Biblene på det engelske språk. Engelsk har også flere
nyanser av ordene enn vi har på norsk.
Problemet er at den norske Bibelen kun bruker ordet "evig"
hvor KJV bruker både "eternal" og "everlasting".
Ordet evig betyr på norsk "uten ende". Everlasting, eller
"ever and ever" har ikke samme betydning.
Eternal brukes aldri om ildsjøen, men nesten utelukkende
om Evig liv.
Som sagt... evig liv er ikke et spørsmål om geografi (altså
hvor du skal tilbringe evig liv)
[Redigert den 5-3-2007 av Lance]
|
|
solbu
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Den første død dreper legemet. Den andre død dreper sjelen.
Åpenbaringen 20:10 sier i KJV at de som blir kastet i iljdsjøen
"shall be tormented day and night for ever and ever. |
Helt riktig. Det var også mitt poeng, at det skal aldri i evighet ta slutt. De som går fortapt skal brennes og pines i helvete til evig tid. De skal
aldri noe gang få fred.
Så kan man sikkert diskutere hvorvidt man synes det er å gå vel langt i avstrafningen, men det er nå en gang slik at det er ikke vi som har laget
reglene.
|
|
Siggen
Seniormedlem
Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet
|
|
Takk Jon, at "du tok Deg inn" igjen - der mot slutten!
Jeg selv vil beklage på det dypeste hvis jeg såret Deg med min "applauderende"kommentar til solbus innlegg - hvor han viser til hva Lance skrev.
Supert med dette forumet - bare tonen kunne hvert litt mer "laid back"- hos enkelte...
sigg
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Solbu,
Poenget er at det vil ta slutt. Hvis det ikke tar slutt,
har de som går fortapt også evig liv.
Evig pine er som mye annet, katolsk tankegods, som
ble brukt for å skremme folk inn i "Kirken".
Ja, det vil være en straff for de fortapte etter døden,
Ja, det vil være lidelse, og nei, vi vet ikke hvor lenge
denne straffen vil vedvare. Men den vil ha en ende.
|
|
solbu
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Evig pine er som mye annet, katolsk tankegods, som ble brukt for å skremme folk inn i "Kirken". |
Det er ikke skjærsilden du tenker på vel? Dét er en katolsk svindel, ja.
Sitat: | Ja, det vil være en straff for de fortapte etter døden,
Ja, det vil være lidelse, og nei, vi vet ikke hvor lenge
denne straffen vil vedvare. Men den vil ha en ende. |
Og hvor står det i skriften at den skal ta slutt? Det står jo svart på hvitt at det skal aldri i evighet ta slutt.
|
|
Bror
Veteran
Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet
|
|
Hvor lenge kan en "evighet" vare?
Det nye testamente i oversettelsen av 1988 nevner ordet "evig" flere ganger. Ved nærmere undersøkelse kan en se at "evig" enkelte ganger brukes for å
beskrive det endeløse, der det fokuseres på resultatet av en handling, avgjørelse, o.s.v., og noen ganger for å omtale et tidsbegrenset fenomen. I
Hebr 5,9 står det blant annet: "Og da han var fullendt, ble han opphav til evig frelse for alle dem som er lydige mot ham." Her betyr for eksempel
ikke evig at frelsningen pågår uten ende, eller pågår uten noen gang å bli fullbyrdet. Og den evige dommen som er nevnt i Hebr 6,2 betyr ikke at
dømmingen aldri tar slutt. Prossessen har en ende, men resultatet er evig i forståelsen uten ende.
Begrepet "evig synd" i Mark 3,29 handler ikke om noen som synder i endeløs tid, men omtaler en synd som har evige konsekvenser.
Derfor må dette også tas hensyn til når Bibelen taler om evig ild. ! 1Mos 19 finnes beretningen om Sodoma og Gomorra.
Jud 7 bekrefter at disse byene brandt med "en evig ild".
Apostelen Peter sier følgende om det samme: "Og han la byene Sodoma og Gomorra i aske og fordømte dem til undergang, og satte dem til et forbilde på
de ugudelige i fremtiden"(2 Pet 2,6)
Dette er nyanser en må ta høyde for i dette spørsmålet slik eg oppfatter det. Det finnes tekster som tilsynelatende støtter begge disse måtene og
oppfatte fortapelsens gru.
Skriften selv åpner for at ordet "evig" i flere settinger kan bety en tidsbegrensning samtidig som resultatet er evig i vår forståelse og bruk av
ordet. At noe aldri tar slutt kan også bety at konsekvensene er evige i betydningen at de aldri tar slutt.
mvh Bror
[Redigert den 5-3-2007 av Bror]
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Solbu,
Skjærsilden er ikke helvete
Det er et forstadie til Himmelen ifølge katolikkene...
Men bare sunn fornuft, Solbu, og et Gudsbilde som
definerer Gud som rettferdig vil få deg til å se at Gud
ikke vil pine et menneske uten ende mens mennesket
brenner og brenner og brenner og brenner. Dette er
katolsk tankegods, min venn. Ikke kristendom.
Som jeg allerede har påpekt er det norske språk ikke
egnet til å definere nyansene i Skriften. Dessuten er
den norske Bibelen farget av Luthersk teologi på dette
området, og Luther igjen var farget av katolsk teologi.
|
|