Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: United
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 29-1-2007 kl 21:41
United


Er det noen som kjenner til menigheten "United" med pastor Magnus Persson?
Har sett rundt på hjemmesiden deres, men det er vanskelig å forstå hva de står for. :puzzled:


[Redigert den 29-1-2007 av slappfisk]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2007 kl 07:08


Vel, det var litt underlig - En blanding av veldedighetsorganisasjon, underholdning og selvfokusering var det jeg fikk ut av det jeg leste. Så vidt jeg kunne se, var navnet Jesus nevnt bare en gang.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2007 kl 01:02


United er en typisk husgruppemenighet, der prinsippet "belong-belive-behave" ligger til grunn for deres organisering. Var på besøk i Malmø for et par år tilbake da menigheten var ganske nystartet. Magnus Persson ga da tydelig uttrykk for at kampanjeevangelisering ikke var i nærheten av å føre til så mye varig vekst som man kunne ønske, og startet heller en menighet der relasjonsbygging er det essensielle.

"belong-belive-behave" handler om at dagens kulturelle klima (i vesten) er helt anderledes enn tidligere. Enkelt sagt måtte man for 100 år siden først oppføre seg i henhold til menighetens syn på synd og livsstil, deretter kunne man bli frelst, for så å finne tilhørighet. Ddenne rekkefølgen mener Persson er snudd på hodet i dag. Mennesker (og spesielt unge mennesker) lengter etter å tilhøre noe (feks en vennegjeng (les=husgruppe)), deretter kan de oppleve frelsen (på husgruppe, blant venner), og til slutt kan helligjørelsesprosessen begynne.

Da jeg besøkte menigheten hadde den nesten dobbelt så mange i husgrupper som på fellesmøter. Møtene først og fremst lagt opp for de som allerede var kristne, mens husgruppene er stedet man tar med seg både kristne og ikke-kristne venner.




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 6-2-2007 kl 21:40


Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
"belong-belive-behave" handler om at dagens kulturelle klima (i vesten) er helt anderledes enn tidligere. Enkelt sagt måtte man for 100 år siden først oppføre seg i henhold til menighetens syn på synd og livsstil, deretter kunne man bli frelst, for så å finne tilhørighet. Ddenne rekkefølgen mener Persson er snudd på hodet i dag. Mennesker (og spesielt unge mennesker) lengter etter å tilhøre noe (feks en vennegjeng (les=husgruppe)), deretter kan de oppleve frelsen (på husgruppe, blant venner), og til slutt kan helligjørelsesprosessen begynne.

Har aldri hørt om "belong-belive-behave". Er dette et begrep som også brukes om andre? Ellers så er det jo mye fornuftig i den definisjonen du gir, men jeg synes forstatt det blir litt tåkete, liksom.

Vet du om de forkynner syndenes tilgivelse i Kristus og det man kaller klassik evangelium, eller er dette også modernisert?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-2-2007 kl 22:43


Menigheten er nok ikke så tydelige utad av den enkle grunn at de i utgangspunktet ikke ønsker kristne fra andre menigheter inn i sin menighet. De ønsker å vokse på "gamle-måten", dvs ved at folk blir frelst :)

De forkynner så vidt jeg vet det du kaller et klassisk evangelium. Det er uttrykket som er moderne, ikke innholdet.

Når det gjelder "belong-believe-behave", så er det noe jeg kun har hørt fra Magnus Person, og det er tenkt som en måte å forklare en vestlig/skandinavisk kultur i møte med kirken og evangeliet.




Fisk
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen