Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Har invitert Jehovas Vitner hjem
karras
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 28
Registrert: 12-9-2006
Bosted: Greåker
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-11-2006 kl 15:32
Har invitert Jehovas Vitner hjem


Hei.

Har invitert Jehovas Vitner hjem neste lørdag for å "diskutere" litt. Noen som har noen tips til hva jeg kan "sette fingeren" på som strider TYDELIG imot bibelen?

Noen som har noen tips til meg slik at denne samtalen faktisk kan bidra til at det blir sådd noe i de som skal besøke meg?

På forhånd takk
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-11-2006 kl 17:22


Sitat:
Opprinnelig postet av karras
Hei.

Har invitert Jehovas Vitner hjem neste lørdag for å "diskutere" litt. Noen som har noen tips til hva jeg kan "sette fingeren" på som strider TYDELIG imot bibelen?

Noen som har noen tips til meg slik at denne samtalen faktisk kan bidra til at det blir sådd noe i de som skal besøke meg?

På forhånd takk


WOW. Du er tøff :)

Først av alt, insister på å bruk din egen Bibel. Ikke godta at de drar opp "Ny-verden oversettelsen". Har ikke satt meg veldig inn i på hvilke områder selve Bibelteksten skiller seg fra vår(e), men det vil være en stor fordel for deg om du bruker en du er vandt med. Deres Bibel sies å være korkordant, hvis du selv bruker en korkordant, (NB88 eller BGO97) kan det være en måte å komme dem i møtet. Har du en som det ikke er streket under i, eller gjort notater vil det kanskje også bidra til å "mildne" innstillingen deres.

Du kan bli kjent med oversttelsen deres her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Ny_verden-oversettelsen_av_de_h...
http://www.watchtower.org/bible/index.htm

Det første som falt meg inn var å sjekke John 3.16 opp mot King James:

New-world her:
16 “For God loved the world so much that he gave his only-begotten Son, in order that everyone exercising faith in him might not be destroyed but have everlasting life

King James her:
16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

Er vell ikke ubetydelig forskjell på "exercising faith in him might not" og "believeth in him should not"

ei uke er ikke all verdens tid til forberedelse, men du kan jo se litt på deres eget nettsted http://www.watchtower.org/languages/norwegian/index.html om du finner noe du selv "setter fingeren" på. Ta utganspunkt i noen av deres egen traktater, å komme med "kritiske kilder" vil jeg tro blir avist.
Kanskje disse er en start?
http://www.watchtower.org/n/jt/index.htm
http://www.watchtower.org/n/rq/index.htm

Men selv om du ikke bør sitte med kritiske artikler i hendene når de er hos deg, så kan det være greit å ha lest noe av det.
http://aomin.org/Witnesses.html
http://www.carm.org/witnesses.htm
Kan KANSKJE være en plass å starte.
Kanskje fordi jeg selv ikke ha satt meg så veldig godt inn i dette, så famler litt i mørket selv og bruker google og leter.

Så får du også be fram mot neste lørdag, og forkast gjerne alle mine tips om du vil det. For jeg har null erfaring på dette området og spadde opp dette av mitt eget hodet nå i dag. Så om du ikke finner noe nyttig i det jeg har skrevet, "feel free" som det heter, til å la være å bruke det.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 4-11-2006 kl 17:28


Sitat:
Opprinnelig postet av karras
Noen som har noen tips til meg


Vakttårnet har et litt underlig forhold til året 1914, som de kommer frem til ved å telle 2520 år fra året 607 f.Kr. Disse 2520 årene kaller de "hedningenes tider". De mener at Jesus gjenkomst begynte (som et "usynlig nærvær") i 1914.

Som "bevis" på dette hevder de at etter 1914 har det vært mere jordskjelv, hungersnød, krig og sykdom i verden enn noen gang før.


Hvis man er interessert i konfrontasjon er dette trolig et forhold å ta frem.


Rent konkret:

1. Årstallet de regner FRA (607 f.Kr) er beviselig feil. Dette kan t.o.m. dokumenteres fra noen av deres egne skrifter.
2. At uttrykket "hedningenes tider" dreier seg om en 2520 års periode står ingen steder i Bibelen.
3. De kommer frem til tallet 2520 i denne forbindelse på en suspekt måte. ("7 tider" fra Daniels bok tolkes som 7 tidsperioder à 360 døgn, som blir 2520 døgn, som så settes til 2520 vanlige ÅR).

4. Det at Jesu gjenkomst skulle være et "usynlig nærvær" er litt tvilsomt, for å si det mildt.
4. Det står ingen ting om at Jesu gjenkomst eller noe "usynlig nærvær" skulle komme umiddelbart etter at "hedningenes tid" var utløpt.
6. Påstandene om at det har vært mere jordskjelv, hungersnød, etc etter 1914 enn det var før er ytterst tvilsom.

7. At et slikt evt. "usynlig nærvær" skulle markeres av slike forhold finner man vel heller ikke i Skriften?

Jeg undersøkte dette emnet (Vitnene og 1914-læren) for noen år siden, hvis noen er interessert kan jeg trolig grave frem litt mere konkret info.


Hilsen Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2006 kl 16:20
JEHOVAS VITNER


Kanskje du kan finne noe nyttig på denne linken. Ellers så anbefales boka til Joseph Wilting "Riket som ikke kom....."
http://www.livifrihet.tk/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
karras
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 28
Registrert: 12-9-2006
Bosted: Greåker
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2006 kl 17:22


takker så mye for flotte svar.

Setter veldig pris på alle bidragene hittil, og de har hjulpet meg skikkelig. Hvis noen har noe mer, så sleng det ut her.

Jeg skal skrive et sammendrag av hvordan møtet gikk når det er ferdig.

Hvis dere kan, så setter jeg pris på om dere husker på meg i bønn. Husk at jeg ikke er ute etter å "ta" dem, men jeg vil prøve å få til en debatt som både kan styrke meg og kanskje "så" noe i de som kommer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 5-11-2006 kl 18:52


Sitat:
Opprinnelig postet av karras
jeg vil prøve å få til en debatt som både kan styrke meg og kanskje "så" noe i de som kommer.


Det å så tvil til Vakttårnselskapets selvbestaltede fortreffelighet er en utmerket ide.

Likevel må man vel være forberedt på at selv de kan ha rett i noe - kanskje t.o.m. på en del punkter som går ganske mye på tvers av ortodoks teori.

Tilbedelsen av Gud dreier seg vel egentlig ikke primært om å ha flest mulig læresetninger korrekt - det finnes ingen bok i NT som heter "Apostlenes Meninger", tross alt ... :saint:


Hilsen Soneh Chamas.

[Redigert den 5-11-2006 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-11-2006 kl 09:47


Jeg vet ikke om dette er så mye til hjelp, men jeg prøver litt likevel.
JV her en oppfatning at at Evangeliet er "Du skal få leve evig på en paradisisk jord", og ikke noe om hva Jesus har gjort for å sone for våre synder. Dette har sammenheng med at de benekter fortapelsen. Fortapelsen slik vi evangeliske kristne oppfatter den, finnes ikke sier de. De sier at det bare er utslettelse, et stort ingenting
Treenigheten er også et tema du kan ta opp med dem, og om Jesus var sann Gud eller ikke.
For ca 20 år siden hadde jeg jevnlige samtaler med to Jehovas vitner som kom på besøk en gang i uka. De syntes tydeligvis at det var interessant å diskutere med noen, selv om vi var uenige om det aller meste.
Disse hevdet også at Jesus ikke ble korsfestet, men naglet til en pæle. Hvordan JV ser på dette nå, vet jeg ikke.

Spør dem hvorfor Vakttårnselskapet har fastslått og "utsatt" dommedag så mange ganger.

Spør spørsmål om deres tro/oppfatninger og tilbakevis det med hva Bibelen egentlig sier. Å vise til King James oversettelsen, som Kristnerd anbefaler, syns jeg var en god ide.

Good luck til deg, karras :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-11-2006 kl 13:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Gråspurv
Disse hevdet også at Jesus ikke ble korsfestet, men naglet til en pæle. Hvordan JV ser på dette nå, vet jeg ikke.


Dette med en pæl kontra kors er nok en av deres bombastiske utsagn ja. Og de argumenterer ut i fra det i henhold til oversettelsesmetoder av Bibelen. Dersom de har rett på dette området er deres bibel den eneste rette PÅ DETTE OMRÅDET.
Men det lille jeg har lest av / snakket med JV angående dette har ikke klart å forklare meg hvorfor dette der så "big deal".
Selvfølgelig bør ting oversettes med den beste mulige troveridghet, men når det er sagt, hvilken forskjell i Troens innhold og virke gjør det at man eventuelt tar feil i forhold til en kors eller en pæl ?
Jeg tror ikke JV har rett i dette. Men når det er sagt, dersom de skulle ha rett i dette så forandrer ikke det hva Jesu død betyr for min frelse, forholdet mellom meg og Gud. Så synes dette blir "storm i vannglass" som det heter.

Verre er det med hvordan de forklarer evangeliet og troens innhold.
I så måte synes jeg virkelig ordlydsforskjellen mellom New world og King James er interesang i Joh 3.16.
Det lille jeg har samtalt med JV på gater og på trappen, og det jeg har lest av deres traktater synes bestemt å peke mot en Jesus som etter inkarnasjonen var kun menneske. Det perfekte sådan, og dermed at vår frelse er noe vi vinner ved å leve fullkomment etter hans eksempel.

Og det kan man vell kankskje også lese ut fra deres Joh. 3.16 ?

New-world her:
16 “For God loved the world so much that he gave his only-begotten Son, in order that everyone exercising faith in him might not be destroyed but have everlasting life

En noe dårlig norsk oversettelse gjort av meg:
For Gud elsket verdenen så mye at han ga hans eneste fødte Sønn, slik at alle som øver i tro på ham ikke blir utslettet men har evig liv.

Norsk ny verden har jeg ikke selv tilgang på, så kan godt hende den faktiske oversettelsen er annerledes enn hva jeg har forsøkt meg fram til her. Uanset ser man en ikke ubetydelig forskjell i HVA frelsen er, i dette enkle verset.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lutheraner
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 5
Registrert: 1-11-2006
Bosted: Buskerud, Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2006 kl 12:33


Hei.

Ja, JV har en interessant lære. De sier bl.a.

Kristus var den første Gud skapte Kol. 1: 15; se også EG; Åp. 3: 14; se også LB

Dette stemmer jo ikke.
Joh 1, 1-3 I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noget blitt til av alt som er blitt til. [/color]

Jesus har alltid vært hos Gud. Han er evig.

De sier også som allerede nevnt:
Kristus døde på et tre (en pæl), ikke på et kors Gal. 3: 13; Apg. 5: 30; se også NO

Hvor viktig er det om Han døde på en pæl eller kors? Egentlig ikke så veldig viktig, men alikavel er dette feil. Nevner du det for dem kommer du til å få tilbake et svar som lyder: Kors var et hederssymbol (eller noe) i Romerriket, og derfor ville de heller ikke korsfeste Jesus på et kors.. Dette er direkte feil. Se Joh. 19, 17. Joh. 19, 25. 1. Kor. 1, 17. Gal. 6, 14. Fil. 3, 18. De versene som JV bruker til å forsvare sin lære inneholder ordet "tre" istedenfor kors.. F.eks Gal. 3, 13: "Forbannet er vær den som henger på et tre." Ganske logisk: Et kors av tre.. Det er alt for mange skriftsteder som går imot at det var en pæl og ikke et kors Jesus døde på.

---------------------------------------------------------------

Så kommer vi til det punkte som jeg mener er det mest alvorlige av alle. Ja - all vranglære er alvorlig, men dette ødelegger hele forsoningen. JV sier:

Kristus ble oppreist fra de døde som en udødelig ånd 1. Kor. 15: 45; 1. Pet. 3: 18; se også EN; Rom. 6: 9

Dette stemmer overhodet ikke. Det var nettopp pga Jesu` legemlige oppstandelse, at vi også en gang ved Jesu` annet komme kan oppstå med forherliget legemer.

1 Kor 15, 11-22 Hvad enten det da er jeg eller de andre, så forkynner vi således, og således kom I til troen. Men forkynnes det om Kristus at han er opstanden fra de døde, hvorledes kan da nogen iblandt eder si at det ikke er nogen opstandelse av døde? Men er det ikke nogen opstandelse av døde, da er heller ikke Kristus opstanden; men er Kristus ikke opstanden, da er vår forkynnelse intet, da er også eders tro intet; da finnes vi og å være falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet mot Gud at han har opvakt Kristus, som han dog ikke har opvakt såfremt altså de døde ikke opstår. For dersom de døde ikke opstår, da er heller ikke Kristus opstanden; men er Kristus ikke opstanden, da er eders tro unyttig, da er I ennu i eders synder, da er altså også de fortapt som er hensovet i Kristus. Har vi bare i dette liv satt vårt håp til Kristus, da er vi de ynkverdigste av alle mennesker. Men nu er Kristus opstanden fra de døde og er blitt førstegrøden av de hensovede. For eftersom døden er kommet ved et menneske, så er og de dødes opstandelse kommet ved et menneske; for likesom alle dør i Adam, så skal og alle levendegjøres i Kristus.

Rom 6, 4-13 "Vi blev altså begravet med ham ved dåpen til døden, forat likesom Kristus blev opreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt levnet. For er vi blitt forenet med ham ved likheten med hans død, så skal vi også bli det ved likheten med hans opstandelse, da vi jo vet dette at vårt gamle menneske blev korsfestet med ham forat synde-legemet skulde bli til intet, så vi ikke mere skal tjene synden; for den som er død, er rettferdiggjort fra synden. Men er vi død med Kristus, da tror vi at vi også skal leve med ham, fordi vi vet at efterat Kristus er opstanden fra de døde, dør han ikke mere; døden har ikke mere nogen makt over ham; for sin død, den døde han én gang for synden, men sitt liv, det lever han for Gud. Således skal også I akte eder som døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus. La derfor ikke synden herske i eders dødelige legeme, så I lyder dets lyster; by heller ikke eders lemmer frem for synden som urettferdighets våben, men by eder frem for Gud som de som av døde er blitt levende, og eders lemmer som rettferdighets våben for Gud!"

Alt dette er mulig pga Jesu` legemlige oppstandelse.

Joh 20, 24-28 "Men en av de tolv, Tomas, det er tvilling, var ikke sammen med dem dengang Jesus kom. De andre disipler sa da til ham: Vi har sett Herren. Men han sa til dem: Uten at jeg får se naglegapet i hans hender og stikke min finger i naglegapet og stikke min hånd i hans side, vil jeg ingenlunde tro. Og åtte dager derefter var hans disipler atter inne, og Tomas med dem. Jesus kom mens dørene var lukket, og stod midt iblandt dem og sa: Fred være med eder! Derefter sier han til Tomas: Rekk din finger hit, og se mine hender, og rekk din hånd hit og stikk den i min side, og vær ikke vantro, men troende! Tomas svarte og sa til ham: Min Herre og min Gud!

Hadde Jesus oppstått som en Ånd, hadde ikke dette vært mulig. Det var for Jesu` legemlige død og legemlige oppstandelse at det var full seier over dødens makt. Selv ikke døden kunne holde legemet i fangenskap lenger. Så kan man spørre: Hvis JV har rett, hvor ble det da av legeme, de var jo ikke i graven lenger? Stemmer det. JV svarer: Faderen tok legemet opp i himmelen... Tro det den som kan. JV bruker som nevnt 1. Kor. 15, 45 og 1. Pet. 3, 18 og Rom. 6, 9. Vel, la oss se på de skriftstedene.

1 Kor 15, 45 "Således er det og skrevet: Det første menneske, Adam, blev til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

Ja, hvis du ikke leser dette verset nøye, så ser det ut som at JV har rett. JV sier; Jesus oppstod som en Ånd. Men det er ikke det dette verset sier. Dette verset sier at den siste Adam har blitt til en levendeGJØRENDE ånd. Jesus er levendegjørende. Det er alt. Hans Ånd ER levendeGJØRENDE. Dessuten så kan vi jo lese litt mer av verset i sammenheng.

1 Kor 15, 46-49 "Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, derefter det åndelige. Det første menneske var av jorden, jordisk; det annet menneske er av himmelen. Sådan som den jordiske var, så er og de jordiske, og sådan som den himmelske er, så skal og de himmelske være, og likesom vi har båret den jordiskes billede, så skal vi og bære den himmelskes billede."

Slik som det JORDISKE VAR, så ER og det HIMMELSKE. Hvordan var det jordiske? Jo, de som var på jorden (Adam og Eva), hadde legemer av kjøtt og ben. Ganske vanskelig å oppdage vranglæren dersom man ikke leser nøye. Alle vers JV ber deg slå opp på, les se NØYE, ORD for ORD. Viktig!

Så la oss se på1. Pet. 3, 18.
1 Pet 3, 18 "For også Kristus led en gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss frem til Gud, han som led døden i kjødet, men blev levendegjort i ånden,

Dette er interessant at JV bruker dette verset. Samme vers blir brukt av mennesker som tror på JDS-lære (om at bl.a. Jesus døde åndelig). JDS-læren hevder at siden Jesus ble levendegjort på et tidspunkt i ånden, så måtte den være død først. Dessverre - grunnteksten er uenig i begge påstander. Det står nemlig i grunnteksten at Jesus ble levendegjort VED, eller I KRAFT AV ånden. Det eneste man diskuterer i denne sammenhenger hvorvidt Han ble levendegjort ved den Hellige Ånd eller din egen ånd. Men det er ingen tvil om at denne levendegjøringen var Jesu` LEGEMLIGE oppstandelse.

Ap.gj. 2, 24 "Men Gud oppreiste ham, idet han løste dødens veer, eftersom det ikke var mulig at han kunne holdes av den." Dette taler om Jesu opphold i graven. (Barnes notes side 385). Da Jesus oppstod med et herliggjort legeme, da ble Han født ut av verden. Han var den førstefødte blant de døde. Se Åp. 1, 5.

Så la oss se på Rom. 6, 9.

Rom 6, 9 [color=Maronn]"fordi vi vet at efterat Kristus er opstanden fra de døde, dør han ikke mere; døden har ikke mere nogen makt over ham;


Jeg vet ikke hva JV mener med dette, men jeg antar at det må bety at de mener hvis Jesus hadde oppstått med et legemet, så hadde Han vært dødelig.. Men vi leste jo nettopp at Han oppstod med et herliggjort legemet... Jeg føler det på en måte blir for dumt å kommentere dette verset. Det taler FOR Jesu LEGEMLIGE oppstandelse, og ikke det motsatte. Se f.eks Matt. 19, 28. Man blir født ut av verden (dør og oppstår ved Jesu annet komme), med et herliggjort legemet. Alt dette er som nevnt mulig pga Hans legemlige død.

---------------------------------------------------------

Det er veldig mange punkter som JV har vraglære på. Stemmer dette som jeg har nevnt? Sier JV virkelig dette? Ja, alt er funnet på Vakttårnets egne sider. http://www.watchtower.org/n/jt/index.htm (trykk på "hva tror de" til venstre i menyen)

Der vil du finne veldig mye feil. Jeg vil til slutt nevnte en opplevelse jeg hadde med en i JV (jeg kjenner personen).

Vi snakket om nattverden. Det er slik at JV kun har nattverd èn gang i året (Stikk imot det Paulus sier 1. Kor. 11, 25-26). Det er ikke alle som kan ta av denne nattverden. Faktisk, så er det ofte ingen som gjør det. JV hevder nemlig at:

Bare en liten hjord på 144 000 kommer til himmelen for å herske sammen med Kristus Luk. 12: 32; Åp. 14: 1, 3; 1. Kor. 15: 40–53; se også EN; Åp. 5: 9, 10

Hvem er disse? Jo, det er de som tar nattverden. JV kaller det ofte for; "De som har et himmelsk kall." Jeg spurte; "Hvordan vet man at man har et himmelsk kall?" Jeg fikk til svar: "Jo, akkurat som jeg vet at jeg er jente og du er vet at du er gutt, så vet de som har et himmelsk kall at dem har det." Derimot, litt lenger ut i samtalen så kom det til det at personen kjente et par, som engang i tiden hadde hatt et himmelsk kall. (!!!) Jeg holdt på å spørre: "Visste dem ikke hvilket kjønn dem var..?" men jeg klarte å holde meg..

JV tror jo også at helvete er en ikke-ting, der det kun er tilintetgjørelse osv. Med andre ord: Masse feil. JV har også et spesielt forhold til visse årstall. De har hele tiden fra den første datoen tok feil endret årstall, til når Jesu annet komme og trengselen begynner her nede. Du kan jo selv spørre noen av Vitnene om det, men vet ikke hva du vil få til svar. Dessverre husker ikke jeg disse årstallene i hode. Men 1814 eller 1914 er ikke så uvesentlige tall. Det er MANGE mer!

Håper dette kan hjelpe deg. Egentlig så burde dette være nok til å avlyse hele samtalen - for JV er veldig flinke til å snakke, og ekstremt flink til å tolke Bibelvers. Det overrasker meg ikke om du sitter igjen på dåpslista til neste stevne ;)

[Redigert den 7-11-2006 av Lutheraner]




Luther: \"Den som ikke holder seg til Ordet, vil heller ikke kunne berge seg mot selv den minste vranglære. Ordet alene må holde oss oppe, ellers går det helt galt for oss.\"
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2006 kl 23:15


soneh,

Sitat:
3. De kommer frem til tallet 2520 i denne forbindelse på en suspekt måte. ("7 tider" fra Daniels bok tolkes som 7 tidsperioder à 360 døgn, som blir 2520 døgn, som så settes til 2520 vanlige ÅR).


Disse 7 tidene på 2520 døgn er en interessant tanke. Vi vet jo fra Åp. at 3 1/2 tid er 1260 døgn. Når en slik periode på 1260 døgn er reservert for Dyret i Åp. og Dyret attpåtil likner på løven, bjørnen og leoparden, ifølge:

Åp., 13:2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Draken gav det sin kraft og sin trone og stor makt.

tror jeg man kan man strekke målestokken til å gjelde år i stedet for dager, for løven var jo Nebukadnesars rike, etterfulgt av bjørnen og leoparden slik at de første 1260 årene må ha vært reservert for løven, bjørnen og leoparden og de siste 1260 årene reservert for Dyret.

I JVs tidsperiode blir midtpunktet for en slik tidsakse år 654 e. Kr. Da skjedde det ikke noe som skulle tilsi at Dyret oppstod. Derimot mener jeg at årstallet 622 e. Kr. passer bedre som midtpunkt. Den islamske kalenderen begynte da og etter hvert oppstod det islamske riket.

Jeg har laget en utregning angående dette i denne tråden:

http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=554

Sitat:
4. Det at Jesu gjenkomst skulle være et "usynlig nærvær" er litt tvilsomt, for å si det mildt.


Dette er også en interessant tanke. Vi vet jo fra bryllupsprosedyren for Lammets bryllup at brudgommen først blir sett av følgesvenner ved ankomsten. Etterhvert sees han av brudepiker og langt om lenge av de utvalgte, altså en gradvis gjenkjennelse.

[Redigert den 7-11-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 06:59


Hvordan gikk det, Karras? Hva ble utfallet da du hadde besøk av Jehovas Vitner? Jeg er spent på å få høre det. Håper du forteller om det her på forumet ;-)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
karras
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 28
Registrert: 12-9-2006
Bosted: Greåker
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 15:40


De kom på lørdag kl 10.30 og begynte med en gang å legge ut om blod. At blodet var hellig og at de holdt seg vekk fra blod.

Jeg spurte gang etter gang hva de hadde som grunnlag til å legge så mye vekt på dette, men de gav meg aldri noe svar, til slutt fant jeg ut at de la hele sin vekt på dette verset :

Agp 15:28-29

"Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel.»"

Det er jo også det i GT, men de var enige at de fleste "regler" ble opphevet ved Jesus. Så de bygger da altså mye av læren sin på veldig diffuse vers som kan tolkes slik man selv vil.

Etter dette begynte jeg å spørre dem om ting jeg lurte på, noe som resulterte i at begge to som kom, ble røde i ansiktet og begynte å svette. De hadde nemlig ikke "forberedt" seg på at jeg skulle ha lest noe som helst i bibelen. Utgangspunktet de hadde var nok å fortelle meg om hva de trodde på, de var nok ikke klare for å bli utfordret.

De kunne egentlig ikke redegjøre for noe av det de fortalte meg, særlig det som kristnerd tok opp, det med forskjeller i bibeloversettelser, var et problem for dem. Jeg viste dem alle de gode "frelsesversene". (Joh 3:16, Ef 2:8-10, Rom 10:9-10). De hadde faktisk noen ord som var lagt til i forhold til KJ oversettelsen. Dette visste de også ikke noe om, så de skulle ta det opp med "eldsterådet".

Kort fortalt, tror jeg dette besøket gjorde mer med de enn med meg. Jeg ble veldig styrket og følte meg veldig bevisst og sikker på at det vi tror er sannheten, og det virket som om de ble "satt ut" av hvor enkelt det egentlig er å være troende. Ordet nåde virket som et fremmedord for dem.

De dro kl 12.00, for da skulle de gå på dørene til folk.

Jeg gav dem et oppmuntringsord på veien, og ønsket dem lykke til. Spurte de også om de hadde tenkt over det med falske profeter og om det kunne være en mulighet for at de falt innunder den kategorien siden de ikke kunne redegjøre for en eneste læresetning med KJ bibeloversettelsen som referanse.

Takker for all hjelp, Gud velsigne dere.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 21:02


:) Det høres jo kjempefint ut :) Kanskje vi skal huske på disse to i bønn, nå som de tusler for å snakke med "eldsterådet" sitt?



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lutheraner
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 5
Registrert: 1-11-2006
Bosted: Buskerud, Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 16:08


Hei.

Ja, dette hørtes interessant ut. Jeg har bare lyst til å kommentere dette med blod. Egentlig så tror jeg disse to fra JV som du fikk besøk ikke hadde så veldig god greie på hvilke bibelvers som brukes til å støtte dems lære om at man ikke skal ta blod inn i kroppen.

1. Mos 9, 4 Men kjøtt med dets sjel i, det er dets blod, skal I ikke ete.

JV bruker dette verset som "argument" om at man ikke skal ta blod inn i kroppen. - Men Bibelen sier ikke dette.

Nå skal vi huske på at Apostlenes gjerninger er skrevet etter Jesu død. Den er skrevet på den nye pakt.

Ap.gj 15, 20 men skrive til dem at de skal avholde sig fra avgudenes urenhet og fra hor og fra det som er kvalt, og fra blod.

Ap.gj. 15, 28-29 For den Hellige Ånd og vi har besluttet ikke å legge nogen annen tyngsel på eder enn disse nødvendige ting: at I avholder eder fra avgudsoffer og blod og det som er kvalt, og hor; dersom I vokter eder for disse ting, vil det gå eder vel. Lev vel!

Ap.gj. 21, 25 Men om de hedninger som har tatt ved troen, har vi sendt brev og vedtatt at de ikke skal holde noget sådant, men bare vokte sig for avgudsoffer og blod og det som er kvalt, og hor.

Kjøtt som er ofret til avguder, skal vi ikke spise. Egentlig ganske logisk. Dyr som er kvalt, skal vi ikke spise. Hvorfor ikke? For blodet har ikke gått ut av det, og; den tredje tingen vi ikke skal SPISE er blod.

JV har misforstått litt. Det handler ikke om å ta blod inn i kroppen til medisinsk hjelp, men om å spise og nyte blod. Nå er det jo noen som bruker de vers som sier at det er ikke det man tar inn i kroppen som gjør oss urene, men det som går ut. Men vi må se ting i sammenheng. Vi kan ikke dra ting ut av sammenheng. Ap.gj. er som sagt skrevet på den nye pakt - og ikke på den gamle.




Luther: \"Den som ikke holder seg til Ordet, vil heller ikke kunne berge seg mot selv den minste vranglære. Ordet alene må holde oss oppe, ellers går det helt galt for oss.\"
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2006 kl 06:32


oppstått åndelig? største tullet jeg noensinne har hørt. Kristus betalte prisen for våre synder i Sitt legeme, med Sitt dyrebare blod. Det var kroppen Hans som var borte fra graven... hjelpes... snakk om å få ting snudd opp ned :P



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-7-2007 kl 14:15
Korset i GT


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av Gråspurv
Disse hevdet også at Jesus ikke ble korsfestet, men naglet til en pæle. Hvordan JV ser på dette nå, vet jeg ikke.


Dette med en pæl kontra kors er nok en av deres bombastiske utsagn ja.



Det er i slike tilfeller jeg synes det er så godt å vite at GT er skyggen av NT. GT bekrefter hele veien NT, også når det gjelder korset.

Selv om det er riktig som du sier, Kristnerd, at det ikke rokker ved frelsesspørsmålet, så bør rett være rett.

Det er altså gjennom KORSET og ikke pælen at vi hedninger fikk del i frelsen. Jeg synes W. Branham sier det så fint her:

Sitat:

39-3 THE.REVELATION.OF.JESUS.CHRIST - CHURCH.AGE.BOOK CPT.1
But notice another glorious revelation in this typing of Joseph. Joseph, while in Egypt, was given a Gentile bride and through her he received a family of two sons, Ephraim and Manasseh. Joseph asked his father to bless the two boys. He placed them in front of Jacob so that Manasseh, the first-born would be on Jacob's right and Ephraim to the left. As Jacob was about to bless them he crossed his hands so that the right hand fell upon the younger. Joseph cried out, "Not so, father, this is the first-born to your right." But Jacob said, "God crossed my hands." Here in type we see that the blessing which belonged to the first-born (the Jew) was given over to the younger (the Gentile) through the cross (crossed hands) of the Lord Jesus Christ. The blessing comes through the cross. Galatians 3:13-14, "Christ hath redeemed us from the curse of the law, being made a curse for us: for it is written, Cursed is every one that hangeth on a tree; That the blessing of Abraham might come on the Gentiles through Jesus Christ; that we might receive the promise of the Spirit through faith." The blessing of Abraham came through the cross to the Gentiles. The Jews rejected the cross; therefore, Jesus got the Gentile bride.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 13-8-2007 kl 12:59
Korset er i GT, fortell det neste gang Jehovas vitner banker på


For dem som syntes et langt, engelsk sitat ble litt for mye å lese....

Bildet er jo veldig klart:

Jakob (Gud) krysset hendene (korset)
da han skulle velsigne Efraim (hedningene)
og Manasse (jødene).

På den måten gikk velsignelsen fra Manasse,
som egentlig var den førstefødte, til Efraim
som var den yngste.

Slik fikk også hedningene del i frelsen, gjennom
korset, selv om den først kom til jødene.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen