Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Matt. 21:21-22
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-10-2006 kl 11:37
Matt. 21:21-22


Sitat:

Matt. 21:21-22
Jesus svarte dem: «Sannelig, jeg sier dere: Dersom dere tror og ikke tviler, skal dere ikke bare kunne gjøre det som jeg gjorde med fikentreet. Om dere sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet, så skal det skje. 22 Og alt dere ber om i bønnene deres, skal dere få, om dere ber med tro.»


Jeg har et spørsmål rundt dette. her sier jo Jesus: "og alt dere ber om i bønnene deres, skal dere få, om dere ber med tro".

Jeg føler noen ganger at folk (ofte av den litt mer karismatiske typen) har et forhold til dette, som menneskene i keiserens nye klær. med det mener jeg at, de fleste vet jo innerst inne at man får ikke alt man ber om (selvom man ber med tro), men likevel later de som at det skjer. Hvorfor er dette tilfelle?

For meg ser det ut som at mye av det Jesus sa, var spesifikt til disiplene, og ikke nødvendigvis til alle som kommer/kom til tro på Jesus Kristus.

En "teori" er at, dette var til Jødene, som kom til tro på kristus under den første tiden, men som ble opphevet rundt år 67 e.kr. da Paulus fikk en ny åpenbaring (men dette er en annne lære som jeg ikke er så veldig sikker på, dispensasjonalismen).

Hva er deres synspunkter rundt dette?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Naboen
Juniormedlem
*




Innlegg: 11
Registrert: 23-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-10-2006 kl 22:38


Har ikke noe veldig godt svar, men Jesus sier en annen plass at alt vi ber om i hans navn, dvs på vegne av Ham/Hans sak, skal vi få. Gud gir oss det vi har godt av for å nå frem til det evige livet, og det er ikke nødvendigvis det vi selv måtte be om. "En rettferdig manns bønn har stor kraft." Ber vi "la din vilje skje", så får vi det vi ber om.

Ellers tror jeg du skal vokte deg vel for å begrense Jesu' ord til å gjelde gitte personer, eller tider, der Bibelen selv ikke gjør det. Der den gjør det, må vi derimot ikke almenngyldiggjøre budskapet...
'
DHÅ som bor i deg har all kunnskap; gi han rom til å vise deg bibelsteder som kan forklare spm. ditt for deg. (kan være tidkrevende, men Han vil gi visdom til hver den som ber om den).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-10-2006 kl 01:15


Enig der, var ikke særlig oppklarende svar :)

Bibelen er full av tidsbegrensninger. Det er en historisk bok, der nok mange av delene er også profetiske, der profetier enda ikke er gått i oppfyllelse, men de er fortsatt tidsfestet. Gud har jo tidsfestet det hele. Det er ikke noe som heter evigheten her på jorda. Så og faktisk tidsbegrense visse ting i bibelen, ser jeg faktisk ikke som farlig. Men det må prøves, høres og veies :)

Sitat:
DHÅ som bor i deg har all kunnskap; gi han rom til å vise deg bibelsteder som kan forklare spm. ditt for deg. (kan være tidkrevende, men Han vil gi visdom til hver den som ber om den).


Er det noen her som allerde har en forklaring/åpenbaring igjennom DHÅ på dette? For svaret er jo med stor sannsynelighet enstydig, dvs. hvis noen har fått en åpenbaring på det, så kan man jo dele åpenbaringen. (det var jo dette apostlene gjorde :) ).


Men det du sier summerer egentlig den oppfattningen jeg oppfatter mange har på disse versene. Du skal få alt, bare du ber om de riktige tingene.. der "alt" er ferdig-definert nærmest. Jeg føler det blir en måte å finne en forklaring på verset (som evnt. passer med den svermeriske tolkningen av bibelen), isteden for å søke sannheten. Men jeg kan ta feil... .det ser jeg ikke bort ifra. Men jeg er ikke redd for å studere bibelen, og faktisk prøve å finne ut av hva som står der.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-10-2006 kl 09:25


dobbel

[Redigert den 10-10-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-10-2006 kl 09:26


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting

Jeg føler noen ganger at folk (ofte av den litt mer karismatiske typen) har et forhold til dette, som menneskene i keiserens nye klær. med det mener jeg at, de fleste vet jo innerst inne at man får ikke alt man ber om (selvom man ber med tro), men likevel later de som at det skjer. Hvorfor er dette tilfelle?


Da må de lyve for seg selv. Men, jeg tror at mange av dem misforstår hva som sies...

Dette fordi de i sin grådighet ber om en ny ferrarri eller noe som ikke vil gagne deres liv med Gud.

Men, dersom vårt hjerte ikke fordømmer oss (skjult synd osv.) har vi frimodighet framfor Gud. Dersom vi har en gudlik karakter vil vi be om noe som er godt og ærbart, og da tror jeg Gud vil gi det.

Problemet oppstår når dette forkynnes uten noen betingelser. Det kan synes som om at det bare er å kreve hva enn man måtte ha behov av, men vi må huske på at Gud ikke alltid gir oss det vi vil ha, men det Han vet vi trenger.

Derfor står det at vi FØRST skal søke Guds rike (og Hans vilje), og så vil Han gi oss vårt hjertes begjær, for HAN VET hva vi har behov av.

Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting

For meg ser det ut som at mye av det Jesus sa, var spesifikt til disiplene, og ikke nødvendigvis til alle som kommer/kom til tro på Jesus Kristus.


Guds Ords løfter er til de som tror Guds Ord. Jesus er Ordet, og Han sa: "Disse tegn skal følge dem som TROR."

Ethvert løfte i Bibelen må aktiveres av vår TRO.

Noen har tro til mye. Andre til lite. En svak tro kan nødvendigvis ikke utrette like mye som en sterk tro, men en svak tro er likevel tro.

Når vi snakker om frelse, er man frelst så lenge man tror. Frelsen er også basert på tro.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-10-2006 kl 10:26


Displene ble gitt kraft til å gjøre kraftige handlinger.. og jeg tror faktisk de fikk det de ba om. Men Jesus klaget også over at de hadde så liten tro.. til tider mangel på tro.

Det er dette som jeg syns gjør det så vanskelig.

men men, intressant svar Lance

Og et lite sidespørsmål... av ren nyskjerrighet.. hva kommer dobbeltpostene din av?? du har det hver gang...!
/ Egil

[Redigert den 10-10-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 10-10-2006 kl 12:11


Ikke bare disiplene... jeg vet om mange som har fått det de ba om, inkludert meg selv. Når du ber i tro, om noe som er i Guds vilje, vil Gud gi det.

Det er ikke noe magisk med disiplene. De har ikke sine egne løfter i en egen seksjon av Bibelen. De var historiens første kristne, og vår standard er lik deres standard. Vi tror det samme Evangeliet, og Jesus er den samme i dag som Han var den gang.

Når Peter gikk på vannet gjorde han det i tro. Når troen (troen på å gå på vannet - ikke troen på frelsen) sviktet, falt han.

Tro er visshet om at noe vil skje. Gud er ingen løgner. Har Han gitt løfter i Bibelen VIL Han holde dem.

Grunnen til at ting ikke skjer, er fordi vår forventning er lav. Vår tro er ikke sterk nok. Vi bekjenner ikke positivt. Folk vet ikke at det de sier er selvoppfyllende profetier. En negativ bekjennelse vil materalisere seg like så sikkert som en positiv bekjennelse vil materialisere seg. Jesus er vår yppersteprest, og Han går til aksjon på våre BEKJENNELSER.

;)

Dobbelpostene kommer av en brannmur.

[Redigert den 10-10-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen