Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Åndelig oppgulp???
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


saint.gif opprettet den 23-9-2006 kl 08:31
Åndelig oppgulp???


Pinsebevegelsen er 100år gammel i Norge i 2007 (og trosbevegelsen langt yngre).. 100 år er ikke veldig mye i Gud sine øyne, den er faktisk så ung at det bør stilles spørsmål ved dens opphav og lære. Hvordan kan folk være så overmåte sikker på at det skal komme vekkelser, når bibelen sier noe annet? Hvordan kan folk være så overmåte sikker på at alt de føler er fra Gud/DHÅ, når bibelen omtaler satan som en "lysets engel", og at vi blir advart om å følge kjødet? Tungetale er jo noe som er brukt i den katolske kirke. Den katolske kirke har LANG historie med tegn og undere. Men det gjør ikke deres budskap til noe mer riktig av den grunn!? Når Svein Magne Pedersen kynisk drar inn penger for helbredelse, så rynker jeg på nesen. Hvorfor tar ikke han med sin nåde"gave" til Rikshospitalets kreftavdeling for barn? Hvorfor gjør han ikke som Jesus. Går til de som ingen ville gå til (de spedalske), og helbreder dem? Det eneste svaret jeg har på det er at.. de kan dessverre ikke finansiere hans helbredelses-senter på vennsla som han bygger. Kristendom er blitt vanlig forretning nå til dags. En gründer med sans for økonomi, styring og karismatisk ville fint ha klart å gjøre en menighet økonomisk vellykket (dette beviser Benny Hinn ganske bra). Hvordan kan man uten noen form for kritisk sans snakke varmt om VisjonNorge når man vet de har skittent mel i posen. Og det faktumet at evangeliesenteret bruker V.N. kannal for å sende ut sine programmer syns jeg er tragisk. Er de virkelig så desperate etter å sende tv-programmer at de er villig til å gå ifra prinsipper? Er man så desperate etter å ha noe håndfast «Guds-bevis» å holde fast i, at man ikke vil forkaste det som tilsynelatende ser godt ut men bærer preg av å komme fra denne verdenen? Tro det eller ei, jeg har blitt velsignet av staten igjennom fastlegeavtale og andre gunstige hjelpemiddler, Men det betyr ikke at jeg støtter regjeringen som sitter der. Jeg forakter dens holdninger og grunn-moral. Men i et demokrati må vi holde oss til hva som blir bestemt. Men i menighet med Jesus så kan vi faktisk forkaste ting vi ser ikke er bra, til tross for at vi føler det har gitt oss en viss velsignelse. Vi har faktisk lov til å sette på prøve! Der Guds ord skal være fasiten. IKKE antall frelste/helbredet/åndsslaktet/profetier/visjoner/penger/opsjoner/etc.
Vi kristene må faktisk våkne opp, og leve i denne verdenen. Vi må se, lære av historie, forstå! analysere, drøfte. Uten noen form for historisk kunnskap vil man aldri kunne avsløre feks. gnostisismen i ny-religiøse retninger. for det vil klø så godt i øret når det blir forkynnt!

Man måler ikke frukter på antall frelste.. størrelse på menigheten. Er du klar over hvor mange hinduister og muslimer det er i verdenen? er du klar over hvor mange moskeer som finnes?? når du ser tallene, tror jeg ikke du utbryter.. "halleluja, her har vi et velsignet folk". Vet du egentlig hvor stor den katolske kirke er i verden, og hvor mye rikdom den besitter? den har en relativt grei vekst også (selv om jeg mener å ha lest at pinsebevegelsen vokser hurtigst). Så må vi vel nesten konkludere med at den katolske kirke er også velsignet (ved siden av hinduistene og muslimene)???!!!

Nei! Få penger, vekkelse-tull, frukttest og annet tull ut av kirken. Jesus død, blod på korset til vår daglige frelse er det vi trenger å høre.

Med dagens åndelige situasjon i verdenen må jeg bare trøste meg på matteus 10:34->
Matt 10:34 I må ikke tro at jeg er kommet for å sende fred på jorden; jeg er ikke kommet for å sende fred, men sverd. (osv...)

Mvh
Egil
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
karras
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 28
Registrert: 12-9-2006
Bosted: Greåker
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2006 kl 09:05


Syntes det var veldig mye unødvendig negativt her.

Jesus forklarte dette ganske bra. Hvordan kan man se på et tre om det er godt? Om det bærer god frukt.

Si hva du vil om pinsebevegelsen, men de kan det med å skape vekkelse. Det nytter ikke å sitte inne i et gammelt kirkebygg og be om vekkelse. Det du må gjøre er å gå ut der folk er.

I stedet for å sitte å finne feil blant alle andre, kan det kanskje lønne seg å gå til Gud med bekymringene dine. Sikkert masse du kan rette på hos deg selv, før du forklarer andre hva de gjør feil.

For å si det sånn, du sier at pinsebevegelsen er 100 år gammel, så da har ikke den mye erfaring. Hvis det hadde vært ut fra erfaring vi blir store i Guds øyne, ligger vi alle tynt ann.

Bruk energi på å vokse med Gud, ikke å hindre andre som har et litt annet syn enn deg til å vokse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2006 kl 16:45


Joda, en smule negativ var den. Det skal jeg gå med på. Var vel som sagt.. oppgulp. Men jeg slang på "åndelig", for å få den mer legetim, men tviler på at det hjalp :P

Jeg sa at pinsebevegelsen er ung, og at man ikke bør sluke alt som god fisk. Og ved mitt utsagn, hindrer jeg ingen i å vokse med Gud! Det var ihvetfall ikke meningen.

Ja, pinsebevegelsen kan det med å skape vekkelse. Men det kan andre relgioner også. Og det er et faktum! Vi kan ikke leve inni et skall, vi må se verdenen rundt oss. Husk at veien med Gud er ikke nødvendig vis den veien som ser tilsynelatende best ut fra våre øyne. Husk at Isralittene måtte gå 40 år i ørkenen for å komme til sitt lovende land. Hadde de vist at dette var noe de måtte igjennom før Moses ledet dem ut, hadde nok frafallet vært ganske så stort.

Om en menighet får en vekkelse, så kan det være like mye menneskeskapt som det kan være fra gud. Det ser vi jo tydelig, siden vekkelser hender i andre anledninger. I norge for noen år siden hadde vi en pyramidespill vekkelse, som nærmest tok helt av. Tallet over antall nordmenn som tok i mot det glade budskapet om, masse penger uten jobb, var stort! Og imotsettning til alle de vekkelsene som det er blitt "profetert" om i ymse menigheter, så var denne reel.

Når det kommer til å se på frukter, så tror jeg det er veldig viktig at man kanskje ikke direkte oversetter disse fruktene i ting på jorden? Jesus var såpass smart at han sa, på frukten skal dere kjenne det. Med det så gav han nok informasjon til de som ville søke sannheten, men for lite til at det blir åpenlyst for de som er overfladiske.

Vi må søke i ordet etter forståelse.

Du skjønner, en menighet kan ha masse gode frukter (sett i menneskers øyne), men så viser det seg at menigheten har søkt en feil jesus, og har et totalt anderledes syn. Da er den egentlige frukten av det at hele menigheten blir støtet bort fra Gud på dommens dag. (siden ingen kan komme til faderen uten igjennom Sønnen). Ta feks. Smiths Venner (dette er min mening! om S.V.!) . Men likevel klarer man å kjenne gode frukter. hvorfor? Fordi man vet ikke forskjellen mellom god og dårlig frukt. Amnesty er en sekulær organisasjon, som jeg vil si har ganske bra frukter. Men er det disse fruktene Jesus snakker om?

Jeg høres kanskje veldig bombastisk ut i min mening, men jeg er ikke sikker i det heletatt på dette, men jeg er veldig åpen for overbevisninger. Jeg har lært etterhvert at ting er ikke alltid sånn man tror de er.
nok om det.

Beklager om min forrige post (og denne) er/har vært støtende. det var ikke meningen. Og om ønskelig kan jeg godt slette det hele (evnt. få administrator til å slette).

Mvh
Egil

[Redigert den 23-9-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 23-9-2006 kl 18:54


Sitat:
postet av karras
Syntes det var veldig mye unødvendig negativt her.


Dette ble da heller upassende negativt av Karras selv,

både nedlatende i tonen og sveipende usaklige
alminneligheter - får du ikke øye på det?
Jeg synes vi har hørt slike lodne alminneligheter før.

Innlegget til Egil gav oss derimot en poengfylt
oppsummering av en del vektige betenkelser omkring
tidens nød og kaos - hele bransjen for 'religiøse møte-
virksomheter' lar seg vel stadig mindre skjelne fra
hvilket kommersielt øretut som helst - om vi ikke også
må si kommersielt humbug og kynisk utnyttelse av nøden.

Advarsler som har vært hørt før, javel, men for det meste
møtt med urovekkende mental forherdelse og
lettvinthet eller kynisme.
Ikke Egils feil at et A4 ark bare rommer en side tekst ....
anyway.

Sitat:

I stedet for å sitte å finne feil blant alle andre,
kan det kanskje lønne seg å
gå til Gud med bekymringene dine.

Sikkert masse du kan rette på hos deg selv,
før du forklarer andre hva de gjør feil.

Bruk energi på å vokse med Gud, ikke å hindre andre som har et litt annet syn enn deg til å vokse.


Dette ligner altfor mye på vanlig pasient-gjøring av
opponenten, det blir aldri mye saklig, men en retorikk
som dessverre brukes mye av propaganda-kretser
som det ikke kan "lønne seg" å ligne.

Det oppnås bare å sverte ut enhver kritikk som et
symptom på feil holdning: Kritikere er en slags
pasienter og trenger reparasjon, eller i alle fall
åndelig umodne.
Det vi trenger minst, er emosjonell manipulasjon av
hele forsamlinger, fordi "kritikk er feil holdning".

Enklere sagt er det hva fienden trenger mest ...?

.

[Redigert den 23-9-2006 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

saint.gif opprettet den 23-9-2006 kl 19:23
Ville verden er ikke som før


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting

Men i et demokrati må vi holde oss til hva som blir bestemt.



Næh? - jeg trodde det var i et diktatur? :P

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2006 kl 22:05


HYSJ ikke avslør hemmeligheten!!!... ikke alle vet det enda!!

Jeg mente egentlig at vi er jo pålagt å følge loven som er satt i demokratiet (er vel ikke helt unikt et demokratisk styre:P)

[Redigert den 24-9-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2006 kl 13:07


Håper egentlig dere blir så fylt av Gud at dere tilgir kristne for dem de er, forskjellige, men samme tro har vi, om noe er feil irettesetter vi det som blir sagt, eller dømmer vi den som sier det? Jeg er fylt ved å holde meg i "Jerusalem" hos de kristne, hos Jesus, og siden går man ut til hele verden for å forkynne det glade budskap, med glede gjør jeg det, for jeg er fylt av det.
For står det, gå ut og forkynn, betyr det at det går an, ikke at vi skal sitte inne i hus og kritisere verden, fulle av hat til de som ikke er som deg.
Men ved å holde deg i "Jerusalem" i begynnelsen av din tid som troende betyr at du må være forberedt, og bli fylt av kraft til å gjøre det, kjærlighet til vår neste er denne kraften. Og når du lærer Gud og kjenne, vil Gud tale for deg det som skal sies.
Jeg går ikke ut så mye selv og forkynner fordi jeg trenger mer av Gud, så jeg skal ikke pålegge dere noe jeg ikke kan fortelle jeg gjør selv, men det som har skjedd meg er at jeg har kjent kraften ved helbredelse, åpenbaringer, Guds finger i Skaperverket, og Guds nåde ved Jesu Kristi død på korset, offerlammet som døde for vår skyld, så vi alle kan komme til Gud og lære Ham å kjenne, hvor meget Han elsker oss, når vi lærer det, så fylles vi med glede som sprer Guds budskap.
Mens vi venter på Jesu gjenkomst som er hos Guds hus som har mange rom, kan vi gå ut til folket og si, det finnes rom for deg og i Guds hus.
Har lært en del om falske forkynnere nå, ulver i fåreklær, men så enkelt er det, at de ikke forstår Guds nåde, men ser utnyttelse av loven fordi de tjener en annen Gud, nemlig Mammon.
Og vi vanlige som krangler imellom om hvem som kritiserer hvem med de klokeste setningene, for noe tull, hvor er kjærligheten som black eyed peas så godt sier det.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen