Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: OASE 25 år, nyttig eller skadelig impuls?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2006 kl 23:14
OASE 25 år, nyttig eller skadelig impuls?


Foredrag av Arne Helge Teigen på NELK i Fossnes 3-5. mars 2006

_______

Foredrag i mp3 fil her

Kilden er nettsiden "http://www.logosmappen.net
Et foreløbig ganske ukjent nettsted for min del, men synes å være et innholdsrikt oppsett med artikler i konfesjonkunnskap, oppbyggelse, kirkehistorie m.m. sett fra et luthersk ståsted.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 16:12


Boken "Oase i søkelyset" er å få kjøpt på tilbudstorget til Bok og media

url til boka ( men for å få opp handekurva og bestillingen ordentlig må du gå via hovedsiden og søke etter boka, det står 2 priser på boka. Den riktige er 10kr og det er denne som kommer fram i handlekurva. )

[Redigert den 12-9-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2006 kl 11:35


intressant foredrag! takke for linken.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-3-2007 kl 14:58


Boka er nå utsolgt fra Bok og media, men det virker som om de har noen inne hos Vestbok. Jeg har sendt e-post for å høre. Kjøper eventuelt opp endel, så kan folk kontakte meg dersom de er interesert i boka.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2007 kl 10:01
OASE 25 år, nyttig eller skadelig impuls?


Artikkel i Dagen 17.11.2007:
Sitat:

– Gud virker gjennom sitt ord

Jon Kvalbein var redaktør i tidsskriftet Fast Grunn i perioden da John Wimbers teologiske impulser kom til våre breddegrader.

Kvalbein minnes boken «Power Evangelism» (oversatt til norsk med tittelen Evangelisering i Ånd og Kraft, red.anm.), hvor «kraftevangelisering» ble omtalt som «nøkkelen til effektiv misjon i dag». «Menigheten skal demonstrere Guds kraft gjennom tegn og under», skrev Wimber.

–Den norske Oase-bevegelsen ble sterkt influert av Wimber. Til deres sommerstevne i 1994 var John Wimber innbudt som hovedtaler. Jens-Petter Jørgensen skrev i «Nytt fra Oase»: «Vi har invitert John Wimber fordi han er blant de beste vi vet til å trene alminnelige mennesker i å tjene i Åndens kraft.» Den gangen måtte Wimber melde sykdomsforfall, men tankene hans fikk gjennomslag.

Åndens velsignelse
Kvalbein advarer imidlertid mot å sette likhetstrekk mellom rask kirkevekst og åndelig sunnhet.

– Innenfor den amerikanske kirkevekstbevegelsen finner vi en sterk tro på at kirkelig vekst er et tegn på Åndens virke og velsignelse. Jo raskere en menighet vokser, jo mer åndskraftig er den. Da kan det være fristende å ty til virkemidler som samler folk. Sensasjonelle ytringer og helbredelser vekker alltid oppsikt, påpeker han.

– Det er grunn til å minne om at underfulle hendelser ikke er tegn på at Gud står bak. Gud virker gjennom sitt ord, aldri utenom og i strid med Ordet. Bibelen viser oss at tegn og under ikke leder frem til frelsende tro. Mange så Jesu undergjerninger uten å tro på ham. Falling og andre ytre fenomener er ikke noe bibelsk kjennetegn på åndskraft. Åndens oppgave er å herliggjøre Kristus. Ånden overbeviser om synd, rettferdighet og dom. I enkelte karismatiske kretser blir budskapet om synd og nåde omtalt som «elendighetsteologi». Men en sann kristen kommer aldri forbi korset – han lever på Golgata og av evangeliet hele livet.

Ukritisk begeistring
– Ånden skaper troens frukter som er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet og så videre. Det er ikke falling, brøling, dyrelyder, krampelatter og krampegråt – som var karakteristisk blant annet for Vineyardmenigheten i Toronto i Canada, påpeker Kvalbein før han fortsetter:

– Mye tyder på at John Wimber fikk kalde føtter da han så utviklingen. Den såkalte Toronto-vekkelsen skapte stor oppsikt med sine ytre manifestasjoner, som ble tolket som tegn på Åndens nærvær og kraft. Toronto-vekkelsen ble blant andre av Reidar Paulsen og Kristkirken i Bergen mottatt med stor og ukritisk begeistring. Men Toronto-menigheten ble ekskludert fra Vineyard-bevegelsen i desember 1994 gjennom et skriv der John Wimber tok avstand fra det som skjedde der, understreker Jon Kvalbein
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2007 kl 12:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Artikkel i Dagen 17.11.2007:
Sitat:

Toronto-menigheten ble ekskludert fra Vineyard-bevegelsen i desember 1994 gjennom et skriv der John Wimber tok avstand fra det som skjedde der, understreker Jon Kvalbein


Vil bare komentere denne. Jeg har ikke funnet noen gjengivelse av selve teksten i ekskluderingsbrevet. Men jeg var, høsten 2004 trur jeg det var, og snakket med pastor i Trondheim Vineyard ang. de såkalte torontofenomener.

Det ble klart for meg gjennom samtalen at Vineyard som kirkesamfunn aldri har tatt oppgjør med disse manifestasjonene. Heller tvert i mot. I en bok som skal ha tittelen "the quest for a radical movement" eller noe slikt, ble jeg fortalt, at manifestasjonene omtales og analyseres. Boken ble anbefalt meg da den nok skulle vise meg hvorfor disse ting var fra Gud. Jeg så langt ikke sett meg bry i å anskaffe boken.
Uanset, jeg ble fortalt at Wimber sendte en av sine mest kritiske medarbeidere til Toronto for å vurdere fenomenene. Vekommende ble angivelig overbevist om at dette var fra Herren. Videre fikk jeg forståelse av at disse fenomener ikke er dagligdagse på møtene i Trondheim Vineyard, men skulle de dukke opp var de velkomne.
Da jeg spurte hva oppgjøret med Toronto menigheten innebar ble jeg fortalt at det i løpet av "vekkelsen" ble utviklet en teologi som som gikk i retning av å fremstille de som ble berørt av vekkelsen som et kristent A lag, mens de andre spilte på et B lag. Oppgjøret og eksklusjonen var et oppgjør med denne A-B kristen praksisen. Men altså ikke et oppgjør med manifestasjonene i seg selv.
Tvert i mot, må disse manifestasjonene betraktes som kjerkomne og som en naturlig konsekvens av den teologi som fremmes i boken "power evangelism" til Wimber.

Noen forumtråder om beslektet tema:
* "Toronto- still going strong?"
http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1609#pid1328... -

* Soaking? (hva er det?)
http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1748




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 18-11-2007 kl 01:32
de som følger Lammet hvor det går


Sitat:

en teologi som som gikk i retning av å fremstille
de som ble berørt av vekkelsen som et kristent A lag,
mens de andre spilte på et B lag.

Oppgjøret og eksklusjonen var et oppgjør med denne A-B
kristen praksisen.



Finner vi ikke litt av et A-lag i Joh.Åp 14 ?


Sitat:

og se! - Lammet stod på Sions fjell, og sammen med ham
de 144 000 som hadde Lammets navn
og navnet til Lammets Far skrevet på pannen. ( . . . )
Foran tronen, de fire skapningene og de eldste
sang de en ny sang, en sang som ingen kunne lære
unntatt de 144 000, de som er frikjøpt fra jorden.
Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner,
for de er som jomfruer.
Det er de som følger Lammet hvor han så går.
Det er de blant menneskene som er frikjøpt for å være
en førstegrøde for Gud og Lammet.
I deres munn ble det ikke funnet løgn, de er uten feil.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2007 kl 04:10


Vell Praxis. Det er vell I Joh. åp, og Bibelen forøvrig snarere snakk om skillet mellom frelst / ikke frelst. Heller enn skille mellom "frelst og godtatt det nye Gud gjør" og "frelst men ikke åndelige nok til å bli med på den nye vekkelsen".



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen