Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Toronto still going strong?
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2006 kl 14:54
Toronto still going strong?


"Toronto-pastoren i Norge"
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=9673
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-8-2006 kl 23:52


Ja, her er det tydelig ingen fordommer imot Torontovekkelsen lengre. Tiden har vasket vekk all skepsisme.

http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=9677

"- Hvorfor akkurat Toronto?

- Det er giverne som har valgt det, fordi de selv har positive erfaringer med konferansene der. Etter det jeg har blitt fortalt, skal det være et Gudsnærvær i den menigheten som nå har vart ved i tolv år. "

-

Tydelig at pengene styrer her.
Det slår meg også at vedkommende ikke har tatt seg noe særlig tid til å sjekke opp hva dette egentlig er.. "jeg har blitt fortalt".. den blir litt tynn.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2006 kl 00:28


Så vidt jeg vet er "Toronto still going strong" ja. Vell og merke har det ikke blitt noen "gigamenighet" så vidt meg bekjent, mulig jeg tar feil. Men de arangerer "catch the fire" seminar relativt ofte. Menighetens nettsider: http://www.tacf.org/ - de ser veldig på seg selv som et kraftsenter for å spre "Guds ånd" og det denne gjør nå for tiden. Det neste på programmet er atter ett seminar, med navnet "Soaking In God's Glory" denne gangen. (27 - 30 september). Neste etter det er ett nytt "Catch the Fire- Signs and Wonders Conference" i Oktober.

( seminar program her; http://www.tacf.org/tacforghome/Events/Futureconferences/tab... )
Det hele handler om å ha massevis av seminarer for å spre det de mener de har fått av ekstraordinære ånd og kraft i fra Gud.
Pilgrimsfartingen fra middeladeren er gjenopptatt kan du si. Men istenfor Jerusalem eller Olav den Helliges grav skal "alle" til Toronto.
spør du meg er det ganske betegnende at Korset, det som har vært de kristnes kanskje mest tydeligste symbol til alle tider, ikke eksiterer på TACF sine sider. Tvert om handler alt om "flammen". Opp og ned i mente.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2006 kl 02:17


Jeg ble litt overrasket over hjemmesiden.. hvis jeg ikke hadde vist at det var en relgiøs side.. ville jeg brukt lang tid på å finne det ut!..

trist at så mange ledere drar på dette... jeg syns det sier litt om dagens tilstand i kirkenorge.. det er en åndelig villeldelse, en åndelig trengsel der man ikke lengre klarer å skille Guds ord fra verdenen.

Advarsel!!! Høy sarkasmefaktor her, meget negativ tone.. bør leses med varsomhet og ta meg med en klype salt. Jeg er et mennesket.. jeg gjør feil.. og jeg sårer.. Ha meg tilgitt!

Også noen tanker rundt følgende nyhetsoppslag.
http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=10884 (norge idag.. ukritiske som vanlig)

Egypt har 77 505 756 innbyggere (2005 ref. wikipedia).
Og nå 1 million nyomvendte (pluss de som er kristene fra førav). I et arabisk land, som ikke tillater folk med israelsk pass eller stempel fra israel å komme inn, vil jeg regne med at det kommer til å bli massive forfølgelser der nede i kommende tider... HVIS det viser seg at disse tallene er sanne. Og det kan så hende at det er, men det drukter ganske fort i de andre 76 millionene som bor der, så det blir vanskelig å verifisere vil jeg tro..
Benny Hinn... vi VIL så gjerne tro at dette er sannheten! tenk så hærlig... men desverre er verdenen ved en annen tilstand. Du har desverre alt for dårlig rulleblad også til at man skal kunne stole på deg. Jeg tilgir deg for dine overtredelser, som har skuffet meg, men min tilgivelse til deg gir deg ikke økt tillitt, desverre. Du snakker om at vi mennesker er som moden frukt, som er klar til å høstes. Min opplevelse er det motsatte, kanskje fordi jeg lever i det kyniske, alt-for-rike, egosentriske landet norge... eller er faktisk Norge bare en snill skygge av resten av verdenens holdning og moral? Mennesker er mer inni seg selv en noen gang.. det er vanskelig å få til dugnad, frivillighetsarbeid, eller andre ting.. SÅ modene er vi Benny! Innvandrerene sloss på gata, volden øker, humanismen er i fremmars, homofili er rent og mennesklig.. Men hvis du skulle besøke norge en gang, kanskje du kunne få plukket litt frukt av folk som intenst vil oppleve helbredelse av sin egen kropp, så de kan fortestte å leve sitt god liv, bare enda litt bedre?? Da ville du kanskje kunne prate litt alvor til oss, så vi slutter å gå på kompromiss (noe som heldigvis ikke du gjør)... Men når jeg tenker etter... ikke bruk tid på oss... vi har det for godt.. ta heller med deg salvelsen din på et sykehus for syke barn, del heller din salvelse med folk i gettoen i NY... det er ikke så mye penger å hente på kollekten, men den taknemmeligheten og ydmykheten du får fra mennekser som der har møtt Jesus tror jeg faktisk du ALDRI har sett maken til. Og til journalisten av denne nyheten... en kommentar: agurknytt ala VG..


Side kommentar:
http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=2&a... Tiden leger alle sår.. og det er tydelig at tiden har aksellerert.. for dette var en rask rehabelitering.


Med Hilsen
Egil Hasting

[Redigert den 1-9-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2006 kl 14:04


Har svart deg i en annen tråd hva angår Enevalds TV satsning.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 16:26


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting

Også noen tanker rundt følgende nyhetsoppslag.
http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=10884 (norge idag.. ukritiske som vanlig)

Egypt har 77 505 756 innbyggere (2005 ref. wikipedia).
Og nå 1 million nyomvendte (pluss de som er kristene fra førav). I et arabisk land, som ikke tillater folk med israelsk pass eller stempel fra israel å komme inn, vil jeg regne med at det kommer til å bli massive forfølgelser der nede i kommende tider... HVIS det viser seg at disse tallene er sanne. Og det kan så hende at det er, men det drukter ganske fort i de andre 76 millionene som bor der, så det blir vanskelig å verifisere vil jeg tro..
Benny Hinn... vi VIL så gjerne tro at dette er sannheten! tenk så hærlig... men desverre er verdenen ved en annen tilstand. Du har desverre alt for dårlig rulleblad også til at man skal kunne stole på deg. Jeg tilgir deg for dine overtredelser, som har skuffet meg, men min tilgivelse til deg gir deg ikke økt tillitt, desverre. Du snakker om at vi mennesker er som moden frukt, som er klar til å høstes. Min opplevelse er det motsatte, kanskje fordi jeg lever i det kyniske, alt-for-rike, egosentriske landet norge... eller er faktisk Norge bare en snill skygge av resten av verdenens holdning og moral? Mennesker er mer inni seg selv en noen gang.. det er vanskelig å få til dugnad, frivillighetsarbeid, eller andre ting.. SÅ modene er vi Benny! Innvandrerene sloss på gata, volden øker, humanismen er i fremmars, homofili er rent og mennesklig.. Men hvis du skulle besøke norge en gang, kanskje du kunne få plukket litt frukt av folk som intenst vil oppleve helbredelse av sin egen kropp, så de kan fortestte å leve sitt god liv, bare enda litt bedre?? Da ville du kanskje kunne prate litt alvor til oss, så vi slutter å gå på kompromiss (noe som heldigvis ikke du gjør)... Men når jeg tenker etter... ikke bruk tid på oss... vi har det for godt.. ta heller med deg salvelsen din på et sykehus for syke barn, del heller din salvelse med folk i gettoen i NY... det er ikke så mye penger å hente på kollekten, men den taknemmeligheten og ydmykheten du får fra mennekser som der har møtt Jesus tror jeg faktisk du ALDRI har sett maken til.
[Redigert den 1-9-2006 av ehasting]


I følge Åpne dører er Egypt på 17'plass i listen over land med mest kristenforfølgelse. De siste bladene har hatt endel artikler fra landet slik at jeg fikk en umiddelbar skepsis til Hinns påstand da den rett og slett virker usannsynlig ut i fra hva jeg ellers vet om forholdene. Fikk svar fra Åpne Dører på mail i dag, og fikk lov til å videreformidle svaret:


Sitat:

"Hei, og takk for mailen du sendte oss.

Takk også for oppmuntrende ord om bladet vårt. Det er hyggelig å få positive tilbakemeldinger J

Når det gjelder Benny Hinns påstand om at det hver år er en million muslimer i Egypt som konverterer til den kristne tro, så skulle vi juble dersom dette var riktig. Ut fra den informasjon vi har, er det imidlertid ikke grunnlag for å hevde noe slikt. Med forbehold om at vi naturligvis kan sitte på mangelfull informasjon, så synes dette å være en sterk overdrivelse. Vi kan derfor ikke bekrefte en slik påstand.

Vi er opptatt av å bringe nøktern og saklig/etterrettelig informasjon om forholdene i de ulike land. Derfor er vi alltid forsiktige med å gå ut med ”sensasjonelle” tall med mindre vi på en ryddig måte kan dokumentere at vi har belegg for våre påstander. Konklusjonen blir altså i dette tilfellet at Benny Hinns påstander må stå for hans regning. Vi håper han har rett, men frykter det motsatte.

Med vennlig hilsen

Per Birkeli
Informasjonsansvarlig i Åpne Dører"


[Redigert den 12-9-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2006 kl 10:33


av en eller annen grunn har jeg større tiltro til Per B. en Benny H. :P. takk for videreformiddling av brevet. Vi får be for egypterene
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2006 kl 08:53


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
"Toronto-pastoren i Norge"
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=9673



Normisjons menighet i Stavanger, Imikirken, arangere Catch the fire seminarer :puzzled::puzzled::sniff:




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-10-2006 kl 10:55


Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
Men når jeg tenker etter... ikke bruk tid på oss... vi har det for godt.. ta heller med deg salvelsen din på et sykehus for syke barn, del heller din salvelse med folk i gettoen i NY... det er ikke så mye penger å hente på kollekten, men den taknemmeligheten og ydmykheten du får fra mennekser som der har møtt Jesus tror jeg faktisk du ALDRI har sett maken til. Og til journalisten av denne nyheten... en kommentar: agurknytt ala VG..


Side kommentar:
http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=2&linki... Tiden leger alle sår.. og det er tydelig at tiden har aksellerert.. for dette var en rask rehabelitering.


Med Hilsen
Egil Hasting

[Redigert den 1-9-2006 av ehasting]


Usmakelig kritikk av Benny dette her, har sett ulver i fåreklær, og mener nå han er en svindler som har Mammon høyere enn Gud. Men å be han dra på sykehus for å helbrede, siden du har den rette troen, hvorfor besøker ikke du ethvert sykehus? Du har vel et høyt ønske om det, men du tviler mye på helbredelse mener jeg p.g.a falske forkynnere som utnytter det. Men helbredelse funker, Jesus gjorde det ofte fordi det var å gjøre godt, og utfrielse fra en satans lenke. Og mange tror jeg kommer med et ønskende hjerte for helbredelse på møter der det blir forkynt, ikke noe med predikanten å gjøre, men med troen blir de helbredet på dess møtene, les Fil 1.18, for dette synes jeg om Benny Hinn. Og gir han opp sin forgudelse for Mammon er jeg sikker på Benny vil se den ekte tro på et blunk.

Fil1,12-18
Jeg vil at dere skal vite, søsken, at det som har hendt meg, har tjent til fremgang for evangeliet. 13 Det er blitt kjent i hele borgen og for alle de andre at det er for Kristi skyld jeg bærer lenker. 14 På grunn av disse lenkene har de fleste av våre søsken fått større tillit til Herren, så de enda modigere enn før våger å forkynne Ordet. 15 Noen gjør det nok av misunnelse og stridslyst, men andre forkynner Kristus av god vilje. 16 De gjør det av kjærlighet, for de vet at jeg er satt til å forsvare evangeliet. 17 De andre gjør det ikke oppriktig, men for å hevde seg selv; de tror de kan gjøre lenkene mine tyngre å bære. 18 Men hva gjør det? Kristus blir forkynt i alle fall, enten det skjer med baktanker eller i oppriktighet, og det er jeg glad for.

Tro meg, dere trenger motstand når dere kritiserer, for dere kan bli for stolte og blinde. Forkynn Kristus dere i god vilje, og glem Benny som dagens bibelord sier

39 Hvorfor klager et menneske som lever?
Enhver får sørge over sin synd.
40 La oss ransake og prøve våre veier
og vende om til Herren.
41 La oss løfte våre hjerter og hender
til Gud i himmelen.


Klag 3,39–41




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-11-2006 kl 11:43


http://dagen.no/show_art.cgi?art=10086



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-1-2007 kl 07:10


Fra dagens utgave av Dagen:





- Toronto og retreat lærer folk å søke Gud i seg selv


Fjellhaug-lærer hevder at Torontobevegelsen fortsatt gir kristne et feil fokus, selv om ytringsformene ser ut til å ha blitt mindre ekstreme.


— Jeg tror ikke at Toronto har kommet inn i et sunnere spor. En av innbyderne til konferansen i Stavanger sa at de ekstreme manifestasjonene er borte, og at «elven» har kommet inn i roligere farvann. Men jeg vil si at det er akkurat det samme vannet som renner der.

Ordene kommer fra førsteamanuensis og dr. theol. Arne Helge Teigen ved Fjellhaug Skoler i Oslo. Teigen har fulgt med Toronto Airport Christian Fellowship i aviser og på deres egen nettside.

— Mitt inntrykk er at dette er en av flere bevegelser som egentlig inviterer til å søke Gud andre steder enn i Bibelen. Møter eller meditasjoner kan begynner med bibellesning, men så beveger man seg inn i opplevelser som ikke er knyttet til Guds ord, sier Teigen.

Han mener å se dette både i den karasmatiske bevegelse og i retreatbevegelsen.

— Toronto motiverer og begrunner i stor grad sin teologi og sine fremstøt i profetier som de mener å ha mottatt, sier Teigen.

Falske og ekte profetier
I bibelsk tid var det langt flere falske enn ekte profeter. Mange av dagens såkalte profetier fra Gud går aldri i oppfyllelse.

— I vår tid er det kursing der man skal lære seg metoder for å lytte til Guds stemme slik at man kan motta profetier. Det reklamerer både IMI-kirken og OASE for. Men jeg tror det er veldig sjelden at Gud velger å meddele seg direkte til noen slik, sier Teigen.

Han tror at Gud kan sende villfarelse slik at folk tror løgnen. Selv om han ikke helt utelukker at budskap kan komme fra den onde, tror at at det meste har en psykologisk forklaring.

— Jeg lurer på hva det er med norsk kristenhets åndelige mentalitet som gjør at man går til Toronto og andre bevegelser for stadig å lære nye metoder for å oppleve Gud, sier Teigen.

Gud taler gjennom Bibelen
Unge mennesker har kommet til han og fortalt at de har prøvd og prøvd å lytte til Guds stemme uten å få det til. De tror det er noe galt med dem.

— Da har jeg sagt at du trenger ikke søke Gud ved å prøve å lytte til Guds stemme inni deg, eller ved å vente at den kommer til deg gjennom luften. Les heller i Bibelen. Da får du de ordene Gud vil tale til deg, sier Fjellhaug-læreren.

Han er enig i at det er viktig i vår travle tid å sette seg ned og be til Gud.

Jakt på opplevelser
— Noe av hemmeligheten for at kristenfolket kan gjenvinne sin kraft er at vi leser i Bibelen. Jeg anbefaler å sette av tid til å lese systematisk. Men da må ikke tiden brukes slik at det blir en meditasjon hvor man beveges bort fra Guds budskap i Skriften og seiler rett inn i en opplevelse, sier Teigen.

Han mener at mye av kristenheten de siste par tiår har vært preget av en jakt etter stadig nye opplevelser.

— Midt i sine forsøk på å finne hvile, fremtrer mange som hvileløse. Man søker stadig etter noe nytt. Nettopp derfor får nye metoder for åndsopplevelse innpass. Denne gangen er løsningen «soaking», sier Teigen.

Han spør seg om hvor mange det er som har funnet hvile i evangeliets budskap.

— Enkelte har blitt så fokusert på selve opplevelsen at det i hovedsak er den de knytter sin kristne identitet til. Jeg er kanskje mer bekymret for den utviklingen som fører til at man inviterer Toronto, enn for selve Toronto, sier Arne Helge Teigen.
Dagen


fakta/Toronto og soaking
Toronto Airport Christian Fellowship ble på midten av 1990-tallet kjent for spesielle fenomener som falling, drukkenhet, latter, raseri, gråt og dyrelyder.

Var opprinnelig en Vineyard-menighet, men uenighet førte til brudd.

En rekke nordmenn har hentet inspirasjon fra menigheten. I fjor høst reiste mange til Toronto for å lære «soaking». Det var også et av temaene på Toronto-konferansen i Stavanger sist uke.

Folk legger seg gjerne på gulvet og lytter instrumentalmusikk når de skal «soake» for å lytte til Gud.

[Redigert den 18-1-2007 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
knarre
Forumaspirant
*




Innlegg: 3
Registrert: 11-4-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2007 kl 13:35


Soaking er ikkje noko nytt i det heile tatt . . . bortsett frå ordet "soaking". Ein kan godt kalle det kontemplativ bøn eller Kristusmeditasjon, og er ein av mange måtar å åpne seg opp for Guds nærvær på. Det erstattar på ingen måte Bibelstudium, men er berre ein måte å be på som baserer seg på å VERE og ikkje GJERE. Kan anbefalast :duh:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2007 kl 12:44


Mer om soaking i denne tråden: http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1748



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2007 kl 18:46


Jeg tror mye av mentaliteten skyldes feil forståelse av ordet meditasjon innenfor en kristen sammenheng.

De fleste nordmenn vil nok forbinde meditasjon med å sitte i lotus-stilling og si "ohmmmmm" eller være stille og lytte til lydspor med lyder fra naturen osv, noe som er vanlig innen new age grupperinger. Andre vil nok tenke på åndelige opplevelser som også finnes innen new age, hinduismer, buddhisme osv, og er i all hovedsak *innadvent*.

Meditasjon i Bibelen er å tenke på/grunne på Guds Ord, dvs å tenke på Gud, Hans befalinger, nåde osv. Det er simpelthen en form for bønn, ikke innadvent, men utadvent mot Guds Ord og dermed også Gud Selv.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 23-1-2008 kl 22:40


Hei Lionheart! Jeg ser at du har gått i fellen. Du berører selve kjernen i problemstillingen uten finne, la oss kalle det djevelens plan.

Trodde jeg skulle svare senere på dette i soakingforumet, men går gjerne videre om noen synes det er av interesse.
Jeg kan starte med å skrive at opphavsmannen: Rodney Howard Brown fra Sørafrika i året 1979 falt i denne fellen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2008 kl 01:09


Den der vil jeg utfordre deg på å begrunne bedre Santabahadur. Påstanden svever en smule i løse luften. - Sier ikke dette fordi jeg er uenig i deg ang. at soaking er ledd i forførelse. Der er jeg helt enig, og det er jeg temmelig sikker på at Lionhearth er også.
Men du må neste forklare hva slags felle du mener Lionhearth har gått i. (Siden jeg er ganske sikker på at hun slettes ikke er uenig med deg ang. Soaking. etc.)

Så vidt jeg ser er det eneste Lionhearth gjør i sitt innlegg her å påpeke at det er mulig å snakke om "kristen meditasjon", men at det da " er å tenke på/grunne på Guds Ord, dvs å tenke på Gud, Hans befalinger, nåde osv. Det er simpelthen en form for bønn, ikke innadvent, men utadvent mot Guds Ord og dermed også Gud Selv." - Mens hinduistisk, new age, osv meditasjoner. Dvs. det som folk stort sett ser for seg når man bruker ordet "Meditasjon", er INNADVENT, altså mot seg selv og ikke mot Gud og hans ord. Ergo: Når folk hører ordet meditasjon så tenker man stort sett med en gang på noe som Bibelen IKKE anbefaler. Tvert i mot. (Derfor er meditasjon også et lite egnet ord til å beskrive det Bibelen faktisk oppfordrer til.) Soaking er bare en av mange slike innadrettede "meditasjoner" som kristenheten har funnet på, men som altså er stikk i strid med det Bibelen legger opp til.

Så, når det gjelder hva slags "felle" Lionhearth har gått i, så skylder du egentlig å forklare. Du skylder å vise soppas kjærlighet til en kristen søster at de forklarer hvor hun trør feil, dersom du mener hun trør feil. ;)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 27-1-2008 kl 03:26


Jeg er helt ny på dette vidunderlige forumet og vil på ingen måte støte noen eller virke frekk. Derfor skriver jeg unnskyld http://forum.apologetisk.net/images/smilies/no.gif til Lionheart og andre som måtte føle seg støtt. Det er mulig jeg har bodd for lenge i Nepal til å forstå slike eksperimenter.

Jeg skrev slik idet det for meg virket som om Lionheart forsøkte å godkjenne meditasjon i den form denne diskusjonen "Toronto still going strong?" omhandlet. Toronto blessing-manifestasjonene er resultatet av deres "soaking", som er en meget finurlig måte å forføre også kristne mennesker. Soaking er ikke bønn. Soaking er en sinnsstemning man kan komme i når man på forhånd har valgt å prøve dette nye. I bunnen spilles det musikk som er forholdsvis mantrisk, og kan for noen påvirke hypnose. Man tar bort filteret som skiller mellom ånder.

Det største problemet er at det finnes en slags aksept blant kirkeledere for fenomenet.
Musikere i menighetene blir lett fanget i denne rusen og fører dette inn som en del av gudstjenesten.
I henhold til bla. 1.kor.89-11 burde vi alle utføre all gudstjenest som foreskrevet. Ikke slik at en annen som er svakere føres vill.

Håper dette rettet på noe, og jeg mener at debatten burde vært mye mere høylydt over hele landet angående slike forførelser. Håper vi kan dra den lengere her også.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 27-1-2008 kl 05:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Jeg tror mye av mentaliteten skyldes feil forståelse av ordet meditasjon innenfor en kristen sammenheng.

- - - -

Meditasjon i Bibelen er å tenke på/grunne på Guds Ord, dvs å tenke på Gud, Hans befalinger, nåde osv. Det er simpelthen en form for bønn, ikke innadvent, men utadvent mot Guds Ord og dermed også Gud Selv.


Utdfrag fra http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=174:

...Fra hvem får man informationer når man mediterer?
Mange mener at man i kristen bøn – altså bøn til Gud kan meditere. Men hvad betyder meditation – og hvad er det der sker?

Når man mediterer, er man helt stille og fokuserer inden i sit hoved på en ting (en af metoderne). Man tømmer sit sind for tanker for at åbne op for den åndelige verden.
De fleste som mediterer, har en guidet meditation, hvor de får en åndelig guide, der tager dem med i en rejse – som mange tror er en rejse i sit eget sind for at finde fred, få afstresset eller svar på nogle personlige spørgsmål.
Men det er ikke det som sker. Det er en åndelig rejse hvor den åndelige guide – som er en dæmon – viser dig sider, de mørke sider af den åndelige verden, på en lys og venlig måde, og du får et surrogat for virkelig sand fred, som kun giver dig kødelig og sjælelig tilfredsstillelse.
Det er dybt psykologisk det der forgår – og er der nogen der kender til den menneskelige psyke, er det den dæmoniske verden, for det er igennem psykologien dæmonerne narrer de involverede.

Det vil sige at igennem meditation, får man kontakt med den dæmoniske verden, og derfra modtager billeder, ideer, tanker, visioner og meget mere.

Vi må skille bøn til Gud og meditation ad. De to ting er som lys og mørke.
Når du beder til Gud, er det en bøn fra dig, dine tanker og dine ord. Tømmer du dit sind under meditation og er helt stille osv. siger det sig selv at du ikke kan bede til Gud, for hvor er dine ord og tanker?

Vi skal meditere på Guds ord siges der. Vis mig det i Bibelen. I Bibelen står der at vi skal grunde over Guds ord. Og det betyder at vi skal læse ordet, sætte os tilbage i stolen og tænke over hvad vi har læst. Vi skal grunde over og granske skrifterne for derigennem at lære Gud bedre at kende. Alt sammen forgår i fuld mental bevidsthed. Ikke noget med åndelige rejser, med tomt sind eller nogen form for metoder.

Nej, meditation er ene og alene et redskab til den okkulte verden, så er du kristen, så lad dig ikke narre til at bruge disse metoder, for det er ikke den hellige Gud som du får fat i, men løgn ånder som fanger dig i et åndeligt net, der bevirker total forvirring uden du selv mærker det…




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2008 kl 01:34


Bare en komentar til mitt eget siste, og til Lionheart sitt innlegg.
Vi gjør det mye enklere for oss selv ved å rett og slett ALDRI bruke ordet meditasjon om noe kristent. Har ikke klart å finne ordbruken meditere, meditasjon i Bibelen v. bruk av Databibel. Så når alle assosiasjoner til ordet peker i retning av en innadvent "søken" inn i seg selv, eller for å sette seg i kontakt med i okulte / avgude dyrkende åndskrefter,

mens Bibelsk "meditasjon" (og ordet ikke brukes i bibelen) er " tenke på/grunne på Guds Ord, dvs å tenke på Gud, Hans befalinger, nåde osv. Det er simpelthen en form for bønn, ikke innadvent, men utadvent mot Guds Ord og dermed også Gud Selv. " Altså noe helt annet.

Og hvis Bibelen dermed oppfordrer til noe helt annet enn hva folk tenker på når de hører ordet "meditasjon", og den samme Bibel advarer og tar avstand i fra dette som folk tenker på når de hører ordet meditasjon, og den samme Bibel selv IKKE BRUKER ordet meditasjon. Da finnes det ingen gode grunner til at vi skal lage begreper som "kristen meditasjon". Det skaper kun forvirring.

Så "Kristusmeditasjon" eller kontemplativ bønn (som strengt tatt er det samme, ordbok definisjon på "kontemplativ" : kontem'plativ a1 grublende, innadvendt, dyptenkt en k- natur ) Og også soaking som er samme ulla. Vi trenger det ikke, det har ingenting med kristendom å gjøre.

Derimot, det Lionheart snakker om, det har en riktig plass i kristenlivet. Men det er ingen grunn til å kalle det for Meditasjon, det skaper bare forvirring. Utrydd ordet "meditasjon" fra omtale av kristne aktiviteter.
Vi skal ikke søke inn i oss selv, eller ut mot noe ukjent. Men vi skal søke ut mot noe KJENT, fordi i oss finnes ikke noe godt, men i ham, Jesus, finnes alt vi trenger for Himmel og Jord. Og han finner vi i Bibelen, en veldefinert og sikker kilde. Så slutt nå med å søke andre steder, der er intet å hente.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2008 kl 02:14




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:59 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2008 kl 13:44


Veldig enig i det du sier der Jon.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 28-1-2008 kl 19:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Og hvis Bibelen dermed oppfordrer til noe helt annet enn hva folk tenker på når de hører ordet "meditasjon", og den samme Bibel advarer og tar avstand i fra dette som folk tenker på når de hører ordet meditasjon, og den samme Bibel selv IKKE BRUKER ordet meditasjon. Da finnes det ingen gode grunner til at vi skal lage begreper som "kristen meditasjon". Det skaper kun forvirring.


Ordet brukes 14 ganger i King James Version of the Bible. For eksempel her:

Gen 24:63 "And Isaac went out to meditate in the field at the eventide: and he lifted up his eyes, and saw, and, behold, the camels [were] coming."

Gjør et søk i KJV. Det engelske språket - som jeg har sagt ofte før - er mer nyansert enn det norske.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2008 kl 23:39


Det er riktig som flere har vært inne på:

1. Ordboken definerer meditasjon som grubling, dyp ettertanke.

2. I New Age betyr meditasjon at man tømmer seg for tanker, stiller sinnet i ro, i den hensikt å få en sterkere tilstedeværelse og en utvidet bevissthet.

Om det tenker jeg at døden må være det ypperste mål for slik meditasjon - da er sinnet tømt for tanker fullstendig. ;)

Og det passer jo bra at New Age går dødens tjeneste.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-1-2008 kl 23:47


Mange viktige poeng her, og så langt må det vell sies at avsporingen fra trådens tema har vært relevant, da soaking (og dermed meditasjon), er ledd i det "toronto" "driver med i dag". (Altså "toronot still going strong") men kanskje vi likevel burde prøve å peile oss tilbake til tema, og heller opprette en egen tråd som omhandler meditasjon generelt. ?



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-1-2008 kl 00:58




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:59 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-1-2008 kl 02:07




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:58 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
channo
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 12
Registrert: 29-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2008 kl 00:08


Å tømme hodet for tanker, er det samme som å meditere.

Og det var nøyaktig det jeg gjorde da jeg søkte kontakt med
åndene, for å skrive automatskrift.

I bønn, derimot, er hjertet og tankene fyllt av Jesus, og det
blir den rake motsetning, bokstavlig talt.

mvh channo.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Santabahadur
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 23-1-2008
Bosted: Levanger
Brukeren er frakoblet

Humør: Frelst av nåde

[*] opprettet den 30-1-2008 kl 22:37


Djevelens listige plan er å viske ut forskellene i den grad det er mulig. Dette gjorde han i Edens hage og det er tydelig under denne debatten at han vil holde sin posisjon når det gjelder ordet meditasjon. Når man skal se hva bibelen sier eller hvilke bestemte ord som brukes må man ty til grunnteksten. Denne runddansen omkring ordet meditasjon skaper ikke annet enn hva hensikten var: forvirring.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 31-1-2008 kl 17:20


Sitat:
av Santabahadur
.... blessing-manifestasjonene er resultatet av deres "soaking", som er en meget finurlig måte å forføre
også kristne mennesker.

Soaking er ikke bønn. Soaking er en sinnsstemning man kan komme i når man på forhånd har valgt
å prøve dette nye.

I bunnen spilles det musikk som er forholdsvis mantrisk, og kan for noen påvirke hypnose.
Man tar bort filteret som skiller mellom ånder.

Det største problemet er at det finnes en slags aksept blant kirkeledere for fenomenet.
Musikere i menighetene blir lett fanget i denne rusen og fører dette inn som en del av gudstjenesten.

I henhold til bla. 1.kor.8:9-11 burde vi alle utføre all gudstjenest som foreskrevet.
Ikke slik at en annen som er svakere føres vill.

(....) og jeg mener at debatten burde vært mye mere høylydt over hele landet angående slike forførelser.



Amen.. god og nødvendig påpekelse.

Ja det er en åndeverden på marsj, under het markedsføring...

(vel ikke akkurat 'på Mars', rettskrivning hjelper ;) )

Syndromet lar seg vel også ganske direkte sette i
sammenheng med den moteåndelige 'Labyrintvandring' -
markedsført som kontemplativ øvelse under
oppstemte forventninger?

http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1888
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 22-6-2008 kl 23:31
avvæpnes og bindes?


Sitat:

Da beslutningen om å slavebinde Amerika tok form
i Storbritannia,
fikk det britiske parlamentet det råd fra en listig landshøvding
i Pennsylvania:
å avvæpne folket -
den mest virkningsfulle måten å slavebinde dem.
Men de skulle ikke gjøre det
åpenlyst, men svekke dem, la dem synke gradvis.


Samme list praktiseres på det religiøse markedet:


Disarming the Church -->

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 28-6-2008 kl 11:58


Jeg vet ikke om noen har satt inn denne linken før, men vel verdt å titte på.

http://www.thebereanchronicles.com/Bible_Pages/False_Teacher...

Han forteller her om sin "himmelfærd" (beam me up!):shocked2:

http://www.youtube.com/watch?v=9zMRChoojZo

.

[Redigert den 28-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
Tråden er avtoppet
13-1-2015 kl 21:10

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen