Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kjøp deg et mirakel. (Rosenkransen gjennopstår i...)
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 00:49
Kjøp deg et mirakel. (Rosenkransen gjennopstår i...)


Kjøp deg et mirakel. (Rosenkransen gjennopstår i rammene av et Trosbevegelses - New Age sammensurium.)

Runar Søgård har en underlig bakgrunn. Fra sin start i Livets Ord har han gjort mye underlig. Mye av det for stå for hans helt egen regning, og kan (heldigvis) ikke tilregnes Trosbevegelsen.
F.eks. hans "evangeliseringskampanjer" på diverse kjendisfester som resulterte i mange pene bilder i Se og Hør etc.

Men poenget i dag var likevell, at Søgård har funnet grunnlag for å lage sin egen kolleksjon av "rosenkranser" som skal garantere garantere deg et mrakel. Det må da være noe for alle :) Bare 1000kr og oppover for et vakkert og mirakelbringende smykke. Dette new age prosjektet (på "about miracles4me" står det knapt noe om Jesus, men mye om hvordan du er "the star" og skal "reach out" osv :p) er et resultat av en drøm han har hatt lenge.

Her er det virkelig en fyr som er på teologisk bærtur for å lage seg sin eget "blandingsreligions-syltetøy". Arme menneske.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 01:02


Djevelens snare strammer seg....... jeg tror det snart er over.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 01:17


Det står at vi kan røre ved stjernen, ønske oss noe og takke for at det er oppfylt.

Vekker minner om bibelordet som taler om de som laget guder av tre og stein. Nå også av metall...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 01:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Vekker minner om bibelordet som taler om de som laget guder av tre og stein. Nå også av metall...


Metall er bearbeidet stein.:cool:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 02:33


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Djevelens snare strammer seg....... jeg tror det snart er over.

Har ikke noe tro på at enden kommer riktig enda. For Paulus sier jo at først må "Den Lovløse komme til syne."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 09:14


:) hmmmm. Vel mange mener han har kommet til syne og det med god begrunnelse.

Lovløshet er definert som:


lovløs lov|laus el. ~løs s d

~løs el. ~laus som er uten lover, der lover ikke gjelder el. blir håndhevet et l-t samfunn / l-e tilstander

lovløshet ~løshet f1 el. m1 lovløs tilstand el. handling

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=lovl...


Hvilken kristen gruppe har slike meninger? Hva prissatte nikolaitttene som Jesus hater?

De priset den gud som sa at man var fri fra loven fordi deres gud hadde fjernet den ved sitt offer. Så har den lovløse kommet til syne? Ja, det har han. Frafallet har vært og Babylon har falt men mange skjønner det ikke, menneskemassen er forvirret og reagerer ikke.

Men det kan jo gå noen år til, faktisk er det også nødvendig for at man skal klare de tekniske endringer i verdenssamfunnet slik at de siste vers i profetiene skal kunne oppfylles. Bare noen få enkle grep men det får endel dramatiske følger da.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 8-6-2006 kl 12:13


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
:) hmmmm. Vel mange mener han har kommet til syne og det med god begrunnelse.

Lovløshet er definert som:


lovløs lov|laus el. ~løs s d

~løs el. ~laus som er uten lover, der lover ikke gjelder el. blir håndhevet et l-t samfunn / l-e tilstander

lovløshet ~løshet f1 el. m1 lovløs tilstand el. handling

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=lovl...


Kremt..

Jeg synes vel at du blander kortene litt nå, LeifG


2TE 2,8 Da skal Den Lovløse komme til syne. Men den dagen Herren Jesus kommer i sin herlighet, skal han utrydde ham med pusten fra sin munn og tilintetgjøre ham.

2TE 2,9 Når Den Lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan, og han opptrer med stor makt og med under og falske tegn.


Det er mulig at du mener å se lovløshet blant kristne og i verden, og Matt 24, 12 taler om lovløsheten som til slutt skal ta overhånd.

I innlegget ditt ovenfor så framstiller du det som om at PERSONEN (Den lovløse) er det samme som TILSTANDEN (lovløshet) og sier at "han allerede har kommet til syne". Det er en stor logisk brist i dette argumentet og stemmer ikke med bibelen.

Dersom du mener at du vet navnet på, eller vet hvilket nålevende menneske som er den personen bibelen kaller for "Den lovløse" så kan du hevde at han allerede har kommet.

Men å se tegn på lovløshet er absolutt ikke det samme som å se en konkret person eller skikkelse.

Hilsen Gunnar.

* * * * * * *

[Redigert den 8-6-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 12:51


Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, for jeg tror selv at satan vil stå frem som om han var Jesus (lysets engel) før Jesus andre komme.


Men, alltid ett men hva?? :)

Se her:

Den lovløse er følgende:

G459
ἄνομος
anomos
an'-om-os
From G1 (as a negative particle) and G3551; lawless, that is, (negatively) not subject to (the Jewish) law; (by implication a Gentile), or (positively) wicked: - without law, lawless, transgressor, unlawful, wicked.


Det bukes ordet Den lovløse og "Den", hva er det? I KJV AV 1611 brukes ikke Den men "Det lovløse". Og det er det som er lovløst som dør ved Hans andre komme ved Hans Ånd. Det lovløse er av kjødet.

Vers 9 trekker frem at det lovløse virker etter satans tegn og under, altså ikke ham selv men hans ledelse ved bedrag. Det brukes helller ikke "han" personlig i grunnteksten, det er lagt til. Så det som står er muligens og også troverdig følgende:

Det lovløse kommer etter satans bedrag med tegn og undere.


Dette er også i tråd med summen av ordet og passer godt inn i advarselen fra Jesus at Han kommer i en time vi ikke venter.
Bare gransk muligheten.. :)

[Redigert den 8-6-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 15:35


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Vekker minner om bibelordet som taler om de som laget guder av tre og stein. Nå også av metall...


Metall er bearbeidet stein.:cool:


Litt upresist der kjære venn ;)

Matell er en betegnelse på grunnstoffer med visse kjemiske egenskaper.

Stein, eller bergart er derimot en sammensetning av mineraler.

Mange typer mineraler inneholder også metalliske grunnstoff som endel av den kjemiske oppbyggingen. Når konsentrasjonen av slik er så stor at det er mulig å utvinne metall, snakker man om malm

Man kan altså bruke noen typer stein til å framstille metall. Dette skjer ved gruvedrift

Mens f.eks. "gullgraving" i elver er mulig siden naturen selv har skilt metallet fra resten av steinene (bergartene).

De fleste steiner er det absolutt ikke mulig å framstille metall av. (Du kan ikke lage jern av marmor uanset hvilken prosess du utsetter marmorklossen for).

Så, selv om det på en måte er riktig, så blir det vell upresist å si at metall er bearbeidet stein ;).

Det korekte vil være:
Metaller er et grunnstoff. Metaller finner man i naturen i kjemiske forbindelser i mineraler. (Men ikke alle mineraler har metaller). Mineraler som har store forekomster av metaller kalles malm. Bergarter (stein) består av mineraler, for å utvinne metaller bruker man derfor malmrike bergarter.

( At du kan hente ut gammel ram fra en datamaskin betyr ikke at ram er en bearbeidet datamaskin ;) )

[Redigert den 8-6-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-6-2006 kl 15:45


Både Martin Luther...

Sitat:
... the head of the ****ed church of the very worst knaves on earth; vicar of the devil; an enemy of God; an opponent of Christ; and a destroyer of the church of Christ; a teacher of all lies, blasphemy, and idolatries; an archthief of the church and robber of the keys ... a murderer of kings and inciter of all sorts of bloodshed; a brothel-keeper above all brothel-keepers and all lewdness, including what cannot be named; an antichrist; a man of sin and a child of perdition; a genuine werewolf."


og John Wesley ...

Sitat:
Unless the falling away — From the pure faith of the gospel, come first. This began even in the apostolic age. But the man of sin, the son of perdition - Eminently so called, is not come yet. However, in many respects, the Pope has an indisputable claim to those titles. He is, in an emphatical sense, the man of sin, as he increases all manner of sin above measure. And he is, too, properly styled, the son of perdition, as he has caused the death of numberless multitudes, both of his opposers and followers, destroyed innumerable souls, and will himself perish everlastingly. He it is that opposeth himself to the emperor, once his rightful sovereign; and that exalteth himself above all that is called God, or that is worshipped - Commanding angels, and putting kings under his feet, both of whom are called gods in scripture; claiming the highest power, the highest honour; suffering himself, not once only, to be styled God or vice-god. Indeed no less is implied in his ordinary title, "Most Holy Lord," or, "Most Holy Father." So that he sitteth - Enthroned.


mente at den lovløse henviste til paveembetet.

Hva lutheranere og metodister i dag tror vet jeg ikke. Jeg tror i alle fall at disse to reformatorene så noe vesentlig her.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 15:56


Trur ikke umiddelbart at "den lovløse" er paveembedet, eller en bestemt navngitt pave. Selv om hele pavesystemet er svært antikristelig. Romerkirken som sådan passer derimot ganske godt med skjøgekirken i åpenbaringen. Passer ikke mindre siden man nå får en "karismatisk vekkelse" som knytter båndene mellom katolikkene og andre tvilsomme grupper.

Hva mener lutheranere og metodister i dag?
Tja... konservative "bedehus lutheranere" er nok stort sett fremdeles kritiske til den katolske kirke og med det kirkenes verdensråd.
Statskirkeprester derimot har stort sett svært lite i mot å ha fellesmøter, pilgrimsvandringer etc. sammen med katolikker. Heller ikke så mange i Den-Lutherske-Evangeliske Frikirke synes å ha så mye i mot katolikker.

Så den tradisjonelle lutheraner står for fall. Synd, men slik synes det å være.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 16:06


Nå er forøvrig "rosenkrans" forbindelsen til Runar Søgård er bare et navn jeg har gitt den. Han er slettes ikke katolikk, og dette påfunnet hans må først og fremst slå tilbake på ham selv.

Men når det er sagt, det er unektelig påfallende at smykker eller ringer etc. dukker opp som religiøse hjelpemiddler i den ene eller andre form, hos mange forskjellige grupper. Med en smule ironi og (uten direkte sammenligning med romantriologien) kunne man spørre; hvem er Ringenes herre som står bak alle disse ringene? (Og når kommer "the one ring to rule them all" ?).




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 16:23


Sitat:

2TE 2,8 Da skal Den Lovløse komme til syne. Men den dagen Herren Jesus kommer i sin herlighet, skal han utrydde ham med pusten fra sin munn og tilintetgjøre ham.

2TE 2,9 Når Den Lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan, og han opptrer med stor makt og med under og falske tegn.


Det er vell mulig å se "Den Lovløse" som det samme som det andre dyret i åpenbaringen.

Åp 13:11-14
11 Og jeg så et annet dyr stige opp av jorden. Det hadde to horn, likesom et lam, men talte som en drage.
12 Det bruker hele det første dyrets makt for dets øyne. Og det gjør slik at jorden og de som bor på den, tilber det første dyr – det som fikk sitt dødelige sår legt.
13 Og det gjør store tegn. Til og med får det ild til å falle ned fra himmelen på jorden for menneskenes øyne.
14 Det forfører dem som bor på jorden, på grunn av de tegn som ble gitt det å gjøre for dyrets øyne. Og det sier til dem som bor på jorden, at de skal gjøre et bilde av det dyr som fikk sverdhogget og ble levende igjen.

Dette andre dyret har fått sin kraft fra det første.
Det første dyret har på sin side kraften i fra "Dragen", dvs. Satan. Slik at man kan godt si at det andre dyret har sin kraft fra Satan. (Slik som det står i 2Tess, sitert av Gunnar.)

Jeg trur derfor "den låvløse" og dette andre dyret er samme sak.

Det andre dyret skal forføre med tegn. Det første dyret har en "falsk profet", med seg. Ser ikke annet enn at denne falske profet er det samme som "det andre dyret", altså også det samme som den lovløse.

Åp 19:20
20 Og dyret ble grepet, og sammen med det den falske profet, han som hadde gjort tegn for dyrets øyne, og med disse tegn hadde forført dem som tok dyrets merke og tilbad dets bilde. Disse to ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel.

Så trur jeg også at, all den tid det er "mange antikrister" (det første dyret), med sin kraft fra Satan, så er det også mange falske profeter, som sprer antikrist ånd. Slik rydder de veien fram til den dag hvor selve Antikrist og Den Falsk Profet kommer.

1Joh 2:18
18 Mine barn, det er den siste time. Og likesom dere har hørt at Antikrist kommer, så er det alt nå stått fram mange antikrister. Av dette vet vi at det er den siste time.

Altså mange små, og her er nok paven(e) en av disse. Men trur det er blindspor å si at han er Selve Antikrist. Likefult er Benny Hinn en falsk profet, men ikke selve "Den falske profet". (Trur jeg).




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 23:26


Det andre dyret er USA, det har to horn som ett lam. Frihetens land men taler som en drage. Kommer etter dyret fra havet (folkehav/ mengder) og USA er fra jorden ett folkefattig land.

Ser vi på USA nå så taler det slettes ikke som om det oønsker frihet men frihet på deres premisser og ssamtidig ærer de det første dyret DKK. USA er protestantisk i utgangspunktet og har sterk tro, en karismatisk tro som sprer seg farlig fort. Se bare deres reaksjoner mot våre svenske brødre etter den dødelige Tsunami i Asia. De så svenskene fikk som fortjent av Gud. Slike holdninger er livsfarlige og jeg mener det protestantiske US er den falske profet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-6-2006 kl 14:45


Den nåværende pave trenger nødvendigvis ikke være "den lovløse", men jeg utelukker det ikke. Jeg er imidlertid overbevist om at "den lovløse" vil være en pave. Muligens amerikaner.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 9-6-2006 kl 14:46


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Det andre dyret er USA, det har to horn som ett lam.


Enig

[Redigert den 9-6-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2006 kl 23:03


Leste gjennom det som står på siden hans, men fant ikke navnet Jesus en eneste gang.

Sitat:
F.eks. hans "evangeliseringskampanjer" på diverse kjendisfester som resulterte i mange pene bilder i Se og Hør etc.


Hvordan vet du dette? :bigsmile:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2006 kl 00:39


hehe ;) Alle leser men ingen kjøper det :P

Vell... som "apologet" ble jeg ekstra nyskjerrig når en omstridt pastor er på framsiden plaskende i et boblebad og med stor champagneføring. Så da måtte jeg ta en titt... Men det var mer å gråte over enn å le av desverre. Som resten av bladet forøvrig.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 14-6-2006 kl 22:54


Og dette beviser jo ein gong for alle at folk i trusrørsla ikkje veit kva rosenkransen (eller andre katolske ting) er. Historia bak den kjem frå ørkenfedrane, som brukte noko liknande (utan kross) for å konsentrere seg om bøn, ofte salmane i Bibelen.

I den katolske kyrkja har dette enkelte stader utvikla seg litt langt, men i den ortodokse bruker ein det for å konsentrere seg om bøn, ofte det ein kaller for Jesusbøna: "Herre Jesus Kristus Guds Son, forbarm deg over meg, ein syndar."

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen