Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Gog-krigen
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2006 kl 16:35
Gog-krigen


Hvilke tanker har dere gjort dere om Gog-krigen der persere er blant de folkene som deltar i dette angrepet på Israel?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2006 kl 17:14


Gog krigen er etter tusenårsriket, altså etter at Jesus har kommet og hentet sine.

Gog krigen kommer etter at de ugudelig har stått opp som er den andre oppstandelse.


Åp 20:4-9
Jeg så troner, og de satte seg på dem, og det ble gitt dem makt til å holde dom. Og jeg så deres sjeler som var blitt halshogd for Jesu vitnesbyrds skyld og for Guds ords skyld, og de som ikke hadde tilbedt dyret eller dets bilde, og som ikke hadde tatt merket på sin panne eller hånd.

Og de ble levende og hersket sammen med Kristus i tusen år.

Men de andre døde ble ikke levende før de tusen år var gått. Dette er den første oppstandelse.

Salig og hellig er den som har del i den første oppstandelse. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester, og regjere med ham i tusen år.

Og når de tusen år er til ende, skal Satan løses fra sitt fengsel.

Og han skal gå ut og forføre folkeslagene ved jordens fire hjørner, Gog og Magog, for å samle dem til strid. Og tallet på dem er som havets sand.

Og de drog opp over den vide jord og omringet de helliges leir og den elskede stad. Men ild falt ned fra himmelen og fortærte dem.


Åp 14:4-5
Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer. Det er de som følger Lammet hvor det går. De er kjøpt fra menneskene til en førstegrøde for Gud og Lammet.

I deres munn er ikke funnet løgn. De er uten lyte.

Åp 14:12-13
Heri består de helliges tålmodighet, de som holder fast ved Guds bud og Jesu tro.

Og jeg hørte en røst fra himmelen si: Skriv:

Salige er de døde som dør i Herren fra nå av. Ja, sier Ånden, de skal hvile fra sitt besvær, for deres gjerninger følger dem.



Dette er de som er med i tusenårsriket, resten dør før de tusen år starter (ikke satan da, han blir igjen alene på jorden).


Dette er de som dør:

Åp 14:17-20
En annen engel kom ut av templet i himmelen og hadde en skarp sigd, han også.
Og enda en annen engel kom ut, fra alteret. Han hadde makt over ilden. Og han ropte med høy røst til engelen som hadde den skarpe sigden: Send ut din skarpe sigd og høst drueklasene av jordens vintre! For druene er modne.
Engelen lot sin sigd gå over jorden og høstet jordens vintre, og han kastet frukten i Guds vredes vinpresse, den store.
Og vinpressen ble tråkket utenfor byen, og det kom blod ut av vinpressen like til bisselet på hestene så langt som ett tusen seks hundre stadier.



Så alle ugudelig vil vende seg mot det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen og det er Israels folk.


Så Esekiel 38 er etter tusenårsriket Esekiel 37 er før tusenårsriket.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 2-6-2006 kl 21:32


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Så Esekiel 38 er etter tusenårsriket Esekiel 37 er før tusenårsriket.


På meg virker LeifG sine synspunkter fornuftige og plausible. Jeg ser likevel en alternativ forståelse av teksten (Esek 38-39) som jeg oppfatter som bedre:


Esekiels bok fra og med kap 37 handler i sin helhet om den Messianske periode. ("Tusenårsriket" i LeifG sin terminologi.)


Profetene forkynner gjentatte ganger om en kommende Messiansk periode (bl.a. i versene Esek 37v24-28, Esaias 2v1-6, Sak 14v1-21, etc).

Fra Esaias 2v3-4:
--------------------------------------------------------
... fra Sion skal lovlæra ganga ut ... han skal døma millom heidningfolki ... dei skal smida sverdi sine um til hakkor ...
--------------------------------------------------------


Esekiel kapittel 37,38 og 39 beskriver da tildragelser som finner sted i BEGYNNELSEN av denne periode. Det er feil å tro at alt blir fred og fordragelighet med en gang.

Salme 2:
-----------------------------------------------------------
... Kongane på jordi reiser seg .. imot Herren og den han hev salva: Lat oss slita sund deira band og kasta deira tog av oss! ... Herren ... talar til dei sin vreide ... Eg hev då sett inn min konge på Sion, mitt heilage fjell! ...
-----------------------------------------------------------


Vi ser mange andre steder også at perioden vil innledes på en temmelig traumatisk måte, f.eks. i Joel 3:17-26 og i Sak 14:2-15. Det er da naturlig å betrakte Gog-teksten i Esekiel som ytterligere en beskrivelse av dette.

Til støtte for LeifG sine synspunkter (som jeg selv ikke tror på) vil jeg likevel påpeke at det er nærliggende å tolke versene i Esekiel og Åpenbaringen i sammenheng. Hvis man velger å anta at Johannes og Esekiel omtaler samme hendelse er trolig LeifG sin forklaringsmodell bedre enn den jeg har presentert her.

Mvh Ohev Yeshuat Adonay. (Soneh Chamas).

[Redigert den 2-6-2006 av soneh-chamas]
(Beklager at bibelref. til Sak 14 og Joel 3 var feil i opprinnelig redigering. )

[Redigert den 2-6-2006 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen