Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Er nå dette egentlig fornuftig?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 15:32
Er nå dette egentlig fornuftig?


10 amerikanere skal jobbe dugnad i Kautokeino

Hensikten er å hjelpe konservative kristne (Lestadianere vil jeg anta, utan at jeg kjenner saken) med å få bygd ut bedehuset så det rommer flere.
Kampen mot avkristningen i Norge og Norden engasjerer amerikanerene. FINT.

Men...

En flybilett over "dammen" koster (hvis man kjøper den i Norge) omtrent 8000kr. Mulig du får det billigere om du er i USA og bestiller, men ta nå utganspunkt i denne prisen (funnet med et raskt søk på sas.no i dag).

Legg på nye 500 for å få en person fra Oslo til Kautokeino. (Dette er minimum om han får lavpris bilett til tromsø og fraktes gratis videre, vet ikke om det er så realistisk egentlig).

Da har vi tur retur bilett for ett stk. amerikaner på dugnad = 17 000,-

Hvor mange amerikanere skulle vi ha?
10stk.
Det blir den nette sum av 170 000kr.

Materiell kommer i tillegg uanset, så her snakker vi "arbeidspenger".

Skulle tro det var mulig å få leid inn et par håndverkere til å jobbe ganske lenge for 170 000kr. (Det er nærmere et halvt årsverk). Og om du fikk noen dugnadsfolk sørfra i Norge istedenfor fra USA, så kommer du veldig langt for de pengene der.

Fint at de vil hjelpe... men blir ikke det å sende 10stk fra USA litt som å gi en fisk til en sulten, istedenfor å gi ham en fiskestang og opplæring i å bruke den? (Altså en vellment men noe håpløs og tullete hjelp).




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 20:29
fornuftig?


For det første er det mulig få en tur til USA for langt under den prisen Kristnerd opererer med. For det andre er jeg usikker på i hvor stor grad fornuften skal vektlegges i Guds rike. Var det f.eks fornuftig av Jesus å velge Judas til disippel?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 23:49


Du glemmer muligheten for å få bygd opp bedehuset med bønn og hellig arbeidslyst :yes:

Har ikke inntrykk av at reisepenger betyr så mye nå for tida. Det reises i vilden sky, i internasjonaliseringens navn. Både kommuner og bedrifter bruker utrolig mye penger på å se sine søsterbedrifter på den andre sida av kloden.
Det er så viktig å oppleve noe, må vite.

Det er vel ikke galt å styrke fellesskapet mellom de konservative kristne? Muligens har dette oppstått som en litt vill ide, som så har blitt til virkelighet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 00:01


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
For det første er det mulig få en tur til USA for langt under den prisen Kristnerd opererer med. For det andre er jeg usikker på i hvor stor grad fornuften skal vektlegges i Guds rike. Var det f.eks fornuftig av Jesus å velge Judas til disippel?


He he..

Nå har jeg endelig funnet en god unnskyldning for å gjøre ufornuftige ting: Jesus gjorde det jo også :)

I morgen skal jeg være god kristen og konsekvent kjøre i venstre felt på motorveien på vei til kirken :P


:D

[Redigert den 27-5-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 02:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
I morgen skal jeg være god kristen og konsekvent kjøre i venstre felt på motorveien på vei til kirken :P

Har du kjøpt deg ny trailer? :lol:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 04:12
Er nå dette egentlig fornuftig?


Om administratorene tillater kunne jeg tenke meg å gjengi en andakt her av dansken Hans Erik Nissen. Handlingen går litt på det med valg kontra fornuft og skulle således passe sånn noenlunde til trådens tema.

Sitat:

I disse dager skjedde det at han gikk opp i fjellet for å be. Og han ble der hele natten i bønn til Gud.
Luk 6, 12


I livet skal det treffes avgjørende valg. Når du står overfor dem, skal du tale med Gud før du bestemmer deg. Den største faren er at du selv tar avgjørelsen, og så ber Gud om å velsigne den. Det er ikke Gud fornøyd med. Han ønsker å lede deg i selv valget.
Du skal lære av Jesus. Han tilbrakte hele natten i bønn til Gud, før han valgte de tolv disiplene.
Kan man være sikker på å velge riktig når man har bedt?
Valgte Jesus riktig da han neste dag pekte på Judas som en av de tolv? Etter menneskelig tankegang var det et galt valg. Men det var riktig likevel.
Det var et valg som kom til å koste Jesus uendelig mye. Tenk for en byrde det måtte være å skulle omgås Judas hver eneste dag. I lykkelige timer med disippelflokkens indre krets må det ha vært som knivstikk hver gang Jesus øyne falt på forræderen. Jesus visste hva denne disippelen skulle gjøre seg skyldig i overfor Mesteren. Han visste også hvordan det ville ende med Judas. Men han sendte ikke Judas bort. Han lot ham ikke seile sin egen sjø. Stille og saktmodig lot han Judas være i sitt følge like til den natten da forræderiet ble fullbyrdet.
Etter en natt i bønn visste Jesus at Judas var valgt.
Det kan se ut som om du velger galt selv om du har bedt. Men vær ikke for snar til å tro det. Guds veier er ikke våre. Hans tanker er langt høyere enn våre. Du ser kort, mens han har det fulle overblikket.
Jesus måtte vandre med Judas. Paulus måtte bære tornen i kjødet. Også inn i ditt liv kan Gud ha lagt noe ikke forstår. Uten at du selv ser det, tjener det Guds plan. Selv om du føler det som en hindring i tjenesten, er byrden likevel med til å holde deg på den rette plassen hvor Jesus kan komme til med sin nåde.
Og så er det godt å kunne si: Jeg har talt med Jesus om det. Men han svarte: "Min nåde er deg nok. "

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 12:38


Hei gana.

Det var en kjempefin andakt.

Jeg er absolutt enig med deg om at hva som er menneskelig fornuftig ikke alltid stemmer med hva Gud vet er best for oss.

Jeg så bare det komiske i det dersom vi trekker det altfor langt, slik som jeg prøvde å spøke litt med ovenfor.

Gunnar :)

[Redigert den 28-5-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 13:07


Ja, jeg så også det komiske i det. Men det var først etter å ha lest innlegget ditt :spin:
Bra jobbet! Stå på! :yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 13:13


Gode poeng til Soteria og til Gana. Så da sitter jeg igjen med... hm, et ganske dårlig poeng ;)

Ha en fin søndag :) (Takk for en fin andakt).

Annet eksempel på at det fornuftige ikke alltid stemmer med hva Gud har tenkt : http://www.nlm.no/index.php?pid=139&section=news&row...




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 13:21


Har likvel lyst å komme med et lite sleivspark til "Amerikanske påfunn". En kanksje ikke så godt kjent detalj er at etter Tsunamien fant utenriksministeren i USA ut at han ville reise til et av de rammede stedene og se. Det høres jo smart ut. En fin ting å gjøre. MEN: hva ble resultatet? Denne mannen trenger et slik sikkerhetsnett rundt seg, at hans besøk stengte flyplassen i nesten en hel dag. Og dermed ble flere tiltalls fly med hjelpesendinger forsinket av hva som kan betraktes som en manss politiske pr.tricks. Det er ikke dumt å tenke igjennom "lyse ideer" før man setter dem ut i livet ;) kanskje er de ikke så lyse likevell ;)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2006 kl 13:09


ja de derre amerikanerne altså!!! skal alltid gjøre alt sjøL!!! går det an!!! spark dem i leggen!!


...

neida, men ser poenget ditt kristnerd :)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 4-6-2006 kl 02:54


No er det vel slik at desse tar det som ein ferie også. Om dei ikkje hadde reist, om dei berre hadde sendt pengar, så hadde dei sikkert brukt ekstra for å ta seg ein ferietur også.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen