Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: HAMAS står for "ondsinnet vold"
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-5-2006 kl 11:34
HAMAS står for "ondsinnet vold"


Dette er hva jeg fant i dag under mitt studie av hebraisk grunntekst:

”Hamas”, er et akronym (forkortelse) for ”Harakat al-Muqawamah al-Islamiyyah” som er arabisk og oversatt til norsk blir: ”Islamsk Motstandsbevegelse”, som er en palestinsk islamistisk paramilitær og politisk organisasjon.

Et akronym (fra gresk akros, «øverst», «ytterst» og onoma, «navn») er et initialord (forkortelse) som blir lest og uttalt som et vanlig ord, altså ikke bokstav for bokstav. Eksempler på vanlige akronymer er laser, Nato og radar.

Dette finner jeg i Hebraisk ordbok for Gamle Testamentet (TWOT):

(hamas) wrong, do violence to, treat violently. Used seven times in the Qal, once in the Niphal. The Arabic cognate means to be hard, strict, severe.
(hamas) violence, wrong.

This noun and verb are together used sixty-seven times and mostly translators seem satisfied with the word "violence" in some form (KJV, RSV, NIV). It may be noted, however, that the word "hamas" in the OT is used almost always in connection with sinful violence. ….. Other usages are: a "malicious (ondskapsfullt)" witness (Exo 23:1; Deut 19:16 NIV); "cruel (grusom)" hatred (Psa 25:19); oppression and violence (Psa 72:14 NIV); violence is risen up into a rod of wickedness (Ezek 7:11, a rod to punish wickedness, Niv). The aspect of sinfulness is illustrated also by the verb which twice refers to "transgression" of God's law (Ezek 22:26, Zeph 3:4).

Et par eksempler på bruk av ordet “hamas” i Bibelen:

1.Mos 6,13: ”Da sa Gud til Noah: Nå vil jeg gjøre ende på alt kjød, for de har fylt jorden med vold (hamas). Se, jeg vil ødelegge både dem og jorden.”

2.Mos 23,1: ”Du skal ikke utbre falskt rykte. Du skal ikke gjøre felles sak med den ugudelige, så du blir et urettferdig (hamas) vitne.”

[Redigert den 16-5-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-5-2006 kl 11:37


Interessant!



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-5-2006 kl 13:21


Betyr det dog det samme på arabisk, som er språket Hamas bruker?



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-5-2006 kl 13:39


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Betyr det dog det samme på arabisk, som er språket Hamas bruker?


Jeg siterer fra mitt innlegg: ".....The Arabic cognate means to be hard, strict, severe."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-5-2006 kl 13:45


Det bør i denne sammenhenger vektlegges hva islamister (muhammedanere) sier om seg selv: Vi nedstammer ikke fra Isak, men fra Ismael! Les så følgende vers med deres egen avstaming i tankene:

Gal 4:28-31
28 Men vi, brødre, er løftets barn, likesom Isak.
29 Men han som var født etter kjødet (Ismael - tillegg av Willy), forfulgte ham (Isak - tillegg av Willy) som var født etter Ånden. Og slik er det nå også.
30 Men hva sier Skriften? Driv ut trellkvinnen og hennes sønn! For trellkvinnens sønn skal ikke arve sammen med den frie kvinnes sønn.
31 Altså, brødre, er vi ikke trellkvinnens barn, men den frie kvinnes.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-5-2006 kl 14:53


> 29 Men han som var født etter kjødet (Ismael - tillegg av Willy), forfulgte ham (Isak - tillegg av Willy) som var født etter Ånden. Og slik er det nå også.

Men litt feil å bruke dette her da, når Paulus i dette skriftstedet bruker Ismael som bilde på jødene ... "Og slik er det nå også" henspeiler på jødenes forfølgelse av de tidlige kristne. De som er født etter Ånden er de som tror på Jesus. Trellkvinnen Hagar, som tradisjonen sier araberne er etterkommere av, er altså samtidig et bilde på jødene: "Hagar er berget Sinai i Arabia, som svarer til det Jerusalem som nå er" (Gal 4:25).

Når det gjelder Hamas, tror jeg det er nyttig å skille mellom den militære fløyen og den politiske. Det er ikke slik at alle i Hamas er terrorister.

Bråket mellom jødene og palestinerne er dessuten av ny dato. De to levde relativt fredelig sammen i århundrer, både i de berørte områdene, og i andre deler av Midtøsten At dette (virkeligheten) ikke stemmer overens med enkeltes moderne religiøse oppfatning av hvordan forholdet mellom de to skal være i Bibelens lys, får så være. Men bråket startet altså med opprettelsen av staten Israel.

Man kan laste palestinerne for voldsbruk og metoder, men at de er opprørte over dette er forståelig. Det ville nok blitt bråk i Norge også, dersom 8 mill norsk-amerikanere tok seg inn i landet og krevde å bosette seg her. Det skulle forresten tatt seg ut :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-5-2006 kl 17:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
..................
Men litt feil å bruke dette her da, når Paulus i dette skriftstedet bruker Ismael som bilde på jødene ... "Og slik er det nå også" henspeiler på jødenes forfølgelse av de tidlige kristne. De som er født etter Ånden er de som tror på Jesus. .........

Jeg mener Bibelen er ganske klar på at den ofte med uttrykket ”jøder” sikter til mer enn bare biologisk avstamning. ”Jøder” står ofte som fellesbetegnelse for alle som holder seg til jødenes tro. Det kunne være både jøder og grekere (andre folk). Hva gjelder bildebruken i fremstillingen av forholdet mellom den gamle og den nye pakt så går skillet mellom de som holder seg til lovgjerninger – som prøver å frelse seg selv gjennom lovgjerninger – og de som er kommet til tro på Jesus Kristus og forsoningen. Muslimer hører til førstnevnte gruppe og er vel så mye opphengt i loven som jødene. Faktisk klandrer de jødene for å ha færre lover enn dem selv.

Sitat:

Når det gjelder Hamas, tror jeg det er nyttig å skille mellom den militære fløyen og den politiske. Det er ikke slik at alle i Hamas er terrorister.

I angjeldende sak har det underordnet betydning.
Sitat:

Bråket mellom jødene og palestinerne er dessuten av ny dato. De to levde relativt fredelig sammen i århundrer, både i de berørte områdene, og i andre deler av Midtøsten At dette (virkeligheten) ikke stemmer overens med enkeltes moderne religiøse oppfatning av hvordan forholdet mellom de to skal være i Bibelens lys, får så være. Men bråket startet altså med opprettelsen av staten Israel.

Muhammedanismen oppsto først århundrer etter Kristus, slik at et større antall av muhammedanernes forfedre faktisk holdt seg til jødedommen. Da er det naturlig at de levde i fredelig sameksistens med jødene. I Paulus sine brev har vi først og fremst med en åndelig tilhørighet å gjøre, kontra lovtrelldom. Innen Islam skryter man av lovtrelldommen fordi for dem ligger frelsen nettopp i å følge loven. Slik sett kan vi si at de er vel så mye knyttet til den gamle pakt som jødene selv er.

Det ikke er så mye biologisk avstamning Paulus tenker på, som det er forholdet til de gammeltestamentlige lover - i motsetning til et liv i tro, ved Ånden. Det Paulus skriver om har lite med opprettelsen av staten Israel å gjøre selv om også dette sikkert er mulig å lese ut av noen profetier.

Forøvrig vil jeg få legge til, Everaldo, at jeg synes du har mange gode og interessante tanker om mye. :)




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 16-5-2006 kl 23:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo

Men bråket startet altså med opprettelsen av staten Israel.



Det stemmer ikke helt.

www.mfa.gov.il/mfa er listet opp en noenlunde nøytral beskrivelse av situasjonen fra 1800-tallet og utover.


Mvh Voldshater.

[Redigert den 16-5-2006 av soneh-chamas]

[Redigert den 16-5-2006 av soneh-chamas]

[Redigert den 16-5-2006 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2006 kl 13:57


En liten kommentar angående Hamas.
Det er nærliggende å tenke på en person i Esters bok som ville utrydde jødene. Hva het han? - Haman.
Han er beskrevet som den onde Haman.
Jeg sys det er stor likhet i både navn og holdning til jødene når det gjelder Haman og Hamas:sniff:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2006 kl 16:43


Synes du hadde et grundig og tankevekkende innlegg her wbrochs. Interesang detalj du peker på du også Gråspurv.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen