Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Dagen
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 17:25
Dagen


Hva mener/tror dere er "dagen" som er omtalt i romerne kapittel 14?

Er det sabbaten? Eller er det bare en generellt dag?

Den som akter på en dag, gjør det for Herren?

Det er jo forskjell på oversettelsene her også.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 10-1-2006 kl 19:18


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Hva mener/tror dere er "dagen" som er omtalt i romerne kapittel 14?

Er det sabbaten? Eller er det bare en generellt dag?

Den som akter på en dag, gjør det for Herren?


Jeg forstår det slik at det er sabbatsdagen fra soloppgang til solnedgang.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2006 kl 23:55


Det var jo det jeg også trodde, helt opprinnelig.

Når dagen, og sabbaten er nevnt to forskjellige steder i bibelen, av Paulus. Altså i to forskjellige brev. Og begge antyder at vi ikke må la oss dømmes, så lenge vi lever for Herren, anngående sabbat. Da er det underlig for meg at noen likevel dømmer de som ikke holder sabbaten... Jeg vil så klart ikke krenke noen sabbat jeg. Har bare ikke tenk så mye på det. Så derfor er jeg nå tvilrådig anngående sabbaten.

Det er nesten som jeg kommer fram til, for min egen samvittighet, at jeg burde gjøre minst mulig arbeid og slikt på lørdag. Finner ingen bedre løsning jeg. Siden lørdag er den rette dagen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 11-1-2006 kl 01:13


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Når dagen, og sabbaten er nevnt to forskjellige steder i bibelen, av Paulus. Altså i to forskjellige brev. Og begge antyder at vi ikke må la oss dømmes, så lenge vi lever for Herren, anngående sabbat. Da er det underlig for meg at noen likevel dømmer de som ikke holder sabbaten... Jeg vil så klart ikke krenke noen sabbat jeg. Har bare ikke tenk så mye på det. Så derfor er jeg nå tvilrådig anngående sabbaten.

Det er nesten som jeg kommer fram til, for min egen samvittighet, at jeg burde gjøre minst mulig arbeid og slikt på lørdag. Finner ingen bedre løsning jeg. Siden lørdag er den rette dagen.


Den syvende dag var sabbat i den gamle pakt, men vi må ut ifra Guds ord finne ut om vi fremdeles er under den gamle pakt med alle dens lover og forskrifter?

Jeg har i en annen tråd henvist til Hebreerbrevet kapittel 4 som forklaring til sabbatens egentlige betydning. Les dette kapitlet.

Ellers bør vi være klar over at det er forskjell på pakt og lov. En pakt står over alt som heter lov, samtidig som en lov ikke kan gjøre en pakt ugyldig. Bibelen taler mye om pakten Gud gjorde med Abraham (se blant annet sitatet fra Galaterne under). Men den første pakten ble gitt av Gud allerede umiddelbart etter syndefallet hadde funnet sted. Den pakten finner vi i 1.Mos 3:15 og lyder slik: "Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt og hennes ætt. Han skal knuse ditt hode, og du skal knuse hans hæl."

Merk at løftepakten Gud gjorde med Abraham egentlig er en utdyping av pakten i 1.Mos 3:15. Ingen lov kan ugyldigforklare Guds løfte til Abraham.

Gal 3:17 "Jeg mener da dette: En pakt som Gud tidligere har stadfestet, blir ikke gjort ugyldig av loven, som ble gitt fire hundre og tretti år senere, slik at den skulle sette løftet ut av kraft."

Les gjerne hele kapitlet Gal 3 og deretter følgende vers som et selvstudium:

Gal 4:21-31
21 Si meg, dere som vil være under loven: Hører dere ikke loven?
22 Det står jo skrevet at Abraham hadde to sønner, én med trellkvinnen og én med den frie kvinne.
23 Trellkvinnens sønn ble født etter kjødet, men den frie kvinnes sønn ble født på grunn av løftet.
24 I dette ligger en dypere mening. For disse kvinner er to pakter. Den ene er fra berget Sinai, og den føder barn til trelldom. Dette er Hagar.
25 Hagar er berget Sinai i Arabia, og svarer til det Jerusalem som nå er, for det er i trelldom med sine barn.
26 Men det Jerusalem som er der oppe, er fritt, og det er vår mor.
27 For det står skrevet: Gled deg, du ufruktbare, du som ikke føder! Bryt ut i jubelrop, du som ikke har fødselsveer! For den enslige kvinne har mange flere barn enn hun som har mannen.
28 Men vi, brødre, er løftets barn, likesom Isak.
29 Men han som var født etter kjødet, forfulgte ham som var født etter Ånden. Og slik er det nå også.
30 Men hva sier Skriften? Driv ut trellkvinnen og hennes sønn! For trellkvinnens sønn skal ikke arve sammen med den frie kvinnes sønn.
31 Altså, brødre, er vi ikke trellkvinnens barn, men den frie kvinnes.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2006 kl 02:11


Men i videoen deres sa jo Kenneth Copeland akkurat det. At en pakt som ble gjort med Abraham ikke ble "redone"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 11-1-2006 kl 02:26


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Men i videoen deres sa jo Kenneth Copeland akkurat det. At en pakt som ble gjort med Abraham ikke ble "redone"


Jeg vet ikke så mye om hva Coperland har sagt, men Guds løfter i Bibelen står fast selv om også Coperland skulle være enig i noen av dem.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 01:18


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Hva mener/tror dere er "dagen" som er omtalt i romerne kapittel 14?

Er det sabbaten? Eller er det bare en generellt dag?

Den som akter på en dag, gjør det for Herren?

Det er jo forskjell på oversettelsene her også.


Ja, det går jo ann å spekkulere frem og tilbake på dette. Men Jesus feier jo egentlig unna en hver tvil.

(Luk 16:17 Norsk) men før skal himmel og jord forgå før en eneste tøddel av loven skal falle bort.

Himmel og jord har ennå ikkje forgått, Loven er fremdeles den samme.

Paulus snakker om Jødiske festdager og høytids dager. Ikkje om sabbaten.

1Jo 3:4 Whosoever committeth sin transgresseth also the law:
for sin is the transgression of the law.


autcsh !! Nå får eg vel en haug med sabbats hatere på nakken :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 11:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona

Ja, det går jo ann å spekkulere frem og tilbake på dette. Men Jesus feier jo egentlig unna en hver tvil.

(Luk 16:17 Norsk) men før skal himmel og jord forgå før en eneste tøddel av loven skal falle bort.

Himmel og jord har ennå ikkje forgått, Loven er fremdeles den samme.

Siden du sier at Jesus med uttalelsen i Luk 16:17 "feier all tvil unna", så skulle vært interessant å høre din argumentrasjon for at du ikke lenger holder loven om offer, omskjærels, renselse, løvhyttehøytiden, rene og urene dyr, om to slags garn i ditt klesplagg etc.? Eller holder du fortsatt disse lover, for husk hva du selv skriver, at: (Luk 16:17 Norsk) men før skal himmel og jord forgå før en eneste tøddel av loven skal falle bort. Og, "Himmel og jord har ennå ikkje forgått, Loven er fremdeles den samme."

Eller har Jesus likevel ikke "feid all tvil unna" hos alle? Er du likevel i tvil om hva Jesus egentlig sier her?

Sitat:

..........
Paulus snakker om Jødiske festdager og høytids dager. Ikkje om sabbaten.
.......

Hvordan kan du si det med sikkerhet? Hvorfor mener du det bare er de jødiske festdager Paulus snakker om? Hvorfor kan det ikke også være også være sabbaten?

Les nå nøye igjennom 3. Mosebok så vil du se at Herrens høytider er både sabbaten den sjuende dag, påskehøytiden, pinsefesten, basunenes høytid, soningsdagen og løvsalenes høytid. Disse høytider er ikke bare jødenes høytider, men "Herren talte til Moses og sa: Tal til Israels barn og si til dem: Dette er Herrens høytider, mine fastsatte tider, da dere skal lyse ut hellige sammenkomster. ......" 3.Mos 23:1-2.

Og her kommer mer. Dette er noe av det Herren sier om soningsdagen: "..... Hver den som ikke faster den dagen, skal utryddes av sitt folk. Og hver den som gjør noe arbeid den dagen, han skal utryddes av sitt folk. Det må ikke gjøres noe arbeid den dagen, det skal være en evig lov for dere, fra slekt til slekt, hvor dere så bor. En høyhellig sabbat skal den dagen være for dere, og dere skal faste. Den niende dag i måneden om kvelden, fra den ene kveld til den neste, skal dere holde deres sabbatshvile. ....." 3M 23:29-32.

Se nå hva Bibelen sier og lyd Guds ord:

3M 23:27-32
27 Men den tiende dag i den samme sjuende måneden er det soningsdag. Da skal dere holde en hellig sammenkomst, og dere skal faste og ofre ildoffer til Herren.
28 Den dag skal dere ikke gjøre noe arbeid, for det er en soningsdag. Da skal det gjøres soning for dere, for Herrens, deres Guds åsyn.
29 Hver den som ikke faster den dagen, skal utryddes av sitt folk.
30 Og hver den som gjør noe arbeid den dagen, han skal utryddes av sitt folk.

Merk deg at dette er en sabbatshøytid som ikke er den ukentlige syvende dag. Det var forbud mot å gjøre noe arbeide denne dagen. Det var forbundet med dødsdom å ikke faste denne dagen - lovbryterern skulle utryddes av sitt folk, altså må det være et moralsk bud og ikke bare en tom seremoni! Høytiden skal være EN HØYHELLIG SABBAT! Det skal være EN EVIG LOV fra slekt til slekt hvor vi så enn bor! Hvordan kan du da si at dette er høytider Paulus mener er avskaffet?

31 Det må ikke gjøres noe arbeid den dagen, det skal være en evig lov for dere, fra slekt til slekt, hvor dere så bor.
32 En høyhellig sabbat skal den dagen være for dere, og dere skal faste. Den niende dag i måneden om kvelden, fra den ene kveld til den neste, skal dere holde deres sabbatshvile.

Jeg vil sterkt anbefale deg å lese hele kapitlet så får du med deg også det siste verset for der står det: "Og Moses kunngjorde Herrens høytider for Israels barn." 3. Mos 23:44. Hvordan kan du si at dette bare var jødiske festdager all den tid Moses bevevner dem som Herrens høytider som Moses skulle kungjøre!



Sitat:

1Jo 3:4 Whosoever committeth sin transgresseth also the law:
for sin is the transgression of the law.


autcsh !! Nå får eg vel en haug med sabbats hatere på nakken :)


Hva mener du med henvisningen til 1.Joh 3:4?

Vel, jeg er ingen sabbatshater, jeg bare konfronterer deg med at du taler som en lovbryter, i strid med Guds ord.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 13:30


Er det ingen som ser at Sabbaten verken er lørdag eller søndag?

Sabbaten, vår hvile, er dåpen i den Hellige Ånd, Guds Segl.

"JEG vil gi dere hvile," sa Jesus. Det er Hans Ånd som vil gi oss hvile (Sabatt).




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 13:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Er det ingen som ser at Sabbaten verken er lørdag eller søndag?

Sabbaten, vår hvile, er dåpen i den Hellige Ånd, Guds Segl.

"JEG vil gi dere hvile," sa Jesus. Det er Hans Ånd som vil gi oss hvile (Sabatt).


Amen! Så rett og så bibelsk Lance.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 14:37


;)

En fin artikkel om Sabatten:

http://www.endtimemessage.info/sabbath.htm




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 16:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
;)

En fin artikkel om Sabatten:

http://www.endtimemessage.info/sabbath.htm


En interessant artikkel, Lance. I det hele tatt en interessant Internett adresse med mye bra stoff.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 16:57


Ja, jeg synes det er mye bra der :)



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 17:10


wbrochs.

Eg har brukt alt for mykje tid som det er til forsøke å hjelpe sabbats hatere til fornuft. Men det nytter bare ikkje. Ser man ikkje att Guds ti-buds lov har en spessiel plass i forhold til Guds lovverk, så kan man aldri skjønne dette.
Din kristendom er basert på lovløshet og forakt for summen av Guds ord. Du plukker i bibelvers for å forsøke å rettferdigjøre dit hat overfor Guds merke/segl (Loven). Eg kjenner ikkje deg så eg skal ikkje være for batsant. Men tar eg ikkje feil så hører du under denne kategori kristne som i bunn og grunn forkaster HELE evangeliet om Jesus Kristus til fordel for ditt eget forvrengte bilde av Isolerte bibelvers, som du henter fra Paulus.
Bibelens definisjon på synd er LOVBRUDD. (1Jo 3:4)
Men du og dine lovløse kompanjonger som i felleskap har lagt sabbaten for hat, har fullstendig klart å overbevise store deler av kristenheten til å godta att synden ikkje finnes lenger. ( FOR DET ER FAKTISK DET SOM SKJER NÅ MAN TAR BORT LOVEN)

Att sabbaten er eit symbol på kvile io kristus er rett og slett bare ei dårlig unskyldnimg. Sabbaten er ein dag til minne om Gud og skaper verket, og har ingenting med kvile i Jesus å gjøre.

Men en ting har du rett i. Kvile får du.

(Luk 18:8 Norsk) Jeg sier eder at han skal skynde sig å hjelpe dem til deres rett. Men når Menneskesønnen kommer, mon han da vil finne troen på jorden?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 20:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
wbrochs.

Eg har brukt alt for mykje tid som det er til forsøke å hjelpe sabbats hatere til fornuft. Men det nytter bare ikkje. Ser man ikkje att Guds ti-buds lov har en spessiel plass i forhold til Guds lovverk, så kan man aldri skjønne dette.
Din kristendom er basert på lovløshet og forakt for summen av Guds ord. Du plukker i bibelvers for å forsøke å rettferdigjøre dit hat overfor Guds merke/segl (Loven). Eg kjenner ikkje deg så eg skal ikkje være for batsant. Men tar eg ikkje feil så hører du under denne kategori kristne som i bunn og grunn forkaster HELE evangeliet om Jesus Kristus til fordel for ditt eget forvrengte bilde av Isolerte bibelvers, som du henter fra Paulus.
Bibelens definisjon på synd er LOVBRUDD. (1Jo 3:4)
Men du og dine lovløse kompanjonger som i felleskap har lagt sabbaten for hat, har fullstendig klart å overbevise store deler av kristenheten til å godta att synden ikkje finnes lenger. ( FOR DET ER FAKTISK DET SOM SKJER NÅ MAN TAR BORT LOVEN)

Att sabbaten er eit symbol på kvile io kristus er rett og slett bare ei dårlig unskyldnimg. Sabbaten er ein dag til minne om Gud og skaper verket, og har ingenting med kvile i Jesus å gjøre. ....


Hva du her uttaler er din egen lære som faller på sin egen usaklighet.

Les nå godt igjennom innlegget jeg skrev som svar til deg. Mitt innlegg er av i dag og postet kl. 10:19. Der tar jeg på saklig vis opp spørsmål etter spørsmål å legger ingen ting til av egne meninger, men holder meg konsekvent til hva Guds ord sier i Bibelen. Så i den grad du hevder at jeg opptrer som en lovbryter så dømmer du Gud og hans ord som lite troverdig for det er hans ord jeg siterer fra og ikke mine egne meninger.

Hvis det er noen som helst sannhet i deg, hvorfor imøtegår du da ikke mitt innlegg punkt for punkt? Arrester meg i feilsitering av skriftsteder om du mener det er hva jeg bedriver. Imøtegå mine kommentarer på saklig vis og vis meg skriftsted for skriftsted hvilke bibelvers jeg har feiltolket.

Hvis du er en kristen så må du begynne å bevise det med å forholde deg til Guds ord i Bibelen og ikke kvade frem dine personlige misforståelser. De er verdiløse så lenger de ikke er i harmoni med Bibelens ord.

Du har ikke svart meg saklig på en eneste av mine uttalelser, men bare dømt meg enda Guds ord forbyr deg det! Allerede her har du bevist at du selv er en lovbryter og følgelig en motstander av Guds lære!

Jeg bad deg også utlegge meningen i 1.Joh 3:4. Vil du være snill å gjøre det?

Jeg stiller deg følgende direkte spørsmål, Jona:
Vil du være snild å vise meg punkt for punkt hvilke bibelsitater som er feilsitert og hvilke jeg har feiltolket?
Har du nok gudskunnskap til å bygge din dom på Guds Ord på en slik måte?
Kan jeg få saklige svar av deg med henvisning til hvilke skriftsteder du mener støtter hva du sier?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 21:02


Heilt ærlig , så trur eg ikkje det nytter å forklare dette til deg, eller dine like menn. Eg er lei av å kaste bort tid på tåpelige diskusjoner om loven. Etter det eg ser så hevder du å være en eks SDA. og da har du jo hatt plenty mulghet for å få forståelse av dette.
Eg er sikker på att mange har brukt mye tid på å forsøke å forklare deg dette.

[Redigert den 19-1-2006 av Jona]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 21:04


Grunnen til min deltagelse i denne tråden var PeterDJ , som virker som en ærlig fyr som søker sannheten, i stedet for å forsøke å rettferdigjøre sine egne bud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 22:39


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Ja, jeg synes det er mye bra der :)


Lance, jeg håper du tar deg tid til å besøke dette forumet også av og til. Det er i startfasen men jeg har allerede fått varmet opp forumet så det er ikke helt livløst.

http://www.armbell.com/forum/index.php?mforum=carlwaylon

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 09:11


Wbrochs: Skal kikke på det :)

Jona: Er du SDA'er? Når du klynger deg slik til Moseloven som du gjør, og holder Sabatten, som kun er et skyggebilde på det som skulle komme til den troende: den Hellige Ånd, HVILE...

Hvorfor da tilhøre en organisasjon som er grunnlagt på en kvinnes lære, som forfekter den katolske treenighetslæren og som til og med søker medlemsskap i Verdenskirkerådet som har som hensikt å komme til full enhet sammen med den Katolske Kirke?

Før man begynner å prøve å holde GTs lover, prøv å holde NT først.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-1-2006 kl 18:02


Hvor tar du det fra ?

SDA har ingen målsetning om å kome til enighet med DKK. SDA er jo den einaste menighet som protesterer mot pavemaktens bud.

SDA's lære er ikkje basert på EGW, Men på bibelen alene.

Sabbaten er ikkje noko som tilhører moseloven, Men den hellige evig Guds ti-buds lov. Og blir i allerhøysete grad overholdt av vår Herre Jesus Kristus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 23:34


Jeg har det blant annet herfra at SDA har begynt å involvere seg i økumenikk, en bevegelse som vil ende opp i samarbeid med den pavekirken som SDA i utgangspunktet er imot. SDA er ikke den eneste menigheten som protesterer mot den falske profet, for de forfekter treenighetslæren, den læren som paven denne uken sa SAMLER alle dem som er i den økumeniske bevegelsen.

Jeg er klar over at SDAs lære ikke er basert på EGW. Det er imidlertid slik at MANGE andre menigheter hevder å basere sin lære på Bibelen alene. Det riktigste er vel å si at SDA baserer sin lære på Bibelen i lys av EGWs lære.

Så vidt jeg vet lærte EGW at Sabatten er Guds Segl. Paulus sier at Guds Segl er den Hellige Ånd. Paulus sier også at Sabatten er et skyggebilde på det som skulle komme. Hva kom? Den Hellige Ånd. Hva gav den oss? Sabatt! Ikke bare på lørdag, men HVER dag. Hvile hver dag! :)

[Redigert den 20-1-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 01:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
.........
Jeg er klar over at SDAs lære ikke er basert på EGW. Det er imidlertid slik at MANGE andre menigheter hevder å basere sin lære på Bibelen alene. Det riktigste er vel å si at SDA baserer sin lære på Bibelen i lys av EGWs lære.

Så vidt jeg vet lærte EGW at Sabatten er Guds Segl. Paulus sier at Guds Segl er den Hellige Ånd. Paulus sier også at Sabatten er et skyggebilde på det som skulle komme. Hva kom? Den Hellige Ånd. Hva gav den oss? Sabatt! Ikke bare på lørdag, men HVER dag. Hvile hver dag! :)


Jo, Lance, jeg mener jeg har belegg for å si at SDA-læren er basert på EGW's lære. Den gang SDA-pionerene studerte Daniel og Åpenbaringen var EGW den profet som fikk syner fra Gud som bekreftet resultatet pionere kom frem til under studie av Bibele. Disse pionerene var lekfolk og ikke skriftlærde menn. Derfor kom de også fram til mange ubibelske slutninger i sine Bibelstudier.

Det er ingen tvil om at EGW er øverste autoritet i Adventistsamfunnet hva gjelder å avgjøre hvordan Bibelen skal fortolkes. I SDA-menigheter i forbindelse med sabbatsskolen (bibelstudier) leser og hører jeg oftest EGW's synspunkter. Den som kommer med en fortolkning av et bibelvers som ikke er i tråd med forståelsen EGW har blir møtt med et: "men søster White sier".

Jeg har gjentatte ganger under sabbatsskolen vist til at bibeltekster segentlig sier noe annet enn EGW har lært adventister å forstå og blir da avspist med at "ssabbatsskoleleksa sier ikke det." Sabbatsskoleleksa er det grunnlaget bibelstudiet har sitt utgabngspunkt i. Det har svært lite med Bibelstudie å gjøre og derfor kaller jeg det et "leksestudie", fordi menigheten samles for å terpe på det lekseheftet lærer oss å forstå.

Som dokumentasjon på at Adventistenes lære om sabbaten som den viktigste av alle læresetninger i Bibelen siterer jeg her en orginal artikkel fra EGW slik den stod på trykk i 1851 i Adventistenes daværende eget blad:

SECOND ADVENT REVIEW, and Sabbath ….. Extra
21. juli 1851, Vol. 2, No. 1

To the remnant scattered abroad

The Lord gave me the following view in 1847, while Topsham, Me. The brethren were assembled on the Sabbath.
We felt an unusual spirit of prayer. And as we prayed, the Holy Ghost fell upon us. We were very happy. Soon I was lost to earthly things, and was wrapped up in a vision of God’s glory. I saw an angel swiftly flying to me. He quickly carried me from the earth to the Holy City. In the City I saw a temple, which I entered. I passed through a door before I came to the first veil. This veil was raised, and I passed into the Holy Place. Here I saw the altar of incense, the candlestick with seven lamps, and the table on which was the shew-bread. After viewing the glory of the Holy, Jesus raised the second veil, and I passed into the Holy of Holies.
In the Holiest I saw an ark; on the top and sides of it was purest gold. On each end of the ark was a lovely cherub, with their wings spread out over it. Their faces were turned towards each other, and they looked downwards. Between the angels was a golden censer. Above the ark, where the angels stood, was an exceeding bright glory, that appeared like a throne where God dwelt. Jesus stood by the ark. And as the saints’ prayers came up to Jesus, the incense in the censer would smoke, and he offered up the prayers of the saints with the smoke of the incense to his Father. In the ark was the golden pot of manna, Aaron’s rod that budded, and the tables of stone, which folded together like a book. Jesus opened them, and I saw the ten commandments written on them with the finger of God. On one table was four, and on the other six. The four on the first table shone brighter than the other six. But the fourth (the Sabbath commandment,) shone above them all; for the Sabbath was set apart to be kept in honor of God’s holy name. The Holy Sabbath looked glorious – a halo of glory was all around it. I saw that the Sabbath was not nailed to the cross. If it was, the other nine commandments were; and we are at liberty to go forth to break them all, as well as to break the fourth. I saw that God had not changed the Sabbath, for he never changes. But the Pope had changed it from the seventh to the first day of the week; for he was to change times and laws.
And I saw that if God had changed the Sabbath, from the seventh to the first day, he would have changed the writing on the Sabbath commandment, written on the tables of stone, which are now in the ark, in the Most Holy Place of the Temple in heaven; and it would read thus: The first day is the Sabbath of the Lord thy God. But I saw that it read the same as when written on the tables of stone by the finger of God, and delivered to Moses at Sinai, “But the seventh day is the Sabbath of the Lord thy God.” I saw that the Holy Sabbath is, and will be, the separating wall between the true Israel of God and unbelievers; and that the Sabbath is the great question, to unite the hearts of God’s dear waiting saints.
I saw that God had children, who do not see and keep the Sabbath. They had not rejected the light on it. And at the commencement of the time of trouble, we were filled with the Holy Ghost as we went forth and proclaimed the Sabbath more fully. This enraged the churches, and nominal Adventists, as they could not refute the Sabbath truth. And at this time God’s chosen all saw clearly that we had the truth, and they came out and endured the persecution with us. And I saw the sword, famine, pestilence and great confusion in the land. The wicked thought that we had brought the judgments down on them. They rose up and took counsel to rid the earth of us, thinking that then the evil would be stayed.
In the time of trouble, we all fled from the cities and villages, but were pursued by the wicked, who entered the houses of the saints with the sword. They raised the sword to kill us, but it broke, and fell as powerless as a straw. Then we all cried day and night for deliverance, and the cry came up before God. The sun came up, and the moon stood still. The streams ceased to flow. Dark heavy clouds came up, and clashed against each other. But there was one clear place of settled glory, from whence came the voice of God like many waters, which shook the heavens, and the earth. The sky opened and shut, and was in commotion. The mountains shook like a reed in the wind, and cast out raged rocks all around. The sea boiled like a pot, and cast out stones upon the land. And as God spake the day and hour of Jesus’ coming, and delivered the everlasting covenant to his people, he spake one sentence, and then paused, while the words were rolling through the earth. The Israel of God stood with their eyes fixed upwards, listening to the words as they came from the mouth of Jehovah, and rolled through the earth like peals of loudest thunder. It was awfully solemn. At the end of every sentence, the saints shouted, Glory! Hallelujah! Their countenances were lighted up with the glory of God; and they shone with the glory as Moses’ face did when he came down from Sinai. The wicked could not look on them for the glory. And when the never-ending blessing was pronounced on those who had honored God in keeping his Sabbath holy, there was a mighty shout of victory over the Beast, and over his Image.
Then commenced the jubilee, when the land should rest. I saw the pious slave rise in triumph and victory, and shake off the chains that bound him, while his wicked master was in confusion, and knew not what to do; for the wicked could not understand the words of the voice of God. Soon appeared the great white cloud. It looked more lovely than ever before. On it sat the Son of Man. At first we did not see Jesus on the cloud, but as it drew near the earth, we could behold his lovely person. This cloud, when it first appeared, was the Sign of the Son of Man in heaven. The voice of the Son of God called forth the sleeping saints, clothed with a glorious immortality. The living saints were changed in a moment, and were caught up with them in the cloudy chariot. It looked all over glorious as it rolled upwards. On either side of the chariot were wings, and beneath it wheels. And as the chariot rolled upwards, the wheels cried Holy, and the wings, as they moved, cried Holy, and the retinue of Holy Angels around the cloud cried Holy, Holy, Holy, Lord God Almighty. And the saints in the cloud cried, Glory, Alleluia. And the saints in the cloud cried, Glory; Alleluia. And the chariot rolled upwards to the Holy City. Jesus threw open the gates of the Golden City, and led us in. Here we were made welcome, for we had kept the “Commandments of God,” and had a “right to the tree of life.”

E. G. W.

Nok en artikkel fra samme blad:

As God has shown me the travels of the Advent people to the Holy City, and the rich reward to be given those who wait the return of their Lord from the wedding, it may be my duty to give you a short sketch of what God has revealed to me. The dear saints have got many trials to pass through. But our light affliction, which are but for a moment, worketh for us a far more exceeding and eternal weight of glory – while we look not at the things which are seen, for the things which are seen are temporal, but the things which are not seen are eternal. I have tried to bring back a good report, and a few grapes from the heavenly Canaan, for which many would stone me, as the congregation bade stone Caleb and Joshua for their report, (Num. xiv, 10). But I declare to you, my brethren and sisters in the Lord, it is a goodly land, and we are well able to go up and possess it.
While praying at the family altar, the Holy Ghost fell upon me, and I seemed to be rising higher and higher, far above the dark world. I turned to look for the Advent people in the world, but could not find them – when a voice said to me, “Look again, and look a litle higher.” At this I raised my eyes and saw a straight and narrow path, cast up high above the world. On this path the Advent people were traveling to the City, which was at the farther end of the path. They had a bright light set up behind them at the first end of the path, which an angel told me was the Midnight Cry. This light shone all along the path, and gave light for their feet so they might not stumble. And if they kept their eyes fixed on Jesus, who was just before them, leading them to the City, they were safe. But soon some grew weary, and they said the City was a great way off, and they expected to have entered it before. Then Jesus would encourage them by raising his glorious right arm, and from his arm came a glorious light which waved over the Advent band, and they shouted Hallelujah! Others rashly denied the light behind them, and said that it was not God that had led them out so far. The light behind them went out leaving their feet in the perfect darkness, and they stumbled and got their eyes off the mark, and lost sight of Jesus, and fell off the path down in the dark and wicked world below. Soon we heard the voice of God like many waters, wich gave us the day and hour for Jesus’ coming. The living saints, 144.000, in number, knew and understodd the voice, while the wicked thought it was thunder and an earthquake. When God spake the time, he poured on us the Holy Ghost, and our faces began to light up and shine with the glory of God as Moses’ did when he came down from Mount Sinai.
The 144.000 were all sealed and perfectly united. On their foreheads was written, God, New Jerusalem, and a glorious Star containing Jesus’ new name. At our happy, holy state the wicked were enraged, and would rush violently up to lay hands on us to thrust us in prison, when we would stretch forth the hand in the name of the Lord, and the wicked would fall helpless to the ground. Then it was that the synagogue of Satan knew that God had loved us who could wash one another’s feet, and salute the holy brethren with a holy kiss, and they worshipped at our feet. Soon our eyes were drawn to the East, for a small black cloud had appeared about half as large as a mans hand, which we all knew was the Sign of the Son of Man. We all in solemn silence gazed on the cloud as it drew nearer, and became lighter, glorious, and still more glorious, till it was a great white cloud. The bottom appeared like fire, a rainbow was over it, around the cloud were ten thousand angels singing a most lovely song. And on it sat the Son of Man, on his head were crowns, his hair was white and curly and lay on his shoulders. His feet had the appearance of fire, in his right hand was a sharp sickle, in his left a silver trumpet. His eyes were a flame if fire, which searched his children through and through. Then all faces gathered paleness, and those that God had rejected gathered blackness. Then we all cried out, who shall be able to stand? Is my robe spotless? Then the angels ceased to sing, and there was some time of awful silence, when Jesus spoke. “Those who have clean hands and a pure heart shall be able to stand, my grace is sufficient for you. At this, our faces lighted up, and joy filled every heart. And the angels struck a note higher and sungagain while the cloud drew still nearer the earth. Then Jesus silver trumpet sounded, as he descended on the cloud, wrapped in flames of fire. He gazed on the graves of the sleeping saints, then raised his eyes and hands to heaven and cried, Awake! Awake! Awake! Ye that sleep in the dust and arise. Then there was a mighty earthquake. The graves opened and the dead came up clothed with immortality. The 144,000 shouted, Hallelujah! As they recognized their friends who had been torn from them by death, and in the same moment we were changed and caught up together with them to meet the Lord in the air. We all entered the cloud together, and seven days ascending to the sea of glass, when Jesus brought along the crowns and with his own right hand placed them on our heads. He gave us harps of gold and palms of victory. Here on the sea of glass the 144.000 stood in a perfect square. Some of them had very bright crowns, other not so bright. Some crowns appeared heavy with stars, while others had but few. All were perfectly satisfied with their crowns. And they were all clothed with a glorious white mantle from their shoulders to their feet. Angels were all about us as we marched over the sea of glass to the gate of the City. Jesus raised his mighty glorious arm. Laid hold on the pearly gate and swung it back on its glittering hinges, and said to us, You have washed your robes in my blood, stood stiffly for my truth, enter in. We all marched in and felt we had a perfect right in the City. Here we saw the tree of life and the throne of God. Out of the throne came a pure river of water, and on either sides of the river was the tree of life. On one side of the river was a trunk of a tree, and a trunk on the other side of the river, both of pure transparent gold.
At first Ithought Isaw two trees. I lokked again and I saw they were united at the top in one tree. – So it was the tree of life, on either side of the river of life. Its branches bowed to the place where we stood; and the fruit was glorious, which looked like gold mixed with silver. We all went under the tree, and sat down to look at the glory of the place, when brothers Fitch and Stockman (en da avdød trosfelle av EGW og adventistpionerene. Dette er å samtale med døde ånden som i dag betegnes spiritisme), who had preached the gospel of the kingdom, and whom God had laid in the grave to save them, came up to us and asked us what we had passed through while they were sleeping. We tried to call up our greatest trials, but they looked so small compared with the far more exceeding and eternal weight of glory that surrounded us, that we could not speak them out, and we all cried out alleluia, heaven is cheap enough, and we touched our glorious harps and made heaven’s arches ring.
With Jesus at our head we all descended from the City down to this earth, on a great and mighty mountain, which could not bear Jesus up, and it parted asunder, and there was a mighty plain. Then we looked up and saw the Great City, with twelve foundations, twelve gates, three on each side, and an angel at each gate. We all cried out “ The City, the Great City, it’s coming down from God out of heaven;“ and it came and settled on the place where we stood. Then we began to look at the glorious things outside of the City. There I saw most glorious houses, that had the appearance of silver, supported by four pillars, set with pearls, most glorious to behold, which were to be inhabited by the saints, and in them was a golden shelf. I saw many of the saints go into the houses, take off their glittering crowns and lay them on the shelf, then go out into the field by the houses to do something with the earth; not as we have to do with the earth here; no, no. A glorious light shone all about their heads and they were continually shouting and offering praises to God.
And I saw another field full of all kinds of flowers, and I plucked them, I cried out. They will never fade. Next I saw a field of tall grass, most glorious to behold; it was living green, and had a reflection of silver and gold, as it waved proudly to the glory of King Jesus. Then we entered a field full of all kinds of beasts – the lion, the lamb, the leopard and the wolf, altogether in perfect union. We passed through the midst of them, and they followed on peaceably after. Then we entered a wood, not like the dark woods we have here, no, no; but light, and all over glorious; the branches of the trees waved to and fro, and we all cried out, “We will dwell safely in the wilderness and sleep in the woods.” We passed through the woods, for we were on our way to Mount Zion. As we were traveling along, we met a company who were also gazing at the glories of the place. I noticed red as a border on their garments; their crowns were brilliant; their robes were pure white. As we greeted them, I asked Jesus who they were. He said they were martyrs that had been slain for him. With them was an innumerable company of little ones; they had a hem of red on their garments also. Mount Zion was just before us, and on the Mount was a glorious temple, and about it were seven other mountains, on which grew roses and lilies. And I saw the little ones climb, or if they chose, use their little wings and fly to the top of the mountains, and pluck the never fading flowers. – There, were all kinds of trees around the temple to beautify the place; the box, the pine, the fir, the oil, the myrtle, the pomegranate and the fig tree bowed down with the weigh of its timely figs, that made the place all over glorious. And as were about to enter the holy temple, Jesus raised his lovely voice and said, Only the 144,000 enter this place, and we shouted Alleluia.
This temple was supported by seven pillars, all of transparent gold, set with pearls most glorious. The glorious things I saw there, I cannot describe. Oh, that I could talk in the language of Canaan, then could I tell a little of the glory of the better world. I saw there tables of stone in which the names of the 144,000 were engraved in letters of gold. After we beheld the glory of the temple, we went out, and Jesus left us, and went to the City. Soon we heard his lovely voice again, saying, “Come, my people, you have come out of great tribulation, and done my will; suffered for me; come in to supper, for I will gird myself, and serve you.” We shouted Alleluia, glory, and entered into the City. And I saw a table of pure silver, it was many miles in length, yet our eyes could extend over it. I saw the fruit of the tree of life, the manna, almonds, figs, pomegranates, grapes, and many other kinds of fruit. I asked Jesus to let me eat of the fruit. He said, Not now. Those who eat of the fruit of this land, go back to earth no more. But in a little while, if faithful, you shall both eat of the fruit of the tree of life, and drink of the water of the fountain. And he said, You must go back to the earth again, and relate to others what I have revealed to you. Then an angel bore me gently down to this dark world. Sometimes I think I can stay here no longer, all things of earth look so dreary. I feel very lonely here, for I have seen a better land. Oh, that I had wings like a dove, then would I fly away and be at rest.
Ellen G. White




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 01:19


Om og nabon leier brøytebili felleskap for å brøyte vår felles parkeringsplass, såbetyr ikkje det att vi er gift.

Det er ikkje snakk om sammarbeide eller enighet i teologiske saker.

Dette har vi snakket om i menigheten, å eg kan love deg att det vil ikkje bli ettergitt en millimeter i tro's spørsmål.

Når det gjelder treenighets læren, så har eg ennå til gode å gjøre meg opp ei bastant meining om det spørsmålet.
Gud er en, Men likevel tre skikkelser. Noko som ikkje er enkelt å forstå. Men det faktum att det er eit katolsk dogme, gjør ikkje att det er feil .

det er vel også eit katolsk dogme att vi er frelst av nåde ved tro.. Tror du ikkje på det heller ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 01:26


wbrochs

Eg meinar bastant att du ikkje skjønner kva SDA står for. Att du har vore SDA finner eg heilt utrulig.....det kan einaste være att du har blitt født inn i SDA og har blitt der ei stund pga din oppvekst.
Men att du har frivillig meldt deg inn i SDA har eg ingen tro på. For du skjønner jo lite og ingenting av kva SDA står for.

forøvrig, så studerer eg en del sammen med Adventister, å vi bruker utelukkende bibelen. ( Heile bibelen)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 02:42


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
wbrochs

Eg meinar bastant att du ikkje skjønner kva SDA står for. .....


Jeg ser at du tror det. Hvis du så artiklene jeg siterte fra EGW ovenfor ser du at EGW bekrefter at Gud har vist henne i et syn at sabbaten er det store spørsmålet vi skal bli prøvd opp imot i den siste tid og som avgjør hvem som blir frelst. Hun skriver at den som da ikke holder lørdag som sabbat har tatt dyrets merke og vil gå fortapt. Er det en misforståelse, Jona, eller er det slik?

Jeg skjønner også at Adventister lærer å fornekte hva Paulus sier om loven i blant annet Romerne 7;4 hvor Paulus ber oss om å "dø bort fra loven" i betydning "den skal ikke lenger være vår læremester, men Jesus og Den Hellige skal nu være vår hyrde og lære oss alle ting. Dette fornekter adventister! Har jeg misforstått dette også? Vis meg da hva jeg har misforstått!

Lærer adventistmen at Åp 14:7 snakker om viktigheten av å helligholde ukens sabbat? Eller har jeg misforstått dette også?

Lærer adventistene at Åp 14:12 sikter til tibudsloven og den troen som Jesus hadde? Eller har jeg misforstått dette også?

Det finnes ingen god forklaring på hvorfor Åp 14:7 og 12 snakker om tibudsloven og det er heller ikke tibudsloven versene sikter til i det hele tatt.

Lærer ikke trospunketene til adventistene at uttrykket "profetordets ånd i Åp 19:10 også sikter til Ellen White sine vitnesbyrd som hun har fått fra Gud?

Sitat:

........
Men att du har frivillig meldt deg inn i SDA har eg ingen tro på. .......


Dette har du faktisk rett i! Jeg ble ikke frivillig døpt og meldte meg ikke frivillig inn som medlem av adventistsamfunnet. Da jeg var elev ved Tyrifjord videregående skole (dventistenes skole) ble jeg presset til dåp av pastoren som skremte meg ved å overtale meg til å tro at det var djevelen som talte til meg når jeg sa jeg ikke ønsket dåp fordi jeg ikke var moden nok for det ennå. Pastoren fortalte meg at om jeg sa nei til dåp der og da så var det fordi jeg lyttet til Djevelens røst og snudde ryggen til Gud. Da ville jeg gå fortapt! Jeg ble selvfølgelig livredd for en slikm beskjed fra en pastor! En 14 åring går det faktisk an å skremme med fortapelse på den måten når man tar nok av løgner i bruk for å skremme en stakkars umoden ungdom som jeg da var!

Sitat:

.....
forøvrig, så studerer eg en del sammen med Adventister, å vi bruker utelukkende bibelen. ( Heile bibelen)


Er du sikker på at det er Bibelen dere studerer og at dere forstår hva den sier? Har du oppdaget at Jesus i Matt 5:17-19 snakker om hele Moseloven som fortsatt gjeldende og ikke bare tibudsloven?

Har dere oppdaget at "tuktemesteren" i Galaterbrevet 3:23-25 også omfatter tibudsloven?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 09:55


Nå skal eg ut, så eg har ikkje tid til dette akkurat nå. Kommer tilbake til dette over helga.

Men det att du sier att Adventister hevder att søndagsholdere går fortapt pga dyrets merke er usant. og viser att du ikkje veit særlig godt kva SDA står for.

Pr i dag, så har INGEN tatt dyrets merke. Det er SDA's lære.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 10:01


Nei..vi fornekter ikkje å dø bort fra loven. Dette har du heller ikkje skjønt.

Ingen Adventist forsøker å gjøre seg fortjent til himmelriket ved å holde budene eller loven.

For å si det enkelt.

Man holder budene FORDI man er frelst og att det er naturlig å gjøre det.

Ikkje for å bli frelst. ! Men FORDI man er frelst av Guds Nåde.

Det er meg ei glede å holde sabbaten. Eg takker skaperen for hans nåde. Og minnes has storhet ved å holde sabbaten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 10:14


Hørest ut som en dårlig pastor du har hatt, som tvinget deg til dåp.
Noko slikt ville aldri fårekommet i det SDA miljøet eg kjenner.

Men selfølgelig...dritsekker finner man alle stader.

[Redigert den 21-1-2006 av Jona]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 10:21


Er du sikker på at det er Bibelen dere studerer og at dere forstår hva den sier? Har du oppdaget at Jesus i Matt 5:17-19 snakker om hele Moseloven som fortsatt gjeldende og ikke bare tibudsloven?

Var det Moses som gav tibudsloven til Israel ?
Eller var det den evige Gud som skrev denne loven og gav den til mennesket ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 15:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
Nå skal eg ut, så eg har ikkje tid til dette akkurat nå. Kommer tilbake til dette over helga.

Men det att du sier att Adventister hevder att søndagsholdere går fortapt pga dyrets merke er usant. og viser att du ikkje veit særlig godt kva SDA står for.

Pr i dag, så har INGEN tatt dyrets merke. Det er SDA's lære.


Men vil spørsmålet om lørdag som sabbat bli den store prøven litt frem i tid som vil avgjøre om man blir frelst eller går fortapt?

Kan du fortelle meg hvordan Ellen White kan sies å være i harmoni med Guds ord i Bibelen når hun sier at søndagshelligholdere som levde før hennes åpenbaringer fra Gud ikke går fortapt fordi de ennå ikke hadde fått lys over sabbaten? Hun sier om seg selv at hun er det lille lys som skulle lede til det store lys, men hennes uttalelse vitner om at Gud er det lille lys som skulle skinne ut i verden gjennom henne som er det store lys! Det er jo det hun egentlig mener når hun sier at det først var ved hennes syner fra Gud at lyset om sabbaten for alvor opplyser verden om Guds lovs absolutte gyldighet. Hun får det til å høres ut som om læren om sabbaten som Guds avgjørende merke er en ny lære som først kom med henne? Og jeg som trodde sabbatsbudet alltid hadde vært et viktig bud i Guds ord?

Ellen White ser virkelig ut til å mene at det sabbatsbudet Gud selv med sin egen røst lot gjalle ut over hele Israels menighet fra Sinai fjellet som et tordendrønn ikke hadde særlig betydning før det samme budet blir gjentatt av Ellen White? Hvem gjør hun seg egentlig til med en slik uttalelse? Hun setter seg selv utover Guds egen autoritet på samme vis som Djevelen gjør!!! Også han overtalte mennesker til å høre mer på seg enn på Gud.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 15:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
...
For å si det enkelt.

Man holder budene FORDI man er frelst og att det er naturlig å gjøre det.

Ikkje for å bli frelst. ! Men FORDI man er frelst av Guds Nåde.

Det er meg ei glede å holde sabbaten. Eg takker skaperen for hans nåde. Og minnes has storhet ved å holde sabbaten.

Her gir du uttrykk for at du mener du er istand til å leve i fullkommen lydighet mot Guds lov, men det er ikke sant. Ingen mennesker kan leve så fullkomment at de oppfyller all Guds vilje.

Hvis du mener du holder sabbaten så fullkomment som Gud krever av deg, da må du fortelle meg hva sann sabbatshelligholdelse er.
Kan du det?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 15:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
Er du sikker på at det er Bibelen dere studerer og at dere forstår hva den sier? Har du oppdaget at Jesus i Matt 5:17-19 snakker om hele Moseloven som fortsatt gjeldende og ikke bare tibudsloven?

Var det Moses som gav tibudsloven til Israel ?
Eller var det den evige Gud som skrev denne loven og gav den til mennesket ?


Loven på stentavlene ble gitt Israel av Moses.

Men fortell meg nå om det bare er tibudsloven Jesus snakker om her i Matt 5:17-18 som fortsatt gjeldene, eller om det er HELE Moseloven og alle profetene?

Matt 5:17-18 "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 18:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
Om og nabon leier brøytebili felleskap for å brøyte vår felles parkeringsplass, såbetyr ikkje det att vi er gift.

Det er ikkje snakk om sammarbeide eller enighet i teologiske saker.

Dette har vi snakket om i menigheten, å eg kan love deg att det vil ikkje bli ettergitt en millimeter i tro's spørsmål.

Når det gjelder treenighets læren, så har eg ennå til gode å gjøre meg opp ei bastant meining om det spørsmålet.
Gud er en, Men likevel tre skikkelser. Noko som ikkje er enkelt å forstå. Men det faktum att det er eit katolsk dogme, gjør ikkje att det er feil .

det er vel også eit katolsk dogme att vi er frelst av nåde ved tro.. Tror du ikkje på det heller ?


Økumenisk samarbeid handler om å komme til FULL ENHET i troen. Dette MÅ bety kompromiss. Ved at SDA søker dette fellesskapet går de uvitne inn i Dyrets Bilde, den protestantiske økumeniske bevegelsen som til slutt vil samarbeide med Dyret, Rom.

Det er vel ikke et katolsk dogme at vi er frelst av nåde ved tro, det kan du lese rett fra Bibelen. Katolske dogmer står ikke i Bibelen, det er hva som gjør at de er dogmer. :)

Treenighetslæren lærer at Gud er tre personer. Han er én. Treenighetslæren er en av årsakene til at jødene i dag ser på oss kristne som hedninger og føler seg mer beslektet med muslimene. Hadde Gud vært tre ville han vel ha åpenbart dette til jødene også, siden det var dem Han kom til først. Men Han er ikke tre, Han er én, som også Bibelen sier.

Jehova i GT er Jesus i NT.

[Redigert den 21-1-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 22:37


Har ikke noen interesse her og nå til å lese alt dette.

Men om noen akter på dagen, han gjør det for Herren..

Det er ikke stort som er nevnt om sabbaten i NT desverre.

Har du tro? Ha den for deg selv.

Men om din tro ødelegger for din neste da var det bedre om du var... senket i dypet eller noe?

Jeg har ikke noe problem med å legge vinn på å holde sabbaten.

Men jeg ser helkler ikke noe problem med å gjøre noe på en lørdag dersom noen spør meg.

Dessuten så er det hvilen i Herren som er best. Men om Gud vil jeg skal hvile på en lørdag, fremfor andre dager, og det for Herren, ja, så gjør jeg det også.

:) Så... jeg har sovet hele lørdagen jeg. Stod opp 7 på kvelden. :)

Men jeg er ikke særlig fredfull likevel. Om noen ringer meg eller noe nå så kjenner jeg det vrir seg inni meg nesten.

Lurer på om det er å hate sitt eget liv?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 10:12


Ok... det pleier ikke å være sånn. Håper dere ikke ble skremt nå. Men i det siste har jeg hatt det tøft. En ærlig sak det. Ikke noe jeg gleder meg over å si. Skulle ønske jeg kunne si til dere at jeg var glad hele tiden. Men så klart vil jeg alltid være glad! Ikke misforstå.

Og jeg klager heller ikke over min skjebdne, for jeg vet at Herren vil fri meg og måtte han tilgi meg om det enda var noen synd hos meg. :) Ville bare si det, så ingen må bli skremt av det jeg sier. Alle har vel opplevd trengsel på innsiden.

Foresten om det er noen eldste her, så må dere gjerne be for meg! :) Slik at jeg kan bli leget og helbredet. Og det samme vil jeg jo ønske for dere alle. At dere må være legt og salvet av Gud.

Nok sagt. :) Ha en velsignet dag mine venner. Det holder jeg dere for å være.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 20:17


Jeg vil be for deg, Peter DJ, idet jeg lvil øfte deg i bønn innfor Guds Nådestol i Kristus Jesus. Tar å printer ut ditt siste innlegg. Kjenner på meg mye av det samme som hos deg, mange ganger. Mye pga av vondt - er tidligere i livet.
sig
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-1-2006 kl 23:15


Takk, Siggen. :) Og takk Gud for ditt hjerterom. Gud velsigne dagen din.
Og takk Gud for alle her inne, og alle mennesker. Vi trenger jo hverandre. Så Gud velsign dere alle!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen