Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: To typer død
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-12-2005 kl 01:17
To typer død


I diskusjoner her og på andre kristne nettsteder så blander debattantene ofte sammen de to typene død som nevnes i dette verset:

Matt., 8:22 Men Jesus svarte: «Følg du meg, og la de døde begrave sine døde.»

når de forekommer i en bibeltekst som debatteres.

Tror dere ikke det er mulig å fastslå nøyaktig i hvert enkelt tilfelle hva slags type død det dreier seg om?

Dere skjønner jo at en debatt i realiteten er meningsløs hvis man har feiloppfatninger av hva et ord betyr.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-12-2005 kl 17:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
I diskusjoner her og på andre kristne nettsteder så blander debattantene ofte sammen de to typene død som nevnes i dette verset:

Matt., 8:22 Men Jesus svarte: «Følg du meg, og la de døde begrave sine døde.»

når de forekommer i en bibeltekst som debatteres.

Tror dere ikke det er mulig å fastslå nøyaktig i hvert enkelt tilfelle hva slags type død det dreier seg om?

Dere skjønner jo at en debatt i realiteten er meningsløs hvis man har feiloppfatninger av hva et ord betyr.


Enig, Taurus. Det er et problem som har sin opprinnelse i at mange har vanskelig for å se at en fremstilling ofte er billedlig og at den rette forståelsen kommer først når man legger bort sin egen forstand, har et åpent sinn for å se og tenke nytt - og lar seg lede av Guds Ånd.

I verset du siterer brukes samme greske ordet nekros for "døde". Hvis vi leser samme uttalelse i Luk 9:59-60 ser vi at en bokstavelig forståelse ikke passer så godt med sammenhengen det står i: "Men til en annen sa han: Følg meg! Han sa: Herre, la meg først få lov til å gå bort og begrave min far. Men Jesus sa til ham: La de døde begrave sine døde. Gå du av sted og forkynn Guds rike."

Når vi blir godt kjent med Guds veier og Jesus Kristus vil vi se at det ikke er i harmoni med Guds vesen og vilje å ikke tillate at man får legge sin døde far i graven før man kommer. Her er det mere snakk om et lengre tidsperspektiv. Gud vil at vi skal følge ham fra dag en og ikke vente til vi unnagjort alle våre jordiske sysler. Hvordan skal det da gå med en som har mani på å løse kryssord? Han finner stadig nye kryssord å løse år for år. Han vil aldri komme til å følge Jesus om han først må løse alle kryssord han kommer over. Derfor må han bryte med sin gamle livsstil og få en brennende interesse for Guds rike.

Også uttrykket begrave blir viktig å ha rett forståelse for før meningen trer klart frem. Det greske ordet for begrave," thapto", har ulike betydninger og de er som følger - hentet fra Louw-Nida Lexicon: "to take care of one's father until his death - 'to take care of a father, to provide for one's father until his death." I Lk 9.59: "allow me first to take care of my father until his death".

Jeg tror det, Taurus, at for få kristne er klar over at det aller meste i NT faktisk er lignelser og billedspråk og må få sin fortolkning ut ifra det. du og jeg ser dette, men veldig mange sliter med å finne riktig betydning. Det viser hvor stort behov det er for å bruke langt mer tid på å granske Guds ord i Bibelen. Skal man finne de vedrifulle skattene i ordet, må man grave iherdig etter dem.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-12-2005 kl 00:23


Hva annet enn at de som ikke følger Jesus er døde uansett fordi om de lever fra 0 til 130 år?

Alt er jo død uten Jesus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-12-2005 kl 01:07


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hva annet enn at de som ikke følger Jesus er døde uansett fordi om de lever fra 0 til 130 år?

Alt er jo død uten Jesus.


Her melder det seg et viktig spørsmål som det finnes mange ulike svar på, og det er: "Hva vil det si å følge Jesus?"

Vi kunne starte en ny tråd med dette spørsmålet som utgangspunkt og vi ville raskt erfare hvor mange ulike tydninger forskjellige mennesker vil legge i det. Bare prøv, så skal du få se. Selv om Bibelen gir oss svaret om vi gransker Skriften godt, så har vi likevel problemet at ulike mennesker legger ulik forståelse i de samme skriftstedene. Det er jo nettopp det som er grunnen til at vi andre ikke er enig med deg i det du sier i tråden om "Arvesynd".

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen