Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Selvmotsigelser i Bibelen?
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 19:49


Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Tror ikke Han hadde så hard kamp da men Han fastet i 40 dager og kroppen holdt på å dø, da gjør kjødet sitt ytterste for å overleve og kampen tilspisset seg da satan kom men Hans kamp besto også i å unngå å ta på seg guddommen igjen, derfor en hardere kamp enn noe annet menneske kan tenke seg eller oppleve selv. Vi har ingen unnskyding


Først vil jeg si at Jesus så visst hadde sin guddom i behold da han gikk på jorden. Hvordan kunne han ellers la seg tilbe og attpåtil tilgi synd? Bare Gud kan ta imot tilbedelse, og det er bare Gud som kan tilgi synd slik at den ikke tilregnes.



Det ble gitt Ham etter skriftene og Faderen. Jesus er vår Gud, Han trenger ikke benytte seg av sin Guddomm fordet.

Hvis du eier en bil 100% og du setter den vekk og tar bussen er du likevel Herre over bilen eller sagt bedre hvis du lar andre kjøre deg i egen bil er du likevel Herre over bilen men du lar andre styre den. Jesus lot Faderen styre seg.



Sitat:
Så om Jesu "fristelse". Alle mennesker har kjent lysten til å gjøre noe som er i strid med Guds vilje. Vi mennesker må ofte kjempe en hard kamp mot slike indre fristelser for å prøve å klare å la være å gjøre syndige ting vi ofte kan ha lyst til. Denne kampen mot indre fristelser er Jesus aldri blitt prøvet i! Jesus har aldri måtte kjermpe en slik kamp mot trangen til å gjøre noe som er galt/syndig slik vi mennesker ofte må. Derfor er ikke Jesus et eksempel vi må etterølge i akkurat dette, for han hadde aldri en kamp mot selvet slik vi har daglig.


Dårlig unnskyldning, for ikke å si feig. Hva får deg til å si dette? Jo det skal jeg si deg, det er ut ifra ditt eget.

Jesus som vi skulle leve i Ånden, Jesus levde i ånden men levde også i vårt kjød men Han vraket kjødet til fordel for Ånden. Han smakte på fristelsene slik at Han måtte be om styrke til å avstå. Vi skal gjøre det samme og hvis man klarer å be om styrke istede for å følge kjødet når en fristelse dukker opp er det lett men hvis en ikke gidder å be er det umulig.

Sitat:

God Sabbat wbrochs for jeg har forstått at du holder dagen?


Da har du nok misforstått, Leif. Jeg holder ikke lørdag som helligdag. Jeg holder den virkelige sabbet som den syvende ukedag i tibudsloven profeterte frem imot, nemlig den endelige hvilen i Guds frelsesverk i Jesus Kristus. Den hviledagen holder jeg av hele mitt hjerte, men det er en hvile som varer fra den ene ukentlige sabbat til den andre. Når jeg har denne sammenhengende syvdagers hvilen kommer jeg ikke i den situasjonen som adventister gjør, at de tar fri fra denne hvilen de andre seks ukedagene. Jeg har sabbat hver eneste dag! Jeg har en indre fred og lever i takksigelse og lovprisning hver eneste dag, og FOR en herlig hvile!

Hilsen
Den freden er selvskapt wbrochs for du tjener selvet. Gud har aldri avhellighet den syvend dag Sabbat.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 20:50


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
........
Den freden er selvskapt wbrochs for du tjener selvet. Gud har aldri avhellighet den syvend dag Sabbat.


Men det har jeg da heller ikke sagt! Det jeg sier er at Gud har utvidet betydningen og ved sin Ånd gitt oss en duypere og mer sann forståelse av sabbaten. Det var i GT man bare hadde en dag i uken helliget til Herren. Under den nye pakt er all vår tid helliget Herren. Den nye sabbaten er at vi får hvile i Guds frelsesgjerning og det skal vi gjøre alle dager kontinuerlig. Vi skal aldri ta fri fra å hvile i Guds gjerning.

Ta deg tid å studer sabbatens egentlige betydning slik den blir åpenbart i Hebreerbrevet kapittel 4:

Heb 4:4-11 "For et sted har han sagt om den sjuende dagen: Og Gud hvilte på den sjuende dagen fra alle sine gjerninger. Og på dette sted igjen: Nei, de skal ikke komme inn til min hvile! Altså gjenstår det ennå for noen å komme inn til hvilen. Og de som først fikk høre det glade budskap, kom ikke inn på grunn av vantro. Derfor fastsetter han på ny en bestemt dag, idet han så lang tid etter sier gjennom David, slik som før er sagt: I dag, om dere hører hans røst, da forherd ikke deres hjerter. For hadde Josva ført dem inn til hvilen, da hadde ikke Gud senere talt om en annen dag. Så står det da en sabbatshvile tilbake for Guds folk. Den som kommer inn til hans hvile, får jo hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine. La oss da gjøre oss umak for å komme inn til denne hvilen, for at ikke noen skal falle etter samme eksempel på vantro."

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2006 kl 23:21


Hele Hebreerbrevet er skrevet til jøder som vurderer Jesus som Messias eller Kristus som vi grekere kjenner Ham.

I Hebr. 1 forteller hvem Jesus virkelig er og Hans overlegenhet over englene. Kap2 forteller om ansvaret til de som har hørt sannheten og hensikten var egentlig å legge jorden under mennesket fra begynnelsen av. Det forteller også at Jesus la av seg sn Guddom og kom i menneskets likhet. Det er viktig for jøder som tror bokstaven å forstå hvem Jesus er for oss slik at de kan forlate trelldommen.



Jeg bruker KJV AV 1611 fordi den finnes på e-sword og da med Hebrew and Greek Dictionary, Strongs.

Heb 2:14 For as much then as the children are partakers of flesh and blood, he also himself likewise took part of the same; that through death he might destroy him that had the power of death, that is, the devil;

Her er satan gjort arbeidsløs i henhold til 1 Mos 3:15 og 1 Johannes 4:3.

Heb 2:15 And deliver them who through fear of death were all their lifetime subject to bondage.

Og her blir vi da frigjort fra trelldommen ved å dø fra selvet. Rom. 8:1-4 og forøvrig Ef. 2:15.


Heb 2:16 For verily he took not on, him the nature of angels; but he took on him the seed of Abraham.

Han kom i vårt kjød, i Abrahams sæd, altså i vår falne natur.

Heb 2:17 Wherefore in all things it behooved him to be made like unto his brethren, that he might be a merciful and faithful high priest in things pertaining to God, to make reconciliation for the sins of the people.

Heb 2:18 For in that he himself hath suffered being tempted, he is able to succor them that are tempted.

På denne måten bekreftes også Korinterbrevet dette:

1Kor 10:13
Dere har ikke møtt noen fristelse som mennesker ikke kan tåle. Og Gud er trofast. Han skal ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen og utgangen på den slik at dere kan tåle den.

1988 oversettelsen.



Så Jesus kom som oss i vårt kjød men Han var allikevell Moses overlegen i vårt kjød.
Fra Kap. 3: 7 til og med kap. 4: 13 tar for sewg de 40 år i ørkenen og det er de du trekker frem.

Formaningen er vær ikke vantro!


Heb 3:7-10
Derfor, som Den Hellige Ånd sier: I dag, om dere hører hans røst,
da forherd ikke deres hjerter - som ved forbitrelsen, på fristelsesdagen i ørkenen,
der deres fedre fristet meg ved å sette meg på prøve, enda de så mine gjerninger i førti år.

Derfor ble jeg harm på denne slekt, og sa: Alltid farer de vill i sitt hjerte, de kjenner ikke mine veier.

Greit så jødene kjente ikke Hans veier i ørkenen for slik skal Herren prøves ved å gjøre Hans vilje:

Mal 3:10
Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål!

De ydmyle sier:

Joh 6:68
Simon Peter svarte ham: Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord,


Det gjør ikke ett hjerte av stein.



Heb 3:11
Så sverget jeg i min vrede: Nei, aldri skal de komme inn til min hvile!


Det er av de som ikke kommer inn til Hans hvile og det er på grunn av:

Heb 3:19
Så ser vi da at det var på grunn av vantro de ikke kunne komme inn.




Så hvilken hvile eller løfte er det snakk om? Det er det samme som ble dem forkynt.

Heb 4:1-2
La oss derfor ta oss i vare, så ikke noen av dere skal vise seg å være blitt liggende etter. For løftet om å komme inn til hans hvile, gjelder ennå.

For det glade budskap er blitt forkynt for oss, likesom for dem. Men ordet som de hørte, ble til ingen nytte for dem, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.


Ikke sant?



Heb 4:6
Altså gjenstår det ennå for noen å komme inn til hvilen. Og de som først fikk høre det glade budskap, kom ikke inn på grunn av vantro.

Så noen mangler og husk nå at noen er i hvilen nå.

Heb 4:10 For den som er kommet inn til hans hvile, han har og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine.

1930 oversettelsen (valgt pga. grunnteksten)


Så hvis man holder Hans hvile, Hans Sabbat er man i Hans hvile og trenger ikke kjempe for å holde loven.


Heb 4:11 La oss derfor gjøre oss umak for å komme inn til den hvile, forat ikke nogen skal falle efter samme eksempel på vantro.


Så derfor skal man kjempe/ streve for å komme inn i denne hvilen for at man ikke skal falle fra troen igjen og inn i vantro! Som jødene gjorde!

Vi har ett Håp og det er vår Gud det sanne mennesket Jesus Kristus!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-1-2006 kl 21:31


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hele Hebreerbrevet er skrevet til jøder som vurderer Jesus som Messias eller Kristus som vi grekere kjenner Ham.


Det har liten betydning for oss om Hebreerbrevet er skrevet til jøder. Vi skal uansett ta lærdom av hva brevet forklarer oss om den sanne sabbatshvilen, at det er hvilen i troen på Guds fullbrakte verk i Jesus Krisus.

Sitat:

Så hvis man holder Hans hvile, Hans Sabbat er man i Hans hvile og trenger ikke kjempe for å holde loven.


Dette har du ikke skjønt. Det sies ikke at vi skal holde hans sabbat og at det er den syvende ukadag, lørdag. Vi skal ha en kontinuerlig hvile i troen og det har ingen ting med lørdag som hviledag å gjøre og det har i det hele tatt svært lite med tibudsloven å gjøre.

Den sanne hvilen får vi først når vi lyder Guds ord: "dø bort fra loven slik at vi kan tilhøre han som ble reist opp fra de døde, slik at vi kan bære frukt for Gud.

Sitat:

Så derfor skal man kjempe/ streve for å komme inn i denne hvilen for at man ikke skal falle fra troen igjen og inn i vantro! Som jødene gjorde!


Vi behøver ikke kjempe og streve for å komme inn til Guds hvile. Gud har gjort alt. Vår del ligger i å ta imot, og å tro!

Prøv nå å ta lærdom fra Guds ord. Det er ikke de som holder seg til den skrevne loven som blir frelst:
Rom 4:14 "For dersom de som holder seg til loven, er arvinger, da er troen blitt unyttig og løftet satt ut av kraft."

Loven har ingen ting med troen å gjøre:
Gal 3:12 "Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det."

Det er dee som ikke har tro som må holde seg etter loven fordi de iukke kjenner Gud:
Gal 3:23 "Men før troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, innestengt inntil den tro som skulle komme, ble åpenbaret."

Den rettferdige av tro skal leve, men det er ikke den rettferdigheten som kommer ved lydighet mot loven, men ved troen på Guds egen frelsesgjerning i Jesus Kristus:
Fil 3:9 "og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen,"

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2006 kl 00:03


Heb 4:11 Let us labor4704 therefore to enter into that rest, lest any man fall after the same example of unbelief.


G4704
σπουδάζω
spoudazō
spoo-dad'-zo
From G4710; to use speed, that is, to make effort, be prompt or earnest: - do (give) diligence, be diligent (forward), endeavour, labour, study.



Gjentar Hebr. 4:11 slik at du ser at de som faller fra og inn i vantroen er de som bruker sitt eget til å kjempe for sannheten.

så fortsett du i din vantro slik som jødene gjorde.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen