Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Harry Potter...
Sensation
Juniormedlem
*




Innlegg: 8
Registrert: 23-8-2005
Bosted: Ålesund
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-11-2005 kl 23:04
Harry Potter...


Jeg var innom Vårt Land og fant følgende artikkel publisert i dag: http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051122/A...

Må si at jeg stusset over den der. Nå har ikke jeg så mye å slå i bordet med, men jeg ser på Harry Potter som noe som ikke hører hjemme i en kirke. Det er jo en film som er fylt med mye magi bla.

Fra artikkelen: "Harry Potter gudstjenesten ble ikke bare en morsom happening, fortellingene om den unge TROLLMANNEN åpnet også opp for sentrale kristne temaer."

Åp 21,8; 8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og TROLLDOM, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»

Hva synes dere om det her? Er det her ett flott tiltak fra kirken sin side, eller? Tenkte at det hadde vært interresant med hva dere her inne mener om det her.

Mvh Sensation
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 23-11-2005 kl 01:30


Odd Sverre Hove, sjefsredaktør i Dagen, vart intervjua om Harry Potter i Vårt Land fredag (18.11.05). Nokre utdrag:
Sitat:

Da Harry Potter erobret verden, var Dagen-redaktør Odd Sverre Hove skeptisk. Han trodde bøkene frontet nok en New Age-bølge. Fire kapitler ut i første bok var han fortryllet. (...)

Enkelte kristne miljøer mener at historiene om Harry Potter formidler vranglære og gudsbespottelse. Hva sier du til dem?
– Protesten deres kan jeg forstå, rent psykologisk. Da bøkene slo igjennom, var jeg sjøl der. Tenkte: Æsj, bare en ny New Age-bølge! Fire kapitler ut i første bok hadde jeg skiftet mening, bekjenner Odd Sverre Hove.
Hva fikk deg til å endre syn på saken?
– Jeg innså at forfatteren JK Rowling ikke flørtet med okkulte fenomener. Snarere var det snakk om elegant bruk av litterære virkemidler for å skape en spennende fortelling om store etiske spørsmål, sier redaktøren.
– Min første reaksjon var forhastet og grunnlagt på fordommer. Ett av de store temaene i denne romanserien er nettopp å nedkjempe fordommer, legger han til.
Hove framhever rektor Humlesnurr og skolepiken Hermine som de dyktigste til å avsløre egne fordommer. Også bøkenes helt, Harry, blir stadig konfrontert med sine forutinntatte holdninger som han må bekjempe for å komme videre.
– I mange land vokser en hel generasjon ungdommer nå opp i selskap med Harry Potter og modnes sammen med han. Dette er etiske dannelsesromaner av ypperste merke, anerkjenner Odd Sverre Hove.


Les for øvrig resten av artikkelen også.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-11-2005 kl 03:16


Jeg er usikker på hvor hensiktsmessig det er dette med "Harry Potter gudstjeneste". Men samtidig trur jeg det er bra at vi ser endel andre vinklinger og "angrepsmåter" på problemet enn når de første filmene kom. Da var tonene "Kristne advarer mot Harry Potter". Mye av advarslene trur jeg var rettmessige og på sin plass. Harry Potter flørter med okultisme osv. Det er på det rene. Samtidig trur jeg advarslene hadde en ikke ønsket effekt, av at "de kristne" ble tullinger som ser demoner over alt. Samtidig som jeg trur at film og musikk m.m. kan påvirke oss i negativ retning, så trur jeg også at det for veldig mange er korekt at "det er bare en film". Man holder fantasi og virkelighet sterkt adskilt, og ungår problematikken.

Spørsmålet er jo da, blir man påvirket tross alt? Uten å vite det?

Trur endel av den nye vinklingen vi ser kan være positiv i så måte. En vinkling som i større grad tar for seg interessen for mystikk, åndelighet, magi osv. Og prøver å bruke dette som en arena for å fortelle Bibelens virkelighetsbilde og formening om saken.

http://www.damaris.org/no/ er i så måte ett nyttig nettsted, og som også står bak utgivelsen av et efte om den nye Harry Potter filmen. Utgitt på Lunde forlag.

Men... hva angår denne "Harry Potter Gudstjenesten", så trur jeg man har falt i en annen grøft igjen. Nemlig at man ikke advarer i det heletatt mot de farer som eksisterer, og videre står i fare for å ta verden inn i kirken, istedenfor å bringe kirken ut til verden.

("Vi i verden, men ikke av verden")

Sikkert ustrukturert og mye skrivefeil her. Men så er da klokken 02.18 også ;) dere for ha en god natt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-11-2005 kl 11:31


Du skriver mye bra her, Kristnerd.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-11-2005 kl 16:56


Personlig syns jeg det virker som man har gjort gudstjenesten til et skuespill.

Jeg har ikke noe imot av folk skriver bøker og artikler om måter man kan tolke Harry Potter mot Bibelske fundamenter, absolutt ikke. Det kan tjene til oppbyggelse. Men å ha en "harry-potter-gudstjeneste" er å gjøre det hele latterlig. Ringenes Herre har en enda større fan-skare enn Harry Potter. Skal vi begynne med Frodo og Sam-gudstjenester også da? Eller Gandalf kanskje? Hva med Narnia-bøkene? Skal vi ha en gudstjeneste hvor vi bruker Aslans navn i stedet for Jesus?

*tvi*

Det eneste jeg ser her er forvirring og villfarelse. Jada, presten gjorde nok så godt han kunne og forkynte evangeliet utfra en "noe underlig" kontekst. Og det var nok de som fikk noe sunt og godt utfra denne gudstjenesten. Helt ærlig folkens, vi kan ikke skifte skins/cover på gudstjenestene som vi skifter cover på mobilen eller skin på winamp. Selvom Harry Potter kanskje ikke er direkte gudsbespottende osv, betyr det ikke at alt som blir fremmet av bøkene er akseptabelt i Bibelsk lys.

Personlig har Potter aldri "fanget" meg. Jeg liker godt fantasy-romaner, og favorittene er Narnia-bøkene, og de har faktisk hatt en sjelesørgerisk rolle fra tid til annen, men jeg ville aldri gjort det som utseende for en gudstjeneste. Jeg ser lett at folk kan bli villedet av det her.

I tillegg blir dette med merket på pannen altfor mye vektlagt. Ja jeg sier det til hele verden, om den bare kunne høre meg:

Det hjelper intet at presten på deg
tegner det hellige korsets tegn
om din lit ikke står til Ham
som bar all din synd og din skam

[Redigert den 23/11/2005 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-11-2005 kl 17:18


Enig med deg her, Lionheart.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 23-11-2005 kl 17:28


Eg er sjølv einig med Odd Sverre Hove i denne saka. Han er stor fan, men påpeiker i Dagens Vårt Land at slikt berre fjerner fokus frå gudstenestas hovudperson; Gud (og Kristus sjølvsagt).

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-11-2005 kl 19:56


Jeg synes dette kanskje blir å ta det litt langt. Det er tross alt Gudstjenste, ikke Harry Potter-tjeneste. Jeg har ingenting imot at presten f.eks. bruker Harry Potter, kamp mellom det gode og det onde osv., i prekenen eller liknende, men å lage en hel gudstjeneste rundt det hele, da synes jeg kanskje man hyller lille Harry litt vel mye.

Jeg tviler dog sterkt på at kristne (eller andre for den saks skyld) trenger å komme med noen form for advarsel mot Harry Potter. Jeg tror ikke noen vil la seg "forføre" av disse bøkene. Jeg tror heller ikke forfatter Rowling har hatt andre tanker i hodet enn å lage gode bøker, det er tvilsomt noen mørkere beskjed mellom linjene her..!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 28-11-2005 kl 21:08


No heitte det heller ikkje Harry Potter-gudsteneste, men "Temagudsteneste: Harry Potter møter Jesus".

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 11-12-2005 kl 17:20


Eg kjøpte Harry Potter og de vises sten på fredag, byrja å lese den kl. 06.00 i dag (ja, eg veit, eg er sær), og vart ferdig ca. 14.30, inkl. frokost, lunsj og mange småpausar (eg er sjuk, forkjøla).

God bok.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen