Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Om bibeltolkning i klemme
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-9-2005 kl 01:59
Om bibeltolkning i klemme


Kom over en interessant artikkel av biskop Olav Skjevesland som eg tenkte kanskje kunne ha en viss interesse.

Her er et lite utdrag:

"Fundamentalistisk bibeltolkning i dag har gjennomgående disse kjennetegn: en allmenn mistenksomhet mot akademisk tenkning og vitenskapelig arbeid, et mekanisk syn på Bibelens inspirasjon (diktatteori), en fornektelse av Bibelens kulturbetingede sider, en avvisning av reflektert tolkningsteori (hermeneutikk), en nærsynt bokstavelig tolkning uten sans for Bibelens ulike tekstsjangre, så som poesi, metaforer og symbolspråk."

Artikkel

.

[Redigert den 15-9-2005 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-9-2005 kl 13:20


Kære gana!
Det var en god og interessant artikel du lænkede til. Jeg mener når vi studerer bibelen, at vi må være forberedt på det med at vi måske har fejltolket noget i bibelen ligesom Martin Luther fandt ud af om den katolske kirke dengang og jeg tror også det gælder andre igennem tiden med andre bibelske emner. Jeg tror på bibelen generalt skal læses bogstaveligt bortset fra bl. a. nogle steder i Johannes Åbenbaringen. Man skal også tage hensyn til i hvilken kultur bibelen er skrevet og hvem de enkelte skriftafsnit er skrevet til (dispensalisme).
Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Kom over en interessant artikkel av biskop Olav Skjevesland som eg tenkte kanskje kunne ha en viss interesse.

Her er en lite utdrag:

"Fundamentalistisk bibeltolkning i dag har gjennomgående disse kjennetegn: en allmenn mistenksomhet mot akademisk tenkning og vitenskapelig arbeid, et mekanisk syn på Bibelens inspirasjon (diktatteori), en fornektelse av Bibelens kulturbetingede sider, en avvisning av reflektert tolkningsteori (hermeneutikk), en nærsynt bokstavelig tolkning uten sans for Bibelens ulike tekstsjangre, så som poesi, metaforer og symbolspråk."

Artikkel

.
Mvh. Jesper

[Redigert den 15-9-2005 av Jes]

[Redigert den 15-9-2005 av Jes]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Rolf
Medlem
**




Innlegg: 63
Registrert: 12-9-2004
Bosted: Fredrikstad
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2005 kl 16:03


Det tryggeste er vel å fortsette å late som om bibelforskning aldri har funnet sted.

I mellomtiden vil kristendommen sakte men sikkert visne og dø.

Rolf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-10-2005 kl 15:19


Jeg tror ikke vi må være redde for å ta Bibelen bokstavelig. I "tolkningens" navn har mye urett blitt begått. Blant annet avlatshandel, korstog, statsrelgioner, heksebrenning etc.

ingen av disse utingene kom av at man tok Det nye testamentets lære bokstavelig.. men at man omtolket dette og spedde på med elementer fra Den gamle pakt (f eks Israels kriger i GT, eller Moseloven).

hadde folk tatt Jesu ord om "å gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg", bokstavelig hadde vi ikke hatt uretferdighet, klasseskiller, nød, krig etc.

sånn sett er jeg slett ikke enig med biskopen... (men så er jeg ikke medlem av statskirka heller da..)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen