Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Dyrets merke
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2005 kl 01:50
Dyrets merke


Jeg går videre i mysteriene i åpenbaringsboken og tenkte derfor på å komme med et bidrag når det gjelder Dyrets merke. For å finne ut noe mer om dette merket tar jeg utgangspunkt i en direkte oversettelse fra gresk til engelsk av Johs.Åp. kap. 13 vers 17:
(Her er en link til det aktuelle nettstedet:
http://www.olivetree.com/bible/Frames/GreekNewTestament.htm)

REV.13:17 AND THAT NO ONE SHOULD BE ABLE TO BUY OR TO SELL, EXCEPT HE WHO HAS THE MARK OR THE NAME OF THE BEAST, OR THE NUMBER OF ITS NAME.

Det er to skilleord "or" (eller) her for de det gjelder og da kan det være riktig å plassere dem i tre kategorier:

1. De som har merket (på høyre hånd og i panna)
2. De som har Dyrets navn
3. De som har tallet for Dyrets navn (summen av tallverdien av hver bokstav i Dyrets titel).

En av disse skulle være enkle å fastslå, nemlig kategori 3. Kategori 3 må være herskeren som har tallet 666. Kategori 1 må være en stigmatisert gruppe som ellers ville blitt forfulgt av Dyret og kategori 2 må være resten av befolkningen som er lojale overfor herskeren.

Esek. 9, 4-6 er vel den bibelreferansen som passer best til å forklare et slikt merke, at de har det for å bli spart fra å bli forfulgt og drept. Jeg tror ikke det dreier seg om konkrete fysiske merker på panna eller i høyrehånden, men ett eller annet i forbindelse med kjøp og salg som kategori 1 er bundet av men som kategoriene 2 og 3 slipper. Da er det lett å tenke seg at kategoriene 2 og 3 tar økonomisk utbytte fra kategori 1 og at de har økonomiske privilegier av dette.

Kategori 2 må være en gruppe som tilber Dyret, mens kategori 1 ikke er det.


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2005 kl 20:18


Hvilken tilknytning har så merket på pannen og på den høyre hånden til kjøp og salg? Svaret kan ligge i disse versene:

2. Mos., 13:15 Da farao gjorde seg hard og ikke ville la oss fare, slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, både av folk og fe. Derfor ofrer jeg til Herren alle hanndyr som kommer først fra mors liv, men hver førstefødt sønn løser jeg ut. 16 Det skal være et merke på hånden din og en minneseddel på pannen din. For med sterk hånd førte Herren oss ut av Egypt.»

Her gjelder merket på hånden og minneseddelen på pannen bl.a. ofringen av dyr til Herren. Da er det rimelig å tenke seg at når ingen kan kjøpe eller selge uten å ha et merke på pannen eller på den høyre hånden så må de ofre en andel av inntektene ved kjøp og salg. Til hvem? Til Dyret. De kategoriene som har Dyrets navn og tallet for Dyrets navn nyter godt av dette offeret fra handelsvirksomheten til de som har merket. I moderne språkbruk kalles et slikt offer for skatt.


Taurus

[Redigert den 5-7-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-7-2005 kl 21:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Jeg går videre i mysteriene i åpenbaringsboken og tenkte derfor på å komme med et bidrag når det gjelder Dyrets merke. For å finne ut noe mer om dette merket tar jeg utgangspunkt i en direkte oversettelse fra gresk til engelsk av Johs.Åp. kap. 13 vers 17:


Hei Taurus
Hvis vi studerer nærmere teksten du viser til i Åp 13:17 er det særlig fire ord vi bør merke oss fordi disse har mer enn bare én hovedbetydning.
De fire ordene er: buy, som også kan bety kjøpe, løse inn, forløse, frelse.
Så er det ordet name som også kan bety rykte, kategori, å høre til.
Så ordet number som også har betydningene sum, totalen av.
Så ordet mark som også betyr likhet, bilde.


Hvis vi nu ser nærmere på Åpenbaringsboken ser vi fort at det for det meste tales i billedspråk. Boken bør ikke forstås ordrett slik det står, men vi må ha klart for oss de ulike betydningene av ordene vi støter på og nøye vurdere betydningen av dem i den sammenhengen de står.

Jeg vet at de aller fleste kristne forstår Åp 13:17 slik at de mener verset skal forstås ordrett, at det er kjøp og salg (bytte penger mot varer eller tjenester) det tales om. Jeg kjenner nok ikke den rette betydningen av dette verste, men jeg er ganske så sikker på (når vi ser verset i en større sammenheng) at det ikke er slik kjøp og salg vi skal tenke på her.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


eureka.gif opprettet den 6-7-2005 kl 05:33


Jeg tror nå at uansett hva Jesus mente der så vil vi som tror sè det når det kommer og kjenne det igjen.:saint::eureka:



Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-7-2005 kl 00:32


wbrochs,

Her har jeg foretatt en oversettelse til norsk av verset Åp., 13:17 på engelsk som jeg tok med i det første innlegget i denne tråden:

ÅP., 13:17 OG AT INGEN SKULLE VÆRE I STAND TIL Å KJØPE ELLER Å SELGE, UNNTATT DEN SOM HAR MERKET ELLER NAVNET TIL DYRET, ELLER TALLET AV DETS NAVN.

(REV.13:17 AND THAT NO ONE SHOULD BE ABLE TO BUY OR TO SELL, EXCEPT HE WHO HAS THE MARK OR THE NAME OF THE BEAST, OR THE NUMBER OF ITS NAME.)

Prøv å sette de forskjellige betydningene inn i teksten i v. 17 . Her er et eksempel:

frelse istedet for kjøpe:

ÅP., 13:17 OG AT INGEN SKULLE VÆRE I STAND TIL Å "FRELSE" ELLER Å SELGE, UNNTATT DEN SOM HAR MERKET ELLER NAVNET TIL DYRET, ELLER TALLET AV DETS NAVN.

så vil du raskt kunne se hva som passer best.



Solbu,

disse hendelsene som er kryptert i symbolspråk i åpenbaringsboken er jo ting som skulle skje fremover i historien etter at Johannes fikk disse synene. Da er det bare etter at historien har gått fremover og hendelsene i åpenbaringsboken har skjedd at vi kan påvise dem og finne ut hva de var. Det er slik vi får vite betydningen av dem.

Meningen er at vi skal løse disse gåtene ved å bruke forstanden:

Åp., 13:18 Her trengs det visdom. Den som har forstand, han får regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet for det er 666.

Begivenheten med at Lammet kommer er også en slik hendelse som er kryptert i symbolikk i åpenbaringsboken og som man må bruke forstanden på å finne ut av etter at Lammet har kommet.

Dyret må allerede ha eksistert i historien. Jødene er jo begynt å vende tilbake og da er hedningenes tid over og Israel og Jerusalem vil da ikke bli overtatt av noe slikt rike som i tilfellet med Dyret.


Taurus

[Redigert den 6-7-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-7-2005 kl 01:05


Vær obs på at hvis Dyret har eksistert i fortiden, noe jeg tror, så har også de to vitnene hatt sitt virke i fortiden.


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 26-7-2005 kl 09:33






Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen