Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Oppfylte profetier i følgje Paulus
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2005 kl 00:49
Oppfylte profetier i følgje Paulus


Sitat:
Matt. 24,14 <-- Rom. 10,18
Matt. 24,14: Og evangeliet om riket skal bli forkynt over hele verden {oikumene}, slik at alle nasjoner skal høre det, og så, endelig, kommer slutten.

Rom. 10, 18: Men hva så med jødene? Har de hørt Guds ord? Ja, for det har gått ut til alle steder der de bor. Evangeliet er blitt forkynt til jordens {oikumene} ender.


Sitat:
Mark. 13,10 <-- Rom. 16,25-26
Mark. 13, 10: Og først må evangeliet forkynnes for alle folkeslag {ethnos}.

Rom. 16, 25-26: Men ham som er mektig til å styrke eder efter mitt evangelium og Jesu Kristi forkynnelse, efter åpenbaringen av den hemmelighet som har vært fortidd i evige tider,
26 men nu er kommet for lyset og ved profetiske skrifter efter den evige Guds befaling kunngjort for alle folk {ethnos} for å virke troens lydighet,


Sitat:
Mark. 16, 15 <-- Kol. 1, 5-6;23
Mark. 16, 15: Og han sa til dem: Gå ut i all verden {kosmos} og forkynn evangeliet for all skapningen {ktisis}!

Kol. 1, 5-6: for det håps skyld som er gjemt for eder i himlene, som I forut har hørt om ved sannhetens ord i evangeliet,
6 som er kommet til eder, likesom det og er i hele verden {kosmos} og bærer frukt og vokser som hos eder, fra den dag I hørte det og lærte å kjenne Guds nåde i sannhet,

Kol. 1, 23: så sant I blir ved i troen, grunnfestet og faste, og ikke lar eder rokke fra det håp evangeliet gir, det som I har hørt, som er blitt forkynt for enhver skapning {ktisis} under himmelen, og som jeg, Paulus, er blitt tjener for.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 27-5-2005 kl 11:13
Oppfylt?


Jeg skjønner hvor du vil, men dette blir for tynt.

Jesu ord, som er nedtegnet i Bibelen, er ikke bare til de som stod og hørte på. Jesus visste meget vel at Han talte til både Paulus, Ireneus, Luther, Wesley og meg og deg!

Evangeliets forkynnelse fortsetter hele tiden. Helt til enden. Enden er ikke kommet, men den er her snart.

Bibelen er ikke bare en artig historiebok som vi blir frelst hvis vi tror på. Djevelen tror, og skjelver! Budskapet går fortsatt ut til folk i dag: Omvend dere og døp dere i Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse!




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2005 kl 12:19
Endetidsprosessene


Det ligger i ordet endetiden at det er avslutningen på de forutgående tidsperiodene. Endetiden strekker seg over et visst tidsrom og må da inneholde de avslutningsprosessene som gjør ende på de gamle tidsperiodene.

Hva tror dere avslutningsprosessene i endetiden er for noe? Kan dere se slike avslutningsprosesser i verden i dag? Hvis svaret er ja, må vi vel anta at endetiden har kommet?


Taurus

[Redigert den 27-5-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2005 kl 14:58


Lance,

Det med at "enden er her snart" bliver en utroværdigt og en joke, når nu jeres ende ikke er blevet til noget i henved 2.000 år.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2005 kl 14:59


Theotormon,

Smukt arbejde.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 28-5-2005 kl 12:29
Enden er nær


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Det med at "enden er her snart" bliver en utroværdigt og en joke, når nu jeres ende ikke er blevet til noget i henved 2.000 år.


Enden er nær, Anastasis, og den kommer til å komme uforventet på deg.

Hvis du ikke kan se det, så er du blind...




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


question.gif opprettet den 28-5-2005 kl 14:14
For tynt?


Eg lurer på, korleis ein kan unngå å sjå at Paulus her, svart på kvitt, stadfester oppfyllingja av Jesu profeti i Matteus 24?

Om ein set verset i samanheng, er det høgdepunktet av dei teikna (4-14) kyrkja skulle få før enden, som ender i ein lovnad om at enden så skal kome.
Alle punkta som er omhandla før (4-13), kan bekreftast oppfylt av andre kjelder;
Dei interne teikna (falske profetar, svik, kald kjærleik) ut frå dei andre breva til dei første kristne, som óg er gjengjevne i Bibelen.
Dei eksterne teikna (krig, svolt, jordskjelv) kan verifiserast ut frå historiske skrifter (M.a. Josephus).

Når no Paulus sjølv bruker dei same orda som Kristus for å stadfesta kor langt evangeliet har nådd, var det då rart at dei første kristne trudde dei levde i dei siste tider?

Og om alle føresetnadane gjeven i ei profeti var til stades på eit tidspunkt i historia, skal ein ikkje då i ettertid kunne døma om profetien var sann eller ikkje?
Om ein hevdar at denne profetien enno ligg i framtida, er ikkje det lik å kalla Jesus ein falsk profet, sidan tempelet han tala om er øydelagt, men han allikevel ikkje er komen?

Profetien vart jo visseleg gjeven som eit svar på eitt konkret spørsmål frå disiplane i
vers 3. Allereie her kan ein stadfeste ein del ting;

  • Tre hendelsar, eitt svar. Jesus lærte at alt disiplane her spurte om, hang saman. (Tempelets øydeleggjing, Jesu komme i dom over Israel, og den Mosaiske tidsalders ende.)
  • Konteksten er knytta til ein fysisk bygning i det gamle Jerusalem, det jødiske tempel som stod der i år 30, og som vart øydelagt i år 70.
    Lokasjonen er Oljeberget, der ein skoder over tempelet i all sin jordiske glitter og prakt.
  • Jesus profeterer at dette tempelet skal bli øydelagt, og disiplane spør naturleg nok om når dette skal skje, og vert gjevne eit svar.


Å hevda at Jesus taler om eit anna tempel finst det i teksten ikkje grunnlag for. Det er og garantert noko anna enn slik tilhøyrarane forstod det.
Det finst ikkje spor etter eit fysisk "tredje tempel" i bibelen som skal bli bygd for så å bli øydelagt, dette er ei oppkonstruert lære det luktar "redningsflåte-teologi" av,
dens misjon er å bortforklåre Jesu ord, fordi hans komme var ikkje slik som ein forventa.
Det finst heller ikkje rom for å hala dette ut over fleire tusen år, utan å gjera Guds ord utan truverd, og til ein "vits".



Anastasis, takk :saint:... Der er sanneleg ein som ikkje kvir seg for å flytte fjell for å finne sanninga.
Men her er det nok kun Herren som treng å berømmes for smukt arbeide ;).

[Redigert den 28-5-2005 av Theotormon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2005 kl 17:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Det med at "enden er her snart" bliver en utroværdigt og en joke, når nu jeres ende ikke er blevet til noget i henved 2.000 år.


Enden er nær, Anastasis, og den kommer til å komme uforventet på deg.

Hvis du ikke kan se det, så er du blind...


Jeg tror såmænd du selv tror på det. Det har bare ingen troværdighed i mine ører. Du modsiger Jesu klare lære om hans komme.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2005 kl 17:47


Theotormon,

Der findes faktisk en del folk, der kan se hvad vi siger, men bortforklarer sagen med at Jesus havde regnet med at komme, men at hans komme blev udsat på grund af manglende tro hos Israel. En smart måde at sætte ordet ud af kraft på.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2005 kl 14:27


Enden var nær da apostlene prædikerede. Jesus var ganske klar, at ikke alle ville smage døden før han kom igen. Det samme gælder Paulus, der klart siger, at ikke skal sove (1 Cor 15). Johannes siger "vi" lever i det sidste timer. Det er såre enkelt. Futurismen og historicismen har afskrevet sig selv på forhånd. Det eneste der holder folk tilbage fra at se sagerne i det rette lys er de nyopfundne bogstavelige udlægninger af bibelske profetier.

Det skete på pinsedagen. Sådan så himlen ud dengang. Hvis du kender Bibelen og spørger om disse ord er symbolske eller bogstavelige, så er det "back to the drawing board boy";

Apg 2v17 Det skal ske i de sidste dage, siger Gud:
Jeg vil udgyde af min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres unge skal se syner,
jeres gamle skal have drømme.
v18 Selv over mine trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage,
og de skal profetere.
v19 Jeg gør undere oppe på himlen
og sætter tegn nede på jorden,
blod og ild og kvælende røg.
v20 Solen forvandles til mørke
og månen til blod,
før Herrens store og herlige dag kommer.
v21 Og enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses.



Jordens konger og folkene slog sig sammen om at dømme Jesus, og derved blev Jesus korsfæstet;

Apg 4 v24 Da de hørte det, opløftede de alle som én deres røst og bad til Gud:
»Herre, du, som har skabt himlen og jorden
og havet med alt, hvad de rummer,
v25 du, som har sagt ved Helligånden gennem din tjener, vor fader David:
Hvorfor var folkeslagene i oprør?
Hvorfor lagde folkene planer, der ikke kan lykkes?
v26 Jordens konger rejste sig,
fyrsterne slog sig sammen
mod Herren og mod hans salvede.
v27 Ja, i sandhed, de har slået sig sammen i denne by mod din hellige tjener Jesus, som du har salvet, både Herodes og Pontius Pilatus, sammen med folkene og Israels stammer v28 for at udføre det, som din hånd og vilje forud havde bestemt skulle ske.


Så jo, det var en verdensomspændende kosmisk affære dengang. Båda da Jesus blev korsfæstet, opstod og kom igen. Pagten har jo kosmiske dimensioner. Det skete alt sammen for over 1.900 år siden, og alligevel tror de fleste det endnu er fortid. Intet under at den almindelige lære er så langt fra Bibelen.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-6-2005 kl 12:50
Herrens komme


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Det med at "enden er her snart" bliver en utroværdigt og en joke, når nu jeres ende ikke er blevet til noget i henved 2.000 år.


Matteus 24,48-51
Men dårlig er denne tjeneren om han sier til seg selv: «Det varer lenge før min herre kommer», og så gir seg til å slå de andre tjenerne og ete og drikke sammen med drukkenbolter. Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter og en time han ikke kjenner, og hogge ham ned. Han skal dele skjebne med hyklerne, der de gråter og skjærer tenner.


2000 år er bare 2 dager for Herren. (Salme 90,4)

Han er ikke sen, selv om du i din menneskelige tolkning ser det slik.

Jakob 5,8
Så må også dere være tålmodige og ved godt mot, for Herrens komme er nær.


Verken Jakob eller Paulus visste når Herrens komme ville bli. Jesus sa selv at ingen vet dagen eller timen (Matteus 25,13).

Derfor kunne Herrens komme være når som helst, til og med for Jakob, for rundt 2000 år siden.

Gud vil ha en ende på verden slik vi kjenner den. Det er en avslutning, og vi er i ferd med å se den gå i oppfyllelse. Dette er tiden for manifestasjonen av Guds sønner, som skaperverket stunder etter. En ny himmel og en ny jord.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 16:29


Lance,

Matt 24v32 Lær denne lignelse af figentræet: Når dets grene bliver bløde og får blade, ved I, at sommeren er nær. v33 Sådan skal I også vide, når I ser alt dette, at han står lige for døren. v34 Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker. v35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå. v36 Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen.


Jotak, jeg har hørt den der med at Salme 90v2 bruges som modgift mod en naturlig læsning. Men nej, Jesus selv understreger; "Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker". Denne slægt er Jesu samtid blandt jøderne. Dag eller time kendte Jesus som menneske ikke, men det er ikke just noget argument for 2.000 års forsinkelse! :smilegrin:. Iøvrigt så siger udsagnet ikke, at apostlene eller Paulus ikke senere fik besked om hvor tæt enden var. I den stund Jesus talte, vidste hverken Sønnen eller englene det. Kontekst, kære ven!

Iøvrigt gik man ikke rundt i GT og sagde som Peter understreger: "alle tings ende er nær" (1 Pet 4v7). Alle tings ende var ikke nær i hundreder af år før Jesu komme, men da Peter skrev det, så var alle tings ende nær. "Kære børn, det er den sidste time" (1 Joh 2v18). Time skal vel ikke tages for bogstaveligt, men ihvertfald så må Johannes have kendt tidspunktet for Jesu komme i skrivende stund. Den sidste time kan nu ikke vare 2.000 år :smug:. Det er ganske unaturligt at læse det ind du gør i Jakobs udsagn. Manden siger enden er nær, og taler derfor ikke om hundred eller om tusind år! :yes:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 16:30


Hvorfor er alle profeter og futurister iøvrigt så tavse omkring at himmelen så så vild ud på apostlenes tid :bigsmile::

Apg 2v17 Det skal ske i de sidste dage, siger Gud:
Jeg vil udgyde af min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres unge skal se syner,
jeres gamle skal have drømme.
v18 Selv over mine trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage,
og de skal profetere.
v19 Jeg gør undere oppe på himlen
og sætter tegn nede på jorden,
blod og ild og kvælende røg.
v20 Solen forvandles til mørke
og månen til blod,
før Herrens store og herlige dag kommer.
v21 Og enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-6-2005 kl 17:25
Jaja...


*Riste på hodet* Tro hva du vil Anastasis. Du er langt ute å kjøre...

Angående tegnene du spør etter så har det vært tegn på himmelen og på jorden i vår tid. Mer kommer...

Angående din mening om endetiden: hva om "enden er nær" var symbolsk også?? :lol: Neida, "enden er nær" kan ha en annen mening i Guds øyne enn i vår.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 17:37


Lance,

Ja "enden er nær" har sin egen mening i denne kontekst. Du kigger hele tiden efter fysiske opfyldelser, selvom Jesus siger hans rige ikke er en del af denne verden. Den ende der tales om var den gamle pagts kosmos kollaps, hvilket i den fysiske verden var dommen over Israel og Jesu genkomst.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen